Passat B7 Variant 2.0tdi dsg korkea polttoainekulutus

Aloittaja Herra A., 21.02.23 - klo:22:12

« edellinen - seuraava »

Herra A.

Moi,

Hetken aika on nyt omistettu otsikon mukaista autoa. Pikkuhilja ruvettaan ihmetteleman liian korkeatta polttoainekulutusta. Viimeinen tankkaus 32,78L ja kilsoja 362km, eli noin 9L/100km karkeasti. Ajettaan yleiseen hyvin rauhallista arkiajoa, 3km päiväkotiin 60km/h aluessa ja loput 18km töihin 100km/h aluessa. Elikka ei ole kysessä mitenkään kaupunkin start-stop-start ajo.
Kulkupeli on vuodesta 2012 ja varustettu tehdaswebastolla joka kytkeytyy päällä aina alle 5 astessa, toki aamula esilämmityksenä noin 30min. Autosta löytyy tuuliviima alaritilalta ja päätermostaatti sekä dsg-termostaatti uusittu. Lämmöt pysyy 90 astessa ja lämpene muutenkin aika nopeasti. Renkaat ovat kitkat Hakkapelitta R3 ja koko 215/55R17, rengaspainet about 2,3bar. Auto toimii minustani täysin normaalisti, vedot tallella,, vaihdelaatikko vaihda hyvin kylmänä/lämminä. Uusittu laatikkoöljyt-suodatin ja kaksoismassa hiljattain. Tällä hetkellä autolla ajettu 281tkm.

Olisko tämä ihan normaali kulutus? 😀
Ei pääse edes lähelläkää tehdaskulutusta joka on 5,2L/100km


Rakkaudestalajiin

Lämmitätkö ennen jokaista matkaa webastolla 30min? Käykö auto tyhjäkäyntiä ennen ajoa tai päiväkodissa pysähtyessä? Rengaspainetta vois vähän nostaa niin rengas pyörisi herkemmin. Ei nyt mihinkään ihan kauheuksiin oo kulutus viel noussut. Mitä ajotietokoneen Mukaan näyttää keskikulutusta?

Ohituskaista

Entäs auton muu huoltohistoria, öljyt, suodattimet, jarrut jne. Minkäväristä savua tulee putkesta ja haiseeko polttoaine missään? Webaston käyttö vaikuttaa aika reippaalta, varmaan vähempikin riittäisi.

jt

Onko vikakoodeja? Entä mitenkähän tukossa mahtaa olla DPF? Hiukkassuodattimen polton (re-generointi) aikana kulutus on selvästi suurempi ja jos poltto jää kesken, sen kyllä huomaa hajusta kun auton parkkeeraa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Herra A.

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 21.02.23 - klo:22:35
Lämmitätkö ennen jokaista matkaa webastolla 30min? Käykö auto tyhjäkäyntiä ennen ajoa tai päiväkodissa pysähtyessä? Rengaspainetta vois vähän nostaa niin rengas pyörisi herkemmin. Ei nyt mihinkään ihan kauheuksiin oo kulutus viel noussut. Mitä ajotietokoneen Mukaan näyttää keskikulutusta?

Kyllä se joka aamu pöhisee se 30min arkisin. Päiväkodissa auto sammuttetaan ja ovet lukko siks aika. Rengaspainetta tarkistin juuri eile, pitäisi varma katsoa B8 Passatin lukemia siitä, koska ei ole B7 alkuperäinen rengaskoko. Ajotietokone näyttää sellaista 7,1-7,2L/100km pitkäaikaiseksi keskikulutukseksi. Vaihdoin juuri viikko sitten 205/55R16 regaskoon siihen 215/55R17. Ennen vaihto ajotietokone näytti 6,4-6,7L/100km kulutusta. Käytänössä oli silloinkin toi oikea kulutus paljon korkeempi siitä mitä sais olla, eli siihes 8,7-8,8L

Herra A.

Lainaus käyttäjältä: Ohituskaista - 22.02.23 - klo:00:27
Entäs auton muu huoltohistoria, öljyt, suodattimet, jarrut jne. Minkäväristä savua tulee putkesta ja haiseeko polttoaine missään? Webaston käyttö vaikuttaa aika reippaalta, varmaan vähempikin riittäisi.

Mitä huoltokirja antaa ymmärtä, niin huollettu säännölisesti 15tkm välein, öljyt ja suodatimet. Jarrut ei lahaa mistään, uudet palat-levyt takana ja uudet palat edessä. Pakokaasu hajusta en nyt osaa sanoa, tuntuu ainakin ihan perinteinen haju. Ei ainakan auto vuotaa mistään polttoainetta.

Herra A.

Lainaus käyttäjältä: jt - 22.02.23 - klo:00:45
Onko vikakoodeja? Entä mitenkähän tukossa mahtaa olla DPF? Hiukkassuodattimen polton (re-generointi) aikana kulutus on selvästi suurempi ja jos poltto jää kesken, sen kyllä huomaa hajusta kun auton parkkeeraa.

Vikakoodeja en ole vielä katsonut, ainakin mikään ylimääräne valo ei pala taulussa. DPF-i tarkistetti silloin viimeisen ison huollon yhdeydessä, näytti jotakin 0,1 vastapaineeksi. Re-generointia en ole nyt huommanut, tiedään kyllä sen hajuun.

Rakkaudestalajiin

Jos laskee tosta et ajat ton 362km ja pääsääntöisesti ajat 21km matkan. Lähtöjä tulee silloin 362/21=n.17 kpl lähtöjä. 17*0,5=8,5h lämmitys aikaa. Weba polttaa noin 0,5-1,0L/h. 8,5*0,75=6,375L polttoainetta palo jo lämmityksiin. Et auton kulutus jää silti vähän päälle 7L. Ja toiha luokitellaan viel lyhyeksi matkaksi mitä ajat nii 2L lisääntynyt talvikulus ei oo hirveä viel

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 22.02.23 - klo:07:11
Jos laskee tosta et ajat ton 362km ja pääsääntöisesti ajat 21km matkan. Lähtöjä tulee silloin 362/21=n.17 kpl lähtöjä. 17*0,5=8,5h lämmitys aikaa. Weba polttaa noin 0,5-1,0L/h. 8,5*0,75=6,375L polttoainetta palo jo lämmityksiin. Et auton kulutus jää silti vähän päälle 7L. Ja toiha luokitellaan viel lyhyeksi matkaksi mitä ajat nii 2L lisääntynyt talvikulus ei oo hirveä viel
Juurikin näin.
Omassa tippui kulutus merkittävästi kun otin automaatti Webastokäytön pois päältä. Ihan turhaan se siellä dieseliä polttaa lyhyellä matkalla. Laittaa päälle jos on oikeasti kylmä ja tarvitsee lisälämmitystä.
Ja alle 10 asteen pakkasessa riittää 15 minuutin esilämmitys. Toki jos haluaa että auto on aina ajettaessa moottoriltaan 90 asteen lämmössä niin sitten se ottaa sitä dieseliä vain paljon enemmän.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Herra A.

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 22.02.23 - klo:10:06
Juurikin näin.
Omassa tippui kulutus merkittävästi kun otin automaatti Webastokäytön pois päältä. Ihan turhaan se siellä dieseliä polttaa lyhyellä matkalla. Laittaa päälle jos on oikeasti kylmä ja tarvitsee lisälämmitystä.
Ja alle 10 asteen pakkasessa riittää 15 minuutin esilämmitys. Toki jos haluaa että auto on aina ajettaessa moottoriltaan 90 asteen lämmössä niin sitten se ottaa sitä dieseliä vain paljon enemmän.

Miten pystyy lämmityksen automaattiasento kytkeä pois päältä B7 Pasuunasta?

harakka

Aika paljon on rengakoko muuttunut jos nuo kokomerkinnät on oikein, näyttää matkamittari pienempiä lukemia

Herra A.

Lainaus käyttäjältä: harakka - 22.02.23 - klo:17:48
Aika paljon on rengakoko muuttunut jos nuo kokomerkinnät on oikein, näyttää matkamittari pienempiä lukemia

Juu, nyt nopeuskin vastaa lähes todelisuutta. Eli jos ajat mittari mukaan 100kmh, niin silloin todelisuudessanopeus 99kmh. Eli ajotietokone lukematkin vasta enemmän todelisuutta. Kyllä rengaskoko on oikein merkattu.

Ohituskaista

Lainaus käyttäjältä: Herra A. - 22.02.23 - klo:18:15
Juu, nyt nopeuskin vastaa lähes todelisuutta. Eli jos ajat mittari mukaan 100kmh, niin silloin todelisuudessanopeus 99kmh. Eli ajotietokone lukematkin vasta enemmän todelisuutta. Kyllä rengaskoko on oikein merkattu.

Isommat renkaat nostavat laskennallista kulutusta koska polttoainetta kuluu oletettavasti saman verran, mutta matka jolla se on kulutettu on mitattu lyhyemmäksi. Toki oikeaan suuntaan on menty.

Hesse

Noiden renkaiden halkaisijaero on 6%, joten aikaisemmin todellinen nopeus on sen mukaan ollut 93 km/h ja laskennallinen kulutus rengaskoon takia 0,4 l/100km pienempi.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Herra A. - 22.02.23 - klo:15:25
Miten pystyy lämmityksen automaattiasento kytkeä pois päältä B7 Pasuunasta?
Octaviasta ainakin saa pois kun painaa ilmastoinnin setup painiketta ja sieltä sitten setup painiketta ja Automatic suplementary heater pois päältä.
Ja tuo eka setup on niissä manuaalisissa painikkeissa, ei infonäytössä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Herra A.

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 22.02.23 - klo:21:17
Octaviasta ainakin saa pois kun painaa ilmastoinnin setup painiketta ja sieltä sitten setup painiketta ja Automatic suplementary heater pois päältä.
Ja tuo eka setup on niissä manuaalisissa painikkeissa, ei infonäytössä.

Täytyy tarkista huomenna. Toivottavasti saadan pois kytketty, aivan turha systeemi varsinkin lyhyitä matkoja ajaessa.

duke7

Oli aiemmin Passat 2.0 tdi dsg 3C/B6 eli liki sama auto ennen faceliftiä. Tai no, siinä oli pumppusuutinkone.
Samantapaista käyttöä ja kyllä se tankkauksista laskien vei tuota luokkaa talvella. Pitkät matkat vähemmällä ja samoin kesällä. Joskus pääsi siihen noin viiteenkin.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 22.02.23 - klo:21:17
Octaviasta ainakin saa pois kun painaa ilmastoinnin setup painiketta ja sieltä sitten setup painiketta ja Automatic suplementary heater pois päältä.
Ja tuo eka setup on niissä manuaalisissa painikkeissa, ei infonäytössä.

MQB autossa näin mutta B7 Passatti ei ole vielä MQB auto niin olikohan tässä se että pitää katkoa väyläkaapelit webastolta että saa automaattikäynnistyksen pois?  :-X
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

sonic

Jep meillä yhtenä autona 2.0TDI Yeti 4-veto ja vie näissä kaupunkipyörityksissä varmaan 8-8,5 jos vähänkin kylmenpää on, autossa automaattiwebasto, vanhenpi octavia 2,0 TDI pumppusuutin menee pienemmällä jotain 7-7,5 autossa webasto ja PTC-lämmitin, mutta toki etuvetoinen, kolmas Audi A2 1,4 TDI  vie sitten puolet näiden kulutuksesta,mut lämmöillä ei juhlita..

ukormi

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 22.02.23 - klo:22:31
MQB autossa näin mutta B7 Passatti ei ole vielä MQB auto niin olikohan tässä se että pitää katkoa väyläkaapelit webastolta että saa automaattikäynnistyksen pois?  :-X
OMG.
On muuten aika turha toiminto. Toki saa lisää kulutusta aikaiseksi..
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Herra A.

En tiedää, onko mahdollista jotenkin ohjelmallisesti kaapelilla muutta tätä asetusta lämmityksellä?!? 🧐

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Herra A. - 24.02.23 - klo:22:30
En tiedää, onko mahdollista jotenkin ohjelmallisesti kaapelilla muutta tätä asetusta lämmityksellä?!? 🧐
Ei ole. Voi huijata ulkolämpötilaa tai polttoainemäärää vastusarvoja ropaamalla.

Herra A.

Aika on taas menny jonkin verran eteenpäin. Muutama kerta tankattu siinä välissä ja tullu paremat tulokset. Keskikulutus on ollu webaston kanssa 7,7-7,8L/100km, ajotiekone mukaan noin 6,8L/100km, eli vois oletta että menee just sen verran. Olen vähentänyt webaston käyttöa 20min päälle per kerta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy