Audi A4 B7 moottorit

Aloittaja Flat, 09.12.09 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

Flat

Tuolla toisaalla käytiin hieman keskustelua moottoreista ja itselleni valkeni, että B7:ssa on ollut eri tehovariaatioita sekä 1.8T että 2.0T:stä. Onko jollain dataa siitä miten auto liikkui noilla koneilla ja millainen oli valmistajan ilmoittama kulutus. Hieman B7:n painokin kiinnostaa,jos lukuja peilaa B8:siin.

Quality


Tuolla on varsin kattava listaus moottorivaihtoehdoista, suorituskykylukemista, varusteista sekä mitoista, ml. paino.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

MVQ

Mulla oli tuo 162kW version quattrolla kuten sigusta näkyy ja valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat oli (kaup/mt/yhd):   12,7/6,9/9.0l/100km. Tankkaus.comissa löytyy graafi viimmeseltä vuodelta. Eli pääsin jopa hieman tuon alle. No kesällä oli enemmän maantieajoa kuin normaalisti.

Muut tiedot mun B7:
Kok.massa:   2090kg
Omamassa:   1540kg
Pituus-Leveys-Korkeus:   4856 - 1772 -1427 (S-line alusta -20mm)
Akseliväli:   2648mm
Polttoainetankin koko:   63l         
Tavaratila:   442 / 1188l         
Teho:   162kW
         kierrosalue   5900-6100   rpm
Vääntö:   300Nm
         kierrosalue   2200-4000   rpm
Vaihteisto:   M6   
CO2 päästöt:   ~210g/km
Huippunopeus:   238km/h
Kiihtyvyys:    7.1s

Muut mitat mun autosta B8:
Kok.massa:   2175kg
Omamassa:   1605kg
Pituus-Leveys-Korkeus:   4703 - 1826 -1436 (S-line alusta -30mm)
Akseliväli:   ~2818mm
Polttoainetankin koko:   64l         
Tavaratila:   490 / 1430l         
Teho:   155kW               
         kierrosalue   4300-6000   rpm               
Vääntö:   350Nm               
         kierrosalue   1500-4200   rpm               
Vaihteisto:   A7                  
Kulutus (kaup/mt/yhd):   9,4/6,5/7,5   l/100km
CO2 päästöt:   175g/km
Huippunopeus:   237km/h
Kiihtyvyys:   6,6s

A4 (B8) FL 2.0TFSI q str & Ford Mustang GT convertible - ex-VAG: A4 (B6) Avant 1.8T q, A4 (B7) Avant 2.0T q sport S-line, A4 (B8) 2.0TFSI q str

Flat

Tuossa kyllä näkyy hienosti tekniikan kehitys siirryttäessä B7 ==> B8

Omamassa kasvoi 65 kg
Tehot väheni 7 kW
vääntö lisääntyi 50 Nm
max väännön kierrosalue kasvoi 900 rpm
max tehon alue kasvoi 1500 rpm ???
kiihtyvys parani 0,5 sek
CO2 päästöt väheni 63 g
maantiekulutus laski 1,5 litraa


Loco

Liitteenä tuon 162kW BUL-moottorin tyyppihyväksynnässä mukana olleet tulokset.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Loco

Ja sitten vielä vaihteiston välitykset liitteenä, ettei mene liian tekniseksi ;).

[ylläpito on poistanut liitteen]

T.S.

Lainaus käyttäjältä: Flat - 10.12.09 - klo:09:09
Tuossa kyllä näkyy hienosti tekniikan kehitys siirryttäessä B7 ==> B8

Omamassa kasvoi 65 kg
Tehot väheni 7 kW
vääntö lisääntyi 50 Nm
max väännön kierrosalue kasvoi 900 rpm
max tehon alue kasvoi 1500 rpm ???
kiihtyvys parani 0,5 sek
CO2 päästöt väheni 63 g
maantiekulutus laski 1,5 litraa



Toisaalta B7:n arvot taitavat olla kulutuksen/päästöjen osalta lähempänä todellisuutta.  Kulutuslukemien "optimointi" on tainnut tulla mukaan kuvioihin vasta tämän co2 hössötyksen myötä.

Häkä

Lainaus käyttäjältä: T.S. - 11.12.09 - klo:11:58
Toisaalta B7:n arvot taitavat olla kulutuksen/päästöjen osalta lähempänä todellisuutta.  Kulutuslukemien "optimointi" on tainnut tulla mukaan kuvioihin vasta tämän co2 hössötyksen myötä.

Näinpä. Olisi kiva nähdä ihan oikeaa kulutusvertailua näiden kahden välillä. Tekniikka on kyllä kehittynyt, mutta voimaakin on tullut lisää.

Ton-1

Nyt päästellyt tällä vanhemman sukupolven 2.0 tfsi-koneella reilu 3 tkm, tuntuu kulutus olevan maantieajossa uskomattoman pientä, kesällä 500 kilsan veto +90 km/h keskinopeutta 6.7 l/satkulla, tänään Porin keikka eestaas ja keskinopeuden jäädessä alle 80 km/h kulutus olikin enää 6.3 l/satku. Olen seurannut tankkausta kohtuullisen hyvin ihan oikeastikin, tietsikka on näemmä saatu kalibroitua varsin lähelle todellista.Auton ostaessani meinasin että kulutus lienee 9-12 litran välissä, nyt 6.3 -10 koettuna, talvella toki enemmän. Propsit Audin turbo-osaamiselle.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Wilburi

Audin moottorit ovat aivan huippuja vertailtaessa muihin valmistajiin. Oikeastaan BMW on ainoa merkki, joka kilpailee samassa kategoriassa. Olen myös itse päässyt valmistajan ilmoittamiin kulutuslukemiin. Hyvänä esimerkki matka Turusta Seinäjoelle ja takaisin. Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 5,3 l / 100 km. Ajotietokone tosin näyttää mittauksieni mukaan noin 0,2-0,3 dl alakanttiin, mutta käytännössä ollaan valmistajan ilmoittamassa lukemassa 5,5 l / 100 km. Nyt kun pari viime tankkausta on 100% kaupunkiajoa, niin ajotietokone näyttää lukemaa 7,8 l / 100 km. Itse olen varsin tyytyväinen kulutuslukemiin. Talvella tosin menee sitten litra enemmän.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

jonze

oma 1.8T vakiona 8,1l/100km ja tämä siis laskettu tankkauksien mukaan eikä mitää ajotietokone hömppää  ;)  ja siis sekalaista matkaa(90% kaupunkia) isolla jalalla painettuna

katotaa jossain vaihees mitä tulee tuon softan kulutukseks..
hommat ovat paskoja, mutta niin ovat miehetkin

www.amasennustiimi.fi

www.ccldesign.fi

Ton-1

#11
Lainaaoma 1.8T vakiona 8,1l/100km ja tämä siis laskettu tankkauksien mukaan eikä mitää ajotietokone hömppää    ja siis sekalaista matkaa(90% kaupunkia) isolla jalalla painettuna

Hmmm, verraten siihen että tuo vanha 1.8T ei ole sieltä taloudellisimmasta päästä on tuo arvosi varsin maltillinen, oma arvo juurikin saman ja siitä on ajettu puolet matka-ajoa ja puolet varsin rauhallista kaupunki/ esikaupunkiajoa.

edit 29.8 : jaa sulla tais olla vakiorenkulat alla - leveemmistä tulee helposti + 1/2 l satkulla, katkonaisessa kaupunkikärvistelyssä jopa enemmän.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 19.08.10 - klo:22:39
Audin moottorit ovat aivan huippuja vertailtaessa muihin valmistajiin. Oikeastaan BMW on ainoa merkki, joka kilpailee samassa kategoriassa.

Mihin muuhun tämä perustuu kuin kirjoittajan mielipiteeseen?

Tuolla Audiclubin keskusteluissa on käyty vilkasta jutustelua siitä imupuolen sotkeentumisesta ihme mähmään. Ja öljysyöppöjähän nämä ovat. Nyt on alla ensimmäinen kulkine johon täytyy huoltojen välissä lisätä öljyä. Ei minusta aivan huippuja ominaisuuksia nämä... Käyntiäänikään ei nyt mikään maailman kaunein 2.0l bensakoneeksi.

Quality

Lainaatuo vanha 1.8T ei ole sieltä taloudellisimmasta päästä

Ei ole, ei. Oma 1.8T Avant Multitronic kuluttaa keskim. 9 l, enkä ole saanut lukemaa laskemaan millään konstilla. Ajosta valtaosa on moottoritietä, lisäksi jonkin verran satasen maantietä sekä pienempiä 80:n teitä. Kaupunkiajoa vain nimeksi. Hiukan myös kärryn vetoa. Renkaat Contin Sport Contact 2:t, 225/50 R 17, 94Y.

Öljyä sen sijaan ei ole tarvinnut 92 tkm:n matkalla lisätä kertaakaan, liekö osasyynä, että huollot on tehty 15 tkm:n välein.

Ihan tyytyväinen olen tuohon klassikkoon, vaikka kulutus saisi toki olla ainakin litran alempi. Osasyyllisenä pidän multi-laatikkoa, joka taatusti hukkaa osan tehoista ja nostaa kulutusta. Mukavahan se toki on, vaikka vaihtaakin suurimmalle jo 1500 rpm:ssa.

A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

T.S.

Mulla taas vastaava Avant kuin Qualityn mutta manuaalina ja bensaa menee n. 8 litraa sadalla sekalaisessa ajossa.  Työmatka välillä Hyvinkää-Pasila menee aamuruuhkassa Tuusulantietä pitkin alle seitsemällä litralla.  Rengastus omassani on edelleen 235/45/17, joka lisännee kulutusta jonkin verran.  Mielestäni tuo kulutus on kulkuun nähden ihan ok ja tämäkään yksilö ei kuluta havaittavasti öljyä.  Ihan tyytyväinen olen ollut tähän "museomoottoriin"  :D

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Jaska - 08.09.10 - klo:10:25
Tuolla Audiclubin keskusteluissa on käyty vilkasta jutustelua siitä imupuolen sotkeentumisesta ihme mähmään. Ja öljysyöppöjähän nämä ovat. Nyt on alla ensimmäinen kulkine johon täytyy huoltojen välissä lisätä öljyä. Ei minusta aivan huippuja ominaisuuksia nämä... Käyntiäänikään ei nyt mikään maailman kaunein 2.0l bensakoneeksi.

Mielenkiintoista kyllä, samat "viat" koskevat myös BMW:n moottoreita. Varsinkin bemarin 3 litran bensaturbo kerää aivan identtistä valitusta kuin VW AG:n bensaturbotkin. Sitäpaitsi eniten dieseliltä kuulostava bensamoottori on mielestäni M5 E60:n V10 tyhjäkäynnillä.

Mikä on muuten huoltoväli jos on eka auto missä öljyä pitää lisätä? Onko edellisissä autoissa edes käytetty yhtä ohuita öljyjä?
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 08.09.10 - klo:12:00
Mikä on muuten huoltoväli jos on eka auto missä öljyä pitää lisätä? Onko edellisissä autoissa edes käytetty yhtä ohuita öljyjä?

Huoltoväli 15tkm. Nyt kun ajettu on noin 12tkm niin litran törppö on jo mennyt. Yhtä luiruja öljyjä on ollut edellisissä kulkineissa.

VAG!

#17
aa

Ton-1

Täytyy itsekin antaa peukku tuolle mesen koneelle, keväällä kokeilin MB 220 CDI manuskaa Avantgardea ( AMG-paketilla) -08 ( 170 hv/ 400 nm-versio) ja tuntui paketti olevan hienosti kasassa, oli aika liki että .... Oli mielestäni parempi ajaa kuin tuo aatini, en vain halunnut vielä siityä pappasarjaan metalliharmaalla autolla.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Lxa

Tervehdys kaikille

Tuli hankittua tuollainen -06 2.0 TFSI Q 162kW auto ja katselin noita kulutus lukemia, niin itsellä sen muutaman tankkauksen mitä olen kerennyt seuraamaan  niin mulla tietokone näyttää varmaan litran vähemmän keskikulutusta mitä sinne tankkiin sitten oikeesti on mennyt.
Mistääs tälläinen voisi johtua?
Sen ymmärrän että eri yksilöt vie erilailla ainetta(tietyissä rajoissa), mutta luulisi ton tietokoneen heiton olevan kokolailla vakio kaikissa autoissa...

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Lxa - 15.08.12 - klo:14:38
Sen ymmärrän että eri yksilöt vie erilailla ainetta(tietyissä rajoissa), mutta luulisi ton tietokoneen heiton olevan kokolailla vakio kaikissa autoissa...

Ei ole vakio - se on ymmärtääkseni säädettävissä se näyttö.

Itselläni tuo näyttö on varsin tarkka, ja jopa niin että todellinen kulutus ollut pienempi kuin näyttö.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

NcP

Aika yleinen vaiva tuntuu olevan, omassa ja parissa muussakin vastaavassa yksilössä heitto on n. 10% alaspäin.

Wilburi

Taitaa suurimmassa osasta autoja näyttää liian optimistisia lukemia. Minullakin näyttää noin 5 % liian optimistisia lukemia.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy