Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

kt

Long Life huoltovälin päätepiste lasketaan diesel- ja bensakoneille eri systeemillä, mutta samalla periaatteella.
Periaate on, että ajettu matka, moottorin kuluttama polttoainemäärä, öljyn lämpötila ja kierrosluku ovat ne tekijät, jotka kuluttavat ja huonotavat öljyä.

Bensakoneissa öljyn huononeminen arvioidaan (=kaavalla) ajetun matkan,  moottoriin ruiskutetun bensamäärän ja ajon aikaisten öljylämpötilojen perusteella. Jos pääset pieneen bensankulutukseen ja ajat niin, että öljy käy "kylmänä", niin pääset lähelle 30 000 km ( tai muuta systeemiin asetettua) rajaa.

Dieselkoneessa mitataan ajettu matka. Sen lisäksi määritetään öljyn kulumistermi, joka saadaan aina ajettujen pätkien öljyn lämpötilan ja koneen kierrosluvun perusteella ajotietokonelle talletetusta käyrästä. Ja toisena terminä tutkitaan öljyn likaantumista, joka saadaan koneen kierrosluvun ja polttoainekulutuksen perusteella toiselta käyrältä.

Ajetun matkan, öljyn kulumisen ja öljyn likaantumisen perusteella arvioidaan tulevan huollon kilometrimäärä.
Myös dieselkuskin kannattaa ajaa pienellä kulutuksella ja matalilla kierroksilla.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Erkka

^Tämä oli uutta tietoa minulle.
Polo 1.4 TDI 59KW, jossa mittarissa 7600 km. Huoltokutsu LL-holtoon mittarin mukaan 22380 km kuluttua. Ajo ollut noin 80% matka-ajoa loput 20% kaupunkipyörittelyä. Enimmäkseen pintakaasulla on kulkinetta käskytetty.

Kiitos hyvistä vinkeistä kt
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

kt

Tuo ylimpänä oleva "selitys" LL-huollon laskentatavasta on vapaa ja yksinkertaistettu käännökseni VAG-itseopiskeluaineistosta
"Self-Study Programme 224, Service Interval Extension", joka löytyi vielä vuosi sitten internetistäkin, muttei enää.

Ocullani (1,9 TDI+DSG , ajettu 90tkm, vm2005 ) on huoltoonpyyntöväli ollut suurinpiirtein sama joka (3) kerralla eli noin 28500 km. Ajoni kuvaus voisi olla seuraava.
Päivittäin 3x12km taajama-ajoa (60km/h) ja viikottain 2x200km maantieaajoa (90km/h) ja muutama pitempi loikka.

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

VodmarVortex

Lainaus käyttäjältä: kt - 02.12.09 - klo:19:09
Long Life huoltovälin päätepiste lasketaan diesel- ja bensakoneille eri systeemillä, mutta samalla periaatteella.
Periaate on, että ajettu matka, moottorin kuluttama polttoainemäärä, öljyn lämpötila ja kierrosluku ovat ne tekijät, jotka kuluttavat ja huonotavat öljyä.

Dieselkoneessa mitataan ajettu matka. Sen lisäksi määritetään öljyn kulumistermi, joka saadaan aina ajettujen pätkien öljyn lämpötilan ja koneen kierrosluvun perusteella ajotietokonelle talletetusta käyrästä. Ja toisena terminä tutkitaan öljyn likaantumista, joka saadaan koneen kierrosluvun ja polttoainekulutuksen perusteella toiselta käyrältä.

Ajetun matkan, öljyn kulumisen ja öljyn likaantumisen perusteella arvioidaan tulevan huollon kilometrimäärä.
Myös dieselkuskin kannattaa ajaa pienellä kulutuksella ja matalilla kierroksilla.


Tää on kyllä hämmentävää. Omalla 1.9TDI-Roomsterilla ei tule käytännössä lainkaan alle 30 km siivuja. Eli ajellaan lähes pelkkää matka-ajoa, (työmatka hiukan noin 40km suuntaansa, isompiin kauppoihin saman verran, jne.) Ajotietokoneen antama keskikulutus 5,0 litraa satasella auton koko historian aikana. Eli pienellä kulutuksella ja matalilla kierroksilla mennään.

Kaiken järjen mukaan mun pitäis päästä edes joskus tonne 30tkm:n lähelle. Mutta mitä vielä: ekalla huoltovälillä pääsin 23tkm vaikka vaihdoin öljyt kesken huoltovälin. Toisella huoltovälillä taisi mennä 25-26tkm. Nyt huollon jälkeen tuli taas näkyviin ennuste seuraavan huollon ajankohdasta: 22tkm ja päiviä jotain 500+.  Miksi muuten se päivälaskuri ei lähde aina 730 päivästä, koska huoltovälinhän pitäisi aina määräytyä "joko xxxxx km tai 2 vuotta"?

VAG!

#4
ww

Sean80

#5
Golf VI 2.0TDI:ssäni huoltomittari ennustaa aina vaan ensimmäistä huoltoa tasan 30 000 km:n kohdalle. Kylmäkäynnistykset ja Helsingin keskustapyöritykset eivät tunnu vaikuttavan ollenkaan. Alkaa epäilyttämään tuon toiminta, kun ennuste ei liiku suuntaan eikä toiseen - ei sitten niin yhtään. Tosin mitään huippupakkasia ei ole vielä tänä "talvena" ollut.

Ajoni ovat seuraavanlaisia:
- Päivittäin moottori esilämmitettynä 60 km moottoritietä aamulla ja toinen samanlainen siivu iltapäivällä
- 2-4 iltana viikossa 20 km:n pätkät (usein kylmäkäynnistys vähintään toisessa päässä) 80 km/h:n alueella
- Keskusta- ja kehätiepyöritystä viikonloppuisin
- Kulutus kesällä hieman alle 6 l/100km, talvella hieman yli 5 l/100km

Niin ja mittarissa nyt noin 20 000 km.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Sean80 - 09.12.09 - klo:09:52
Golf VI 2.0TDI:ssäni huoltomittari ennustaa aina vaan ensimmäistä huoltoa tasan 30 000 km:n kohdalle. Kylmäkäynnistykset ja Helsingin keskustapyöritykset eivät tunnu vaikuttavan ollenkaan. Alkaa epäilyttämään tuon toiminta, kun ennuste ei liiku suuntaan eikä toiseen - ei sitten niin yhtään. Tosin mitään huippupakkasia ei ole vielä tänä "talvena" ollut.

Ajoni ovat seuraavanlaisia:
- Päivittäin moottori esilämmitettynä 60 km moottoritietä aamulla ja toinen samanlainen siivu iltapäivällä
- 2-4 iltana viikossa 20 km:n pätkät (usein kylmäkäynnistys vähintään toisessa päässä) 80 km/h:n alueella
- Keskusta- ja kehätiepyöritystä viikonloppuisin
- Kulutus kesällä hieman alle 6 l/100km, talvella hieman yli 5 l/100km

Niin ja mittarissa nyt noin 20 000 km.

Muuttuuko päivämäärätieto? Jos päivämäärä pysyy alkuperäisessä asetuksessa, niin silloin on jotain vikaa LL-huoltoonkutsussa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

VodmarVortex

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 09.12.09 - klo:10:43
Muuttuuko päivämäärätieto? Jos päivämäärä pysyy alkuperäisessä asetuksessa, niin silloin on jotain vikaa LL-huoltoonkutsussa.

Miksi se muuttuisi? Kuten tuolla ylhäällä jo ihmettelin, mulle ei ole ikinä tässä longlife-jutussa avautunut toi päivämäärälaskurin toiminta. Mun mielestä sen pitäisi lähteä huoltopäivästä laskemaan 730 päivästä päivä kerrallaan alaspäin, eikä lisäillä ja vähennellä päiviä mielensä mukaan.

Mulla toi näyttö toimi ainakin viime huoltovälissä pitkään niin, että km-näytön suhde 30tkm:n longlife-maksimiin oli aika tarkkaan sama kuin päivämääränäytön suhde kahden vuoden maksimiin, eli 730 päivään. Eli esim. jos huoltovälinäyttö kertoi huoltoon jäljellä olevaksi matkaksi 22000 km / max 30000 km, niin päivämääränäyttö antoi luvun about samassa suhteessa, eli n. 530 päivää / kaksi vuotta eli 730 päivää. Toi logiikka ei sitten ihan helpolla aukea mulle.

Karvis

Mun mielestä sen päivämäärätiedonkin kuuluu muuttua, kyseessähän on kuitenkin se maksimi väli joka on joko 30tkm tai 2v. Huoltoväli voi siis olla lyhyempi sekä ajallisesti että kilometreissä.
Jos ajo on oikein kuluttavaa niin ne päivät kuluu nopeammin, vaikkei kilometrejä juuri tulisikaan.

Mulla on nyt ajettu edellisestä huollosta ~26tkm ja auto ilmoittaa haluavansa huoltoon 600km päästä, mutta päiviä on jäljellä vielä reilu 150kpl:tta. Jos taas katsotaan huoltokirjasta, niin aikaa pitäisi olla jäljellä vielä yli 6kk:tta tuohon 2v rajaan.
Ei hassumpi huoltoväli kaupunkipainotteisessa pätkäajossa, höystettynä satunnaisilla pidemmillä siivuilla.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

kt

Voin lähettää tuon "alkuperäistekstin" halukkaille sähköpostissa. Siinä on jokunen hyvä piirroskin, josta asiaa voi ihmetellä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Häilis


skodamig

Onpa taas monenlaista tietoa..Longlife huollon jälkeen laskuri laskee päiviä 730 alaspäin päivä kerrallaan eli max 2 v. ja muut parametrit laskee km määrää; kumpikaan EI vaikuta toisiinsa. Jos systeemi on kunnossa; max 2 v. tai se muuttuva km määrä on huoltojen väli.
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skodamig - 09.12.09 - klo:20:25
Onpa taas monenlaista tietoa..Longlife huollon jälkeen laskuri laskee päiviä 730 alaspäin päivä kerrallaan eli max 2 v. ja muut parametrit laskee km määrää; kumpikaan EI vaikuta toisiinsa. Jos systeemi on kunnossa; max 2 v. tai se muuttuva km määrä on huoltojen väli.

Ei kyllä tule ainakaan mulla lähellekkään kahta vuotta tuon päivälaskurin mukaan, jää kolmisen kk vajaaksi. Eikä mene päivä kerrallaan nuo päivät, tai sitten se luulee että viikossa on 10:n päivää ::)
Sanoin tuossa aijemmin että päiviä huoltoon olisi yli 150, todellisuudessa niitä oli tänään enään 140. Eli alkuviikon aikana katosi johonkin ainakin 10:n ylimääräistä päivää :o
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

vkjoki

Tässä historiatietoja autojeni Longlife-huoltoväleistä:
- 1.9TDI: ensihuollon piti olla viimeistään 50 000 km:n kohdalla - no, 40 tkm:n kohdalla myin auton eikä ainakaan siihen mennessä tullut kutsua huoltoon, joten 50 000 km olisi hyvinkin saattanut toteutua
- 2.0TDI: kutsu ensihuoltoon tuli jo 15 tkm:n kohdalla, mikä johtui siitä, että autoon oli tehtaalla koodattu väärä huolto-ohjelma - sen kun korjattiin, huollot olivat 30 ja 60 tkm:n kohdalla
- 1.4TSI: kutsu ensihuoltoon tuli jo 15 tkm:n kohdalla, mikä johtui mittaristoviasta - mittaristo kun vaihdettiin, huoltoväliksi muuttui 30 tkm
- 1.8TSI: ajotietokone on näyttänyt ensihuoltoa 30 tkm:n kohdalle alusta alkaen
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Reneto

 Tieto tulevasta huollosta pitäisi tulla 3000 km ennen ohjehuoltovälin umpeutumista. Hmm... Jokin aika sitten otin näytölle ennusteen, ja se oli muistaakseni 2500 km/3xx päivää. Vielä kertaakaan ei ole vilautellut jakaria  ???  Mittarissa on reilut 84 tkm, ja edellinen huolto on tehty 9/08 reilussa 57 tkm:ssä. Onkohan tämä nyt ihan normaalia, ettei huoltomuistutusta näy eikä kuulu. 
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 09.12.09 - klo:21:32
Tieto tulevasta huollosta pitäisi tulla 3000 km ennen ohjehuoltovälin umpeutumista. Hmm... Jokin aika sitten otin näytölle ennusteen, ja se oli muistaakseni 2500 km/3xx päivää. Vielä kertaakaan ei ole vilautellut jakaria  ???  Mittarissa on reilut 84 tkm, ja edellinen huolto on tehty 9/08 reilussa 57 tkm:ssä. Onkohan tämä nyt ihan normaalia, ettei huoltomuistutusta näy eikä kuulu. 

1000km ennen alkoi mulla muistuttelemaan aiheesta, joten kyllä se sieltä tulee :D 3000km olisikin kyllä mahdottoman aikaisin :-\ Niin ja mitään jakaria ei jää näytölle, ainakaan Octaviassa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Flat

Itse ajelen varsin taloudellisella ajotavalla, ja pääsen valmistajan ilmoittamiin lukuihin. Ensimmäistä huoltoa tarjotaan 30tk, päähän, mutta öljynvaihtoa jo 22tkm kohdalla. Mielestäni tuo taloudellinen ajo ei siis vaikuta öljynvaihtoväliin. Lisäksi auto puhelee ihan puutaheinää jos katsoo seuraavaan huoltoon mainittavia päiviä. Välillä auto on ehdotellut huoltoa noin 3v kohdalle?

No, itse olen ajatellut että tehdään huollot öljynvaihtosuosituksen mukaan. Laiska kun olen  ja en viitsi autoa montaa kertaa huollossa/huoltamolla käytättää. Tuleepahn huollettua ajoissa ja tieheästä huoltovälistä ei haittaakaan nyt ole.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.12.09 - klo:21:42
3000km olisikin kyllä mahdottoman aikaisin :-\ Niin ja mitään jakaria ei jää näytölle, ainakaan Octaviassa.

Niin, enpä tiedä jääkö Jettaankaan, kun minkäänlaista tietoa/muistutusta ei ole tullut. Ja tosiaan hyvä, ettei informoi turhan aikaisin. Tuossa Häiliksen postaamassa manifestissa on sitten vähän väärää tietoa.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Sean80

Tuli tarkastettua huoltomittari tänä aamuna - näytti 10 100 km tai 556 päivää.

Kilometrejä autossa 19 900 ja käyttöönotto oli kesäkuun alussa. Eli päivät näyttäisivät vähenevän yksi kerrallaan, mikä lienee oikein? Vahvasti näyttää siis huolto menevän tuonne 30 000 km:n kohdalle. Joko tuo ei toimi tai sitten ajotapani ansiosta huoltoväli on 30 000 km.

kt

Yllä mainitun manuaalin mukaan:
a)Jos autoa käytetään taloudellisesti ja ajetaan pitkiä matkoja, niin 30 tkm vaihtoväli voidaan saavuttaa.
b)Jos sensijaan ajetaan epätaloudellisesti tai ääriolosuhteissa, esim lyhyttä pätkää kylmällä koneella, niin huoltoväli voi olla 15 tkm.

Eli kun ajetaan 30 x 1000 km:n loikat, oletettavasti sopivalla nopeudella esim 80 km/h, niin päästään tuohon 30 tkm:iin

Tuossa b) vaihtoehdossa näyttää huoltovälin määrääväksi tekijäksi tulevan polttoaineen kokonaiskulutus. Sille on asetettu maksimiraja ja kun se saaavutetaan, niin öljynvaihtoon vaan. Raja on ilmeisesti luokkaa n. 1800 litraa polttoainetta eli 30 n. tankkausta ja ilmeisesti tuo raja riippuu moottorityypistä. Talviajossa lyhyellä matkalla kulutus voi olla 10l/100km, jolloin päästään huoltoväliin 18000 km.
Näiden lisäksi tehdään hienosäätöä em. käyrästöillä, jotka on talletettu ajotietokoneeseen.
No tämä kaikki lienee niin salaista VW-know-how:ta, ettemme lähemmäs oikeata ratkaisua pääse.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skula

Lainaus käyttäjältä: kt - 10.12.09 - klo:07:21
Yllä mainitun manuaalin mukaan:
Eli kun ajetaan 30 x 1000 km:n loikat, oletettavasti sopivalla nopeudella esim 80 km/h, niin päästään tuohon 30 tkm:iin


Oma CC ei todellakaan ole tuollaisessa 30x1000km ajossa.. Silti ajotieturi on päättänyt että ensimmäinen huolto tehdään 31tkm kohdalla.

Se on elänyt 29-31tkm kohdalla pariin kertaan tuo ajotieturin ehdotus. Nyt mittarissa on n.19tkm..

Ihmettelen ja naureskelen tuota audin kahden erillisen huollon järkevyyttä, siis pelkkää öljynvaihtoa ja sitten normihuoltoa. Mitä järkeä tuossa on? Siis että esim öljyt 22tkm välein ja normi huolto sitten 28tkm välein? Idiootti systeemi 'if you ask me'. Miksi tuosta huollostakin on pitänyt tehdä noin vaikea ja erikoinen? Siinäkin A:n pitää erottua 'massasta'.

Sean80

LainaaSe on elänyt 29-31tkm kohdalla pariin kertaan tuo ajotieturin ehdotus.

Mua vaan hämää tämä, että kun ei elä yhtään. Ensi hetkestä lähtien on mittarilukema + huoltoarvio ollut tasan 30 000 km. Eläisi nyt edes vähän, niin tietäisi, että toimii. ;)

VodmarVortex


Lainaus käyttäjältä: skodamig - 09.12.09 - klo:20:25
Onpa taas monenlaista tietoa..Longlife huollon jälkeen laskuri laskee päiviä 730 alaspäin päivä kerrallaan eli max 2 v. ja muut parametrit laskee km määrää; kumpikaan EI vaikuta toisiinsa. Jos systeemi on kunnossa; max 2 v. tai se muuttuva km määrä on huoltojen väli.
Niinpä, näin sen kaiken järjen mukaan luulisi toimivan...

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.12.09 - klo:21:02
Ei kyllä tule ainakaan mulla lähellekkään kahta vuotta tuon päivälaskurin mukaan, jää kolmisen kk vajaaksi. Eikä mene päivä kerrallaan nuo päivät, tai sitten se luulee että viikossa on 10:n päivää ::)
Sanoin tuossa aijemmin että päiviä huoltoon olisi yli 150, todellisuudessa niitä oli tänään enään 140. Eli alkuviikon aikana katosi johonkin ainakin 10:n ylimääräistä päivää :o

...mutta näin se mulla toimii. Huollon jälkeen mulla taisi mennä noin viikko kunnes tuli riittävästi kilometrejä ja huoltoväliennuste tuli näkyviin. Se oikean maailman viikko oli Skoda-ajassa vajaan 200 päivän pituinen.




Docw

Ei tainnut olla omassa nelkussa long life huoltoa koodattuna. Eilen pamahti huoltomuistutus ruutuun, autolla ajettu tällä hetkellä 1.5kk / 5600km. 3000km on enää matkaa ensimmäiseen huoltoon. Näillä ajoilla ja huoltovälillä taitaa tulla korjaamon pojat tutuksi :P

Pertsa

Olen jonkinverran lueskellut noita jenkkifoorumeilta (Audiworld ja Audizine) niin siellä näyttää olevan tosiaan niin että auto viedään eka öljynvaihtoon 10tkm tms. kohdalla. En ihan ole päässyt selville millainen huoltosysteemi siellä on. Ei kuitenkaan taida olla LL siellä käytössä?

kt

Varmaan on niin, että eri moottoritehoilla on erilaiset "tavoitehuoltokilometrit" ajotietokoneen muistissa, esim 27tkm tai 32tkm. Moottorihan on teräsmurikka, eikä niitä ole suunniteltu siten, että kaikki eri moottorityypit osuisivat täsmälleen tuohon 30tkm huoltoväliin. Ja huoltokirja sitten vaan puhuu yhdestä luvusta.

Olettaisin ilman muuta, että esim 1,4 TSI yhden tai kahden turbon moottorina saa omat "kaavansa". Ja vastaavasti muutkin, joista on otettu erilaisia tehoja, mutta itse moottorin "rauta" on sama.
Ja sitten tietysti nuo anturit, jotka mittailevat ja joiden perusteella ajotietokone valitsee "öljyn kulumiskäyrät", eihän nekään aina toimi moitteetta.
Yritän tässä itse harhauttaa autoani. Jakoavaimen kuva on näkynyt jo 3 viikkoa, mutta kun tiedän, että öljy on ok, niin ajelen vaan. Tiedä sitten mitenkä pitkälle?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

LS

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 19.12.09 - klo:09:57
Olen jonkinverran lueskellut noita jenkkifoorumeilta (Audiworld ja Audizine) niin siellä näyttää olevan tosiaan niin että auto viedään eka öljynvaihtoon 10tkm tms. kohdalla. En ihan ole päässyt selville millainen huoltosysteemi siellä on. Ei kuitenkaan taida olla LL siellä käytössä?

Tere,

Omat volkkarit molemmat USA:sta. BPY-koneinen GTI (2.0 TFSI) sekä BLV-koneinen Passat (3.6 FSI). LL-huolto ei ainakaan VW:llä käytössä. Ensihuolto (öljynvaihto 502.00/505.00 5W-40 öljyillä) 8000km kohdalla, sitten 16tkm kohdalla. Tuon jälkeen aina 16tkm välein. Nyt Suomessa tarkoitus aina 10-15 tkm välein öljynvaihdot teettää (+ huolto-ohjelman mukaiset kohdat tietysti).

USA:ssa autoilijat teettävät enemmän öljyanalyysejä, joiden perusteella omia öljynvaihtovälejä voi muuttaa tarpeen mukaan. Tuo 2.0 TFSI näyttää olevan aika kova öljyille noiden Used Oil Analysis (UOA) tulosten perusteella, joten siksi itsekin tuota 10-15tkm öljynvaihtovälejä olen ajatellut jatkaa.

Muutama linkki BPY koneisten VAG:ien UOA tuloksiin:

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4019667
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1553114&page=1
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1182626

VW-man

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.12.09 - klo:12:15
Varmaan on niin, että eri moottoritehoilla on erilaiset "tavoitehuoltokilometrit" ajotietokoneen muistissa, esim 27tkm tai 32tkm. Moottorihan on teräsmurikka, eikä niitä ole suunniteltu siten, että kaikki eri moottorityypit osuisivat täsmälleen tuohon 30tkm huoltoväliin. Ja huoltokirja sitten vaan puhuu yhdestä luvusta.

Olettaisin ilman muuta, että esim 1,4 TSI yhden tai kahden turbon moottorina saa omat "kaavansa". Ja vastaavasti muutkin, joista on otettu erilaisia tehoja, mutta itse moottorin "rauta" on sama.
Ja sitten tietysti nuo anturit, jotka mittailevat ja joiden perusteella ajotietokone valitsee "öljyn kulumiskäyrät", eihän nekään aina toimi moitteetta.
Yritän tässä itse harhauttaa autoani. Jakoavaimen kuva on näkynyt jo 3 viikkoa, mutta kun tiedän, että öljy on ok, niin ajelen vaan. Tiedä sitten mitenkä pitkälle?

1.4 TSI:tä ei ole edelleenkään olemassa kahdella turbolla :)... Vaan kompressoriahdin+turboahdin yhdistelmänä tai sitten pelkällä turbolla.

Ihmiset ihan turhaan tuijottaa sitä lukua eli 30.000km:a. Sehän on max 2 vuotta tai max 30.00km:a: eli jos olet ajanut vaikka 5000km:a niin sinun on pakko vaihtaa öljyt viimeistään kahden vuoden päästä edellisestä öljynvaihdosta. Siihen, että pääsee niihin 30.000km:n vaihtoväleihin vaikuttaa ajokilometrien lisäksi se onko ajo pätkäajoa vai enempi pitkää matkaa, miten paljon on ylipäänsä startteja per päivä, miten paljon autoa ja sen moottoria kuormitetaan, onko paljon kylmästartteja vaiko aina autoa esilämmitetty pitkään kunnes lähdetään taipaleelle jne jne.

VW-man

Minulla on ollut Golfeja 1.4 16V, 1.6 8V ja 1.4 103kW TSI sekä 1.4 118kW TSI moottoreilla ja kaikilla olen päässyt aina 30.000 huoltoväleihin vaikka kaikki ovat eri moottoreilla olevia autoja. Joten en usko että longlife systeemeissä olisi jotain eroa silloin kun samassa autossa on eri moottori. Ajotapa ja ajo-olosuhteet vaikuttaa eniten. Kaikilla noilla on ajettu paljon pätkäajoa, useita käynnistyksiä per päivä ja myös kylmästartteja. Nyt viides Golf alla ja mittarissa vajaat 23.000km:a ja autolla ikää huomenna tasan vuosi. Olen jo toinen omistaja tälle autolle. Hän ajanut 13.000 kilometriä sinä aikana ja lähinnä pelkkää maantietä. Itse olen ajanut lähinnä kaupunkiajoa, startteja on tullut joskus useita päivittäin ja monesti pelkkää pätkäajoa (myös kylmästartteja). Ennuste on, että öljyvaihto olis noin 30.000km:ssa. Joten kaikkilla näyn pääsevän ihan samoihin lukemiin.

Wekotin

Tarkistin tuon huoltovälin eilen myös omasta autosta. Service in 9100km/554 days. Autolla ajettu 20960km eli 30060km kohdalle menis toi huolto. Luovutus 31.06.09. Moottorina 118kW 1.4 TSI + DSG7. Pääasiassa ollut aika nurkka-ajoa muutamia pitempiä reissuja lukuunottamatta. Auto on johdon päässä taivasalla. Muutamia kylmäkäynnistyksiäkin on alla.

Eli ei noi päivät kyllä ihan yks kerrallaan laske.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy