Audi Airport Center teki asiakkaan Audi Q7 E-tronilla 200 kilometrin testiajon!

Aloittaja vagfani, 21.08.19 - klo:10:40

« edellinen - seuraava »

vagfani

"Ilta-Sanomat kysyi kahdelta autoalalla pitkään eri tehtävissä toimineelta henkilöltä käsitystä 200 kilometrin koeajosta huollon yhteydessä. Heidän mukaansa on vaikea arvioida sen tarpeellisuutta tuntematta tapauksen kaikkia yksityiskohtia.

â€" Mutta kovin pitkältä matkalta se tuntuu, heistä toinen kommentoi IS:lle.

Audinsa huoltoon vieneen toimitusjohtajan murheet eivät rajoittuneet koeajon pituuteen. Koeajon aikana auton puskuri vaurioitui. Audi Center tarjoutui korjaamaan vaurion. Toimitusjohtaja vastasi, että sattuneesta syystä auto pitää korjata merkin toisessa korjaamossa Espoossa."

https://www.is.fi/autot/art-2000006210037.html

b1mpo

Miten asiakkaan toimitusjohtajuus liittyi tuohon juttuun? Sitä jäin ihmettelemään kun aikaisemmin jutun luin. Vielä 5000 euron korvausvaatimus ihmetyttää. Kyllä ihmiset on jänniä..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a_jaba

Tää on taas näitä kun yksi lehtijuttu keräsi lukijoita (Lentokenttäparkki ja luvaton auton käyttö) niin pakko on väkisin vääntää samanlainen juttu jostain lähes mitättömästä tapauksesta.

Onhan se selvä, että 200km koeajo on aika pitkältä kuulostava. "Pidemmästä koeajosta" on kuitenkin asiakkaan kanssa sovittu etukäteen ja jos puskuriin tullut naarmu on mukisematta luvattu korjata niin aika naurettavaa vaatia 5000e korvausta mielipahasta. Se, että tarjotaan seuraavaa vajaa tonnin maksavaa huoltoa veloituksetta ns. hyvitykseksi mielipahasta ja tosiaan auton naarmut korjattuna, on ihan riittävä korvaus.

Tämä siis oma mielipiteeni, jokainen saa olla asiata mitä mieltä haluaa  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Sokota09

#3
Et ottanut huomioon mielipahaa, minkä tämä kyseinen episodi aiheutti toimitusjohtajalle. Sen arvohan voi olla mitä tahansa.

b1mpo

Ihmiset on nykyään niin itsekeskeisiä ja itsekkäitä. Mielipahaa aiheuttaa tänä päivänä eniten totuus.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

PeteFinn

Audihan on hyvin tarkka sähköautojensa asiakastyytyväisyydestä, koska nyt sitä markkinaa on alettu isommassa määrin jakamaan saksalaistenkin taholta. Sitä vasten ymmärrän hyvin tehtaan ja Audi Centerin halun tehdä akun vaihto ja sen testaus mahdollisimman hyvin. Ja tavallista pidempi koeajokin tuntuu hyvin loogiselta, jotta saadaan testattua kunnolla akun purkautuminen ja latautuminen eri ajotilanteissa. Mutta siltikin tuo 200 km tuntuu kovin pitkältä koeajolta hybridiautolle. Jos ovat alunperinkin ajatelleet tai saaneet jopa ohjeet noin pitkälle koeajolle, niin olisihan se pitänyt selkeästi asiakkaalle kertoa. Itse olisin olettanut ehkä jotain 10-50 km:n koeajoa, jos on sanottu vaan, että tehdään pidempi koeajo.

Jäi myös epäselväksi, olivatko ilmoittaneet asiakkaalle tuosta keulan isosta skraidusta vai oliko asiakas sen itse löytänyt. Jos se on tullut koeajokuskin töppäilystä, niin on joko ihan kuuro ja sokea tai sitten vaan epärehellinen kuski. Ei tuollaista huomaamatta itse tee. Toinen juttu, jos joku toinen on esim. parkkiksella kolhaissut. Mutta olisi se auto silti pitänyt tarkistaa noin pitkän koeajon jälkeen. Ja luulisi, että on myös pesty luovutusta varten.

Tuntuu kuitenkin tuo viiden tonnin vaatimus vähän amerikan meiningiltä, vaikka ehdottomasti tuossa on aihetta olla närkästynyt ainakin tuon kolhun osalta.

Kunpa vaan saisi kuulla näistä aina sen objektiivisen totuuden eikä iltapäivälehden klikkihakuista juttua. Monesti näissä käy niin, että asiakas ampuu täydeltä laidalta ja vähän ylikin mutta jälleenmyyjä/huoltoliike joutuu olemaan kommenteissaan paljon pidättyväisempi eikä lähde esim. julkisesti osoittamaan asiakkaan omia virheitä, vaikka se olisi totuuden nimissä ihan kohtuullista.

teräksenharmaa

Foliohattuiluun taipuvaiset, haluavat luoda kaikenmaailman teorioita, vaikkeivat tiedä yhtään mitään aiheesta. Pidempi koeajo voi olla perusteltu monellakin tavalla. Akku on voinut mennä vaihtoon esimerkiksi jonkin satunnaisesti esiintyvän akun lämmönhallinnan häiriön vuoksi. Samoin se, että huolto-organisaatiolle ensimmäinen laatuaan oleva tapaus testataan tarkemmin, kuulostaa ihan loogiselta. I

vagfani

Kyllähän asiakkaan raivo on täysin oikeutettua, huollossa on ajettu huvikseen ties missä ja rikottu asiakkaan omaisuutta samalla. Hyvä että tuli julkisuuteen asian kanssa!

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 21.08.19 - klo:13:41
Kyllähän asiakkaan raivo on täysin oikeutettua, huollossa on ajettu huvikseen ties missä ja rikottu asiakkaan omaisuutta samalla. Hyvä että tuli julkisuuteen asian kanssa!

Q7:n omistava toimitusjohtaja yrittää vain tämän jutun vanavedessä saada korvauksia ruikuttamalla mitättömästä asiasta julkisuudessa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vagfani

Ei se mikään mitätön ole. Tuohon Audi Q7 Etronin huoltohistoriaan jää merkintä vaihdetusta puskurista ja on ns. kolariauto. Ei tuollaista autoa ota juuri kukaan vaihtoon.

Taloudellinen tappio voi olla suurempikin kuin 5000 euroa.

Enskatus

Meikäläisen edellistä A3:sta koeajoivat AC Airportissa sellaisen tuhannen kilometriä peräremontin jälkeen. Vähän joutui hieraisemaan silmiä autoa hakiessa, vaikka lupa "pidempään koeajoon" oli pyydetty... Tulipahan ainakin testattua toiminta :D

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 21.08.19 - klo:14:32
ns. kolariauto. Ei tuollaista autoa ota juuri kukaan vaihtoon.
Anteeksi mitä? Asianmukaisesti kolarikorjattua autoa ei saa enää myytyä? Nyt oli kyllä hyvä ;D Olisi autokauppa nykyistäkin vaikeempaa, jos näin oikeasti olisi...

vagfani

Kyseessä kuitenkin yli 100 000 euron auto. Joku ammatikoulusta juuri valmistunut mekaanikko käynyt vähän törmäilemässä.

b1mpo

Ei puskurin vaihto vaikuta mitenkään hintaan. Sehän on kiva kun kiveniskemistä pääsee eroon.  ;D Kolari on aivan eri asia. En laske kolariautoksi sellaista, josta on puskuria maalattu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 21.08.19 - klo:14:32
Ei se mikään mitätön ole. Tuohon Audi Q7 Etronin huoltohistoriaan jää merkintä vaihdetusta puskurista ja on ns. kolariauto. Ei tuollaista autoa ota juuri kukaan vaihtoon.

Taloudellinen tappio voi olla suurempikin kuin 5000 euroa.

Höpönlöpö. Puskurin korjauksella tai vaihdolla ei ole tippaakaan merkitystä auton vaihtoarvoon. Se on lähinnä kosmeettinen muovilärpäke. Eikä auto ole todellakaan mikään kolariauto, jos vähän nirhattu puskuri on korjausmaalattu tai vaihdettu uuteen. Joku tolkku kommentteihin.

track08

"Noin kahdensadan kilometrin koeajon paljasti autoon sijoitettu GPS-tallennin."

GPS-tallentimesta varmaan sitten näkee "koeajoreitinkin" käytettyine nopeuksineen, niin voisi lopettaa arvailun oliko kyseessä hupiajo vai ihan validi pidempi koeajo mihin sitä autoa oli alunperin pyydettykin.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

naksu76

Ottamatta kantaa testiajoon ja sen seurauksiin niin aloin tuossa pohtia että miksiköhän noinkin uuden hybridin
hybridiakkua on pitänyt huoltaa ?   Ja jutun lopussa mainittu seuraavan määräaikaishuollon hinta, 970 euroa, kuulostaa ihanan kalliilta autolta ylläpitää :-)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 21.08.19 - klo:14:32
Ei se mikään mitätön ole. Tuohon Audi Q7 Etronin huoltohistoriaan jää merkintä vaihdetusta puskurista ja on ns. kolariauto. Ei tuollaista autoa ota juuri kukaan vaihtoon.

Taloudellinen tappio voi olla suurempikin kuin 5000 euroa.

Jätän tämän vain tähän..  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Guido

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 21.08.19 - klo:14:32
Ei se mikään mitätön ole. Tuohon Audi Q7 Etronin huoltohistoriaan jää merkintä vaihdetusta puskurista ja on ns. kolariauto. Ei tuollaista autoa ota juuri kukaan vaihtoon.

Taloudellinen tappio voi olla suurempikin kuin 5000 euroa.

No huhhuh ja höpöhöpö. "Kolariauto" on auto, joka on mennyt lunastukseen ja otettu sen jälkeen korjattuna takaisin liikenteeseen. Jos jokainen puskurinvaihto tai oven oikaisu tarkoittaisi, ettei auto kelpaa vaihtoon niin olisi auton vaihto suurimmalle osalle tälläkin foorumilla aika vaikeaa.

9987

Ei kuulosta normaalilta että viikonloppuna ajellaan autolla.

Pitää kysyä Audilta saksasta onko tämä teidän virallinen ohje.

TTO

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.08.19 - klo:13:22
Foliohattuiluun taipuvaiset, haluavat luoda kaikenmaailman teorioita, vaikkeivat tiedä yhtään mitään aiheesta. Pidempi koeajo voi olla perusteltu monellakin tavalla. Akku on voinut mennä vaihtoon esimerkiksi jonkin satunnaisesti esiintyvän akun lämmönhallinnan häiriön vuoksi. Samoin se, että huolto-organisaatiolle ensimmäinen laatuaan oleva tapaus testataan tarkemmin, kuulostaa ihan loogiselta. I
Pitkä koeajo voi olla perusteltukin, mutta toisaalta auton olisi saanut jo perjantaina käyttöön ilman tuota koeajoa.
LainaaIso maasturihybridi olisi ollut toimitusjohtajan noudettavissa 3. toukokuuta, mutta ulkomaanmatkansa takia hän ei voinut hakea autoaan tuolloin.

SkodaPirre

Kyllä tuo vähän kuulostaa että joku työntekijä käyttänyt tilaisuutta hyväkseen ja ottanut auton itselleen viikonlopuksi.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 21.08.19 - klo:17:33
Kyllä tuo vähän kuulostaa että joku työntekijä käyttänyt tilaisuutta hyväkseen ja ottanut auton itselleen viikonlopuksi.

Miksi? Audi Centerissä on huolto auki myös launtaisin, kuten monessa muussakin merkkarissa.

jt

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 21.08.19 - klo:12:57
Sitä vasten ymmärrän hyvin tehtaan ja Audi Centerin halun tehdä akun vaihto ja sen testaus mahdollisimman hyvin. Ja tavallista pidempi koeajokin tuntuu hyvin loogiselta, jotta saadaan testattua kunnolla akun purkautuminen ja latautuminen eri ajotilanteissa. Mutta siltikin tuo 200 km tuntuu kovin pitkältä koeajolta hybridiautolle. Jos ovat alunperinkin ajatelleet tai saaneet jopa ohjeet noin pitkälle koeajolle, niin olisihan se pitänyt selkeästi asiakkaalle kertoa. Itse olisin olettanut ehkä jotain 10-50 km:n koeajoa, jos on sanottu vaan, että tehdään pidempi koeajo.
Juttuhan ei kerro mikä siinä hybridin akkupaketissa oli vikana tai sitäkään vaihdettiinko vain osa siitä/vai koko paketti. Oliko esim. rangen kanssa jotain probleemaa, satunnainen virhe ajossa, lataus ei ladannut täyteen vai mitä? Parin kilsan testillä selviää se yksinkertainen "toimii", mutta jos haluaa oikeasti verifioida vaikkapa rangen vaikutusta, niin kyllä siinä vähintään yksi lataussykli pitää käydä läpi että näkee, eka nykyinen varaus vähiin, lataus ja sitten ajoa ja taas lataus niin kyllä tuossa minimissään se vajaa 100km herkästi tulee eikä taida välttämättä riittääkkään. Ja tässä lienee kyseessä hieman perusteellisempi testi mitä ei ilmeisesti tehdä lainkaan normiolosuhteissa, nimittäin 200km:ssä palaa jo aikaa = rahaa.

Huoltohan oli kysynyt luvan pidempään koeajoon, mutta sellainen pieni parannus huollon vielä kannattaisi tehdä että ilmoittaisi etukäteen arvioidun matkan pituuden, ei sitä kilomerilleen tarvi tietää mutta suuruusluokan, tyyliin 2 vs 20 vs 200 km, niin ei jäisi asiakkaallekkaan sitten mitään sanomista jälkikäteen.

Se naarmun aiheuttanut huoltohenkilö taitaa olla ns "hiljaista miestä" tällä hetkellä, voi olla että jotain kommenttiakin on talon sisällä tullut... Toki voihan olla että joku muu on törttöillyt parkkipaikalla ja jättänyt naarmun jälkeen. Ymmärrän toki närkästyksen, varsinkin jos tuosta naarmusta ei ole mainittu(en muista miten jutussa oli?). 5000 euron korvausvaatimus tuntuu silti hieman absurdilta, edellinen autoni (verottomana) maksoi alle sen..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Ukko

Itse olen käyttänyt Airport Centerin huoltopalveluja, siellä on isolla tulostettu ohjeet kuinka ei saa jättää kojetaulukameraa päälle huollon ajaksi. Selvisi nyt syykin!:)

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: jt - 21.08.19 - klo:18:24
Parin kilsan testillä selviää se yksinkertainen "toimii", mutta jos haluaa oikeasti verifioida vaikkapa rangen vaikutusta, niin kyllä siinä vähintään yksi lataussykli pitää käydä läpi että näkee, eka nykyinen varaus vähiin, lataus ja sitten ajoa ja taas lataus niin kyllä tuossa minimissään se vajaa 100km herkästi tulee eikä taida välttämättä riittääkkään.

Jep, olen ihan samaa mieltä. Ja varsinkin kun on ensimmäistä kertaa tehty kyseisessä huollossa tuollainen akkuremontti, niin on aivan ymmärrettävää ja mielestäni asiakkaan näkökulmasta toivottavaakin, että korjauksen onnistuminen testataan kunnolla. Ja tosiaan vähintään yksi täysi lataussykli siinä pitää tehdä, että nähdään toiminta kaikissa olosuhteissa.

Jos koeajo on ollut asiallinen, niin olisivat vaan tosiaan paremmin kertoneet asiakkaalle sen suuruusluokan, niin varmasti olisi tältä pahastumiselta vältytty. Olettaen tietenkin, että koeajo tehtiin luvan kanssa ja suunnitelman mukaan.

Omia kokemuksia on usean Audin verran eri Audi Centereistä (myös Airportista), ja tuntuu vaan kovin epätodennäköiseltä, että ainakaan rivimekaanikko ottaisi noin arvokkaan asiakkaan auton noin vain hupiajelulle viikonlopuksi. Mitä itse olen seurannut toimintaa, niin varsin tarkkaan ohjeistettua ja asiallista on toiminta aina ollut. Ei siinä ole paljoa sooloiltu. Jos tuollainen moka on päässyt käymään, niin varmasti sillä on seuraamuksia.

Hidalgo

5000â,¬ korvausvaatimus saattaa joillekin tuntua kovalta, mutta jos sitä vertaa vaikkapa toimarin tuntihintaan ja tämän menetettyyn tuloon, niin ei se välttämättä mikään kova pyynti ole. Ehkä tuntuu kovalta sellaiselle, joka ei moista edes kuukaudessa tienaa.

Oktaavi

Sympatiat oli kyllä auton omistajan puolella siihen asti, kun esitti 5000e korvauksia. Mun mielestä ihan naurettava vaatimus. Jos joku olisi kylillä haistatellut ja vetänyt niin sanotusti nekkuun,  mistä olisi varmasti tullut enemmän paha mieli. niin ei mitään toivoa saada 5000e kärsimyksistä tai mielipahasta. Aivan hyvä vastaantulo autoliikkeeltä, uskomattoman hyvä omasta mielestä.

jabajee

Tuollainen Audi taitaa maksaa sellaiset satatuhatta euroa. Siihen suhteutettuna 5000â,¬ korvausvaatimus vastaa samaa kun pyytäisi kymppitonnin arvoisen auton vaurioista korvausta 500â,¬. Tarina ei kerro minkä tason toimitusjohtajasta on kyse, mutta tavalliseen duunariin verrattuna se palkkakin voi olla kymmenkertainen.
Tokihan se ei ihan niin mene, että mitä rikkaampi niin sitä suuremmat korvaukset, vaan kärsityn vahingon perusteellahan ne korvaukset maksetaan.

jamo75

munkin edellisen volvon nokka puskuri piti vaihtaa kun naapurin poika perutti naarmuttaen 10cm pituisen naarmun samalla logiikalla sekin varmaan olisi kolari auto. jälki oli vielä pienempi kuin tuon audin kuvassa.

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 21.08.19 - klo:15:18
Höpönlöpö. Puskurin korjauksella tai vaihdolla ei ole tippaakaan merkitystä auton vaihtoarvoon. Se on lähinnä kosmeettinen muovilärpäke. Eikä auto ole todellakaan mikään kolariauto, jos vähän nirhattu puskuri on korjausmaalattu tai vaihdettu uuteen. Joku tolkku kommentteihin.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

vagfani

Vähän ihmettelen että jotkut puolustaa marmoritiskiä, joka ensin rahastaa ja sitten vielä rikkoo asiakkaan omaisuutta. Ei ole mikään pieni naarmu jos pitää koko etupuskuri vaihtaa ja ei normaali testiajo ole 200 kilometriä. Ovat luokkaa 5-10 kilometriä korkeintaan, ei välttämättä sitäkään, riippuen mitä selvitetään.

Huoltoliikehän tuossa vielä käytännössä myönsi tehneensä väärin kun lähti hyvittämään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy