A4 B6, 1,8T käyntiongelma huollon jälkeen

Aloittaja hifijussi, 13.01.21 - klo:06:59

« edellinen - seuraava »

hifijussi

2001 A4 1.8T auto kävi huollossa, vaihdettiin moottoriin sopivat Bosch tulpat, moottorin ilmansuodatin, öljyt + suodatin, sekä öljymäärän anturi. Huollon jälkeen moottori käy kolmella sylinterillä epätasaisesti / rynkyttää jonkin verran - tod.näk. kun käy kolmella. Sitten vaihdettiin vielä uudet Bosch -syt.puolat, mutta vika esiintyy edelleen. Ei ole luettu vielä vikakoodeja, mikähän mahdollisesti voisi olla ongelmana?

tapanixxx


Daatta

Tulpista tuo kone on tarkka. Ja millainen on huolto, jossa ei edes moottorin vikakoodeja ole luettu?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mruotz

NGK PFR6Q - noilla omat 1.8t kiulut toimineet hyvin.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

o.b.

Tuon ikäisessä kannattaa tarkistaa imusarjan alapuolella oleva huohotinputki. Uusi putki maksoi Fixuksella 19â,¬, marmorilla muistaakseni 70+â,¬.

Samoten putken vieressä oleva pieni alipaineventtiili (kumihässäkän sisällä) kannattaa samassa rempassa vaihtaa jos ei ole jo kertaalleen vaihdettu.



hifijussi

Mistä kohti löytyy sytytyksen ohjainyksikkö, auto on siis A4 B6, 1.8T, 2001.

o.b.

ECU:sta. Kirjoita googleen hakusanoiksi audi a4 b6 ecu location

hifijussi

#7
Tulpat vaihdettiin huollossa Bosch FR7DPP33/FR7KPP33+ ja sen jälkeen puolat Bosch 0986 221 024 ja edelleen käy kolmella sylinterillä.

o.b.

Luetuta vikakoodit VCDS:llä tai OBDeleven:llä. Ei tuo muuten ala selviämään. Puristuspaineetkin olisi hyvä tarkistaa.

Jultsu

Olisi kiva myös kuulla korjaantuuko ongelmat jos autoon lyö kiinni takaisin vanhat puolat ja tulpat  ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

fixed

toimii kyllä Boscheillakin, tosin itsekkin enemmin luotan NGK:hon. Vikakoodit lukuun ja jos näyttää tietyn sylinterin sytkäkatkosta niin puola ja tulppa ylös ja katsomaan ettei tulpassa ole kärkiväli jotain muuta kuin pitäisi. Ei ole ensimmäinen kerta kun huolto ei tarkista että uusissa tulpissa kärkiväli on kunnossa.

hifijussi

Kiitos vinkistä. Pitääpä tsekata kärkivälit, entiset NKG:t olivat kyllä ajettu tosi loppuun ja kärkiväli enemmän kuin liian suuri. Niillä startissa loppuaikoina yksi sylinteri lähti toimimaan pienellä viiveellä, varsinkin kylmänä teki sitä. Hetken kun pyöri niin kävi ok, ei tutkittu VCDS:llä - mutta tuollaiset havainnot.

Jultsu

Ettei nyt sitten vaan nuo yhden sylinterin katkosongelmat olisi jatkumoa entisestä, eikä tämän viimeisimmän remontin aiheuttamaa...
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

hifijussi

#13
No. Auto on ollut minulla n. 20tkm ajossa sen jälkeen kun sen ostin ja tulppien osalta eka huolto. Nyt tehdyt asiat, eli tulppien jne. vaihto saivat yhden sylinterin mykäksi kokonaan, vasta sen jälkeen vaihdettiin puolat - edelleen käy kolmella. Pitää vielä toisaan vaihtaa ristiin toimivan ja toimimattoman sylinterin välillä puolat ja tulpat, sekä testata testerillä sen jälkeen mihin sylinteriin vika sitten paikantuu + ihmetellä hetki. Vaan liirum laarum, sen jälkeen alkaa piuhojen tsekkaus ja sitä rataa.

Tällaisiakin on esiintynyt - myös ihan täällä kotimaassa  :)

https://www.audiworld.com/forums/a4-b6-platform-discussion-34/fix-p0688-error-code-fuse-29-a-2812116/


hifijussi

Pitää vielä kokeilla NGK:n tulppia. Bosheissa on ollut kuuleman mukaan laatuongelmia, etenkin Kiinassa valmistetuissa tulpissa.

hifijussi

Mistä saa puoliin käypäiset liitinrungot, niiden liitinkontaktit ja tiivisteet järkevään hintaan?

o.b.

Kokeile etsiä 4B0973724 osanumerolla. Noita on erilaisia eri moottorityypeille, mutta tuo voisi sopia. Varaosanumero pitäisi löytyä liittimestäkin pienellä präntillä.

Kiinasta saa 4 kpl johdonpätkillä alle 10 euron...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy