Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Hidalgo

Jos joku haluaa ajaa jonossa, niin ottakoon junan. Autoilla jonossa ajaminen on aina suurempi riski, kuin yksinään ajaminen. Siksi tapahtuu ohituksia.

jt

Lainaus käyttäjältä: penalalli - 30.12.17 - klo:22:14
Tultiin joulupyhien jälkeen pulmitta Saariselältä pääkaupunkiseudulle Q3:lla.
Alla oli R2 kitkat, lämpötila vaihteli -25'C ja plussan välillä. Lumi pölisi alussa ja rapa Jyväskylän jälkeen.
Ainoa liukkaus yllätti vasta kehä 3:sen rampissa.

Entisenä nastamiehenä, olen täysin pro-kitka nykyään.
Sama täällä, jouluaaton aattona (23.päivä) meni Suomen yli kunnon lumimyrsky (lunta tuli 5-10cm). Silloin tuli ajeltua vajaa 200km Ouluun ja takaisin, alla Nokian R2 kitkat. Alkumatkalla pystyi ohittelemaankin, mutta loppumatkasta ajelu meni kiltisti jonossa, sillä lumisade blokkasi näkyvyyden niin että jopa urheimmat 4-tien kamikaze-ohittajat tyytyivät jonossa ajeluun. Jopa moottoritie ei innostanut kuin muutaman ohituksiin, sillä auraamaton ohituskaista kunnon lumikerroksen kera hyydyttää paremmankin kaluston menohalut.

Pidossa ei ollut moittimista, lämpötila oli pikkupakkasella, paitsi loppumatkasta lämpö meni plussan puolelle. 

Mitä tulee jonoihin, ei autoilussa niitä voi välttää jos ajaa vähänkään liikennöidyillä paikoilla. Kunnon jonottelua voi testata vaikka Tukholman ympäristön moottoriteillä, siinä on autoilun riemua kun madellaan 30..50km/h 3-5 kaistaa rinnakkain..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Iero

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.01.18 - klo:09:18
Jos joku haluaa ajaa jonossa, niin ottakoon junan. Autoilla jonossa ajaminen on aina suurempi riski, kuin yksinään ajaminen. Siksi tapahtuu ohituksia.


Vähänkin vilkkaammilla teillä ruuhka-aikoina tahtoo syntyä jonoja. En uskoisi jonoissa riskin kasvavan, jos pidetään keliä vastaavat turvavälit. Pimeällä ja huonolla kelillä riskipaikkoja syntyy, kun ohittelijat tunkevat hätäisesti väleihin.


Muutamia kertoja on tapahtunut niin, että olen huomannut kiireisen ohittelijan myöhemmin ajaneen pellolle. Sitä ennen jonossa ohittelijan edetessä palaa monet jarruvalot kertoen siitä kuinka jonon rauhallinen eteneminen on häiriintynyt.


Viidenkymmenen kilometrin matkalla matka-aika pitenee korkeintaan reilun 3 minuuttia, jos ajaa 100 km/h sijasta 90 km/h. Jos ajomatka on lyhyempi matka-ajan säästö on minimaalinen.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Iero - 01.01.18 - klo:13:10

Vähänkin vilkkaammilla teillä ruuhka-aikoina tahtoo syntyä jonoja. En uskoisi jonoissa riskin kasvavan, jos pidetään keliä vastaavat turvavälit. Pimeällä ja huonolla kelillä riskipaikkoja syntyy, kun ohittelijat tunkevat hätäisesti väleihin.


Muutamia kertoja on tapahtunut niin, että olen huomannut kiireisen ohittelijan myöhemmin ajaneen pellolle. Sitä ennen jonossa ohittelijan edetessä palaa monet jarruvalot kertoen siitä kuinka jonon rauhallinen eteneminen on häiriintynyt.


Viidenkymmenen kilometrin matkalla matka-aika pitenee korkeintaan reilun 3 minuuttia, jos ajaa 100 km/h sijasta 90 km/h. Jos ajomatka on lyhyempi matka-ajan säästö on minimaalinen.

Jos possujunassa ajajilla on turvavälit kunnossa ei ohittaminen häiritse heidän ajamistaan milläänlailla, mutta näin ei ole!

Itse en ole ikinä nähnyt kiireista ohittajaa pellolla. Miksiköhän?

Enkä minä ohita ajan säästön vuoksi possujunaa, vaan sen vuoksi, että vihaan pumppailua ja sitä ettei kyetä ajamaan tasaista nopeutta. Enkä ole tämän ajatuksen kanssa yksin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tsi1490

Lauantaina kasitiellä kaikki ajoivat tasaista 80+ nopeutta eli jokseenkin rajoituksen mukaan. Muutamat hätäisimmät, joille se ei riittänyt, olivat sitten samoissa liikennevaloissa jonon ensimmäisinä Laitilassa. Säästihän ohituksilla siis muutaman sadasosan ja sai paalupaikan seuraavalle pikataipaleelle.

Oman kokemukseni mukaan ohittelulla muualla kuin moottoriteillä saa aikaan vain vaaratilanteita ilman mitään hyötyä. Itse olen valinnut tavaksi ajaa muun liikenteen nopeutta ja ohittaa vain traktorit ym. selvästi normaaliliikenteen vauhdista poikkeavat.

Iero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.01.18 - klo:13:14
Jos possujunassa ajajilla on turvavälit kunnossa ei ohittaminen häiritse heidän ajamistaan milläänlailla, mutta näin ei ole!

Itse en ole ikinä nähnyt kiireista ohittajaa pellolla. Miksiköhän?

Enkä minä ohita ajan säästön vuoksi possujunaa, vaan sen vuoksi, että vihaan pumppailua ja sitä ettei kyetä ajamaan tasaista nopeutta. Enkä ole tämän ajatuksen kanssa yksin.


A) Kovassa vauhdissa ei ehdi huomioimaan ympäristöä😄


B) Aktiivinen vakkari joka autoon olisi kova juttu. Pienet pumppailut eivät haittaa. Minulla on valittuna pisin väli, joten ohittaja mahtuu helposti eteeni ja pikkuhiljaa turvaväli on kunnossa. Mukava soljua muun liikenteen mukana hermoilematta.


Joskus menee sata - parisataa kilometriä ilman jarruun koskemista päätiellä ajaessa. Kaasua joutuu käyttämään, jos liikenne harvaa ja haluaa rekoista sekä köröttelijöistä ohi.


Monenlaisessa kelissä ja monenlaisilla renkailla on tullut ajeltua ilman suurempia ongelmia. Pääasia, että välttää sellaista ajotyyliä, jossa voi joutua kokeilemaan renkaiden pitorajoja. Niitä käyn kokeilemassa tilaisuuden tullen jääradalla.


Nuorempana kyllä jouduin joitakin kertoja vähän tiukempaan tilanteeseen, kun testosteronia oli ylenmäärin ja hiukan piti kavereille näyttää. Onneksi ei kuitenkaan sattunut mitään vahinkoa. Varmaan runsas pyöriminen jääradoilla auttoi ymmärtämään kuinka avuton on tilanteessa kun ylitetään tietyt rajat - sitä tilannetta tulee välttää liikenteessä kaikin mahdollisin keinoin.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

joukose

Minulle on nyt kolmas auto tulossa jossa on tuo ennakoiva vakkari ja siitä on paljon apua koska ajan max 75 tkm/vuosi ja tuosta ajosta 70 % täysin ruuhkaisilla teillä turun ja lahden väylillä sekä kehä yhtä molempiin suuntiin. Ennakoivan vakkarin ominaisuuksissa on merkkikohtaisia eroja. Joissain vakkari päästää etäisyyden luistamaan molempiin suuntiin edellä tai oman ajonopeuden muuttuessa ripeähkösti. Lisäksi jäisellä tiellä 100 km/h nopeudella en käytä sitä ollenkaan koska edes S90 Volvon pisimmälle etäisyydelle säädetty vakkari ei riitä turvavälinä ääritilantiessa eli kun edellä ajava lyö liinat kiinni äkkiarvaamatta. Lisäksi oikealta tai vasemmalta eteen tulevaa ajoneuvoa vakkarit ei huomioi riittävän nopeasti.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Iero

Lainaus käyttäjältä: joukose - 01.01.18 - klo:16:57
Minulle on nyt kolmas auto tulossa jossa on tuo ennakoiva vakkari ja siitä on paljon apua koska ajan max 75 tkm/vuosi ja tuosta ajosta 70 % täysin ruuhkaisilla teillä turun ja lahden väylillä sekä kehä yhtä molempiin suuntiin. Ennakoivan vakkarin ominaisuuksissa on merkkikohtaisia eroja. Joissain vakkari päästää etäisyyden luistamaan molempiin suuntiin edellä tai oman ajonopeuden muuttuessa ripeähkösti. Lisäksi jäisellä tiellä 100 km/h nopeudella en käytä sitä ollenkaan koska edes S90 Volvon pisimmälle etäisyydelle säädetty vakkari ei riitä turvavälinä ääritilantiessa eli kun edellä ajava lyö liinat kiinni äkkiarvaamatta. Lisäksi oikealta tai vasemmalta eteen tulevaa ajoneuvoa vakkarit ei huomioi riittävän nopeasti.


Niinpä, ajotapa pitää valita vallitsevien olosuhteiden mukaan. Tosi liukkaalla minä myös ajan ilman ACC:tä, koska tarvitaan normaalia pitempi turvaväli ja selvä tuntuma nopeasti vaihteleviin tieolosuhteisiin oli renkaat mitkä hyvänsä.


Honda CRV:n ja Toyota RAV4:n välillä on se ero, että Hondassa sai napsauttaa uuden ajonopeuden muistiin, vaikka vakkari oli aktivoitu, mutta Toyotassa pitää ensin ottaa vakkari pois päältä ja sitten, kun vauhti on oikea, kuitataan uusi nopeus muistiin.


Kun ohittava auto tulee eteen samalle kaistalle, niin vakkari ei reagoi aktiivisella hidastamisella niin kauan kun ohittajan nopeus on suurempi kuin ohitettavan nopeus, vaikka turvaväli olisikin minimaalinen. Jos nopeusero autojen välillä on pieni niin, joskus joutuu napsauttamaan vakkarin pois päältä joksikin aikaa ja aktivoimaan sitten kun väli on sopiva,


Tavallisella vakkarilla jonossa ajo ei oikein suju muuten kuin jättämällä hiukan ylisuuri turvaväli ja hyväksyä ohittajat tai vetäisemällä jonosta ohi ja ajaa vakkarilla ylhäisessä yksinäisyydessä sellaisella nopeudella, että ei jää jonon jarruksi.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

sambolo

Miten nää possujonot liitty nyt renkaisiin? Oliko kaikki possujonossa vajaavetosia ja kitkoilla ja ainoostaan contin nastoilla ja nelivedolla pystyy ajamaan rajoitusten mukaan?  En usko koska esim itse vajaavetoisella ja kitkoilla olen myös ajellut rajoitusten mukaan ongelmitta possujonojen ohi.

Mitä tulee hätäsiin ohittelijoihin jotka löytyy penkasta myöhemmin, niin olen myös todistanut tällaista, auto oli lexus maasturi. Näkyvyys oli huono, ei todennäköisesti ollut kerenny hidastamaan kun liikenne oli pysähtynyt. Itse ajoin rajoitusten mukaan, ja kerkesin kyllä pysähtyä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Ilkka83

Tän vois lukottaa...kaikki ajaa, millä ajaa ja jos jollain on rahoja kiinni toisten talvirenkaissa nii sit voidaan keskustella...

Muuten tää on ”joopasEipäs” jaadajaadaa...

Pikkumaisuuksiin tarttumista lähinnä...suomi on iso maa....isot maantieteelliset erot
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Ilkka83 - 01.01.18 - klo:18:21
Tän vois lukottaa...kaikki ajaa, millä ajaa ja jos jollain on rahoja kiinni toisten talvirenkaissa nii sit voidaan keskustella...

Muuten tää on ”joopasEipäs” jaadajaadaa...

Pikkumaisuuksiin tarttumista lähinnä...suomi on iso maa....isot maantieteelliset erot

JA miksi pitäisi lukottaa? Siksikö että keskustelu siirrettäisiin muihin ketjuihin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ilkka83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.01.18 - klo:18:26
JA miksi pitäisi lukottaa? Siksikö että keskustelu siirrettäisiin muihin ketjuihin?

No tää jauhaa tyhjää...samat asiat hiekkalaatikolla?

Enemmän tää on ”mutuiluu” ja toisten ihmisten valintojen dissaamista...rakentaavaa keskustelua vähemmän on....ja kokemuksia...

Suomi on iso maa....kehä 3 sisällä on nyt aikamoinen ”kesä” vuodenaikaan nähden:)
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

Hidalgo

Mulle aivan outo ajatus, että porukka haluaa ajaa jonossa vakkari päällä pumppaamalla ja nopeudet vaihtelevat.

Ohitan jonon useimmiten siksi, ettei se kykene ajamaan turvallisesti tasaista nopeutta.

Useimmiten jonon syy ei ole etummaisessa autossa, vaan toisena ajavana, joka ei uskalla ohittaa. Sitten körötellään alinopeutta 10m turvavälillä ja nopeus vaihtelee mäkien mukaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.01.18 - klo:19:17
Ohitan jonon useimmiten siksi, ettei se kykene ajamaan turvallisesti tasaista nopeutta.

Useimmiten jonon syy ei ole etummaisessa autossa, vaan toisena ajavana, joka ei uskalla ohittaa. Sitten körötellään alinopeutta 10m turvavälillä ja nopeus vaihtelee mäkien mukaan.

Tähän kiteytyy oleellinen!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pekeke

Jos saavutan jonon se tarkoittaa että jono tarpeisiini nähden liian hiljaa. Tällöin pyrin kaikin järkevin tavoin ohittamaan jonon ja häipymään horisonttiin.

SNG

Mun periaate taas on, että köröttelijä ei tyypillisesti matkan aikana rajoitusten mukaan rupea ajamaan (saati ajamaan 5-10 yli). Possujuna saavutetaan siksi, että oma nopeus merkittävästi suurempi.

-> Ohi ja sassiin, paitsi jos edessä ruuhkainen tieosuus (esim Orivesi-Tampere väli)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 01.01.18 - klo:18:05
Miten nää possujonot liitty nyt renkaisiin? Oliko kaikki possujonossa vajaavetosia ja kitkoilla ja ainoostaan contin nastoilla ja nelivedolla pystyy ajamaan rajoitusten mukaan? 

+1
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.12.17 - klo:18:29
Jos ajat vain pääväyliä, niin so not. Ajat vaikka Sumiaisiin, Uuraisille tai vastaaviin paikkoihin, niin kyllä mä ajan hymyillen nastat alla.

Eilen tarttenut olla ku vähän loskaa, niin ei porukka uskaltanut edes 80km/h ajella nelostiellä, vaan ajettiin parhaimmillaan alle 60km/h. Motarilla ajettiin sitten alle 80km/h, kuin köyhän talon porsaat, kun itse pystyi ajamaan vasemman puoleista kaistaa ilman mitään ongelmia rajoitusten mukaan.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.12.17 - klo:20:17
Nelivedolla ja nastoilla pihaan vaikka taas oli tullut se 15cm lunta joista osa jäätynyt. Nyt huomasi miten haldex pukkaa tehoa puolelta toiselle vrt puuterilumi. Huomenna pitää hieman leventää tuota mökkitietä ettei kyljet ota jäätyneihin penkkoihin.

Kolme autoa körötteli tuolla välillä alle 60km/h. Neliveto+nastat ihan huoletta pystyi rajoitusten mukaan ajamaan ja ajan, kun saa valoa näytää muille 😉

Joo tunnetusti nastat pureutuvat 15 lumeen kerrokseen ja loskaan aivan mielettömän tiukkaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.01.18 - klo:08:25
Joo tunnetusti nastat pureutuvat 15 lumeen kerrokseen ja loskaan aivan mielettömän tiukkaan.

Yleensä sen lumen alta löytyy jäätä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.01.18 - klo:09:21
Yleensä sen lumen alta löytyy jäätä!
Ai 15 sentin kerroksenkinko alta? Aikamoiset nastaulkonemat sulla.

JoLah

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.12.17 - klo:18:29
Jos ajat vain pääväyliä, niin so not. Ajat vaikka Sumiaisiin, Uuraisille tai vastaaviin paikkoihin, niin kyllä mä ajan hymyillen nastat alla.

Eilen tarttenut olla ku vähän loskaa, niin ei porukka uskaltanut edes 80km/h ajella nelostiellä, vaan ajettiin parhaimmillaan alle 60km/h. Motarilla ajettiin sitten alle 80km/h, kuin köyhän talon porsaat, kun itse pystyi ajamaan vasemman puoleista kaistaa ilman mitään ongelmia rajoitusten mukaan.

Eilen paluu 3-tietä n. Iittalan jälkeen alkoi illalla sataa runsaasti lunta. Koska n. 80% myydyistä renkaista on nastarenkaita, voisin väittää että joka 4. oikealla kaistalla moottoritiellä ajoi "possujunassa" sitä 70-80 km/h.

Melkein koko matkan kotiin sai ajella kitkoilla vasenta kaistaa, nopeus oli se 100 km/h. Ei minkäänlaisia ongelmia ja etuveto. Koskaan ei nastat ole minulle tuoneet mitään pitoapuja, onneksi sain joulukuussa uudet kitkat alle ja auton mukana tulleet nastat lähti niille kuuluvaan paikkaan.

Hymyillen sai ajaa myös teitä joiden numerot olivat 1234 ja 12345 pituisia, kitkoilla. Loistava pito vaikka vettä puski jään päälle.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

tet

Itselläni melkein 30 vuotta ajoa takana ja nyt ekat kitkat olleet vajaan 3 kk alla. Mitään lopullista vastausta tähän kysymykseen "kitka vai nasta" on turha tässä vaiheessa lukita. Tähän asti on kyllä jo ollut vähän kaikenlaista keliä tarjolla, myös sitä sileää ja märkää jäätä. Ihan tarkoituksella olen suorastaan etsinyt huonompia paikkoja, jotta saisin kokemuksia kitkoista. Joku tuossa edellä oli sitä mieltä, ettei Etelä-Suomessa ole muka nollan molemmin puolin vaihtelevia säitä, vaan kyllä täällä kaakossa ainakin on ollut esim. tänä talvena melko paljon näitä "jäägeneraattorisäitä". Muutama kunnon lumipyry myös, loskaa ja vettä unohtamatta. Sanoisin että aika hyvä läpileikkaus kaikista Suomessa eteen tulevista keleistä on jo saatu näillä kulmilla. Paksu, kuiva ja tasainen polanne taitaa olla ainut, jota vielä ei ole näkynyt (perunapeltopolannetta on ollut).

Tähän asti ainoa jonkinlainen "tilanne" on ollut paksulla lumella 30 km/h rajoitusalueella, tulin risteykseen vähän turhan reteästi (varmaan lievällä ylinopeudella) ja käännyin oikealle samalla kun jarrutin voimakkaasti. Pulkkana sitten mentiin, onneksi ei ollut muita kulkijoita lähellä niin ei oikeastaan edes liipannut läheltä. Se kerta opetti, että risteyksiin ensin nopeus pois ja vasta sitten ratti linkkuun, eli sivuttaispito on huonompi kuin jarrutuspito. Sitä jarrutuspitoa onkin sitten ollut varsin vakuuttavassa määrin, ihan on ihmetellä täytynyt. Edes märällä jäällä ei ole ollut ongelmia pysähtymisessä. Varmaan joissain paikoissa olisin päässyt nastoilla kovempaa, mutta hyvin on eteneminen onnistunut kitkoillakin. En siis voi sanoa että olisin varsinaisesti missään kohtaa nastoja kaivannut, vaikka niistä muutaman kerran olisi lievää etua oletettavasti ollutkin. Peukku on pystyssä kitkoille vielä tässä vaiheessa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TAG

Lainaus käyttäjältä: joukose - 31.12.17 - klo:12:20
Itse olen päätynyt ratkaisuun jossa syksy ja kevät menee kitkoilla ja keskitalvi nastoilla. 10-20 m lyhyempi jarrutusmatka jäisellä tiellä jossa nopeusrajoitus 100 km/h säästää n. 1 kolarilta per talvi. Näitä ohituskaistalle yllättäin pienellä nopeudella puikaavia kun silloin tällöin tulee eteen.

Juuri tähän voisin hyvin suositella noita Michelin CrossClimate Plussia, tässä tapauksessa seuraaviksi kesärenkaiksi, jarrutusmatkan ero 1-2% Misukan tason kesärenkaisiin. Yksi setti vähemmän ja 8kk kesärenkailla ellei enemmän, itsellä 12kk. Noiden renkaiden pointti on juuri se, että ne lähtee liikkeelle kesärenkaista, jolloin kesäominaisuudet ovat ihan verrannolliset normikesärenkaisiin. Ja voihan noi lumituiskut todistetusti osua myös juhannukselle, joten olisi oikeat renkaat silloinkin alla.

TAG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.01.18 - klo:13:14Enkä minä ohita ajan säästön vuoksi possujunaa, vaan sen vuoksi, että vihaan pumppailua ja sitä ettei kyetä ajamaan tasaista nopeutta. Enkä ole tämän ajatuksen kanssa yksin.

En tiedä itkisikö vai nauraisiko tälle heitolle. Mistä veikkaat, että se pahin pumppaus yleensä syntyy ruuhkaisella tiellä?

Suosittelen adaptiivisen cruisen valitsemista seuraavaan autoon, niin ei tarvitse liikenteessä vihata mitään, annat auton hoitaa nopeuden säätelyt ja säilytät mielenterveytesi ja parhaimmillaan myös muiden liikenteessä olevien hengen.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TAG - 02.01.18 - klo:16:03
En tiedä itkisikö vai nauraisiko tälle heitolle. Mistä veikkaat, että se pahin pumppaus yleensä syntyy ruuhkaisella tiellä?

Suosittelen adaptiivisen cruisen valitsemista seuraavaan autoon, niin ei tarvitse liikenteessä vihata mitään, annat auton hoitaa nopeuden säätelyt ja säilytät mielenterveytesi ja parhaimmillaan myös muiden liikenteessä olevien hengen.

Mä en kaipaa adaptiivista vakkaria. Olen sellaista kokeillut ja emme päässeet sinuiksi. Jos sinun mielenterveyttäsi häiritsee minun ajaminen kannattaa se pääkoppa tarkistuttaa.

Sinä voit myös nauraa. Minusta ne jotka eivät kykene ajamaan tavallisella kelillä nopeusrajoitusten mukaan voivat palauttaa ajokorttinsa poliisilaitokselle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.01.18 - klo:10:17
Ai 15 sentin kerroksenkinko alta? Aikamoiset nastaulkonemat sulla.

Kyllä se jää ihan kolaamalla löytyi, kun tuon lumikerroksen pukkasin pois. Toisin kuin ei sinun väitöksille löydy näyttöjä (Vieläkään).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

V-O

Lainaus käyttäjältä: TAG - 02.01.18 - klo:16:03
Suosittelen adaptiivisen cruisen valitsemista seuraavaan autoon.
Kiitos, ei ainakaan minulle. En todellakaan ala jojoilemaan liikenteessä ja aiheuttamaan turhaa haittaa perässäni liikkujille.

Haluan ajaa omaa ajoani, omaan rauhalliseen tahtiin autoani, enkä halua että edelläjojoileva haittaa ajamistani.

Zego

Ketä nyt ajaminen pienellä alinopeudella haittaa? En usko että muita kuin näitä jotka muutenkin voisivat viedä korttinsa poliisiasemalle kun eivät kykene ajamaan ikinä sallittua nopeutta vaan aina pitää ajaa niin kovaa kuin vain uskaltaa yli salliitun. Pääkopan voisi nämä kyllä tarkistuttaa.  ::)

V-O

Öööö, ajan kyllä ihan rajoitusten mukaan. Eikä esmes silloin tule tarvetta jarrutella edes kameroidenkaan kohdalla.

Eli se alinopeusteemasta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Zego - 02.01.18 - klo:17:54
Ketä nyt ajaminen pienellä alinopeudella haittaa? En usko että muita kuin näitä jotka muutenkin voisivat viedä korttinsa poliisiasemalle kun eivät kykene ajamaan ikinä sallittua nopeutta vaan aina pitää ajaa niin kovaa kuin vain uskaltaa yli salliitun. Pääkopan voisi nämä kyllä tarkistuttaa.  ::)

Minua ainakin häiritsee, jos esimerkiksi 80km/h rajoituksella ajellaan 52-62km/h. Valitettavasti näiden määrä ei tule vähenemään.

https://www.uusisuomi.fi/autot/204956-trafi-yli-70-vuotiaiden-kuljettajien-maara-moninkertaistuu-tulevien-vuosikymmenten

"Lähes 90 prosenttia kyselyyn vastanneista arvioi luopuvansa kortistaan vasta, kun se on terveydentilan kannalta tarpeellista."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy