Skodan latausjännite ja akku-vaivoja

Aloittaja Jäbä L, 08.03.23 - klo:19:43

« edellinen - seuraava »

Jäbä L

Alkuperäinen akku kesti 7-8 vuotta. Sen jälkeen on kolmessa vuodessa kolmas akku meneillään.
Laturi työntää 14,9-15 volttia latausjännitettä. Onko tuo liikaa ja aiheuttaako ongelmaa akuille, kun eivät nuo uudet akut ole kovin pitkäikäisiä olleet?

Auto on Skoda Citigo, jossa Start-Stop systeemi. Tosin systeemi harvoin toimii, kun ei juurikaan tule muuta kuin matka-ajoa. Reissujen välissä auto saattaa seistä viikon tai parikin ulkona.

1. vaihdettu akku ei ollut star-stop-versio. Tämä ilmeni seuraavaan akkuun vaihdettaessa. 2. akku tuli takuuna, mutta eivät vaihtaneet edelleenkään start-stop akkua vaan samanlaisen tilalle.

Ã,,sken hain alkuperäisen jälkeen 3. akun. Se on start-stop versio. Mietin onko homma tuolla kunnossa vai aiheuttaako liika lataus tai muu ongelmaa tällekin akulle?

M_M

Jos autossa on Start-stop niin akun on syytä olla EFB tai AGM. Jos sinne oli laitettu ihan perinteinen akku, niin voi johtua ihan siitäkin tuo lyhytikäisyys.

Myös latausjännite on ehkä vähän liian korkea tavalliselle akulle mutta ihan ok AGM-akulle talvisissa lämpötiloissa.

Jos siellä on nyt ihan oikeasti alkuperäistä vastaava akkutyyppi paikoillaan, niin eiköhän se toimi pidempään kuin ne väärät akut.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jäbä L

Kiitokset kommentista. Tuosta latausjännitteestä en oikein löytänyt Googlaamalla tietoa. Hyvä jos oikean tyyppinen akku kestää paremmin myös tuota korkeaksi mieltäämääni jännitettä. Nyt on ainakin oikean tyyppinen akku. Ilmeisesti tässä kohtaa ei ole syytä muihin toimenpiteisiin.

o.b.

Akun vaihto pitäisi kertoa autolle. Akkutyyppi, kapasiteetti ja uusi sarjanumero. Ne kaksi edellistä akkuakin olisi varmaan kestänyt jos olisi koodattu oikea akkutyyppi.

Tos®

Siksi se lataa liikaa, kun akunvalvonta luulee siellä olevan yhä sen alkuperäisen akun.
Se laskee akun heikkenevän ajan saatossa ja syytää virtaa normaalia enemmän paikatakseen akun vanhuutta.
Tämä taasen tärvää uuden akun nopeaan.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 09.03.23 - klo:09:29
Siksi se lataa liikaa, kun akunvalvonta luulee siellä olevan yhä sen alkuperäisen akun.
Se laskee akun heikkenevän ajan saatossa ja syytää virtaa normaalia enemmän paikatakseen akun vanhuutta.
Tämä taasen tärvää uuden akun nopeaan.

Laskee miten..?


Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

harakka

Ei kait tuo noin viisas systeemi ole. Laturissahan on itsessään säädin joka hoitaa latausjännitteen suuruuden. Herätevirra vain mangnetisoi laturin koska siinä ei ole jäännösmangneettia kuten tasvirtalaturissa, herätevirran voi ottaa irti auton käydessä ja lataus toimii silti oikeis. Akkuvahdilla on muu tarkoitis ja tehtävä

o.b.

Kyllä siinä on älyä. Latausjännitettä voidaan muuttaa lennosta ja esimerkiksi lopettaa lataus kokonaan kun akku on 80% täynnä. Moottorijarrutuksessa täys lataus päälle ja sen jälkeen pääsee taas hetken ilman lataamista. Löpöä säästyy...

harakka

Tuskin polttomoottoriautossa, sähköautot eri juttu

M_M

Kyllä se ihan polttomoottoriautoissa toimii noin kuten kuvailtiin.

Laturi ei säätele latausjännitettä/-virtaa omin päin vaan auton muu elektroniikka viestii sille mitä milloinkin tarvitaan, yleensä tämän konsernin autoissa LIN-väylää pitkin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tos®

Jos akun miinuskengän yhteydessä on anturi, löytyy silloin myös latausta säätävä äly.
Taisi olla aikanaan bluemotion tms, tämän tekniikan tavaramerkkinä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

petrisa

Uudemmissa on tosiaan ihan enemmänkin älyä. Tätä vanhemmissakin on ollut jo pidemmän aikaa sen verran älyä, että auton elektroniikka (usein moottorin ohjainboksi) ohjaa laturin magnetointivirtaa. Aika jolloin laturin oma jännitteensäädin hoisi homman on jo aikaa sitten jäänyt taakse.

jhm

Pari viikkoa sitten ostin allekirjoituksen portteriin uuden käynnistysakun,95 ah agm akku.Kyllä  akkuliikkeessä ilmoitettiin autolle läppärillä että nyt on uusi akku.Webaston akku kuskin penkin alla jatkaa omaa työtään.
VW Transporter T5  84kw 2014

petrisa

Näissä on nykyään melko monessa mallissa akun miinusjohdossa akun lautausvirran induktio anturi sekä väylä liitäntä laite. Yhdessä laturin jännitteen kanssa tätä akun latausvirtaa analysoidaan ja sen perusteella ohjataan laturin jännitettä kulloiseenkin tilanteeseen mahdollisimman optimaalliseksi.

Juzu84

#15
Hyvin todennäköisesti asennettu akkutyyppi on ollut väärä ja akun oikeaoppinen koodaus on jätetty tekemättä. SS autoissa on AGM lähes aina tehtaalta lähtiessä ja tällöin uus akkukin on hyvä olla AGM. Autoon voi myös asentaa poikkeavalla tegnologialla olevan akun mutta tällöin tästä pitää kertoa akunhallinta moduulille koodaamalla. Mahdollista on asentaa AGM EFB tai perinteinen märkälyijyakku mutta viimeisimmällä SS tuskin kytkeytyy toimintaan. Uuden akun koodauksessa kerrotaan autolle akun valmistaja, kapasiteetti (Ah) sekä vaihdetaan sarjanumero joka resetoi akun historiadatan akkumoduulilta. Akkumoduuli mittaa myös akun sisäistä vastusta ja käyttää tätä tietoa määrittääkseen akun kuntoa sekä laskee Ah paljo otetaan ja ladataan. Akun hallintamoduli tarkkailee myös moottoritilan/akun lämpötilaa ja käyttää osaltaan tätä dataa määrittääkseen oikeaa latausjännitettä. AGM:ää ladataan reippaalla jännitteellä jolloin perinteisen märkälyijyakun asentaminen AGM:n asetuksilla paskoo sen hyvin nopeasti.

AGM on kallis mutta tällä teknologialla on mahdollista nopea varautuminen ja kovat starttiamppeerit sekä pitkä käyttöikä
EFB on neljänneksen halvempi, ei tue kovin nopeaa varautumista mutta antaa AGM:n starttiamppeerit
Perinteinen märkälyijyakku kaikkein halvin ja ominaisuudet jo tiedättekin

Jos nyt omaan Golffiini joka on SS auto vaihtasin akun niin pistäsin EFB:n, säästäsin siinä vähäsen euroja mutta saisin hyvät starttiamppeerit ja regeneratiivisen jarrutuksen menettäsin mutta käytännössä tällä ominaisuudella ei oo mitään virkaa, ehkä desilitra bensaa tuhannelle kilsalle. Akkuteknologian vaihto löytyy sit muistaakseni Coding toiminnon alta drop menusta VCDS:ssä.

Sitten vielä mikäli akkua ladataan ulkoisella laturilla on laturi kytkettävä aina miinuskaapeli auton runkoon yleensä erilliseen tarralla osoitettuun kohtaan moottoritilassa ja akku oltava kytkettynä itse ajoneuvoon kiinni. Laturia EI SAA ikinä kytkeä suoraan akun napoihin tällöin akkumodulin "kirjanpito" pysyy ajan tasalla.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Jäbä L

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 10.03.23 - klo:12:56
Hyvin todennäköisesti asennettu akkutyyppi on ollut väärä ja akun oikeaoppinen koodaus on jätetty tekemättä. 

Uuden akun koodauksessa kerrotaan autolle akun valmistaja, kapasiteetti (Ah) sekä vaihdetaan sarjanumero joka resetoi akun historiadatan akkumoduulilta. Akkumoduuli mittaa myös akun sisäistä vastusta ja käyttää tätä tietoa määrittääkseen akun kuntoa sekä laskee Ah paljo otetaan ja ladataan.

AGM:ää ladataan reippaalla jännitteellä jolloin perinteisen märkälyijyakun asentaminen AGM:n asetuksilla paskoo sen hyvin nopeasti.

AGM on kallis mutta tällä teknologialla on mahdollista nopea varautuminen ja kovat starttiamppeerit sekä pitkä käyttöikä
EFB on neljänneksen halvempi, ei tue kovin nopeaa varautumista mutta antaa AGM:n starttiamppeerit
Perinteinen märkälyijyakku kaikkein halvin ja ominaisuudet jo tiedättekin

Sitten vielä mikäli akkua ladataan ulkoisella laturilla on laturi kytkettävä aina miinuskaapeli auton runkoon yleensä erilliseen tarralla osoitettuun kohtaan moottoritilassa ja akku oltava kytkettynä itse ajoneuvoon kiinni. Laturia EI SAA ikinä kytkeä suoraan akun napoihin tällöin akkumodulin "kirjanpito" pysyy ajan tasalla.

Nyt oli perusteellista selvitystä. Kiitos.

Kyllä. Väärä akkutyyppi aiemmin asennettiin, koodausta tuskin tehtiin ja lyhyeksi jäi akun ikä.

Uuden EFM-akun, alkuperäisen mukainen Ah, asennuksen jälkeen käytin auton korjaamolla. Teki jonkin sortin resetoinnin, mutta en ainakaan huomannut, että mitään uuden akun tietoja siinä yhteydessä olisi näpytellyt laitteeseen.

Tuo latauksen miinus-kaapelin paikka on hyvä huomio. Siitä kyllä ohjeistetaan akun navan suojassakin, mutta syy on jäänyt aiemmin epäselväksi.

Katsotaan, onko vuoden päästä taas akun vaihto vai meniskö näillä jo pidempään  :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy