Audi A3 Sportback Business Sport 1.8 TFSI quattro S tronic -13

Aloittaja Vice, 24.07.13 - klo:21:42

« edellinen - seuraava »

Vice

Tällainen tuli hankittua vaimon "kauppakassiksi"  ;)
Tilasimme auton Audi Center Airportista 12.1.2013 ja luovutus oli 24.7.2013.

Audi A3 SB Business Sport 1.8 TFSI quattro S tronic

*Ulkoväriväri   Briljantinpunainen
*Sisäväri         Musta

*Business sport varusteet
  +
*3-puolainen nahalla päällystetty monitoimi-urheiluohjauspyörä, tasainen alaosa   
*Akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana 
*Automaattisesti himmentyvä taustapeili
*Sisätilan alumiinioptiikkapaketti
*Kiiltolistat sivuikkunoiden ympärille
*Audi Sound system
  +
*Lohkolämmitin sisäpistokkeella
*Tavaratilan matto

Kesäksi 17" OZ Ultraleggera + Nokian Hakka Black (225/45)
Talveksi 16" vakio business vanteella + Nokian HKPL 8 (205/55)

Taka- ja takasivulasien tummennus (ensi viikolla)

Nyt reilu 200km takana rauhallista sisäänajoa autolle.
Erittäin hyvältä autolta vaikuttaa ensi tuntuman perusteella! :)
Kulutus ajossa, josta puolet motaria näytti reilua 9l.

TT_rex

Hyvältä näyttää!  Mitkäs muuten nuo sun OZ Ultraleggeran muut strategiset mitat on - lähinnä leveys ja ET?
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

HoXXma

Hieno väri on tämä punainenkin. Saattaa sopia kolmonen muuhunkin kuin kauppareissuihin. :P

Vice

Kiitos TT_rex ja HoXXma kommenteista.

OZ Ultraleggerat on 17" * 7,5" ET 50. Hiukan ne jää tolla Audin orkkis kokoa jäljittelevällä koolla sisään.
Varastossa olisi 10mm spacerit ja pidemmät pultit. Saattavat vielä loppu kesästä tulla ainakin kokeiluun.

Ajettavuudeltaan toi rengastus ja Nokian Blackit kyllä toimii erinomaisesti omaan makuun (toki Audin hyvästä sport alustasta pitkälti johtuen).

Ei ole vielä vaimo "päässyt" tolla kaupassa käymään sen verran mukava peli se on, että ajossa ollut ahkeraan ;)
Ollaan molemmat vaimon kanssa "autofanaatikkoja" joten siksi tällainen "kauppakassi" tuli hankittua.

Jos ajotietokoneeseen voi yhtään luottaa olen positiivisesti yllättynyt kulutus lukemistakin. Nyt noin 300km ajoa takana ja keskikulutus näyttää 8,7l.
Toki ajo on ollut rauhallista, mutta enimmäkseen motaria ja kaupunkia, jotka molemmat syö kuitenkin jonkun verran. Lyhyillä 80km/h pätkillä kulutus mittari näyttää pyörivän 6,5-8l välillä.

TT_rex

Ehditkö punnitsemaan tuon OZ + Nokian HB kombon? Taitaa olla kohtalaisen kevyt paketti tuolla 17' koolla :)
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

Vice

#5
Lainaus käyttäjältä: TT_rex - 25.07.13 - klo:21:46
Ehditkö punnitsemaan tuon OZ + Nokian HB kombon? Taitaa olla kohtalaisen kevyt paketti tuolla 17' koolla :)

Ei tullut itse punnittua, mutta vanteen paino (maahantuojalta kysyin keväällä) on 7,5kg ja renkaan paino (Nokian edustajalta kysyin) oli noin 10kg (ihan tarkasti en tätä muista). Mutta jos tässä tulee vielä ne irroitettua niin täytyypä puntarissa käyttää.
Mutta sanoisin, että yhteispaino on noin 17kg luokkaa. Mikä ei järin paha ole :)

Tarkoituksella keveyttä hain. Toisilla renkailla olisi vielä saanut kevyemmän paketin, mutta koska Blackit on ajettavuuden puolesta saanut niin paljon kehuja niin niihin päädyin. Tuntuu hyvin toimivan auton alla. Ohjaus on tarkka ja tunnokas. Paineina on nyt edessä ja takana 0,3 yli auton suositusten.
Oliko sun rengas/vannepaketti minkä painoinen?

Hawtin

Onnittelut uutukaisesta, hyvin pukee punainen kolmosta!   ;)

Jos muuten tuntuu, ettei speissereille&pulteille ole käyttöä niin voin ne sulta ostaa. Kun kesärenkaat on omassa 15 mm vakiota ulompana, niin tuntuu ettei halua talvirenkaitakaan aivan vakiosyvälle laittaa.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Vice - 25.07.13 - klo:21:59
Ei tullut itse punnittua, mutta vanteen paino (maahantuojalta kysyin keväällä) on 7,5kg ja renkaan paino (Nokian edustajalta kysyin) oli noin 10kg (ihan tarkasti en tätä muista). Mutta jos tässä tulee vielä ne irroitettua niin täytyypä puntarissa käyttää.
Mutta sanoisin, että yhteispaino on noin 17kg luokkaa. Mikä ei järin paha ole :)



Valitsemalla rengas enempi painon mukaan ( punnitsemani renkaat C. Sport Contact 5  225/ 45/17  91  n. 9,4 kg /

D. Sport Maxx RT MFS  225/ 45/17  91  n. 8,2 kg) olisi voinnut 16 kg:n kombinaatiopaino olla mahdollinen  ;)  .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Vice

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 25.07.13 - klo:23:04
Onnittelut uutukaisesta, hyvin pukee punainen kolmosta!   ;)

Jos muuten tuntuu, ettei speissereille&pulteille ole käyttöä niin voin ne sulta ostaa. Kun kesärenkaat on omassa 15 mm vakiota ulompana, niin tuntuu ettei halua talvirenkaitakaan aivan vakiosyvälle laittaa.
Kiitos :) Valkoinen metalli oli ensin tulossa, mutta punainen vei voiton. Sopii kyllä hyvin, kun autossa on jonkun verran mustaa ja vielä, kun lasit tummentaa niin entistä parempi.

Vice

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 25.07.13 - klo:23:18
Valitsemalla rengas enempi painon mukaan ( punnitsemani renkaat C. Sport Contact 5  225/ 45/17  91  n. 9,4 kg /

D. Sport Maxx RT MFS  225/ 45/17  91  n. 8,2 kg) olisi voinnut 16 kg:n kombinaatiopaino olla mahdollinen  ;)  .
Kevyemmät renkaat oli harkinnassa, mutta Blackit ominaisuuksien takia piti testiin saada. Paino oli aika lähellä Contteja, kun niitä kyselin. Dunlopit taas pois suljettu, kun juuri Sport Maxx:sta BMW:stä ei jäänyt oikein hyvä kuva. Todella uraherkkä oli niillä, toki BMW muutenkin on renkaistaan tarkka auto. Täytyy sitten seuraava rengassarja hankkia jotain kevyempiä ;)

Vice

Nyt on laseissa kalvot. Kummasti paransi omissa silmissä auton näköä. Laitan kuvia, kun keli kuivuu ja auto on puhtaampi...
Samalla alettiin jo miettimään laittaisiko katon kiiltävän mustaksi. Tällainen (valkoinen) oli näytillä ja musta katto sopi hyvin.

Toinen asia mikä on harkinnassa on äänieristyksen lisääminen (Nudde olikin jo hienoa jälkeä tehnyt tällä osa-alueella!). Ei toi mikään kovin meluinen auto ole (ainakaan 17" setupilla), mutta toisaalta ainahan sitä auto voisi hiljaisempikin olla ja toki parantaisi tietysti myös ASS sointia...
No mietin vielä näitä.

Näin lyhyen tuttavuuden jälkeen ei voi kuin kehua autoa. Mukava ajaa, tehoa vähintään riittävästi, näppärän kokoinen ja kulutuskin pyörii alle 9l vaikka jonkun verran kaupungissa pyörimistä. Ei toistaiseksi ainakaan mitään valittamista, hyvä näin :)

Onkos kukaan ottanut huoltosopimusta..?

TT_rex

Lainaus käyttäjältä: Vice - 25.07.13 - klo:21:59
Oliko sun rengas/vannepaketti minkä painoinen?

Tässä vähän myöhästynyt vastaus:
OZ ultraleggerat 18/8/ET45 + GY F1 A2, 225/40/18 painoivat n. 18.6kg

Laita kuvia vaan autostasi tulemaan lisää...niitä on aina mukava katsella :)
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

Vice

Lainaus käyttäjältä: TT_rex - 02.08.13 - klo:08:57
Laita kuvia vaan autostasi tulemaan lisää...niitä on aina mukava katsella :)

Tällä hetkellä tummennusten kera ei löydy kuin tämä kuva.
Laitan lisää parempia, kun saan auton pestyä...

Jokker

Pähee "kauppakassi"!  8)

Olin juuri vastaavan kyydissä ja tuo rengasmelu (OEM 17" ) tuntui vasta motarinopeuksissa tulevan enemmän esiin, jokatapauksessa selkee parannus edelliseen sukupolveen.

Jos katon nakkaat mustaksi niin mites käy ikkuna- ja maskikromeille..? ;)
Audi A6 Avant 3.0TFSI quattro '09

ex: BMW 520dA touring '12, Audi A5 coupé 3.0 TDI quattro '10, Audi A5 1.8 TFSI '07

Vice

#14
Lainaus käyttäjältä: Jokker - 06.08.13 - klo:20:56
Pähee "kauppakassi"!  8)

Kiitos!  :)

Lainaus käyttäjältä: Jokker - 06.08.13 - klo:20:56
Olin juuri vastaavan kyydissä ja tuo rengasmelu (OEM 17" ) tuntui vasta motarinopeuksissa tulevan enemmän esiin, jokatapauksessa selkee parannus edelliseen sukupolveen.

Samaa mieltä rengasmelusta ja siitä, että on parannusta lähes joka osa-alueella verrattuna 8P:n, sellainen vaimolla aiemmin oli.

Lainaus käyttäjältä: Jokker - 06.08.13 - klo:20:56
Jos katon nakkaat mustaksi niin mites käy ikkuna- ja maskikromeille..? ;)

Aika paha... Voi tosiaan mennä vähän sekavaksi värimaailma, mustaa, punaista, kromia... Vaimo valitsi punaisen värin ja kromit ikkunoiden ympärille (ja eritoten halusi ilman kattokaiteita) ja olihan hänen ne annettava ottaa, kun kyseessä kuitenkin hänen autonsa  ;)

Itse olisin autosta tehnyt kokonaan puna/mustan (pois lukien vanteet). Oma autoni on valko/musta (pois lukien vanteet), F11 touring, eli tuttu peli sulle.

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: Vice - 24.07.13 - klo:21:42
Tällainen tuli hankittua vaimon "kauppakassiksi"  ;)
Tilasimme auton Audi Center Airportista 12.1.2013 ja luovutus oli 24.7.2013.

Audi A3 SB Business Sport 1.8 TFSI quattro S tronic
_______________________
Jaa että kauppakassiksi....? No tää ei sitten köyhille tullut, jos uusi A3 Suomen hinnoilla ja tuollaisella kokoonpanolla on "kauppakassi"....   ;)

Asiallisen oloinen peli, kyllä tolla sen maitopurkin hakee varmasti!  :D
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Vice

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 13.08.13 - klo:12:10
Jaa että kauppakassiksi....? No tää ei sitten köyhille tullut, jos uusi A3 Suomen hinnoilla ja tuollaisella kokoonpanolla on "kauppakassi"....   ;)

Asiallisen oloinen peli, kyllä tolla sen maitopurkin hakee varmasti!  :D

Kiitos  ;D Toi "kauppakassi" on omaa huumoriamme ja kieli poskessa kirjoitettu.

Täytyy sanoa, että todella mukava auto tämä uusi A3 on. Meinaa tulla vaimon kanssa kilpailua kumpi saa sillä ajaa!
En tiedä uskaltaako tällaista kirjoittaa, mutta tällä hetkellä 5-srj BMW saa jäädä pihaan, kun johonkin lähdetään...  :P

Monesti tulee itse "maitopurkit" haettua, jotta pääse autosta nauttimaan ;)

nikob

Lainaus käyttäjältä: Vice - 13.08.13 - klo:20:27
En tiedä uskaltaako tällaista kirjoittaa, mutta tällä hetkellä 5-srj BMW saa jäädä pihaan, kun johonkin lähdetään...  :P
Monesti tulee itse "maitopurkit" haettua, jotta pääse autosta nauttimaan ;)
Kun talvi tulee niin tekee varmaan viellä vähemmän mieli lähteä vajaa vetoisella Bemarilla ajeleen  ;D, quattro äkkiä voiton vie.
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

autofanaatikko

Tää on komee kiesi! Väri sopii hyvin tähän korimalliin, yleensä kaikki liikenteessä näkemäni on olleet mustia tai muita tummahkoja värejä. Olenko ihan väärässä,  jos kysäsen etteihän vaihtoautokin ollut Audi A3, mutta vanhempaa kormallia?

Meinaan näin varmaa juuri tämän kyseisen auton ihan just äskettäin (oisko ollut viime viikolla) liikenteessä ja mun mielestä Lahdessa?


Vice

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 07.09.13 - klo:14:26
Tää on komee kiesi! Väri sopii hyvin tähän korimalliin, yleensä kaikki liikenteessä näkemäni on olleet mustia tai muita tummahkoja värejä. Olenko ihan väärässä,  jos kysäsen etteihän vaihtoautokin ollut Audi A3, mutta vanhempaa kormallia?

Meinaan näin varmaa juuri tämän kyseisen auton ihan just äskettäin (oisko ollut viime viikolla) liikenteessä ja mun mielestä Lahdessa?

Kiitos! :)
Taloudessa oli 8P-koppainen aikaisemmin ennen tätä nykyistä (meni työkaverin pojalle). Hyvin mahdollista, että olet auton Lahdessa "bongannut" ;)
Tosin näitä punaisia A3 taitaa jonkun verran olla liikenteessä, kun pari punaista A3 tulee vastaan muutaman kerran viikossa töihin/töistä ajaessa...



Tuolla A3 ketjussa oli aiemmin juttua kulutuksista. Meillä kulutus pyörii siinä noin 9l/100km. Jos tulee vähän enemmän maantietä jää just snadisti alle 9l jos taas on enemmän kaupungissa pyörimistä kipuaa jo lähelle 10l...

Eli ei nyt kulutuksen osalta mikään "pihi", mutta nelivedon ja tehon huomioiden ei nyt hirveän paha kuitenkaan. Varmasti vielä kilometrien karttuessa notkistuu. Tankataan autoon 98...



Tuli vedettyä BH:n finis wax pintaan eilen. Tarkoitus olisi tällä selvitä seuraavat 4-6kk... Saa nähdä kestääkö vaha niin pitkää. Kovasti olen vahan kestosta kehuja kuullut. Oli ensimmäinen kerta, kun itse ko tuotetta käytin.

Vice

#20
Nyt on kokemusta liukkailta keleiltä tullut A3:n kanssa. Täytyy kehua, tuntuu todella hyvältä!  :)
Mulla ei aiemmin ollut juurikaan Haldexista kokemusta talvelta, mutta x-drivestä ja Torsenista löytyy vähän.
En nyt lähde vertaaman niihin, mutta hyvältä vaikuttaa uusi 5gen Haldex, jossa siis aina minimissään 10% vedosta takana.

Tullut tehtyä jokunen lähtö liukkaalla liikennevaloista ja paria mutka pätkää ajettua niin ei mitään huonoa sanottavaa toistaiseksi päinvastoin.
Autossa renkaina Nokian HKPL 8, joista myös pidon osalta vain hyvää sanottavaa (jollotus ääni sitten on miinusta..).

Autossa olevat talvikiekot (16" perus business "vakio" aluvanteet) näyttää melko pieniltä ja jäävät aika sisään (vielä puuttuu spacerit, jotka on laitettava, kun vain aikaiseksi saan, joudun ensi pidemmät pultit hommaamaan, varastossa olleet ei käy...).

Kilometrejä tähän mennessä on autonmittariin kertynyt reilu 5tkm. Keskikulutus nyt noin 8,5l luokkaa, matka-ajossa menee noin 7,5l, mutta kaupungissa sitten 9l pinnassa. Mukava auto ajaa :)

cipher

Tämähän on hieno.

Omasta mielestä tämä kokonaisuus on yksi loogisimpia vaihtoehtoja "vielä järkevässä hintaluokassa" (omalla rahalla) Suomen oloihin. Erityisen mukava on saada tietoa siitä miten 5gen pelittää meidän olosuhteissa.

Hatunnosto kesäpyöristä - automiesten valinta.

Vice

#22
Nyt on ajoa takana noin 6kk ajalta ja aika tehdä pieni yhteenveto kokemuksista. Auto on pääasiallisesti vaimoni käytössä, mutta kyllä itsekin on tullut jonkun verran ajettua (noin 2,5-3tkm). Fiilis kokonaisuudessaan on positiivinen.

Kulutus talvikelissä on pyörinyt noin 9l paikkeilla ajon ollessa pääasiallisesti kaupungissa. Kulutus ei ole kovin pieni, mutta kuitenkin luokkaa OK. Olemme tankanneet ainoastaan 98. Kuten jo aiemminkin olen kirjoittanut A3:n haldex (gen 5) vaikuttaa hyvältä. Liukkaalta lähdöt sujuvat kuin "oikealla" quattrolla tai x-drivella. Pito on todella hyvä, joka osaltaan on Nokian HKPL 8 nastojen ansiota myös. Mutkissa sitten huomaa, ettei haldex ihan "oikean" quattron veroinen ole johtuen lievästä etupainotteisuudestaan eli pikkaisen meinaa puskea. Olen huomannut, että "käskyttämällä" (= rohkeasti kaasua lisää, kun puskee) saa lisää potkua taakse ja heti auto kääntyy paremmin, mutta esim. Audin Torsenin tai BMW x-driven kanssa se käy luonnollisemmin, kun vetoa on valmiiksi enemmän takana. Antaisin haldexille 9 vertailussa Torseniin ja x-driven, jotka saa silloin 10. Eli ei tämä aivan niiden tasolle yllä, joka tietysti on selvää jo lähtökohtaisesti. Kuitenkin osoittautunut hyväksi nelikoksi. Kokonaisuudessaan ajettavuudelta A3 on hyvä kesällä ja talvella. Menee suoraan eikä ole tuuliherkkä suuremmissakaan nopeuksissa. Sport alusta on sopivan jämäkkä, mutta ei ollenkaan "kivireki"-efektiä. Hakka Black renkailla ja OZ:n kiekoilla auto tuntui kesällä todella hyvältä ajaa! Ohjaus on tarkka ja tuntuma tiehen hyvä.

Jos nyt jotain negatiivista tästä haetaan niin lyhyet xenon valot saisi valaista pidemmälle. Pitäisi saada aikaiseksi tarkistuttaa niiden suuntaus (lupasivat AC airportissa tarkistaa). Jos on kunnossa, sitten polttimoiden vaihto tai valojen ruuvaus hiukan ylöspäin. Kaukovalot ovat OK. Toinen negatiivinen havainto ollut perus business sport verhoilun penkkien nukkaantuminen. Se ei ole isosti havaittavaa tai häiritsevää (ainakaan vielä), mutta silti kummallista, että näin nopeasti verhoilussa jo havaittavissa nukkaantumista. Edellisessä 8P koppaisessa ei vastaavaa ollut edes 3v jälkeen. Kolmas pieni miinus tulee peruutus valosta tai paremmin sen puutteesta eli pakki päällä valoa ei takana juuri ole, joka tekee valaisemattomassa paikassa peruuttamisesta haastavaa. Onneksi omassamme on tutkat. Nämä ovat pieniä asioita eikä isommin ole häirinnyt silti mainitsemisen arvoisia.

Ã,,änieristys autossa on kohtuullisen hyvä hiukan parempi kuin 8P koppaisessa. Silti luultavasti keväällä tulee hiukan lisäeristystä tehtyä. Ainahan auto voi vielä hiljaisempi olla samoin samalla äänentoistoa saa parannettua. ASS on soinniltaan OK. Ei toki ole BMW:n 5-srj:n HiFi Pro setin tasoinen, mutta silti hintalaatusuhde huomioiden olen tyytyväinen. Lähinnä muistikortilta tulee musiikkia kuunneltua.

BH:n vaha on nyt ollut noin 4kk ajan ja vielä toistaiseksi pitänyt pintansa. Toiveissa olisi sillä nyt selvitä maalis/huhtikuulle asti.

EDIT: Unohtui mainita, että auto lämpenee todella nopeasti niin kabiinin kuin moottorinlämpötilan osalta. Tämä on suuri parannus verrattuna edelliskoppaiseen A3:n.

TT_rex

Hyvin pitkälti samoilla linjoilla olen ajatuksiesi ja kokemuksiesi kanssa. Eli ei ole mitään lisäylistyksen tai lisäkritiikin tarvetta auto kohtaan.
Tosin ajovalojen kanssa en ole vielä päässyt tositoimiin, joten niiden osalta en pysty mitään rakentavaa sanomaan. Enkä myöskään noista
penkkien nuukkaantumisista. Nukkaantuuko niissä reunat vai keskiosa? Ne taitaa kuitenkin olla erilaista kangaslaatua keskenään?
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

Hawtin

Eipä täälläkään kokemukset paljoa yllä mainitusta poikkea. Kulutus on hieman alhaisempi kun nyt on 6 tkm ajettu, karvan alle 8 koko ajalta laskettuna ja ajosta 80 % pk-seudun pyörittelyä yleensä ruuhkattomaan aikaan. Maantiellä pääsee selvästi alle 7 kun ei liikoja räppäile. 98:a koko ajan tankattu.

Ekana nelivetona hymyilyttää aina liikkeellelähdöt. Valoista tosiaan lähivalot voisivat näyttää hieman ylemmäs ja kaukovalot hieman alemmas, mutta on noilla pärjännyt. Penkeissä ei mitään valittamista, mutta mulla on nahka-alcantarat. Ehkä istuin voisi mennä hieman alemmas ja ovikyynärnoja voisi olla hieman lähempänä, mutta todella mukava auto ajaa ja odotan jo kevään reissua Pohjois-Norjaan. ASS ja BT toimivat kivasti ja musaa on mukava soitella Spotifystä. Ei mitään nitinöitä tai muutakaan ongelmaa.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Vice

Mukava kuulla TT_rex:n ja Hawtin kokemusten olevan samoilla linjoilla. Se jäi mainitsematta edellisessä viestissä, että autolla on ajettu reilu 6tkm.

Lainaus käyttäjältä: TT_rex - 15.01.14 - klo:14:45Nukkaantuuko niissä reunat vai keskiosa?

Molemmissa etuistuimissa on nukkaa keskiosassa...

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 15.01.14 - klo:15:12
Penkeissä ei mitään valittamista, mutta mulla on nahka-alcantarat.

Toi nahka-alcantara on tyylikäs. Yhdellä eskarilla tuli ajettua, jossa oli se mustana. Olisi pitänyt itsekin se tähän ottaa!
Mulla BMW:ssä on alcantara verhoilu (M Sport) ja olen siihen ollut todella tyytyväinen.

Vice

Laitetaan vähän päivityksiä.

Auto kävi extra öljyn vaihdossa huhtikuun lopulla, kun mittarissa oli noin 10tkm. Samalla autoon tehtiin päivitykset (moottori- ja jarruohjainlaite). Tämän jälkeen käynyt pari kertaa, että liikkeelle lähdön jälkeen tullaan liikennevaloihin ja valoista auto lähtee liikkeelle, mutta sitten tehot katoaa hetkeksi ja sitten taas mennään. Koitin autoa pikahuoltoon viedä jo kerran, mutta oli mennyt kiinni. Täytyy lähiaikoina käyttää (saavat ainakin vikakoodit lukea jos jotain selviää).

Toinen mitä havaittiin huollon aikoihin oli maalin kupruilu takapuskurin saumassa. Auto oli alku viikosta maalauksessa ja se on nyt kunnossa. Samassa yhteydessä havaitsivat toisessa takavalon umpiossa kosteutta / vettä ja vaihtoivat takuutyönä myös samalla kertaa uuden tilalle. Ajossa oli kolme päivää A4 allroad / A6 sedan, joten kelpo sijaisautot järjestyi "korjauksen" ajaksi.

Penkkien nukkaantuminen on pysynyt suurin piirtein samoissa ja valojen uudelleen suuntauksessa en saanut autoa käytettyä, joten täytyy se hoitaa, kun syksyyn taas mennään.

Huhtikuun puolivälin tienoilla tuli laitettua auto kesäkuntoon. Kunnolla pesty "pitkän kaavan mukaan" ja vahattu AF:n Passiolla. Kiiltää todella upeasti ja puhdistuu lähes vesisateessa. Kerran olen kinnastellut tämän jälkeen ja kerran BH:n foamilla pessyt. Tosin ei autolla hirveästi ole kurakeleissä ajettu, mutta siitepölyä ollut ilmassa sitäkin enemmän. Katsotaan nyt miten pitkään vahapinta pysyy hyvänä.

CCL Desing:lla käytin auton konepellin kiveniskemien paikkauksessa ja nyt näyttää pelti taas paremmalta ja on pinta kunnolla suojattu. BMW täytyy myös kesällä käyttää vastaavassa fixissä samassa paikassa.

Edelleenkin kaiken kaikkiaan mukava auto ajaa ja vähillä huolilla on tämän kanssa menty. Nyt taas alla on Hakka Black + OZ ultra ja kyllä tarjoaa maukasta kruisailu "pikku kirppu" ;)

Vice

Autolle varattu aika huoltoon, kun tekee satunnaisesti sitä, että nykäisee rajusti DSG:n vaihtaessa 1->2 (aina juuri kyseessä vaihto 1->2).
Ei ole säännöllistä. Voi mennä 2-3vko ettei mitään nykäyksiä käy (siis lievästi havaittavaa normaalia vaihtoa lukuun ottamatta), mutta sitten voi 2-3 krt vkon aikana käydä. Nykäys on todella selkeä ja sitä ei voi olla huomaamatta! Mitään kolahdus ääntä tai muutakaan normaalista poikkeavaa ääntä ei kuulu. Tuntuu ensin ettei laatikko vaihda 1 pois ja yhtäkkiä se vaihtaakin 2 "väkisin sisään". Tämä tapahtuu pian autolla liikkeelle lähdettyä (alle 1km ajoa). Aina kyseessä ollut rauhallinen kiihdytys, kun näin on käynyt. Käytössä ollut laatikon D-moodi. Ensimmäisen kerran oireita oli toukokuussa (ekan huollon ja päivityksien jälkeen). Koitin pikahuollossa käyttää, mutta ohjasivat suoraan varaaman ajan huoltoon. Huollon mukaan vastaavia ongelmia ei ole tässä uudessa (?) DSG6 aiemmin raportoitu. Täytyy toivoa, ettei nyt tässäkään olisi isoa vikaa vaan kyse jostain pikku jutusta.

Onko muilla ollut vastaavia vaihtoja havaittavissa, DSG6 laatikolla 1->2?

Apaju

^
Samojan oireita on ollut tosin DSG7:lla, mutta alkoivat myös laatikon extra öljynvaihdon ja päivityksen jälkeen maaliskuussa.
Muutenkin laatikon toiminta muuttui päivityksen jälkeen kulmikkaammaksi.
VW ID.3 Life

Rauska

^^ Samaa sattunut joitain kertoja jo. Menossa kyllä tarkastukseen / säätöön
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy