Liikenneympyrä

Aloittaja los los, 20.12.22 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

los los

Viikonlopun ostokset  lähiössä olevassa marketissa,sisään meno väylässä iso liikenneympyrä.3 ajoväylää ympyrään kahdessa muussa kolmio ympyrään ajaville,yhdessä ei kolmiota ole.Voiko ympyrässä olla eriarvoisia liittymiä, vai puutuuko siitä liikenne merkki.

harakka

Liikenneympyrässä tai kiertoliittymässä ajavalla ei periaatteessa ole väistämisvelvollisuuteen nähden mitään erioikeuksia. Jokaista liittymää pidetään nimittäin väistämissääntöjä sovellettaessa erillisinä risteyksinä, jossa väistämisvelvollisuus määräytyy oikealta tulevan säännön mukaan. Liikenneympyrässä tai kiertoliittymässä ajaville annetaan yleensä kuitenkin etuajo-oikeus asettamalla ympyrän tuloteille liikennemerkki 231 (kärkikolmio).Jos kärkikolmiota ei ole, oikealta tulevaa on väistettävä


HiTecci

Vai olisiko tuo kärkikolmioton 3. kaista niitä heti seuraavasta poistuvia varten? Tällöin tuo poisto on myös useampikaistainen, joista se oik.puoleisin on näitä edellisestä tulevia varten ja ne normaalisti ympyrästä poistuvat ryhmittyy vas.puoleisille kaistoille. Tod.näk. tuo oik.puoleisin sittemmin yhdistyy päättyvänä kaistana noihin muihin, jolloin se väistämisvelvollisuus ympyrästä poistuvia kohtaan jo toteutuukin

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

los los

Kiitos vastauksista,taas tuli uutta tietoa ajo tilanteista.

harakka

Pannaa nyt tämäkin kysymyksiä herättävä asia tähän, miten se on tieliikenneoppaassa selostettu

Tieliikennelain silmissä väistämisvelvollisuus-merkki (kolmio) sekä STOP-merkki ovat ”samanarvoisia”, vaikkakin sisällöltään hieman poikkeavia. Tieliikennelaissa STOP-merkistä (B6, pakollinen pysäyttäminen) määritellään seuraavasti:

”Merkillä osoitetaan, että ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo ja raitiovaunu on pysäytettävä sellaiseen kohtaan, josta on hyvä näkemä risteävään suuntaan. Muuten merkistä on voimassa, mitä merkistä B5 säädetään.”

B5 merkki on lainsäädännössä väistämisvelvollisuus-liikennemerkki, eli kansankielessä kärkikolmio, jonka määrittely kuuluu seuraavasti:

”Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24§:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta.”

Ja tuolta 24§:n 2 momentista löytyy tähän sopiva kohta:

”3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;”

Tilanteen voi ajatella niin, että molemmilla on tasavahva liikennemerkki, jonka jälkeen palataan perussäännön piiriin. Tässä tapauksessa perussääntö on määritelty siten, että vasemmalle kääntyvällä on velvollisuus väistää vastaantulevaa liikennettä, ellei erikseen ole muuta säädetty.

los los

Vielä puutuvasta kolmiosta,esitin asian talkoo ryhmälle netin kuvapalvelusta löytyi kyseinen kohta.Sisään ajoväylälle ei kuulu mitään liikennemerkkiä,koska ajorata maalauksella on kielletty ajo tähän sisään ajoväylälle ympyrän kautta.Autolijat käyttävät sitä virheellisesti liikenne ympyränä,vaikka se on maalauksella kieletty.Eli sisään ajaessa voi kääntyä 2 parkki paikkaan ja sitten ulos ajaa ei saa uutta kierosta. :o eli vasemmalta tulevaa ei tarvitse varoa nähdää hovissa.

HiTecci

Liekö vähän samaa ajatusta ajoratamaalauksilla, mitä tuossa on penkerein tehty ???
https://www.google.com/maps/@60.2235315,24.8633958,19z

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

los los

Kyseinen paikka tosi miina,paikallinen kaveri sanoi ajaneensa sulkuviivojen yli ehkäpä minäkin jopa kesällä.Ajo pitäisi estää rakenteilla istutuksilla ym,kuskin pitää katsoa moneen paikkaan.Talvella täysin mahdotonta havaita.
:(

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy