Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Polouni

Loskaliirrossa oltiin itsekin eilen. Ei mitään vaarallista, mutta on se näköjään kova pää kun ei meinaa tajuta laskea vauhtia tarpeeksi. Ei ole näköjään vielä tottunut talven vaatimuksiin. Risteykset ja ympyrät kyllä muistaa....CVT7 on kyllä parempi ajaa kuin aiempi Nokian R2. Nokialainen oli ainoastaan hiukan hiljaisemman tuntuinen, mutta toki myös pehmeämmän oloinen.
Eilen kyllä toisen auton kanssa oli nokian nastoillakin aika nuljua menoa.

sakal83

Eilen tuo Tre-Jkylä väli oli täyttä loskaa koko matka. Jokanen ohituskaista oli loskapatjassa. Ihan yhtälailla tuo nasta sen patjan päälle nousi.
Jätettiin loppumatkalla ohituskaistat käyttämättä.

Eikö se haasteellisin nyt kitkalle ollutkaan enään se jääpolanne jossa vettä päällä?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 19.12.20 - klo:07:29
Eilen tuo Tre-Jkylä väli oli täyttä loskaa koko matka. Jokanen ohituskaista oli loskapatjassa. Ihan yhtälailla tuo nasta sen patjan päälle nousi.
Jätettiin loppumatkalla ohituskaistat käyttämättä.

Eikö se haasteellisin nyt kitkalle ollutkaan enään se jääpolanne jossa vettä päällä?

Jotta tyhmempikin ymmärtää, jos ei ole noihin rengaskuvioihin tutustunut, niin pari kuvaa continental:n kitkojen ja nastojen välillä. Kannattaa myös joskus katsoa loskakelillä, kun pysähdyt, kuinka tukossa rengas on. Ihan vain mielenkiinnon vuoksi.

https://cdn.bythjul.com/images/products/continental_vikingcontact6__500.jpg
https://cdn.bythjul.com/images/products/continental_vikingcontact7__500.jpg
https://cdn.bythjul.com/images/products/continental_contiicecontact2__.jpg
https://cdn.bythjul.com/images/products/continental_icecontact3__500.jpg

Mun ei tarvinnut ajaa possujunissa ennen ohituskaistaa 60-70km/h ja ohituskaistoilla 90km/h, kun meni noista possujunista ohi, joko ohituskaistoilla tai ennen niitä. Kuljettajien välillä on myös se eroja, että osa kuljettajista tietää auton ja renkaiden rajat samoin, kuin myös renkaiden erot miten ne käyttää autojen alla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.12.20 - klo:09:35
Mun ei tarvinnut ajaa possujunissa ennen ohituskaistaa 60-70km/h ja ohituskaistoilla 90km/h, kun meni noista possujunista ohi, joko ohituskaistoilla tai ennen niitä. Kuljettajien välillä on myös se eroja, että osa kuljettajista tietää auton ja renkaiden rajat samoin, kuin myös renkaiden erot miten ne käyttää autojen alla.

Joo, ja noita auton ja renkaiden rajat tietäviä löytyy aina välillä ojan puolelta kun eivät sitten tietäneetkään keliä tai osanneet lukea liikennetilanteita.

Eilen tuli vajaat 300km köröteltyä eteläsuomen "talvea" ja monenmoista kuumakallea matkan varrella. Ohi näiden piti päästä milloin mistäkin, sulkuviivoista tai letkan pituudesta välittämättä. Taitaa Audin rinkulat tosiaankin olla joillekin punainen vaate kun pakko oli päästä Audin ja täysperävaunuyhdistelmän väliin kurasumuun mutta ei siitä enää uusiin ohituksiin. (Itse en viitsinyt kytätä tilaisuutta yhdistelmän ohitukseen ennen motaria kun sen edellä oli kuitenkin letkaa.) Pahin kuumakalle heilui ruotsalaistuntumalla kaistan laidasta laitaan pitkiä valoja vilkutellen ja veti lopulta tuplakeltaisilla ohi. Samalla lossilla kuitenkin nähtiin, aikataulunmukaisella lähdöllä.

Se vähä mitä nyt viimeaikoina on loskassa ehtinyt ajaa niin nuo misukan X-Ice Snow:t pyörivät eleettömästi eteenpäin aivan kuten Nokian R3:tkin. En muista millä talvirenkaalla olisi oikeasti ollut loskaliirto-ongelmia. Kerran muistan pari kolme talvea sitten luistoneston lyöneen vakkarin pois päältä ilman sen suurempaa dramatiikkaa kun loskassa ylämäessä vakkarilla kiihdyttäen ohituskaistalle vaihdoin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 19.12.20 - klo:11:49
Joo, ja noita auton ja renkaiden rajat tietäviä löytyy aina välillä ojan puolelta kun eivät sitten tietäneetkään keliä tai osanneet lukea liikennetilanteita.

Eilen tuli vajaat 300km köröteltyä eteläsuomen "talvea" ja monenmoista kuumakallea matkan varrella. Ohi näiden piti päästä milloin mistäkin, sulkuviivoista tai letkan pituudesta välittämättä. Taitaa Audin rinkulat tosiaankin olla joillekin punainen vaate kun pakko oli päästä Audin ja täysperävaunuyhdistelmän väliin kurasumuun mutta ei siitä enää uusiin ohituksiin. (Itse en viitsinyt kytätä tilaisuutta yhdistelmän ohitukseen ennen motaria kun sen edellä oli kuitenkin letkaa.) Pahin kuumakalle heilui ruotsalaistuntumalla kaistan laidasta laitaan pitkiä valoja vilkutellen ja veti lopulta tuplakeltaisilla ohi. Samalla lossilla kuitenkin nähtiin, aikataulunmukaisella lähdöllä.

Se vähä mitä nyt viimeaikoina on loskassa ehtinyt ajaa niin nuo misukan X-Ice Snow:t pyörivät eleettömästi eteenpäin aivan kuten Nokian R3:tkin. En muista millä talvirenkaalla olisi oikeasti ollut loskaliirto-ongelmia. Kerran muistan pari kolme talvea sitten luistoneston lyöneen vakkarin pois päältä ilman sen suurempaa dramatiikkaa kun loskassa ylämäessä vakkarilla kiihdyttäen ohituskaistalle vaihdoin.

Olen täysin oikeassa. Edellisen kerran olen ollut ojan puolella vm98, kun satuin väistämään vajaan metrin korkuisten lumipenkkojen takaa tielle tullutta koiraa, kun tiellä oli 80km/h rajoitus.

Tänä päivänä en väistäisi.

Siinä on myös iso ero kelissä ajatko vajaavetoisella vai nelivetoisella. Sen myös huomasi ketkä eivät olleet vetämässä noita possujunia ja tänä vuonna olen nähnyt kaksi kertaa, kun possujunan vetäjä on päästänyt jonon takaa ohi. Eilen näitä ohitteli yhdistelmätkin. 

Opettelisit myös jättämään siihen yhdistelmään sopivan turvavälin, niin nopeammat voi mennä ohi, jos sinä et aio mennä. Sinun ajatuksia tai tarkoituksia, kun ei voi lukea ratin takaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.12.20 - klo:12:00
Siinä on myös iso ero kelissä ajatko vajaavetoisella vai nelivetoisella.

Ei ole merkittävää eroa kun ajaa yleisen liikenteen seassa liikennesääntöjen mukaisesti. Ennen alla oli etuveto, nyt neliveto. Isoin ero on siinä, ettei nelivedolla välttämättä tiedosta kelin liukkautta liikkeellelähdöissä, mutta yhtälailla fysiikan lait siihen pätevät. Ero on tietysti suuri myös, jos harrastaa liikennevaloissa kiihdytyskisoja. Liikennevirrassa pysyy etuvetoisella ja kitkoilla vallan hyvin, ja jos yksin saa ajella niin harvemmin tarvitsee talvirajoituksia enemmän himmailla.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.12.20 - klo:12:00Opettelisit myös jättämään siihen yhdistelmään sopivan turvavälin, niin nopeammat voi mennä ohi, jos sinä et aio mennä. Sinun ajatuksia tai tarkoituksia, kun ei voi lukea ratin takaa.

Opettelisit sinä lukemaan. Missään en väittänyt, etten olisi pitänyt sopivaa turvaväliä siihen yhdistelmään.

Itse en viihdy siinä imussa ja kurasumussa josta ei näe liikennettä yhdistelmän edellä. Tuppaa vaan teiden ritareita änkemään siihen väliin ja jäämään siihen jumittamaan. Jos aikomukseni on ollut se yhdistelmä ohittaa niin ohitan sitten samalla sen väliin änkeneen joka ei yhdistelmän takaa kurasumussa sitä ohituspaikkaa ajoissa näe. Toisen ohittajan imuun en lähde. Jollain hikisellä Corollalla ei niin vaan yhdistelmän ohi maantienopeuksilla mennä ellei kelaa vauhtia vähän kauempaa.

Liikenteen pahimpia häiriköitä ovat ne, jotka lähtevät jonomuodostelmaa sen hänniltä tappituntumalta purkamaan etenemättä kuitenkaan yhtään letkaa nopeammin kun toinen toistaan vuorotellen ohittelevat. Jos siellä keulilla on useampi hyvä ohituspaikka jätetty hyödyntämättä niin sitten voi hyvin lähteä ohittelemaan niitä jotka eivät ole tilaisuuksia hyödyntäneet, mutta turhaa se yksittäisten ohittelu on jos letkaa jatkuu silmän kantamattomiin. Raukkamaisimmat ohittelevat sitten risteysalueiden nopeusrajoitusalueilla ylinopeuden turvin kun eivät maantienopeuksissa ohi pääse.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: SNG - 19.12.20 - klo:00:07
Paimentolainen Ramin/sirkustaiteilijan kolmas persoona?

Raota vähän foliohattuasi. En tunne kyseisiä nimimerkkejä.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

SNG

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 19.12.20 - klo:13:50
Raota vähän foliohattuasi. En tunne kyseisiä nimimerkkejä.

Vähän kieli poskella kirjoitin tuon heiton. Noiden kahden kirjoittelussa ei mielestäni ole mitään puolusteltavaa. Pelkkää trollaamista.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.12.20 - klo:09:35
Jotta tyhmempikin ymmärtää, jos ei ole noihin rengaskuvioihin tutustunut, niin pari kuvaa continental:n kitkojen ja nastojen välillä. Kannattaa myös joskus katsoa loskakelillä, kun pysähdyt, kuinka tukossa rengas on. Ihan vain mielenkiinnon vuoksi.

https://cdn.bythjul.com/images/products/continental_vikingcontact6__500.jpg
https://cdn.bythjul.com/images/products/continental_vikingcontact7__500.jpg
https://cdn.bythjul.com/images/products/continental_contiicecontact2__.jpg
https://cdn.bythjul.com/images/products/continental_icecontact3__500.jpg

Mun ei tarvinnut ajaa possujunissa ennen ohituskaistaa 60-70km/h ja ohituskaistoilla 90km/h, kun meni noista possujunista ohi, joko ohituskaistoilla tai ennen niitä. Kuljettajien välillä on myös se eroja, että osa kuljettajista tietää auton ja renkaiden rajat samoin, kuin myös renkaiden erot miten ne käyttää autojen alla.
Olit varmaan monta minuuttia aikaisemmin perillä, kun pääsit possujunista ohi.
Tuo tien keskikohta oli myös mukavassa loskapatjassa, jonka yli ajoit sitten useasti aiheuttaen oman autosi loskaliirron ja aina palatessa omalle kaistalle heitit loskat edellisen auton tuulilasiin.
Kuljettajissa on kyllä eroja, siinä olet oikeassa.Näkyi aika monta lumipenkasta haettua autonjälkeä rovaniemi-levi välitä, kun nämä ”kuljettajat” ovat lähteneet liikenteeseen.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 20.12.20 - klo:09:54
Olit varmaan monta minuuttia aikaisemmin perillä, kun pääsit possujunista ohi.
Tuo tien keskikohta oli myös mukavassa loskapatjassa, jonka yli ajoit sitten useasti aiheuttaen oman autosi loskaliirron ja aina palatessa omalle kaistalle heitit loskat edellisen auton tuulilasiin.
Kuljettajissa on kyllä eroja, siinä olet oikeassa.Näkyi aika monta lumipenkasta haettua autonjälkeä rovaniemi-levi välitä, kun nämä ”kuljettajat” ovat lähteneet liikenteeseen.

Yleensä nämä lumipenkasta haetut ovat nimenomaan näitä kiireisiä etelänhetelmiä tähän vuoden aikaan kitkarenkaineen, jotka käyvät kerran vuodessa pohjoisessa  ;D.

Minä kuten moni muukaan ei ohita possujunia sen vuoksi, että olisivat aikaisemmin perillä, vaan ihan sen vuoksi, että tuo pumppailu on rasittavaa. Jos ennen ohituskaistaa ajetaan 65-70km/h, jokaisen tolpan kohdalla vielä jarrutetaan ilman mitään syytä, niin mielummin ajan tällaisesta porukasta ohi, että saan ajaa tasaista vauhtia. Ihan sen vuoksi, että se on vähemmän ressaavaa eikä tarvitse kokoajan olla pesemässä tuulilasia. Jos sä haluat olla possujunassa, niin pidä se turvaväli kunnossa, että me jotka kykenemme ajamaan nopeusrajoitusten mukaan pääsemme ohi häiritsemättä sinua ja jos ajaminen pelottaa, niin aina voi vaihtaa julkisiin.

Ai niin minä yleensä ohitan autot sen verran kauas, etten heitä paskaa ohitettavan ikkunaan. Tämä tosin ei monesti kelpaa persekärpäsille tuolla etelässä, jossa niistäminen ja paskan heittäminen tuulilasiin on enemmän tapa, kuin poikkeus. Yksi BMW ja yksi corolla toimi näin ohittaessaan minut.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.12.20 - klo:12:48
Yleensä nämä lumipenkasta haetut ovat nimenomaan näitä kiireisiä etelänhetelmiä tähän vuoden aikaan kitkarenkaineen, jotka käyvät kerran vuodessa pohjoisessa  ;D.
Mistä moinen päätelmä ja vieläpä faktana? Että ojaan ajaneet olisivat etelästä kerran vuodessa matkustavia ja ajaisivat kitkoilla? Ja vielä että kiireisiä olisivat? Ootko tosissaan haastatellut ne kaikki ojaan ajaneet? Tilastolliset faktat mielestäni kertoo muuta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 20.12.20 - klo:15:50
Mistä moinen päätelmä ja vieläpä faktana? Että ojaan ajaneet olisivat etelästä kerran vuodessa matkustavia ja ajaisivat kitkoilla? Ja vielä että kiireisiä olisivat? Ootko tosissaan haastatellut ne kaikki ojaan ajaneet? Tilastolliset faktat mielestäni kertoo muuta.

Ihan paikallisilta tuon kuulee, kun ovat olleet auttamassa. Tämä oli varmaan sinulle yllätys näin joulun aikaan tai hiihtolomaviikoilla?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.12.20 - klo:15:58
Ihan paikallisilta tuon kuulee, kun ovat olleet auttamassa. Tämä oli varmaan sinulle yllätys näin joulun aikaan tai hiihtolomaviikoilla?

No kun turistit ovat enemmistönä liikenteessä niin tietysti myös enemmistönä ojassa, mutta kun paikallinen päätyy ojaan niin siitä ei kylillä kauheasti kehuta, koska kaveria autetaan ja vihamies ohitetaan tutkimatta renkaita sen enempää. Veijo Esson baarin tietotoimiston jutut on mitä on.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.12.20 - klo:15:58
Ihan paikallisilta tuon kuulee, kun ovat olleet auttamassa. Tämä oli varmaan sinulle yllätys näin joulun aikaan tai hiihtolomaviikoilla?
Lähinnä kelistä ja kuskista riippuvainen asia. Ei siihen turistia tarvi, jolla ne huonot renkaat on tai surkea ajotaito. Miksei paikallisilla voi olla ajotaidoissa sanomista, tai niissä renkaissa? Miksi niiden renkaiden pitäisi olla kitkat, kun näin ei ole tilastojen valossa? Ja onko ne kesälläkin ajetut kolarit ja ulosajot kitkojen ja kesälomien syytä?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 20.12.20 - klo:17:30
No kun turistit ovat enemmistönä liikenteessä niin tietysti myös enemmistönä ojassa, mutta kun paikallinen päätyy ojaan niin siitä ei kylillä kauheasti kehuta, koska kaveria autetaan ja vihamies ohitetaan tutkimatta renkaita sen enempää. Veijo Esson baarin tietotoimiston jutut on mitä on.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 20.12.20 - klo:17:36
Lähinnä kelistä ja kuskista riippuvainen asia. Ei siihen turistia tarvi, jolla ne huonot renkaat on tai surkea ajotaito. Miksei paikallisilla voi olla ajotaidoissa sanomista, tai niissä renkaissa? Miksi niiden renkaiden pitäisi olla kitkat, kun näin ei ole tilastojen valossa? Ja onko ne kesälläkin ajetut kolarit ja ulosajot kitkojen ja kesälomien syytä?

Ai että nämä on helmiä kommentteja. KYllä sen huomasi, että parhaat rattikuskit löytyy etelästä. Jopa sohjoisella motarilla voit ajaa persekärpäsenä, mutta jos itse pitää ottaa vetovastuu, niin siihen loppuu kiire.

Harvemmin tuolla pohjoisessa paikallliset on sesonkiaikaan ojassa. Ihan sen vuoksi, että siellä ajetaan talvella talviolosuhteissa kuten nytkin eikä vesisateessa kuten pääkaupunkiseudulla.

Se on vain joidenkin hankala hyväksyä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.12.20 - klo:17:40
Ai että nämä on helmiä kommentteja. KYllä sen huomasi, että parhaat rattikuskit löytyy etelästä. Jopa sohjoisella motarilla voit ajaa persekärpäsenä, mutta jos itse pitää ottaa vetovastuu, niin siihen loppuu kiire.

Harvemmin tuolla pohjoisessa paikallliset on sesonkiaikaan ojassa. Ihan sen vuoksi, että siellä ajetaan talvella talviolosuhteissa kuten nytkin eikä vesisateessa kuten pääkaupunkiseudulla.

Se on vain joidenkin hankala hyväksyä.
Tapahtuu niitä ulosajoja muuallakin, kuin Lapissa, ja varmasti enemmän tapahtuukin. Ulosajo ei siis vaadi turistia, kitkoja tai kiirettä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.12.20 - klo:17:40
Ai että nämä on helmiä kommentteja. KYllä sen huomasi, että parhaat rattikuskit löytyy etelästä. Jopa sohjoisella motarilla voit ajaa persekärpäsenä, mutta jos itse pitää ottaa vetovastuu, niin siihen loppuu kiire.

Harvemmin tuolla pohjoisessa paikallliset on sesonkiaikaan ojassa. Ihan sen vuoksi, että siellä ajetaan talvella talviolosuhteissa kuten nytkin eikä vesisateessa kuten pääkaupunkiseudulla.

Se on vain joidenkin hankala hyväksyä.

Ei, ei... kyllä ne parhaat rattikuskit on nettifoorumeilla. Pahimpaan turistiaikaan kun kylällä vilisee turisteja paikalliset pysyvät kotona kun ei niitä kaupunkilaisten touhuja jaksa. Se on kyllä tosi, ettei kaupunkilaiset (yleistäen) ymmärrä turvavälien ja pimeänajon päälle.

Enemmistö ulosajoista tapahtuu siellä missä eniten ajetaan. Jos pääkaupunkiseutulaiset ryhmänä eivät lukumäärällisesti johtaisi ulosajotilastoja suhteessa johonkin Enontekiön kantaväestöön verrattuna kertoisi se enemmän Enontekiön kantaväestöstä kuin pääkaupunkiseutulaisista. Tilasto siitä, minkä kunnan kantaväestö ajaa eniten ojaan voisi olla mielenkiintoista luettavaa - tosin eihän peräkylillä ole poliiseja sitä todistamassa kun naapuri vetää pienessä hönössä ajaneen ojasta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 20.12.20 - klo:18:38
Tosin eihän peräkylillä ole poliiseja sitä todistamassa kun naapuri vetää pienessä hönössä ajaneen ojasta.

Ja tämä oli sitä tilastollista faktaa eikä renkailla ole silloin mitään tekemistä asian kanssa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.12.20 - klo:18:47
Ja tämä oli sitä tilastollista faktaa eikä renkailla ole silloin mitään tekemistä asian kanssa...

Tilastothan sanoo että kitkakuskit on juoppoja.  ;D ::)

jarkko_h

#6589
Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 20.12.20 - klo:18:54
Tilastothan sanoo että kitkakuskit on juoppoja.  ;D ::)

Näitä väitteitä juopoista kitkakuskeista ja tilatoissa taisi olla noin 5000 viestiä sitten tässä säikeessä. 5000 viestin jauhannan aikana on monen auto ja jopa rengastyyppi vaihtunut.

Jos joku jaksaa kaivaa ja lainata nuo viestit tilastoista/juopoista kitkakuskeista tänne, niin saatais ympyrä suljettua. :-X

----
Joulu on lähellä taas. Ulkona  sataa vettä viime vuoden joulukuun tapaan ja nastat ropisee.



M-J-B

Eiköhän tässä säikeessä ole jo aika monta toistuvaakin looppia takana, eikä silti mitään oikeasti uutta.

Joko nippusidelumiketjut ja rengassprayt on tullut käsiteltyä? Varsinkin tuo biltsunkin myymä snow grip spray on sellainen tvshop tuote etten heti usko ellen näe livenä... vähän niin kuin kitkarengas nastauskovaiselle - käsittämätön juttu. En tosin ole enää moneen vuoteen hankeen kiinni tarttunut niin että tuollaisia tarvitsisin - enkä ole hiekkapussiakaan takaboksissa pitänyt. Vaikea uskoa, että tuollainen spray sen hiekkapussin päihittäisi, mutta jos on kokemusta niin pistäkää tarinaa tulemaan. Venetraileri pitäisi talven aikana lyhyen matkaa siirtää, eikä siihen viitsisi m+s:ien tilalle oikeita talvirenkaita hankkia.

sakal83

En osaa sanoa ketä on ojissa olleet ja minkälaisella rengastuksella, mutta tusinan verran oli penkoissa auton jättämiä jälkiä.
Enkä kyllä ihmettele. Suuri kolarivaara on loppupätkällä varoitus poron merkin kera ja vähintään 10 autoa itsenikin ohitti, vaikka matkavauhti oli 105-110kmh, 100 rajoituksella.
Näistä ohittajista muuten oli suurin osa konsernin kalliimman merkkien edustajia boxit katolla. Voisiko tuosta sitten päätellä olivatko paikallisia vai ”etelän hetelmiä”? Paha mennä sanomaan.
Myöskään rengastusta en kyllä pystynyt vauhdista kertomaan.
Ei ne renkaat ketään ojaan aja, vaan se kuski.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.12.20 - klo:12:48
Yleensä nämä lumipenkasta haetut ovat nimenomaan näitä kiireisiä etelänhetelmiä tähän vuoden aikaan kitkarenkaineen, jotka käyvät kerran vuodessa pohjoisessa  ;D.

No, Etelä-Suomen immeisenä pohjoisen lumipenkoilta varmaan pelastanut se, että siellä tulee käytyä useammin kuin kerran vuodessa, vaikka kitkarenkailla ajankin... ;)

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.12.20 - klo:12:48
Minä kuten moni muukaan ei ohita possujunia sen vuoksi, että olisivat aikaisemmin perillä, vaan ihan sen vuoksi, että tuo pumppailu on rasittavaa. Jos ennen ohituskaistaa ajetaan 65-70km/h, jokaisen tolpan kohdalla vielä jarrutetaan ilman mitään syytä, niin mielummin ajan tällaisesta porukasta ohi, että saan ajaa tasaista vauhtia. Ihan sen vuoksi, että se on vähemmän ressaavaa eikä tarvitse kokoajan olla pesemässä tuulilasia. Jos sä haluat olla possujunassa, niin pidä se turvaväli kunnossa, että me jotka kykenemme ajamaan nopeusrajoitusten mukaan pääsemme ohi häiritsemättä sinua ja jos ajaminen pelottaa, niin aina voi vaihtaa julkisiin.

Ai niin minä yleensä ohitan autot sen verran kauas, etten heitä paskaa ohitettavan ikkunaan. Tämä tosin ei monesti kelpaa persekärpäsille tuolla etelässä, jossa niistäminen ja paskan heittäminen tuulilasiin on enemmän tapa, kuin poikkeus. Yksi BMW ja yksi corolla toimi näin ohittaessaan minut.

Näistä kyllä karpan kanssa samaa mieltä. Mukautuvasta tasanopeussäätimestä huolimatta tuo jonossa pumppaaminen on kyllä raivostuttavaa. Ja tokihan kyllä kelin ja rajoitusten mukaan ajaessa sen tuhannen kilometrin siivusta yhtään kaahaamattakaan säästää helposti jo sen tunnin matka-aikaa, kun ei jää roikkumaan noihin jonoihin.
Ja tuosta "paskomisesta" toisten tuulilaseihin ihan samaa mieltä missä päin Suomea tahansa. Joskus siiihen vaan taitaa itsekin syyllistyä, kun lähtee ohittamaan tuolla tien päällä sitä kymppiletkaa, jossa kaikki muut on sopeutujia. Varsinkin näin etelän moottoriteitä aika paljon ajavana tuo ohitustapa suoraan ohitettavan nenän eteen on kyllä raivostuttavaa "kädettömyyttä". Joko se ei häiritse itseni lisaksi kuin kourallista ihmisiä, tai sitten suurin osa kohtaamistani minua nopeammin liikkuvista kanssa-autoilijoista on ihan kritiikittömiä ja kyvyttömiä oppimaan (tai sitten niiden ohi ei koskaan aja kukaan muu... ???)

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 20.12.20 - klo:20:53
Mukautuvasta tasanopeussäätimestä huolimatta tuo jonossa pumppaaminen on kyllä raivostuttavaa.

Niin on, ja tehokkain tapa hankkiutua perskärpäsestä eroon ilman että oma matkanteko hidastuu. Se, joka pitää kunnollista turvaväliä ei pienestä pumppaamisesta häiriinny, mutta perskärpänen hiiltyy ja vetää ohi. Turvaväleistähän on pidettävä huoli, mutta ellei takana tuleva sitä älyä tehdä, tulee joskus hidastettua omaa vauhtia pieneen etäisyyteen sopivaksi, ja hetken päästä koitettua josko jo ymmärtäisi jättää väliä. Jos se roikkuu perässä kiihdytyksessäkin joutuu hidastamaan uudelleen jne. Perskärpänen kun ei tajua ajavansa liian lähellä, ei pysyvä hidastaminen välttämättä auta kun ei sillä ole ohitusaikeita, mutta tuo pumppaaminen herättää ohitusvietin.

sakal83

Tiesittehän, että tuohon adaptiiviseen vakkariin saa muunkin kuin sen Audi-moodin?
Toki onhan se ”hieman” kulmikasta menoa, mutta pisimmälle etäisyydelle asetettuna toimii ihan hyvin. Ellei toki ole kiire päästä sinne kohteeseen, sen 2minuuttia tai jopa 30min ennen muita.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

TOURAN HIGHLINE

Jos tässä nyt vähän vihjailtiin, että itsessä olisi sitä perskärpäsen vikaa (saatoin, toivottavasti, ymmärtää väärinkin), niin ei. Osaan käyttää autoni varusteita. ACC:n perusasetus on aina se kaikkein pisin etäisyys, ei siis Audi-moodi, ja volkkarillahan tässä vaan ajellaankin... Siitä huolimatta, jos ja kun rajoitus on esim. se 80, ja keli helppo, eli kesäsatanenkin menisi kivuttomasti ilman hallintoholhousta, on melkoisen turhauttavaa ajella pitkää suoritetta jonossa, jossa todellinen nopeus vain parhaimmillaan ja hetkittäin nousee siihen suurimpaan sallittuun.
Minusta vähän väärin kerätä jonoja tien päällä tuollaisissa tilanteissa silläkään "turvallisuusajattelulla", että kun kuitenkin käännyn jo 10 kilometrin päästä, niin mikäs tässä, minuutin säästö... Joku muu voi olla ajamassa satojen kilometrien päähän, jolloin asialla on jo merkitystä. Itsekästä siltä nk. "turvallisuusajattelijalta". Sitä paitsi, hitaasti jonoissa mateleminen turruttaa... Ja turhat tauot sen takia tekee taipaleesta entistäkin hitaampaa.

tet

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 20.12.20 - klo:20:53
Mukautuvasta tasanopeussäätimestä huolimatta tuo jonossa pumppaaminen on kyllä raivostuttavaa.

Pumppauksen syitä voi olla muitakin, mutta jonossa iso osa siitä aiheutuu juuri ohittelusta. Ilman ohittajia jonon nopeus pysyy paljon paremmin tasaisena. Aika harvoin osuu omalle kohdalle tilanne, jossa joku ihan muuten vaan pumppailee nopeuttaan. Toki noita joskus on, valitettavasti.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.12.20 - klo:09:14
Pumppauksen syitä voi olla muitakin, mutta jonossa iso osa siitä aiheutuu juuri ohittelusta. Ilman ohittajia jonon nopeus pysyy paljon paremmin tasaisena. Aika harvoin osuu omalle kohdalle tilanne, jossa joku ihan muuten vaan pumppailee nopeuttaan. Toki noita joskus on, valitettavasti.

Jos turvavälit on kohdallaan, niin ohittelusta ei aiheutu minkäänlaista ongelmaa. Valitettavasti järkeään noissa possujunissa nuo turvavälit eivät ole kohdallaan ja parhaat teiden sankarit vielä vetävät niitä kiinni, jos joku haluaa ajaa ohi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.20 - klo:09:18
Jos turvavälit on kohdallaan, niin ohittelusta ei aiheutu minkäänlaista ongelmaa. Valitettavasti järkeään noissa possujunissa nuo turvavälit eivät ole kohdallaan ja parhaat teiden sankarit vielä vetävät niitä kiinni, jos joku haluaa ajaa ohi.

Ihan noin suoraa johtopäätöstä en menisi tekemään. Vaikka turvaväli on riittävä, siihen tuleva auto aiheuttaa tarpeen kasvattaa se väli takaisin turvalliseksi. Sen toimenpiteen nopeudesta sitten riippuu, tuleeko jojo-efektiä vai ei. Jos jokainen osaisi nostella sen turvavälin takaisin hitaasti, ei jojo-efektiä kovin paljoa syntyisi. Mutta kokonaan sitä on vaikea estää - pienikin nopeuden muutos jonossa kasvaa suuremmaksi, mitä kauemmas taaksepäin mennään. Eli pienestäkin nopeusmuutoksesta voi syntyä suuri härdelli kauempana takana jonossa, vaikka siellä kuinka hyvin oltaisiin hereillä.

Johonkin joskus olen tämän hyvän videon aiheesta linkannut. Jos oli täällä, niin laitetaan silti uudelleen:
https://youtu.be/iHzzSao6ypE
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M-J-B

Sama pätee tuohon pumppaukseen ja jojoiluun kuin itse jonoonkin - yksi auto ei ongelmaa aiheuta, mutta mitä useampi siihen osallistuu, sitä suurempi ongelma. Välissä kun joku yrittää katkaista jojoefektin lisäämällä rauhallisilla liikkeillä etäisyyttä edellä ajavaan, niin joku perskärpänen innostuu ohituksella täyttämään sen syntyneen aukon. (Enkä rivien välissä viittaa mihinkään yksittäiseen keskustelijaan.)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy