Xenonien vaihtoikä?

Aloittaja Sikarisakari, 24.01.18 - klo:09:21

« edellinen - seuraava »

Sikarisakari

Kuten tiedetään, Xenonien teho hiipuu ajan myötä pikkuhiljaa. Itse saattaa olla vaikeaa nähdä eroa, muuten kuin vaihtamalla uudet polttimot. Turhaan ei toisaalta viitsisi vähintään 100 euroa laittaa menemään...

Itselläni on 7,5 vuotias Superb ja edelleen alkuperäiset xenonit. Autolla on ajettu erittäin maltilliset n. 110 tkm, ja siinä on päivävaloautomatiikka. Eli puolet vuodesta ison osan ajoista xenonit ovat "levänneet". Valo näyttää edelleen "valkoiselta", eli selkeitä värivirheitä ei ole havaittavissa.

Missä vaiheessa te olette vaihtaneet oman autonne xenonit uusiin? Paljonko autolla on ollut tuolloin ikää ja paljonko siinä vaiheessa kilometrejä? Mitä luulette, olisivatko omat xenonini jo vaihtokunnossa? Huomaisinkohan eron uusiin? Ja mitkäköhän polttimot sitä pitäisi ostaa ja millä K-arvolla, jotta olisivat lähellä ensiasennuspolttimoita ja kestäviä?

pekeke

^Ã,,lä ihmeessä vaihda, aivan turhaa hommaa, ajelin ennen vaihtoa uuteen autoon 230tkm, ihan hyvin pelittivät.

RSOCUstin

Muutama kokemus.
Ocu vRS 2006 95tkm-175tkm en vaihtanut. Toimi ok.
Ocu 2009 65tkm-135tkm en vaihtanut. Toimi ok.
Altea XL 2008 95tkm-130tkm vaihdoin 30e kiinan ihmeet kun toinen alkuperäisistä paloi n. 5v / 110tkm kohdalla. Parani.
Ocu 2010 153tkm-303tkm Vaihdoin 4v / 165tkm kohdalla ja pelitti hyvin tonne 303tkm.
Ocu vRS 2008 9v/264tkm kohdalla vaihoin marraskuussa 2017. Ei ole tietoa oliko alkuperäiset polttimot mutta parani huimasti vaikka oli vesikelit/pimeetä.

Ajan kanssahan nuo hyytyy. Motonetissa on kantis tarjous D1S/D2S NB+ unlimited polttimot 149e. Ei paha jos ei jaksa saksasta tilailla. Marraskuussa laitoin nuo omaani.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 24.01.18 - klo:09:24
^Ã,,lä ihmeessä vaihda, aivan turhaa hommaa, ajelin ennen vaihtoa uuteen autoon 230tkm, ihan hyvin pelittivät.

Miksi ihmeessä vaihdoit autoa, ihan hyvinhän se vanhakin pelitti, ihan turhaa hommaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.01.18 - klo:11:19
Miksi ihmeessä vaihdoit autoa, ihan hyvinhän se vanhakin pelitti, ihan turhaa hommaa.

Ei niitä turhaan kannata vaihtaa, jos ajaa vain klo 11 ja klo 14 välillä  ::)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

pekeke

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.01.18 - klo:11:19
Miksi ihmeessä vaihdoit autoa, ihan hyvinhän se vanhakin pelitti, ihan turhaa hommaa.

Ei muuten pelittänyt kun rikkoivat huollossa, alkoi kyllä muutenkin repsottamaan. Xenonien pieneen himmenemiseen tottuu, niistä ei kannata numeroa tehdä.

Peju

Moi,

Itse vaihdoin juuri alkuperäisten tilalle osramin nightbreakerit. Olivat mielestäni himmentyneet pahasti eivätkä valaisseet mitään (170 tkm mittarissa).

Tilanne ei parantunut käytännössä ollenkaan alkuperäisiin ja 8 vuotta vanhoihin verrattuna. Mikäköhän mulla on vikana? 

Voiko olla vika ballasteissa vai linssit vaan jotenkin likaiset ?
Molemmat puolet ovat tehottoman oloiset..... Pari vuotta sitten ainakin vielä näkyi erittäin hyvin.

harakka

Näyttäisi marmorilla maksavan D1S 79e mikä lie merkki

JPN_V70D3OR

#8
Alkuperäiset Philipsit paloivat 145tkm (ei päivävaloja), yläraja ehkä hieman kellersi, mutta toimivat normaalisti. Mittasin yleismittarissa olevalla lx-mittarilla valovirraksi 230lx. Polttimont 'pallon' kohdalta (D1S) samentuneet.

Vaihdoin Osramin Nightbreakerit. Uusi mittaus antoin 680lx, eron _kyllä huomaa_.  Melkein liiankin kirkas, kun liikennemerkit tahtovat häikäistä  ;D Paketin +70% lupaus tarkoittaa valon kohdistumista, eikä niinkään kokonaisvalovirtaa (säännöksin rajoitettu), joten uskoisin vastaavan parannuksen saavan muillakin laatu polttimoilla.

Vanhoilla polttimoilla oli käyttötunteja n. 2400h ja  lähes 2/3 valovirrasta puuttui. Himmenemisen luulisi olevan lähes lineaarista, joten 1600h kohdalla lyhdyt ovat himmenneet puoleen.

Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Peju - 24.01.18 - klo:17:17
Moi,

Itse vaihdoin juuri alkuperäisten tilalle osramin nightbreakerit. Olivat mielestäni himmentyneet pahasti eivätkä valaisseet mitään (170 tkm mittarissa).

Tilanne ei parantunut käytännössä ollenkaan alkuperäisiin ja 8 vuotta vanhoihin verrattuna. Mikäköhän mulla on vikana? 

Voiko olla vika ballasteissa vai linssit vaan jotenkin likaiset ?
Molemmat puolet ovat tehottoman oloiset..... Pari vuotta sitten ainakin vielä näkyi erittäin hyvin.

Projektorin heijastinpinnat kuluu iän ja lämpökuorman myötä, umpion etumuovi kuluu ja samentuu iän myötä, ballastitkaan eivät ole ikuisia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Superb 4x4

#10
135 tkm kohdalla vaihdettu(vm12). Huomattavasti parani. Kuvassa vasen uusi ja toinen entinen.
Philipsin Xenon X-tremeVision gen2
http://ibb.co/dJnMPG
http://ibb.co/gEUCWw
Skoda Superb Combi 2.0 Tdi Dsg 4x4 Ambiente MY12
(huonontien alustalla)
EX: Skoda Superb Combi 1.6 Tdi Greenline Ambiente MY12

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Superb 4x4 - 24.01.18 - klo:20:08
135 tkm kohdalla vaihdettu(vm12). Huomattavasti parani. Kuvassa vasen uusi ja toinen entinen.
Philipsin Xenon X-tremeVision gen2
http://ibb.co/dJnMPG
http://ibb.co/gEUCWw

Mutta eihän noita kannata vaihtaa, kun silmä tottuu tuohon huonompaan? Eihän ;)?

Itse en ajaisi yli 100tkm samoilla polttimoilla. Onhan se yksi halvimmista keinoista parantaa omat valot samalle tasolle mitä ne ovat olleet.


Lainaus käyttäjältä: pekeke - 24.01.18 - klo:13:36
Xenonien pieneen himmenemiseen tottuu, niistä ei kannata numeroa tehdä.
Kaasupurkaus- ja LED-valot
https://www.is.fi/autot/art-2000000836639.html

" Ksenon-polttimoiden teho laskee koko ajan. Vaikka niille luvataan käyttöiäksi jopa 10 vuotta, on niiden valotehosta pudonnut ensimmäisen 1,5 vuoden jälkeen jo 30-35 prosenttia pois. Jos kaipaa maksimivalotehoa ja ajaa paljon valaisemattomilla tieosuuksilla, tämä kannattaa huomioida."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Peju

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.01.18 - klo:19:45
Projektorin heijastinpinnat kuluu iän ja lämpökuorman myötä, umpion etumuovi kuluu ja samentuu iän myötä, ballastitkaan eivät ole ikuisia.

Umpio on aivan kirkas ainakin vielä. Projektorin heijastintojen kuluminen voisi olla syynä, ei liene muuta tehtävissä kuin hankkia uudet umpiot, vai ?....
Voikos nuo ballastit mennä ns. yhtäaikaa ja voiko se aiheuttaa sen että eivät ole aivan täydessä kirkkaudessa vai tuleeko ballasti ongelmista heti selkeästi erottuvia eroja lamppuihin ?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy