Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

teholopa

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 31.07.18 - klo:14:37
Kävinpä jarrutustestaamassa. 80 vauhtia asfaltilla.

A) JOS pito on huono, eikö pitäisi absien rohista, valojen vilkkua ja renkaiden vinkua?

B) JOS pito on hyvä, ei kuulu mitään ja aurinkolasit lentää tuulilasille?

Arvaa kumpi kävi?

A, koska täysjarrutuksessa 80 vaihdista absit rohisee ja renkaat vinkuu uusilla pilot sporteillakin :)

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 31.07.18 - klo:11:13
Mitä ovat nämä "saksankitkat", Eikös misukan alpit ole juuri KE-kitkat?

KE-kitkat on m+s merkinnällä varustettu eli täyttää minimivaatimukset eurooppalaisesta talvirenkaasta, Crossclimatessa on m+s merkinnän lisäksi lumihiutaleella varustettu vuorenkuva joka kertoo että se on vaikeisiin lumiolosuhteisiin tarkoitettu rengas.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 31.07.18 - klo:18:57
Crossclimatessa on m+s merkinnän lisäksi lumihiutaleella varustettu vuorenkuva joka kertoo että se on vaikeisiin lumiolosuhteisiin tarkoitettu rengas.

Buhahaaa  ;D ;D ;D ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

#2613
Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 31.07.18 - klo:18:57
KE-kitkat on m+s merkinnällä varustettu eli täyttää minimivaatimukset eurooppalaisesta talvirenkaasta, Crossclimatessa on m+s merkinnän lisäksi lumihiutaleella varustettu vuorenkuva joka kertoo että se on vaikeisiin lumiolosuhteisiin tarkoitettu rengas.


Kyllä tuo menee juuri toisinpäin; KE-kitkoissa on sekä M+S että tuo "three peaks" symboli, kun taasen perinteisissä "all-terrain" tai "all-season" kumeissa on yleensä tuo m+s (mud + snow) mutta ei sitä vuorenhuippulogoa.

Pohjoismaissa lisäksi talvirengasvaatimuksena on ennen wanhaan ollut tietyn yksityisen instanssin (STRO) hyväksyntä ja he ovat noita renkaita keränneet omaan listaansa, mutta kuten heidän sivuillaan lukee, tälle hyväksynnälle ei enää nykyään ole ollut tarvetta ja täten he myös lopettavat listojensa päivittämisen: http://stro.fi/temadag-dack-i-danmark-249-2014-och-oppet-medlemsmote-i-norge-259-2014/
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Suberb 2012

Tälläinen? Onko nämä nyt sitten IE-, PE-, KE-kitkat vai mitkälievitunkutkat??

Sa****n  äkkiä ainakin toppas asfaltilla. Alkuun pieni vinkasu, ei rahinaa, ei vilkkuvia valoja (lukuunottamatta nelivilkkuja, jotka syttyi ”hätäjarrutuksesta”)
Lasit tippui nokalta ;D



Sivuluistoistoista ”ääritilanteissa” en ole kovin huolissani, ne oikaistaan ratinliikkeellä tai sitten peltikorjaamolla ;)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 31.07.18 - klo:19:37
Tälläinen? Onko nämä nyt sitten IE-, PE-, KE-kitkat vai mitkälievitunkutkat??

Sitä ei minkään renkaan merkinnöstä pysty missään tapauksissa sanomaan (paitsi että tässä kyseessä tuskin on puhdasverinen kesärengas), asia pitää varmistaa valmistajalta että minkälaisiin olosuhteisiin rengas on optimoitu toimimaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.07.18 - klo:19:24
Buhahaaa  ;D ;D ;D ;D

No en mä nyt omasta päästä tuota keksinyt, ihan vaan googlasin rengasmerkinnät ja rengasvalmistajien nettisivuilta kopion.
Ja anteeksi, se merkintä oli siis kolmikärkinen vuori jossa lumihiutale, niitäkin näköjään erilaisia merkintöjä. Mutta tuo kolmikärkinen siis crossclimatessa, totuus sitten mitä lie. Karppa tai joku muu joka aina kaikesta kaiken tietää kertonee totuuden.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Suberb 2012

Miesten aikakauslehden riippumattoman ;D testin mukaan vain testivoittajilla ;D voi selvitä suomen vaihtelevissa keleissä. ;D
Varaa kesäksi siis vähintään: kuumankelin aurinkoiselle, kuumalle poudalle, viileän (normaali kesäkeli), tihkusateen, normaalin sateen, kaatosateen, kesäisen raekuuron varalta eri gummit. Tietysti (ne mainostetut) testivoittajat. ;D
Erityisen huomattavaa, että vain testivoittajarenkaat kumoavat fysiikan lait ja pelastaa kuljettajan automaattisesti, kuin vapaudu vakilasta-kortti, joka tilanteessa riippumatta kuljettajan tai kulkuneuvon kyvyistä.

Pelastut ja selviydyt Kunhan vain olet valinnut aamulla alle oikeat testivoittaja-renkaat :D

Vekkula

Ja tuo ei ole edes vitsi, tältä foorumilla löytyy näitä enemmän kuin kahden erilaisen rengassarjan käyttäjiä keleistä riippuen.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 31.07.18 - klo:21:48
Miesten aikakauslehden riippumattoman ;D testin mukaan vain testivoittajilla ;D voi selvitä suomen vaihtelevissa keleissä. ;D
Varaa kesäksi siis vähintään: kuumankelin aurinkoiselle, kuumalle poudalle, viileän (normaali kesäkeli), tihkusateen, normaalin sateen, kaatosateen, kesäisen raekuuron varalta eri gummit. Tietysti (ne mainostetut) testivoittajat. ;D
Erityisen huomattavaa, että vain testivoittajarenkaat kumoavat fysiikan lait ja pelastaa kuljettajan automaattisesti, kuin vapaudu vakilasta-kortti, joka tilanteessa riippumatta kuljettajan tai kulkuneuvon kyvyistä.

Pelastut ja selviydyt Kunhan vain olet valinnut aamulla alle oikeat testivoittaja-renkaat :D
Just näin ja jos kuitenkin sattuu se vahinko käymään, niin ekana silti syytetään väärää/huonoa rengastusta, koska kuljettajassahan se vika ei ikinä ole.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jt

Tässä muuten Kauppalehden toimittajan artikkeli BMW:n kanssa elämästä. Siinä sivussa hämmästellään Saksan teiden hyvää kuntoa ja hiljaisuutta ja sitä miten Suomessa vielä rullataan pääosin ilman rajoituksia nastarenkailla ja tiet ruvella:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-toimittajan-saksasta-hakema-bmw-on-toiminut--ainoa-vika-korjattiin-takuutyona-vaikka-tehdastakuu-oli-jo-paattynyt/pa3xriTm
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Jultsu

Kyseinen baijerilainen liikkuu muuten saksalaisilla kitkarenkailla talvisin (enkä tarkoita nyt Continentalia), alkuperäisessä artikkelissa puolentoista vuoden takaa oli kirjoitettu hyvä sivallus siihen liittyen. Kumma kyllä kun tuokin vehje on vielä kuljettajineen elossa, eihän niillä saksankitkoilla pitänyt päästä metriäkään eteenpäin kolaroimatta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 08.08.18 - klo:00:25
Tässä muuten Kauppalehden toimittajan artikkeli BMW:n kanssa elämästä. Siinä sivussa hämmästellään Saksan teiden hyvää kuntoa ja hiljaisuutta ja sitä miten Suomessa vielä rullataan pääosin ilman rajoituksia nastarenkailla ja tiet ruvella:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-toimittajan-saksasta-hakema-bmw-on-toiminut--ainoa-vika-korjattiin-takuutyona-vaikka-tehdastakuu-oli-jo-paattynyt/pa3xriTm
Fakenews. Erään palstalaisen kumminkaiman raporttihan aukottomasti osoitti, että tiet Saksassa ovat itse asiassa Suomea huonommassa kunnossa.

Kuinkahan suuri hinta nastoista maksetaan polttoaine- ja rengaslaskuina?


jt

Niin ja eikös tälläkin foorumilla eräs nimimerkki julistanut kuinka R2 kitkat ovat kehnoimmat mahdolliset talvirenkaat etelä-Suomen vaihteleviin olosuhteisiin... :). Suistuvat varmaan tieltä heti ensimmäisen vesitipan nähtyään.  Onneksi ei tullut luettua tuota viestiä talvella, sillä viime talven ajelin tyyväisenä niin märkiä/loskaisia pikkuteitä, maanteitä ja moottoriteitä, juuri kyseisellä luomuksella ;).

No vitsi sikseen, samaan aikaan yksi johtavista autolehdistä suosittaa nastarenkaita etelä-Suomen vaihteleviin olosuhteisiin. "Vaihtelevahan" tarkoittaa käytännössä siis sitä että suurimman osan ajasta tiet ovat paljaalla, välillä tulee lunta/jäätä joita sitten aurataan/suolataan tai aurinko sulattaa ja sitten taas mennään melkein kuin kesäkelillä.

Mutta siinä mielessä tuo KL:n toimittajan kirjoitus on hyvä ja ehkä vähän silmiä avaava, koska ns. autoscenen ulkopuolelta aidosti ihmetellään miksi jotkut asiat ovat juuri kuin ne ovatkin. Ja uudehkossa bemarissa tarvii vain yhtä asiaa huollattaa 1,5 vuoden aikana, onpa "yllätys". Eikös suurin osa uudehkoista autoista rullaa kuitenkin kohtuu viattomasti.

BTW. tuon kulutuseron voin allekirjoittaa. Eräs maantien pätkä on todella kehnossa kunnossa ja siellä ajaessa vastaavalla kuormalla, nopeudella ja säässä, on keskikulutus n. 0,5kg suurempi tai jopa enempi kuin sileämmillä teillä. Samoin melu oli kuluneilla Goodyeareilla kohtuu infernaalista.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jt - 08.08.18 - klo:10:11Eikös suurin osa uudehkoista autoista rullaa kuitenkin kohtuu viattomasti.

Kyllä, jos ne autot eivät kuulu vag-konserniin.  8)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.08.18 - klo:18:08
Kyllä, jos ne autot eivät kuulu vag-konserniin.  8)

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 08.08.18 - klo:00:55
Vau, uudenkarhea bmw on toiminut :o

Naapurini kadun toisella puolella on vaihtanut 520d Touringin * Passatin B8 farkkuun. Kyseli keväällä, miteni omani on toiminut. No, uutena tai essarina ostetut man. disukat (kaikki 4 kpl) ovat toimineet alle 100tkm ajettuina aina seuravaan vaihtoon.

* OT: liisari bimmeri sytytteli moottorin keltaisia merkkivaloja ja auto oli välillä pajan huomassa muutamia päiviä. Vika kuulemma uusiutui.  :( :o
Yritetään pärjätä.

Suberb 2012

Veretseisauttava ominsilminnäkijähavainto suoraan pelipaikoilta; Silmämääreisesti tarkkaillen pysäköidyistä autoista lähes jopa kolmannes "tavallisista" autoista (poislukien siis isot biimerit, mursut, audit ja ökypelit) pohjois-Saksassa (Kiel, Lybek ynnä useampi pikkukylä) ON varustettu elokuussa -18 TALVIRENKAIN.
Alla joko euro, tai jopa oikein skandikitkat. Onkohan Trafin tiedotuskampanja ja TM-testitulokset saavuttaneet ollenkaan näitä autobahnmaan asukkaita? Eikö he tiedä, että auto hajoaa ja suistuu tieltä jo 80 vauhdissa jos kesäkeleissä ajaa moisilla rinkuloilla???

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 19.08.18 - klo:18:38
Veretseisauttava ominsilminnäkijähavainto suoraan pelipaikoilta; Silmämääreisesti tarkkaillen pysäköidyistä autoista lähes jopa kolmannes "tavallisista" autoista (poislukien siis isot biimerit, mursut, audit ja ökypelit) pohjois-Saksassa (Kiel, Lybek ynnä useampi pikkukylä) ON varustettu elokuussa -18 TALVIRENKAIN.
Alla joko euro, tai jopa oikein skandikitkat. Onkohan Trafin tiedotuskampanja ja TM-testitulokset saavuttaneet ollenkaan näitä autobahnmaan asukkaita? Eikö he tiedä, että auto hajoaa ja suistuu tieltä jo 80 vauhdissa jos kesäkeleissä ajaa moisilla rinkuloilla???

Köyhillä ei ole varaa ostaa kaksia renkaita.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Useimpia ei vain kiinnosta. Moni täälläkin (Puolassa) ajelee kesät talvet samoilla 13" kitkarengassarjoilla niillä 90-luvun Fiateilla ja Polonezeillään ja jos kumit on pakko vaihtaa niin ne vaihdetaan samoille vanteille. Ei tahdo suomipoika ymmärtää.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

lao

Saksassa on vuokra-autoissa lähes aina keskieuroopan kitkat tai vielä nopeammat kitkat ihan isoissa premiumeissakin myös kesällä. Yllättävän hyvin toimivat 2 markan vauhdissakin vielä, mutta talvisemman keskieuroopan kitkan ja sporttisemman alppikitkan välillä on selvä ero ajotuntumassa.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

a_jaba

Viimeisten hellepäivien kunniaksi kävin vaihdattamassa edellisen omistajan jäljiltä olleet nastarenkaiden jämät nordic kitkoihin  8)

Yhden nastatalven jälkeen olen taas entistä varmempi, että nordic kitkat on meikäläisen juttu talvella.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: lao - 19.08.18 - klo:23:19
Saksassa on vuokra-autoissa lähes aina keskieuroopan kitkat tai vielä nopeammat kitkat ihan isoissa premiumeissakin myös kesällä. Yllättävän hyvin toimivat 2 markan vauhdissakin vielä, mutta talvisemman keskieuroopan kitkan ja sporttisemman alppikitkan välillä on selvä ero ajotuntumassa.

Continental 4x4 Contact M+S merkinnällä tuli volvon mukana, joka täyttää noiden maiden talvirengas vaatimukset. Voin sanoa, että jotain järkyttävän ja kaamean väliltä ajaa +35 asteen helteessä yli 130km/h.

En kyllä ymmärrä miten nuo renkaat mitenkään liittyy Suomeen tai tähän keskusteluun?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

Kumma juttu, mulla oli Tiguanissa Contit ja ne toimi hienosti yhen Tanskanreisun +130 nopeuksissa ja kesäkelissä. Norjan mutkatiet vaan söi eturenkaat ihan ruvelle...

Nyt liikkeellä tälläsillä, m+s nämäkin. Tosin näillä ei tee yhtäänmitään lumella, saati jäällä... sensijaan 160 vauhdissa tuntuu pyörivän ihan hyvin.

SNG

#2634
Lainaus käyttäjältä: SNG - 27.06.18 - klo:19:57
Päivitys tilanteeseen loppukevään ja alkukesän ajoilla.

21.5.-25.6 välillä ajettu 1842km pääasiassa Motari-kehätie tyyppistä ajoa.

Kulutuspintaa jäljellä keskimäärin 6.5mm aikavälin kuluman ollessa n 0,3mm (kokonaiskuluma 1,7mm)

Kuluma aikavälillä 0,09mm/1000km eli 0,016%. Kokonaiskuluma nyt 27,4% (jos vaihtoajankohta olisi 3mm kohdalla).

Kyllä renkaat kuluneet nyt tuplavauhtia verrattuna viime vuoden loppukesään.

Suuri epävarmuutta aiheuttava tekijä on mittauskertojen pieni määrä, koska mittaaja ei ole muistanut/jaksanut mittailla useammin.

Anteeksi taas rankasta offtopicista talvirengasketjussa.

Yleisön pyynnöstä ja muutenkin päivitystä kulumaseurantaan. Ajo ollut pitkälle matka-ajoa. Sadekelillä ei ole juuri ajeltu, eli siinä pyydettyä kelitilastoa  ;D

Pintaa jäljellä keskimäärin 6,35mm. Kaikkien renkaiden jokaisesta neljästä pääurasta tehty mittaus, Eturenkaissa pintaa jäljellä noin 6mm paikkeilla, ja takarenkissa melkein 7mm. Keväällä lukemat olivat hyvin tasaiset, eli nelivedossakin eturenkaat kuluvat hieman takarenkaita nopeammin.

Eli 26.6.-19.8. aikavälillä renkaat kuluivat 4138km matkalla erittäin vähän. Kulutuspintaa jäljellä mainittu 6.35mm (vs 6.5mm edellisessä mittauksessa). Kokonaiskuluma noin 1,9mm, Keskimääränen kuluma koko ajomatkalta 0,008mm/100km. Laskennallisesti renkaiden kuluma 29,8% jos renkaat menisivät vaihtoon 2mm kohdalla. Uusien renkaiden kulutuspinnan paksuushan oli n 8.2mm.

Saattavat kestää vielä paremmin kuin edelliset samanlaiset. Ainoa ero on taloudellisuusluokka A edellisten B:n sijaan. Vähän tullut epäusko noihin omiin laskelmiin, mutta kuluma milleissä todellakin edelleen alle kaksi, vaikka renkailla rullattu jo 23000km.  ??? :)

SNG

Ai niin. Kyseessä siis topicista huolimatta kesärenkaiden kulumaseuranta.

Renkaat GoodYear Efficient Grip performancet koossa 205/55R17 V95XL. Euroluokitus A/A. Ohiajomelulukemaa en muista, mutta korkea se ei ollut.

PS. Ehkä kerään ko renkaiden "elämänkerran" omaksi ketjukseen jos tulee sopiva hetki/motivaatio. Anteeksi taas off-topic.

Suberb 2012


SNG

Erikoinen kommentti. Ei voi valittaa pidosta. Ei ole pito loppunut kesken, vaikka tulee välillä kunnolla kanttailtuakin.Polttoaineenkulutus putosi kun kavensin alkuperäisestä. Niveletkin kestää paremmin. On muuten kalliimpi kuin alkuperäiskoko 225/50R17. Tiedätkö muuten, että renkaan nimellisleveys ei tarkoita suoraan renkaan todellista leveyttä.

Suberb 2012

No se oli vähänniiku vitsi... kato kun ei kitkoillakaan pysy tielä. Kuulemma :o

SNG


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy