Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

nalle1

Lainaus käyttäjältä: nalle1 - 24.11.23 - klo:17:55Vein auton huoltoon tilanne päällä, luukku raollaan. Jyväskylän Autotarvike järkkäsi kiitettävästi ajan samalle päivälle. Huolto vaihtoi jonkun hyllyssä olleen osan, oli havaittu vaijerin jumitus. Vika ei korjaantunut! Nyt on uusi aika sovittu. Saa nähdä saadaanko silloinkaan kuntoon.
Toinen vika, täälläkin esille tullut ovien kosketusavaus. Ilmeni kun ajoin suolatiellä nollakelissä. Ovet lakkasivat avautumasta avaimettomasti. Takaluukkujutun yhteydessä kyselin tästäkin. Uskomatonta, maahantuoja oli sivuillaan huoltajille kertonut, että häiriöitä esiintyy alle viiden asteen lämpötiloissa! Siis tämä on tiedossa oleva ominaisuus ja siitä tulisi mielestäni kertoa myyntiesitteessä tai ainakin myyntitilanteessa. Minulla oli viitisen vuotta Subaru jossa avaimeton aukaisu toimi aina, kaikissa keleissä. Uskoin Volkkarilaatuun mutta eipä olisi pitänyt ostaa espanjalaista

Jokohan uskaltaisi sanoa että takaluukku tuli kuntoon. Toistaiseksi on toiminut. Luukkuun vaihdettiin sähkömoottori.
Ovien kosketusavaus näyttäisi toimivan jos kahvat ovat aivan puhtaat. Kostealla ajon jälkeen eivät toimi vaikka kahvoja pyyhkisi puhtaaksi mutta pesun jälkeen kyllä, pakkasillakin.
Välillä käyttöjärjestelmä naksahtelee ja yrittää soittaa vikailmoitusnumeroon. Oire ei häviä ennen kuin auto on ollut jonkun aikaa sammutettuna. Ja nyt säikäytti kunnolla, alkoi korvia huumaava kohina jota ei saanut mykistettyä mistään ennen kuin auton sammutti ja avasi oven. Vilkkaassa liikenteessä se vie aikansa.
Tykkään että auto on hyvä ajaa ja muutenkin passeli minulle. Nuo järjestelmä-älyttömyydet vain ovat harmillisia.

mickel

Mistä johtuu että akkua on jäljellä 40% kun saapuu kohteeseen, hybrid mode päällä ja asetus että saa tyhjentää akun. Huollosta sanottiin että kylmyydestä johtuu? Lämpötila 0 astetta ja ajomatka noin 110km.

MTT

Lainaus käyttäjältä: mickel - 05.03.24 - klo:18:08Mistä johtuu että akkua on jäljellä 40% kun saapuu kohteeseen, hybrid mode päällä ja asetus että saa tyhjentää akun. Huollosta sanottiin että kylmyydestä johtuu? Lämpötila 0 astetta ja ajomatka noin 110km.

Laitoitko naviin kohteen  osoitteen?
Seat Leon Sportstourer Xcellence e-hybrid 2023
Ex. Seat Leon X-Perience 2015 2.0 TDI 4Drive
      Seat Exeo 2010 2.0 TDI
      Seat Toledo 2003 1.9TDI
      Peugeot 306 1996 1.6 SR
      Peugeot 309 1987 1.6 GR
      Opel Ascona 1988 1.6 LS
      Ford Fiesta 1983 1.0 GX

mickel


MTT

Oliko millaista ajoa? Jos moottoritietä ja kylmä akku, niin voi olla että akussa ei riitä paukut pitämään vauhtia yllä. Silloin mennään bensalla, vaikka akussa olisikin varausta. Tämän näkee siitä sinisestä palkista.
Seat Leon Sportstourer Xcellence e-hybrid 2023
Ex. Seat Leon X-Perience 2015 2.0 TDI 4Drive
      Seat Exeo 2010 2.0 TDI
      Seat Toledo 2003 1.9TDI
      Peugeot 306 1996 1.6 SR
      Peugeot 309 1987 1.6 GR
      Opel Ascona 1988 1.6 LS
      Ford Fiesta 1983 1.0 GX

Matskasi

Tai oliko Intelligent Hybrid -widgetissä täppä kohdassa "Säästä akkua päästäksesi kotiin"? Tuolloin jättää myös paluumatkalle akkuun varausta.
Ajossa: Seat Leon ST 1.4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG
Ex: Seat Leon ST 1.4 TSI 150 ACT FR DSG
Ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance

mickel

Lainaus käyttäjältä: MTT - 06.03.24 - klo:18:28Oliko millaista ajoa? Jos moottoritietä ja kylmä akku, niin voi olla että akussa ei riitä paukut pitämään vauhtia yllä. Silloin mennään bensalla, vaikka akussa olisikin varausta. Tämän näkee siitä sinisestä palkista.

Valtatietä 80km rajoitus.  Se sininen palkki oli kyllä "täynnä".

mickel

Lainaus käyttäjältä: Matskasi - 07.03.24 - klo:10:05Tai oliko Intelligent Hybrid -widgetissä täppä kohdassa "Säästä akkua päästäksesi kotiin"? Tuolloin jättää myös paluumatkalle akkuun varausta.

Täppä on kyllä poissa,  vähän outoa koska kun ostettiin auto niin tämä akun tyhjentyminen toimi normaalisti mutta näitten eri softa päivitysten myötä se ei oikein toimi..

Triangle

Vuoden alusta ollut tällainen auto eli 1,5 etsi Leon FR. Akku tyhjentynyt kertaalleen täysin. Sain ladattua akun vielä henkiin, mutta jäin ihmettelemään eikö tästä näe seat connectin tai infotainmentin kautta akun varausta? Esim. mobiiliwebaston sovelluksella tuollainen tieto löytyy ja on aika oleellinen. Auto on Ruotsin tuonti ja siinä on sellainen infotainment näyttö, jossa on fyysiset napit alareunassa.

heller

Lainaus käyttäjältä: mickel - 05.03.24 - klo:18:08Mistä johtuu että akkua on jäljellä 40% kun saapuu kohteeseen, hybrid mode päällä ja asetus että saa tyhjentää akun. Huollosta sanottiin että kylmyydestä johtuu? Lämpötila 0 astetta ja ajomatka noin 110km.
Motarilla auto ymmärtää olla kauhiasti käyttämättä akkua, kun moottorilla parempi ajella.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

v6e

Lainaus käyttäjältä: v6e - 07.01.24 - klo:20:42Jaah, tänään töihin lähtiessä auto sano "vouuuh naknaks naks"

Aloin tossa muistia kaivaa ja tajusin että keskiviikkona 2km webastolämmityksellä ja viimeksi 29.pv pidempi lenkki tyhjensi akun. Pakkasta on ollut -20/-25 ja webastoa käytetty aktiivisesti.

Onko arvausta onko akku nyt entinen, varmaan vetänyt jäähän tuon jo. Ajoin 100km ja nyt näyttää 12,7v.
Aamulla on käynyt 11v kun webasto häly tullut.
Oma arvaus että akku kestää Max kevääseen ja sitten entinen... Autolla ikää kohta 2v, kilometrejä 54t ja webastoa käytetty kyllä surutta.



Auto seisoi 5pv pienessä pakkasessa, oli ajettu 150km ja 40km ajon jälkeen parkkiin ajettaessa ilmoitus tauluun...
Noh, auto on toiminut normaalisti, huoltoon pääsee vasta huhtikuun lopussa koska "huolenpitosopimsta ei voi käyttää ennenkuin kilsoja on jäljellä 1500km" eli täytyisi varata kaks aikaa kuukauden sisään koska 3000km tulee kuukauteen.
Oon aikasemmin käyttäny auton 2-3tkm etupeltoon koska kuukauden-kahden päähän kilometrien arvailu on aika riskiä varsinkin kun takuu ehdot ovat aika tiukat.

jopi

Mitenkäs porukoilla on toiminut 1969 päivitys? Onko jotai bugeja vielä jäljellä tai uusia ilmaantunut?

Kaiuttimien napsumiseen/yhteyden kadottamiseen tämäkään ei auta, mutta päivitys olisi kuulema tehtaalla tekeillä ja tulossa OTA:na.
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

minom

Lainaus käyttäjältä: jopi - 13.04.24 - klo:13:27Mitenkäs porukoilla on toiminut 1969 päivitys? Onko jotai bugeja vielä jäljellä tai uusia ilmaantunut?

Kaiuttimien napsumiseen/yhteyden kadottamiseen tämäkään ei auta, mutta päivitys olisi kuulema tehtaalla tekeillä ja tulossa OTA:na.
Kaiutin joo napsuu vielä (eli menettää 4G yhteyden). Kaatuilu vähentynyt merkittävästi, mutta edelleen sitä esiintyy noin kerran kuukaudessa. Ehkä isoin jäljelllä oleva ongelma on avaimet ja profiilit. Ainakin meidän auto on ihan sekaisin noiden profiilien kanssa ja tuntuu arpovan niitä mielivaltaisesti.

Rassa

Päivittelin pari viikkoa sitten itse 1803 versiosta 1969 versioon, kun ei sitä ole huolloissa päivitetty ja kaikki OTA:na tulleet oli vain pikku päivityksiä.

Valikot ja grafiikka muuttuivat jonkin verran, kun oli noin iso versio hyppy. Muuten en juuri muutosta huomannut käytettävyydessä, käynnistys saisi mielestäni olla nopeampi. Toivottavasti epämääräiset häiriöt vähenevät, mutta se jää nähtäväksi. Ainakin pari kertaa on tässäkin ajassa jo ehtinyt paukahtaminen/yhteyksien katkeaminen tulemaan, mutta ei toistaiseksi muuta ongelmaa.

Tos®

#1694
USB Asennuksen jälkeen pitäs palauttaa tehdasasetukset, työlästä mutta saattaa nopeuttaa toimintaa.
Päivityksiä pitäs asentaa järjestyksessä, olikohan tuo liian iso hyppy 1803 versiosta suoraa 1969 versioon?
Otitko kuvaa mitä se päivitti jä jätti päivittämättä?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Rassa

Pitää kokeilla tuota tehdasasetuksien palautusta, jos alkaa käynnistyksen hitaus käymään liikaa hermon päälle. Eipä siinä muuta ole, kuin jos lähdet käynnistyksen jälkeen nopeasti peruuttamaan, niin kameran kuvassa kestää hetki.

Juu, on tuo liian iso hyppy kerralla tehtäväksi. Välissä pitää tosiaan asentaa "isot" päivitykset, eli tässä tapauksessa 1899. Tuossa ensimmäisessä 1803->1899 asensi kaiken mahdollisen. Toisessa 1899->1969 ei asentanut muistaakseni kahta osioo(ethernet switch ja mercury). Odotin tuossa vuorokauden, ennenkuin jatkoin toiseen päivitykseen ja joku pieni OTA-päivitys siinä välissä tuli.

Tos®

Samat jätti golffissakin päivittämättä, vuosi sitten 1941 ja 1969 myös.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Smjn

Lainaus käyttäjältä: hge - 08.01.24 - klo:10:20Nyt kylmillä keleillä pari ärsyttävää huomiota:

1) Tutkat sekaisin, hälyttää hälytysajoneuvon äänellä vasenta kylkeä ja oikeaa etukulmaa. Pessyt ja kuivannut auton, ei vaikutusta. Alkaa tämä show, kun pakkaset on tuolla -10 pahemmalla puolella.

2) Kone nykii 5min ajan lähdön jälkeen, tasakaasulla kierrokset seilaa 1,5K - 2K ja pää nyökkäilee.

Onko nykimistä tutkittu?

Itsellä alkoi viime syksynä ilmojen viilentyessä kuulua kylmäkäynnistyksessä erikoinen "rapina" konehuoneesta. Tämä kestää noin 1-2min ja sitten alkaa vaimentua. Samalla tyhjäkäynti myös hieman epätasainen. Lämpimällä koneella ei ongelmaa.

Oireita tutkittu K-autolla tuloksetta. Ensin epäilivät polttoaineen syötössä olevan hämminkiä, joka korjaantuu moottorinohjausyksikön päivityksellä. Ei auttanut.

Seuraavaksi keksivät kaksoismassa vp:n syyksi. Vaihdettiin. Niin kuin arvelinkin, ei auttanut.

Nyt tehtaalta odotellaan ehdotuksia mitä tutkitaan seuraavaksi.

Kyseessä 75tkm ajettu PHEV.

Onkos muilla ollut vastaavaa?
Nykyisin:
Seat Leon FR 2020 1.4PHEV

Ollut:
Golf VII Variant 2015 2.0TDI DSG

hge

Lainaus käyttäjältä: Smjn - 18.04.24 - klo:14:59Onko nykimistä tutkittu?

Itsellä alkoi viime syksynä ilmojen viilentyessä kuulua kylmäkäynnistyksessä erikoinen "rapina" konehuoneesta. Tämä kestää noin 1-2min ja sitten alkaa vaimentua. Samalla tyhjäkäynti myös hieman epätasainen. Lämpimällä koneella ei ongelmaa.

Oireita tutkittu K-autolla tuloksetta. Ensin epäilivät polttoaineen syötössä olevan hämminkiä, joka korjaantuu moottorinohjausyksikön päivityksellä. Ei auttanut.

Seuraavaksi keksivät kaksoismassa vp:n syyksi. Vaihdettiin. Niin kuin arvelinkin, ei auttanut.

Nyt tehtaalta odotellaan ehdotuksia mitä tutkitaan seuraavaksi.

Kyseessä 75tkm ajettu PHEV.

Onkos muilla ollut vastaavaa?

En lähtenyt tutkituttamaan. Nyt kelien lämmetessä ei ole enää ilmaantunut. En huomannut kyllä asiaa viime talvena ja välissä ollut esim. tulppien vaihto, niin mietin, että johtuisiko niistä.

Kerro, jos sulta löytyy jotain.
U jelly?

MTT

Lainaus käyttäjältä: Smjn - 18.04.24 - klo:14:59Onko nykimistä tutkittu?

Itsellä alkoi viime syksynä ilmojen viilentyessä kuulua kylmäkäynnistyksessä erikoinen "rapina" konehuoneesta. Tämä kestää noin 1-2min ja sitten alkaa vaimentua. Samalla tyhjäkäynti myös hieman epätasainen. Lämpimällä koneella ei ongelmaa.

Oireita tutkittu K-autolla tuloksetta. Ensin epäilivät polttoaineen syötössä olevan hämminkiä, joka korjaantuu moottorinohjausyksikön päivityksellä. Ei auttanut.

Seuraavaksi keksivät kaksoismassa vp:n syyksi. Vaihdettiin. Niin kuin arvelinkin, ei auttanut.

Nyt tehtaalta odotellaan ehdotuksia mitä tutkitaan seuraavaksi.

Kyseessä 75tkm ajettu PHEV.

Onkos muilla ollut vastaavaa?


15tkm mittarissa ja moottori pitää kylmäkäynnistyksen yhteydessä rahisevaa ääntä. Ecu päivitetty, ääni ei poistunut. Maahantuoja ohjeisti vertaamaan toiseen autoon ja samanlainen rahina kuuluu myös verrokkiautosta (case closed). Käynti myös vavahtelee kylmänä, jonka tuntee ihan kuskin paikalla istuessa. Tuosta lievästä vapinasta en ole reklamoinut.

Veikkaan, että ääni tulee korkeapainepumpusta. Takuuta vielä yli 4 vuotta jäljellä, joten seurailen tilannetta.
Seat Leon Sportstourer Xcellence e-hybrid 2023
Ex. Seat Leon X-Perience 2015 2.0 TDI 4Drive
      Seat Exeo 2010 2.0 TDI
      Seat Toledo 2003 1.9TDI
      Peugeot 306 1996 1.6 SR
      Peugeot 309 1987 1.6 GR
      Opel Ascona 1988 1.6 LS
      Ford Fiesta 1983 1.0 GX

jopi

Lainaus käyttäjältä: MTT - 20.04.24 - klo:20:4615tkm mittarissa ja moottori pitää kylmäkäynnistyksen yhteydessä rahisevaa ääntä. Ecu päivitetty, ääni ei poistunut. Maahantuoja ohjeisti vertaamaan toiseen autoon ja samanlainen rahina kuuluu myös verrokkiautosta (case closed). Käynti myös vavahtelee kylmänä, jonka tuntee ihan kuskin paikalla istuessa. Tuosta lievästä vapinasta en ole reklamoinut.

Veikkaan, että ääni tulee korkeapainepumpusta. Takuuta vielä yli 4 vuotta jäljellä, joten seurailen tilannetta.

Jotain rapinaa kuuluu kylmällä koneella. Aivan kuin joku lämpöpelti tai muovi resonoisi.


Tutkittu ja tehdasta konsultoitu -> vaihdelaatikko-/sähkömoottoriyhdistelmä vaihtoon takuuseen.


Tuli vähän yllätyksenä!
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

hge

Lainaus käyttäjältä: jopi - 21.04.24 - klo:15:01Jotain rapinaa kuuluu kylmällä koneella. Aivan kuin joku lämpöpelti tai muovi resonoisi.


Tutkittu ja tehdasta konsultoitu -> vaihdelaatikko-/sähkömoottoriyhdistelmä vaihtoon takuuseen.


Tuli vähän yllätyksenä!

No jopas, kuulostaa aika jämäkältä.  ;D
U jelly?

Smjn

Lainaus käyttäjältä: jopi - 21.04.24 - klo:15:01Jotain rapinaa kuuluu kylmällä koneella. Aivan kuin joku lämpöpelti tai muovi resonoisi.


Tutkittu ja tehdasta konsultoitu -> vaihdelaatikko-/sähkömoottoriyhdistelmä vaihtoon takuuseen.


Tuli vähän yllätyksenä!

Mulla myös menossa laatikon vaihtoon toukokuussa..
Takuuseen vaihtakoot vaikka kaikki osat, mutta tuntuu erikoiselta, että epätasainen käynti vaihde vapaalla aiheutuisi vaihdelaatikosta.

Muutenkin tyhmää mielestäni kysellä tehtaalta ohjeita ja sieltä sitten arvalla heitetään vaihdettava osa  ;D Halli on täynnä asentajia jotka voisivat selvittää vian ja korjata sen. Mutta takuu jutut on takuu juttuja.
Nykyisin:
Seat Leon FR 2020 1.4PHEV

Ollut:
Golf VII Variant 2015 2.0TDI DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy