Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

sakal83

#6060
Tarkoituksella jätetty kohdat 3 ja 4 pois?

Lainaa3. Vanha auto

Vanhemmista autoista puuttuu nykyaikainen turvatekniikka: lukkiutumattomat jarrut ja luistonestot, ajovakausjärjestelmä. Silloin kitkarenkaan pitopuutteet nastarenkaaseen korostuvat.

4. Kokematon kuljettaja ja/tai useita kuljettajia

Kitkarengas sopii kokeneelle kuljettajalle, joka osaa sovittaa ajotapansa kitkarenkaan rajoitusten mukaan, mutta kokematon tai muuten malttamaton voi joutua äkillisiin vaaratilanteisiin.

- Jos ajotyyli on kohtuullisen rauhallinen, ennakoiva ja omaa reittisuunnitelmaa pystyy muuttamaan, nastattomilla talvirenkailla pärjää. Silloin liukkaalla vauhtia täytyy kuitenkin hiljentää ja kaarteissa ottaa selkeästi rauhallisemmin, neuvoo teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri Nokian Renkailta.

Sekä loppukaneetti:
LainaaKenelle kitkarengas sopii?

- Kitkarengas sopii erityisen hyvin, jos sinulla on uusi turvavarusteltu auto, ajat pääasiassa pohjoisen vakaammissa talviolosuhteissa ja olet kokenut autoilija, määrittelee Huovila.

Kitkarengas on hiljainen ja taloudellinen ajaa, mutta ei sovi kokemattomalle kuljettajalle.
Kovilla pakkasilla nastojen ja kitkojen ero tasoittuu. Paljailla sohjoisilla ja lumisilla talviteillä kitkarengas toimii hyvin.

- Kun pakkasta on parikymmentä astetta, nastat ja nastattomat talvirenkaat ovat yhtä pitävät, nastattomat joskus jopa pitävämmät. Kovalla pakkasella jää ei ole liukasta. Mutta lähempänä nollaa jään päällä on vettä, mikä tekee siitä liukkaan. Silloin nastarengas saa pinnasta paremman otteen, toteaa Matti Morri.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.10.20 - klo:08:44
Parhaita uhriutujia ja toisten rengasvalintoja kritisoivia autofoorumeilla on kitkauskovaiset. Kyllä valitettavasti teitä näkee, joka talviloma köröttelemässä/pärjäämässä pohjoisessa ja kyllä me jotka siellä ajamme normaalisti olemme juuri samaa mieltä, että teiltä pitäisi viedä kortti pois!

Niinkö? olen käynyt omalla Levin mökillä ja firman Rukan mökillä joka talvi nyt n. 20 vuotta ja aina kitkoilla. Yhdelläkään reissulla en köröttele/yritä pärjätä pohjoisen teillä pakkaslumisilla teillä, joilla kitkat ovat huomattavasti paremmat kuin nastat. Oletko käynyt oikein katsomassa kaikkien näiden "köröttelijöiden" rengastusta? En edes veikkaa, vaan tiedän, että et ole ja todennäköisesti ne köröttelijät ovat näitä nastarenkailla epävärmasti ajavia kuskeja, joilla on hyvin vähän ajokokemusta. Taitavat kaikenlisäksi olla näitä kaverin kaimojasi, jotka vetävät kesät ja talvet nastat alla ja luulevat olevansa hyviä kuskeja vain sen vuoksi, kun ovat laittaneet asfaltteja tuohoavat nastat allensa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 18.10.20 - klo:10:54
Niinkö? olen käynyt omalla Levin mökillä ja firman Rukan mökillä joka talvi nyt n. 20 vuotta ja aina kitkoilla. Yhdelläkään reissulla en köröttele/yritä pärjätä pohjoisen teillä pakkaslumisilla teillä, joilla kitkat ovat huomattavasti paremmat kuin nastat. Oletko käynyt oikein katsomassa kaikkien näiden "köröttelijöiden" rengastusta? En edes veikkaa, vaan tiedän, että et ole ja todennäköisesti ne köröttelijät ovat näitä nastarenkailla epävärmasti ajavia kuskeja, joilla on hyvin vähän ajokokemusta. Taitavat kaikenlisäksi olla näitä kaverin kaimojasi, jotka vetävät kesät ja talvet nastat alla ja luulevat olevansa hyviä kuskeja vain sen vuoksi, kun ovat laittaneet asfaltteja tuohoavat nastat allensa.

Mahtava katsoa 35 vuoden ajohistorialla ja yli 3 miljoonan ajokilometrin omaavan henkilön uhoa, kuinka hän tietää paremmin "kaikkien" ajotarpeet.

Ja kyllä suosittelen ajelemaan siellä Lapissa muuallekkin, kuin auratuille mökin pihoille ja olet oikeassa kitka on parhaimmillaan nimenomaan pakkasessa, mutta sitten kun taas mennään tiehoidon heikommalle puolelle ja lumi muuttuu jääksi ja keli menee plussa tienoille, niin nasta pyyhkii kitkan.

Ja kyllä nuo etelän vetelät tunnistaa Lapin reissuilla. Toki sitten on näitä jotka ajaa, kuin Euroopan omistajat, mutta näitä sitten hinaillaan ojan pohjalta  ;D.

Ja kyllä minä ajan tälläkin hetkellä kitkoilla, mutta en tiedä paremmin sinun tarpeita enkä myöskään nettikirjoittelun perusteella osaa arvioida sinun ajotaitojasi, mutta sinä osaat arvoida painitaitoja  ;D. Toki jos olet useampaan kolariin/onnettomuuten joutunut ja aina vika on ollut vastapuolen, niin ehkä et olekkaan ollut niin hyvä ennakoimaan tilanteita, kuin annat ymmärtää täällä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.10.20 - klo:14:25
Mahtava katsoa 35 vuoden ajohistorialla ja yli 3 miljoonan ajokilometrin omaavan henkilön uhoa, kuinka hän tietää paremmin "kaikkien" ajotarpeet.

Ja kyllä suosittelen ajelemaan siellä Lapissa muuallekkin, kuin auratuille mökin pihoille ja olet oikeassa kitka on parhaimmillaan nimenomaan pakkasessa, mutta sitten kun taas mennään tiehoidon heikommalle puolelle ja lumi muuttuu jääksi ja keli menee plussa tienoille, niin nasta pyyhkii kitkan.

Ja kyllä nuo etelän vetelät tunnistaa Lapin reissuilla. Toki sitten on näitä jotka ajaa, kuin Euroopan omistajat, mutta näitä sitten hinaillaan ojan pohjalta  ;D.

Ja kyllä minä ajan tälläkin hetkellä kitkoilla, mutta en tiedä paremmin sinun tarpeita enkä myöskään nettikirjoittelun perusteella osaa arvioida sinun ajotaitojasi, mutta sinä osaat arvoida painitaitoja  ;D. Toki jos olet useampaan kolariin/onnettomuuten joutunut ja aina vika on ollut vastapuolen, niin ehkä et olekkaan ollut niin hyvä ennakoimaan tilanteita, kuin annat ymmärtää täällä.

Mä en uhoa koskaan mistään asiasta, jos sille ei ole tarvetta, niin kuin sinä olet uhonnut ja mellastanut näillä palstoilla ikuisuudet. Kirjoitat itsestäsi tuossa, että tiedän muiden ajotarpeet, juuri sinä kirjoitat niin, että tietäisit muiden ajotarpeet ja yleensäkin kaikki asiat.

Mä en ole niin tyhmä, että mä lähtisin huvikseen ajelemaan hoitamattomille tiealueille, jos ei ole tarvis ja tähän mennessä tarvetta ei ole ollut. Mutta hei, huvinsa kullakin, ajele sinä vaikka keskellä metsää, jos saat siitä jotain tyydytystä.

Ojan pohjalta minua ei ole tarvinnut koskaan hinailla, mutta sulla on ilmeisesti kokemusta siitäkin. Euroopan omistajaa ei myöskään ole koskaan tarvinnut esittää, enkä enää edes tiedä miten nää sun typerät väitteet liittyy asiaan.

Jos mä olen pariin kolmeen kolariin joutunut 3 miljoonan kilometrin ajoilla, niin sinulle täytyy näköjään erikseen kertoa tämäkin asia, se on ajosuoritteisiin nähden olemattoman pieni peltinaarmujen määrä. Tilanteita on toki ollut valtavasti enemmän, mutta juurikin ennakointi on estänyt nekin kolhut.

Alkaa Karpan kirjoitukset olemaan sitä luokkaa, että nyt ollaan menossa aika reilusti ns. ihon alle ja aletaan olemaan taas aika sivussa itse aiheesta. Koita kestää.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 18.10.20 - klo:15:26
Joku kertoi, että kapeat renkaat ovat hyvät.
On. Tai sitten ei. Yleensä niin, että jos on ne kapeat alunperin, niin sitten on, ja jos ei ole, niin sitten ei ole.
Täällä on näissä näkökulmien vaihdossa kyllä niin leppoisa tunnelma, että nyt varmaan on paikallaan alkaa väitellä renkaan absoluuttisesta kapeudesta ;D ;).

tmr97

#6066
Periaatteessa on ihan sama ajaako kuka nastoilla ja kuka kitkoilla. Mutta:
Suomen valtio on tehnyt lisää velkaa noin 30v ja kunnat noin 20v putkeen. Talouden tasapainoa ei ole näköpiirissä. Teiden kunto heikkenee keskimäärin joka vuosi. Meillä suomessa ei enää ole varaa nastarenkaisiin. Ne pitäisi laittaa luvanvaraisiksi, jolloin nastojen osuus voisi laskea uusista renkaista esim 20% tasolle. Tämä on parempi kuin se, että korotetaan veroja, esim polttoaine- tai ajoneuvoveroa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 18.10.20 - klo:18:41
Periaatteessa on ihan sama ajaako kuka nastoilla ja kuka kitkoilla. Mutta:
Suomen valtio on tehnyt lisää velkaa noin 30v ja kunnat noin 20v putkeen. Talouden tasapainoa ei ole näköpiirissä. Teiden kunto heikkenee keskimäärin joka vuosi. Meillä suomessa ei enää ole varaa nastarenkaisiin. Ne pitäisi laittaa luvanvaraisiksi, jolloin nastojen osuus voisi laskea uusista renkaista esim 20% tasolle. Tämä on parempi kuin se, että korotetaan veroja, esim polttoaine- tai ajoneuvoveroa.

Nastarenkaiden syyhän se on, että valtio on elänyt yli varojensa yli 10 vuotta. Ja jottei totuus unohtuisi, niin autolijoita kerättävät tulot on kolmanneksi eniten valtionbudjetissa n. 8 miljardia, josta palautetaan murusia!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/joko-olet-vaihtanut-talvirenkaat-poliisilta-tiukka-muistutus-uudesta-pakosta-jos-kuljettaja-tasta-huolimatta-jatkaa-ajamista-syyllistyy-han-niskoitteluun/44151ab8-d80b-4ded-bffa-c8d7b98219d3?ref=iltalehti:5f3c&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.105810438.446630032.1603019091-1057109100.1603019091

"Autoliiton mukaan Poliisihallituksen kanta on, ettei liukkaalla kelillä saa ajaa kesärenkailla."
"Autoliiton mukaan on olennaista, että talvirenkaat vaihdetaan ennen liukkaita kelejä."
"”Autoilijan on siis seurattava säätiedotuksia ja ennakoitava. Parempi on vaihtaa syksyllä renkaat viikkoa turhan aikaisin kuin päivä liian myöhään”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoi.

Autoliiton mukaan nastarenkaiden käyttö on sallittua talvirengaspakon ajan lisäksi myös muulloin, jos keliolosuhteet sitä edellyttävät.

”Mikään ei siis estä nastarenkaidenkaan alle vaihtamista lokakuussa tai pois ottamista vasta huhtikuussa olosuhteiden niin vaatiessa”, Vesalainen kertoi."

Lainaus käyttäjältä: DSGOK - 17.10.20 - klo:16:12
Onko kenelläkään (hyviä) kokemuksia tuorehkoista Keski-Euroopan kitkoista? Vajaa kymmenen vuotta sitten oli alla Nokian k-e -kitkat (mallia en muista) ja ne olivat erittäin pätevät. TM testasi ne myös aikanaan ja totesi toimivan yhtä hyvin kuin Pohjoismaalaiset serkkunsa. Nyt ei ole silmään osunut testejä missä näitä olisi mukana.

Continental:t olleet useassa testissä.

https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Continental/WinterContact-TS-860.htm
https://alltyretests.com/continental-wintercontact-ts-860-test-review/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jhm

Mulla ei ole kuin + miljoona  vasta ajettuna,tänään ruuvasin Hakkapeliitta ysit sitten alle.Juu...talvella -78-79 lipsahti jäätiköllä Vauxhall Viva kiveen ysikympin mutkassa,etulokari meni kurttuun ja tukivarsi mutkalle,silloin oli nastat kans,merkki ei enää muistu mieleen.Vastahan tuo juuri tapahtui.No,kitkoillakin on ajettu välillä.Ei vain tule ajeltua lämmitetyllä asfaltilla.

Kai tähän säikeeseen tulee sata sivua taas ennen kevättä  :) . Ja monta ratkaisematonta painimatsia.
VW Transporter T5  84kw 2014

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: DSGOK - 17.10.20 - klo:16:12
Onko kenelläkään (hyviä) kokemuksia tuorehkoista Keski-Euroopan kitkoista? Vajaa kymmenen vuotta sitten oli alla Nokian k-e -kitkat (mallia en muista) ja ne olivat erittäin pätevät. TM testasi ne myös aikanaan ja totesi toimivan yhtä hyvin kuin Pohjoismaalaiset serkkunsa. Nyt ei ole silmään osunut testejä missä näitä olisi mukana.

Naapurimaassa testaavat onneksi noita KE-kitkojakin joka vuosi muitten renkaitten ohessa, tässä tuoreimmasta lehdestä yhteenveto:



Harmillisesti ei tuota TS860 Continentalia mukana, mutta tuo Nokian WR Snowproof näyttää kyllä olevan äärettömän mielenkiintoinen tuote, jää- ja lumipitoa on "riittävästi" etelän keleihin mutta käytös sateessa on paljon parempi kuin skandikitkoilla.  :o
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tmr97

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.10.20 - klo:19:17
Nastarenkaiden syyhän se on, että valtio on elänyt yli varojensa yli 10 vuotta. Ja jottei totuus unohtuisi, niin autolijoita kerättävät tulot on kolmanneksi eniten valtionbudjetissa n. 8 miljardia, josta palautetaan murusia!

En mä noin kirjoittanut. Mutta kun rahat on loppu, niin kannattaisi etsiä säästöjä kohteista, josta ei tule haittaa. Kitkat kuluttavat teitä selvästi nastoja vähemmän. Bonuksena saa pienemmän melun ja vähemmän tiepölyä. Haittoja ei tule, kun nastat jäävät niiden käyttöön jotka välttämättä tarvitsevat, esim poliisi. Perusjampoista tuskin kovin moni tarvitsee. Itselle ei ole yli 10v aikana sitä tilannetta tullut 30-40tkm/v ajosuoritteella.

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 18.10.20 - klo:21:59
Naapurimaassa testaavat onneksi noita KE-kitkojakin joka vuosi muitten renkaitten ohessa, tässä tuoreimmasta lehdestä yhteenveto:

Harmillisesti ei tuota TS860 Continentalia mukana, mutta tuo Nokian WR Snowproof näyttää kyllä olevan äärettömän mielenkiintoinen tuote, jää- ja lumipitoa on "riittävästi" etelän keleihin mutta käytös sateessa on paljon parempi kuin skandikitkoilla.  :o
Mielenkiintoinen testi. Merkillepantavaa on että 5:n kärjessä on vain yksi nasta ja sekin vasta kolmantena. Toinen huomio on että Nokian WR Snowproof (KE-kitka) saa paremmat pisteet jääpidosta kuin Kumhon ja Nexgenin nastat - ja ilmoitettua hintaeroa näihin halppiksiin on vain 20 eur (200kr) per rengas (toki testin hintatiedot ovat aina vähän sinnepäin). Nyt on siis nähty sekin että premium KE-kitka menee edullisempien nastojen edelle - jääpidossa (!) - joka on suhteessa kaikkein haasteellisin alue erityisesti KE-kitkalle (tosin testiolosuhteita ei ilmoitettu, todennäköisesti -7C). Toisaalta, ei kannata liikaa innostua KE-kitkoista- Goodyearin KE-kitkan tulos on vain 2 pistettä jääpidosta ja saa siitä hylätyn ja miinuspisteitä. Samoin Contin TS860 (ei mukana tuossa) jäi viime vuoden testeissä reippaasti jääpidossa nordic-kitkoille, eikä päässyt ruotsalaisissa testeissä kärkisijoille.   

Suomalaisissa testeissä jää- ja lumipidon painostus on suurempi ja täten järjestys olisi hieman eri. Testissä on myös mielenkiintoinen uusi painotus. Jos jokin osa-alue menee erittäin heikosti ja siitä tulee hylätty, tulee 10 miinuspistettä. Tässä tapauksessa Contin CVC7 kitka sai testin (jaetun) huonoimman arvosanan ja hylätyn märän kelin jarrutuspidosta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 18.10.20 - klo:22:10
Mutta kun rahat on loppu, niin kannattaisi etsiä säästöjä kohteista, josta ei tule haittaa. Kitkat kuluttavat teitä selvästi nastoja vähemmän. Bonuksena saa pienemmän melun ja vähemmän tiepölyä. Haittoja ei tule, kun nastat jäävät niiden käyttöön jotka välttämättä tarvitsevat, esim poliisi. Perusjampoista tuskin kovin moni tarvitsee. Itselle ei ole yli 10v aikana sitä tilannetta tullut 30-40tkm/v ajosuoritteella.
+1. Kulutusero on 10..30x nastatyypistä riippuen (tutkimus/mittaus todellisella tiepohjalla). Ja turvallisemmat tiet kun vähemmän uria.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 18.10.20 - klo:09:15
Sellainen mielenkiintoinen asia josta ei täällä paljon puhuta;

Kummat renkaat ovat vaarallisemmat sulalla tiellä kitkarenkaat vai nastarenkaat. Mielipiteeni on että nastarenkaat ovat huomattavastit joka suhteessa kuin kitkarenkaat
Turvallisuudesta puhuen, Suomen oloissa viimeiset +10 vuotta kitkoilla ajaville on sattunut suhteessä vähemmän vakavia onnettomuuksia kuin nastoilla ajaville. (tilasto josta siivottu sairastapaukset tms pois)

Aalto-yliopiston rengastutkija taasen huomauttaa että paljaalla asfaltilla ajaessa nastaulkonemien ero etu- ja taka-akselin välillä vajaavetoisissa autoissa voi kasvaa vaarallisen suureksi ja aiheuttaa hallinnan menetyksiä talvikelillä.

Nämäkin keskustelut löytyvät jos scrollaa taaksepäin joitain kymmeniä sivuja viime talven kohdalle ja todennäköisesti lisää viestejä tulee vieläkin.. :)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hannes

Tällainen "isojen miesten" kinastelu on aina käynnissä kun aletaan puhua talvirenkasta, kummat on paremmat kitkat vai nastarenkaat, sitä käydään työpaikalla, mies porukoissa, forumeilla jne. Yksi merkille pistettävä seikka tulee esiin melkeipä joka kerta, kysyttäessä vankkumattomalta nastarenkaiden kannattajalta oletko koskaan kokeillut kitkarenkaita vastaus on: en ole enkä tule kokeilemaankaan ja yksi vielä huvittavampi piirre on se että tuollaisen vastauksen antaa yleensä mies mutta myös aina nainen.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.10.20 - klo:09:24
On kuitenkin viisi tilannetta, joissa kitkarengas toimii huonommin kuin nastarengas.
- - -
- Etelä-Suomen epävakaisiin talviin nastarengas on useimmiten sopivampi, koska se antaa enemmän pelivaraa liukkaimmilla nollakeleillä, sanoo johtaja Teppo Huovila Nokian Renkailta.

Näkemys ”viidestä tilannetta” ja kommentti Etelä-Suomen epävakaista talvista lienevät kaikki samasta lähteestä eli Nokian Renkaiden johtajalta, Teppo Huovilalta. Tämän suhteen kannattaa pitää mielessä, että hra Huovilan tarkoituksena on myydä Nokian renkaita, mm. nastarenkaita. Sen vuoksi hänen sanomisiaan ei voida pitää objektiivisena arviona siitä, millaisia renkaita itse kunkin tulisi käyttää. Sen sijaan, että kuuntelemme hra Huovilaa tai internetin suurta kokemusasiantuntijoiden joukkoa, kannattaa muodostaa oma, itsenäinen mielipide asiasta. Parhaiten tämä tapahtuu siten, että hankkii autoonsa kitkarenkaat. Karppa on näin toiminut, mutta hän onkin keskimääräistä enemmän kiinostunut autoista ja autoilusta. Sen sijaan Paavo Perusautoilija ei tällaisilla asioilla juuri päätään vaivaa. Hän ostaa autoonsa vanhasta muistista nastarenkaat, koska nastarengas on yhtä kuin talvirengas. Ja seuraukset ovat ihan helvetin ikävät. Kohta täällä Helsingissäkin alkaa toukokuuhun asti ulottuva jakso, jonka aikana paljas asfalti jyrsitään piloille nastarenkailla.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.10.20 - klo:19:17
Nastarenkaiden syyhän se on, että valtio on elänyt yli varojensa yli 10 vuotta. Ja jottei totuus unohtuisi, niin autolijoita kerättävät tulot on kolmanneksi eniten valtionbudjetissa n. 8 miljardia, josta palautetaan murusia!

Autokansan kestoargumentti on, että erilaisia autoiluun liittyviä veroja palautetaan heille niin ja niin vähän. Verotus ei kuitenkaan Yle-veroa lukuun ottamatta perustu "palautusperiaatteelle". Veronmaksajalla ei ole mahdollisuutta saada tietyn veron suorituksella juuri tiettyä vastasuoritusta. Jos haluttaisiin toimia niin, että autoilijoilta kerätyt verot käytetään tiettyyn tarkoitukseen, pitäisi kyetä perustelemaan, miksi juuri autoilijoiden tulisi saada tällainen etu. Eikö sama etu pitäisi myöntää esimerkiksi tulo- ja perintöveroa maksaville? Suomesta saattaisi esimerkiksi löytyä iso joukko ihmisiä, jotka haluaisivat tuloveronsa ”palautettavaksi” vanhustenhoidon saattamiseen pohjoismaiselle tasolle sen sijaan, että valtio hankkii uusia torjuntahävittäjiä. Eikö heitä pitäisi kuunnella yhtä herkällä korvalla kuin autoilijoita?

Vielä on mainittava autokansan usein mainitsema 8,5 miljardia euroa. Siinä on mukana arvonlisäverot. Se peritään kaikesta arvonlisästä, eikä sitä näin ollen voi pitää erityisesti autoiluun kohdistuvana verona. Oikea luku autokansan ”verouhrille” onkin 5 miljardia. Eli autovero (1 miljardi), ajoneuvovero (1,1 miljardia), ja polttoainevero (2,9 miljardia).

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 19.10.20 - klo:14:55
Kapeat renkaat voisi tulla pakolliseksi.
Kuluttaisi teitä vähiten ja tietysti nastattomana. :D

En ylenkatsoisi hieman ensiasennuskokoa kapeampia renkaita.

Ei ihan sattumalta jäärata- ja ralliautoissa ole kapeat piikkirenkaat. Nimenomaan piikkirenkaat kun nastat eivät juurikaan pitoa isoa kovaa mentäessä lisää.

Ja todellakin, jokaisin kannattaisi edes kerran kokeilla nykyaikaisia skandikitkoja ennen ostopäätöksen tekoa uusia talvirenkaita hankittaessa. Nastoille on paikkansa, mutta niin myös kitkoille.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 19.10.20 - klo:14:55
Kapeat renkaat voisi tulla pakolliseksi. Kuluttaisi teitä vähiten ja tietysti nastattomana.

Po. "nastattomina"  :D

DSGOK

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 18.10.20 - klo:21:59
Naapurimaassa testaavat onneksi noita KE-kitkojakin joka vuosi muitten renkaitten ohessa, tässä tuoreimmasta lehdestä yhteenveto:



Harmillisesti ei tuota TS860 Continentalia mukana, mutta tuo Nokian WR Snowproof näyttää kyllä olevan äärettömän mielenkiintoinen tuote, jää- ja lumipitoa on "riittävästi" etelän keleihin mutta käytös sateessa on paljon parempi kuin skandikitkoilla.  :o

Kiitoksia. Tämä olikin mielenkiintoinen yhteenveto. Menee Nokian WR harkintaan... Saisi nuo kotimaiset lehdetkin ottaa näitä "vääriä" renkaita testiin.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: DSGOK - 19.10.20 - klo:17:49
Kiitoksia. Tämä olikin mielenkiintoinen yhteenveto. Menee Nokian WR harkintaan... Saisi nuo kotimaiset lehdetkin ottaa näitä "vääriä" renkaita testiin.

Kyllähän niitä aika ajoin testataankin, mutta loppupäätelmä on yleensä jo päätoimittajan artikkelipohjassa valmiina ennen testitulosten julkistamista, ja rengas korjataan hännänhuipuksi viimeistään sitten painotuksia "sopivasti" aina "optimoimalla" tai kokonaan poistamalla tietyt osa-alueet kokonaispisteistä kuten vierintävastus, melu, ajomukavuus jne jne.   ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

harry

"Kyllähän niitä aika ajoin testataankin, mutta loppupäätelmä on yleensä jo päätoimittajan artikkelipohjassa valmiina ennen testitulosten julkistamista, ja rengas korjataan hännänhuipuksi viimeistään sitten painotuksia "sopivasti" aina "optimoimalla" tai kokonaan poistamalla tietyt osa-alueet kokonaispisteistä kuten vierintävastus, melu, ajomukavuus jne jne.   ::)"

Ihan oikeat nuo painotukset on , kun talvirenkaita testataan. Jääpito noissa kekitkoissa on ollut onneton verrattuna parhaisiin pohjoismaisiin kitkoihin. Sulalla asfaltilla taatusti pysyy tiellä millä tahansa renkaalla. Sulan kelin pito on  huonoimmillakin kiekoilla parempi , kuin parhailla renkailla jäisellä pinnalla. Rengas , jossa on erinomainen pito sulalla pinnalla , mutta heikko jäällä on hengenvaarallinen vaihtuvissa olosuhteissa.

Sulan kelin ominaisuuksissa mielestäni vain vesiliirtoherkkyydellä on talvirenkailla  merkitystä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: harry - 19.10.20 - klo:20:23Sulalla asfaltilla taatusti pysyy tiellä millä tahansa renkaalla.

Varmasti, tai ainakin niin pitkään kunnes ajautuu tieltä ulos. Mitäpä sitä suotta etelässä "hyvän kelin" ominaisuuksia painottamaan, yhtä lailla ne viiteen milliin kulahtaneet Nokian ärräkakkosetkin kuljettaa autoa kolmostiellä tampereelta helsinkiin marraskuisena sateisena iltapäivänä samaa 130km/h vauhtia eteenpäin kuin kesäkumeilla pari kuukautta aikasemminkin. Tuntuu yllättävän monelta unohtuvan tämä "totuus" että niillä talvirenkailla ajetaan vähintään yhtä kovaa kuin kesällä kesäkumeilla ja kesärajoituksilla silloin kun maa ei ole lumesta valkoisena..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

harry

"Sulalla asfaltilla taatusti pysyy tiellä millä tahansa renkaalla."

"-Varmasti, tai ainakin niin pitkään kunnes ajautuu tieltä ulos"


Pointti on siinä , että on todennäköisempää ajautua liukkaalla tiellä heikon jääpidon omaavilla renkailla ulos tieltä , kuin ajautua ulos paljaalla asfaltilla heikomman sulan kelin pidon omaavalla renkaalla. Kitka on joka tapauksessa paljáalla tiellä niin hyvä verrattuna jäiseen pintaan , ettei normaalilla järkevällä ajotavalla ole käytännössä mahdollista pidon menetyksen takia ajaa metsään. Sen sijaan rengas , joka pitää lähes kesärenkaan veroisesti asfaltilla , mutta heikosti jäällä ,  yllättää helposti ajajan pinnan kitkan muuttuessa.

Parhailla pohjoismaisilla kitkoilla pito sortuu loivasti alta ja heikomman pidon aistii jo märällä asfaltilla , jolloin on helppo havaita , milloin on syytä laskea vauhtia. On selvää , että märällä asfaltilla on oltava varovaisempi , kuin kekitkoilla , mutta varmuus marginaalia on kuitenkin paljon enemmän kuin vastaavasti heikon jääpidon omaavilla ke kitkoilal liukkaalla ajettaessa.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: harry - 19.10.20 - klo:20:54
Pointti on siinä , että on todennäköisempää ajautua liukkaalla tiellä heikon jääpidon omaavilla renkailla ulos tieltä , kuin ajautua ulos paljaalla asfaltilla heikomman sulan kelin pidon omaavalla renkaalla.

Aivan totta, mutta nyt kun alettiin todennäköisyyksistä puhumaan, ja lasketaan yhteen kaikki ne päivät etelässä kun keli tulee olemaan valtaosassa tieverkostoa plussan puolella ja ajoalustana kuiva/märkä asfaltti, sekä niistä miinustetaan ne muutama viikko kun maassa on jäätä ja/tai paksu lumikerros, aletaankin kallistua siellä todennäköisyyksien maailmassa sinne sadekelillä ulosajon suuntaan  8)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Antore

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 19.10.20 - klo:22:15
Aivan totta, mutta nyt kun alettiin todennäköisyyksistä puhumaan, ja lasketaan yhteen kaikki ne päivät etelässä kun keli tulee olemaan valtaosassa tieverkostoa plussan puolella ja ajoalustana kuiva/märkä asfaltti, sekä niistä miinustetaan ne muutama viikko kun maassa on jäätä ja/tai paksu lumikerros, aletaankin kallistua siellä todennäköisyyksien maailmassa sinne sadekelillä ulosajon suuntaan  8)

Talvi 2019-2020 tuskin on vielä uusi normaali edes täällä Etelä-Suomessa, vaikka moni sitä varmaan toivookin. Sadekelillä/ei liukkaalla kelillä auto ei lähde lapasesta jos on edes hivenen käsitystä miten auto käyttäytyy. Ihan sama mitkä renkaat on alla. Tai ehkä sulla on ihan omat todennäköisyyslaskelmat tulilla.

jt

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 19.10.20 - klo:14:42
Näkemys ”viidestä tilannetta” ja kommentti Etelä-Suomen epävakaista talvista lienevät kaikki samasta lähteestä eli Nokian Renkaiden johtajalta, Teppo Huovilalta. Tämän suhteen kannattaa pitää mielessä, että hra Huovilan tarkoituksena on myydä Nokian renkaita, mm. nastarenkaita. Sen vuoksi hänen sanomisiaan ei voida pitää objektiivisena arviona siitä, millaisia renkaita itse kunkin tulisi käyttää. Sen sijaan, että kuuntelemme hra Huovilaa tai internetin suurta kokemusasiantuntijoiden joukkoa, kannattaa muodostaa oma, itsenäinen mielipide asiasta. Parhaiten tämä tapahtuu siten, että hankkii autoonsa kitkarenkaat.
Etelä-Suomen "haastavia" talvisääolosuhteita voi arvioida myös säätilastojen kautta. Viime kesän T&T lehdessä oli säägraafit sekä HKI-Vantaalta että Oulun lentokentältä viime talvelta. Nollan asteen ylityksiä tai alituksia oli Oulussa (muistaakseni, vanha viesti löytyy kun selaa tätä foorumia taaksepäin) lähes tuplat etelään verrattuna, toisin sanoen, kaikkein haastavimpien kelien määrä oli pohjoisemmassa paljon suurempi kuin etelässä. Ainakin viime talven osalta tämä tilasto osoittaa myytiksi "etelä-Suomen haastavat talviolosuhteet jotka vaativat nastarenkaat rinnalleen".

Asiaa voi lähestyä myös ihan puhtaan järkeilyn kautta. Pohjoisempana talvikelien kokonaiskesto on pidempi ja tälle ajalle sattuu erityisesti syksy/kevät jaksolle enemmän näitä nollan ylityksiä/alituksia, erityisesti kevään puolelle, vaikka sydäntalvi voitaisiinkin mennä kokonaan pääasiassa pakkasella. Joten turha jyrsiä niitä etelä-Suomen teitä pilalle kyseisten väitteiden takia. Aika harva kunnon kitkoja kokeillut vaihtaa takaisin nastoihin, olettaen ettei nyt tienhoidon ulkopuolisilla mäki-metsäteillä ajella läpi talven..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 19.10.20 - klo:17:55
Kyllähän niitä aika ajoin testataankin, mutta loppupäätelmä on yleensä jo päätoimittajan artikkelipohjassa valmiina ennen testitulosten julkistamista, ja rengas korjataan hännänhuipuksi viimeistään sitten painotuksia "sopivasti" aina "optimoimalla" tai kokonaan poistamalla tietyt osa-alueet kokonaispisteistä kuten vierintävastus, melu, ajomukavuus
KE-kitka ei ole mitenkään erityisen hyvä vierintävastuksessa - ainakaan tuon jultsun linkkaaman testin mukaan. Jos tuosta ruotsalaisesta testistä olisi jätetty vierintävastus pois arvostelukriteereistä, KE-kitkojen suhteellinen arvosana olisi noussut. Ohessa keskiarvo-arvosanat vierintävastuksesta:
-KE-kitka: 3,25
-nasta: 4,33
-nordic-kitka: 6,83.
Pohjoismainen kitka vierii siis keskimäärin selvästi kevyiten. KE-kitka häviää keskimäärin nastoille, mutta se lienee osin myös sattumaa, sillä yksi testissä oleva KE-kitka saa vain 1 pojon vierintävastuksesta ja hylätyn tästä osa-alueesta.

Melussa taasen kitkat ottavat vähemmän yllättäen selvän voiton nastoista, kitkatyypeillä taasen vain pieniä eroja keskenään. Vakaudessa paljaalla KE-kitka taasen keskimäärin paras, tosin parhaat Nordic kitkat ovat samanvertaisia arvostelun mukaan, hajonnan ollessa kuitenkin suurempaa (peräpään halppikset vs parhaat)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

mattinen

Lainaus käyttäjältä: jt - 19.10.20 - klo:23:17
Aika harva kunnon kitkoja kokeillut vaihtaa takaisin nastoihin, olettaen ettei nyt tienhoidon ulkopuolisilla mäki-metsäteillä ajella läpi talven..

Olen samaa mieltä. Täällä kirjoittavat ovat omat arvionsa tehneet, ja osa on päätynyt siihen, etteivät talvesta ilman nastoja selviä. Tähän ei ole huomautettavaa. Probleemi tulee siitä, että Suomessa on valtava määrä autoilijoita, joilla ei ole kitkarenkaista minkäänlaista kokemusta. Tämän porukan kiinnostus kitkarenkaisiin pitäisi jotenkin saada herätetyksi. Olen varma siitä, että tässä porukasta löytyisi todella paljon sellaisia, joille vaihto kitkarenkaisiin ei tuottaisi mitään ongelmia. Toivottavasti jonakin päivänä meidänkin viranomaisemme saavat pohjoismaisten kollegojensa tavoin itsestään irti sen, että ryhtyvät aktiivisesti edistämään kitkarenkaiden osuuden kasvattamista. Jos ei hengitysilman tai muun ”viherpiipertämisen” vuoksi, niin ihan vaan siksi, että nastarenkaiden laaja käyttö hajottaa tiet ja tekee autoista meluisia.

ile

Noniin, ensikokemat KE-kitkoista ja kelejäkin osunut kohdalle. Nyt kun tuli mahdollisuus pyöräytellä kahdella eri sarjalla koko talvi niin alla on ollut noin pari viikkoa Michelinin KE-kitkat, jotka paistettu pari vuotta sitten. Pintaa noin 6mm joka renkaassa.

Onhan nuo kuivalla kesärenkaiden jälkeen ihan ok:t. Toki tukevammat kuin yhdetkään nordic-kitkat mitkä itsellä sattunut olemaan alla. Perstuntumalla kuivalla ja märällä ihan ns. normaalit renkaat. Toki mitään lukkojarrutuksia tai isompia yllätyksiä ei ole tullut.

Mutta sitten liukkaan kelin kokemuksiin, kun tuli sunnuntaina ajeltua Kuusamon kulmilta etelään. Lähtöpäässä oli tiputellut kohtalaisen raskasta lunta noin 20cm. Ihan ok tuollaisessa näillä eteni mäkisessäkin maastossa eikä isoa draamaa. Ehkä 245-leveät renkaat on aivan turhan leveät sitten pääteillä loskassa, mutta kyllä noillakin "pärjäsi".

Mutta sitten illalla noin 21-22 kulmilla oltiin Mikkelin kulmilla ja siitä eteenpäin nollassa vetäisi tien hyvin jäähän vähän riippuen kohdasta. Käytännössä Kuorttiin asti pystyi ajelemaan aivan kuin kesärenkailla ja sellanen 40-50kmh oli maksimi ja silloinkin tuntui kevyissäkin urissa luikertelu ja että on lähdössä koko ajan irti. Monia kertoja oli helpoin antaa takanatulijoille tietä, kun ei vaan ollut asiaa ajaa yhtään enempää. Sen mitä alla on ollut kitkoina R2sta, Contin cvc5sta, GY UG2:Sta, ero kyllä aivan karmea tuollaisella kelillä. Kun nordicilla nyt jotenkin pärjää niin kyllä sellainen fiilis on, että nuo nykyiset vaihtuu kyllä noin kuukauden sisään ns. aitoihin talvirenkaisiin. Vielä vähän se auki mitä sitten hankkii tilalle - jos olisi mennyt pidemmälle talveen, olisi tullut aika varmasti nastat, mutta nyt vähän niin ja näin olisiko kuitenkin R3:t tai UG2:t millä selviää tarpeeksi ok. Tämän vuoden puolella kun tulee vielä ajettua pohjoiseen vähintään kolmeen kertaan.

Itsellä sellainen fiilis noista keleistä, että etelässä on jopa vähän hankalampi kun keli vaihtelee juuri nollan kulmilla miten sattuu. Taas esim pohjoisessa keväällä on yleensä kuivaa ja vaikka lunta tiputtelisikin reilusti, tiet auringossa kuivaa nopeasti. Ainoastaan sulamisvedet voi aiheuttaa yllätyksiä. Ja yleisesti vaikeimmat ajokelit pohjoiseen on joulukuussa, kun keli voi olla mitä vaan koko matkalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy