Touareg automaattilaatikko

Aloittaja Turekki, 23.10.22 - klo:18:29

« edellinen - seuraava »

Turekki

Kyseessä Touareg -06 3.0 V6 aut. (Tiptronic). Kovemmassa kiihytyksessä vaihtaa joskus rytkäyttämällä. Käsin vaihtamalla ei mitään ongelmaa.  Ei löyvy korjaamoo joka pystyis arviomaan vian syytä ja karkeaa arviota korjaus kuluista. Öljyjä käskevät vaihtamaan ja kerran ne jo vaihattanutkin ilman tulosta. Tosin öljyroppua eivät saanu auki!!!!.

Nyt siis vaihtoehtoina,myyvä tommosenaan tai löytää korjaamo joka oikeesti osaa ja ymmärtää.
Korjaamon sijainnillakaan ei niin merkitystä jos vaan pätevä löytyy.

Onko vinkkejä korjaamosta tai kokemukseen perustuvaa arviota vian korjauskuluista?

pepe494

Kysyppä AM-Gear Järvenpää siellä varmaan osaavat avun antaa ja korjatakkin

TeroPee

Tuossahan on laatikon Aisinin tekele ja aikoinaan kun kaverini teki työkseen automaattilaatikoitten korjauksia niin se laittoi joskus tällaisen viestin.

Se on tälleen asentajan kulmasta hyvin miellyttävä laatikko. Helppo käsitellä, ei tarvi mitään erikoistyökaluja tai metodeja, niitä on ihan helvetisti maantiellä eli sarkaa riittää, ja siinä ei tarvi yleensä välittää joka osan ihan niin perusteellisesta tarkistuksesta kun ei niissä ole ikinä mitään vikaa. Turbiineja menee siinä missä ihan mistä vaan muustakin ja jos ei reagoi ajoissa niin turbiinin kitkalevyistä irtoava mähmä tukkii suodattimen ja sit se ei jaksa mennä kylmänä ennen kun öljyt vähän lämpenee, sit jos öljynvaihdot on skipattu niin jossain vaiheessa kuluu koneisto ja alkaa vaihdot paukkumaan ja tuntuu kuin olis "vapaalla" hetken kun vaihtaa.

Perussetti on uusi turbiini, uudet tiivisterenkaat ja suodatin, uusi koneisto. Sillä menee taas 300tkm.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

ConD

Vaikka mulla on tuon vanhemman Touaregin TR-60SD:n sijaan TR-80SD autossa, niin voin tuon TeroPeen postauksen sinänsä kuvitella.

Vuosi sitten vaihdoin öljyt oman auton lootaan (jotka myös on "Filled for life") niin siellä oli öljypohjan pohjalla aika mukavasti "mähmää". Tuon voi hyvin kuvitella tukkivan myös ATF-suodattimen.

Se juttu näissä uudemmissa on, että pelkästään öljypropun/täyttöpropun avaamalla tulee pois vain osa öljypohjan öljyistä. Vanhemmassakin konstruktiossa täyttöproppu on liki laatikon öljypohjan yläkohdassa ja tyhjennys ei-ihan-alakohdassa mikä siis tarkoittaa sitä että "oikeasti" jos haluaa öljyt vaihtaa, tulee kuitenkin koko öljypohja irroittaa! Jos tuossa Turekilla on öljyt vaihtanyt putka sanonut että eivät saaneet tyhjennysproppua irti, niin paljonkohan sieltä on öljyjä vaihdettu jos on vaan täyttöpropun kautta operoitu? Onko sitä öljypohjaa avattu? Tällöin on 9,6l täyttötilavuudesta voinut jokunen litra ehkä vaihtua :P

Suosittelen tutustumaan tämän vanhemman Tregin laatikon osalta:

https://www.youtube.com/watch?v=FFglJVcmF6o

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_300_d1.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_300_d2.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_300_d3.pdf
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

harakka

Öljypohja kautta tulee vain osa öljystä pois. Lauhduttajan letkun kautta käyttämällä autoa saadaan kaikki öljy vaihdettua.
Aisinissa on näitä solenoidivikoja jonkun verran joka aiheuttaa huonoa kytkeytymistä, kierroslukumittari heilahtaa vaihtohetkellä ylöspäin ennenkuin vaihde kytkeytyy.

Turekki

Ei ollu öljypohja irti öljyn vaihon yhteydessä, huuhtelemalla sanoi vaihtavansa ja öljyn määrää ei voinu tarkistaa kun öljyroppua ei saanu auki.
Auto on juuri katsastettu eikä viittis ilman lahjoitta mutta en myöskään valmis teetättämään laatikkoon täysremonttia.
Onko näissä samaa mahollisuutta kun esim vanhoissa Dodge Aspenissa että huollossa öljypohja irti,suodattimet ja pantojen kiristys?
Selviääkö mitään varmaksi jos öljypohjan irroittais?

ConD

Jos ei oo öljypohja ollut irti, ei myöskään suodatinta ole vaihdettu --> suosittelen suorittamaan.

Autodocista / vast paikoista saa ihan kittiä missä on suodatin, tiiviste öljypohjaan ja öljyt mukana. Tuo huuhteluvaihto EI puhdista esim suodatinta tai öljypohjaa paskasta ollenkaan vaan ne jää sinne lillumaan uusienkin öljyjen kanssa.

https://www.autodoc.fi/meyle/7518246

Tuossa on kaikki "tarpeellinen" siis mukana.

Minun öljypohja näytti tältä ennen putsausta öljynvaihdon aikana. Kilsoja n. 135tkm tuossa kohdassa:


Putsauksen jälkeen:


Joten... oletko ihan varma että haluat 16-17v vanhassa autossa vielä säilöä nuita öljypohjaan kertyneitä sakkoja, etenkin kun edellä on mainittu että just solenoidit ja koneisto niistä tuntuvat tykkäävän erityisesti? Tilaa tuo vaihtokitti ja vaihdata öljyt alakautta + mahdollisesti huuhdellen perään.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Turekki

Kiitos vastauksesta/ linkistä. Tilasin kyseiset tarvikkeet. Mites öljyn määrä,saako kotikonstein oikean määrän öljyä laatikkoon?
Mittatikun reijästä 6l öljyä? Toinen vaihtoehto käyttää auto toisenkerran öljynvaihossa jossain pajalla. Luulin että ekakerralla olis jo suodatin vaihettu öljypohja olis ollu irti mut selvis jälkeenpäin että näin ei ollu!

Turekki

Edellinen öljynvaihto tehtiin BG PXT öljynvaihtolaitteella jossa öljy vaihtuu sataprosenttisesti, kertoo nettisivut. Suodatinta ei vaiheta. Onkos tuo ees hyvä konsti tehä automaattiöljyn vaihto?

ConD

Suositelen tutustumaan Volkkarin erwin-palveluun ja lataamaan sieltä tehtaan korjausmanuaalit JA katsomaan ton videon minkä laitoin aiemmin tuosta 7L Touaregin öljynvaihdosta. Siellä se tarkka suoritustapa selviää. Se miten esim tuossa omassa 7P:ssä vaihto tapahtuu on laittaa ensin X-määrä öljyä laatikkoon, sitten käynnistää auto paikallaan ja nostaa öljyn lämmöt ylemmäs ja sitten auto käynnissä täyttää loppuun laatikko alakautta. Tuo vaatii vähän temppuja / täyttölaitteita että onnistuu ja tuossa esimerkin videossa tehtiin letkulla ja pullolla käytännössä sama homma minkä minä tein paineistavalla täyttölaitteella:





Kysymykseen onko koneella huuhtelu oikea keino vaihtaa öljyt? Joo ja ei - välillä huuhtelu auttaa, mutta kaikkea se ei huuhtele, koska suodatin ei vaihdu. Jos haluaa varma olla, niin huuhtelemalla vaihto + öljypohja irti ja suodatin vaihtoon ja uudet liemet perään. Alakautta vaihtamalla ei mm. momentinmuuntimen/turbiinin öljyt vaihdu vaan sinne jää "likaista" öljyä joitakin litroja.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Daatta

Öljypohjan irroitus ja suodattimen vaihto tuntuu olevan ihan normaalia ainakin BMW ja jenkkikalustossa. Jälkimmäisissä ei välttämättä ole edes proppua.

Kaupallinen toimija varmasti tarjoaa huuhteluhuoltoa, saa laskuttaa paljon öljyä eikä tarvitse liata käsiä tuon öljypohjan ja suodattimen kanssa värkätessä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Turekki

Nyt on nostettava kädet pystyyn. Vikakoodeja ja koeajon jälkeen diaknoosi,vika syvemmällä laatikossa eikä öljyn ja suodattimen vaihosta ole hyötyä.
Ajeltava "normaalisti" tai käsin vaihtaen.

harakka

Kyllä kait tuohon kannattaisi kysyä tuolta RECRO.sta korjattua venttiilikoneistoa vaihto-osana tai lähettää korjaukseen ei se kovin kallis ole. Ei kait siinä muuta vikaa ole kuin joku solenoidi tai venttiili takertelee. Ei siitä välttämättä vikakoodia tule. Itellä oli tf mallissa solenoidivika ja tuolta kyselin, mutta en sitten korjannut.
Tietysti voisi koettaa vielä pestä laatikko koneellisesti, jos siellä kuitenkin on likaa, ei se siitä ainakaan pahene. Sen voi pestä kun on vaihdettava suodatin, noita tf laatikoita ei saa pestä kun ei suodatinta saa vaihdettua.

Itse pesin yhden vanhan amerikkalaisen niin että laitoin foren moottorin pesuainetta laatikkoon ja ajelin  pienen lenkin ja vaihdoin öljyt huuhtelemalla jäähdyttälän letkun kautta ja kyllä se parani.

Turekki

Saako venttiilikoneistoa vaihettua ilman laatikon irrotusta?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy