Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

Taky

Lainaus käyttäjältä: anttito - 16.12.11 - klo:20:56
...toimisiko webasto vielä tuon väylästäpoiston jälkeen 'tyhmänä' kaukosäätimellä (tai kellolla) w-busia käyttäen?

Weba, mutta lähteekö puhallin päälle?

Täällä olisi testikalusto muuten, mutta ei VCDS:ää.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

anttito

Taky ja mla olette oikeassa. Itse en ajatellut asiaa noin pitkälle. Eihän climatronic saa mitenkään käskyä, jos webasto poistettu väylästä. Unohdetaan siis tämä tapa.

Testasin tuota Masturbon tapaa ja se toimii. Otin sulakkeen pois. Tein pitkän kauppareissun ja käynnistin auton monta kertaa, jotta varmasti jää vikakoodit tai menee webasto lukkoon jos on mennäkseen. Kotona luin vikakoodit. Niitä oli neljässä eri kohdassa, CAN-väylä, Cent.electric, HVAC ja webasto. Freezeframen tiedoista näkyi, että olivat tulleet heti auton ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä.

Tämän jälkeen sulake paikalleen ja auto käyntiin. Heti pörähti webasto käyntiin. Poistin vikakoodit. Huomenna teen katkaisimen. Ja masturbon ohjeen mukaan kytkintä käytän vain virtojen ollessa pois.

mla

Lainaus käyttäjältä: Taky - 18.12.11 - klo:16:37
Weba, mutta lähteekö puhallin päälle?

Täällä olisi testikalusto muuten, mutta ei VCDS:ää.


W-bus johtosarjassa tulee mukana Climatronicin ohjauskaapelikin (IPCU rele myös) eli jos laite on pois CANista niin sitä teoriassa pitäisi pystyä ohjaamaan w-busin kautta ja climatronicci pitäisi toimia tuon releen kautta. TEORIASSA :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

MasTurbo

Anttito:
Tuotatuota.. Mites jääkö sen kytkimen kanssa vikakoodeja kun sitä rumppaa? Ei maksa itselle vaivaa tehdä patenttia jos jää vikoja muistiin kun poistolaitteistoa ei ole. Vw-group tosin VÃ,,ITTI ettei vikoja jäisi muistiin.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

jarsiv

Varmistan, että tuo maadoituksen katkaisu -ohje pelittää TT-V:n kanssa?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

MasTurbo

Kyllä. Sehän on tehdasasennus kamina
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

anttito

Lainaus käyttäjältä: MasTurbo - 20.12.11 - klo:19:42
Anttito:
Tuotatuota.. Mites jääkö sen kytkimen kanssa vikakoodeja kun sitä rumppaa? Ei maksa itselle vaivaa tehdä patenttia jos jää vikoja muistiin kun poistolaitteistoa ei ole. Vw-group tosin VÃ,,ITTI ettei vikoja jäisi muistiin.

Tämäkin on vielä takuunalainen auto, mutta pakko itse värkätä, kun en halua olla webastoa uusimassa takuun jälkeen joka vuosi.

Pari päivää ollut kytkin asennettuna. Sen vertaisen kokemuksen perusteella: kyllä jää vikakoodit muistiin heti ensimmäisestä käynnistyksestä kytkin off-asennossa. Pysyvät muistissa niin kauan, kun poistan ne VCDS:llä. Webasto kuitenkin toimii automaattikäytöllä ja ilmastointilaitteen käynnistysnapista normaalisti, kun olen napsauttanut kytkimen on-asentoon (vaikka ne vikakoodit on "päällä"). Vielä en ole testannut ajastamista maxidotista. Raportoin tänne, kun tulee kokemusta.

Basso

Anttito:
Jaksaisitko tehdä lyhyttä ohjetta tuosta kytkimen asennuksesta sekä osista joita siihen tarvitaan? PS. Kuva on plussaa. ;)


anttito

^ Voinhan minä ottaa kuvia ja tehdä raportin, mutta en ota vastuuta mistään. Itseasiassa joku voisi ohjeestani sanoa, että hullu  ;D Mielestäni oma tapani lisätä kytkin webaston sulakkeen kanssa sarjaan oli helpoin. Ei tarvinut alkaa kaivamaan kytkentäkaavioita/webaston virtajohtoja johtonipuista.

Laitoin AMP-liittimet(http://www.so-tarvike.fi/liitin-uros-p-217.html) Webaston sulakkeen paikalle sulakeboksiin. Liittimiin juotin paksut (>6mm2) johdot, jotka vedin kabiiniin akun takaa tulipellin läpiviennistä. Toiseen johtoon sulakerasia (http://varaosatedullisesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=8/26), jossa virrankesto 30A(sulakerasia mahtui auton oman sulakeboksin sisään) Kabiiniin kytkin, jossa virrankesto 50A. Osat hain Motonetista. Arveluttaa olisiko pitänyt laittaa paksumpaa johtoa jännitehäviön takia. Johtojen pituus oli vain noin reilu metri sulakerasialta katkaisimelle.

Kuvia loppuviikosta.

Rampe396

Oisko tehdasasenteiseen lisälämmitimeen koodausvinkkiä jolla saisi myös moottorin lämpimäksi?
Autohan on A5 3.0TDI

Podexter

Moro,

Sivuilla 16 ja 17 on käyty keskustelua aiheesta ja luulisi sen pätevän myös diesel Audiin:

VCDS:llä muuttamalla koodauksen (kolmanneksi viimeinen numero 1:stä 0:ksi) 0031012:ksi lämpiää moottorikin.

Nyt kun menet katsomaan VCDS:llä webaston koodia, on se todennäköisesti koodi 0031112.

VW Passat CC 3,6 4-motion R-line vm.2010, VW Type 2 1.8 vm.1974.

Ex VAG:t Skoda Octavia RS 2.0 TFSI Combi vm.2007

Vankka

Juupituupista löyty tällänen venäläinen video jossa fiksataan Thermo Top V:tä. Harmi vaan, että tuo on itä naapurin murteella, mutta kyllä tuo video auttaa.

Профилактика Webasto Thermo Top V.avi
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Vankka

Lainaus käyttäjältä: MasTurbo - 15.12.11 - klo:16:43
Helkkarin hyvää mainosta vw:lle tällaiset savuavat autot.

Soitti takas vw:n "specialisti".
En tullu hullua hurskaammaksi.Antaa savuta..ei vois vähempää kiinnostaa.Siinähän ihmiset naureskelee kun savun seasta keulamerkin erottavat.

Löyty pari videota savuttavista autoista:
VW SHARAN met defecte WEBASTO
VW Passat Standheizung Webasto qualmt
superb webasto smoking.mp4

Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Woge

itsellä oli kans savutus(ja äänet) tuon suberbin luokkaa parina päivänä kunnes ei enään suostunut käynnistymään ja meni vikatilaan. Autona -08 octavia 2.0tdi dsg ja tehdasasenteinen webasto. Merkkihuollossa sanoivat suoraan että ohjeistus on että Palopesä vaihtoon mutta he ovat huomanneet että pelkällä putsauksella toiminee vuoden pari eteenpäin. Putsasivat/polttivat karstat ja lisäksi säätivät seokset uudelleen. Toimii taas paremmin kuin uutena ja eikä savuta ja veloitus oli hiukan alle satasen...

anttito

Tässä kertynyt kohta viikon verran kokemusta katkaisimesta. Olen liikuttanut katkaisinta VAIN auton virtojen ollessa pois päältä. Tässä Yetissä on tämä VAG-säästökampanjan myötä tullut manuaali-Climatic ja katkaisin toimii hyvin ainakin tässä.

Off-asennossa auto ei saa webastoon mitään yhteyttä, joten se ei toimi autokäytöllä/sitä ei löydy maxidotista/eikä lähde käyntiin climaticin napista.

Kytkin on-asennossa webasto toimii normaalisti. Webasto löytyy maxidotista, sen pystyy sieltä ajastamaan ja lähtee vielä tulillekin. Toimii myös autokäytöllä.

Niin ja vikakoodit ovat koko ajan 'päällä'. Ne saa VCDS:llä pois, mutta tulevat heti takaisin, kun auton käynnistää katkaisin off-asennossa.

Pari kuvaa


Amp-liittimet webaston sulakkeen tilalla sulaketaulussa. Toisessa johdossa erillinen sulakepidin, jossa webaston sulake. Johdot vedetty kabiiniin, jossa katkaisin.



Sulaketaulun kansi menee kiinni vain toiselta reunalta. Olkoontnoin, kun en halunnut porata reikiä..

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Woge - 27.12.11 - klo:14:13
itsellä oli kans savutus(ja äänet) tuon suberbin luokkaa parina päivänä kunnes ei enään suostunut käynnistymään ja meni vikatilaan. Autona -08 octavia 2.0tdi dsg ja tehdasasenteinen webasto. Merkkihuollossa sanoivat suoraan että ohjeistus on että Palopesä vaihtoon mutta he ovat huomanneet että pelkällä putsauksella toiminee vuoden pari eteenpäin. Putsasivat/polttivat karstat ja lisäksi säätivät seokset uudelleen. Toimii taas paremmin kuin uutena ja eikä savuta ja veloitus oli hiukan alle satasen...
Hienosti toimittu merkkihuollolta,pojot sinne.Mistä löytyy oiketa huoltoa tekevä liike?

Rampe396

Lainaus käyttäjältä: Podexter - 23.12.11 - klo:10:00
Moro,

Sivuilla 16 ja 17 on käyty keskustelua aiheesta ja luulisi sen pätevän myös diesel Audiin:

VCDS:llä muuttamalla koodauksen (kolmanneksi viimeinen numero 1:stä 0:ksi) 0031012:ksi lämpiää moottorikin.

Nyt kun menet katsomaan VCDS:llä webaston koodia, on se todennäköisesti koodi 0031112.



Eipä onnistunut noin helposti A5:ssa, vaan vaatii long coding:ia. Alkuperäinen koodi oli 5D000 ja sain sen muutettua long coding helpperillä tuon kolmanneksi viimeisen bitin 1 -> 0, eli uusi koodi nyt 59000.

Tonne long codin helpperiin mennessä heitti kommentin; Sorry, no coding information is available for this ECU.

Mutta, kysyy suraavaa kun painaa Do it! -nappia, This appears to be an uninitialized control module; valid  WSC/Importer/Equipment data may be recuired.

Click Yes for VCDS to use default values of 12345/123/12345.
Click No for VCDS to try the values currently in the module.
Click Cancel to go back and manually edit the values

Mitähän tuohon pitäisi vastata? Kokeilin No -vaihtoehtoa, mutta lämmitin lähtee päälle muttei lämmitä, vaan heitää vikakoodin ylikuumenemisesta.



MasTurbo

Anttito: oliko sulla savuamis oiretta? Onko asettunut tuolla kytkimen laitolla?
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

mla

Rampe396: Long Codingissa ei päde samat säännöt kuin tavallisessa, joten palauta vain se vanha koodaus jos voit. Näyttäisi, että A5:ssa koodaus on erilainen kuin tässä esiintyneissä muissa automalleissa.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Rampe396

Lainaus käyttäjältä: mla - 30.12.11 - klo:09:07
Rampe396: Long Codingissa ei päde samat säännöt kuin tavallisessa, joten palauta vain se vanha koodaus jos voit. Näyttäisi, että A5:ssa koodaus on erilainen kuin tässä esiintyneissä muissa automalleissa.

Jep, palautettu on ja toimii entiseen malliin.

Kyllä se menee luultavasti samaan malliin, mitä olen tuolta ulkomaan foorumeilta löytänyt, mutta missään ei kerrota tuosta ylimääräisestä asetuskyselystä joka tulee lopuksi. Eli sitä samaa n279 venttiiliä käännelään auki asentoon, mutta tarvitsisi ilmeisesti jotain asetusmuutoksia lisäksi.

Pitänee laittaa RossTech:lle kyselyä tuosta, tai sitten koittaa joskos huollossa suostuisivat kääntämään/kertomaan oikeat asetukset.

anttito

Lainaus käyttäjältä: MasTurbo - 30.12.11 - klo:07:00
Anttito: oliko sulla savuamis oiretta? Onko asettunut tuolla kytkimen laitolla?

Yli -10 pakkasilla käynnistyessä pukkasi jonkin verran savua. Käynnistyttyä kunnolla, paloi puhtaasti. Diesel kyllä tuoksahti käynnistyessä. Tämä siis ennen katkaisinta.

En osaa vielä sanoa, onko katkaisimella ollut vaikutusta. Olen nyt lomalla käynnistänyt vain ajastuksella, aamulla. Tutkailen asiaa.

MasTurbo

Itsellä alkaa käämi palamaan tuon savuamisen kanssa. Vika ei siis ole hävinnyt. Viimeisimpä oli myös kajuutta täynnä savua kun puhallin imi konehuoneesta savut sinne... Vittu että ottaa pattiin. Saattaa olla että itsellä vaihtuu lämmitin jälkimarkkinointi malliin.. Olikohan thermo top evo tms... "virtuaalikeskisormi lämmitysautomatiikan keksijälle".
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Vankka

#592
Olin reipas ja otin ja pajautin passatin keulan palasiin ja kaivoin webbasen esiin ja purin sen. Kun palopesä oli lapasissa purin ja putsasin senki.
Miten tuon webaston polttoaineen syöttö pitäisi toimia palopesässä? Tuhon suuttimelle menee pari johtoa. Onko siellä joku venttiili? Onko tuo venttiili kiinni vai auki lepoasennossa? Minulla nimittäin huilasi bräckleenerit läpitte.

Tuossa venäläisessä youtube videossa tuo ainakin pätkii tuota polttoaineen läpi tuloa, jos nyt ymmärsin oikein.

EDIT: Hmm.. tuossa videossa tuo on näköjään eri näkönen. Liekkö bensa mallia. Minun kun on mallia kiisseli.

EDIT2: Kyllä tuo webbanen tuntuu taasen toimivan. Putsaus näköjään auttoi. Saa luvan tän talven toimia.

Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Henri S

Saako webaston automaatti käynnistystä mitenkään poistettua, Tänäpäivänä tankkasin ajotietokoneen mukaan 5,8 l/100km joka on kohtuullinen, mutta laskettuna 7,5l/100km, niinpä webasto vie 1,7!, ajo on suurimmaksi osaksi lyhyttä ajoa, eikä pysty ajaa että lämmityslaitteen kääntää LO asentoon.

Webasto käynnistyy pahimmillaan montakin kertaa päivässä, ei hyvä ei!!!!!!
Hohhoijaa!

Stabilizer

Lainaus käyttäjältä: Avensis2009 - 31.12.11 - klo:17:12
Saako webaston automaatti käynnistystä mitenkään poistettua, Tänäpäivänä tankkasin ajotietokoneen mukaan 5,8 l/100km joka on kohtuullinen, mutta laskettuna 7,5l/100km, niinpä webasto vie 1,7!, ajo on suurimmaksi osaksi lyhyttä ajoa, eikä pysty ajaa että lämmityslaitteen kääntää LO asentoon.

Webasto käynnistyy pahimmillaan montakin kertaa päivässä, ei hyvä ei!!!!!!

Itsekkin yllätyin tuosta webaston kulutuksesta, on samaa luokkaa. Passatissa lienee samantyyppinen tehdaswebasto kuin minulla kun on sama moottori. Kesällä ajotietokone näyttä noin desin tarkkuudella samaa kuin laskettu, mutta ilmojen kylmettyä ero on melkein pari litraa pahimmillaan. Huollossa tuomio oli ettei saa pois tuota automaattitoimintoa.

Kysympä samalla seuraavaa: Jos laitan webaston aamulla lämmittämään ja se lämmittää edelleen kun lähden liikkeelle, niin pitääkö se sammuttaa ensin vai antaako olla päällä käynnistyksen ajan? webasto kuitenkin käynnistyy uudestaan automaattisesti startin jälkeen. Vai onko tuolla väliä, voiko tuossa rikkoa jotain?
Superb 2,0 TDI 170 Elegance DSG vm.2010

mla

Ei tarvitse sammuttaa startin ajaksi tms.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

MasTurbo

Vastahan minä tänne sen vw maahantuonnin ohjeen kirjottelin. Vähän valoja päälle nyt :)
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Taky

Lainaus käyttäjältä: Avensis2009 - 31.12.11 - klo:17:12
....mutta laskettuna 7,5l/100km, niinpä webasto vie 1,7!, ajo on suurimmaksi osaksi lyhyttä ajoa,
Webasto käynnistyy pahimmillaan montakin kertaa päivässä, ei hyvä ei!!!!!!

Tuota kulutuksen nousua tuon suuruisena en kyllä allekirjoita.

Graafissa on Octavian kulutus....



... ja siihen sisältyy Weban käynnistykset joita loka-maaliskuussa tulee arkipäivä aamu ja iltapäivä sekä about kelistä riippuen 4-8 kertaa päivässä lyhyessä kaupunkiajossa eikä kulutuksessä näy likikään mainitun suuruista kulutuksen nousua.

Muutama desi/100km on realistisempi, kylmenpi ilma muuten nostaa dieselin kulutusta ja voisi jopa päätellä että weban käyttö tasaa kulutusta lämpimän ja pakkaskelin välillä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Henri S

Lainaus käyttäjältä: Taky - 31.12.11 - klo:22:54
Tuota kulutuksen nousua tuon suuruisena en kyllä allekirjoita.

Graafissa on Octavian kulutus....



... ja siihen sisältyy Weban käynnistykset joita loka-maaliskuussa tulee arkipäivä aamu ja iltapäivä sekä about kelistä riippuen 4-8 kertaa päivässä lyhyessä kaupunkiajossa eikä kulutuksessä näy likikään mainitun suuruista kulutuksen nousua.

Muutama desi/100km on realistisempi, kylmenpi ilma muuten nostaa dieselin kulutusta ja voisi jopa päätellä että weban käyttö tasaa kulutusta lämpimän ja pakkaskelin välillä.

Vähällä menee. Onko Octaviassasi tehdasasenteinen webasto?

Nyt on autoni tankin kulutus 5,1 l/100km, Iltasella lämmitin webastolla ennen lähtöä. Lähtiessä sammutin webaston ja moottorin lämmöt oli 65-75c, eikä enään webasto lähtenyt käyntiin automaattisesta koska meni kauan että oli normaalilämmössä. Enkä minä niin välitä kulutuksen noususta kun webastoa käytän, ihmetyttää vaan. Käyttöä vartenhan se on autossa.
Hohhoijaa!

Taky

Lainaus käyttäjältä: Avensis2009 - 31.12.11 - klo:23:56
Vähällä menee. Onko Octaviassasi tehdasasenteinen webasto?

Juu on.

Lainaus käyttäjältä: Avensis2009 - 31.12.11 - klo:23:56
Käyttöä vartenhan se on autossa.

Luonnollisesti, mutta jos kulutus nousisi liki pari litraakin/100km niin se olisi jo liikaa.
Kesäkulutukseen pitää vielä huomoida ilmastoinnin käyttö ja kovemmat keskinoupeudet jossa talvi taas antaa myöden.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy