1.4 TSI ei pysy käynnissä ja ruma ääni

Aloittaja Wodeziki, 13.03.24 - klo:10:47

« edellinen - seuraava »

Wodeziki

Tervehdys,
Eli potilaana Skoda Octavia 1.4 TSI (CAXA) vm. 2011

Ja oireilee seuraavasti:
Satunnaisesti ei lähde kylmänä käyntiin, tai lähtee käyntiin, mutta sammuu välittömästi. eli sen verran hörähtää, että lopettaa startin mutta sitten sammuu. Ei anna vikakoodeja ja lähtee käyntiin jos starttaa kaasu pohjassa ja antaa kierrosten nousta.

Toinen oire on paha rutina/meteli käynnistyksessä, kierroksia antaessa meteli poistuu nopeammin mitä silloin jos auton antaa käydä tyhjäkäyntiä. Ja tämäkin oikeastaan ainoastaan kylmäkäynnistyksissä. Eikä joka kerta

Lämpimänä ei mitään ongelmia käy tasaisesti, lähtee hyvin käyntiin eikä käyntiääni ole mitenkään poikkeuksellinen

Daatta

Jakoketju vaihdettu koska viimeksi? Ei varmaan kannata paljon käynnistellä, ennen kuin ketju on tarkistettu.


220 sivua asiaa aiheesta: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.0
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Wodeziki

Auto ollut meillä noin 6kk ja ketju oli vaihdettu n. Puolivuotta ennen kuin tuli meille, eli palttiarallaa vuosi ja alle 15tkm menty ketjun vaihdosta..

Wodeziki

Vika selvinnyt ja se oli viallinen öljynsuodatin. Ilmeisesti jonkun verran näistä hajonnut takaiskuja suodattimista ja valuttaa paikat kuiviksi kun auto seisoo, toivottavasti jollekin joskus hyötyä tästä aloituksesta, jotenkaan itse en olisi osannut ajatella tuollaista vikaa.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Wodeziki - 22.03.24 - klo:23:49Vika selvinnyt ja se oli viallinen öljynsuodatin. Ilmeisesti jonkun verran näistä hajonnut takaiskuja suodattimista ja valuttaa paikat kuiviksi kun auto seisoo, toivottavasti jollekin joskus hyötyä tästä aloituksesta, jotenkaan itse en olisi osannut ajatella tuollaista vikaa.
Jos moottori sammuu starttauksen jälkeen siihen, että laakerit on kuivat, niin peruuttamaton vahinko on jo tapahtunut.

En oikein usko, että suodatin liittyy starttausongelmiin. Käynnistyksen jälkeisiin kolinoihin voi vaikutaa toki.

Wodeziki

No kyllä se omasta mielestäkin kieltämättä kuulostaa erikoiselta.. nyt menty kaksi päivää ilman mitään ongelmia suodattimen vaihdon jälkeen ja tätä ennen käynnistysongelmat ja rohinat oli päivittäisiä aamuisin ja työpäivien seisonnan jälkeen. Ketju myös tarkastettiin korjaamolla (testerillä) ja se oli ok. Mutta pitää nyt seurailla miltä näyttää  :-\

fixed

Mahtoko viallinen suodatin olla mitä merkkiä?

Beetle

Vaikka suodattimen takaisku vuotaisikin, ei se käyntiin vaikuttaisi.

Mistä kyseistä vikaa osattiin epäillä?


Wodeziki

Suodattimen tarkkaa merkkiä en tiedä, joku tarvikesuodin siellä oli.

Korjaamo jossa auto käytettiin epäili ensimmäisenä oireiden perusteella öljynsuodatinta, kun kerroin nuo samat oireet jotka aloituksessa. Itse olin loppuun saakka melko varma että ketjuhommiksi menee.. enkä vieläkään täysin luota että tuo olisi nyt kunnossa, mutta ainakin toistaseksi on oireet pysynyt poissa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy