Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

SNG

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 07.12.20 - klo:21:05
Eikai nyt ketään syyllistetä? Jos jätän autoni sellaiseen paikkaan, että se lähtee siitä valumaan, on mielestäni omaa tyhmyyttäni. Yhtälailla se on myös muiden kohdalla tyhmyyttä. Se ei korreloi viisautta kaikilla elämän osa-alueilla, vaikka auto olisi teknopoliksen parkissa, jota ei hoideta. En voi syyttää p-alueen hoitoa, jos autoni valuu parkissa.  ;D Eli muiden tulisi huolehtia autoni paikallaan pysyminen. Tyhmyyttä se on vastuun pakoilukin.

Et varmastikaan ole tyhmä. Ehkä olet vain moukka.

Aiemmin väitetty, ettei nastarenkailla varustettu auto VOI lähteä parkista valumaan. BUSTED!

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: SNG - 07.12.20 - klo:23:03
Et varmastikaan ole tyhmä. Ehkä olet vain moukka.

Aiemmin väitetty, ettei nastarenkailla varustettu auto VOI lähteä parkista valumaan. BUSTED!
Kuka on väittänyt?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.12.20 - klo:06:56
Olen aikaisemmin jo todennut, että jännä miten netin välityksellä jotkut pystyvät tietämään autolla ajanutta paremmin ajo-olosuhteet ja näsäviisastella tuosta.
Totta, olen samaa mieltä. Itse en pyri tietämään yhtään paremmin ajo-olosuhteita, itseasiassa pyrin välttämään niistä kirjoittamista jos mitään lähdettä tai kokemusta asiaan ei ole.
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.12.20 - klo:20:18
Mä iloisesti ohittelin niitä jotka körötteli 55km/h 80km/h rajoituksella ilman ongelmia mökille. Normi talvikeli.
Tässä tapauksessa kirjoittaja (kutsutaan kuski A) itse totesi, lähestulkoon sanatarkasti, että tiellä pystyi ohittelemaan samoilla, mutta vanhemmilla kitkoilla täysin ongelmitta 55km/h köröttelijöitä, normi talvikeli.

Koska on pääteltävissä että uudehkot kitkat samasta mallista ovat vähintäänkin yhtähyvät kuin vanhemmat ja suurella todennäköisyydellä vieläpä paremmat, jää kuskin B pienempään ajonopeuteen ja renkaisiin (kitkoihin) kohdistamaan epävarmuuteen muutamia mahdollisia selityksiä:

#1 Kuskin B auto käyttäytyy heikommin talviolosuhteissa (ei todennäköistä, molemmat nelikkoja(?), luistoneston puute toki voisi vaikuttaa mutta tuskin autot niin vanhoja)
#2 Kuski B on selvästi huonompi kuskia A talviolosuhteissa (mahdoton arvioida ulkopuolelta, kenties kuski A osaa vastata)
#3 Kuski A ajaa suhteessa keliin aivan liian riskialttiisti/aivan liian pienellä turvamarginaalilla (mahdoton arvioida ulkopuolelta)
#4 Kuski B kokee/tuntee ettei kitkoihin voi luottaa ja ajaa siksi hitaasti (ns. henkinen tekijä)

Koska tekijät 1-3 ovat sangen epätodennäköisiä, niin yksi jäävä mahdollisuus on kuski B:n kokema henkinen epävarmuus ja tunne siitä että kitkoilla ajo on epävarmaa (vaikka mitään ongelmaa olosuhteiden puolesta ei olisikaan). Kuskin kokemaa tunnetta ei pidä väheksyä, yksi syy nastan valitsemiseen voikin olla "turvallisuuden tunne", joka ei välttämättä olekkaan perusteltavissa vaikkapa tietyssä ajotilanteessa. Jotta voitaisiin arvioida tämän henkisen tekijän vaikutusta, pitäisi olosuhteet saattaa sellaisiksi että kuski ei tietäisi* mitkä renkaat alla ovat ja joutuisi luomaan mielipiteensä vain renkaiden käytöksen perusteella, ei sen tiedon perusteella mitkä ovat alla. Ja koska nastan tunnistaminen niiden aiheuttaman melun takia on triviaalia, ratkaisu on joko poistaa melu tai luoda vastaava melu hiljaisempaan testikappaleeseen.

(*) vähän niinkuin sokkotyppin rengastesteissä, kuskit ajavat eri lenkkejä, mutta eivät tiedä mikä testikappale on milloinkin alla)

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.12.20 - klo:20:18
Tänään tultiin mökille kahdella nelikolla. Lunta tuli ihan kivasti ja tiet oli jäässä. Molemmissa autoissa Continentalin CVC7 kitkat, joista minulla ajettu viime kevät ja toisessa pari päivää vanhat. Mä iloisesti ohittelin niitä jotka körötteli 55km/h 80km/h rajoituksella ilman ongelmia mökille. Normi talvikeli.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 07.12.20 - klo:23:34
Totta, olen samaa mieltä. Itse en pyri tietämään yhtään paremmin ajo-olosuhteita, itseasiassa pyrin välttämään niistä kirjoittamista jos mitään lähdettä tai kokemusta asiaan ei ole. Tässä tapauksessa kirjoittaja (kutsutaan kuski A) itse totesi, lähestulkoon sanatarkasti, että tiellä pystyi ohittelemaan samoilla, mutta vanhemmilla kitkoilla täysin ongelmitta 55km/h köröttelijöitä, normi talvikeli.

Koska on pääteltävissä että uudehkot kitkat samasta mallista ovat vähintäänkin yhtähyvät kuin vanhemmat ja suurella todennäköisyydellä vieläpä paremmat, jää kuskin B pienempään ajonopeuteen ja renkaisiin (kitkoihin) kohdistamaan epävarmuuteen muutamia mahdollisia selityksiä:

#1 Kuskin B auto käyttäytyy heikommin talviolosuhteissa (ei todennäköistä, molemmat nelikkoja(?), luistoneston puute toki voisi vaikuttaa mutta tuskin autot niin vanhoja)
#2 Kuski B on selvästi huonompi kuskia A talviolosuhteissa (mahdoton arvioida ulkopuolelta, kenties kuski A osaa vastata)
#3 Kuski A ajaa suhteessa keliin aivan liian riskialttiisti/aivan liian pienellä turvamarginaalilla (mahdoton arvioida ulkopuolelta)
#4 Kuski B kokee/tuntee ettei kitkoihin voi luottaa ja ajaa siksi hitaasti (ns. henkinen tekijä)

Koska tekijät 1-3 ovat sangen epätodennäköisiä, niin yksi jäävä mahdollisuus on kuski B:n kokema henkinen epävarmuus ja tunne siitä että kitkoilla ajo on epävarmaa (vaikka mitään ongelmaa olosuhteiden puolesta ei olisikaan). Kuskin kokemaa tunnetta ei pidä väheksyä, yksi syy nastan valitsemiseen voikin olla "turvallisuuden tunne", joka ei välttämättä olekkaan perusteltavissa vaikkapa tietyssä ajotilanteessa. Jotta voitaisiin arvioida tämän henkisen tekijän vaikutusta, pitäisi olosuhteet saattaa sellaisiksi että kuski ei tietäisi* mitkä renkaat alla ovat ja joutuisi luomaan mielipiteensä vain renkaiden käytöksen perusteella, ei sen tiedon perusteella mitkä ovat alla. Ja koska nastan tunnistaminen niiden aiheuttaman melun takia on triviaalia, ratkaisu on joko poistaa melu tai luoda vastaava melu hiljaisempaan testikappaleeseen.

(*) vähän niinkuin sokkotyppin rengastesteissä, kuskit ajavat eri lenkkejä, mutta eivät tiedä mikä testikappale on milloinkin alla)

Missään vaiheessa en ole kertonut onko rengaskoot samat autoissa, joka vaikuttaa myös oleellisesti renkaan käytökseen, tämän lisäksi autot ovat erit vaikkakin nelivedot ja uudet contit tuli toiseenkin autoon (Suunnitelman mukaan), kun vanhemmat kitkat alkoivat olla jo iäkkäät, mutta kummatkin sarjat paistettu 2020.

Mitä taas tulee perjantain ja sunnuntain keli eroihin, niin perjantaina satoi lunta ja oli pakkasen puolella. Sunnuntaina oli +1-3 astetta ja ajoittain tiputteli vettä.

Toli molemmista keleistä löytyy myös videomateriaalia, mutta ei tuo mitään lisäarvoa tähän keskusteluun.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 07.12.20 - klo:23:07
Kuka on väittänyt?

Kahlaappa tätä topic:a läpi, niin tuokin väite löytyy! Ihan omatoimisesti.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Kuka on väittänyt, ettei omatoimisen tyhmästi jätetty auto liukuisi rengastyypistä huolimatta? Itse viittaan sellaisissa tilanteissa kuskin typeryyteen ennemmin, kuin tien/pihan hoitoon. Luulisi raskaalla kalustollakin ajaneen tuon tietävän.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.12.20 - klo:06:37
Missään vaiheessa en ole kertonut onko rengaskoot samat autoissa, joka vaikuttaa myös oleellisesti renkaan käytökseen, tämän lisäksi autot ovat erit vaikkakin nelivedot ja uudet contit tuli toiseenkin autoon (Suunnitelman mukaan), kun vanhemmat kitkat alkoivat olla jo iäkkäät, mutta kummatkin sarjat paistettu 2020.
Mikä/mitkä mahtoi sitten olla syynä "kuski B":n täysin poikkeavaan ajotyyliin ja renkaisiin kohdistuvaan moittimiseen? Koska "kuski A" (=karppa) ajoi kuitenkin täysin samaa reittiä samoissa olosuhteissa "normaalisti"?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 08.12.20 - klo:22:39
Mikä/mitkä mahtoi sitten olla syynä "kuski B":n täysin poikkeavaan ajotyyliin ja renkaisiin kohdistuvaan moittimiseen? Koska "kuski A" (=karppa) ajoi kuitenkin täysin samaa reittiä samoissa olosuhteissa "normaalisti"?

Pääsääntöisesti ajetut kilometrit koti-työpaikka-koti valaistulla tieosuudella, joka pääsääntöisesti aina hoidettu (Suolattu/aurattu/hiekoitettu).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Taas kevennystä. Noita videoita kun kattelee, niin huomaa miten tyhmiä ihmiset onkaan. Ei siis ymmärretä mitään kelistä ja fysiikasta, saatikka renkaista ja turvallisesta ajamisesta. Ikinä koskaan ei oo tullu vastaan tuollaista tilannetta, vaikka kitkoilla ajeltu vuosikaudet. Tuolla toki ei varmaan näitä pohjoisen kitkoja olekaan käytössä. Sattuuhan noita tällejä toki täällä kotosuomessakin, eikä siihen liukasta keliä edes tarvita. Lähinnä se on kuitenkin se kuskin järki kaikkein suurimmassa roolissa rengastyypistä riippumatta. Moni videon tälli olisi voitu välttää kuskin avulla ja suurin osa hyvillä talvirenkailla.

https://youtu.be/gY0gda12pXg
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.12.20 - klo:09:38
Tuolla toki ei varmaan näitä pohjoisen kitkoja olekaan käytössä.

Ei pohjoisen kitkoja, eikä välttämättä mitään muitakaan kitkoja. Eiköhän jenkit pääosin vetele kesärenkailla läpi talven, poikkeuksena tietyt osavaltiot joissa säännöllisesti on talvikelejä. Kyllä noissakin videon raatojen lähikuvissa minusta kesiksiä näkyi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.12.20 - klo:09:38
Ei siis ymmärretä mitään kelistä ja fysiikasta, saatikka renkaista ja turvallisesta ajamisesta.

Vetihän tuossa muutama ihan hyvät stuntit (Camry? siinä parin minuutin kohdalla ja sininen Volkkari myöhemmin) mutta tuurilla varmaan.

Aina ei riitä edes telaketjujen pito. https://m.youtube.com/watch?v=tMZWNBcBgT0

Meno on kuin kuluneilla nastoilla.

Teroitetut luistimet pitää olla. https://m.youtube.com/watch?v=FSPZ8MKCE3Q

Tuo jälkimmäinen on kitkoilla hieman ikävä ajaa, mutta ei pahin mahdollinen.

;D

jt

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 09.12.20 - klo:13:54
Vetihän tuossa muutama ihan hyvät stuntit (Camry? siinä parin minuutin kohdalla ja sininen Volkkari myöhemmin) mutta tuurilla varmaan.
Tulee mieleen onkohan noissa autoissa edes ollut ESP:tä, sen verran kauniisti lähtivät kyllä lapasesta. Toki paraskin ajonvakaus on kädetön jos pitoa ei vain yksinkertaisesti ole (kesärenkaat liukkaalla (jää/lumi) pinnalla).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 09.12.20 - klo:13:54
Aina ei riitä edes telaketjujen pito. https://m.youtube.com/watch?v=tMZWNBcBgT0
Tuossahan kaivuri kääntää telaketjut poikittain. Telaketjuhan on melkein kuin monia luistimenteriä vierekkäin. Kyllähän se sivusuuntaan luistaa huomattavasti paremmin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: jt - 09.12.20 - klo:22:42
Tuossahan kaivuri kääntää telaketjut poikittain. Telaketjuhan on melkein kuin monia luistimenteriä vierekkäin. Kyllähän se sivusuuntaan luistaa huomattavasti paremmin.

Joo, niin tekee, mutta kyllä tubesta löytyy täysin hallitsemattomasti telaketjuilla luistelevia telat ihan miten päin tahansa pelkällä teräksellä tai kumitassuilla. Linkkaamani pätkä huvitti koska se ainakin näytti tahalliselta ja hallitulta. Noissa autovideoissa näyttää monelta absitkin puuttuvan.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 09.12.20 - klo:23:48
Joo, niin tekee, mutta kyllä tubesta löytyy täysin hallitsemattomasti telaketjuilla luistelevia telat ihan miten päin tahansa pelkällä teräksellä tai kumitassuilla. Linkkaamani pätkä huvitti koska se ainakin näytti tahalliselta ja hallitulta. Noissa autovideoissa näyttää monelta absitkin puuttuvan.

Jep, minunkin silmään näytti että kaivinkonekuski totesi että vehje pysyy urassa joten menköön. Meilläkin on noita telavehkeitä enemmänkin työmaalla joten tiedän että kun sellainen lähtee niin silloin ollaan kyydissä. Toki kaivinkonekuski, ainakin kokenut sellainen, löisi vaan kuokan maahan jos haluaisi oikeasti pysähtyä.

Itsekin ihmettelin videossa, sen mitä jaksoin katsella, kesärengashommilta näytti monella ja ABS ja ESP eivät kuuluneet jenkkiautojen varustukseen. Myös moni pickupkuski näytti ajavan takavedolla, liekö siellä sitten vähemmän nelivetoja moisissa?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Jultsu

Varmaankin isossa osassa noita autoja on erikseen päällekytkettävä mekaaninen neliveto, eikä kukaan hullu sellaista käytä maantiellä ajaessaan, ainoastaan maastossa ryömiessään.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

hmmm

Onhan noita täsmälleen samanlaisia lopputuloksia saatu Suomessakin aikaan vaikka suurimmalla osalla on nastat  ;D

https://youtu.be/gVTUHkFO95M?t=81

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 10.12.20 - klo:10:11
Varmaankin isossa osassa noita autoja on erikseen päällekytkettävä mekaaninen neliveto, eikä kukaan hullu sellaista käytä maantiellä ajaessaan, ainoastaan maastossa ryömiessään.

Lyon päivittäin duunissa Hiluxista nelivetoa päälle ja pois tilanteen mukaan, toki se on sähköisesti kytkettävissä. Liukkaalla en lähtisi urheilemaan takavedolla jos autosta löytyy neliveto, oli sen kytkentätapa sitten mikä tahansa. Kai noissa on kuitenkin sekä nopea että hidas neliveto, se hidas sitten sinne maastoon.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

jt

Lainaus käyttäjältä: hmmm - 10.12.20 - klo:22:20
Onhan noita täsmälleen samanlaisia lopputuloksia saatu Suomessakin aikaan vaikka suurimmalla osalla on nastat  ;D

https://youtu.be/gVTUHkFO95M?t=81
Tuossahan on vissi ero. Jenkkivideossa autot lähtevät yksinkertaisesti alta ja pyörähtelevät akselinsa ympäri täysin holtittomasti. Suomen videossa taasen on ajettu yksinkertaisesti aivan liian lujaa lähes 0-näkyvyydessä ja kun yhtäkkiä sitten liikenne on seis, niin eihän se auto heti pysähdy. Jarrutusmatkaa ei vain ole riittävästi. Autot eivät kuitenkaan pyöri holtittomasti ympäri sinne tänne.

BTW, se mikä tuossa pistää silmään on se että pikaisella silmäyksellä yhdessäkään seisahtuneessa autossa ei ole hätävilkut päällä. Ei olisi yhtään huonompi idea laittaa hätävilkut päälle jos tulee äkkistoppi keskelle moottoritietä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: hmmm - 10.12.20 - klo:22:20
Onhan noita täsmälleen samanlaisia lopputuloksia saatu Suomessakin aikaan vaikka suurimmalla osalla on nastat  ;D

https://youtu.be/gVTUHkFO95M?t=81

Tätä videota jaksetaan jakaa vuodesta toiseen ja ainoa mitä todistaa on ihmisten typeryyden eikä se ole renkaista kiinni. Tuota järjettömyyttä (Olemattomat turvavälit) näkee päivittäin tuolla välillä ja kun sopivasti sattuu uudelleen samanlainen keli/lumisade, niin väitän että samanlainen show tulee vaikka autoilijoilla olisi KITKArenkaat alla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

👆Tässähän on kyllä yritetty joillekin nastailijoille kertoa moneen otteeseen, että ei ne renkaat pelasta pätkääkään, jos on pää jäässä ja ei ajeta kelien mukaan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

b1mpo

Ihmettelen sitä, että miten viimetalvena pilattu nastarengas, joka keskimäärin pyörii etelässä auton alla, voisi olla kitkarengasta parempi vaihtoehto? Tai miten se auton alla uutena tullut nasta olisi pitävä vielä kymmenenkin vuoden jälkeen. Tällaisia renkaita tuolla pyörii hyvinkin paljon autojen alla. Tilastotkaan ei ole noiden nastarenkaiden puolella, niin miten täällä voidaan muuta väittää? Kuski se on, joka tunaroi ja valitsee renkaansa. Ropina ei auta pitoon.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Hannes

Näyttäis vielä että ne tunarit on nastarenkailla ajavia enimmäkseen, onko se nyt sitten harha että mulla on nastat niin saan ajaa kuin kesä kelillä  ;D

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 11.12.20 - klo:11:47
Ei se oo mikään harha mitä jäisempi/vetisempi tie ja muutama lämpöaste niin menee kuin kesäkelillä.

Voi jessus miten lapsellista lässytystä. Joko olet mopokortin hankkinut, vai eikö ikä vielä riitä? :-\
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 11.12.20 - klo:08:36
👆Tässähän on kyllä yritetty joillekin nastailijoille kertoa moneen otteeseen, että ei ne renkaat pelasta pätkääkään, jos on pää jäässä ja ei ajeta kelien mukaan.
Huonosti se silti menee jakeluun eräille tirehtööreille.
Ehkä se jäisempi/vetisempi tie tulee vielä eteen joskus, niin voin ajaa kuin kesäkelillä.
On hyvä olla varautunut tähän melkein puolet vuodesta ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 11.12.20 - klo:08:56
Odotellaan ensimmäisiä kunnon lumisia ja jäisiä kelejä niin kiilaavia kitkajamppoja on pitkät jonot autot rytyssä.
VAKIO eteläsuomen eka pahoilla keleillä. Talvi yllätti jälleen, ei oo vielä kunnolla yllättänyt.

Jaa, meinaat että heti ensiliukkailla jossain on kiilaavien kitkajamppojen kokoontumisajot? Miten ne sinne pääsee kun ei kerran kitkoilla perille pääse? Ihmeesti vaan niitä nastakuskeja samoihin bileisiin päätyy kuokkimaan.

a4b8

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 11.12.20 - klo:08:56
Odotellaan ensimmäisiä kunnon lumisia ja jäisiä kelejä niin kiilaavia kitkajamppoja on pitkät jonot autot rytyssä.
VAKIO eteläsuomen eka pahoilla keleillä. Talvi yllätti jälleen, ei oo vielä kunnolla yllättänyt.
Viime talvi meni odotellessa, jospa tänä talvena?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 11.12.20 - klo:19:58
Olen kuule varmasti ajanut vaikeimmissa oloissa kun sinä ja varmasti yhtä paljon kilsoja ja olosuhteita takana.
Useamman sorttista omaa kärryä ollut alla. Olisi kiva katella sua ja tuumailla kelle se mopokortti kuuluu. :D
Tähän ku lisäät vielä että sun iskä on isompi ja vahvempi ku mun iskä niin menee kaikilla muilla suut kiinni ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

SNG

Tämä ketju oliskin viikon verran asiallinen kun taiteilijaa ei näkynyt...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.12.20 - klo:10:28
Ihmettelen sitä, että miten viimetalvena pilattu nastarengas, joka keskimäärin pyörii etelässä auton alla, voisi olla kitkarengasta parempi vaihtoehto? Tai miten se auton alla uutena tullut nasta olisi pitävä vielä kymmenenkin vuoden jälkeen. Tällaisia renkaita tuolla pyörii hyvinkin paljon autojen alla. Tilastotkaan ei ole noiden nastarenkaiden puolella, niin miten täällä voidaan muuta väittää? Kuski se on, joka tunaroi ja valitsee renkaansa. Ropina ei auta pitoon.

Eli pilaat hyvän faktan, että paras kitkat on samalla tasolla, kuin hyvä nasta toisen kauden lopussa, kun puhutaan todellisista talvikeleistä?

Voin samantien laittaa kaksi kuvaa poro ja hirvikolareista!

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 11.12.20 - klo:19:52
Viime talvi meni odotellessa, jospa tänä talvena?

Suomi on aika pitkä maa. Toki se on hankala etelänhetelmien ymmärtää...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.12.20 - klo:22:24
Eli pilaat hyvän faktan, että paras kitkat on samalla tasolla, kuin hyvä nasta toisen kauden lopussa, kun puhutaan todellisista talvikeleistä?

Avaa vähän järjenjuoksuasi. Logiikkasi ontuu niin pahasti ettei punaista lankaa tahdo löytyä.

Miten fakta pilataan? Harhaluulo voidaan toki oikaista, joskin se tietyissä tapauksissa vaatii enemmän työtä kuin hyötyihin nähden on kannattavaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy