Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

seaboss

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 16.12.18 - klo:10:27
Aika tyhjentävä kommentti oletettavalta kitkapelleltä.  ;D

Sellaiseksi se oli tarkoitettukkin,tumpelo ;D.


seaboss

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 16.12.18 - klo:10:42
Ehdotan että pääkaupunkiseudulla nastarenkaat määrätään pakollisiksi ja suolaus lopetetaan. Lumen ja jään annetaan painautua kovaksi patjaksi tien pintaan ja siitä sitten raavitaan ajoittain aura-autolla turhat polanteet pois. Autot pysyvät siistimpänä, eivät ruostu ja nastat eivät pääse raapimaan tien pintaa.

Tulis nyt jo kunnon talvikelit että pääsis kunnolla rälläämään nastoilla ja näyttämään kitkahönöille kuinka tehdään reippaita ohituksia ja jarruille mennään vasta viime tingassa.

Voi reppanaa....

Myhky

Lyhyen Haaga - Pakila matkan aikana ehdin juuri äsken näkemään kaksi näkyä jotka olisi vältetty jos kaikki ajaisivat nastoilla. Pikkutiet edelleen umpijäässä kun ei ole suolattu ( onneksi ).




Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Popo

Varmasti kitkoilla pärjää ja toki jäätyvä tuulilasi on pahin ongelma. Mietin vain, miten hyvin kitkat pitävät, jos nastoillakin liukkauden selvästi havaitsee. Pitäisi päästä vertaamaan, mutta miten, kun on vain yksi auto...

Terv. Nastapelle, joka ajaa vähän mutta usein. Kohta taas mennään...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 16.12.18 - klo:11:45
Lyhyen Haaga - Pakila matkan aikana ehdin juuri äsken näkemään kaksi näkyä jotka olisi vältetty jos kaikki ajaisivat nastoilla. Pikkutiet edelleen umpijäässä kun ei ole suolattu ( onneksi ).





Väitätkö vakavalla naamalla että jos pieni joukko siirtyisi nastoihin, niin nuo näyt lähtisivät pois?

Nastarenkailla aiheutetaan Suomessa 79% liukkaan kelin onmettomuuksista. Nordic kitkoilla vain 6%.

seaboss

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 16.12.18 - klo:11:45
Lyhyen Haaga - Pakila matkan aikana ehdin juuri äsken näkemään kaksi näkyä jotka olisi vältetty jos kaikki ajaisivat nastoilla. Pikkutiet edelleen umpijäässä kun ei ole suolattu ( onneksi ).


Tuo ajatus pitää tiet polanteisina ja jääpeitteessä on ajatuksena kaunis, mutta ymmärrän ettet ole omalla ,,O:llä ajatellut kovin pitkälle ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Kuvien kaltainen jääpeite lähtee Oulussa pääväylillä parissa päivässä viimmeistään paljaaksi nastojen takia,siis suojaava jääkerrosta ei enää ole, näin käy oulussa, saati pk-seudulla missä enemmän liikennettä. Tähän kun lisätään vielä tyypillinen urissa ajaminen, niin vain pahentaisi urautumista. Tuo kuvien kaltainen jääpeite ei estä kulumista kuin yläkuvan urien sivussa.

seaboss

Jos kuvien kaltaislla teillä ei pärjää kitkoilla, kannattaa mennä peilin eteen ja sen jälkeen autokouluun tai vaihtoehtoisesti siirtyä talvikuukausina julkisiin.

jt

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 16.12.18 - klo:11:45
Lyhyen Haaga - Pakila matkan aikana ehdin juuri äsken näkemään kaksi näkyä jotka olisi vältetty jos kaikki ajaisivat nastoilla. Pikkutiet edelleen umpijäässä kun ei ole suolattu ( onneksi ).

Kävitkös tarkastamassa Mersun rengaistuksen? Toisekseen, pikkutietkin tarvitsevat talvihoitoa, sikäli mikäli edes jonkunlaisen asutuksen varrella asuvat. Jäteautot tms. raskas liikenne ei käytä nastoja. Ja muistetaan toki sekin että puhtaalla jäällä nastankin pito romahtaa muihin pintoihin nähden, varsinkin niiden käytettyjen joita on tylsytelty paljaalla asfaltilla ajamalla. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Myhky

Kitkat näytti olevan tuossa pöpelikköön liukuneessa mersussa. Kyllä nauratti ;D
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

jarkko_h

#3369
Lainaus käyttäjältä: Myhky - 16.12.18 - klo:12:57
Kitkat näytti olevan tuossa pöpelikköön liukuneessa mersussa. Kyllä nauratti ;D

Oletko pahasti sairas. Pitää olla jotain vikaa, jos toisen onnettomuudelle nauraa. Sairaus on pahaa, jos vielä käy tarkastamassa auton nauraen. Nauratko myös niille 79% onneetomuuksista, joissa osallisena nastarenkaat? Myös niille, joissa kuolee ihmisiä?

Pääkaupunkiseudun liikennemäärillä ja säillä ei teiden päällä pysy jää pysyvästi 5 päivää podempään vaikka haluaisitkin. Haluatko että teitä alettaisiin jäädyttämään luistinratojenntapaannjään kuluessa pois? Edes erittäin vähäliikenteisellä ja suolaamattomalla Kemijärvi Sodankylätiellä Lapissa ei ole kuin keskimäärin 11 viikkoa pysyvästi jäätä. Loppuaika ajetaan pääosin paljaalla asfaltilla.

Mitä sanois rekkakuskit ideoistasi. Nykyiselläänkin jäävät välillä jumiin esim. Kehä1llä  Ruukinrannan ylämäen kohdalla

Popo

No onko tullut kesä? Ainakin suola-autot tulivat. Kolmatta kertaa Oulunkylästä Pasilan Urheilutalolle & takaisin ja klo 12 ihan eri meininki Veturitiellä, kuin aamu kahdeksalta. Mihin ihmeeseen niitä nastoja tarvitaan... ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Myhky

Tässä ketjussa on käytetty jo tarpeeksi puheenvuoroja asiallisten argumenttien esittämiseen ja ne ovat kaikki tulleet esille jo aikoja sitten.  Kaikki osaavat itse tehdä rengasvalintansa.

Tämä ketju on ollut jo pitkään pelkkää provosointia ja mussutusta, turha tänne enää mitään asiallista on kirjoittaa. Reippaasti vain kunnon mylly pyörimään!
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Zego

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 16.12.18 - klo:11:18
Sun rattimiehen foliohattumaailmassas on ihan omat fysiikan laitkin. Vai ovatko ne kitkarenkaat jotka tyhmentää?
Suosittelen että sinäkin tutustut paremmin aiheeseen ja opiskelet miten kitkat voi pitää paremmin. Oppi ikä kaikki.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 16.12.18 - klo:12:40
Nastarenkailla aiheutetaan Suomessa 79% liukkaan kelin onmettomuuksista. Nordic kitkoilla vain 6%.

Jaa ne oikein AIHEUTETAAN  ;D ;D ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Niin, jos onnettomuus tapahtuu niin tilannenopeus tai ajoneuvon varustus ei ole ollut oikea.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.12.18 - klo:13:57
Jaa ne oikein AIHEUTETAAN  ;D ;D ;D.

Verbi oli väärä. Kiitos korjauksesta!

Ollaanpa täsmällisempiä. Eli liukkaan kelin onnettomuustapauksissa 79% autoista varustettu nastarenkailla ja 6% Nordic kitkoilla.

Renkaat eivät onnettomuutta aiheuta, vaan kuskit.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 16.12.18 - klo:14:18
Verbi oli väärä. Kiitos korjauksesta!

Ollaanpa täsmällisempiä. Eli liukkaan kelin onnettomuustapauksissa 79% autoista varustettu nastarenkailla ja 6% Nordic kitkoilla.

Renkaat eivät onnettomuutta aiheuta, vaan kuskit.

Ja paljokos kappalemäärä on suhteutettuna sekä ajetut kilometrit? Prosenteilla pelleilee vain ne jotka haluaa johtaa ihmisiä harhaan, koska suurinosa ei ymmärrä prosentteja!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.12.18 - klo:15:27
Ja paljokos kappalemäärä on suhteutettuna sekä ajetut kilometrit? Prosenteilla pelleilee vain ne jotka haluaa johtaa ihmisiä harhaan, koska suurinosa ei ymmärrä prosentteja!

Kerrohan setä taas se tarina kesällä ajavista kännisistä kitkakuskeista, eihän siellä vaan ollut prosenttilukuja mainittu?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jarkko_h

#3378
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.12.18 - klo:15:27
Ja paljokos kappalemäärä on suhteutettuna sekä ajetut kilometrit? Prosenteilla pelleilee vain ne jotka haluaa johtaa ihmisiä harhaan, koska suurinosa ei ymmärrä prosentteja!

Kuten täällä jo kerrottu, keskimääräinen ajosuorite kitkarenkailla nastoja suurempi. Tästä huolimatta nordic kitkat alla vain 6% liukkaan kelin onnettomuuksista. Tuo siis Suomessa.

Ja olis siellä Norjassakin onnettomuuksia paljon, jos kitkat tekisivät ajamisesta vaarallisen. Onnettomuuksia vähemmän sekä Norjassa että Ruotsissa ajosuoritetta kohden.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.12.18 - klo:15:29
Kerrohan setä taas se tarina kesällä ajavista kännisistä kitkakuskeista, eihän siellä vaan ollut prosenttilukuja mainittu?

Kun joku trollaa noilla prosenteilla, niin minua kiinnostaa hieman isompi kuva!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.12.18 - klo:16:22
Kun joku trollaa noilla prosenteilla, niin minua kiinnostaa hieman isompi kuva!

Esson baaria, omia renkaita, omaa kylää ja Suomea isompi kuva löytyy pohjoismaista. Lue Norjan ja Ruotsin tilastot. Toiset löytyy ilmaiseksi ja toiset saa.pikkurahalla.

Toistona: Norjalaisilla ja ruotslaisilla vähemmän onnettomuuksia/ajosuorite. Tämä erittäin laajasta kitkarenkaiden käytöstä huolimatta. Lisäksi onnettomuuksien määrä on jatkanut vain laskua samaan aikaan kun kitkarenkaiden osuus kyseisissä maissa kasvanut.

Tästä isosta kuvasta ei toki voi vetää johtopäätöstä että kitkat olisivat nastarenkaita turvallisempia. Voidaan kuitenkin todeta että kitkarenkaat eivät tee liikenteestä vaarallista..

Suomalaisella kuskilla vaara kuolla liikenteessä nastarenkaat alla on suurempi kuin Norjalaisella kuskilla kitkoilla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 16.12.18 - klo:16:34
Suomalaisella kuskilla vaara kuolla liikenteessä nastarenkaat alla on suurempi kuin Norjalaisella kuskilla kitkoilla.

Tämäkö johtuu nimenomaan niistä renkaista? Minä väitän, että turvallisemmista ja uudemmista autoista!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

arsik

Nastarenkaat v kitkarenkaat turvallisuusyhtälössä on niin paljon muuttujia,että mitään luotettavaa
tulosta tuskin saadaan aikaiseksi.
Esim kitkarenkaita suosivat ovat ehkä keskivertoa varmempia kuskeja (itse ajan nastoilla)Vanhukset ja aloittelijat suosivat nastoja,
kuten enemmistö naisista.
Lisäksi ei ole sama missä ajetaan (lapissa vai kehän sisäpuolella.)Houkuttelevatko nastat suurempiin keskinopeuksiin ja luotetaanko
niihin liikaa?
Asia selviäisi ainoastaan siten,että kaikki suomalaiset ajaisivat ensin nastoilla 5vuotta ja tämän jälkeen samat ajot kitkoilla.
Lopuksi tämänkin kumoaisi erilaiset sääolosuhteet.
ps: Laki sallii vielä molemmat vaihtoehdot,joten jokainen tehköön valintansa ja toiset turvat tukkoon.

ile

Lainaus käyttäjältä: arsik - 16.12.18 - klo:18:23
Nastarenkaat v kitkarenkaat turvallisuusyhtälössä on niin paljon muuttujia,että mitään luotettavaa
tulosta tuskin saadaan aikaiseksi.
.
.
Asia selviäisi ainoastaan siten,että kaikki suomalaiset ajaisivat ensin nastoilla 5vuotta ja tämän jälkeen samat ajot kitkoilla.
Lopuksi tämänkin kumoaisi erilaiset sääolosuhteet.
ps: Laki sallii vielä molemmat vaihtoehdot,joten jokainen tehköön valintansa ja toiset turvat tukkoon.

Näinhän se on. Itse ajellut molemmilla - viimeksi kitkoilla putkeen viitisen talvea ja tällä hetkellä taitaa olla kolmas talvi nastoilla. Edellisien autojen kanssa on vain tullut lähes tuoreat nastat, joten niillä on menty. Jos/kun rengaskaupoille menisin, kyllä alle tulisi kitkat. Ihan vain sen takia ettei keväällä hävettäisi niin paljon jyristellä pk-seudulla nastoilla (yleensä huhti-toukokuun vaihteessa vielä pohjoiseen reissuja, jonne ei uskalla kesärenkailla lähteä).

En sen viisaammaksi ole tullut pidon kannalta kumpi on absoluuttisesti parempi. Ainoastaan toistan itseäni kuten tässä ketjussa tuppaa muutkin tekemään: oleellisin asia pidon kannalta on, että talvirengas ei ole älyttömän vanha. Ajan noin 40tkm+ vuodessa ja varsinkin kitkoilla kolmas talvi on aikamoista luistelua. Mukavuuden kannalta kitka aivan loistava hiljaisuuden osalta, mutta samalla selkeästi rungoltaan "lulla".

sakal83

Alkohan tota ”jäätä” satamaan jo hyvinkään kohdilla tampesterista hki-vantaalle ajellessa.
Kovasti matkavauhti hiljeni kaikilla. Ohittelin siinä sitten kitkoilla jo minut ennestään ohitelleet audit ja bemmit. Liekö olleet nastoilla liikenteessä 8)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jarkko_h

#3385
ftp://
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.12.18 - klo:18:13
Tämäkö johtuu nimenomaan niistä renkaista? Minä väitän, että turvallisemmista ja uudemmista autoista!

En väitä mitään, vaan asiaan vaikuttaa monta tekijää. Norjassa ja Ruotsissa on ollut aina paremmat autot. Ruotsin teillä kuoli vielä 2001 enemmän ihmisiä kuin Suomessa, nyt vähemmän vaikka kitkarenkaiden  osuus Ruotsissa noussut.  Norjassa tällä hetkellä autojen keski-ikä 1,2 vuotta Suomea nuorempi. Tuskin tuo yksistään selittää isoa eroa onnettomuuksissa ajosuoritetta kohden.

Ehkä Norjassa ja Ruotsissa on myös kypsempi turvallisuuspainotteinen liikennekulttuuri? Ehkä siellä on vähemmän ns. parempia kuskeja, jotka pitävät toisia possujunakuskeina?

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: ile - 16.12.18 - klo:19:02
Näinhän se on. Itse ajellut molemmilla - viimeksi kitkoilla putkeen viitisen talvea ja tällä hetkellä taitaa olla kolmas talvi nastoilla. Edellisien autojen kanssa on vain tullut lähes tuoreat nastat, joten niillä on menty. Jos/kun rengaskaupoille menisin, kyllä alle tulisi kitkat. Ihan vain sen takia ettei keväällä hävettäisi niin paljon jyristellä pk-seudulla nastoilla (yleensä huhti-toukokuun vaihteessa vielä pohjoiseen reissuja, jonne ei uskalla kesärenkailla lähteä).

En sen viisaammaksi ole tullut pidon kannalta kumpi on absoluuttisesti parempi. Ainoastaan toistan itseäni kuten tässä ketjussa tuppaa muutkin tekemään: oleellisin asia pidon kannalta on, että talvirengas ei ole älyttömän vanha. Ajan noin 40tkm+ vuodessa ja varsinkin kitkoilla kolmas talvi on aikamoista luistelua. Mukavuuden kannalta kitka aivan loistava hiljaisuuden osalta, mutta samalla selkeästi rungoltaan "lulla".

Moottoriteiden testi tukee tätä kokemusta. Kolme vuotta vanha rengas 6-7 mm urasyvyydellä oli ominaisuksiltaan vielä hyvä. 5 vuotias 3,7 -5 mm urasyvyydellä oleva rengas vaarallisen liukas. Toki vanhempi rengas oli eri sukupolvea, mutta antanee riittävän suuntaviivan. Kitkarengas hyvä uusia , kun urasyvyys alle 5 mm.

Ritzenhoff

Lainaus käyttäjältä: Zego - 16.12.18 - klo:13:52
Suosittelen että sinäkin tutustut paremmin aiheeseen ja opiskelet miten kitkat voi pitää paremmin. Oppi ikä kaikki.

Jos laskeudutaan takaisin reaalimaailmaan, niin suosittelen sinulle samaa ja tutkimaan aihetta kumpi pitää jäätä vasten paremmin, pelkkä kumiseos vai seos jossa on metallia mukana parantamassa pitoa. Nyt ei kannata trollata yhtään. Vähän järkeä juttuihin.. Kyse oli kuitenkin liukkaasta ja jäisestä tienpinnasta eikä kuivasta plussakelin asfaltista.
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

jt

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 16.12.18 - klo:19:12
ftp://
En väitä mitään, vaan asiaan vaikuttaa monta tekijää. Norjassa ja Ruotsissa on ollut aina paremmat autot. Ruotsin teillä kuoli vielä 2001 enemmän ihmisiä kuin Suomessa, nyt vähemmän vaikka kitkarenkaiden  osuus Ruotsissa noussut.  Norjassa tällä hetkellä autojen keski-ikä 1,2 vuotta Suomea nuorempi. Tuskin tuo yksistään selittää isoa eroa onnettomuuksissa ajosuoritetta kohden.

Ehkä Norjassa ja Ruotsissa on myös kypsempi turvallisuuspainotteinen liikennekulttuuri? Ehkä siellä on vähemmän ns. parempia kuskeja, jotka pitävät toisia possujunakuskeina?
Tiestön rakenteelliset seikat ja ajonopeudet myös vaikuttavat liikennekulttuurin lisäksi. Ruotsissa on paljon keskikaiteellisia 2+1 teitä, aina vuoron perään on 2 kaistaa toiseen suuntaan ja 1 toiseen, välissä keskikaide. Ei tule niitä kamikaze ohituksia riskillä vastaantulijaa päin, noita näkee nelostiellä turhan usein, lienee "kiire"? (hautuumaalle vai kotia?) Liikenneympyrät ovat samoin olleet Ruotsissa pitkään, valoton standardi 4-tien risteys kaupunkiympäristössä on suhteellisen harvinainen, kerran sellaiseen eksyin ja ihmettelin niitä varoituskylttejä ympärillä ;)

Samoin ajonopeuksia on pudotettu. Tukholmasta pohjoiseen lähtevän E4:sen rajoite on ensin 70km/h, sitten 80km/h, 100km/h parin kymmenen km päästä ja viimeisen taajaman ohitettua nousee 110km/h. Omassa vm. 2011 autossa vanhat kartat navissa, niin siinä näkyy vielä edellämainittuja kovempia nopeuksia paikoissa missä on nyt pudotettu nopeudet.

Norjasta en osaa sanoa mikä siellä tekee liikenteestä niin paljon turvallisemman Suomeen verrattuna, tiet ovat välillä ihan aidosti haastavia, on kapeikkoja, tunneleita, jyrkkiä ylä/alamäkiä, tiukkoja mutkia, vaihtelevia ja taatusti haastavia keliolosuhteita. Yksi seikka voi tietenkin olla ajonopeudet. Niin ja kitkat ovat yleisin rengastyyppi. 

Liikennekulttuurista voi todeta että esim. Ruotsissa suojatien eteen pysähdytään kaupungissa lähes aina, sen sijaan Suomen puolella saa joko pelätä henkensä puolesta ja koittaa onneaan tai vain odottaa että jarruttomat premiumautot suhivat ohi. Kyllä kaikki tällaiset seikat vaikuttavat onnettomuustilastoihin pelkkien renkaiden lisäksi, oli sitten kumpi vain kitka tai nasta. Ja tietenkin renkaan ikä/kunto.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Zego

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 16.12.18 - klo:19:45
Jos laskeudutaan takaisin reaalimaailmaan, niin suosittelen sinulle samaa ja tutkimaan aihetta kumpi pitää jäätä vasten paremmin, pelkkä kumiseos vai seos jossa on metallia mukana parantamassa pitoa. Nyt ei kannata trollata yhtään. Vähän järkeä juttuihin.. Kyse oli kuitenkin liukkaasta ja jäisestä tienpinnasta eikä kuivasta plussakelin asfaltista.
Täällä pääkaupunkiseudulla ei ollut kyse mistään tasaisesta jäänpinnasta joten trollauksen jätän muille. Harvemmin edes on mitään jäähallisileää jäätä tarjolla, jos koskaan (mun muisti ei riitä)?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy