Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

pekeke

Eilen etelän lumipöllyssä contin kitkoilla(etuv.) motarilla vakkarissa 120km/h, ohjenopeus taisi olla 80km/h, eli riittävää kyytiä.

SNG

,,sken vihdoin pääsin testaamaan CVB6:ia pääkallokelillä hiekoittamattomilla ja huonosti hiekotetuilla pikkuteillä. Kun oli pikkuisenkaan hiekkaa niin pito oli oikein hyvä.

Vesijäälläkin piti yllättävän hyvin, mutta sukkasillaan piti mennä. Muutaman kerran otti urasta sivuliikettä ja silloin mietin että mitankähän tässä käy, mutta kyllä ote tiehen palasi aika pian. Pääkallokelillä pitää mennä sukkasillaan kieli keskellä suuta, mutta näinhän se menee nastojenkin kanssa. Pränikät nastat toki nappaavat varman pidon märällä jäälläkin kun rauhallisesti ajaa. Kuluneemmat nastat ihan yhtä huono/hyvät tuoreiden kitkojen kanssa. Huonokuntoisilla nastoilla ei oikein tuolloin pärjää, kuten ei kävellenkään ilman nastalenkkareita.

Entistä vakuuttuneemi olen nykykitkojen hyvyydestä!


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 25.01.18 - klo:21:51
,,sken vihdoin pääsin testaamaan CVB6:ia pääkallokelillä hiekoittamattomilla ja huonosti hiekotetuilla pikkuteillä. Kun oli pikkuisenkaan hiekkaa niin pito oli oikein hyvä.

Vesijäälläkin piti yllättävän hyvin, mutta sukkasillaan piti mennä. Muutaman kerran otti urasta sivuliikettä ja silloin mietin että mitankähän tässä käy, mutta kyllä ote tiehen palasi aika pian. Pääkallokelillä pitää mennä sukkasillaan kieli keskellä suuta, mutta näinhän se menee nastojenkin kanssa. Pränikät nastat toki nappaavat varman pidon märällä jäälläkin kun rauhallisesti ajaa. Kuluneemmat nastat ihan yhtä huono/hyvät tuoreiden kitkojen kanssa. Huonokuntoisilla nastoilla ei oikein tuolloin pärjää, kuten ei kävellenkään ilman nastalenkkareita.

Entistä vakuuttuneemi olen nykykitkojen hyvyydestä!

Enpä nyt tiedä. Pari talvea alla pyörineillä nastoista ei mamma valittanut mitään, vaikka yleensä mainitsee, jos on liukasta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.01.18 - klo:19:56
Ei mitään ongelmia nastoilla. Tosin nyt nelivedolla on ne yllätysrikkaat kelit. Näitä köröttelijöitä kyllä näkyi enemmän, kuin tarpeeksi...

Näillä olisi kannattanut olla nastat alla:
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801252200694949_u0.shtml
Ihan hyvinhän tuo ohitus näytti kitkoilla onnistuvan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.01.18 - klo:21:58
Enpä nyt tiedä. Pari talvea alla pyörineillä nastoista ei mamma valittanut mitään, vaikka yleensä mainitsee, jos on liukasta.

Kokemus osoittanut että pari, ehkä vähän ajaessa kolmekin talvea nastojen pito säilyy hyvänä, sitten alkaa hiipua. Ensin nastojen kulmikkuuden vähetessäradikaalisti, sitten kumin kovettuessa, nastojen irrtotessa ja jäljelle jääneinen nastojen päästessä liikkumaan väljistyneessä reiässään.

Nämä kitkat ovat yllättäneet tähän mennessä erittäin positiivisesti. Aiempi kokemus kitkoista "ysäriltä". Silloin ne olivat pääkallokelillä erittäin huonot. Parantuneet huikeasti. Saas nähdä miten pito kehittyy muutaman talven jälkeen.

Iero

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.01.18 - klo:14:52
Tänään oli kokelailla liukkaimmat kelit, joihin olen osunut 20 kitkatalven aikana. Tie ihan jäässä ja vetinen. Hyvin pärjäsi, kun ajoi hieman hiljempaa. En vieläkään ole törmännyt keliin, joka vaatisi nastat.


Samoin. Täällä satoi eilen reippaasti lunta ja sivuteille muodostui vain yhdet raiteet. Ajelin noin 100 km tälläisiä teitä eilen illalla. Vastaan tulevan ohituksessa piti ajaa raiteilta pois molempien. Toinen pysähtyi ja toinen ajoi hissunkissun ohi ja sen jälkeen yritettiin parhaan mukaan päästä takaisin polanteelle.


Onneksi edessäni meni neliveto Passat karhentaen nastarenkaillaan tien, niin meikäläisellä ei ollut ongelmia pysyä mukana siinä 60-70 vauhdissa :D
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Enhancer

Lienee ikuinen väännön aihe tämä, pitää toki kantaa oma korteni kekoon :). Itselläni kitkarenkaat jäävät kauppaan niiden äkkiarvaamattomuuden vuoksi.

Toissapäivänä tuorein kokemus aiheesta, ihan samaa kuin kaikki aikaisemmatkin kokemukseni, esittelyautossa alla 1400km ajetut R2. Pitoa on mielettömän hyvin lumella, ja vielä jäälläkin kohtuudella. Sitten kun pito loppuu, mikään ennusmerkki ei varoita vaan tilanne tulee leikaten. Erityisesti sivuttaispidossa tämä korostuu, ei niinkään kiihdytyksessä / jarrutuksessa.

Nastarenkaat kertovat äänellään missä mennään. Pidon loppumisen raja ei tule yllättäen vaan vähitellen, ja sittenkin kun luisto alkaa niin tilanne korjaantuu helpommin. Enkä nyt hae mitään rallin ajamista, vaan ihan normaaleja arkisia tilanteita risteyksissä ja rampeissa.

En todellakaan väitä etteikö kitkoilla pärjäisi, kehitystä on tapahtunut paljon. Ajotapa ja muutenkin ennakoiminen on olennaisinta, ja nykyautojen avustimet tähän päälle niin ei ongelmaa. Mikäli hiljaisuus on tärkeämpää kuin turvallisuus, ja on joskus valmis vaikkapa auton jättämään pihaan kelin takia, ymmärrän hyvin että päätyy kitkarenkaaseen.

Itse en vain ole valmis antamaan sitä metriäkään pois jarrutusmatkasta, vaan kuuntelen jatkossakin ilomielin nykyaikaisen nastan sinfoniaa :). Vaikka sitten vain sen yhden pääkallokelipäivän takia.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

SNG

Nastat kyllä varoittaa, se on totta. Tosin tuntuu että noissa contin kitkoissakin oli sellaista epämääräistä tunnetta ennen pidon menetystä. Ehkä eri kitkoissa erilainen tuntuma lähellä pidon rajaa.

Sivuttaispidossa ainakin on eroja. Näiden contien sivuttaispitoa TM kehui yllättävän hyväksi kitkarenkaassa. Sama tuntuma itsellekin on tullut. Sivuttaispidon ylityksiä on tullut korostuneesti vältettyä. Sivuttaispitokin on ollut kuitenkin oikeinkin hyvä. Kirjoitin tuossa vähän eikaa sitten Savon pätkän ajamisesta. Ei ollut mikään hyvä talvikeli vaan jäiset ajourat, vähän polannetta ja pehmeää lunta.

Jos olisi metsuri tms talvella, niin kuitenkin ottaisin nastat nelikkoonkin, kun pitäisi mennä tiettömien taipaleiden päähän korpeen kelillä kuin kelillä, muuten kitkoilla pärjää.



Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 26.01.18 - klo:00:19
Toissapäivänä tuorein kokemus aiheesta, ihan samaa kuin kaikki aikaisemmatkin kokemukseni, esittelyautossa alla 1400km ajetut R2. Pitoa on mielettömän hyvin lumella, ja vielä jäälläkin kohtuudella. Sitten kun pito loppuu, mikään ennusmerkki ei varoita vaan tilanne tulee leikaten.

Kyllä ne varoittaa. Sitä ei vaan huomaa äänestä vaan ajotuntuman muutoksesta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Tänään saa taas mennä mökille ja voin sanoa, että jäätä on eikä yhtään hiekkaa. Ei yhtään harmita, että nelikon alla on nastat!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 26.01.18 - klo:00:19
Mikäli hiljaisuus on tärkeämpää kuin turvallisuus, ja on joskus valmis vaikkapa auton jättämään pihaan kelin takia, ymmärrän hyvin että päätyy kitkarenkaaseen.

Yllä olevassa voi hiljaisuutta täydentää vielä sellaisilla tekijöillä kuin tiestön kunto ja hengitysilman laatu. Niiden suhdetta turvallisuuteen voi jokainen punnita omien arvostustensa mukaan. Ja tietysti myös omien olosuhteidensa mukaan. Nastarenkaan tuottama turvallisuuslisä, sikäli kun sitä ylipäätään syntyy, on nimittäin täysin riippuvainen niistä olosuhteista, joissa kukin itse ajaa.

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 26.01.18 - klo:00:19
Itse en vain ole valmis antamaan sitä metriäkään pois jarrutusmatkasta, vaan kuuntelen jatkossakin ilomielin nykyaikaisen nastan sinfoniaa :). Vaikka sitten vain sen yhden pääkallokelipäivän takia.

Näin toimivia kuljettajia on Suomessa todennäköisesti paljon. Epäilen tosin, että monella heistä rengasvalinta on vähemmän tietoinen, kuin yllä olevalla nimimerkillä. Tästä seuraa, että he eivät välttämättä tule ajatelleeksi sitä syy-yhteyttä, mikä vallitsee nykyaikaisen nastan iloisen sinfonian ja tieurien/kuluneen asfaltin aiheuttaman rengasmelun välillä. Puhumattakaan siitä, että he pohtisivat tuon sinfonian mielekkyyttä suhteessa yhteen pääkallokelipäivään.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 26.01.18 - klo:10:30
Yllä olevassa voi hiljaisuutta täydentää vielä sellaisilla tekijöillä kuin tiestön kunto ja hengitysilman laatu. Niiden suhdetta turvallisuuteen voi jokainen punnita omien arvostustensa mukaan. Ja tietysti myös omien olosuhteidensa mukaan. Nastarenkaan tuottama turvallisuuslisä, sikäli kun sitä ylipäätään syntyy, on nimittäin täysin riippuvainen niistä olosuhteista, joissa kukin itse ajaa.

Näin toimivia kuljettajia on Suomessa todennäköisesti paljon. Epäilen tosin, että monella heistä rengasvalinta on vähemmän tietoinen, kuin yllä olevalla nimimerkillä. Tästä seuraa, että he eivät välttämättä tule ajatelleeksi sitä syy-yhteyttä, mikä vallitsee nykyaikaisen nastan iloisen sinfonian ja tieurien/kuluneen asfaltin aiheuttaman rengasmelun välillä. Puhumattakaan siitä, että he pohtisivat tuon sinfonian mielekkyyttä suhteessa yhteen pääkallokelipäivään.
Tätä ei voi yleistää juuri Kehä kolmosen ulkopuolelle muualle kuin rannikkoalueille. Kyllä suomalaiset osaavat ajatella omillakin aivoillaan - ei tarvitse epäillä, olettaa, tai muutenkaan kyseenalaistaa.
Alueet, jotka pidetään suolaamalla sulina ovat ongelmallisia kaikilla tavoin, niin teiden, autojen, kuin muunkin ympäristön ja elollisen luonnon osalta - riippumatta minkälaisin renkain teitä kulutetaan.

Jos siitä korostetusta"yhdestä pääkallokelipäivästä" voidaan saada turvallisella (rengas)valinnalla ja oikealla suhtautumisella kolariton ja vammautumaton ajopäivä, niin se on sen arvoinen - saatikka että ollaan säästytty kuolemaan johtaneelta/johtaneilta onnettomuudelta/onnettomuuksilta( ! ).
Yksikin kolarissa menetetty ihmishenki, oli se sitten kenen vain, on kalliimpi ( ei hinnoiteltavissa! ) kuin mikään suola- tai asfalttibudjetti.
Näitä "yksiä pääkallokelipäiviä" ollaan taidettu saada "nauttia" useampiakin - tänäkin vuonna.

Ei taida fil.kand. Mattisesta tulla presidenttiä, vaikka aiemmin totesin hänen olevan "presidenttiainesta".  ::)
Golfkärry Mk 7.5

BMF

#2022
Rauta7 nyt ku turvallisuuteen painoitit nastarenkailla niin unohdit täysin sen paskan mitä hengitysilmaan raastat niillä nastoilla, Muuten ihan "OK persujen vaalipuhe".

Harmi vaan kun ne ei näy sinulle heti siinä tiellä ne ihmisparat jotka astmaansa potevat.

Enpä minäkään kitkoilla pöllyttämisen ja maailman pelastuksen vuoksi ajele vaan ihan muista syistä.

Mutta eipä ne V8 rekkamiehetkään ilmastonmuutosta mieti. Eikä Trump vaikka onkin ihan oikea perspidantti.


Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Pihistelijä

#2023
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 26.01.18 - klo:11:47
Yksikin kolarissa menetetty ihmishenki, oli se sitten kenen vain, on kalliimpi ( ei hinnoiteltavissa! ) kuin mikään suola- tai asfalttibudjetti.

Nastakuskille kolarissa säästetty ihmishenki on paljon arvokkaampi kuin katupölykuolemalta säästetty.

https://yle.fi/uutiset/3-5236346
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 26.01.18 - klo:11:47
Tätä ei voi yleistää juuri Kehä kolmosen ulkopuolelle muualle kuin rannikkoalueille.

Kuinka hyvin yleistäminen on mahdollista, riippuu tietysti siitä, mistä asiasta kulloinkin puhutaan. Jos kyse on hengitysilman laadusta ja teiden kunnosta, niin näihin kahteen tekijään nastarenkailla on luonnollisesti vaikutusta kaikkialla siellä, missä nastoja käytetään paljailla tienpinnoilla. Ja näitä alueita tunnetusti on muuallakin kuin Kehä III:n sisäpuolella ja rannikkoseuduilla. Mitä sitten tulee tuohon nastarenkaiden tuottamaan turvallisuuslisään, niin se tietysti riippuu hyvin pitkälti siitä, millaisissa olosuhteissa kukin ajaa. Jos omilla ajotaipaleilla on kovasti jäisiä maanteitä, niin tuolloin nastarenkaat saattavat hyvinkin tuoda lisäturvallisuutta. Olkoonkin, että näissäkin olosuhteissa pärjää usein nopeutta laskemalla.

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 26.01.18 - klo:11:47
Kyllä suomalaiset osaavat ajatella omillakin aivoillaan

Olen samaa mieltä, ja sieluni laulaisi kiitoshymniä, jos sinäkin joskus viitsisit näyttää esimerkkiä tällä saralla ::). Kyse ei nimittäin missään vaiheessa ole ollut siitä, etteivätkö suomalaiset osaisi ajatella omilla(kin) aivoillaan. Kyse on siitä, että aika moni suomalainen esimerkiksi Kehä III sisäpuolella ei yksinkertaisesti vaivaa päätään sellaisilla asioilla kuin talvirengasvalinta. Tällainen asia ei välttämättä tule mieleen autofoorumilla, jossa keskustelijat jo lähtökohtaisesti ovat kiinnostuneita autoista ja autotekniikasta.

Ruotsissa ja Norjassa nastamaksut ja nastakiellot ovat johtaneet nastarenkaiden käytön vähentymiseen. Tukholmassa sellaistenkin autoilijoiden osalta, jotka eivät kieltoalueilla liiku. Kyse ei tässä ole siitä, että he vasta tuolloin olisivat ryhtyneet käyttämään omia aivojaan. Kysymys on enemmänkin siitä, että he ovat tuossa vaiheessa ylipäätään tulleet kiinnittäneeksi asiaan huomiota. Tarvitsenko minä nastarenkaita? Tähän kysymykseen sitten vastataan niillä omilla aivoilla.

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 26.01.18 - klo:11:47
Näitä "yksiä pääkallokelipäiviä" ollaan taidettu saada "nauttia" useampiakin - tänäkin vuonna.

Tämä on asia, jonka suhteen ei onneksi tarvitse epäillä, olettaa, tai muutenkaan kyseenalaistaa. Jokainen meistä nimittäin totta kai osaa itse nimitä kohtaamiensa pääkallokelipäivien lukumäärän.

seaboss

Onpa harvinaisen tyhmää tekstiä Rauta 7:lta. Meinaatko, että liikenteessä sattunut kuolema on kivuliaampi ja pitempi kestoinen kidutus kuin pölyyn johtanut kuolema. Itse menisin pyörällä mielellään toukokuussakin työmatkan, mutta ei tuonne asfalttipölyn sekaan kertakaikkiaan viitsi mennä tuolloin. Eikä tämä matka ole edes kaupunkin läpi, vaan 8-tien laitaa Kokkolan pohjoispuolella. 

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: BMF - 26.01.18 - klo:11:53
Rauta7 nyt ku turvallisuuteen painoitit nastarenkailla niin unohdit täysin sen paskan mitä hengitysilmaan raastat niillä nastoilla, Muuten ihan "OK persujen vaalipuhe".

Harmi vaan kun ne ei näy sinulle heti siinä tiellä ne ihmisparat jotka astmaansa potevat.

Enpä minäkään kitkoilla pöllyttämisen ja maailman pelastuksen vuoksi ajele vaan ihan muista syistä.

Mutta eipä ne V8 rekkamiehetkään ilmastonmuutosta mieti. Eikä Trump vaikka onkin ihan oikea perspidantti.
Tuli varmaan hyvä mieli "viisaasta" annattelusta?  ::)
Golfkärry Mk 7.5

BMF

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 26.01.18 - klo:12:55
Tuli varmaan hyvä mieli "viisaasta" annattelusta?  ::)

No melkein meinasi reisille lurahtaa sen verran hyvältä tuntui...

Joku saattaisi kyllä ehkä vastakysymykseksi sinulle  asettaa tuon saman kysymyksen.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 26.01.18 - klo:12:47
Onpa harvinaisen tyhmää tekstiä Rauta 7:lta. Meinaatko, että liikenteessä sattunut kuolema on kivuliaampi ja pitempi kestoinen kidutus kuin pölyyn johtanut kuolema. Itse menisin pyörällä mielellään toukokuussakin työmatkan, mutta ei tuonne asfalttipölyn sekaan kertakaikkiaan viitsi mennä tuolloin. Eikä tämä matka ole edes kaupunkin läpi, vaan 8-tien laitaa Kokkolan pohjoispuolella.
Kaikki on suhteellista, tyhmyyskin.  ???  Pölyyn johtanut kuolema lienee tuhkaaminen -> uurnahautaus?

Kyllä sitä liikennepölyä kaiken muun pölyn, mm. siitepölyn, lisäksi irtoaa hengitysilmaan ihan "tappavasti", vaikka nastarenkaat kiellettäisiinkin. Aaltoyliopiston tutkimukset kertovat kitkarenkaiden olevan jopa pahempia pölisyttelijöitä kuin nastarenkaat; suolaus on kaiken pahan alkujuuri nykyliikenteessä.
Golfkärry Mk 7.5

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 26.01.18 - klo:12:19
Nastakuskille kolarissa säästetty ihmishenki on paljon arvokkaampi kuin katupölykuolemalta säästetty.

https://yle.fi/uutiset/3-5236346
Kukaan ei taida selvitä tästä elämästä kuolematta? Ennenaikaiset ja turhat (?) kuolemat niin liikenteen kuin sairastumisien aiheuttamina lienevät sellaisia, että niitä ei voida laittaa millekään "arvoasteikolle"?  :o
Golfkärry Mk 7.5

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 26.01.18 - klo:13:05
Kyllä sitä liikennepölyä kaiken muun pölyn, mm. siitepölyn, lisäksi irtoaa hengitysilmaan ihan "tappavasti", vaikka nastarenkaat kiellettäisiinkin.

Siitepölyn esiinnostaminen tässä yhteydessä on hyvä pointti. En muista, että kukaan olisi tällä foorumilla aikaisemmin tuota hoksannut. Mutta muutoin jättää ajatuksenjuoksu kyllä hieman toivomisen varaa. Aika hankalaan tilanteeseen nimittäin päädytään ihan millä tahansa yhteiskuntaelämän lohkolla, jos jonkin epäkohdan lieventämiseen käytettäviä keinoja pyritään deletoimaan sillä perusteella, että ko. keino ei poista epäkohtaa kokonaan. En usko, että Rauta7:n kohdalla kyse olisi suoranaisesti tyhmyydestä. Todennäköisimmin kyse on siitä, että hän ei yksinkertaisesti halua lähestyä kysymystä useammasta kuin yhdestä näkökulmasta. Mutta siltä varalta, että omien aivojen käyttö ei tänään jostain syystä oikein onnistu, yritän avata asiaa esimerkillä.

Ajatellaan vaikka rattijuopumusta, tuota liikennesynneistä kaikkein kaameinta. Sitä pyritään vähentämään mm. poliisin puhallusratsioilla. Tosiasia kuitenkin on, että ihmiset ajavat humalassa niistä huolimatta. Pitäisikö puhallusratsioita luopua, koska ne tunnetusti eivät johda epäkohdan (=rattijuopumus) täydelliseen eliminoitumiseen?

Aika iso ongelma keskustelussa seuraa tietysti myös siitä, että tosiasiat kiistetään. Tähän viittaa yllä sanan tappavasti laittaminen lainausmerkkeihin. Se nimittäin mitä ilmeisimmin kertoo siitä, että kirjoittaja ei usko nastarenkaiden ja terveysongelmien väliseen syy-yhteyteen. Ja kun syy-yhteys on kiistetty, on helppo puoltaa nastarenkaiden käyttöä. Teiden kunnon heikentyminen ja ajomelun lisääntyminen on helppo sietää, koska vastapainoksi saadaan (väitetysti) parantunut liikenneturvallisuus. Hengitysilman laadun heikentymisestä johtuvat kuolemat on tässä pohdinnasta poistettu.

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 26.01.18 - klo:13:05
suolaus on kaiken pahan alkujuuri nykyliikenteessä.

Suolauksella on epäilemättä omat haittavaikutuksensa. Tämä ei kuitenkaan muuta miksikään sitä tosiasiaa, että nastarenkailla on edellä selostetut haittavaikutksensa. Siis täysin siitä riippumatta, mistä syystä tien pinnat ovat paljaina. Tältä foorumilta löytyy todennäköisesti henkilöitä, jotka tietävät suolauksesta enemmän kuin minä. Oma epäilykseni on, että suolaa käytetään mm. raskaan liikenteen vaatimusten vuoksi. Ja niin kauan kuin suolan käyttöä ei syystä tai toisesta voida lopettaa, kääntyy huomio nastoihin.

-karppa-

Hohoo  ;D
Musta tahma piinaa autoilijoita ympäri Etelä-Suomea " Sotkee autot, eläimet ja paikoin jopa talojen ikkunat
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005544225.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=1&utm_source=tf-other&share=54313cb2f499ac311521d43ef00d565e

"Hankinnan asiantuntija Katri Eskola kertoo, että vähäliikenteisillä teillä on käytetty jo pitkään niin sanottuja pehmeitä asfalttibetoneita."

"ESS puntaroi ongelman johtuvan mahdollisesti teiden suolaukseen käytettävästä aineesta."

"”Vähäliikenteisillä maanteillä ei yleensä käytetä suolausta, sillä suolaus voi vahingoittaa pehmeän asfalttibetonin pintaa
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Enhancer

Kumpi aiheuttaa enemmän pölyä, nykyaikainen nasta vai nastattomuuden mukanaan tuoma tarve hiekottaa? Nykynastalle tehtävä pinnankulutustesti on aika armoton...
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Zego


Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

raipuli

Nastarenkaiden teiden kuluttavasta vaikutuksesta:
https://yle.fi/uutiset/3-9503668

Kuten edellä tulikin, nastarenkaan tienkulutuksen testi on yks vitsi.

Se on fakta, että nasta pitää jäällä paremmin kuin kitka, mutta kun puhutaan ohuesta kuurasta tai "kiillottumisesta" asfaltinpinnalla, niin erot on pienemmät. Myöskin pakkanen kaventaa eroja. Tätäkin on tutkittu, yle aika hyvin keräillyt tutkimuksia yhteen artikkeliin.

Jos itse ajaisin peilijäisiä metsäteitä päivittäin, niin ottaisin nastat. Mutta kyllä uudehkolla autolla ajava ja normaalilla järjellä varustettu kuljettaja etenee ilman ongelmia kitkoilla, jopa minä.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

jt

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 29.01.18 - klo:21:26
Se on fakta, että nasta pitää jäällä paremmin kuin kitka, mutta kun puhutaan ohuesta kuurasta tai "kiillottumisesta" asfaltinpinnalla, niin erot on pienemmät. Myöskin pakkanen kaventaa eroja. Tätäkin on tutkittu, yle aika hyvin keräillyt tutkimuksia yhteen artikkeliin.

Jos itse ajaisin peilijäisiä metsäteitä päivittäin, niin ottaisin nastat. Mutta kyllä uudehkolla autolla ajava ja normaalilla järjellä varustettu kuljettaja etenee ilman ongelmia kitkoilla, jopa minä.

Samaa mieltä. Tarkemmin ottaen, nastarengas pitää *keskimäärin* paremmin jäällä kuin kitka. TM:n talvirengastestissä kaksi nastarengasta oli heikompia jäällä tapahtuneessa jarrutustestissä kuin kitkarenkaiden enemmistö. Toinen näistä oli erään nettikaupan voimakkaasti markkinoima Tr*.. niminen nastarengas. Ja totta sekin että harvemmin teiden pinta vastaa jäärataa, vaan on jotain puhtaan asfaltin ja järvenjään väliltä.

Mutta tieden hoitoa tarvitaan siitäkin huolimatta vaikka kaikki henkilöautokuskit käyttäisivät nastoja, sillä myös nastarenkaan (niinkuin kitkankin) pito romahtaa jäällä verrattuna asfalttiin tai lumipintaan. Ja tähän päälle tulee vielä raskas liikenne jonka pitäisi pysyä tienpäällä omilla renkaillaan joidenka jääpito ei ole verrattavissa hlö-autoihin.   
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Enhancer

Puhutaan, että nasta kuluttaa tietä. Sitten luodaan säännökset ja testimenetelmä jolla asiaa kontrolloidaan, mutta ei käy. Testi on vitsi. Huoh.

https://i.ylilauta.org/e2/6f508094/WP_20160921_20_49_26_Rich%20%283%29.jpg

Yllä linkki rengasvertailun suorituskykysivuun. En väitä, etteikö kitkoilla pärjäisi.

Väitän, että 15m ero parhaan nastan ja parhaan kitkan välillä jarrutusmatkassa jäällä on elämän ja kuoleman kysymys silloin kun olosuhteet ovat otolliset ja eteen tulee tilanne johon ei ajotavalla voi varautua. Tämä on se tilanne, pahin mahdollinen tilanne johon omalla rengasvalinnallani varaudun.

Ei sillä, että paras kitka myöskään missään muussa suorituskykytestissä olisi parempi kuin paras nasta. Mukavuudessa kitka on parempi, vähemmän melua, vierintävastusta jne. Siitä ei tässä olekaan kyse, vaan siitä mitä kukakin pitää tärkeänä. Minulle renkaan tärkein ominaisuus on pito.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 29.01.18 - klo:23:50
Puhutaan, että nasta kuluttaa tietä. Sitten luodaan säännökset ja testimenetelmä jolla asiaa kontrolloidaan, mutta ei käy. Testi on vitsi. Huoh.

https://i.ylilauta.org/e2/6f508094/WP_20160921_20_49_26_Rich%20%283%29.jpg

Yllä linkki rengasvertailun suorituskykysivuun. En väitä, etteikö kitkoilla pärjäisi.

Väitän, että 15m ero parhaan nastan ja parhaan kitkan välillä jarrutusmatkassa jäällä on elämän ja kuoleman kysymys silloin kun olosuhteet ovat otolliset ja eteen tulee tilanne johon ei ajotavalla voi varautua. Tämä on se tilanne, pahin mahdollinen tilanne johon omalla rengasvalinnallani varaudun.

Ei sillä, että paras kitka myöskään missään muussa suorituskykytestissä olisi parempi kuin paras nasta. Mukavuudessa kitka on parempi, vähemmän melua, vierintävastusta jne. Siitä ei tässä olekaan kyse, vaan siitä mitä kukakin pitää tärkeänä. Minulle renkaan tärkein ominaisuus on pito.
Tässä on juurikin se henkilö mitä mattinen on esittänyt omissa kirjoituksissaan useasti. Talvirengas=nastarengas.

Jos nyt Enhancer kurkkaat siitä ikkunasta ulos ja kun se pito on sinulle tärkeintä, niin oletko sitä mieltä, että se nasta pitää tuossa paljaalla asfaltilla paremmin kuin kitka?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 29.01.18 - klo:23:50
Väitän, että 15m ero parhaan nastan ja parhaan kitkan välillä jarrutusmatkassa jäällä on elämän ja kuoleman kysymys silloin kun olosuhteet ovat otolliset ja eteen tulee tilanne johon ei ajotavalla voi varautua. Tämä on se tilanne, pahin mahdollinen tilanne johon omalla rengasvalinnallani varaudun.

Ei sillä, että paras kitka myöskään missään muussa suorituskykytestissä olisi parempi kuin paras nasta. Mukavuudessa kitka on parempi, vähemmän melua, vierintävastusta jne. Siitä ei tässä olekaan kyse, vaan siitä mitä kukakin pitää tärkeänä. Minulle renkaan tärkein ominaisuus on pito.
Itsekin arvostan renkaassa pitoa ja talvirenkaassa varsinkin jääpitoa. Olen vain kokemuksesta huomannut että nastat menettävät parhaan teränsä jo ensimmäisenä talvena, jonka jälkeen niistä ei enää etua saa. Nastarenkaiden melu ja jääpidon nopea heikkeneminen oli juuri se asia jonka vuoksi päädyin muutama vuosi sitten kokeilemaan kitkarenkaita ja niissä on kyllä sen jälkeen pitäydytty. Sen lisäksi etuvetoisessa autoissa epätasapaino jääpidossa vetävien ja vapaasti pyörivien renkaiden välillä kasvaa merkittävästi. Vetävillä pyörillä kun nastaulkonema tutkitusti kasvaa ja vapaasti pyörivillä nastaulkonema pienenee. Valitettavasti näitä käytettyjä 1-2 talvea ajettuja kitka- tai nastarenkaita en ole nähnyt ikinä testattavan TM:ssä tai muuallakaan. Vertailu voisi kääntyä myös hyvin mielenkiintoiseksi siinä vaiheessa kun aikaisemmin edessä olleet renkaat vaihtuisivat taakse ja takana olleet eteen.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy