Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

jarkko_h

#4290
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 11.04.19 - klo:19:05
Niinpä.
Avautumista hyvinkin.
Tuossa on nuita muutamia ilman bonareita ajavia jotka kitkojen kanssa luulee tietävänsä kaiken talviautoilusta.
Etupäässä se on sitä sakkia joka talvipyryjen alkassa kaivelee kärsäänsä 20 auton ketjukolarissa.
Mikä huvittavinta ne syyttelee "tuo painoi nastarenkailla jarrua".
Loppuhan onkin selvää.

Oletko Karpan nikki? Trolliaus on todella paksua,
se ei perustu mihinkään tilastoon, vakuutusyhtiöiden pyramidimallia muistuttaviin onnettomuusjakaumiin, eikä edes suomen 5 suurimman ketjukolarin onnettomuustutkintaan.

Nastarenkailijat aiheuttavat kalleimmat vakuutusmaksuja korottavat kolarit. Vika ei ole renkaissa, vaan ajotaidoissa, asenteissa ja surkeissa kotteroissa.



gunman

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.04.19 - klo:19:55
Ketkä ajaa ilman bonareita ja mitä se tarkoittaa? 
Ajattelin sen tarkoittavan kuskeja, kenellä ei ole vielä vakuutusbonuksia kertynyt/ ovat ne menettäneet.
Kaikki tyyni, täysin turhaa jargonia ja pastanjauhantaa  ;)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: gunman - 11.04.19 - klo:20:00
Ajattelin sen tarkoittavan kuskeja, kenellä ei ole vielä vakuutusbonuksia kertynyt/ ovat ne menettäneet.
Kaikki tyyni, täysin turhaa jargonia ja pastanjauhantaa  ;)
Kuka nyt täysistä bonuksistaan luopuisi?  8) Juu ei liity renkaisiin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Jännää, kun itsellä on ollut pitkälle toistakymmentä vuotta (itseasiassa varmaan paljon kauemminkin) täydet bonarit niin kesärenkailla, nastoilla kuin kitkoilla.

Toisille vaan haavereita sattuu, toisille ei.

Edelleen, koittakaa nyt saatana kirjoitella ihmisiksi!

Hidalgo

Lapsellista porukkaa täällä on, kun älytön meuhkaus alkoi heti, kun joku ainoastaan kertoi, että kitkoilla meinasi mennä pitkäksi.
Siitä saa vain haukut tällä palstalla. Ja sekoitetaan vielä talvisota, bonukset, ajotaidot ja trollaus tähän.  :o

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 11.04.19 - klo:23:23
Lapsellista porukkaa täällä on, kun älytön meuhkaus alkoi heti, kun joku ainoastaan kertoi, että kitkoilla meinasi mennä pitkäksi.
Siitä saa vain haukut tällä palstalla. Ja sekoitetaan vielä talvisota, bonukset, ajotaidot ja trollaus tähän.  :o

Tarkoitatko että on lapsellista väittää että pitkäksi meno johtuu renkaista eikä ajo/ennakointitaidoista. Olen vetänyt pitkäksi monta kertaa nastarenkailla ja kyse ajotaidon puutteesta.

Vai tarkoitatko lapsellisina ilman bonareita ajavia jotka kitkojen kanssa luulee tietävänsä kaiken talviautoilusta.
Etupäässä se on sitä sakkia joka talvipyryjen alkassa kaivelee kärsäänsä 20 auton ketjukolarissa.
Mikä huvittavinta ne syyttelee "tuo painoi nastarenkailla jarrua"


;D ;D

sakal83

Kukaan ei kertonut, mikä se ”pärjäämisen” vastakohta liikenteessä nyt on, niin käytetään sitä.
Vaikka joku ei pärjää kitkoilla, niin ei se tarkoita että jotkut muut eivät pärjäisi.
Viikon on tässä jo menty kesänakeilla ja hienosti pärjätään.
Lukkoon koko topic 8)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 11.04.19 - klo:23:23
Lapsellista porukkaa täällä on, kun älytön meuhkaus alkoi heti, kun joku ainoastaan kertoi, että kitkoilla meinasi mennä pitkäksi.
Siitä saa vain haukut tällä palstalla. Ja sekoitetaan vielä talvisota, bonukset, ajotaidot ja trollaus tähän.  :o

Tämä on juuri koomista nähdä täällä, kuinka se menee tunteisiin kitkarenkailla ajaviin. Pari rehellistä on myöntänyt, että kitkoilla on useampi päivä vuodessa milloin on kaivannut nastarenkaita tai kuten toisella foorumilla rehellisesti kirjoitettiin "Oli nastarengaskeli".

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 12.04.19 - klo:00:05
Kukaan ei kertonut, mikä se ”pärjäämisen” vastakohta liikenteessä nyt on, niin käytetään sitä.
Vaikka joku ei pärjää kitkoilla, niin ei se tarkoita että jotkut muut eivät pärjäisi.
Viikon on tässä jo menty kesänakeilla ja hienosti pärjätään.
Lukkoon koko topic 8)

Kerrotko sen kuka ei ole "pärjännyt" kitkoilla? Onneksi Suomessa voi valita talvirenkaat ja suurin osa Suomalaisista päätyy edelleen nastarenkaisiin ja kitkarenkailla ajavat ovat marginaaliryhmä.

Sinulla ei ole ollut useampaan topic:n mitään annettavaa mihin olen kirjoittanut. Kunhan nylkytät koipea. Aina voit jättää lukematta, mutta kun et vain pysty.

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 11.04.19 - klo:23:32
Tarkoitatko että on lapsellista väittää että pitkäksi meno johtuu renkaista eikä ajo/ennakointitaidoista. Olen vetänyt pitkäksi monta kertaa nastarenkailla ja kyse ajotaidon puutteesta.

Missä kirjoitin, että johtui renkaista? Vai menikö tunteisiin, että totesin kyseisenä iltana kaivanneeni nastarenkaita?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.04.19 - klo:07:35
Täytyy kyllä sanoa, että ensimmäinen päivä tänä talvena, kun tuntui siltä, että liikenteessä piti "pärjätä" ja oli ikävä nastarenkaita!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

#4298
Tämähän kerkesi jo hiljenemään.
Jaksoit kuitenkin tulla ilmoittamaan kuinka huono kuljettaja olet ja laitat sen renkaiden piikkiin.
Kuten sanoin, jotkut vaan osaa, toiset ei. Olkoon sitten kuinka marginaaliryhmä tahansa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.04.19 - klo:08:29

Jarrutusmatkan pidentyessä aina on renkailla suuri merkitys peräänajotilanteessa.
Nasta toppaa ja kitka kulkee kelkkana. koli, koli...

Tämä voi pitää paikkaansa juuri kiillotetulla jääradalla useimmilla pakasta vedetyillä premium-luokan nastarenkailla. Todellisessa elämässä ja todellisissa liikenneoloissa taas ei pidä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 12.04.19 - klo:08:08
Tämähän kerkesi jo hiljenemään.
Jaksoit kuitenkin tulla ilmoittamaan kuinka huono kuljettaja olet ja laitat sen renkaiden piikkiin.
Kuten sanoin, jotkut vaan osaa, toiset ei. Olkoon sitten kuinka marginaaliryhmä tahansa.

Ajan enemmän kilometrejä vuodessa, kuin sinä. Myös monipuolisemmalla kalustolla/rengastuksella. 0 ylinopeussakkoa ja viimeinen kolarikin on tapahtunut viime vuosikymmenellä, kun kitkaspede tuli kolmion takaa eteen. Ensin pysähtyen ja sen jälkeen päättikin yrittää tielle onnistumatta siinä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.04.19 - klo:08:29

Jarrutusmatkan pidentyessä aina on renkailla suuri merkitys peräänajotilanteessa.
Nasta toppaa ja kitka kulkee kelkkana. koli, koli...
Noin käy niille, jotka eivät ole vielä oppineet ajamaan. Osaavat kuskit mitoittavat turvavälin ja nopeuden pidon mukaan, osaamattomat kuskit eivät tunnista liukkautta ja ajavat edellä menevän puskurissa kiinni kaikissa olosuhteissa. Sopii vain toivoa, että se uusi nastarengas kompensoi riittävästi tuota pään sutimista.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.04.19 - klo:09:17
Ajan enemmän kilometrejä vuodessa, kuin sinä. Myös monipuolisemmalla kalustolla/rengastuksella. 0 ylinopeussakkoa ja viimeinen kolarikin on tapahtunut viime vuosikymmenellä, kun kitkaspede tuli kolmion takaa eteen. Ensin pysähtyen ja sen jälkeen päättikin yrittää tielle onnistumatta siinä.
Itse en kyllä muista koska olisin saanut kitkoilla auton liukuun/luisuun, edes noissa liukkaissa ympyröissä. Ehkei mun tilannenopeus sitten ollut riittävä, että tulisin tänne ulisemaan noiden kitkojen heikkoutta?
Tosin en kerinnyt ajamaan tänä talvena omalla autolla kitkoilla, kuin vajaa 7tkm. Nastoilla mentiin taasen yli tuon 10tkm.
Luulisi että kun olet noin kova kuski mielestäsi, niin olisit jo oppinut niillä kitkoillakin ajamaan?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Rinkulakeula

Luulen, että Karppa kirjoitti tuon "pärjäämisen ja nastojen ikävöinnin" ainoastaan provosoidakseen, koska ei kukaan voi olla niin kädetön ja ajotaidoton, että ei tälläkin viikolla, lumesta ja jäästä huolimatta, tulisi mainiosti toimeen kitkarenkailla.   
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.04.19 - klo:09:17
Ajan enemmän kilometrejä vuodessa, kuin sinä. Myös monipuolisemmalla kalustolla/rengastuksella. 0 ylinopeussakkoa ja viimeinen kolarikin on tapahtunut viime vuosikymmenellä, kun kitkaspede tuli kolmion takaa eteen. Ensin pysähtyen ja sen jälkeen päättikin yrittää tielle onnistumatta siinä.

Luetko sinä koskaan näitä omia kirjoituksiasi, kun et tunnu huomaavan omien perusteluidesi poukkoilua ja olkinukkien pöllyämistä? Kuten nyt tässä yllä: kitkaspede tuli eteen, mutta se ei johtunut kitkoista vaan ajotaidon puutteesta. Jos auto kerran jo pysähtyi, ja lähti sitten uudestaan liikkeelle ja eteesi, niin ei se renkaista voinut johtua. Eivät kitkarenkaat itsestään "päätä yrittää tielle". Siispä miten ihmeessä tämä perustelu puolustaa nastarenkaisen käyttöä? Osaavatko nastat panna hanttiin, jos kuski päättää lähteä liikkelle jonkun etuajo-oikeutetun eteen?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TTO

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 12.04.19 - klo:12:33
Luulen, että Karppa kirjoitti tuon "pärjäämisen ja nastojen ikävöinnin" ainoastaan provosoidakseen, koska ei kukaan voi olla niin kädetön ja ajotaidoton, että ei tälläkin viikolla, lumesta ja jäästä huolimatta, tulisi mainiosti toimeen kitkarenkailla.
Tämä termi "pärjätä" on mitä mainioin sana väärinymmärtämiseen varsinkin kun sen voi kirjoittaa lainausmerkeillä tai ilman ja muutenkin ymmärtää miten haluaa. Karppakin kävi Alpeilla ja suurimman osan matkasta alla ei ollut optimaalinen rengas, mutta siitä huolimatta hän pärjäsi matkan ihan hyvin. Suomessa auto liukui liikenneympyrässä ja siinä piti pärjätä sydän syrjällään, mutta loppujen lopuksi siitäkin tilanteesta hän pärjäsi kunnialla läpi, kun täällä vielä kirjoittelee.

jarkko_h

Jönglööraajan trollitodellisuus "Kitkatuomot eivät osaa ajaa ja aiheuttavat onnettomuuksia..."

Oikea todellisuus: Kitkarenkailla varustetuilla autoilla aiheutetaan huomattavasti vähemmän vakavia ja kalliita onnettomuuksia. Pyramidimallin mukaisesti kitkarenkaillisilla autoilla aiheutetaan suhteessa kokonaisuudessaan huomattavasti vähemmän onnettomuuksia ja läheltäpititilanteita verrattuna  nastarenkaallisiin autoihin.



erttuli

Kyllä nastoihin sokeasti luottavia on tiellä huomattavasti. Suurin ongelma on, ettei monet kuskit osaa sovittaa ajotyyliään kelin mukaiseksi. Ihan sama onko kitkat vai nastat jos ei perustaidot ole kunnossa. Onneksi on tehokas auto joka kyllä kertoo tien liukkaudesta polkimen hipaisulla.

vasara

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 12.04.19 - klo:15:25
Oikea todellisuus: Kitkarenkailla varustetuilla autoilla aiheutetaan huomattavasti vähemmän vakavia ja kalliita onnettomuuksia...
Monesko kerta oli ko. kuvan lainaus? :)
Ko. kuva ei anna yhtään se enempää kuvaa todellisuudesta, kuin mikään mukaan tilasto, jossa muuttujien määrä on riittämätön.
Mitä tapahtuisi jos tällä hetkellä huonoilla autoilla ja kuluneilla nastarenkailla ajelevat ajaisivatkin kuluneilla kitkarenkailla?
.. kitkarenkaiden onnettomuustilasto alkaisi näyttämään kurjalta. Muuttaisiko se samalla uudet kitkarenkaat huonommiksi, kun kerran tilaston käyrä kertoo, että kitkarenkailla tulee paljon onnettomuuksia?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 12.04.19 - klo:10:19
Itse en kyllä muista koska olisin saanut kitkoilla auton liukuun/luisuun, edes noissa liukkaissa ympyröissä. Ehkei mun tilannenopeus sitten ollut riittävä, että tulisin tänne ulisemaan noiden kitkojen heikkoutta?
Tosin en kerinnyt ajamaan tänä talvena omalla autolla kitkoilla, kuin vajaa 7tkm. Nastoilla mentiin taasen yli tuon 10tkm.
Luulisi että kun olet noin kova kuski mielestäsi, niin olisit jo oppinut niillä kitkoillakin ajamaan?

Tällä talvikaudella yli 1000km ajetut rengasmerkit/mallit mitä pyörinyt auton alla, joten jonkunlainen käsitys on talvirenkaista. Minä en ole väittänyt olevani kova kuski, mutta sinä olet tuota yrittänyt vääntää useamman kerran! Se taas, että sinulla meni tunteisiin minun kirjoitus tähän ketjuun kertoo vain, kuin arka-asia kitkojen puutteet on niille, jotka sitä ylistävät ja väittävät ettei niiden kanssa joudu ikinä ongelmiin tai ne eivät yllätä.

Nastat:
Nokian Hakkapeliitta 5
Nokian Hakkapeliitta 7
Nokian Hakkapeliitta 8
Nokian Hakkapeliitta 9
Continental Conti ice contact 1
Continental Conti ice contact 2
Goodyear UltraGrip Ice Arctic

Kitkat:
Nokian Hakkapeliitta 2
Continental Conti Viking Contact 6
Vredestein nord-trac 2

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 12.04.19 - klo:12:33
Luulen, että Karppa kirjoitti tuon "pärjäämisen ja nastojen ikävöinnin" ainoastaan provosoidakseen, koska ei kukaan voi olla niin kädetön ja ajotaidoton, että ei tälläkin viikolla, lumesta ja jäästä huolimatta, tulisi mainiosti toimeen kitkarenkailla.   

Väärin ja voit lukea tekstin uudelleen. Sille minä en voi mitään, jos osa lukee rivien välistä sellaista mitä ei ole ja kyllä tämänkin viikon "pärjäsin" kitkoilla pääosin Keski-Suomessa jossa alkuviikosta oli joidenkin mielestä huono keli. Ainoa poikkeus oli tuo mustajää, joka on kitkarenkaan heikkous ja se tuli todistettua!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#4310
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.04.19 - klo:15:44
Monesko kerta oli ko. kuvan lainaus? :)
Ko. kuva ei anna yhtään se enempää kuvaa todellisuudesta, kuin mikään mukaan tilasto, jossa muuttujien määrä on riittämätön.
Mitä tapahtuisi jos tällä hetkellä huonoilla autoilla ja kuluneilla nastarenkailla ajelevat ajaisivatkin kuluneilla kitkarenkailla?
.. kitkarenkaiden onnettomuustilasto alkaisi näyttämään kurjalta. Muuttaisiko se samalla uudet kitkarenkaat huonommiksi, kun kerran tilaston käyrä kertoo, että kitkarenkailla tulee paljon onnettomuuksia?

Asiaa on syytä muistuttaa aina kun tulee valetietoa kitkatuomoista.

Tätä asiaa on tutkittu Norjassa useammalla muuttujalla. 2002 - 2009 aikana nastarenkaiden käytön vähentymisellä havaittiin käytännössä nollavaikutus Norjan talvikelin liikenteessä tapahtuviin omaisuusvahinkoihin ja onnettomuuksiin. Norjassa aikajaksolla 2002-2009 rengastyyppi ei korreloinut onnettomuuksien kanssa.

Tämä Norjassa tehdyt tutkimukset ovat 100% linjassa Suomen 2002 - 2009 tilastojen kanssa. Myös Suomessa 2002-2009 nasta ja kitkarenkaat aiheuttivat jotakuinkin saman verran onnettomuuksia ajosuoritetta kohden. Tämän jälkeen kitkarenkaiden osuus onnettomuuksissa ajosuoritetta kohtaan on romahtanut murto-osaan.

Puheet kitkatuomoista ja nastarenkaiden käyttö turvallisuusperusteena on hataralla pohjalla. Kaukalojäällä uusilla renkailla tehdyt testit vastaavat huonosti todellisuutta liikenteessä.

-karppa-

Kannattaisi olla ne kunnon nastarenkaat tai edes kunnon kitkarenkaat, kun testailee sitä Teslaa lapissa eikä mitkään Gripmax Stature MS...
Brand new Tesla Model 3 crashed:
https://www.youtube.com/watch?v=Au7MY-fls3c&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1jJaPOT-dhA_Kyhl_qsB4wZLnRpMBU5hqlDQqvMCAK0qu6BGrxi_TAiBw
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.04.19 - klo:16:41
Tällä talvikaudella yli 1000km ajetut rengasmerkit/mallit mitä pyörinyt auton alla, joten jonkunlainen käsitys on talvirenkaista. Minä en ole väittänyt olevani kova kuski, mutta sinä olet tuota yrittänyt vääntää useamman kerran! Se taas, että sinulla meni tunteisiin minun kirjoitus tähän ketjuun kertoo vain, kuin arka-asia kitkojen puutteet on niille, jotka sitä ylistävät ja väittävät ettei niiden kanssa joudu ikinä ongelmiin tai ne eivät yllätä.

Nastat:
Nokian Hakkapeliitta 5
Nokian Hakkapeliitta 7
Nokian Hakkapeliitta 8
Nokian Hakkapeliitta 9
Continental Conti ice contact 1
Continental Conti ice contact 2
Goodyear UltraGrip Ice Arctic

Kitkat:
Nokian Hakkapeliitta 2
Continental Conti Viking Contact 6
Vredestein nord-trac 2

Väärin ja voit lukea tekstin uudelleen. Sille minä en voi mitään, jos osa lukee rivien välistä sellaista mitä ei ole ja kyllä tämänkin viikon "pärjäsin" kitkoilla pääosin Keski-Suomessa jossa alkuviikosta oli joidenkin mielestä huono keli. Ainoa poikkeus oli tuo mustajää, joka on kitkarenkaan heikkous ja se tuli todistettua!
En minäkään ole väittänyt sun olevan kova kuski ;D
Kauhea tarve kuitenkin on esittää ajokilometrejäsi ja renkaitasi?
Edelleen. Se että joku kädetön joutuu jollain renkailla ongelmiin, ei tarkoita sitä, että muut joutuisivat.

Ostitko noi Hakkapeliitta 5:t ihan uutena, kun muistaakseni olet väittänyt, että et aja kuin aina TUOREILLA renkailla ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 12.04.19 - klo:18:07
En minäkään ole väittänyt sun olevan kova kuski ;D
Kauhea tarve kuitenkin on esittää ajokilometrejäsi ja renkaitasi?
Edelleen. Se että joku kädetön joutuu jollain renkailla ongelmiin, ei tarkoita sitä, että muut joutuisivat.

Ostitko noi Hakkapeliitta 5:t ihan uutena, kun muistaakseni olet väittänyt, että et aja kuin aina TUOREILLA renkailla ;D

En. Ne tuli ihan auton mukana jotka vaihdoin heti Suomessa uusiin continental:n conti ice contact 2 nastoihin. Niilläkin "selvittiin" lumi-infernon läpi ja pitivät yllättävän hyvin melkein 10 vuotta vanhoiksi nastoiksi!

Ja kuten totesin ajan enemmän, kuin sinä ja kokemusta on myös erillaisista renkaista, niin kitkoista kuin nastoista! Voin toki kaivaa sinun tekstit missä väität vaikka mitä. Ei se niin vaikeaa ole...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

Terveiset lähes keväisestä Tanskasta.
Ihanan sileät ja urattomat tiet! vaikka täälläkin nastanropinaa kuuluu ja rekkajonot on taukoamattomat.
Itse tietysti laitoin Anorakkiin loppuunajetut m+s-merkityt 33” maastorenkaat kovaan moottoritieajoon kitkojen tilalle. Eihän niitä passaa kuluttaa turhia kuivalla.
Uskomaton pito tuollaisessa nappularenkaassa. Vaikka liekö koskaan niiden ominaisuuksia alan lehdissä punnittu, ainakaan maantieajon osalta :D
Kovasti ihmettelen mitä ne sekoittaa tuohon mustaan, että kestää noin hyvin ja on hiljainen. Soisi Suomalaisten virkavelien tiedustella seoksen koostumusta...

Näin tuossa yhden onnettomuudenkin. Peräänajo, siinä peräänajaneessa kinnerissä oli nastat alla, edellä menneellä oli kitkat tai jotkut karheat halpiskesägummit leveyttä ainakin sen 155 :D Onneksi ei tullut kuin taloudellisia vahinkoja. Aika lujaa ne täälä ajaa tuollaisilla leikkiautoilla ;)

vasara

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 12.04.19 - klo:17:06
Asiaa on syytä muistuttaa aina kun tulee valetietoa kitkatuomoista.

Tätä asiaa on tutkittu Norjassa useammalla muuttujalla. 2002 - 2009 aikana nastarenkaiden käytön vähentymisellä havaittiin käytännössä nollavaikutus Norjan talvikelin liikenteessä tapahtuviin omaisuusvahinkoihin ja onnettomuuksiin. Norjassa aikajaksolla 2002-2009 rengastyyppi ei korreloinut onnettomuuksien kanssa.

Tämä Norjassa tehdyt tutkimukset ovat 100% linjassa Suomen 2002 - 2009 tilastojen kanssa. Myös Suomessa 2002-2009 nasta ja kitkarenkaat aiheuttivat jotakuinkin saman verran onnettomuuksia ajosuoritetta kohden. Tämän jälkeen kitkarenkaiden osuus onnettomuuksissa ajosuoritetta kohtaan on romahtanut murto-osaan.

Puheet kitkatuomoista ja nastarenkaiden käyttö turvallisuusperusteena on hataralla pohjalla. Kaukalojäällä uusilla renkailla tehdyt testit vastaavat huonosti todellisuutta liikenteessä.
Kyllä, kyllä.. mutta noissa tilastoissa onnetomuuksien syynä suuntaan tai toiseen ei ole itse rengastus.. vaan muut tekijät.
Jos samanlaisilla kuskeilla, -autoilla, -oloissa jne... on alla samantasoiset kitkat / nastat, niin tuskin olisi eroja onnettomuustilastoissa.
Molemmat on hyväkuntoisina toimivia ja valinnat on sitten käyttäjän mieltymyksiä.

Moottori- lehdestä kun lueskelee 'Kuoleman kolarit' raportteja, niin syynä lähes poikkeuksetta kuskin huolimattomuus / ajonopeus / heikentynyt ajokunto..
Onko sitten em. riskitekijöiden kuskeilla suhteessa useammin nastarenkaat? ..kaippa jos tilastot niin kertoo, mutta renkaiden vika se ei silti ole.


Iero

#4316
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.04.19 - klo:08:29

Jarrutusmatkan pidentyessä aina on renkailla suuri merkitys peräänajotilanteessa.
Nasta toppaa ja kitka kulkee kelkkana. koli, koli...
Suurempi vaikutus on kelin ja renkaiden mukaisen vauhdin ja turvavälin pitäminen. Nastoilla tämä tutkimuksien mukaan mitataan ulos. Pahimmat paukut tulee nastakuskeille.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Iero

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.04.19 - klo:08:29

Jarrutusmatkan pidentyessä aina on renkailla suuri merkitys peräänajotilanteessa.
Nasta toppaa ja kitka kulkee kelkkana. koli, koli...


Niinhän sitä äkkinäinen luulis.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

TTO

^Nyt on niin kiire trollata, että lainauksetkin menevät pieleen.

jarkko_h

#4319
Jönglööri,
Kitka tuomot eivät tee enempää myöskään pikkuhaavereita. Onnettomuudet noudattavat pyramidimallia. Mitä enemmän tehdään  kuolonkolareita, sitä enemmän myös vakavia henkilövahinkoja, pieniä töytäisyjä ja läheltäpitirilanteita.

Norjan tutkimuksessa vuosina 2002-2009 kitkoilla tuli  hitusen nastoja vähemmän vakuutuskorvauksia vaatineita tönäisyjä. Tutkimuksen populaatio oli 5 isointa kaupunkia. Eli tällä saatiin pois alueelliset erot autokannoista ja liikenteestä.

---
Vuoteen 2009 asti kitkat ja nastat ovat olleet sekä Norjassa että Suomessa yhtä turvallisia. Käytännössä mitään eroja ei ole. Jotain on tapahtunut sen jälkeen Suomessa nopeasti ja voimakkaasti kitkarenkaallisten autojen eduksi. Norjassa ei vielä ole kasattu aineistoa 2009 vuoden jälkeisestä ajasta. Jos siellä päädytään samaan muutokseen, niin jotain kitkoissa on oikeasti parempaa uusien autojen kanssa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy