T4 2.5 bensa (AVT) ´02 hyytyy ja melkein sammuu kaasua painettaessa kylmänä

Aloittaja Mike94, 25.08.21 - klo:23:25

« edellinen - seuraava »

Mike94

Ostin ensimmäisen Volkkarini, vuoden 2002 Transporter T4 bensan manuaalivaihteilla, reilu viikko sitten ja viime viikonloppuna siihen tuli erikoinen vika. Kun laitan auton käyntiin kylmänä ja painan kaasua, moottori hyytyy ja melkein sammuu. Aivan kuin kaasarikoneessa laittaisi ryypyn pois liian aikaisin. Noin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen autolla voi ajaa, mutta kaasussa on ylhäällä tyhjää liikettä ja auto "hyökkää", kun painan enemmän kaasua. Lämpimällä koneella oireet vähenevät jonkin verran, mutta ajaminen hitaassa vauhdissa on silti ärsyttävän nykivää. Reilummalla kaasulla kovemmissa nopeuksissa moottori reagoi kaasuun normaalisti kylmänäkin. Lämpimänä kaasussa on paikallaan tyhjää ja kierrokset nousee sitten yhtäkkiä 1500:aan. Kun painan kaasua erittäin hitaasti, kierrokset nousee tasaisesti. Lämpimänä tyhjäkäynnillä kierroksia on mittarin mukaan n. 700 ja kierrokset seilaa joskus 650 ja 750 välillä.

Kaasupoljin on tässä sähköinen. Voiko polkimessa tai kaasuläpän moottorissa olla vikaa? Miten viallinen ECU:n jäähdytysnesteen lämpöanturi vaikuttaa käyntiin? Lämpömittarin anturi toimii oikein. En usko että kyseessä olisi imuvuoto, koska koeajolla yksi alipaineletku oli irti ja moottori kangerteli silloin tasakaasullakin. Mikään vikavalo ei pala eikä minulla ole mitään, millä lukea vikakoodit. Tankkasin Portterin tänään ja kulutus oli 9,8 l/100 km, eli vika ei näytä vaikuttavan kulutukseen. Vaihdoin tulpat, moottoriöljyt sekä öljyn-,ilman- ja bensansuodattimet viime torstaina, koska edellisistä vaihdoista ei ollut tietoa. Vanhoissa, ainakin 70 tkm ajetuissa tulpissa kärkiväli oli yli 2 mm, mikä aiheutti terävää nykimistä pienillä kierroksilla. Portterilla on ajettu 268 000 km.

o.b.

Tuon ikäisissä moottorin lämpötila-anturi on aika usein viallinen jos sitä ei ole vaihdettu jo 1-2 kertaa.

Vaikka mittariston lämpötilamittari näyttää oikein, saattaa ECU saada väärää tietoa moottorin lämpötilasta. Anturissa on neljä pinniä ja ECU:lle ja mittaristolle omat "mittausvastukset" samassa anturissa.

VCDS kertoisi, onko ECU:n lämpötilatieto oikea.

Myös imuilmavuodot aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy