Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 23.02.20 - klo:16:26
Eroa on vain kiillotetulla jäällä ja vain sen aikaa, että nastojen terävyys on hävinnyt. Siihen tuskin menee nykytalvilla paria vuotta kenelläkään. Todellinen ero parhaiden kitkojen ja nastojen välillä on ääni. Se säilyy vielä, kun nastojen teoreettinen etu kiillotetulla jäällä on jo hävinnyt.

Tervetuloa kokeilemaan tänne keski-suomeen käytännössä sivuteille tai mökkiteille! Ja kyllä mulla nastoissa nastat paikoillaan sekä terät kunnossa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rooivalk

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.02.20 - klo:16:57
Tervetuloa kokeilemaan tänne keski-suomeen käytännössä sivuteille tai mökkiteille! Ja kyllä mulla nastoissa nastat paikoillaan sekä terät kunnossa.

Voi helvetti tuon argumentin kanssa. Etkö ole tuosta saanut näpeillesi jo aiemminkin, ainakin Autostadiumilla? Et liene ainoa autoilija siellä Keski-Suomessa. Tullaan kokeilemaan. Näillä 6 talvea vanhoilla kitkoilla ihan heittämällä. Ajan mökkitiesi päästä päähän, kaikki sivutiet ristiin rastiin ja lopuksi hinaan mökkisi hinausköydellä metsään mennessäni.

Ja mitä tulee tänne etelän talveen, toivottavasti nyt tämän talven jälkeen ihmiset ymmärtävät luopua edes täällä nastarenkaista sitä mukaa kun vaihtotarve tulee eteen, aivan järjetöntä rouhia asfalttia päivästä toiseen paskaksi kun talvea ei ole ollut ensinkään. Ei yhtä ainutta päivää.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rooivalk - 23.02.20 - klo:17:11
Voi helvetti tuon argumentin kanssa. Etkö ole tuosta saanut näpeillesi jo aiemminkin, ainakin Autostadiumilla? Et liene ainoa autoilija siellä Keski-Suomessa. Tullaan kokeilemaan. Näillä 6 talvea vanhoilla kitkoilla ihan heittämällä. Ajan mökkitiesi päästä päähän, kaikki sivutiet ristiin rastiin ja lopuksi hinaan mökkisi hinausköydellä metsään mennessäni.

Ja mitä tulee tänne etelän talveen, toivottavasti nyt tämän talven jälkeen ihmiset ymmärtävät luopua edes täällä nastarenkaista sitä mukaa kun vaihtotarve tulee eteen, aivan järjetöntä rouhia asfalttia päivästä toiseen paskaksi kun talvea ei ole ollut ensinkään. Ei yhtä ainutta päivää.

Koska olet tulossa, niin sovitaan aika ja paikka ensi viikolle?

Se että yksi talvi on lauha ei tarkoita, että ensi talvi on!

Ja ei en ole saanut näpeille täällä enkä muillakaan foorumeilla. Ai miksi en? Ajan kolmen rengassarjan taktiikalla!

Eipä stadissakaan kovin paljoa tartte ajaa sivuun päätieltä, kun tienhoito on luokatonta, jos lunta tulee. Riittää 50km säde keskustasta!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 22.02.20 - klo:19:38
Ainakin täällä etelässä. Kiitos (vihdoinkin) kerrankin järkevän päätöksen tehneille virkamiehille, ensi ”talven” voi ajaa ”laillisesti” (kelin salliessa) myös vaihtelematta niitä gummeja.

En tiedä kannattaako nuolaista, ennenkuin tipahtaa. Mitkä lie mahtavat olla kriteerit, joilla poliisi päättelee, koska pitää käyttää talvirenkaita? Vaikuttaako esim. lämpötila asiaan, onhan tunnettu tosiseikka että kesärenkaat kovettuvat kylmässä ja pito häviää. Jos lämpötila on mukana kriteereissä, niin välttämättä pääkaupunkiseudullakaan ei voi laillisesti kesärenkailla koko talvea lasketella, edes tällaisena "talvena".
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.02.20 - klo:09:25
Jännä vain miten marginaaliryhmä hypettää omaa valintaansa ja yrittää tuputtaa sitä muille  ;D.

Tarkoittanet kolmen rengassatsin ryhmää?

SNG

Aamulla oli Pirkanmaalla sellainen keli, että nastoista olisi ollut oikeasti hyötyä. Ehkä toinen paha keli tälle talvelle. Varovaisuutta piti noudattaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 23.02.20 - klo:18:50
Tarkoittanet kolmen rengassatsin ryhmää?

Väärin. Ne kolmen rengassarjan henkilöt tietävät kitka sekä nastarenkaiden hyvät sekä huonot puolet ja voivat valita ne parhaat keliin sopivat renkaat. Tästä on mediassakin kirjoitettu usean lehden toimesta, että melkoinen puusilmä saa olla ettei ole huomannut!

Voi myös valita ihan vapaasti puolensa kumpaa pitävät omaan käyttötarkoitukseensa parempana.

Tieto lisää tuskaa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: SNG - 23.02.20 - klo:19:07
Aamulla oli Pirkanmaalla sellainen keli, että nastoista olisi ollut oikeasti hyötyä. Ehkä toinen paha keli tälle talvelle. Varovaisuutta piti noudattaa.

Nastoista ei hirveäati hyötyä, jos ensiksi muutama vuosi ajettu 95%  puhdasta asfalttia vasten tai etuvetoisella vedetty tänä talvena 10000 km, jonka seurauksena  nastaulkonemat hengenvaarallisesti epätasapainossa.   

Eiköhän tuolla pärjännyt erinomaisesti millä tahansa pohjoismaisiin oloihin tehdyllä hyväkuntoisella nasta- tai kitkarenkaalla .

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 23.02.20 - klo:21:19
Nastoista ei hirveäati hyötyä, jos ensiksi muutama vuosi ajettu 95%  puhdasta asfalttia vasten tai etuvetoisella vedetty tänä talvena 10000 km, jonka seurauksena  nastaulkonemat hengenvaarallisesti epätasapainossa.   

Eiköhän tuolla pärjännyt erinomaisesti millä tahansa pohjoismaisiin oloihin tehdyllä hyväkuntoisella nasta- tai kitkarenkaalla .

Olitko tuolla paikan päällä katsomassa tilannetta? Kyllä on tilanteita ja päiviä milloin kitkat tai nastat soveltuvat keliin paremmin. Tänä talvena pääsääntöisesti kitkat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Tilanne oli Pirkanmaalla ainakin kuvatunlainen ja ulkonema näkyi aiemmassa kuvassa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jabajee

Lainaus käyttäjältä: palokan ramppi - 24.02.20 - klo:00:02
Ook sää se jäbä joka trollailee jokaisella foorumilla ja jauhaa sontaa??
Siltä vähän vaikuttaa, jos on yli neljä vuotta sitten aloittanut tämän keskusteluketjun ja jauhaa samaa jargonia yhä edelleen. Luulisi, että olisi siinä ajassa saanut asiansa sanottua :o

-karppa-

#5321
Lainaus käyttäjältä: palokan ramppi - 24.02.20 - klo:01:15
Tää on se ukko joka trollailee kaikilla palstoilla ja leikkii jotain kaikki tietävää. Silti ajelee vanhoilla romuilla. Ite en kyllä hänen housuissaan kehtaisi tulle enää näille palstoille.

Onko pullo jäänyt viikonlopulta auki ja mielikuvitusta vielä löytynyt trollilta. Ihanko itse keksit alter egolle nimen. Ainoa foorumi missä trollailu tulee kestämään yli vuorokauden.

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 24.02.20 - klo:01:00
Siltä vähän vaikuttaa, jos on yli neljä vuotta sitten aloittanut tämän keskusteluketjun ja jauhaa samaa jargonia yhä edelleen. Luulisi, että olisi siinä ajassa saanut asiansa sanottua :o

Pääsitpähän sinäkin kirjoittamaan tähän topic:n  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.02.20 - klo:18:42
En tiedä kannattaako nuolaista, ennenkuin tipahtaa. Mitkä lie mahtavat olla kriteerit, joilla poliisi päättelee, koska pitää käyttää talvirenkaita? Vaikuttaako esim. lämpötila asiaan, onhan tunnettu tosiseikka että kesärenkaat kovettuvat kylmässä ja pito häviää. Jos lämpötila on mukana kriteereissä, niin välttämättä pääkaupunkiseudullakaan ei voi laillisesti kesärenkailla koko talvea lasketella, edes tällaisena "talvena".

Kriteerit eli yhteneväinen ohje / säännös joudutaan varmasti määrittelemään jossain instanssissa.
Lumella ja loskassa kesäkummi ei ole pitävä (tai on hieman, jos on uudenkarheat eikä tee äkkiliikkeitä).
Jos on paljaat urat, niin saako silloin ajaa kesiksillä ? Tai päätie paljas, sivukatu luminen tai jäinen ?
Pakkanen on joka tapauksessa helppo rajanveto, joskin aamulla ja illalla voi pakastaa ja päivällä ollaakin plussalla.
Taitaa mennä vain sekavampaan suuntaan vrt. taksiuudistus.....  :(


Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 24.02.20 - klo:07:24
Kriteerit eli yhteneväinen ohje / säännös joudutaan varmasti määrittelemään jossain instanssissa.
Lumella ja loskassa kesäkummi ei ole pitävä (tai on hieman, jos on uudenkarheat eikä tee äkkiliikkeitä).
Jos on paljaat urat, niin saako silloin ajaa kesiksillä ? Tai päätie paljas, sivukatu luminen tai jäinen ?
Pakkanen on joka tapauksessa helppo rajanveto, joskin aamulla ja illalla voi pakastaa ja päivällä ollaakin plussalla.
Taitaa mennä vain sekavampaan suuntaan vrt. taksiuudistus.....  :(

Odotan innolla ensimmäisiä oikeustapauksia, kun oikeusoppineet ja poliisit soveltavat tuota lakia. Minä en olisi antanut käyttäjille vapautta valita renkaitaan talvella. Ihan vain sen vuoksi, että tuo maalaisjärki on katoava luonnonvara.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.02.20 - klo:07:02
Ainoa foorumi missä trollailu tulee kestämään yli vuorokauden.
Onhan tässä trollailuja seurattu jo useampi vuosi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.02.20 - klo:07:29
Odotan innolla ensimmäisiä oikeustapauksia, kun oikeusoppineet ja poliisit soveltavat tuota lakia. Minä en olisi antanut käyttäjille vapautta valita renkaitaan talvella. Ihan vain sen vuoksi, että tuo maalaisjärki on katoava luonnonvara.

Täysin samaa mieltä. Edes M+S olisi voinut säilyä perusvaatimuksena talvikuukauksiksi, vaikka nekään kaikki eivät ole oikeita talvirenkaita.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 24.02.20 - klo:08:25
Täysin samaa mieltä. Edes M+S olisi voinut säilyä perusvaatimuksena talvikuukauksiksi, vaikka nekään kaikki eivät ole oikeita talvirenkaita.

Tuosta olen samaa mieltä, että tuo M+S pitäisi olla minimi Joulu-Helmikuu välille.

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 24.02.20 - klo:08:24
Onhan tässä trollailuja seurattu jo useampi vuosi.

Löytyikö alteregon tekijä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.02.20 - klo:09:06
Minun ymmärtääkseni kaikki rengashirmut täällä ovat täysi-ikäisiä koska ajavat autoilla. SIIS 18 Vee.
Lopettakaa nyt tuo lapsellinen jauhaminen autonrenkaista. Eihän tuo ole kuin musta kiekko joka on laitettu metallisen rinkulan päälle ja pyörii auton alla. Itse laitan kohta alle tehdasasennetut alut joissa Contit päällä.
Audin mukana tulevat alut ovat erittäin laadukkaita ja kestävät. ;)
Kyllä renkaista ja mielipiteistä voi puhua sitä varten perustetussa ketjussa. Jos keskustelu pysyy asiallisena, siitä voi olla jollekin jopa hyötyä. Tämä foorumi on hiukan tuuliajolla ja vieraana vierasfoorumilla käynti valaisee asiaa.

Kaikkien valmistajien alkuperäisvanteet käyvät rajun käyttötestin, ainakin vw konsernin autoista. Ne ovat lujuudeltaan yleensä parempia, kuin tarvikevanteet. Osa on jopa yllättävän keveitä. Osa alkuperäisistä vanteista on myös samalta valmistajalta, kuin laadukkaat tarvikevanteet, esim. Ronal, BBS tai Oz. Ei siitä elvistellä tarvi.  ;)

Kaksi meidän ooppelia tuli tehtaalta contin renkailla, että muutkin niitä käyttää ensiasennusrenkaina, kuin audi.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 24.02.20 - klo:07:24
Kriteerit eli yhteneväinen ohje / säännös joudutaan varmasti määrittelemään jossain instanssissa.
Lumella ja loskassa kesäkummi ei ole pitävä (tai on hieman, jos on uudenkarheat eikä tee äkkiliikkeitä).
Jos on paljaat urat, niin saako silloin ajaa kesiksillä ? Tai päätie paljas, sivukatu luminen tai jäinen ?
Pakkanen on joka tapauksessa helppo rajanveto, joskin aamulla ja illalla voi pakastaa ja päivällä ollaakin plussalla.
Taitaa mennä vain sekavampaan suuntaan vrt. taksiuudistus.....  :(


Ei siihen mitään PoHan ohjetta tule, rengastus on vapaa kunnes kolahtaa. Sitten vain lappuun tulee maininta ”väärä tilannenopeus” Se toimii aina... ”syyllinen” ei välttämättä ole edes se jolla on ”väärä rengastus”, molemmat saa tasapuolisesti sakon ja kirstunvartija kiittää.

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.02.20 - klo:22:34
Olitko tuolla paikan päällä katsomassa tilannetta? Kyllä on tilanteita ja päiviä milloin kitkat tai nastat soveltuvat keliin paremmin. Tänä talvena pääsääntöisesti kitkat.

Ei näkynyt muita samaan aikaan. Ulkonemia ei ollut kun oli Contin hyväkuntoiset kitkat.

Nastat olisivat toimineet paremmin (kun oli jääpinta eikä vain mustaa jäätä). Ja tämä on FAKTA!

-karppa-

#5330
Lainaus käyttäjältä: SNG - 24.02.20 - klo:15:52
Ei näkynyt muita samaan aikaan. Ulkonemia ei ollut kun oli Contin hyväkuntoiset kitkat.

Nastat olisivat toimineet paremmin (kun oli jääpinta eikä vain mustaa jäätä). Ja tämä on FAKTA!

Ei ollut kysymystä suunnattu sinulle, vaan epäilijälle. Kyllä minustakin nyt kitkat on parempi vaihtoehto Keski-Suomessa pääteillä, kuin nastat.

Joidenkin on, vain hankala hyväksyä tosiasiat.

Ja olen positiivisesti yllättänyt, kuinka nopeasti trollin tekstit lähti. Vähän niin, kuin ripeä auto palokan rampilta  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.02.20 - klo:16:26
Ei ollut kysymystä suunnattu sinulle, vaan epäilijälle. Kyllä minustakin nyt kitkat on parempi vaihtoehto Keski-Suomessa pääteillä, kuin nastat.

Ei ollut munkaan kommentti sulle vaan sille viisastelevalle, joka muka tiesi tarkkaan olosuhteet Lempäälän Vesilahden seudulla aamuseitsemältä sunnuntai-aamuna.

Vaikka olen tavallaan kitkailija nykyään, niin en kiistä etteikö joskus harvoin tule tilanteita joissa kitkoilla pitää vaan ajella varovasti. Uusilla nastoilla ei tuntuisi tuollaiset olosuhteet missään. Itse en vain jaksa kuunnella 98% ajasta nastojen ujellusta turhaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: golffarii - 24.02.20 - klo:19:24
Ooksä huononäkönen vai onko luetunymmärrys hakusessa sulla. Kyllähän nämä sun tekstit täällä aina vaan on.
Taidat olla joku aisankannattaja kun saat joka foorumilla vapaasti trollailla ja jauhaa paskaa ja nälviä muille.

Lapsi on terve, kun se leikkii. Sairas jos ei osaa lopettaa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 24.02.20 - klo:19:42
Vaikka olen tavallaan kitkailija nykyään, niin en kiistä etteikö joskus harvoin tule tilanteita joissa kitkoilla pitää vaan ajella varovasti. Uusilla nastoilla ei tuntuisi tuollaiset olosuhteet missään. Itse en vain jaksa kuunnella 98% ajasta nastojen ujellusta turhaan.

Mäkin nautin kyllä tuosta hiljaisuudesta ja toisessa autossa, kun saa vielä nauttia moottorin äänistä jos ei jaksa kuunnella musiikkia, mutta sitten on tuo toinen puoli, jos on "oikea" talvi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kmheisk2

Tässä näkyy aika hyvin ero nastojen ja korkojen välillä. Kiiltävällä jäällä on ero, mutta ei se mitenkään massiivinen ole.

https://youtu.be/gQxrXHdalE8

Ymmärrän nastarenkaat, jos asuu kaukana päätiestä ja kunnossapito on mitä on. (Näissäkin oloissa kirkoilla kyllä pärjää) Ongelma on se, että nastoja käyttää paljon päätien varressa tai kaupungissa asuvat. Nykyinen 80/20 jako nastojen hyväksi pitäisi saada muuttumaan 20/80 kitkojen eduksi.
5xvapari
1xturbo

TTO

Lainaus käyttäjältä: kmheisk2 - 24.02.20 - klo:20:26
Tässä näkyy aika hyvin ero nastojen ja korkojen välillä. Kiiltävällä jäällä on ero, mutta ei se mitenkään massiivinen ole.

https://youtu.be/gQxrXHdalE8

Ymmärrän nastarenkaat, jos asuu kaukana päätiestä ja kunnossapito on mitä on. (Näissäkin oloissa kirkoilla kyllä pärjää) Ongelma on se, että nastoja käyttää paljon päätien varressa tai kaupungissa asuvat. Nykyinen 80/20 jako nastojen hyväksi pitäisi saada muuttumaan 20/80 kitkojen eduksi.
Välitön parannus olisi myös säännösten muutos ja nastojen määrän vähentäminen/rengas. Tyyliin 30-50 % nastoista pois. Nastojen hyödyt ongelmakeleille olisi edelleen jäljellä, mutta teiden kuluminen vähenisi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kmheisk2 - 24.02.20 - klo:20:26
Ymmärrän nastarenkaat, jos asuu kaukana päätiestä ja kunnossapito on mitä on. (Näissäkin oloissa kirkoilla kyllä pärjää) Ongelma on se, että nastoja käyttää paljon päätien varressa tai kaupungissa asuvat. Nykyinen 80/20 jako nastojen hyväksi pitäisi saada muuttumaan 20/80 kitkojen eduksi.

Mutta, kun aina ei tarvitse edes asua kaukana päätiestä, että kunnossapito on mitä on  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kmheisk2

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.02.20 - klo:21:09
Mutta, kun aina ei tarvitse edes asua kaukana päätiestä, että kunnossapito on mitä on  ;D.

Lyhyet sivutie siirtymät menee kyllä kitkoilla ihan kivuttomasti.
5xvapari
1xturbo

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.02.20 - klo:21:50
Nastarenkaat parantavat selvästi liikenneolosuhteita karhentamalla jään tienpinnasta.

Tarkoitat varmaan contin nastoja, koska kaikki muut ovat kesärenkaita niihin verrattuna?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jt

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.02.20 - klo:21:50
Nastarenkaat parantavat selvästi liikenneolosuhteita karhentamalla jään tienpinnasta.
Tämä tulee selvästi esiin huonoilla keleillä ja varsinkin iljanteisilla teillä.
Minkähänlaista keilarataa tiet olisivat lumisilla ja jäisillä teillä jos kaikki ajaisivat kitkoilla.
Hyvin pieni osuus nastoja riittäisi aivan hyvin "karhennukseen".

Tänä "talvena" varsinkin eteläisimmässä Suomessa nastarengas lienee ollut kaikkein heikoin rengasvalinta. Nasta pilaa tiet 10-30 kertaa nopeammin kuin nastaton ja syö tiet syville urille. Urat taasen tekevät teistä vesikelillä vaarallisemmat - jäätyneet uran reunat taasen voivat aiheuttaa epävakautta varsinkin jos autossa ei ole ajonvakausta. Nastan syömä tienpinta aiheuttaa pölyhaittaa, sotkee autoja ja tukkii keuhkoja. Polttoainettakin kuluu enemmän ja paljaalla asfaltilla nastaulkonema voi kasvaa vaarallisen suureksi.

Nasta siis syö tiet pilalle ja menee siinä sivussa itse pilalle. Nastan paras paikka on lähes läpi talven jäässä / lumessa olevilla teillä, ei lähes aina sulilla pääteillä / suurten asutuskeskusten lähellä missä paljon liikennettä.   

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.02.20 - klo:21:50
Pohjoisen oloissa kitkat käy välikausirenkaiksi mutta ei muuhun käyttöön.
Höpö höpö. Nytkin ajelen (pohjoismaisilla) kitkoilla Pohjois-Pohjanmaan maisemissa. Löytyy kaikkea, paljasta asfalttia, lumipintaa, röpyläistä jäätä ja asfaltin päälle jäätynyttä jääpintaa mikä varmaan näistä liukkain.

Tai no ehkä tarkennus voisi olla että laadukkaat pohjoismaiset kitkat soveltuvat hyvin läpi talven, sen sijaan heikompilaatuisten kanssa voi tulla ongelmia erityisesti jääpinnoilla. Ainakin näillä 3 talvea vanhoilla Nokian R2:lla pärjää hyvin, nykyään myynnissä oleva R3 on taasen niistä vielä parennettu versio.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy