Seat Leon 5F Facelift

Aloittaja -ruoska-, 19.10.16 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

Ukko

Mikäli nyt jotain noista hinnastoista voi päätellä, niin nyt sekä Leonin ja Atecan tehdastoimitukset menee pitkälle ensi vuoteen. Onhan siellä noita Hangossa olevia "varastomalleja", mutta aika moni kuitenkin haluaa speksata oman autonsa.

Ukko

Eli keskustelin eilen autokauppiaan kanssa ja kertoi että tehdastilattavien Leonien toimitukset menee ensi kevääseen, pois lukien 1.0 TSI. Cuprasta ei myyjille ole annettu tarkkaa tietoa, epäili että että poistuu Suomen valikoimasta kokonaan.

Atecan tehdastilattavien toimitukset menee myös ensi kevääseen ja kesään. Pian esiteltävää Tarracoa saadaan maahan myös vasta ensi vuonna. Takuukampanja on tämän vuoden loppuun, jatkosta ei ole mitään tietoa. Ibizassa noin viiden kuukauden toimitusaika, on kuulemma maahantuojan "päätuote" tällä hetkellä.

Eli aika erikoinen tilanne on, siis kuluttajan kannalta. ;D


vagfani

Itsellä sama tieto eli Cupran myynti Suomessa lopetettaisiin. Käytettynä sitä voi toki tänne tuoda mielin määrin. Ilmeisesti WLTP:n myötä hinta nousi liian korkeaksi.

batman14

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 02.09.18 - klo:12:25
Eli keskustelin eilen autokauppiaan kanssa ja kertoi että tehdastilattavien Leonien toimitukset menee ensi kevääseen, pois lukien 1.0 TSI. Cuprasta ei myyjille ole annettu tarkkaa tietoa, epäili että että poistuu Suomen valikoimasta kokonaan.

Atecan tehdastilattavien toimitukset menee myös ensi kevääseen ja kesään. Pian esiteltävää Tarracoa saadaan maahan myös vasta ensi vuonna. Takuukampanja on tämän vuoden loppuun, jatkosta ei ole mitään tietoa. Ibizassa noin viiden kuukauden toimitusaika, on kuulemma maahantuojan "päätuote" tällä hetkellä.

Eli aika erikoinen tilanne on, siis kuluttajan kannalta. ;D


Niin no tuo Ibizan 5 kuukautta on aika optimistinen arvio. Itse tilannut sellaisen touokuussa ja edelleenkään ei ole tiedossa valmistusviikkoa. Aikaisintaan se tulee tammikuussa, mutta tähänkin suhtaudun skeptisesti.

Ukko

Ok, voi olla siis pidempikin, noin sen myyjä vain minulle kertoi. Totesi myös että kolmioviset mallit on lopetettu, eli Mii ja Leon SC. Seuraavaksi lopetetaan Toledo kokonaan, dieselversiot lopetettiin jo.

Aronasta ei ollut mitään puhetta, ilmeisesti saatavuus on Ibizan luokkaa. Eli melkoinen myllerrys ja tehdastilattavien autojen saatavuus ainakin Suomessa on huono.

GranLavida

Ajattelin vaihtaa autoa uuteen alkukesästä 2019, näillä näkymiin joutuu tilaamaan autoa jo tämän vuoden puolella. Miten on mahdollista että uudet päästönormit ovat näin paljon sekoittaneet pakkaa?
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

jamo75

mittauksessa on vielä pitkään siirtymä aika ei niitä ole mitenkään pakko certifioida, Suomessa nyt satuttiin ottamaan tämä veroperusteeksi niin uusien autojen myynti tyssää siihen.

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 02.09.18 - klo:20:02
Ajattelin vaihtaa autoa uuteen alkukesästä 2019, näillä näkymiin joutuu tilaamaan autoa jo tämän vuoden puolella. Miten on mahdollista että uudet päästönormit ovat näin paljon sekoittaneet pakkaa?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Benkku15

Ainakin Golf R tipputtavat tehot 310hv-->300HV mutta hinta nousee anycase.

Perus. 1.5 Golfiin noussut 1500, 112g--->146g eli varmaan cupran osalta olisi nousu 2500-3000e? Jolloin lähtö olisi jo 50k luokkaa neliveto mallilla. Hyvä siis meille jotka ostivat ennen. Itse tein tilauksen kun lähtö oli 45k luokkaa ja nyt ajellut 3kk tyytyväisenä pois lukien kun auto tuli persuksiin suojatiellä vauhtia kuitenkin alle 10kmh.
Seat Cupra ST 4Drive -18
Entinen: Volvo V70 R AWD Manuaali -06

Myhky

Leonissa on näköjään tässä päästömuutoksen yhteydessä hylätty tuo 1.8tsi kone ja tilalle tullut 2.0tsi. Tuon kun saisi manuaalina niin olisi taas askeleen mielenkiintoisempi. Näyttää tulevan myyntiin vain automaattina mutta onhan siinä 5 vuoden takuu.

Aiemmin tuo 1.8 koneen lisätehot on hukkuneet moottorin painoon ja käytännön suorituskyky on ollut liian lähellä 1.4 koneella olevaa autoa. Nyt tuo vaatimaton tehon lisäys saattaisi tuoda jo sen riittävän eron pikkukoneeseen. Jokohan sillä saisi sporttisen kyydit? Näin kysyy köyhä jolla ei ole varaa cupraan.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Daatta

Kyllä on pahasti pakka sekaisin.... Tilattavissa on malleja kahdella eri koneella.

2.0 TSI 190 kone oli odotettavissa, koska sama oli jo aikaisemmin saatavissa Atecaan. Nyt Atecan hinnasto sanoo moottorista "TULOSSA MARRASKUUSSA 2018". Luulisi että manuaali palaisi valikoimiin jos verossa on noinkin suuri ero.

Jännä jos nykyinen Cupra on lajinsa viimeinen. WLTP tai Suomen tulkinta siitä tarkoittaa suorituiskykyisten perheautojen häviämistä, jos valmistajat eivät pysty uusiin päästöhuijauksiin... Voihan sitä tietysti odotella auroveron poistumista. ???

Omalla "uudella" Cupralla ehdin ajaa tyytyväisenä kolme kuukautta, ennen kuin emäntä peruutti kylkeen...  :-X
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ukko

Ei näytä konfigurointiautomaatti toimivan vieläkään maahantuojan sivuilla. Kovasti mainostetaan viikonloppunäyttelyä, ilmeisesti yrittävät myydä noita varastossa olevia malleja pois.

GranLavida

Nyt on tullut Leoniin tarjolle 1.5 EVO moottoria 131 tai 150hv versiona, tehokkaampi saatavana myös Business mallina. Seuraavan autonvaihdon yhteydessä nämä ovat ainakin itselleni hyviä vaihtoehtoja.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

Pihistelijä

Mikäs idea tuossa 96 kW 1.5 TSI:ssä on? Se kuluttaa enemmän kuin 110 kW versio. Eikös sen pitänyt olle eko-versio?

- 1.5 TSI 96 kW Style 134 g/km
- 1.5 TSI 110 kW Style 128 g/km

Tehokkaammassa versiossa on varmasti pidemmät välitykset.

DSG tuo aika ison kulutuslisän. 128 => 140 g/km. Kulutus on 9% korkeampi kuin manuaalissa.

https://content.seat.fi/Extra/Hinnasto.nsf/0/F2FC4E43005AD8BCC225830100250D51/$file/HINN%2074%20Leon%20ST%2008092018.pdf?open
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Pihi tuo 1.5 TSI 110 kW !

- Leon ST 1.0 TSI (85 kW) Style 127 g/km
- Leon ST 1.5 TSI (110 kW) Style 128 g/km
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22


MikHei

Hybridi kyllä tulossa, mutta milloin saadaan mallistoon täyssähköversio? Kait se nyt jossain vaiheessa saadaan tähän tulevaan neljännen sukupolven Leoniin?  ???
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.


tmr97

#947
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 09.09.18 - klo:17:50
Mikäs idea tuossa 96 kW 1.5 TSI:ssä on? Se kuluttaa enemmän kuin 110 kW versio. Eikös sen pitänyt olle eko-versio?

- 1.5 TSI 96 kW Style 134 g/km
- 1.5 TSI 110 kW Style 128 g/km

Tuossa 130hv bensaversiossa ei ole mitää järkeä. Mallistossa on sama kone kaasu/bensa TGI-versiona, joka on selvästi taloudellisempi ja ympäristöystävällisempi. Se on jo ennakkomyynnissä sekä manuaalina että DSG:llä style-varustein, FR ja Excellence tulossa, mutta vain DSG:nä. Kaasulla pääsee lähes puolet halvemmalla kuin bensalla.

Blogikirjoitus aiheesta:
http://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/banaaninkuorilla-baanalle-biokaasuautojen-paastot--verotus-ja-tankkaus

Ukko

Paljonko noissa kaasuvehkeissä on käyttövoimavero? Sähköautoissakin on melkoiset vuosimaksut, vaikka ei ajaisi metriäkään. Samoin dieselissä.

Pihistelijä

1.4 TGI  verot olivat NEDC aikaan seuraavat:


vrk vuosi
Perusvero: 0,436 , 159,14 ,
Käyttövoimavero: 0,589 , 214,99 ,
Yhteensä: 1,025 , 374,12 ,
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Ukko

Ok, kiitos tiedosta. Niin ajattelinkin että kalliit vuosimaksut noissa kaasuvehkeissä. Huollotkin voi olla jonkun verran kalliimpia.

Pihistelijä

Lisäkuluja kertyy myös huolloista
- 15 km öljynvaihtoväli (vrt. TSI 30 tkm)
- kaasulaitteiston takistus 60 tkm/2 v välien (maksaa merkkihuollossa 83 ,)
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Ukko

"Tuoreessa vertailussa Leon 1.0 TSI 115 Ecomotive kohtasi Honda Civicin, Renault Méganen ja Citroen C4 Cactuksen. Leon vakuutti Auto Bildin: ”Leon on sen verran hiottu Seat-malli, että siinä ei ole mitään todellisia epäkohtia”, ”Hyvät etuistuimet tarjoavat riittävästi sivuttaistukea”, ”Vaihteisto toimii sujuvasti ja kytkin on erityisen kevyttoiminen. Moottori toimii valppaasti ja värinättömästi, ja se on lisäksi vähämeluinen. Ohjausvaste on mainio " niinpä Leonilla voi ajaa yhtä lailla rennosti maantieajoa kuin vauhdikkaasti mutkateillä.”, ”Mikään muu verrokki ei pystynyt lyömään Seatin testikulutusarvoa”, ”moitteettomat ajo-ominaisuudet, ketterä, mukava moottori ja vaihteisto, runsaasti tilaa”, ”Mukava voimansiirto, taloudellinen ja eloisa moottori " tämän vertailun selkeä voittaja.”

Lue lisää Auto Bildin numerosta 11/2018."


https://www.seat.fi/carworlds/new-leon-st/testit-ja-vertailut.html

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 29.09.18 - klo:15:00
Lisäkuluja kertyy myös huolloista
- 15 km öljynvaihtoväli (vrt. TSI 30 tkm)
- kaasulaitteiston takistus 60 tkm/2 v välien (maksaa merkkihuollossa 83 ,)
Polttoainekulu onkin sitten 4,/100km 4kg kulutuksella heitettynä, aika vähissä saa ajot olla ettei kannattaisi bensaan verrattuna.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 02.10.18 - klo:00:19
Polttoainekulu onkin sitten 4,/100km 4kg kulutuksella heitettynä, aika vähissä saa ajot olla ettei kannattaisi bensaan verrattuna.

Lasketan. Otetaan vanha 1.4 TGI, koska uudelle 1.5 TGI:lle ei löydy vielä tietoja eikä hintaa. Käytän laskussa NEDC kulutusta ja polttoaineen hintoina www.polttoaine.net eilisiä keskihintoja

1.0 TSI (85 kW)
- 4,4 l/100 km
- 1,559 ,/l

1.4 TGI (81 kW)
- 3,6 kg/100 km
- 1,290 ,/kg

TGI:lle tulee lisäkuluja:

1. Käyttövoimavero 210 ,/v

2. Huollot
- 15 tkm öljynvaihtoväli ja kaasulaitteiston tarkastus 60 tkm/2 v
- tekee 40 + 40 = 80 ,/v

3. Korkeampi hankintahinta
- TGI on 1000 , kalliimpi kuin 1.0 TSI. Tuota 1000 euroa ei saa takaisin, vaan se alkaa huveta samaa tahtia auton kanssa. Oletetaan 100 ,/v.
- Tuhannesta eurosta tulee korkotappioita. Se raha tuottaisi muualla paremmin. Otetaan 5% => 50 ,/v

Yhteensä TGI:stä tulee lisäkuluja 440 ,/v

4,4*1,559*x = 3,6*1,290*x + 440 =>
2,22*x = 440 =>
x = 198

Eli vaaditaan 20 tkm/v, jotta TGI kannattaisi.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Vertasin vielä vakuutuksia. Laajin kasko ja liikennevakuutus täysillä bonuksilla (vakuutusyhtiö Turva).

1.0 TSI: 577 ,/v
1.4 TGI: 661 ,/v

Eli kaasulle vakuutuksista 84 ,/v lisäkuluja. Lisäkulut 440 => 524 ,/v.

Vaaditaan 24 tkm/v
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Gasum on näköjään nostamassa kaasun hintaa.

Joillain asemilla on jo uudet hinnat:
- maakaasu 1,360 ,/kg
- biokaasu 1,500 ,/kg

Lasketaan vielä näille kannattavuusrajat

Maakaasu: 28 tkm/v
Biokaasu: 36 tkm/v
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Enhancer

Jokin tuossa ei nyt ihan täsmää, sillä 1kg kaasua vastaa energiasisällöltään 1,5l bensiiniä. Hinnankorotus ei koske pitkään pelkkää maakaasua, vaan näkyy myös bensan hinnassa.

Kannattanee huomioida myös mahdollisuus ajaa ensimmäinen vuosi kiinteällä 89,/kk hinnalla. Tuolla saa yhden tankillisen bensaa, ajoista riippuen sitten paljonko tuolla pääsee. Kaasuversion perusveron päärä on pienempi kuin 1.0TSI:n, joten käyttövoimavero ei suoraan ole lisäkulu.

Vain yhtä näistä vaihtoehdoista tuotetaan Suomessa, ja metaanin ollessa kasvihuonekaasu on biokaasulla ajamisesta myös positiivista ympäristövaikutusta joka saattaa jollekin olla eurojen sijaan merkitsevä asia.

5-10tkm ajavalle ei kaasu tietenkään ole halvin vaihtoehto, mutta yli 20tkm vuodessa ajavalle ylivoimainen vaihtoehto myös rahallisesti bensaan tai dieseliin verrattuna.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 03.10.18 - klo:14:16
Jokin tuossa ei nyt ihan täsmää, sillä 1kg kaasua vastaa energiasisällöltään 1,5l bensiiniä.

Niin sisältää, mutta kaasuautot eivät ole niin taloudellisia kuin bensat. Esim. 1.4 TGI:n kulutukseksi ilmoitetaan 3,6 kg/100 km. Se kuulostaa ensi alkuu pieneneltä 1.0 TSI:n 4,4 litraa kohti, mutta 4,4 litraa bensaa painaa vain 3,3 kg. Eli 1.0 TSI kuluttaa 10% vähemmän kuin kaasuauto.

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 03.10.18 - klo:14:16
5-10tkm ajavalle ei kaasu tietenkään ole halvin vaihtoehto, mutta yli 20tkm vuodessa ajavalle ylivoimainen vaihtoehto myös rahallisesti bensaan tai dieseliin verrattuna.

Tarkistin laskut. Kyllä ne olivat oikein.

Jos oletetaan että,
- bensa maksaa 1,559 ,/l
- kaasu 1,290 ,/kg

on break-even kilometrit 24 tkm/v. Vasta sen jälkeen kaasuversio tulee tässä Leonin (1.0 TSI vs 1.4 TGI) tapauksessa edullisemmaksi. On siis kyse jo poistuneesta mallista, koska 1.5 TGI arvoja eikä hintaa ole saatavilla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Verrataan vielä kulutuksia energiana

- metaani 50 MJ/kg
- bensiini 44 MJ/kg

Leon 1.0 TSI (85 kW)
- 4,4 l/100 km
=> 3,3 kg/100 km
=> 145 MJ/100 km

Leon 1.4 TGI (81 kW)
=> 3,6 kg/100 km
=> 180 MJ/100 km

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy