Korkeapainepumppu. Seat Leon FR 2.0 TFSI vm. 2009

Aloittaja makeaku, 19.11.20 - klo:13:46

« edellinen - seuraava »

makeaku

Kysymys kuuluu: kun pumpun vaihtaa niin riittääkö vaan suorilta vaihto vai pitääkö uutta pumppua ns. Ohjelmoida vielä? Ja onko väliä kun orkkis pumpussa on pieni venttiili mistä saa paineet päästettyä ulos mutta uudessa pumpussa tätä ei ole?

celeroncool

#1
EDIT: tulikin vahingossa kirjattua TDI mottiin ohje... Jätetään nyt kuitenkin ohjeet tähän jos joku näitä koskaan etsii internetistä

Uppista tällein vanhaan ketjuun.
Vaihdoin itse juuri BKD moottorikoodilla olevaan Seat Leon 1P:n tandempumpun ("korkeapainepummpu").
Homma oli hyvin simppeli, ensiksi otetaan ilmansuodatinkotelo irti, tähän menee muistaakseni kuuusiokolo nro 5.
Tämän jälkeen otetaan vanhasta yksiköstä päältä irti alipaineletku, joka menee jarrutehostimeen. Irtoaa ihan vain vetämällä ylös.
Sitten otetaan ylempi diesel letkuista pois, tämä on diesel syöttöletku. Tämän jälkeen irroitetaan alempi letku, tämä on paluuletku suodattimelle.
Sitten muistaakseni kuusiokolo nro 6, ja tandem pumpussa on 3kpl kuusiokolopultteja. Nämä irti, ja pumpun pitäisi lähteä irti ihan nykäisemällä.

Uuden asennuksessa pitää huomioida että kaikki pinnat putsattu kunnolla, ja että nokassa oleva halhlo osuu uuden pumpun hahloon kunnolla. Käännä pumpun päätä kunnes osuvat kohdilleen, ja asenna pumppu paikalleen.
ASENNA AINA UUSI TIIVISTE!
Kuusiokolojen momentti 20nm.

Kiinnitä syöttöletku sekä paluuletku.
Ota paluuletku irti dieselsuodattimen kannasta, ja vedä jollain suurella ruiskulla alipainetta paluuletkuun, kunnes dieseliä tulee ruiskuun ilman ilmakuplia.
Ensimmäisellä käynnistyksellä saattaa mennä hetki, ennen kuin pumppu kehittelee paineet suuttimille.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy