Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Kuullut myös jotain juttuja että KE-kitkoilla ei voi ajaa Vinlandian talvessa. Mysteerien maa tuo Vinland.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vasara

^Voi ajaa, mutta miksi pitäisi, kun parempia löytyy? Ok.. jos itse tuotu auto ja alla sattuu olemaan sellaiset ja haluaa pihistellä ajamalla renkaat loppuun, niin ymmärrän. KE-kitkat ei ole parhaat missään olosuhteissa (on kokeiltu), mutta käypä kompromissi sellaisiin maihin, jossa talvella sataa räntää parina päivänä.

Suberb 2012

Nii, voihan sitä (rahamiehellä) olla talli täys siihen 150tkm rullattuun saksantuontiin jokaerisäähänpasseleita gummisettejä kun vormulakuskilla konsanaa, laittaa amusella ennusteen mukaset alle, paksiin vaihtosetti ja katolle ”vööörst case” vaihtoehdon :D

Toinen vaihtoehto on opetella ajamaan, eli ennakoimaan...

Itse olen persaukisena ja käytännön kokemuksen kautta päätynyt jälkimmäiseen.

Pihistelijä

En ymmärrä kitkarenkailla ajoa kesällä. Kesärenkaat ovat kuitenkin edullisemmat, paremmat ja kuluvat vähemmän. Olen ajanut kitkoilla vuodesta 1999 asti, mutta vain talvisin. Vaihdan ne syksyllä ajoissa alle, mutta keväällä aikaisin (sään salliessa huhtikuun alussa) kesärenkaisiin. Jos on ollut viimeistä talvea, olen ajanut kesäkuulle asti, mutten pidempään. Kesärenkaat ovat vain paremmat ajaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 21.08.18 - klo:21:16
Nii, voihan sitä (rahamiehellä) olla talli täys siihen 150tkm rullattuun saksantuontiin jokaerisäähänpasseleita gummisettejä kun vormulakuskilla konsanaa, laittaa amusella ennusteen mukaset alle, paksiin vaihtosetti ja katolle ”vööörst case” vaihtoehdon :D

Toinen vaihtoehto on opetella ajamaan, eli ennakoimaan...

Itse olen persaukisena ja käytännön kokemuksen kautta päätynyt jälkimmäiseen.

Kerrotko miten esimerkiksi kolmen rengassarjan taktiikka olisi huono ja kyllä NEWS FLASH ne renkaat kuluu melkein samallalailla ainoa, että joudut vaihtamaan kaksi kertaa vuodessa useammin renkaita. Mulle se on tunnin homma.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

A) turhaa rahankulua
B) turhaa ajankulua
C) perusteetonta suomen teillä ja rajoituksilla
D) tunnissa ehtii ottaa hyvä kalsarikännit ja polokasee muijaa 😅
E) mulla on skooda, en tiedä ajo-ominaisuuksista mithän...
F) ai sitä epävarmuutta, oisko se paras pito jo mennyt, pitäiskö ostaa jo uudet?
G) onko taivaassa tilaa sittenkään...

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.08.18 - klo:22:03
Kerrotko miten esimerkiksi kolmen rengassarjan taktiikka olisi huono ja kyllä NEWS FLASH ne renkaat kuluu melkein samallalailla ainoa, että joudut vaihtamaan kaksi kertaa vuodessa useammin renkaita. Mulle se on tunnin homma.
Peruspulliaiselle jolla kilometrejä tulee vähän/kohtuullisesti siinä mielessä huono että renkaiden vanheneminen ja sitä kautta pidon tippuminen tulee vastaan. Ja tietenkin tarvii sen kolmannen setin joka on ihan kohtuulinen investointi ja tietenkin varastotilaakin tarvitsee tuplasti. Onhan noita lähes 10 v vanhoja nastoja nähnyt joissa vielä runsaasti pintaa alla ja varovaisesti vinkannut että ehkä ois aika vaihtaa uudet kun alkaa olla jo "hieman" liukkaat.. :)

Toki jos tulee todella paljon kilometrejä ja haluaa välttämättä ajaa nastoilla keskitalvella juuri niillä keleillä kun nastoilla saadaan jotain hyötyä, niin silloinhan tuo voikin olla jo järkevää, sillä ei siinäkään ole paljon järkeä syksyllä/keväällä jurruttaa itsepäisesti puhtaalla asfaltilla nastoilla ennen kesärengaskelejä. Siitä ei tykkää rengas, eikä Oy Suomi Ab teiden maksajana eikä kyllä kuskikaan sillä kyllä kitkan ajettavuus ja mukavuus asfaltilla on keskimäärin paljon nastaa parempi.

Oma ratkaisu oli vaihtaa nastat kitkoihin joten ei ole tarvetta kolmanteen settiin. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jt - 21.08.18 - klo:23:11
Peruspulliaiselle jolla kilometrejä tulee vähän/kohtuullisesti siinä mielessä huono että renkaiden vanheneminen ja sitä kautta pidon tippuminen tulee vastaan. Ja tietenkin tarvii sen kolmannen setin joka on ihan kohtuulinen investointi ja tietenkin varastotilaakin tarvitsee tuplasti. Onhan noita lähes 10 v vanhoja nastoja nähnyt joissa vielä runsaasti pintaa alla ja varovaisesti vinkannut että ehkä ois aika vaihtaa uudet kun alkaa olla jo "hieman" liukkaat.. :)

Toki jos tulee todella paljon kilometrejä ja haluaa välttämättä ajaa nastoilla keskitalvella juuri niillä keleillä kun nastoilla saadaan jotain hyötyä, niin silloinhan tuo voikin olla jo järkevää, sillä ei siinäkään ole paljon järkeä syksyllä/keväällä jurruttaa itsepäisesti puhtaalla asfaltilla nastoilla ennen kesärengaskelejä. Siitä ei tykkää rengas, eikä Oy Suomi Ab teiden maksajana eikä kyllä kuskikaan sillä kyllä kitkan ajettavuus ja mukavuus asfaltilla on keskimäärin paljon nastaa parempi.

Oma ratkaisu oli vaihtaa nastat kitkoihin joten ei ole tarvetta kolmanteen settiin. 

Unohtamatta sitä faktaa, että nastalla ei saavuteta siellä keskitalvellakaan mitään etua verrattuna kitkarenkaaseen missään muussa tilanteessa kuin jäisellä pinnalla. Jos on 100% lumi niin nastat eivät auta mitään, eivät tosin haittaakkaan.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 21.08.18 - klo:21:16
Nii, voihan sitä (rahamiehellä) olla talli täys siihen 150tkm rullattuun saksantuontiin jokaerisäähänpasseleita gummisettejä kun vormulakuskilla konsanaa, laittaa amusella ennusteen mukaset alle, paksiin vaihtosetti ja katolle ”vööörst case” vaihtoehdon :D
Ei ny välttämättä vielä rahamiehen merkki, jos on kunnolliset renkaat kesäksi ja talveksi :)

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 21.08.18 - klo:21:16
Toinen vaihtoehto on opetella ajamaan, eli ennakoimaan...
Itse olen persaukisena ja käytännön kokemuksen kautta päätynyt jälkimmäiseen.
Hyvillä renkailla oppii ja voi ajaa myös ennakoivasti. Ennakointikaan ei tosin aina auta, jos tulee jotain yllättävää auton eteen.. silloin pidosta hyötyä. Kuskeja on monenlaisia.. osa pystyy liukastelemaan varsin huonoillakin renkailla muita tielläliikkujia pääsääntöisesti vaarantamatta, mutta osa ei.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 21.08.18 - klo:23:27
Unohtamatta sitä faktaa, että nastalla ei saavuteta siellä keskitalvellakaan mitään etua verrattuna kitkarenkaaseen missään muussa tilanteessa kuin jäisellä pinnalla. Jos on 100% lumi niin nastat eivät auta mitään, eivät tosin haittaakkaan.

Sulla on faktaa tähän väittämään? Testit nimittäin näyttää ihan jotain muuta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jamo75

jos ajetaan lumihangessa eli auraamattomassa tiellä niin kitkarengas on tutkitusti parempi. mutta jos nyt asuu vähänkään minkään asutuksen lähellä niin tien pinta on vaihtelevaa jäistä, painautunutta, puolikovaa eli aurattu aslfalttiin asti jne.

tyypillinen kitka kuska uhoaa että kitkoilla pärjää mutta liikenne valoista sitten lähdetöän hengen vaarallisesti ja ulkoparkkipaikalta huudella vetoapuja.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.08.18 - klo:06:16
Sulla on faktaa tähän väittämään? Testit nimittäin näyttää ihan jotain muuta.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 21.08.18 - klo:19:06KE-kitkat ei ole parhaat missään olosuhteissa (on kokeiltu).

Jaa, ilmeisesti siis SUOMALAINEN vesi on sen verran molekyylitasoiltaan erilaista että käyttäytyy eri tavalla renkaan ja asfaltin välissä kuin esimerkiksi RUOTSALAINEN vesi. Vai onko kyse kenties vaan läänitason mutaatiosta?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 22.08.18 - klo:07:37
tyypillinen kitka kuska uhoaa että kitkoilla pärjää mutta liikenne valoista sitten lähdetöän hengen vaarallisesti ja ulkoparkkipaikalta huudella vetoapuja.

Nyt tuli purkaus oikein sydämestä.

Suberb 2012

,,kkiä on unohtunut se uutis(ankka?) että rengastestit on maksettuja mainoksia... ainakin Nokian osalta.
Itse en ole niiden (enkä muunkaan muodin) perässä juossut.

Toiseksi on hyvä muistaa, että talven ajettu nastarengas pitää jokatilanteessa huonommin kuin uusi kitkagummi (maksetun testin mukaan  :o )

Monet kitkamiehet (paljon ajavat myyntimiehet) vaihtaa aina syksyllä uudet alle. Näin saa kitkoista parhaan hyödyn ja säästyy turhalta rengasjumpalta.

Meiän muijalla on ollut kitkat kait kohta 20 vuotta. Ne ostettiin sillon kun Nastoista alettiin leikkaamaan pituutta pois. Wanhat Hakkapeliitta 9:t olikin pitävät, mut söi kyllä tietäkin...
Ekat kitkat oli Nokia NRW, liekö kautta-aikain ekat kitkagummit?  Ne oli pyöritetty 13” peltivanteelle 80- luvun Polonropposeen. Kerran se on käynyt ojassa, lähti 50-vauhdissa polanteesta. Silloinkin alla oli laina-auto ja siinä oli nastat alla ;D

Täytyy vaan sanoa, että jos meidän muija pysyy kitkoilla (ympäri vuoden) tiellä kolhimatta itseään tai muita, ei niistä nastoista ihan hirmu apuja tule, lähinnä se rapina luo ilmeisesti jotain turvallisuuden tuntua?

vasara

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.08.18 - klo:07:49
Jaa, ilmeisesti siis SUOMALAINEN vesi on sen verran molekyylitasoiltaan erilaista että käyttäytyy eri tavalla renkaan ja asfaltin välissä kuin esimerkiksi RUOTSALAINEN vesi. Vai onko kyse kenties vaan läänitason mutaatiosta?
Läänitason mutaatiota siinä  mielessä, että talviaikaan, muualla kuin Etelä-Suomessa, vesi 'mutatoituu' sellaiseksi liukkaaksi valkoiseksi, tai vielä liukkaammaksi kovaksi läpinäkyväksi ainekseksi.
KE- kitka pitää huonommin lumella ja jäällä, kuin nasta / skandikitka = KE- kitka ei paras talvirengas.
KE- kitka on liukkaampi kuivalla asfaltilla, kuin kunnollinen kesärengas = KE- kitka ei paras kesärengas.
=> siihen tuumailuun perustui väite: 'KE-kitkat ei ole parhaat missään olosuhteissa'.

Jos jossain on todennettu, että KE-kitka on mainitulla vesikelillä paras rengas, niin sitten lievennetään siltä osin tuota minun väittämääni.

Oma käsitys ja kokemus on, että KE-kitka on kompromissirengas Keski-Euroopan 'talvi' olosuhteisiin, jossa lunta ei  talvellakaan juuri näe, lukuunottamatta vuoristoa.
Eli se on lähempänä kesärengasta, kuin varsinainen pohjoismainen talvirengas ja kun tiet on Keski-Euroopassa talvellakin lähes aina sulat, niin ajelu mukavampaa.. tarjoten kuitenkin parempa pitoa niille kahdelle päivälle kun lunta sataa.
Jos ko. rengastyyppi on jonkun mielestä esim. Suomen rannikkoalueen talveen toimivin, niin fine.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 22.08.18 - klo:10:41
KE- kitka on liukkaampi kuivalla asfaltilla, kuin kunnollinen kesärengas = KE- kitka ei paras kesärengas.

Tämäkin "fakta" pitää paikkansa vain tiettyyn lämpötilaan saakka, tuon rajan yli kun mennään niin KE-kitkan pehmeämpi kumiseos tarjoaa enemmän pitoa. Tämän vuoksi kesärenkailla ajelu ei ole järkevää talvisin vaikka esim. päätiet olisivatkin rutikuivia 99.9% ajasta koska lämpötila on nollan tuntumassa tai joskus jopa allekin..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vasara

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.08.18 - klo:10:49
Tämäkin "fakta" pitää paikkansa vain tiettyyn lämpötilaan saakka, tuon rajan yli kun mennään niin KE-kitkan pehmeämpi kumiseos tarjoaa enemmän pitoa. Tämän vuoksi kesärenkailla ajelu ei ole järkevää talvisin vaikka esim. päätiet olisivatkin rutikuivia 99.9% ajasta koska lämpötila on nollan tuntumassa tai joskus jopa allekin..
Ok.. kuulostaa ihan järkeenkäyvältä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 22.08.18 - klo:10:27
,,kkiä on unohtunut se uutis(ankka?) että rengastestit on maksettuja mainoksia... ainakin Nokian osalta.
Itse en ole niiden (enkä muunkaan muodin) perässä juossut.

Toiseksi on hyvä muistaa, että talven ajettu nastarengas pitää jokatilanteessa huonommin kuin uusi kitkagummi (maksetun testin mukaan  :o )

Monet kitkamiehet (paljon ajavat myyntimiehet) vaihtaa aina syksyllä uudet alle. Näin saa kitkoista parhaan hyödyn ja säästyy turhalta rengasjumpalta.

Meiän muijalla on ollut kitkat kait kohta 20 vuotta. Ne ostettiin sillon kun Nastoista alettiin leikkaamaan pituutta pois. Wanhat Hakkapeliitta 9:t olikin pitävät, mut söi kyllä tietäkin...
Ekat kitkat oli Nokia NRW, liekö kautta-aikain ekat kitkagummit?  Ne oli pyöritetty 13” peltivanteelle 80- luvun Polonropposeen. Kerran se on käynyt ojassa, lähti 50-vauhdissa polanteesta. Silloinkin alla oli laina-auto ja siinä oli nastat alla ;D

Täytyy vaan sanoa, että jos meidän muija pysyy kitkoilla (ympäri vuoden) tiellä kolhimatta itseään tai muita, ei niistä nastoista ihan hirmu apuja tule, lähinnä se rapina luo ilmeisesti jotain turvallisuuden tuntua?

Fakta on helppo kääntää maksetuksi, kun ei miellytä itseä. Ja sitten korjaan taas. Toisen talven kohdalla kitka saavuttaa nastan. Kannattaisi lukea ajatuksen kanssa ne maksetut testit!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ile

Eiköhän tässä ketjussa vähintään yksi asia ole riidaton - uunituore talvirengas pitää aina paremmin kuin vuoden vanha ja ajettu (tai vielä vanhempi). On verrokeissa nastoja tai ei.

raipuli

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.08.18 - klo:12:03
Fakta on helppo kääntää maksetuksi, kun ei miellytä itseä. Ja sitten korjaan taas. Toisen talven kohdalla kitka saavuttaa nastan. Kannattaisi lukea ajatuksen kanssa ne maksetut testit!

Mutta erot edelleenkin todella pieniä, käytännön liikenteessä lähes mitättömiä. Esim jäätesti ei millään tavalla vastaa todellisuutta 99% talviajosta. Asfaltin pinnassa olevaan ohueen jääkerrokseen ei nasta vain pure, kiilloitettuun jäähallin jäähän kyllä. Omalla 55tkm/vuosiajolla syksyllä ostetut nastat on jo joulukuussa menettäneet testeissä mitatut huippuominaisuudet eli 2kk ajossa (=10tkm). Joten ennemmin hankin kitkat ja pidän ajo-ominaisuudet tasaisina koko renkaiden käytöiän samalla en tuhoa kansallisomaisuutta rouhimalla teitä. Edellisillä loppunajetuilla kitkoilla ajoit noin 50tkm matka-ajoa. Noin 40tkm ajettuina noilla ajoimme kaverin kanssa vielä talvikelissä Lappiin ja ei todellakaan ollut ongelmia renkaiden pidon kanssa kummankaan kuskin mielestä...
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 22.08.18 - klo:22:06
Mutta erot edelleenkin todella pieniä, käytännön liikenteessä lähes mitättömiä. Esim jäätesti ei millään tavalla vastaa todellisuutta 99% talviajosta. Asfaltin pinnassa olevaan ohueen jääkerrokseen ei nasta vain pure, kiilloitettuun jäähallin jäähän kyllä. Omalla 55tkm/vuosiajolla syksyllä ostetut nastat on jo joulukuussa menettäneet testeissä mitatut huippuominaisuudet eli 2kk ajossa (=10tkm). Joten ennemmin hankin kitkat ja pidän ajo-ominaisuudet tasaisina koko renkaiden käytöiän samalla en tuhoa kansallisomaisuutta rouhimalla teitä. Edellisillä loppunajetuilla kitkoilla ajoit noin 50tkm matka-ajoa. Noin 40tkm ajettuina noilla ajoimme kaverin kanssa vielä talvikelissä Lappiin ja ei todellakaan ollut ongelmia renkaiden pidon kanssa kummankaan kuskin mielestä...

Kerrotko miten ne kitkat säilyttää ajo-ominaisuudet tasaisena koko renkaan käyttöiän?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 22.08.18 - klo:07:37
jos ajetaan lumihangessa eli auraamattomassa tiellä niin kitkarengas on tutkitusti parempi. mutta jos nyt asuu vähänkään minkään asutuksen lähellä niin tien pinta on vaihtelevaa jäistä, painautunutta, puolikovaa eli aurattu aslfalttiin asti jne.

tyypillinen kitka kuska uhoaa että kitkoilla pärjää mutta liikenne valoista sitten lähdetöän hengen vaarallisesti ja ulkoparkkipaikalta huudella vetoapuja.

Tyypillinen nastakuski (joka ei muuten kitkoja edes kokeile) luulee aina, että risteyksissä sudittelevat on kitkakuskeja mutta itse olen tämän sutimisen uhriksi joutunut enemmän kulahtaneilla nastoilla kuin kitkoilla.

Taisit muuten puhua itsesi pussiin kun myönnät, että kitka on auraamattomassa lumihangessa parempi ja sitten väität, että kitkakuskit huutelee vetoapuja ulkoparkkipaikalla. Eikös nämä parkkipaikat ole juuri niitä pahimpia jotka on aina auraamatta jne? Ja parkkipaikalla varmaaan (toivottavasti) nopeudet on niin pieniä ettei prosentin lyhyemmästä jarrutusmatkastakaan ole nastojen kanssa mitään hyötyä..

Ymmärrän kyllä jos jonkun parkkipaikalle on jyrkkä nousu joka tuppaa olemaan peilijäässä kokotalven niin nastat on varmaan kiva juttu siinä kohtaa. Itsellä tällästä ongelmaa ei ole ja muutenkin 95% ajosta tulee Helsinki-Espoo-Vantaa-Kerava-Järvenpää-Tuusula akselilla ja loput 5% Turku-Tampere-Kotka suuntien pääteillä. Kokemuksella voin sanoa, että nastoista on hyötyä itselle 1-2 päivää talvessa ja koko loppuajan niistä on haittaa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

raipuli

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.08.18 - klo:22:41
Kerrotko miten ne kitkat säilyttää ajo-ominaisuudet tasaisena koko renkaan käyttöiän?

Hieman liioittelin, ei tietenkään pysy uuden veroisina koko käyttöikää. Mutta kyllä kitkan ominaisuudet pysyy huomattavasti pidempään hyvinä nastaan verrattuna. Tämän Tuulilasi, tai jokin muu autolehti, joskus testasikin. Uuden nastan "pilaa" oman kokemuksen (ja tuon em. testin) mukaan noin 10tkm asfalttiajolla eli keskivertokuskilla parissa vuodessa. Mutta omalla ajomäärällä noin 2 kuukaudessa. Näin ainakin on käynyt Contin ja Nokianin nastakumeille. Omalla ajomäärällä talvirengas satsi kestää noin 1,5 talvea eli renkaan kovettuminen ei ole tullut ongelmaksi. Paljon näkee liikenteessä esim Hakkapelitta 5 renkaita, joissa pintaa ja nastaa tuntuu olevan, mutta ei varmasti pitoa juuri ollenkaan. Edellisessä vaihdokissa oli todella hyvältä näyttävät nastarenkaat (muistaakseni Contit) alla, kaikki nastat tallella ja pintaa +6mm mutta renkaat ei pitänyt kuin ääntä :D Renkaat oli noin 3v vanhat.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 19.08.18 - klo:18:38
Veretseisauttava ominsilminnäkijähavainto suoraan pelipaikoilta; Silmämääreisesti tarkkaillen pysäköidyistä autoista lähes jopa kolmannes "tavallisista" autoista (poislukien siis isot biimerit, mursut, audit ja ökypelit) pohjois-Saksassa (Kiel, Lybek ynnä useampi pikkukylä) ON varustettu elokuussa -18 TALVIRENKAIN.
Alla joko euro, tai jopa oikein skandikitkat. Onkohan Trafin tiedotuskampanja ja TM-testitulokset saavuttaneet ollenkaan näitä autobahnmaan asukkaita? Eikö he tiedä, että auto hajoaa ja suistuu tieltä jo 80 vauhdissa jos kesäkeleissä ajaa moisilla rinkuloilla???

KYllä Saksassa ja Itävällassa on syytäkin ajaa KE-kitkoilla ympäri vuoden  ;D ;D ;D.
Itävaltaan jysähti 40 senttiä lunta " lämpötila kylmeni myös Saksassa yhdessä yössä (27.8. 5:44)
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005804866.html

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

Kyllä! Olen juur tässä ihan pohjoisrajalla, Tsekin puolella. Perjantaina 35 lauantaina 20 ja eilen 13. Aika seinään toppas kesä :o

Mahtaako noin paksussa lumessa enää kitkoilla pärjätä :D :D

Hyvin on BFG AT:t kestänyt. Pintaa ei ole lähtenyt, mutta nappuloiden reunat murenee... Lämmintä 30 ja moottoritie on kovaa kyytiä maastogummille ;)
Lähteissä oli pintaa 5,1-5,2mm. Pitää mitata 5000km kestotesti kun on rullailtu toinen puoli siihen vielä. Tarkoitus oli ajaa nämä loppuun, on jo vanhat ja jo 100000km ajetut... mut taitaa silti mennä vielä parivuotta :D

Aripes

Pari miljoonaa kilometriä on autoilla ajettu, noin 20 vuotta kitkarenkailla kesät talvet, siitä !5 vuotta pääkaupunkiseudulla ja viimeiset viisi vuotta Kuusamossa. En ole nähnyt mitään syytä renkaiden hypyttämiseen ellei nyt vuosien mittaan jossain autossa ole ollut "väärät" renkaat.
Kitkarenkaat ostan aina laadukkaat. Nastarenkaat sopii varmaan monille, mutta moniko tulee tarkasteltua nastojen kuntoa. Kyllä niistä paras tartuntapito heikkenee tosi nopeasti, silti niihin luotetaan.

Suberb 2012

Neljän ja puolentuhannen kilometrin jälkeen, pinta on vähentynyt.  (Rummunpärinää) EI yhtään   ;D  ;D
Gummit on kyllä saaneet parviikkoa aika runtua; kuumaa, pitkiä stinttejä kovaa moottoritieajoa, vuoristopolkuja, maastoa...


Pito on edelleen yhtähyvä kun aina ollut. Toimii kuivalla, märällä, asfaltilla, hiekalla, öljysoralla, kalliolla ja ja ja.... jäällä ei toimi, lumessa toimii kohtuudella. On M+S. Ja halkasijaa 32”. Toimi myös moottoritienopeuksissa (Saksa)

Edelleen en voi kun ihmetellä, jos/kun joku ei citykotterolla pärjää Suomen teillä ja nopeuksissa  ;) ihan millätahansa renkailla...

vasara

^Siitä ei ole kyse etteikö monenlaisilla renkailla pärjää talvella. Olosuhteisiin tarkoitetuilla hyväkuntoisilla renkailla ajelu on vaan paljon mukavampaa.. ja turvallisempaa.. viimeistään mahdollisissa yllätystilanteissa.
Mutta kukin tyylillään.. pitääkin alkaa katselemaan uusia testivoittaja nastoja talveksi :) .. tai ehkäpä kitkatkin voisi mennä vaihtelun vuoksi.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 31.08.18 - klo:10:52
^Siitä ei ole kyse etteikö monenlaisilla renkailla pärjää talvella. Olosuhteisiin tarkoitetuilla hyväkuntoisilla renkailla ajelu on vaan paljon mukavampaa.. ja turvallisempaa.. viimeistään mahdollisissa yllätystilanteissa.
Mutta kukin tyylillään.. pitääkin alkaa katselemaan uusia testivoittaja nastoja talveksi :) .. tai ehkäpä kitkatkin voisi mennä vaihtelun vuoksi.
Juuri näin.

Zego

On täysin typerää ostaa testivoittaja koska sellainen rengas voi olla todella lyhyen ajan hyvä?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy