Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

sakal83

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 29.12.17 - klo:12:44
Kuinka paljon "kokematon kuljettaja" (miten se muuten määritellään?) tarvitsee nastarenkaita, riippuu tietysti paljolti siitä, missä tämä kuljettaja ajonsa pääasiassa ajaa. Jos kyse on alueesta, jolla ääriolosuhteet (esim. ns. pelijää) ovat tuiki harvinainen ilmiö, ei kokematon kuljettaja luonnollisestikaan tarvitse nastarenkaita yhtään sen enempää kuin kokenutkaan.

Saattaa myös olla niin, että "kokematon kuljettaja", mitä sillä sitten tarkoitetaankaan, on tietyssä mielestä jopa soveliaampi käyttämään kitkarenkaita kuin kokeneempi kuski. Aika monessa yhden auton taloudessa taitaa edelleen olla niin, että ratissa on useimmiten "isäntä", "emännän" ollessa siinä vieressä. Autolla ajaminen ei ole mitään rakettitiedettä, mutta jos "isäntä" pääasiassa ajot hoitaa, ei ole mikään yllätys, että se kokemattomampi kuljettaja on juuri "emäntä". Kun sitten tiedetään, että naiset ylipäätään ottavat vähemmän riskejä liikenteessä kuin miehet, saattaa tämä yhdessä pienemmän ajotuntimäärän kanssa johtaa siihen, että nainen ajaa varovaisemmin ja keli paremmin huomioiden.

Miten sitten tulee kakkosautoon ja sen soveltuvuuteen kitkarenkaille, niin tähän asiaan vaikuttaa tietysti paljon se, millainen ko. kakkosauto on. Eipä sillä, että kitkarenkaiden käyttö vaatisi autolta kovinkaan kummoisia ominaisuuksia. Kun itse hankin ensimmäiset kitkat, oli käytössä Opel Vectra vm. 1990. Siinä ei juurikaan avustimia ollut, eikä mittaristossa vilkkunut minkäänlaisia valoja ajon aikana. Keli piti huomioida, mutta tässä suhteessa en kyllä huomannut mitään dramaattista eroa nastoihin.
Sen mitä tässä olen tätä foorumia lukenut rivien välistä ja suoraan riveiltä, niin kokemus tulee ikävuosien mukaan ratissa.  ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Iero

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 29.12.17 - klo:15:26
Sen mitä tässä olen tätä foorumia lukenut rivien välistä ja suoraan riveiltä, niin kokemus tulee ikävuosien mukaan ratissa.  ;D


Juuri näin!😎
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

mattinen

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 29.12.17 - klo:15:26
Sen mitä tässä olen tätä foorumia lukenut rivien välistä ja suoraan riveiltä, niin kokemus tulee ikävuosien mukaan ratissa.  ;D

Jep. Sitten ei tarvitakaan muuta kuin tieto siitä, millainen määrä vuosia riittää täyttämään "kokeneen kuljettajan" kriteerin. Senhän me jo tiedämme, että kaikki suomalaiset miehet ovat keskitasoa parempia kuljettajia.  :D

Iero

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 29.12.17 - klo:16:03
Jep. Sitten ei tarvitakaan muuta kuin tieto siitä, millainen määrä vuosia riittää täyttämään "kokeneen kuljettajan" kriteerin. Senhän me jo tiedämme, että kaikki suomalaiset miehet ovat keskitasoa parempia kuljettajia.  :D


Seuratessani omaa kehitystä katsomalla taakse omaan menneisyyteeni arvioin, että kun ikävuodet alkavat kutosella, niin kokemusta on jo sen verran, että osaa kunnioittaa enemmän keliä kuin renkaita.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Suberb 2012

Nyt kun alkaa toi kutonen lähestyä uhkaavasti ja pari milssiä ratintakana, niin vot et tekisi mieli koittaa eurooppa Conteja. Alkaa olemaan suvigummit vaihtokunnossa. Alla nyt (ekan kerran 20vuoteen, tuli auton mukana) nastat. Conti ice2. On kyllä hyvät ajaa ja pitoa mukavasti, melukaan ei häiritse. Mutta kunnon veronmaksajana silti ajattelen ympäristöä ja teiden kulumista, siksi mieluummin kitkat. Talvien ollessa tälläisiä, pärjään kyllä mainiosti ilman nastoja. Minusta se rapina luo vain turhaa turvallisuuden tunnetta...
Arveluttaa vaan K-E kitkojen kesäkeli kesto? Sulaako alle moottoritienopeuksissa?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 29.12.17 - klo:14:58
Kuten kuvasta näkyy, niin Conteista on kysymys ja vähän yli vuoden alla olleista ja n. 6-7tkm ajetuista iceContact 2:sista. Suurin osa kilometreistä on ajettu lumella/lumipolanteella mikä selittää sen, että kulutuspintaa on kuin uutena. Lumella kelvolliset, mutta jäällä/ kovalla lumipolanteella nasta ei pidä.

Kaksi talvea oli ensimmäiset contiicecontact 2:t alla ja en huomannut vastavaa ominaisuutta saati, että pito olisi merkittävästi hävinnut nelivetoisen auton alla jäällä. Toki nastat istuvat paremmin paikoilleen ensimmäisten tuhansien kilometrien aikana.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 29.12.17 - klo:12:44
Saattaa myös olla niin, että "kokematon kuljettaja", mitä sillä sitten tarkoitetaankaan, on tietyssä mielestä jopa soveliaampi käyttämään kitkarenkaita kuin kokeneempi kuski.

Minä myös suosittelen kokemattomalle kuskille kitkoja. Kitkat pitäisi ottaa talvirenkaiksi heti kortin saatua eikä ikinä edes tuudittautua nastoihin. Asuin usean vuoden Japanissa. Pohjoisessa Hokkaidon saarella on ihan samanlaiset talvikelit kuin täällä Suomessa, mutta nastat kielletty. Siellä on ajettu pelkästään kitkoilla vuodesta 1990. Kokonainen sukupolvi on oppinut ajamaan kitkoilla kelin mukaan. Eron myös huomaa, kun vertaa Sapporon ja Helsingin liikennettä. Sapporossa ajetaan huomattavasti rauhallisemmin. Edellä olevaan pidetään kunnon väliä ja risteyksiin tullaan varovaisesti. Vielä Japanissa aseussani ja Suomessa käydessäni pisti heti silmään kuinka Suomessa nastoilla suorastaan kaahataan. Niiden tuoma parempi pito ulosmitataan raskaasti.

Hokkaidolla on kohdalleni osuneet kaikkein haastavimmat kelit. Tässä tyypillinen paha keli Sapporossa. Tie on aivan jäässä. Hiekan käyttö on aika minimaalista. Suojatiellä saa kävellä varovaisesti, että pysyy pystyssä.


Ihmeen hyvin se liikenne kuitenkin sujuu pelkästään kitkoilla, vaikka ei ole nastoja karhentamassa.

Tässä taas sellainen normaali talvikeli.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

knoj

Selittäkää te viisaat, miksi pitää TALVIrenkaan olla iso, leveä ja matala? Kohta on autojen renkaiden halkaisija niin kuin oli T-fordissa, leveys ja profiili niin kuin F1:ssa. En ymmärrä.
Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 2011

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: knoj - 30.12.17 - klo:09:00
Selittäkää te viisaat, miksi pitää TALVIrenkaan olla iso, leveä ja matala? Kohta on autojen renkaiden halkaisija niin kuin oli T-fordissa, leveys ja profiili niin kuin F1:ssa. En ymmärrä.

Näyttää hyvältä, mutta ei ole mitään tekemistä pidon ja mukavuuden kanssa  ;)?

Minulla se on mahdollisimman korkea, kapea ja mahdollisimman pienellä vanteella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: knoj - 30.12.17 - klo:09:00
Selittäkää te viisaat, miksi pitää TALVIrenkaan olla iso, leveä ja matala? Kohta on autojen renkaiden halkaisija niin kuin oli T-fordissa, leveys ja profiili niin kuin F1:ssa. En ymmärrä.
F1:ssä ei ole matalaprofiilisia renkaita.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: knoj - 30.12.17 - klo:09:00
Selittäkää te viisaat, miksi pitää TALVIrenkaan olla iso, leveä ja matala? Kohta on autojen renkaiden halkaisija niin kuin oli T-fordissa, leveys ja profiili niin kuin F1:ssa. En ymmärrä.

Halkaisijaltaan suuri rengas tuo mukanaan pitkänmallisen kosketuspinnan, joka syrjäyttää hyvin esimerkiksi sohjoa. Suuri halkasija parantaa myös rullaavuutta ja ylittää epätasaisuudet mukavammin. Leveyden kasvu on mun mielestä jo loppunut. Päästöjen tullessa koko ajan enemmän tärkeiksi ja autojen keventyessä saattaa käydä niin, että renkaat alkavat kaventumaankin. Nähtäväksi jää, alkaako esim. Renault Scenicistä löytyvä suurihalkasijainen mutta kapea rengas yleistymään.

Entisaikojen autoihin verrattuna nykyautot ovat raskaampia ja varustettu paljon tehokkaammilla jarruilla. Auton paino vaatii leveyttä renkaaseen ja tehokkaat jarrut vaativat ison vanteen. Toki myös ulkonäen vuoksi tarjotaan isompia pyöriä alle, mutta ei kaikki pelkästään ulkonäön vuoksi ole tapahtynut. Talvirenkaiden koot seurailevat myös kesärenkaiden kokoa, joka on kaikille valmistajille tärkeämpi tekijä kuin arktisissa olosuhteissa autoilevat.

Iero

Lainaus käyttäjältä: knoj - 30.12.17 - klo:09:00
Selittäkää te viisaat, miksi pitää TALVIrenkaan olla iso, leveä ja matala? Kohta on autojen renkaiden halkaisija niin kuin oli T-fordissa, leveys ja profiili niin kuin F1:ssa. En ymmärrä.


Minulla talvirenkaat ovat kapeammat ja paksummat kuin kesärenkaat. Myös vanne on tuumaa pienempi. Tykkään ajaa korkeammalla (65) profiililla, koska se sopii mielestäni paremmin talvisin epätasaisemmille teille.


Kesärenkaatkin saisivat olla samaa luokkaa, mutta kun auton toimittaja toimitti tehdaspakettiin kuuluvat isommat renkaat (prof. 55). Liike ei suostunut vaihtamaan pienempiin ja korkeampiin ilman tuntuvaa lisähintaa.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

penalalli

Tultiin joulupyhien jälkeen pulmitta Saariselältä pääkaupunkiseudulle Q3:lla.
Alla oli R2 kitkat, lämpötila vaihteli -25'C ja plussan välillä. Lumi pölisi alussa ja rapa Jyväskylän jälkeen.
Ainoa liukkaus yllätti vasta kehä 3:sen rampissa.

Entisenä nastamiehenä, olen täysin pro-kitka nykyään.
Audi 80x2, Audi A3, Audi A4 1.8T, Audi A3x2, Vw Golf 1.6 TSI, nyt Q3 2015

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: penalalli - 30.12.17 - klo:22:14
Tultiin joulupyhien jälkeen pulmitta Saariselältä pääkaupunkiseudulle Q3:lla.
Alla oli R2 kitkat, lämpötila vaihteli -25'C ja plussan välillä. Lumi pölisi alussa ja rapa Jyväskylän jälkeen.
Ainoa liukkaus yllätti vasta kehä 3:sen rampissa.

Entisenä nastamiehenä, olen täysin pro-kitka nykyään.
Lumella kitkat ovat hyvät, mutta nollan tietämillä kun jää on liukkaimmillaan ovat nastat paremmat. Pk-seudulla esiintyy usein liukkaimmat kelit.

pekeke

Suomessa voitaisiin aivan hyvin luopua nastoista, tietysti vanhat saisi ajaa loppuun, mutta uusia ei myytäisi. Ajotyyli sopeutuisi nopeasti kitkoihin kuten tuo Hokkaidonkin esimerkki osoittaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 31.12.17 - klo:11:29
Suomessa voitaisiin aivan hyvin luopua nastoista, tietysti vanhat saisi ajaa loppuun, mutta uusia ei myytäisi. Ajotyyli sopeutuisi nopeasti kitkoihin kuten tuo Hokkaidonkin esimerkki osoittaa.

Ajakoot ne kitkoilla jotka haluaa. Näin keski-suomen näkökulmasta ajan hyvällä omallatunnolla nastarenkailla eikä tarvitse jännittää tai miettiä keliä! Hokkaido yksi esimerkki ei mitenkään liity Suomeen, koska Suomessa nuo etäisyydet on pikkuisen eri luokkaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 31.12.17 - klo:11:29
Suomessa voitaisiin aivan hyvin luopua nastoista, tietysti vanhat saisi ajaa loppuun, mutta uusia ei myytäisi. Ajotyyli sopeutuisi nopeasti kitkoihin kuten tuo Hokkaidonkin esimerkki osoittaa.
Hokkaidossa sataa talvisin lunta moninkertaisesti verrattuna Suomeen.. kuten Pihistelijän 'Tässä taas sellainen normaali talvikeli' kuvakin osoittaa. Lumipinnallahan kitkat on hyvät.
Ko. saarella paljon vuoristoa, jossa lunta tulee vielä Sapporoakin (joka sekin suomalaisen mittapuun mukaan korkealla) enemmän.. sataa lähinnä tyyliin kokoajan. Menen kohtsilleen käymään.. pitää tsekata teidenkin tilanne :)

Kielletään vaan nastat.. itte ja suurin osa pärjää kitkoillakin hyvin.. osa ei niin hyvin.
Eteläisimmän Suomen tätäkin talvea katsoo, niin siellä pääasiassa autoilevilla nastoissa ei oikein järkeä olekkaan. Muualla Suomessa on oikea talvi ja kelit vaihtelee nollan kahta puolta jäädyttäen teitä. Muut mahdolliset muuttujat unohtaen.. nastoilla on näissä oloissa paras pito.

joukose

Itse olen päätynyt ratkaisuun jossa syksy ja kevät menee kitkoilla ja keskitalvi nastoilla. 10-20 m lyhyempi jarrutusmatka jäisellä tiellä jossa nopeusrajoitus 100 km/h säästää n. 1 kolarilta per talvi. Näitä ohituskaistalle yllättäin pienellä nopeudella puikaavia kun silloin tällöin tulee eteen.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: joukose - 31.12.17 - klo:12:20
10-20 m lyhyempi jarrutusmatka jäisellä tiellä jossa nopeusrajoitus 100 km/h säästää n. 1 kolarilta per talvi. Näitä ohituskaistalle yllättäin pienellä nopeudella puikaavia kun silloin tällöin tulee eteen.
Mitähän teen väärin, kun ei ole koskaan tullut tuollaista tilannetta eteen - ei nastoilla eikä kitkoilla ajaessa?

lemmentalja

#1789
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 31.12.17 - klo:12:05
Hokkaidossa sataa talvisin lunta moninkertaisesti verrattuna Suomeen.. kuten Pihistelijän 'Tässä taas sellainen normaali talvikeli' kuvakin osoittaa. Lumipinnallahan kitkat on hyvät.
Ko. saarella paljon vuoristoa, jossa lunta tulee vielä Sapporoakin (joka sekin suomalaisen mittapuun mukaan korkealla) enemmän.. sataa lähinnä tyyliin kokoajan. Menen kohtsilleen käymään.. pitää tsekata teidenkin tilanne :)

Kielletään vaan nastat.. itte ja suurin osa pärjää kitkoillakin hyvin.. osa ei niin hyvin.
Eteläisimmän Suomen tätäkin talvea katsoo, niin siellä pääasiassa autoilevilla nastoissa ei oikein järkeä olekkaan. Muualla Suomessa on oikea talvi ja kelit vaihtelee nollan kahta puolta jäädyttäen teitä. Muut mahdolliset muuttujat unohtaen.. nastoilla on näissä oloissa paras pito.

Niin, vai etelä-suomessa/rannikolla seilataan ja pohjoisemmassa tasasemmin pakkasella?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: joukose - 31.12.17 - klo:12:20
Itse olen päätynyt ratkaisuun jossa syksy ja kevät menee kitkoilla ja keskitalvi nastoilla. 10-20 m lyhyempi jarrutusmatka jäisellä tiellä jossa nopeusrajoitus 100 km/h säästää n. 1 kolarilta per talvi. Näitä ohituskaistalle yllättäin pienellä nopeudella puikaavia kun silloin tällöin tulee eteen.

Joo, kyllä mäkin kattosin ennemmin peiliin, kuin renkaisiin jos joka talvi kolisee useampaan otteeseen. 🙂
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

9987

Teille kun alkaa muodostumaan jäätä joulukuusta lähtien niin sehän on siellä kevääseen asti, päällystetyillä ja hiekkateillä.  Tälläisiä teitä on varmaan suurin osa. Luulisin että on vähentynyt auraus, terien käyttö ja sohjon poisto.

Isoilla valtateilläkin voi olla reilu kerros ja taajamista tai pienemmistä teistä puhumattakaan, ei pure kunnolla kitka tai nasta, tarvitsisi kunnon piikkimäiset nastat.

Alkutalvella vähän aikaan kun ei ole jäätä päässyt muodostumaan ja maa on lämmin niin lumisateen jälkeen pito on aivan erilainen ja yllätyksetön nasta ja kitkarenkaalla.

vasara

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 31.12.17 - klo:14:50
Niin, vai etelä-suomessa/rannikolla seilataan ja pohjoisemmassa tasasemmin pakkasella?
Ihan pohjoisessa tasaisemmin pakkasella, mutta kyllä esim. Keski-Suomessa on vuoron perään lumisadetta, vesisadetta, +1, -2 ... vuosi sitten oli poikkeuksellinen pakkasjakso talven alussa, mutta tämä talvi ollut taas tätä 'normaalia'. Tiet oli Jyväskylässä jäässä tuossa 15 min. sitten.. ja pienemmät kadut jumalattomalla uralla ja jääpaakku nimismiehen kiharalla.. teitähän ei nykyään täälläpäin enää aurata :)

wonderer

Eiköhän tää ole aika paljon kiinni ennakoivasta ajotavasta. Itsellä ollut Keski-Suomessa neljä viimeistä talvea kitkat, nyt vielä Kormoranin (Michelinin halpismerkki) keskieurooppalaiset kitkat neliveto Touaregin alla. Yhtenäkään päivänä ei ole ollut ongelmia, vaikka keli onkin vaihdellut nollan molemmin puolin ja välillä lunta ollut auraamattomalla tiellä melko reippaasti. Aiemmin oli Audi ja siihen laitoin vaimon Skodan Nokian  kitkat, joista hän halusi luopua yhden päivän ajettuaan. Niillä ajoin vielä kaksi talvea ilman probleemeja.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: wonderer - 31.12.17 - klo:18:21
Eiköhän tää ole aika paljon kiinni ennakoivasta ajotavasta. Itsellä ollut Keski-Suomessa neljä viimeistä talvea kitkat, nyt vielä Kormoranin (Michelinin halpismerkki) keskieurooppalaiset kitkat neliveto Touaregin alla. Yhtenäkään päivänä ei ole ollut ongelmia, vaikka keli onkin vaihdellut nollan molemmin puolin ja välillä lunta ollut auraamattomalla tiellä melko reippaasti. Aiemmin oli Audi ja siihen laitoin vaimon Skodan Nokian  kitkat, joista hän halusi luopua yhden päivän ajettuaan. Niillä ajoin vielä kaksi talvea ilman probleemeja.

Jos ajat vain pääväyliä, niin so not. Ajat vaikka Sumiaisiin, Uuraisille tai vastaaviin paikkoihin, niin kyllä mä ajan hymyillen nastat alla.

Eilen tarttenut olla ku vähän loskaa, niin ei porukka uskaltanut edes 80km/h ajella nelostiellä, vaan ajettiin parhaimmillaan alle 60km/h. Motarilla ajettiin sitten alle 80km/h, kuin köyhän talon porsaat, kun itse pystyi ajamaan vasemman puoleista kaistaa ilman mitään ongelmia rajoitusten mukaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

wonderer

Jep, mökki on kyllä Sumiaisten takana Konneveden puolella ja sieltäkin haettu puita nyt alkutalvesta...toki nastoilla on puolensa... toki tuolla nelivedolla on puolensa myös...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: wonderer - 31.12.17 - klo:19:45
Jep, mökki on kyllä Sumiaisten takana Konneveden puolella ja sieltäkin haettu puita nyt alkutalvesta...toki nastoilla on puolensa... toki tuolla nelivedolla on puolensa myös...

Nelivedolla ja nastoilla pihaan vaikka taas oli tullut se 15cm lunta joista osa jäätynyt. Nyt huomasi miten haldex pukkaa tehoa puolelta toiselle vrt puuterilumi. Huomenna pitää hieman leventää tuota mökkitietä ettei kyljet ota jäätyneihin penkkoihin.

Kolme autoa körötteli tuolla välillä alle 60km/h. Neliveto+nastat ihan huoletta pystyi rajoitusten mukaan ajamaan ja ajan, kun saa valoa näytää muille 😉
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Iero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.12.17 - klo:18:29
Jos ajat vain pääväyliä, niin so not. Ajat vaikka Sumiaisiin, Uuraisille tai vastaaviin paikkoihin, niin kyllä mä ajan hymyillen nastat alla.

Eilen tarttenut olla ku vähän loskaa, niin ei porukka uskaltanut edes 80km/h ajella nelostiellä, vaan ajettiin parhaimmillaan alle 60km/h. Motarilla ajettiin sitten alle 80km/h, kuin köyhän talon porsaat, kun itse pystyi ajamaan vasemman puoleista kaistaa ilman mitään ongelmia rajoitusten mukaan.


Mahdollisimman pian pitäisi saada automaattiset nopeusmerkit, joilla voitaisiin näyttää olosuhteista johtuvat enimmäisnopeuden muutokset. Säästyisi melkoiset määrät rahaa nastarenkaiden kuluttamien teiden korjauksesta. Kun tajuttaisiin ajaa possujonossa, niin onnettomuusriskitkin vähenesivät. Sääolosuhteiden mukainen joustaminen on viisautta eikä pelkuruutta.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

SNG

Lainaus käyttäjältä: Iero - 31.12.17 - klo:22:07

Mahdollisimman pian pitäisi saada automaattiset nopeusmerkit, joilla voitaisiin näyttää olosuhteista johtuvat enimmäisnopeuden muutokset. Säästyisi melkoiset määrät rahaa nastarenkaiden kuluttamien teiden korjauksesta. Kun tajuttaisiin ajaa possujonossa, niin onnettomuusriskitkin vähenesivät. Sääolosuhteiden mukainen joustaminen on viisautta eikä pelkuruutta.

Jep, ja kun nostettaisiin myös niitä nopeuksia kesätasollekin kelin salliessa!

Fixed talvinopeudet ovat niin vanhanaikaisia, kun nuo kelitkään eivät nykyään suoraan kalenteria seuraa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Iero - 31.12.17 - klo:22:07

Mahdollisimman pian pitäisi saada automaattiset nopeusmerkit, joilla voitaisiin näyttää olosuhteista johtuvat enimmäisnopeuden muutokset. Säästyisi melkoiset määrät rahaa nastarenkaiden kuluttamien teiden korjauksesta. Kun tajuttaisiin ajaa possujonossa, niin onnettomuusriskitkin vähenesivät. Sääolosuhteiden mukainen joustaminen on viisautta eikä pelkuruutta.

Mitä merkitystä noilla olisi? Johan noita 4-tiellä on! Ongelmana on ikääntyneet kuljettajat, jotka ei edes normaalilla kelillä kykene ajamaan rajoitusten mukaan.

Eikä possujunat näitä paranna, kun possujunassa persekärpäset ja vuoronumero-ohittajat ajavat ilman turvavälejä odottaen ohituskaistaa missä voivat polkea litrasesta motistaan, niin paljon kuin siitä irtoa. Lopputulos että vain paikka possujunassa muuttuu!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy