Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Rauta7

Saihan tässä sitten ojennusta filosofi Mattiselta niin Itä-Suomen luonnevikaiset, erityisesti alkoholistit , kuin muutkin palstan "arvoja" kyseenalaistavat - ja nastarenkaita käyttävät.

Peilin voisi filosofikin kyllä pitää puhtaana.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

mattinen

Nyt vissiin pääsi käymään silviisiin, että Rautapää seiska ymmärsi väärin. Ei tuolla edellä sanottu mitään sellaista, että foorumilla kirjoittelisi luonnevikaisia tai alkoholisoituneita henkilöitä. Eräs toinen keskustelija vain esitti, että erilaiset käyttäytymishäiriöt olisivat seurausta mm. "ahtaasta kaupunkiasumisesta". Suhtauduin tähän kriittisesti, koska esimerkiksi psykoosit ovat yleisimpiä Itä- ja Pohjois-Suomessa. Toki on mahdollista, että myös täällä kirjoittavilla henkilöillä on henkisiä ongelmia, en minä sitä sano. Mutta tämäntyyppisistä seikoista minulla ei ole ns. faktatietoa.

Mitä sitten tulee "palstan arvoihin", niin en tiennytkään, että sillä sellaisia on. Onko ne jossain mainittu? Nastarenkaiden osalta taas ei minulla ole mitään syytä "ojentaa" niitä käyttäviä. Toisaalta katson, että myös minulla on oikeus esittää mielipiteeni siitä, mitä nastarenkaiden käytöstä omien tietojeni mukaan seuraa esimerkiksi tiestön kunnolle ja hengitysilman laadulle.

Kannattaa ehkä välillä vaihtaa mailaa, niin puttikin voi osua kohdalleen... . (Jos siis nimimerkki viittaa auton ohella myös peliin).

pekeke


Popo

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 19.01.18 - klo:13:42
Mitä sitten tulee "palstan arvoihin", niin en tiennytkään, että sillä sellaisia on. Onko ne jossain mainittu? Nastarenkaiden osalta taas ei minulla ole mitään syytä "ojentaa" niitä käyttäviä. Toisaalta katson, että myös minulla on oikeus esittää mielipiteeni siitä, mitä nastarenkaiden käytöstä omien tietojeni mukaan seuraa esimerkiksi tiestön kunnolle ja hengitysilman laadulle.

Palstalla ei ole arvoja, mutta kirjoituksien sisällöstä muodostuu kuva aktiivisten rekisteröityjen käyttäjien arvoista/mielipiteistä.

Ymmärrän nastoihin kriittisesti suhtautuvien aktiivisuuden. Niin paljon nastarenkaita pääkaupunkiseudullakin käytetään, riippumatta autotyypistä tai sen käyttöasteesta.

Mutta kuuluuko valistuksen ääni täältä on toinen asia.  Itse odotin aikanaan, että nastojen käyttöön olisi tullut jotain muutoksia jo viime vuosituhannen vaihteessa. Vaan kuinkas kävikään. Alkoi nousta esiin raporttia, miten uudet nastat kuluttavat paljon vähemmän uudenlaisia tienpintoja. Lobbausta, vaihtoehtoisia faktoja, ken tietää...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 19.01.18 - klo:13:42
Nyt vissiin pääsi käymään silviisiin, että Rautapää seiska ymmärsi väärin. Ei tuolla edellä sanottu mitään sellaista, että foorumilla kirjoittelisi luonnevikaisia tai alkoholisoituneita henkilöitä. Eräs toinen keskustelija vain esitti, että erilaiset käyttäytymishäiriöt olisivat seurausta mm. "ahtaasta kaupunkiasumisesta". Suhtauduin tähän kriittisesti, koska esimerkiksi psykoosit ovat yleisimpiä Itä- ja Pohjois-Suomessa. Toki on mahdollista, että myös täällä kirjoittavilla henkilöillä on henkisiä ongelmia, en minä sitä sano. Mutta tämäntyyppisistä seikoista minulla ei ole ns. faktatietoa.

Mitä sitten tulee "palstan arvoihin", niin en tiennytkään, että sillä sellaisia on. Onko ne jossain mainittu? Nastarenkaiden osalta taas ei minulla ole mitään syytä "ojentaa" niitä käyttäviä. Toisaalta katson, että myös minulla on oikeus esittää mielipiteeni siitä, mitä nastarenkaiden käytöstä omien tietojeni mukaan seuraa esimerkiksi tiestön kunnolle ja hengitysilman laadulle.

Kannattaa ehkä välillä vaihtaa mailaa, niin puttikin voi osua kohdalleen... . (Jos siis nimimerkki viittaa auton ohella myös peliin).
Ihan selvää presidenttiainesta.  ;D
Golfkärry Mk 7.5

Iero

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 19.01.18 - klo:11:43
On tää mahtava "mun faija on vahvempi kuin sun"-tyyppinen keskustelu. Toiset vetää herneet nenään, täällä vedetän renkaat. Jatkakaa, haen pop-cornia.

Näin on - ihan naurattaa, kun suuret miehet kinastelevat keskenään olemattomista asioista. Paras rengas on se, mikä sattuu olemaan oman auton alla - muusta kun on niin vaikea tietää.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

mattinen


pekeke

Nyt lumikeleillä ollut kyllä hyvä toi Hankook, ja samoilla ympäri vuoden.

JakeS

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 16.01.18 - klo:18:18
Milloin nähdään kuvia kesällä alle sulaneista renkaista?

Useat autot, jopa taksit, käyttää kesällä kitkoja tai nastoista nypittyjä talvirenkaita.
tätä ei kyllä voi yleistää. Itse en tiedä ainuttakaan autoilijaa joka näin tekee. Talven kitkat kyllä ajetaan kevään karkeilla loppuun.
itse ajan talvirenkailla talvella ja kesägumeilla kesällä. Eurokitkojakaan en viitsi pyörittää ympäri vuoden.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

AP

Koitetaan nyt paskamyrskynkin uhalla kääntää keskustelua oikeasti niihin renkaisiin...

Uuteen autoon (A4 Q) tulee kitkat koossa 225/50/17. Vaihtoehdot todennäköisyysjärjestyksessä.

1. GY Ultra Grip Ice 2 (Tällaiset yhdet olleet ja erityisen tyytyväinen paljaan asfaltin ominaisuuksiin)
2. Michelin X-Ice (Näitä ollut parit ja pelkkiä hyviä kokemuksia mutta onkohan vähän jäänyt uudempien jalkoihin jo?)
3. Conti Viking Contact 6 (Vitoset ollut joskus, oli ainakain nokiaan verrattuna jämäkämmät)


Testivoittaja Contia tekisi mieli kokeilla, mutta pelkään sen olevan turhan veltto makuuni, eikä myöskään loskaliirto-ominaisuuksissa loista.. Painotan siis talviominaisuuksien lisäksi jämäkkää ja yllätyksetöntä käytöstä asfaltilla, onko joku kanssani samaa mieltä järjestyksestä?
A4 2.0TdiQ avant 2018

enkero

Lainaus käyttäjältä: AP - 22.01.18 - klo:19:17
Koitetaan nyt paskamyrskynkin uhalla kääntää keskustelua oikeasti niihin renkaisiin...

Uuteen autoon (A4 Q) tulee kitkat koossa 225/50/17. Vaihtoehdot todennäköisyysjärjestyksessä.

1. GY Ultra Grip Ice 2 (Tällaiset yhdet olleet ja erityisen tyytyväinen paljaan asfaltin ominaisuuksiin)
2. Michelin X-Ice (Näitä ollut parit ja pelkkiä hyviä kokemuksia mutta onkohan vähän jäänyt uudempien jalkoihin jo?)
3. Conti Viking Contact 6 (Vitoset ollut joskus, oli ainakain nokiaan verrattuna jämäkämmät)


Testivoittaja Contia tekisi mieli kokeilla, mutta pelkään sen olevan turhan veltto makuuni, eikä myöskään loskaliirto-ominaisuuksissa loista.. Painotan siis talviominaisuuksien lisäksi jämäkkää ja yllätyksetöntä käytöstä asfaltilla, onko joku kanssani samaa mieltä järjestyksestä?

Itsellä oli Ocussa alun toista talvea GY:t, siitä erittäin positiiviset kokemukset. Muutaman vuoden takaa kokemukset vaimon ja työkaverin autoista Misukoista ei mitenkään mairittelevat, eka talvi ok, seuraavat melkoisen livakoita. Koeajoautoissa Contit on tuntuneet sitä paremmilta mitä isommat ja matalammat, vaikkei sitä järki puollakaan. Pienemmissä ko’oissa tuntuisi suhteessa huonommalta, mutta tuo voi olla silkkaa mutuilua.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

roiala

X-ice 225/40-18 koossa olleet pettymys, toki ei ole näin leveistä/matalista muistakaan kitkoista kokemusta mutta GY ja Conti 16" kitkoihin verrattuna liukkaan oloiset sekä nuljuaa karhun urissa. Paljaalla asfaltilla kyllä kohtalaiset mitä tietty kysyttiinkin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: AP - 22.01.18 - klo:19:17
Koitetaan nyt paskamyrskynkin uhalla kääntää keskustelua oikeasti niihin renkaisiin...

Uuteen autoon (A4 Q) tulee kitkat koossa 225/50/17. Vaihtoehdot todennäköisyysjärjestyksessä.

1. GY Ultra Grip Ice 2 (Tällaiset yhdet olleet ja erityisen tyytyväinen paljaan asfaltin ominaisuuksiin)
2. Michelin X-Ice (Näitä ollut parit ja pelkkiä hyviä kokemuksia mutta onkohan vähän jäänyt uudempien jalkoihin jo?)
3. Conti Viking Contact 6 (Vitoset ollut joskus, oli ainakain nokiaan verrattuna jämäkämmät)


Testivoittaja Contia tekisi mieli kokeilla, mutta pelkään sen olevan turhan veltto makuuni, eikä myöskään loskaliirto-ominaisuuksissa loista.. Painotan siis talviominaisuuksien lisäksi jämäkkää ja yllätyksetöntä käytöstä asfaltilla, onko joku kanssani samaa mieltä järjestyksestä?

Riippuu missä päin ajat! Itsellä kokemusta GY Ultra Grip Ice 2:sta, jotka on loistavat asvaltilla (Perustelu miksi ostin ne välikelin renkaiksi). Ensi syksynä olen viisampi Contin CVC6:sta jotka tulee seuraaviksi välikelin renkaiksi. Talvirenkaina minusta Michelin on nykyään ollut ns. liian keskinkertainen. Oma valintani olisi etelä-suomessa GY:t ja pohjoisempana CVC6:t.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Itellä goodyear ug2 koossa 225/45-17. Tyytyväinen ollut. Paljaalla asfaltilla jopa paremmat mitä 205/50-16 kesärenkaat tässä autossa, siis tuntumalta. Oisko tää nyt kolmas talvi näillä. Pääosin ajan pk-seudulla mutta lapissakin tulee käytyä ja kotkan suunnilla. Seuraavaksi kokeilen silti ehkä halvempaa savaa joka goodyearin merkki ja pärjäs hyvin viime testissä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Iero

CVC6:lla ajelen. Olen niihin erittäin tyytyväinen, kun paremmasta en tiedä. Toimivat kuin kesäkelissä - ei vilku espit eikä aspit.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: AP - 22.01.18 - klo:19:17Painotan siis talviominaisuuksien lisäksi jämäkkää ja yllätyksetöntä käytöstä asfaltilla, onko joku kanssani samaa mieltä järjestyksestä?

Molempia ei voi saada skandikitkojen kanssa. Valitse jompikumpi ja elä herran pelossa silloin kun keli ei ole painotuksenmukainen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.01.18 - klo:21:57
Molempia ei voi saada skandikitkojen kanssa. Valitse jompikumpi ja elä herran pelossa silloin kun keli ei ole painotuksenmukainen.
No jaa riippuu näkökulmasta. Itsellä nyt Nokian R2 (skandi)kitkat ja paljaalla asfaltilla ajettavuus on hyvin yllätyksetöntä, lisäksi hiljaisempaa ja mukavampaa kuin nastoilla rapina. Ei aivan yhtä jämäkät kuin kesärenkaat mutta paljon tukevammat kuin erään low/mid-tier valmistajan ke-kitkat (edellisen auton renkaat). Tietenkin tukevuuteen vaikuttaa vannekoko ja renkaan mitat, itsellä ihan 205/60R16, pikkaisen standardia korkeammat. Eron huomaa lähinnä vain jos tekee voimakkaita ohjausliikkeitä moottoritienopeudella auto täydessä kuormassa, jarrutuksessa tms. ei eroa, pienellä kuormalla ajettaessa ero taasen vähenee merkittävästi. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Nokian R2 on järkyttävät lullat ja kaikkea muuta, kuin tarkat ajaa tuossa koossa. Ei voi samana päivänä verrata Gy:n kitkoihin.

Katsotaan saako huomenna kirota hakkapeliitta 9:t.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

CVC6:stä ei ole nyt reilun parin kuukauden jälkeen löytänyt mitään pahaa sanottavaa. Aivan huikean hyvät renkaat Nokian 7-nastojen jälkeen niin paljaalla asfaltilla, lumella kuin jäälläkin. Pitoa testasin viimeksi lauantaina kun tultiin Kangasalta Lempäälään legendaarisen Savon pätkän kautta.

Petunet

Lainaus käyttäjältä: SNG - 23.01.18 - klo:00:36
Pitoa testasin viimeksi lauantaina kun tultiin Kangasalta Lempäälään legendaarisen Savon pätkän kautta.

On kyllä kiva pätkä ajella.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

BMF

#2001
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.01.18 - klo:23:54
Nokian R2 on järkyttävät lullat ja kaikkea muuta, kuin tarkat ajaa tuossa koossa. Ei voi samana päivänä verrata Gy:n kitkoihin.

Katsotaan saako huomenna kirota hakkapeliitta 9:t.

Samaa mieltä. Oli edellisessä ocussa R2 kitkat 205/55 16" ja semmoinen lullerorengas että vaimo ei uskaltanut ajaa motarilla koko vehkeellä. Koko ajan joutui korjailemaan, kun auto huojui varsinkin sivutuulessa. Gy:n UGI2 on kyllä aivan toista luokkaa ajettavuudessa. Pidot on hyvät molemmissa.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

raipuli

R2 on kyllä lullakat, mutta lullakkuuteen helpottaa, kun nostaa rengaspaineet noin 3bar tietämille (omassa oli rengaskoko 205/60/16). Nyt alle tuli noin 3vk sitten Hankookin iZept 2 W616 kitkat, ja menevät paljon paremmin paljaalla tiellä kuin R2:set. Nuo Hankookit on saanut kolmisen viikko kokea talvikeliä täällä Lahden seudulla ja renkaat on yllättänyt positiivisesti. Premiumrenkaisiin verrattuna kuitenkin aika paljon edukkaammat... Katsotaan miten ominaisuudet pysyy kilometrien karttuessa.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 23.01.18 - klo:19:56
R2 on kyllä lullakat, mutta lullakkuuteen helpottaa, kun nostaa rengaspaineet noin 3bar tietämille (omassa oli rengaskoko 205/60/16). Nyt alle tuli noin 3vk sitten Hankookin iZept 2 W616 kitkat, ja menevät paljon paremmin paljaalla tiellä kuin R2:set. Nuo Hankookit on saanut kolmisen viikko kokea talvikeliä täällä Lahden seudulla ja renkaat on yllättänyt positiivisesti. Premiumrenkaisiin verrattuna kuitenkin aika paljon edukkaammat... Katsotaan miten ominaisuudet pysyy kilometrien karttuessa.

Melkein 3 bar oli 205/65R16:ssa ja 2.5 bar on 195/65/15" eikä tuo muuttanut käytöstä miksikään.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.01.18 - klo:23:54
Katsotaan saako huomenna kirota hakkapeliitta 9:t.

Täytyy sanoa, että vaimentamattomalla autolla ei kyllä mikään nautintoa ole ajaa tuota stadin motaria nastarenkailla. Tietyllälailla ymmärtää kitkarenkaiden käyttäjiä. Vaimennetulla autolla tuota ei huomaa.

Kyllä nuo hakkapeliitta 9:t jollottaa ihan samallalailla 100km/h vauhdissa, kuin kasit mutta ei minun mielestäni pakkasessa ainakaan olleet yhtä lullat, kuin kasit. Edelleen pidän continental contiicecontact 2:a nastoina parempana!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 23.01.18 - klo:20:20
-karppa- alkaa pehmentyä  ;D

En ala, koska en asu Stadi-Heinola välillä ja molemmat omat autot on vaimennettu  ;) (Ja vaikka olisi kitkat vaimentaisin auton).  Ja edelleen mulla on autoihin kolme sarjaa kitkoja. Ne voi hieman päälle kuukauden päästä ruuvailla alle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Iero

RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

jt

Lainaus käyttäjältä: BMF - 23.01.18 - klo:08:15
Samaa mieltä. Oli edellisessä ocussa R2 kitkat 205/55 16" ja semmoinen lullerorengas että vaimo ei uskaltanut ajaa motarilla koko vehkeellä. Koko ajan joutui korjailemaan, kun auto huojui varsinkin sivutuulessa. Gy:n UGI2 on kyllä aivan toista luokkaa ajettavuudessa. Pidot on hyvät molemmissa.
Jaa-a vaikuttaskohan sitten myös auto tuohon suuntavakavuuteen. Aikamoisessa myrskyssä on menty Passatilla (täydellä kuormalla) eikä se mihinkään sen kummemmin huojunut (Loppiaisen tienoilla myrskyrintama meni yli). Tuuli kyllä suhisi (erillisissä) kattotelineissä senkin edestä.. Jos on suora tienpätkä eikä tienpinta ole kovasti kallellaan ojaanpäin, ei muuta kuin ratti suoraan ja sen jälkeen mennään suoraan useampi valotolpanväli ilman suunnan korjailua. Sen sijaan aiemmat low-brand no-name KE-kitkat olivat suorastaan höyhenenpehmeät näihin verrattuna. Ja kesärenkaat on taasen sitten jämäkämmät näihin R2:n verrattuna. Kyse lienee myös osin omakohtaisesta tuntemuksesta ja mihin vertaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Tänään oli kokelailla liukkaimmat kelit, joihin olen osunut 20 kitkatalven aikana. Tie ihan jäässä ja vetinen. Hyvin pärjäsi, kun ajoi hieman hiljempaa. En vieläkään ole törmännyt keliin, joka vaatisi nastat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.01.18 - klo:14:52
Tänään oli kokelailla liukkaimmat kelit, joihin olen osunut 20 kitkatalven aikana. Tie ihan jäässä ja vetinen. Hyvin pärjäsi, kun ajoi hieman hiljempaa. En vieläkään ole törmännyt keliin, joka vaatisi nastat.

Ei mitään ongelmia nastoilla. Tosin nyt nelivedolla on ne yllätysrikkaat kelit. Näitä köröttelijöitä kyllä näkyi enemmän, kuin tarpeeksi...

Näillä olisi kannattanut olla nastat alla:
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801252200694949_u0.shtml
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy