Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: enkero - 21.02.17 - klo:21:34
Tämä paskanjauhamisketju saa jo niin typeriä piirteitä, että se ei enää yksistä kynsistä pöntössä lisää likaannu.

Juu, neliveto sutii kitkoilla jos kuski haluaa, ja autossani on luistonesto, jonka edellinen omistaja on tilatessaan saanut erikseen ruksimatta. Juuri ja juuri teho, tupla tehon ja väännön puutteesta huolimatta, riittää murtamaan pidon sen mitä olen tuolla näissä talvikeleissä kolmen viikon aikana kerennyt kokeilla.

Kortti on kerran nimismiehellä ollut, en näe tarvetta viedä takaisin vielä muutamaan kymmeneen vuoteen. En kyllä näe tarvetta nastarenkaisiinkaan, mutta talousihmisenä ajelen noilla piikeillä seuraavat talvet. En vaan ole Suomessa koskaan ollut sellaisissa talviolosuhteissa, missä kitkoilla ei olisi pärjännyt. Kerran "pakosta" ostin kyllä nastat RS:ään, kun KE-kitkat olisivat lisänneet jouluaatonaattona oletettua matka-aikaa tunnilla parilla. Mutta silloinkaan ei ollut kyse pärjäämisestä vaan kerkeämisestä. Ja kun nyt jo aivasteluttaa, niin vaihdatin renkaat työpäivän aikana; pitemmälle kotimatkalle lähtö tapahtui joka tapauksessa samalla kellonlyömällä.

Ikinä en ole yhtään ylinopeussakkoa saanut! Ja tuo Palokan ramppikin meni tänään oikein iloisesti molempiin suuntin nastarenkailla eikä edes sutinut (Vaikka ilonesto oli päällä ja napistahan sen saa pois, jos haluaa). Piti oikein himmata puolessä välissä ramppia ettei vahingossakaan ajanut yli sallitun.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

enkero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.17 - klo:21:39
Ikinä en ole yhtään ylinopeussakkoa saanut! Ja tuo Palokan ramppikin meni tänään oikein iloisesti molempiin suuntin nastarenkailla eikä edes sutinut (Vaikka ilonesto oli päällä ja napistahan sen saa pois, jos haluaa). Piti oikein himmata puolessä välissä ramppia ettei vahingossakaan ajanut yli sallitun.

Autoilija yllätti talvikelin. Saat mitalin!
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: enkero - 21.02.17 - klo:21:42
Autoilija yllätti talvikelin. Saat mitalin!

Toiset tarvitsee niitä mitalleja ja voimahaleja liikenteeseen, että uskaltaa. Minä en. Suosittelen katsomaan tuota Suomen surkeinta kuskia, joka nyt tehdään talvikelissä. Sen jälkeen huomaa kuinka kädettömiä kuskeja Suomesta löytyy ja miten auto pysyy lapasessa Kainuussa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.17 - klo:21:27
Oliko sulla muuta annettavaa tähän keskusteluun vai tuleeko paljonko ajeltua Lapissa, Kainuussa ja Itä-Suomessa talvella?

Oikeastaan kysymys kuuluu, mitä annettavaa sinulla tähän "keskusteluun" enään on?
Eiköhän kaikki ole jo tietoisia nastarengasfanaattisuudestasi. Se että aika ajoin heittelet tänne näitä trolliknoppeja ei vissiinkään meitä kitkarenkaiden käyttäjiä saa vaihtamaan nastoja alle.

Työpakulla tulee nastoilla raastettua teitä suomea ristiinrastiin, lappia ja venäjänrajaa myöden, eikä pelkästään pääväylillä ajaen.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

enkero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.17 - klo:21:44
Toiset tarvitsee niitä mitalleja ja voimahaleja liikenteeseen, että uskaltaa. Minä en. Suosittelen katsomaan tuota Suomen surkeinta kuskia, joka nyt tehdään talvikelissä. Sen jälkeen huomaa kuinka kädettömiä kuskeja Suomesta löytyy ja miten auto pysyy lapasessa Kainuussa.

Katsottu. Veikkaan, että ajan vuodessa toisilla renkailla saman verran kuin nuo nelostuotantokauden kuskit, ja vaikkapa toinen kitkarengasuskovainen JiiJii71 todennäköisesti ajaa peruutusvaihteella vuodessa enemmän kuin nuo starat. Oliko noissa kitkat, vai karkasiko nastarenkaista huolimatta auto penkan päälle? Olisiko kitkoilla kiivennyt puuhun, korkeallekin?
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: enkero - 21.02.17 - klo:21:49
Katsottu. Veikkaan, että ajan vuodessa toisilla renkailla saman verran kuin nuo nelostuotantokauden kuskit, ja vaikkapa toinen kitkarengasuskovainen JiiJii71 todennäköisesti ajaa peruutusvaihteella vuodessa enemmän kuin nuo starat. Oliko noissa kitkat, vai karkasiko nastarenkaista huolimatta auto penkan päälle? Olisiko kitkoilla kiivennyt puuhun, korkeallekin?

Tuonhan saat varmaan selville kysymällä tuotantotiimiltä ja varmana myös vastaavat? Jos pitkäakselissa takavetoisessa autossa ilman luistonestoa kuskina on henkilö jolla kankkusen jalat ja ohjaamo täynnä käsiä, niin ihan sama kummat talvirenkaat on alla. Sen näki nyt ja sen näkee seuraavassakin jaksossa.

Jännä homma, että vaikka olet kumminkin niin kurko, niin tyydyt ajelemaan nastoilla. Miksi?

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.02.17 - klo:21:47
Oikeastaan kysymys kuuluu, mitä annettavaa sinulla tähän "keskusteluun" enään on?
Eiköhän kaikki ole jo tietoisia nastarengasfanaattisuudestasi. Se että aika ajoin heittelet tänne näitä trolliknoppeja ei vissiinkään meitä kitkarenkaiden käyttäjiä saa vaihtamaan nastoja alle.

Työpakulla tulee nastoilla raastettua teitä suomea ristiinrastiin, lappia ja venäjänrajaa myöden, eikä pelkästään pääväylillä ajaen.

Koomisintahan tässä on se, että nimenomaan kitkauskovaiset jaksavat tuoda fanaattisesti esille tuota omaa fanaatisuuttaan  ;D. Kumminkin yli 80% Suomalaisista ajaa nastoilla talvet. Tämä on fakta. Lainaan itse itsenäni: Minulle on ihan sama kummilla renkailla ihmiset ajavat, kunhan ajavat HYVILLÃ,, renkailla eivätkä varanna muita tiellä liikkujia omilla valinnoillaan!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

enkero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.17 - klo:21:57
Jännä homma, että vaikka olet kumminkin niin kurko, niin tyydyt ajelemaan nastoilla. Miksi?

Luotan, ettet ole tyhmä vaan ainoastaan tekeydyt.

Ajan käytetyllä autolla, jonka edellinen haltija oli valinnut nastarenkaat. Koska esim. omakotirakentamisessa voin heitellä palavia viissatasia hankeen, en viitsi vielä tätä rengaskertaa viedä henkilökohtaisuuksiin. Seuraavat on kyllä kitkat.

Vaimon autossa alhaisen vuotuisen ajosuoritteen takia nastat, jotta teoriassa voisi pitää monta vuotta ilman radikaalia pidon muutosta (edellinen kakkosauto oli toki vuoden, eli sama sillä ois ollu ajella kitkoillakin).
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

baleno

Minulle tulee aina kumma tunne kun nastarengasauton kyydin jälkeen hyppään omaan kitkoilla varustettuun.
Nimittäin se ettei kuulu rengasääniä. Poissa on karmea jyrsintä jota nastat pitää varsinkin kiihdyttäessä.
Se on se pidon tunne.

Siksi on outo tunne kun kitkoillakin kerkiää. Liukkaalla jäällä tosin pitää kiihtyvyydestä hieman tinkiä
mutta jarrutuksissa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Miten voi autolla joka kulkee kuin kissan tassuilla,
selvitä suomen talviliikenteessä.

Karppa edellä totesi että ei välitä teiden kulumisesta koska maksaa ihan tarpeeksi veroja.
Niin me kitkailijatkin maksamme. Me vaan kulutamme vähemmän niistä minimaalisista teiden ylläpitorahoista
joita verottaja suuressa armeliaisuudessaan suvaitsee teiden ylläpitoon satsata. Se on fakta vaikka en usko
että se on merkittävä syy kitkailuun.

Itsellä kitkailun syitä ovat mukavuus yhdistettynä riittävään pitoon sekä se että niillä voi ajaa muulloinkin kuin talvirengaskaudella. Vähillä ajoilla ei välttämättä edes tarvitse kesärenkaita vaihdella.
Citroen C5 2.0i 2006

JakeS

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 21.02.17 - klo:20:42
Kukaanhan ei tiedä, mutta Suomen kokemusten mukaan ei tuolla Münchenin ympäristössä olisi päällystettä teillä enää ollenkaan jos siellä saisi käyttää nastarenkaita.

Ja juuri siksi niitä ei saa siellä käyttää.

Vai onko joku sitä mieltä että nastarengaskielto johtuu Saksassa siitä että lumi ja jää omaa siellä saman kitkakertoimen kuin kestopäällyste Suomessa talvella?
Saksan kohdalla pitää vielä ottaa huomioon moninkertainen liikennemäärä ja selvästi suuremmat ajonopeudet. Vaikea verrata millään tavalla Suomen olosuhteisiin.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

sambolo

Jännä et aina kun tulee talvikeli niin nastakuskit on täällä kertomassa kuinka liukasta on ajaa kitkoilla taas, taineet ite ollu pulassa nastoineen, koska mulla ei kyllä taaskaan ole mitään ongelmia ollut kitkoilla :D vois alkaa niinä 95% talvipäivistä kun asfaltti on paljas etelässä tulla tänne kyselee kuis ne nastat rouhii korvia hivelevästi paljasta pitävää asfalttia :D

Seuraavaa talvikeliä ja paskamyrskyä odotellessa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

JiiJii71

#910
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.17 - klo:21:27
Kyllä ja olen tätä mieltä edelleen! Ei ole tarvinnut jännittää. Pari kertaa olen reissuun lähtenyt omalla autolla, kun firman tarjoamaan autoon en ole ollut tyytyväinen (Talvella).

Oliko sulla muuta annettavaa tähän keskusteluun vai tuleeko paljonko ajeltua Lapissa, Kainuussa ja Itä-Suomessa talvella?

Sattuikin. Eilen tuli autoiltua kuutisen sataa kilsaa. Ei Lapissa, mutta Kainuussa (Kajaani - Kuhmo - Kontiomäki - Otanmäki - Kajaani) ja Itä-Suomessa (siitä siirtyminen Joensuuhun). Aivan "just-for-fun" tuli ajettua Kolilta jäätien kautta Pielisen yli ja tuolta ketunlenkillä Joensuuhun.

Turvallisesti ja nautinnollisesti tulin perille, ehdin illasta Joensuussa Amarillossa vetäistä hampparin ja oluen. Kuuluisa ajovakauden valokin vilahti muutaman kerran - mm parin rekan flat-out ohituksessa 160 kmh vauhdissa. Ajovakauden hallintajärjestelmä oli kytkettynä hiukan fiiliksestä tai tilanteesta riippuen päällä, ESC SPORT tai ESC OFF tilassa.

Jatketaan tänäänkin autoilua täällä Itä-Suomessa. Odotettavissa on pakkasasteita viidentoista ja viiden välillä. Oletettavaa lumisadetta kuvataan kahdella lumihiutalesymbolilla. Tiedossa siis mukavaa talvista ajokeliä.




Muoks, tuossa linkin takaa kuva eiliseltä. Ihan talvinen keli oli silloinkin.

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=435.msg346238;topicseen#top
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: enkero - 21.02.17 - klo:22:09
Luotan, ettet ole tyhmä vaan ainoastaan tekeydyt.

Ajan käytetyllä autolla, jonka edellinen haltija oli valinnut nastarenkaat. Koska esim. omakotirakentamisessa voin heitellä palavia viissatasia hankeen, en viitsi vielä tätä rengaskertaa viedä henkilökohtaisuuksiin. Seuraavat on kyllä kitkat.

Vaimon autossa alhaisen vuotuisen ajosuoritteen takia nastat, jotta teoriassa voisi pitää monta vuotta ilman radikaalia pidon muutosta (edellinen kakkosauto oli toki vuoden, eli sama sillä ois ollu ajella kitkoillakin).

Itse kun olen aina ajatellut, niin että jos on vara ostaa auto, niin on vara ostaa myös renkaat. Itseäni jos ei miellytä auton mukana tulleet renkaat, niin myyn ne pois ja ostan mieluisat tilalle. Itse en ole niin tyhmä, että laitan viimeiset roposeni autoon (C250CDI t 4matic -12, Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.02.17 - klo:08:59
Itse kun olen aina ajatellut, niin että jos on vara ostaa auto, niin on vara ostaa myös renkaat. Itseäni jos ei miellytä auton mukana tulleet renkaat, niin myyn ne pois ja ostan mieluisat tilalle. Itse en ole niin tyhmä, että laitan viimeiset roposeni autoon (C250CDI t 4matic -12, Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16).
Vaikka omaan maksukykyyn sopivan auton ostaminen onkin fiksua, niin älysi loppuu näköjään kesken jo seuraavassa ajatuksessa. Ei syyn siihen, ettei halua polttaa ylimääräistä renkaisiin, tarvitse olla ropojen riittämättömyys. Ajatusmaailmasi taitaa olla aika yksiulotteinen, kun tuollaista ehdottelet.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.02.17 - klo:09:11
Vaikka omaan maksukykyyn sopivan auton ostaminen onkin fiksua, niin älysi loppuu näköjään kesken jo seuraavassa ajatuksessa. Ei syyn siihen, ettei halua polttaa ylimääräistä renkaisiin, tarvitse olla ropojen riittämättömyys. Ajatusmaailmasi taitaa olla aika yksiulotteinen, kun tuollaista ehdottelet.

Miten niin loppuu. Minä kun en ajattele vain itsäni, vaan myös muita perheessani olevia, jotka istuvat minun ja paremman puoliskon kyydissä. Tämän takia EN tingi renkaista. Ehkä sinusta kovin yksiulotteista, mutta ei minusta. Mitä rengasfilosofiaani tulee, niin moni tuttava on todennut sen yllättävän järkeväksi enkä sitä uudelleen rupea täällä avaamaan. Ajelen tyytyväisenä hyvillä TESTIVOITTAJA renkailla  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.02.17 - klo:09:14
Miten niin loppuu. Minä kun en ajattele vain itsäni, vaan myös muita perheessani olevia, jotka istuvat minun ja paremman puoliskon kyydissä. Tämän takia EN tingi renkaista. Ehkä sinusta kovin yksiulotteista, mutta ei minusta. Mitä rengasfilosofiaani tulee, niin moni tuttava on todennut sen yllättävän järkeväksi enkä sitä uudelleen rupea täällä avaamaan. Ajelen tyytyväisenä hyvillä TESTIVOITTAJA renkailla  ;)
Kapasiteetin loppumisen näkee siinä, että näet näet mustavalkoisena asian, joka todellisuudessa on paljon moniulotteisempi. Nyt kirjoitat, ettet tingi, vaikka olen varsin vakuuttunut siitä, että kyllä sinäkin tingit.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.02.17 - klo:09:26
Kapasiteetin loppumisen näkee siinä, että näet näet mustavalkoisena asian, joka todellisuudessa on paljon moniulotteisempi. Nyt kirjoitat, ettet tingi, vaikka olen varsin vakuuttunut siitä, että kyllä sinäkin tingit.

Tämä kertoo yhtä paljon tästä sinun moniulotteisuudesta, kuin Laanilan ramppi ja haaste joka edelleen odottaa sinua eikä ole herraa näkynyt.

Kerro toki lisää missä olen esimerkiksi TALVIrenkaista tinkinyt? Autoissani on hakkapeliitta 8 ja Contiicecontact 2 nastat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Nastoilla tingitään mukavuudesta ja haitoista. Ja kyllä, meillä on toisessa autossa nastat, jos ooppelia voi autoksi kutsua.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.02.17 - klo:09:31
Tämä kertoo yhtä paljon tästä sinun moniulotteisuudesta, kuin Laanilan ramppi ja haaste joka edelleen odottaa sinua eikä ole herraa näkynyt.

Kerro toki lisää missä olen esimerkiksi TALVIrenkaista tinkinyt? Autoissani on hakkapeliitta 8 ja Contiicecontact 2 nastat.
Ilmeisesti olet niitä, jotka jaksavat valittaa silloinkin, kun asiat menevät juuri niin kuin on sovittu. Sanoin kokeilevani The rampin numero kaksi silloin, kun Laanilan suunnalla sattuu olemaan joku syy liikkua. Tarjosin kyllä sinulle toistakin vaihtoehtoa, mutta se ei sinulle kelvannut.

Kerro kuinka usein ja millä kilometreillä vaihdat renkaasi, niin minä kerron mistä tingit.

-karppa-

Mikä tämä tinkiminen mukavuudesta on?

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.02.17 - klo:09:37
Nastoilla tingitään mukavuudesta

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.02.17 - klo:15:59
Mulla ainakin vaikuttaa noi kitkarenkaat pitävällä alustalla suuntavakaattomilta ja ohjaukseen tulee viivettä "vetelyyden" johdosta. Odottelen kesäkelejä. 8)

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.02.17 - klo:21:12
Minulle talvirenkaassa TALVELLA tärkein ominaisuus ei ole hiljaisuus, koska molemmat autoni on vaimennettu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.02.17 - klo:10:07
Ilmeisesti olet niitä, jotka jaksavat valittaa silloinkin, kun asiat menevät juuri niin kuin on sovittu. Sanoin kokeilevani The rampin numero kaksi silloin, kun Laanilan suunnalla sattuu olemaan joku syy liikkua. Tarjosin kyllä sinulle toistakin vaihtoehtoa, mutta se ei sinulle kelvannut.

Kerro kuinka usein ja millä kilometreillä vaihdat renkaasi, niin minä kerron mistä tingit.

Laitetaan vielä sukset jalkaan ja sauvat käteen, niin sinusta tulee hyvä hiihtäjä ainakin selitysten perusteella. Mikäs tämä sinun kakkosvaihtoehto mahtoikaan olla vai vieläkö arvot sitä ajoneuvoa...

Minä vaihdan renkaiden paikkaa akseleilla noin 5000km välein ja renkailla en aja kahta kautta pidenpää. Tällöin nastat ovat vielä paremmat, kuin parhaat kitkat vaikka nastojen ulkoneman ottaisi huomioon.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.02.17 - klo:10:12
Laitetaan vielä sukset jalkaan ja sauvat käteen, niin sinusta tulee hyvä hiihtäjä ainakin selitysten perusteella. Mikäs tämä sinun kakkosvaihtoehto mahtoikaan olla vai vieläkö arvot sitä ajoneuvoa...

Minä vaihdan renkaiden paikkaa akseleilla noin 5000km välein ja renkailla en aja kahta kautta pidenpää. Tällöin nastat ovat vielä paremmat, kuin parhaat kitkat vaikka nastojen ulkoneman ottaisi huomioon.
Ei mun tarvitse selitetellä mitään. Vaikka sönkötät sauvoista vähän jokaisen otsikon alla, vaikka homma etenee juuri niin kuin sovittiin. Taitaa olla niin, että kun sulla ei ole yhtään järkevää argumenttia, niin joudut turvautumaan samaan argumentointiin, kuin selällää karkkihyllyn vieressä parkuva pikkulapsi. Parku ei auta Kari! Karkkipäivä tulee vasta sovittuna päivänä.

Toinen vaihtoehto oli se, että olisimme löyneet asiasta sellaisen vedon, että se olisi saanut houkuteltua minun käymään asiasta tehden Suomessa ja Laanilassa. Autoa en ole arponut. Kysyin vaan, että olisiko tuo voitu kokeilla saman tekniikan jakavalla konsernisisarilla, koska se helpottaisi sopivan testiauton löytämistä, mutta se ei sinulle käynyt, koska kaiken vastustaminen taitaa olla periaatteesti.

Jätit kertomatta, millä kilometreillä vaihdat renkaasi. Se on kuitenkin on jo selvää, että toisena kautena samojen renkaiden käyttäminen on selkeä kompromissi pidon suhteen. Miksi noin? Sinunhan ei pitänyt tinkiä! Taitaa olla viimeiset rovot kiinni autoissa...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.02.17 - klo:10:33
Ei mun tarvitse selitetellä mitään. Vaikka sönkötät sauvoista vähän jokaisen otsikon alla, vaikka homma etenee juuri niin kuin sovittiin. Taitaa olla niin, että kun sulla ei ole yhtään järkevää argumenttia, niin joudut turvautumaan samaan argumentointiin, kuin selällää karkkihyllyn vieressä parkuva pikkulapsi. Parku ei auta Kari! Karkkipäivä tulee vasta sovittuna päivänä.

Toinen vaihtoehto oli se, että olisimme löyneet asiasta sellaisen vedon, että se olisi saanut houkuteltua minun käymään asiasta tehden Suomessa ja Laanilassa. Autoa en ole arponut. Kysyin vaan, että olisiko tuo voitu kokeilla saman tekniikan jakavalla konsernisisarilla, koska se helpottaisi sopivan testiauton löytämistä, mutta se ei sinulle käynyt, koska kaiken vastustaminen taitaa olla periaatteesti.

Jätit kertomatta, millä kilometreillä vaihdat renkaasi. Se on kuitenkin on jo selvää, että toisena kautena samojen renkaiden käyttäminen on selkeä kompromissi pidon suhteen. Miksi noin? Sinunhan ei pitänyt tinkiä! Taitaa olla viimeiset rovot kiinni autoissa...

Miksi minun pitäisi ruveta houkuttelemaan kaveria, joka itse esittää haasteen ja kun sellaisen saa, niin rupeaa esittämään lisäehtoja sekä vetoja? Muuten nämä henkilökohtaisuuksiin menevät argumentit kuvaavat hyvin niiden esittäjää moniulotteisuudessa ja mustavalkoisuudessaan.

Ja ei minun rahani eivät ole kiinni autoissa. Molemmat ovat omia ja velattomia. Ostettu myös käteisellä! Näytätkö minulle faktan tai testin paljonko sinun esittämäsi selkeä kompromissi on, jos ajan toisen kauden talvirenkailla, joissa on pintaa vaikka 8mm ja uusissa 9mm ja kaikki nastat tallella? Ihan vaikka metreinä. Taitaa jäädä niiden odottaminen samalle tasolle, kuin tuo Laanilan rampin testaaminen...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JoLah

Kylläpä renkaat herättää intohimoja, herättäispä kaikilla samanlaista intoa puolisot tai lapsille ajan antaminen, siis niille kenellä on, niin olis pahoinvointia paljon vähemmän Suomessa.

Ihan heittona, kyllä kai rengastestien jarrutusmatkat ovat kiistatta nastojen puolella, niin monta on jo nähty testejä. Mulla on Contin 5 vai 6 (?!) nastamallit, joku Viking kai. Ei kuulu nastojen "ropina" mutta kyllä kai kitkat olisi hiljaisemmat ja pääkaupunkiseudulle pendelöidessä katupölynkin huomioiden järkevin valinta. Tänä talvena jäätä pääteillä ollut tähän mennessä kolmena minun ajopäivänä, lähinnä arkisin.

Noista kitkojen muljumisista ja epämukavuudesta sen verran, että ensin ohjauskulmien tarkastus ja suuntaus ja sitten vaihtamaan ehkäpä rengaskokoa. Lähinnä leveyttä. Mulla tuli nämä nastat käytetyn mukana. Ei pahaa sanottavaa mutta kitkat tulee kun nämä loppu. Hävettää ajaa sulaa moottoritietä kun auringonkajoa vasten voi ainakin kuvitella sen katupölyn määrän. Ja on muuten esim. nyt 3-tie ennen ja jälkeen Klaukkalan pohjoiseen päin tosi rajussa kunnossa! huh huh. Ne ketkä ei aja vakituiseen niin siitä voi käydä katsomassa kun työmatkalaiset jurnuttaa sulan tienpinnan ruvelle.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

seaboss

Nastoilla ajaa vain tumpelot...siirtykää tosiaan yleisiin kulkuneuvoihin tai pysykää kotona!...hajotatte tiet ja pilaatte ilman. Menkää kesällä tutustuun Norjan olosuhteisiin...sielläkin kitkojen käyttö on paljon yleisempää suhteessa suomeen, ja osin täysi nastakielto, vaikka olosuhteet paljon haastavammat kuin suomessa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 22.02.17 - klo:11:50
Nastoilla ajaa vain tumpelot...siirtykää tosiaan yleisiin kulkuneuvoihin tai pysykää kotona!...hajotatte tiet ja pilaatte ilman. Menkää kesällä tutustuun Norjan olosuhteisiin...sielläkin kitkojen käyttö on paljon yleisempää suhteessa suomeen, ja osin täysi nastakielto, vaikka olosuhteet paljon haastavammat kuin suomessa.

Oletko paljonkin talvella ajellut Norjassa ja mahdollisesti pohjoisessa vuoristossa? Taitaa ketjutkin olla siellä kova sana.

Taitaa Suomalaisten miesten perisynti olla, että luulevat olevansa tavallista parempia kuskeja  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.02.17 - klo:10:49
Miksi minun pitäisi ruveta houkuttelemaan kaveria, joka itse esittää haasteen ja kun sellaisen saa, niin rupeaa esittämään lisäehtoja sekä vetoja? Muuten nämä henkilökohtaisuuksiin menevät argumentit kuvaavat hyvin niiden esittäjää moniulotteisuudessa ja mustavalkoisuudessaan.

Ja ei minun rahani eivät ole kiinni autoissa. Molemmat ovat omia ja velattomia. Ostettu myös käteisellä! Näytätkö minulle faktan tai testin paljonko sinun esittämäsi selkeä kompromissi on, jos ajan toisen kauden talvirenkailla, joissa on pintaa vaikka 8mm ja uusissa 9mm ja kaikki nastat tallella? Ihan vaikka metreinä. Taitaa jäädä niiden odottaminen samalle tasolle, kuin tuo Laanilan rampin testaaminen...
Jos haluat nostaa keskustelun tuolta sinulle tyypilliseltä tasolta normaaliksi, niin tiedät kyllä mistä aloittaa. Odotat, että matkustaisin johonkin valitsemaasi Suomen kolkkaan ihan vain vuoksesi, etkä hyväksy millään sitä, että joudut odottamaan kesälomakautta. Samoin horiset useiden otsikoiden alla vailla mitään syytä suksista, vaikka se ei kuulu aiheeseen millään tavalla. Kun argumentointisi on noin lapsellista, niin yllättääkö tosiaan karkkipäivertaus sinut?

Kysehän ei ollut tinkimisen määrästä, vaan sinä auoit ensin päätäsi erään toisen kirjoittajan maksukyvystä ja hyvin yksiselitteisesti väitit olevasi tinkimätön tässä. Nyt näemme selvästi, että sinäkin tingit, mutta yrität kiertää tuon faktan pyytämällä jotain testiä tinkimisesi määrästä. Taas näemme, että on helppo olla ehdoton niin kauan, kuin artistin itsensä pitäisi alkaa elämään niin kuin saarnaakin.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.02.17 - klo:10:09
Mikä tämä tinkiminen mukavuudesta on?
Kääntyy se mukavuus kuitenkin plussan puolelle puhumattakaan ympäristöhaitoista. Nämä nyt ovat ensimmäiset r2 kitkat minulle ja ovat huonommat juuri pitävällä kelillä, kuin r, joka oli loistava kaikilla keleillä. En vertaa siis nastoihin, vaan edellisiin kitkoihin. En tykännyt edellisessä autossa michelineistäkään kitkoina. Siellä oli ongelma lumisella tiellä ja loskassa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Nuo R2:t oli ainakin minun mielestäni rasittavat lullat eli minun mielestäni löysät rungoltaan. Toisaalta sama ongelma oli kyllä hakkapeliitta 8:ssa eli ei tiedä oikein missä pidonraja menee, mutta eivät ole kyllä yllättäneet kertaakaan. Goodyear:n kitkoissa en samanlaista löysyyttä huomannut toki ne valitsin nimenomaan enemmän kevät/syksy ominaisuuksilla, kun ajan niillä välikelit. Ensi talvena on sitten viisaampia hakkapeliitta 9:n kohdalla onko kehitys ollut parempaan suuntaan noista kaseista. Hakkapeliitta 7:t on kyllä minun makuun olleet parhaimmat nastarenkaat.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.02.17 - klo:12:42
Kääntyy se mukavuus kuitenkin plussan puolelle puhumattakaan ympäristöhaitoista. Nämä nyt ovat ensimmäiset r2 kitkat minulle ja ovat huonommat juuri pitävällä kelillä, kuin r, joka oli loistava kaikilla keleillä. En vertaa siis nastoihin, vaan edellisiin kitkoihin. En tykännyt edellisessä autossa michelineistäkään kitkoina. Siellä oli ongelma lumisella tiellä ja loskassa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BMF

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.02.17 - klo:12:54
Nuo R2:t oli ainakin minun mielestäni rasittavat lullat eli minun mielestäni löysät rungoltaan. Toisaalta sama ongelma oli kyllä hakkapeliitta 8:ssa eli ei tiedä oikein missä pidonraja menee, mutta eivät ole kyllä yllättäneet kertaakaan. Goodyear:n kitkoissa en samanlaista löysyyttä huomannut toki ne valitsin nimenomaan enemmän kevät/syksy ominaisuuksilla, kun ajan niillä välikelit. Ensi talvena on sitten viisaampia hakkapeliitta 9:n kohdalla onko kehitys ollut parempaan suuntaan noista kaseista. Hakkapeliitta 7:t on kyllä minun makuun olleet parhaimmat nastarenkaat.

Itse myös joutunut kokemaan R2 kitkojen löysyyden. Pito on kohallaan mutta matka-ajo ei ole kovin hauskaa. Enkä osta toista kertaa. Syssyllä sit kahtelemaan rengastestejä...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.02.17 - klo:12:47
Sinulla näyttää olevan pinttymätön tapa saada vasta keskustelija hiljaiseksi esittämällä jonkun sortin veto. Lainaan ihan sinun kirjoitusta, jotta asia tulee selväksi.
Eihän vedon ehdottamisen pitäisi millään tavalla hiljentää keskustelua. Jos vastapuoli on tosissaan, hyväksyy vedon ja hänen näkemyksensä osoittautuu oikeaksi, niin siitähän tuollainen Ken1:n kaltainen kokovartalotrolli voi repiä iloa elämään pitkäksi aikaa. Sinä ehkä näet Ken1:n tavoin valheellisten väitteiden esittämisen työnantajastani hienona tapana keskustella, mutta itse tykkään sitoa väitteeni todellisuuteen. Melkoiseen seuraan kutsuit tuossa itsesi. Sopiiko puhua arvoisestasi seurasta?

En näköjään ollut hakoteillä Volkkarin romahduksenkaan suhteen ja ansiokkaasti kaivelit tuonkin aiheeseen liittymättömän keskustelun. Harmi vaan kun JaspaA4 ei tarttunut tilaisuuteen panostaa sanojensa taakse.

Joko nämä sun täysin aiheen ohi menevät postaukset riittävät ja pystyt odottamaan kesää vai pitääkö karkkipäivä perua kokonaan?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy