Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Emil Eagle

#1
Lainaus käyttäjältä: firstvw - 03.08.14 - klo:13:54
Jotenkin vaikuttais että se tekee U-käännöksen ja siksi koukkaa tyhjät pois oikealta.

Todennäköisesti kyllä. Tuolla Tampereen Sammonkadulla on ns. talouskaistoja, ja niille pyrkiessä aika usein tehdään U-käännöksiä valoristeyksissä. Yhtä mieltä siitä, että ei tuo nyt ihan nätisti mennyt.

Lainaus käyttäjältä: MMV - 05.08.14 - klo:17:05
Vaimo ajeli todella harvoin ja silloin kun hän ajoi, risteykset lähestyttiin aina vapaalla, jota ihmettelin suuresti. Vastaus oli, että näin minua on autokoulussa opetettu ajamaan!

Oma äitini lähestyi risteyksiin aina kytkin pohjassa. Syy oli juurikin autokoulun opettajan joka 60-luvulla oppilaaseen tuskastuttuaan oli opettanut tuon viimeisenä konstina välttää moottorin sammuminen. Viimeiset 15 vuotta äitini onkin ajanut automaatilla :)
#2
Talvikäyttöä ajatelleen Boxsterin(kin) mukana kannattaisi tuoda kovakatto. Joo kyllähän sillä rätillä pärjää, mutta kova on silti kova.

BMW Z4? En kyllä tiedä mitä sellainen veroineen maksaa.
#3
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 05.06.14 - klo:21:23
Toisin sanoen jos haluaa mennä mahdollisimman vähällä bensan käytöllä niin kaikenlaista jarrutusta kannattaa välttää, jos mahdollista. D-asento siis päällä ja mahdollisimman paljon vapaalla rullausta kevyellä kaasupolkimen painalluksella.

Juuri tällaiseen ajotapaan haluaisinkin, ja siksi Prius kiinnostaa. Kiitokset toiminnan selventämisestä, pitää yrittää päästä joskus kokeilemaan itsekin.
#4
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 03.06.14 - klo:19:05
Vapaalla liukumista voit suorittaa siten että kiihdytyksen jälkeen nostat jalan kaasupolkimelta hetkeksi ja painat tämän jälkeen uudestaan vain sen verran ...

Tämä taisikin vastata mieltäni kiehtoneeseen kysymykseen, että kuinka hyvin Prius rullaa pelkästään kaasun nostamalla. Ilmeisesti tällöin käynnistyy lataus eli auto jarruttaa? Itse toivoisin sen toimivan niin, että lataus käynnistyisi vasta jarrupolkimesta, ja polkimet ylhäällä auto rullaisi jarruttelematta. Noh, em. ohjeen mukaan mittaristoa katselemalla homma hoitunee, ja hybridilinja toteuttanee toiveet nykimättä, mutta silti se vaatii kuskilta viitsimistä.

B-asentoon liittyen katsokaapa tämä Startin klippi alkaen kohdasta noin 2:40. Onko tosiaan niin, että jarrupoljinta painaessa pyöräjarrut aktivoituvat heti? Olisin olettanut, että poljinliikkeen alussa on jonkun matkaa liikevaraa jolla pyöräjarruja ei käytetä, vaan jarrutus tapahtuu pelkästään latauksen määrää säätämällä. Startin mukaan pelkkää latausjarrutusta (ilman pyöräjarrua) halutessa pitäisi rämpyttää B-asentoa.

2. sukupolven Prius kiinnostaisi seuraavaksi autoksi juuri mielenkiintoisen voimalinjansa ansiosta.
#5
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
02.06.14 - klo:15:35
Offtopic:

Lainaus käyttäjältä: hadabax - 28.05.14 - klo:15:15
tuo ei taida osata lukea maasta niitä pikitiehen maalattuja numeroita.

Ei tarvitsekaan. Asfaltiin maalatulla merkinnällä voidaan tehostaa liikennemerkillä asetettua nopeutta, mutta tiessä oleva numero yksistään ei riitä nopeusrajoitukseksi. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L5P45

Tunnistaako Ocun systeemi taajama- ja pihakatumerkit? Nekin pitävät sisällään nopeusrajoituksen.
#6
Jatkuvasti pyörivällä tarkoitettaneen muuttuvatilavuuksista kompuraa. Ei se siis välttämättä pumppaa mitään, vaikka jauhaakin koko ajan.
#7
Lainaus käyttäjältä: TDiih - 01.04.14 - klo:10:39
Melko naurettavaa muutenkin, että tm:n kestotesteissä ajetaan nykyään vain 60tkm.

TM:n Kestotestit loppuivat joskus 80-luvulla. Sittemmin testin nimi onkin ollut kuvaavampi Käyttötesti.
#8
Kori ja valot / Vs: Sonniboy aurinkosuojat
28.03.14 - klo:18:41
Mulla myös on solarplexiukset. Toimii eikä ollut kallis. Huonona puolena naarmuuntumisherkkyys. Lisäksi hieman arveluttaa turvallisuus kolaritilanteessa, ajatus kabiinissa ympäriinsä sinkoilevista muovilevyistä pelottaa.
#9
Lainaus käyttäjältä: tet - 28.03.14 - klo:11:59
kyse ei ole paluusta 80-luvulle vaan ennemminkin siellä pysymisestä.

Taanoisessa 80-lukulaisessa Skodassani niin konepelti kuin etupeltikin pysyivät ylhäällä, kun ne sinne käsivoimin nosti. Alaslaskiessa piti linkku vapauttaa käsin  :P
#10
Hyvin pienillä kierroksilla ajettaessa se 70% läpän avaus ei tuottane virtausvastusta oleelleisesti enempää kuin täyskaasu. Täyskaasulla taas perinteisesti on heitetty lambdasäätö nurkkaan (kuinka pienillä kierroksilla?) ja menty varmuuden vuoksi rikkaalla. Varmaankin on siis tarkoitus taiteilla tuolla rajalla. Nämä siis vaparista imusarjasuihkutteisesta koneesta puhuttaessa. Laihaseos- ja dieselmoottoreiden osalta voi olla jotain muuta, enkä tiedä kannattaako ahtopaineillekaan mennä.

Omalla kohdalla pitkällä matkalla selvästi paras kulutuksenalennuskikka on ollut hitaammin ajaminen :) Sitä ei tietty voi käyttää, jos matkalle on joku keskinopeusvaatimus. Jos sellainen on, niin sitten ne ripeät kiihdytykset ja tasaisen nopeuden ylläpitäminen.

#11
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
11.03.14 - klo:13:15
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 07.03.14 - klo:19:47
Homma oli sillä selvä ja lopetin jahkailuni korimallien osalta.

Mikä on ajatus tällä viikolla? ;)

Vaikkei kysyttykään, mainitsen tässä nyt oman mielipiteeni: Farmari-RS on isomman, arvokkaamman ja konservatiivisemman näköinen. LB:ssä on mielestäni persoonallisempia piirteitä, mutta näyttää pienemmältä.
#12
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 02.03.14 - klo:21:37
Nyt sitten tulee todella outo juttu, mittarilla kun katsoin kumi OEM vahvistimen johdoista antaa miinuksen, niin kun kytken pelkän miinuksen, kumpaan tahansa vasemman oven johdoista, niin ääni kuuluu, siis vain yksi johto ja pelkkä maa!!??, mikä ihme voi olla vialla?

Vanha juttu, mutta selitys tähän: Kytkit siis elementtiin vahvarista vain miinuksen, ja elementin toinen karva maahan? Kumpikaan vahvistimen ulostuloista ei ole maa, vaan molemmat ovat "kuumia". Toisen ulostulon signaali on vastakkaisvaiheinen, l. käännetty 180°. Yleinen kytkentä ainakin vanhan ajan "boosteritehoisissa" autoradioissa ja pikkuvahvareissa. Täten myöskään miinusta ei saa kytkeä maahan.
#13
Sivustakatsojan ihmettelyä uuden automallin takavaloista:

1) Olen nähnyt vasta yhden LB:n takavalot päällä (harvinainen auto täälläpäin). Siinä ei palanut C-kirjaimen mallisen takavalon ylä- eikä alasakarat kummallakaan puolella, vaan pelkästään pystysuora osa. Normaalia? Farmarissa takavalot palavat täytenä C:nä.

2) Toinen kummastus: Aamuhämärässä kombi pysähtyi viereen liikennevaloissa. Takavalot eivät palaneet, vain jarruvalot. Heti asian huomattuani takavalot syttyivätkin, mutta edessä ei näyttänyt syttyvän mitään edelläolevan auton perän valaisusta päätellen. Mitä tapahtui? Kuski laittoi parkit päälle?
#14
Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 21.02.14 - klo:11:15
Auto tekee sumuvalojen umpioista kirkkaan valokeilan ja kohdistaa sen lämmönlähteeseen jotta tämä on paremmin havaittavissa.

Huonohko video, mutta näyttää kyllä idean :o BMW 7er LCI LED auto high beams with pedestrian assists...
#15
Lainaus käyttäjältä: Arska F - 20.02.14 - klo:09:23
Kokeile aseöljyä...

Ei taida aseöljy enää korjata sitä porattua lukkoa...
#16
Lainaus käyttäjältä: Raimo Miettinen jr. - 15.02.14 - klo:15:10
Määrääkö laki sen kuinka etuajassa merkin voi laittaa? Eli voiko vilkuttamisen aloittaa "liian etuajassa" vaikka olisi kääntymässä vasta sitä seuraavasta risteyksestä ja törmääkin kolmion takaa tulevaan edeltävässä risteyksessä tämän luultua sinun olevan kääntymässä juuri tästä edeltävästä risteyksestä? Kuka on syyllinen? Toteutuuko 35 §:n vaatimus, että suuntamerkin on oltava ymmärrettävä?

Asiasta on korkeimman oikeuden päätös 1994:33 D:R-93/622 joka esiteltiin TM 12/2012:ssa. Kolmion takaa eteen ajanut on syyllinen huolimatta päätietä ajaneen vilkuttelusta.
#17
Sammuttaako startstop moottorin esim. motarilta liikennevaloihin pysähdyttäessä?
#18
Michelin xi3 (nopeusluokka H) oli tämän talvisessa TM:n pohjoismaisten talvirenkaiden vertailussa kitkarenkaista paras kymmenyksen erolla Hakkapeliitta R2:een (nopeusluokka R).
#19
Sama kävi minulle vuokra-Seatin kanssa. Navinnäpelöintitauon jälkeen auto ei enää käynnistynyt kytkintä polkaistessa. Näytöllä taisi lukea jotakin opastavaa.
#20
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
20.12.13 - klo:15:54
Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 20.12.13 - klo:13:03
Onko coastingista paljon hyötyä kun moottorijarrutuksessa kulutus nollassa ja tyhjäkäynnillä vähän kulutusta..

Logiikka on siinä, että moottori irti kytkettynä auto rullaa pidemmälle kuin jarruttamalla.
#21
On sitä kaiketi nelivetonakin :)
#22
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 20.12.13 - klo:11:26
Entä onko vito takaveto? Voisin meinaa vannoa että se mitä mä ajoin talvella oli etuveto :D

Ensimmäinen Vito oli etuveto, nykymalli takaveto.
#23
Lainaus käyttäjältä: Qwea - 19.12.13 - klo:14:18
Näinhän etusumareita lain mukaan pitäisi käyttääkin. Etusumarit + parkit, ei lähivaloja.

Myös lähivalojen kanssa saa käyttää etusumareita silloin kun olosuhteet ylipäätään sallii sumarit.
#24
Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 17.12.13 - klo:17:50
Työkaverilta meni autosta bonareita ku joku mulkku oli parkkiksella rutannu oven ja lähteny karkuu. Tekijää ei saatu kiinni.

Ajoneuvolla tehty ilkivalta ei ole ilkivaltaa. Vakuutusyhtiön mielestä.
#25
Oman pikantin vaikutuksensa tekee lämpimien umpiomuovien painepesu jääkylmällä nesteellä?
#26
Renault / Vs: Renault
15.12.13 - klo:15:32
Mersun A- ja B-malleissa (esim. B180cdi manuaali) 1461-kuutioinen diesel on Renaultin kone. Ranskalaisperäisten lehdistöhuhujen mukaan myös seuraavan C-malliin hinnat-alkaen-diesel olisi Rellun 1.6-litrainen 130-heppaisena.
#27
Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 13.12.13 - klo:10:16
Harittaako silmäni, mutta eikö tuossa Takyn linkkaamassa sinisillä napukoilla olevassa kellossa ole myös valkoinen nuoli tuossa 19 kohdilla?

Siellähän se vasemman kulman kohdalla on, eli siinä kohtaa missä mekaaninen kytkin sijaitsee. Kello pyöritetään niin että tämän hetkinen aika on nuolen=kytkimen kohdalla.
#28
Minulla on nykyisin Mobius. Se on näytötön "action camera", jonka pystyy säätämään täysin dashcam-käyttön vaatimuksiin, eli käynnistyy/sammuu latausvirran mukaan, ja looppaa vanhojen tallennusten päälle tilan loppuessa.

Dashcamtalkissa on esittely ja HD-esimerkkivideoita: http://dashcamtalk.com/mobius/
#29
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.12.13 - klo:11:51
Täysi läpän avaus tarvitaan vain korkeilla kierroksilla maksimiväännön tuottamiseen.

No niinpä kyllä. Toteuttamiseen pystyvä sai tuosta kuitenkin jo varmasti idean päästä kiinni.
#30
Lainaus käyttäjältä: Silver - 06.12.13 - klo:00:37
Vai voiko olla niin "fiksusti" suunniteltu että täysi kaasu on käytössä "jo" tuossa kaasupolkimen vastuksen kohdalla, ja yli painaminen ei tee muuta kuin käskyttää vaihtamaan pienempää vaihdetta peliin?

Tämän voisi joku viitseliäs tutkia. Varmaan VCDS:llä tms. työkalulla näkee onko kaasuläppä täysin selällään tuossa polkimen pykälän kohdalla läpi koko kierrosalueen.

Vai onko tuossa edes vanhan maailman kaasuläppää? Jos ei, niin varmaan jostain sitten näkyy momenttitoive. Senkin tutkiminen ajaa saman asian.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy