Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Zego - 02.01.18 - klo:17:54
Ketä nyt ajaminen pienellä alinopeudella haittaa? En usko että muita kuin näitä jotka muutenkin voisivat viedä korttinsa poliisiasemalle kun eivät kykene ajamaan ikinä sallittua nopeutta vaan aina pitää ajaa niin kovaa kuin vain uskaltaa yli salliitun. Pääkopan voisi nämä kyllä tarkistuttaa.  ::)
Miksi pitäisi ajaa alinopeutta? Keräät vain jonon taaksesi kun ajattelet vain itseäsi.

Ei se haittaa niin paljoa kunhan et estä ohitusta, ajat vain oikeanpuolimmaisimmalla kaistalla, ja pidät nopeuden tasaisena.
Mutta samaan tyyliin voi kysyä, että ketä nyt ajaminen pienellä ylinopeudella haittaa?

a1jaa

Alinopeudella ajavat ovat liikenneturvallisuudelle vaarallisempia kuin ylinopeudella ajavat.
Alinopeudella ajavat PAKOTTAVAT takana tulevat rajoitusta noudattavat ajamaan takanaan tai ohittamaan hidastelijan. Pitkässä jonossa jopa kymmenet autoilijat vittuuntuvat köröttelevään aikavarkaaseen.
Ylinopeudella ajavat eivät pakota ketään mihinkään, muut voi körötellä kuinka hiljaa vaan haluaa.
Ehkä kyökkipoliisit vaan vittuuntuvat, kun joku ajaa ohi, vaikka itse ajaa tarkalleen nopeusrajoituksen mukaan. Siis oman mittarinsa mukaan.

Geoman

Jos ajaa esim. 10 % alle suurimman sallitun nopeuden ei kyse ole alinopeudesta. Jos ajaa saman verran yli suurimman sallitun nopeuden on kyse rangaistavasta ylinopeudesta. Ongelmallisia ovat ne, jotka ovat korvaamattomia ja eivät osaa aikatauluttaa päiväänsä oikein. Heille sopisi puhelin ja etäpääte paremmin.

Jokaisella on oikeus valita turvallinen nopeus ajokykyynsä, renkaiden ominaisuuksien ja kelin mukaan. Vastuu on nykyisenkin lain mukaan ohittajalla.

PS. Kortista luovun vasta kun sen ulkopuoliset pois ottavat.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: a1jaa - 02.01.18 - klo:22:10
Alinopeudella ajavat ovat liikenneturvallisuudelle vaarallisempia kuin ylinopeudella ajavat.
Alinopeudella ajavat PAKOTTAVAT takana tulevat rajoitusta noudattavat ajamaan takanaan tai ohittamaan hidastelijan. Pitkässä jonossa jopa kymmenet autoilijat vittuuntuvat köröttelevään aikavarkaaseen.
Ylinopeudella ajavat eivät pakota ketään mihinkään, muut voi körötellä kuinka hiljaa vaan haluaa.
Ehkä kyökkipoliisit vaan vittuuntuvat, kun joku ajaa ohi, vaikka itse ajaa tarkalleen nopeusrajoituksen mukaan. Siis oman mittarinsa mukaan.
Juuri näin!

Zego

Montakohan autoa vuodessa tulee vastaan jotka ajavat reilua alinopeutta? Mopoautoja en laske mutta muuten on kyllä saldo todella, todella pieni ja kuitenkin tulee ajettua Suomessa noin 30 tkm vuodessa.

Typeriä ovat he jotka uskovat säästävänsä hel**tisti aikaa ajamalla ylinopeutta, oikeastaan heiltä pitäisi kortti viedä koska ovat vaaraksi muille jotka ajavat nopeusrajoitusten mukaan (todellista nopeutta). Nämä toopet jotka ajavat ylinopeutta vaarantavat muuta liikennettä vaarallisilla ohituksilla (Volvo ja Audi ylikorostuvat). Mihin teillä oikein on kiire, ihan oikeasti hei!?

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 02.01.18 - klo:22:14
Jos ajaa esim. 10 % alle suurimman sallitun nopeuden ei kyse ole alinopeudesta. Jos ajaa saman verran yli suurimman sallitun nopeuden on kyse rangaistavasta ylinopeudesta. Ongelmallisia ovat ne, jotka ovat korvaamattomia ja eivät osaa aikatauluttaa päiväänsä oikein. Heille sopisi puhelin ja etäpääte paremmin.

Jokaisella on oikeus valita turvallinen nopeus ajokykyynsä, renkaiden ominaisuuksien ja kelin mukaan. Vastuu on nykyisenkin lain mukaan ohittajalla.
Niinhän se on, mutta kyse on liikenteen sujuvuudesta ja muiden huomioonottamisesta. Jos ajat alinopeutta, oli se sitten 10% tai 5% alle sallitun, niin olet silloin tien tukkona useimmalla tiellä. Peilistäsi näet muut autot ja aiheutat siten jonon, heiluriliikkeen ja vaaratilanteet.

Geoman

#1836
Kun Kehä I:lle tuli nopeuskameroita runsaasti. Kirjoitettiin niiden aiheuttavan haitariliikettä. Enään ei ole haitariliikettä kun ylinopeuksia ajavat on poimittu pois. Liikenne sujuu hienosti alinopeudella tasaisesti noin 80 km/h.

Oli kitkat tai nasta niin liikenne on sujuvaa jäisinä aamuinakin. Tuleepa ajeltua kehä päästä päähän viitenä päivänä viikossa.

Tiellä liikkuu yli 50'000 autoa päivässä ja on monenlaisia kuljettajia ja autoja. Vuosaareen satamaan pääsevät rekatkin hyvin.

9987

Liikenteessä on suurin sallittu nopeus, alinopeutta ei ole. Ehkä se on ongelma ratin ja penkin välissä ? Ei minua haittaa jos joku ajaa 85-90km/h autolla 100km/h rajoituksella tai jos traktori ajaa edessä 45km/h. Menen ohi sopivassa paikassa jos tarvetta.


Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 02.01.18 - klo:22:22
Kun Kehä I:lle tuli nopeuskameroita runsaasti. Kirjoitettiin niiden aiheuttavan haitariliikettä. Enään ei ole haitariliikettä kun ylinopeuksia ajavat on poimittu pois. Liikenne sujuu hienosti alinopeudella tasaisesti noin 80 km/h.

Oli kitkat tai nasta niin liikenne on sujuvaa jäisinä aamuinakin. Tuleepa ajeltua kehä päästä päähän viitenä päivänä viikossa.

Tiellä liikkuu yli 50'000 autoa päivässä ja on monenlaisia kuljettajia ja autoja. Vuosaareen satamaan pääsevät rekatkin hyvin.
80kmh nopeusalueella ei 80kmh ajava aja alinopeutta. Minäkin ajan kehää, ja hyvin se yleensä vetää, mutta usein on myös näitä jotka ajavat vasenta kaistaa kun ovat joskus kääntymässä, ja nopeus on alle 80kmh. Tämä aiheuttaa ohittelua oikealta puolelta jne.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 02.01.18 - klo:22:24
Liikenteessä on suurin sallittu nopeus, alinopeutta ei ole. Ehkä se on ongelma ratin ja penkin välissä ? Ei minua haittaa jos joku ajaa 85-90km/h autolla 100km/h rajoituksella tai jos traktori ajaa edessä 45km/h. Menen ohi sopivassa paikassa jos tarvetta.
Minua ainakin haittaa, koska se aiheuttaa jonon, joka aiheuttaa vaaratilanteita. On pelkkää itsekkyyttä ajella jono perässään.
Tieliikennelaissakin on sanottu, että alinopeus on rangaistavaa. Kuten myös ylinopeus.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 02.01.18 - klo:22:36
Minua ainakin haittaa, koska se aiheuttaa jonon, joka aiheuttaa vaaratilanteita. On pelkkää itsekkyyttä ajella jono perässään.
Tieliikennelaissakin on sanottu, että alinopeus on rangaistavaa. Kuten myös ylinopeus.

,,rsyttävintä on nopeuden sahaaminen junan etummaisella tai toisella joka ei uskalla ohittaa. Tasainen hieman rajoitusta alempi nopeus ei haittaa takanatulijoita läheskään niin paljon kuin tuo sahaaminen. Selkeästi muuta liikennettä hitaammin hyvästä syystä ajava vetäisee parin kilometrin välein bussipysäkille tms hetkeksi. Heille nostan hattua.

Kaikkein raivostuttavinta on hyvin tyypillinen tapa kihnuttaa sitä 65-70 todellista nopeutta 80-alueen maantiellä ja täräyttää ohituskaistan kohdalla todellinen 100km/h kun tie levenee (ja rajoitus nousee). He saattavat saada yllättävän nenäverenvuodon kanssa-autoilijoiltaan.

Reilulla ylinopeudella ajavat perässäroikkuvat ovat toinen raivoni kohde, ja annan hyvin usein hieman tuulilasin pesunestettä silmilleen jos eivät mene tilaisuuden tullen samantien ohi.

PS. Silloin kun keliolosuhteet ovat oikeasti huonot, nopeus on syytä pitää alle nopeusrajoituksen ainakin 100km/h rajoitusalueella. Kelin mukaan pitää mennä, turvallisesti, yhteispelillä.

sakal83

Lainaayhteispelillä.
Täysin tuntematon käsite suomessa. Toisin kun reilusti idempänä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 03.01.18 - klo:00:55
Selkeästi muuta liikennettä hitaammin hyvästä syystä ajava vetäisee parin kilometrin välein bussipysäkille tms hetkeksi. Heille nostan hattua.

Oletko joskus nähnyt tällaisen? Viime kesänä näin YHDEN tällaisen karavaanarin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.01.18 - klo:06:52
Oletko joskus nähnyt tällaisen? Viime kesänä näin YHDEN tällaisen karavaanarin.

Joskus harvoin. Itse vedän kuomullisen perävaunun kanssa tarvittaessa sivuun että ohitustarve vähenee kun liikenne vilkasta. Hyvin usein näytän vanhanaikaisesti ohituspaikan vilkulla ja vedän hieman sivuun. Peräkärryä tulee tosin vedettyä harvoin kesäaikaan. Talvella en peräkärryä käytä.

Aikanaanhan raskaalla kalustolla oli erillinen ohitusmerkkivalo. Muistaakseni vihreä. Nykyään rekat ja linja-autot eivät ohituspaikkaa vilkulla (ehkä vastuukysymysten) takia näytä.

tet

^ Itse olen silloin tällöin (aika harvoin tosin) vetäissyt pysäkillä paussin, vaikka olen henkilöautolla ilman kärryä liikenteessä ja ajanut ihan rajoituksen mukaan. Joskus ei vaan jaksa persekärpästä kauan katsella. Jos itsellä ei vanne kiristä otsaa siinä kohtaa, niin pissapojan ruiskutteluiden tai jarrupolkimen pumppaamisen sijaan lunkisti vaan pysäkille ja perskärpänen saa mennä. Yleensä se ei horisonttiin katoa, mutta harvemmin on kyllä tullut myöskään perä edellä vastaan hetken kuluttua.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: SNG - 03.01.18 - klo:11:22
Joskus harvoin. Itse vedän kuomullisen perävaunun kanssa tarvittaessa sivuun että ohitustarve vähenee kun liikenne vilkasta. Hyvin usein näytän vanhanaikaisesti ohituspaikan vilkulla ja vedän hieman sivuun. Peräkärryä tulee tosin vedettyä harvoin kesäaikaan. Talvella en peräkärryä käytä.

Aikanaanhan raskaalla kalustolla oli erillinen ohitusmerkkivalo. Muistaakseni vihreä. Nykyään rekat ja linja-autot eivät ohituspaikkaa vilkulla (ehkä vastuukysymysten) takia näytä.

Itse käytän jos näyttää siltä että takana tulevalla on ohitushaluja ja autossaan edes vähän tehoja. Paljon kuitenkin näkee sitä että kun ojan puolelle vilkuttaa niin sitten se ohitus alkaa vasta 10 sekunnin kukuttua eikä heti. Siksi en kaikille tätä näytä kun siellä voi olla tumpeloita ratin takana.

Ja jos näette vilkun vasemmalle ohituksen aikana tai siihen lähdettäessä niin se ei meinaa että ohitusta voi jatkaa, tätä ei 99,9% haittiksista ymmärrä  ???
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 03.01.18 - klo:11:35
Itse käytän jos näyttää siltä että takana tulevalla on ohitushaluja ja autossaan edes vähän tehoja. Paljon kuitenkin näkee sitä että kun ojan puolelle vilkuttaa niin sitten se ohitus alkaa vasta 10 sekunnin kukuttua eikä heti. Siksi en kaikille tätä näytä kun siellä voi olla tumpeloita ratin takana.

Ja jos näette vilkun vasemmalle ohituksen aikana tai siihen lähdettäessä niin se ei meinaa että ohitusta voi jatkaa, tätä ei 99,9% haittiksista ymmärrä  ???

Huomattu on. Seuraan puolipassiivisesti takana olevaa liikennettä. Kun taakse ilmestyvä on selkeästi sellainen joka ohittaa tilanteen tullessa eikä jää junailemaan, käytän vilkkue. Kilometritolkulla junassa olevalle en yleensä näytä koska ei se meno siitä miksikään muutu.

Totta. Vilkku vasemmalle tarkoittaa ,,L,, OHITA! Se on selkeä varoitus.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Ilkka83 - 01.01.18 - klo:18:21
Tän vois lukottaa...kaikki ajaa, millä ajaa ja jos jollain on rahoja kiinni toisten talvirenkaissa nii sit voidaan keskustella...

Miksi pitäisi lukottaa...ainahan voi jättää keskustelun lukematta...puhumattakaan, että siihen kannattaisi itse osallistua...jos keskustelun taso tuntuu heikolta...

Lainaus käyttäjältä: Ilkka83 - 01.01.18 - klo:18:21
Muuten tää on ”joopasEipäs” jaadajaadaa...

Eivätkö keskustelut ylipäätään ole aika usein "joopasEipäs"...varsinkin netissä...vaikea kuvitella keskustelua, jos kaikilla olisi sama mielipide....

Lainaus käyttäjältä: Ilkka83 - 01.01.18 - klo:18:34
...rakentaavaa keskustelua vähemmän on....ja kokemuksia...

Näin jos on, niin tasokkaampaa keskustelua silloin itse syytä lisätä on...ja lisätä mikä estää omia kokemuksia...jos aihe kiinnostava on....

pekeke

#1848
OT, etelänmailla ovela tapa laittaa itsekin vilkku päälle vasemmalle jos edessäoleva vilkuttaa kääntyvänsä vasemmalle, tällöin takanatuleva osaa varautua hidastamiseen eikä synny peräänajovaaraa, eikä synny turhaa ajatusta ohittamisesta, on ne fiksuja.

AP

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 02.01.18 - klo:22:36
Tieliikennelaissakin on sanottu, että alinopeus on rangaistavaa.

En ole kyseistä lakia lukenut enkä jaksa nyt lukeakkaan mutta onko todella näin? Jos on, niin minkälaiset on sanktiot ja mitkä ovat kriteerit rangaistuksen saamiseen??
A4 2.0TdiQ avant 2018

SNG

Lainaus käyttäjältä: AP - 03.01.18 - klo:15:56
En ole kyseistä lakia lukenut enkä jaksa nyt lukeakkaan mutta onko todella näin? Jos on, niin minkälaiset on sanktiot ja mitkä ovat kriteerit rangaistuksen saamiseen??

Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto
Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.

Tieliikennelain 2,luvun 27 § sanoo noin. Sanktioista en tiedä, mutta kriteerit mielestäni yllä kuvattu.

Geoman

Monen auton taloudellisin ajonopeus on 80...90 km h ja raskaiden ajoneuvojen sekä kevyt perävaunullisten ajoneuvojen suurin sallittu nopeus on 80 km/h. En usko että laki voi edellyttää ajamaan edellä mainittuja nopeuksia lujempaa. Olettaisin, että 25 % alitus suurimmasta sallitusta nopeudesta on lainlaatijan mukaan hyväksyttävä. Aisaan vaikuttaa luonnollisesti sääolosuhteet.

Olisi mielenkiintoista mikäli määriteltäsiin teille alin sallittu nopeus. Tavallaan se on määritelty vain siten, että mopot ja traktorit, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 40 km/h,  eivät saa liikennöidä moottoriliikenneteillä tai moottoriteillä.

Hidalgo

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201711012200501911_oa.shtml

https://www.imatralainen.fi/artikkeli/258924-kevyt-kaasujalka-ei-pelasta-sakolta-alinopeudestakin-voi-rapsahtaa-pikavoitto
”hitaasti ajaminen voi lisätä ohitustarvetta. Tämä on kolikon toinen puoli, että tällöin riskit onnettomuuteen lisääntyvät.”

”tutkimusten mukaan onnettomuusriski kasvaa moninkertaiseksi, jos auton nopeus poikkeaa 20% väylän keskimääräisestä nopeudesta eli muuta liikennettä merkittävästi nopeammin tai hitaammin ajavat lisäävät onnettomuusriskiä.”

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 03.01.18 - klo:18:27
”tutkimusten mukaan onnettomuusriski kasvaa moninkertaiseksi, jos auton nopeus poikkeaa 20% väylän keskimääräisestä nopeudesta eli muuta liikennettä merkittävästi nopeammin tai hitaammin ajavat lisäävät onnettomuusriskiä.”

15km/h ylinopeus nostaa ohitustarpeen kolminkertaiseksi. Tällainen fakta on jäänyt itsellä mieleen ja sen vuoksi ei paljon yli 5-10% ylinopeutta kannata ajella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: SNG - 03.01.18 - klo:16:24
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto
Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.

Tieliikennelain 2,luvun 27 § sanoo noin. Sanktioista en tiedä, mutta kriteerit mielestäni yllä kuvattu.

Olen ymmärtänyt, että kun täällä foorumeilla käytetään termiä "alinopeus", se tarkoittaa alle suurimman sallitun nopeuden ajamista. Sellaista kieltoa ei siis laissa ole, miten voisikaan olla. Tarpeettoman hitaasti ajaminen ei ole sama kuin alle maksiminopeuden ajaminen. Jos katsoo tuulilasista ulos ja näkee edellään alle nopeusrajoituksen ajavan auton, ei voi tietää onko sen kuljettajalla jokin tarve juuri sen nopeuden käyttöön vai ei.

Tällaisen keskustelun ongelma on se, että on hyvin vaikea ilmaista toisille keskustelijoille, mikä on omasta mielestä milloinkin aiheellinen "alinopeus" ja mikä aiheeton. Jokainen kokee erilaisia tilanteita, ja jokainen kokee saman tilanteenkin vielä eri lailla. Jonkun mielestä pienikin nopeusrajoituksen alitus on alinopeutta, vaikka olisi pimeää ja sateinen sää. Toisen mielestä aurinkoisena päivänäkin saa ajella kohtuudella alle rajoituksen. Kun täällä heitetään termi "alinopeus", se voi tarkoittaa oikeastaan mitä tahansa kävelyvauhdista aina 1 km/h alle rajoituksen ajamiseen. Tähän sitten kukin kommentoi, mikä on hänen mielestään oikea tapa tilanteessa, vaikka ei välttämättä tiedä itse tilanteesta yhtään mitään. Muuta kuin että on menty "alinopeutta".

Juu ja ei liittynyt rengasvalintoihin sitten yhtään mitenkään tämä(kään) postaus. :P
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.01.18 - klo:12:01
Olen ymmärtänyt, että kun täällä foorumeilla käytetään termiä "alinopeus", se tarkoittaa alle suurimman sallitun nopeuden ajamista. Sellaista kieltoa ei siis laissa ole, miten voisikaan olla. Tarpeettoman hitaasti ajaminen ei ole sama kuin alle maksiminopeuden ajaminen. Jos katsoo tuulilasista ulos ja näkee edellään alle nopeusrajoituksen ajavan auton, ei voi tietää onko sen kuljettajalla jokin tarve juuri sen nopeuden käyttöön vai ei.

Selkeästi esitetty näkemys, johon ei ole paljon lisättävää. Aikaisempiin kommentteihin viitaten voisi ehkä todeta, että "alinopeuskielto" ei ole tieliikennelain 27 §:ssä, vaan 24 §:ssä. Ja lainkohdassa ei siis kielletä "alinopeudella" ajamista, vaan "aiheettoman hidas" ajo. Mitä sitten tarkoitetaan "aiheettoman hitaalla" ajolla? Yksi vastaus löytyy teoksesta Liikennerikokset (Utriainen " Isoluoma):

Säännös ei kuitenkaan velvoita ajamaan esim. 100 km/h:n nopeusrajoitusalueella juuri sillä vauhdilla. Aiheettoman hidasta nopeutta määriteltäessä on otettava huomioon se, että vauhdin hidastaminen olosuhteiden huonontuessa on aina aiheellista, jos käytetty nopeus on liikenneturvallisuudelle vaarallista. On myös ajateltavissa, että mikä tahansa vauhdin hidastaminen on aiheellista, jos ajoneuvon kuljettaja ei koe voivansa turvallisesti kuljettaa ajoneuvoa nopeammalla vauhdilla. Säännös kuitenkin edellyttää, että vauhdin on oltava riittävän suuri liikenteen sujuvuuden kannalta. Säännöksen tarkoittamaa hitautta ei voida määritellä kilometreinä tunnissa, koska se vaihtelee nopeusrajoitusten ja liikenneolosuhteiden mukaan. Aiheettoman hitaana voidaan pitää todella tuntuvaa alinopeutta. Tällainen voi olla esimerkiksi 50 km/h tiellä, jossa sallittu nopeus on 80 km/h edellyttäen, että olosuhteet ovat hyvät.

Epäilen, että kovin montaa kuljettajaa ei Suomessa olla liian hitaasta ajonopeudesta rangaistu. Mutta mahdollista se siis on. TLL 103 §:n nojalla kysymykseen tulee sakkoseuraamus.

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.01.18 - klo:12:01
Tällaisen keskustelun ongelma on se, että on hyvin vaikea ilmaista toisille keskustelijoille, mikä on omasta mielestä milloinkin aiheellinen "alinopeus" ja mikä aiheeton. Jokainen kokee erilaisia tilanteita, ja jokainen kokee saman tilanteenkin vielä eri lailla. Jonkun mielestä pienikin nopeusrajoituksen alitus on alinopeutta, vaikka olisi pimeää ja sateinen sää. Toisen mielestä aurinkoisena päivänäkin saa ajella kohtuudella alle rajoituksen. Kun täällä heitetään termi "alinopeus", se voi tarkoittaa oikeastaan mitä tahansa kävelyvauhdista aina 1 km/h alle rajoituksen ajamiseen. Tähän sitten kukin kommentoi, mikä on hänen mielestään oikea tapa tilanteessa, vaikka ei välttämättä tiedä itse tilanteesta yhtään mitään. Muuta kuin että on menty "alinopeutta".

Arkikokemuksen perusteella sanoisin, että ainakin nelostiellä Helsingin ja Jyväskylän välillä alinopeuden kynnys on yleisesti ottaen melko pieni. Tekisi melkein mieli sanoa, että tietyn suuruisen ylinopeuden käyttämättä jättäminen on joidenkin kuljettajien mielestä (paheksuttavaa) alinopeutta. Mikään mallikansalainen en tässä suhteessa ole toki minäkään, vaan hieman yli suurimman sallitun nopeus helposti tuppaa nousemaan, vaikka mopomoottorilla (1.4 COD) liikkeellä olenkin. Mutta kummallisin ilmiö ko. tieosuudella on mielestäni se, miten samat kuljettajat vaihtelevat ali- ja ylinopeuden välillä. Eli rajoitus on 100 km/h, ja autoilija N.N ajaa nopeudella 90"95 km/h. Ohituskaista alkaa, ja valmistaudun ohittamaan N.N:n. Jostain syystä nopeus nouseekin nyt tuonne 105"110 km/h, jolloin ohitus edellyttääkin sitten ikävän paljon ylinopeutta. Ohittamatta jättämisestä seuraa kuitenkin se, että seuraava väli mennään taas 90"95 km/h. Olisi mielenkiintoista tietää, millainen motiveeraus tässä on taustalla.

SNG

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 04.01.18 - klo:13:07

Arkikokemuksen perusteella sanoisin, että ainakin nelostiellä Helsingin ja Jyväskylän välillä alinopeuden kynnys on yleisesti ottaen melko pieni. Tekisi melkein mieli sanoa, että tietyn suuruisen ylinopeuden käyttämättä jättäminen on joidenkin kuljettajien mielestä (paheksuttavaa) alinopeutta. Mikään mallikansalainen en tässä suhteessa ole toki minäkään, vaan hieman yli suurimman sallitun nopeus helposti tuppaa nousemaan, vaikka mopomoottorilla (1.4 COD) liikkeellä olenkin. Mutta kummallisin ilmiö ko. tieosuudella on mielestäni se, miten samat kuljettajat vaihtelevat ali- ja ylinopeuden välillä. Eli rajoitus on 100 km/h, ja autoilija N.N ajaa nopeudella 90"95 km/h. Ohituskaista alkaa, ja valmistaudun ohittamaan N.N:n. Jostain syystä nopeus nouseekin nyt tuonne 105"110 km/h, jolloin ohitus edellyttääkin sitten ikävän paljon ylinopeutta. Ohittamatta jättämisestä seuraa kuitenkin se, että seuraava väli mennään taas 90"95 km/h. Olisi mielenkiintoista tietää, millainen motiveeraus tässä on taustalla.

Juuri näin. Tuollainen käytös on ehkä tahatonta mutta voitaisiin tulkita suoranaiseksi liikenteen häirinnäksi, josta kaiketi rangaistukset aika kovia. Tuota näkee todella usein! Sitten ihmetellään kun tulee hazardiohituksia ohituskaistojen välillä.

Viitaten nyt lainaamattomaan tekstisi alkuosaan alinopeus on todellakin vain termi. Huonoissa tieolosuhteissa turvallinen nopeus monesti alle nopeusrajoitusten ja vaihtelee vielä kuljettajan kokemuksen ja ajoneuvon kunnon mukaan. Laki on miten se on kirjoitettu, loppu on kiinni lain tulkinnasta ja poliisin tilannetajusta.


SNG

Pirkanmaalla alkanut lumisade, eli kohta renkaiden talviominaisuuksille saattaa olla käyttöä olivat ne nastat, pohjoismaiset kitkat, Keski-Euroopan kitkat tai Misukan Cross-Climatet. Toivottavasti kaikkien palstalaisten renkaat tuoreet ja hyväkuntoiset + maltti penkin ja ratin välissä.

Mielestäni tällaiset offarit ovat ihan piristäviä. Kyllä aina jossakin vaiheessa palataan itse aiheeseen, tai sitten Jyrin jury antaa penalteja  ;)

jt

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 04.01.18 - klo:13:07
mopomoottorilla (1.4 COD) liikkeellä olenkin. Mutta kummallisin ilmiö ko. tieosuudella on mielestäni se, miten samat kuljettajat vaihtelevat ali- ja ylinopeuden välillä. Eli rajoitus on 100 km/h, ja autoilija N.N ajaa nopeudella 90"95 km/h. Ohituskaista alkaa, ja valmistaudun ohittamaan N.N:n. Jostain syystä nopeus nouseekin nyt tuonne 105"110 km/h, jolloin ohitus edellyttääkin sitten ikävän paljon ylinopeutta. Ohittamatta jättämisestä seuraa kuitenkin se, että seuraava väli mennään taas 90"95 km/h. Olisi mielenkiintoista tietää, millainen motiveeraus tässä on taustalla.
Kylläpä kuulostaa tutulta. Nyt kun vielä nelostiellä on monessa kohtaa 80km/h rajoitus, ilmiö esiintyi tuossa viime vkl siten että normipätkillä osa ajeli sitä 70km/h tai kun tuli autoja tai valaistuja osuuksia, niin nopeus tippui sinne 70:n tienoille. Sitten kun tulee ohituskaista tai suora jossa voisi ohittaa, niin sitten painetaan 90km/h. Eli aja siinä sitten jonon perässä tai vaihtoehtoisesti ohitus joka menee yli sallitun nopeuden kun "suoranopeus" nousee kovaksi. Ihmeellisin ilmiö esiintyi muuten samalla reissulla Turku-Tampere välillä kun lumisade (ei mikään myrsky kuitenkaan) tiputti muutaman auton nopeuden 60km/h:hon 80km/h alueella. Oiskohan ollut sitten kesärenkaat alla vai mikähän lie ollut syynä vaiko umpikuluneet talvirenkaat?

Se on ihan fine itsestä jos jostakin tuntuu varsinkin näin talvella että keli/sää + kalusto + kuljettajakombinaation mielestä turvallinen nopeus on alle maksimi nopeuden. Näin pitääkin toimia, ehkä kyllä itsekään posota lumimyrskyssä täyttä vauhtia. Sen sijaan se on vähän ongelmallista että nopeus "pumppaa" ylös/alas ali- ja ylinopeuden välillä niin että ohittaminen käy todella hankalaksi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 10.01.18 - klo:00:26
Kylläpä kuulostaa tutulta. Nyt kun vielä nelostiellä on monessa kohtaa 80km/h rajoitus, ilmiö esiintyi tuossa viime vkl siten että normipätkillä osa ajeli sitä 70km/h tai kun tuli autoja tai valaistuja osuuksia, niin nopeus tippui sinne 70:n tienoille. Sitten kun tulee ohituskaista tai suora jossa voisi ohittaa, niin sitten painetaan 90km/h. Eli aja siinä sitten jonon perässä tai vaihtoehtoisesti ohitus joka menee yli sallitun nopeuden kun "suoranopeus" nousee kovaksi. Ihmeellisin ilmiö esiintyi muuten samalla reissulla Turku-Tampere välillä kun lumisade (ei mikään myrsky kuitenkaan) tiputti muutaman auton nopeuden 60km/h:hon 80km/h alueella. Oiskohan ollut sitten kesärenkaat alla vai mikähän lie ollut syynä vaiko umpikuluneet talvirenkaat?

Se on ihan fine itsestä jos jostakin tuntuu varsinkin näin talvella että keli/sää + kalusto + kuljettajakombinaation mielestä turvallinen nopeus on alle maksimi nopeuden. Näin pitääkin toimia, ehkä kyllä itsekään posota lumimyrskyssä täyttä vauhtia. Sen sijaan se on vähän ongelmallista että nopeus "pumppaa" ylös/alas ali- ja ylinopeuden välillä niin että ohittaminen käy todella hankalaksi.

Kysymys: Miksi ei voi ohittaa ohituskaistojen välissä ja ajaa yksikseen ohituskaistat? Näin minä pyrin tekemään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy