Volvo S90, V90 CC90 käyttäjien kokemuksia

Aloittaja joukose, 30.05.17 - klo:16:52

« edellinen - seuraava »

joukose

Elis nyt kun takana ekat 5000 km niin on tullut auto jo vähän tutummaksi.
Tässä muutamia havaintoja:

Mikään turvallisuusvaruste ei mielestäni toimi ärsyttävän aktiivisesti kuten: ennakoiva vakionopeuden säädin, kaistallapito avustin, automaattiohjaus (pilot assist), törmäysvaroitin, hätäjarrutus hirvieläimeen, pyöräilijään ja jalankulkijaan.

Vakionopeuden säätimessä miellyttää erityisesti se että voit itse lähteä ripeämmin liikkeelle jos haluaa ja vakkari ottaa sen jälkeen nopeuden haltuun kun kaasua ei paina. Liikennevaloista lähtee vakkarilla mielestäni pikkasen liian varovaisesti. Samoin automaattiohjaus (pilot assist) ohjaa hivenen liian lähelle keskiviivaa. Ja automaattiohjaus tarvitsee aina kaistaviivat, mieluiten hyvät sellaiset muuten alkaa arpomaan. Mielestäni automaattiohjaus käyttökelpoinen satasen nopeuksiin asti. Motariajossa mielestäni tuntumaltaan liian epämääräinen.

Kulutus S90 D4 AWD versiona minulla kun ajan pääasiassa moottoriteitä 6-7 l välissä.

Jos pitäisi nimetä eniten käytetty varuste ja miellyttävin niin minulla se on 360 asteen lintuperspektiivikuva kun tulee usein parkkeerattua ahtaisiin ruutuihin ja etututkia ei minulla ole.

Mustan auton pesu tuotti ensin ongelmia kun vedessä oleva kalkki jätti rumat läikät kuivuttuaan mutta sain ne pois käyttämällä viimeisessä huuhtelussa tiskikoneessa käytettävää astioiden kirkastusainetta.
Ei tarvitse muuta kuin painepesuripesun ei siis harjaamisia eikä pyyhkimisiä kun on pinnoitettu maalipinta. Suosittelen varsinkin mustaan autoon niin tulee vähemmän naarmuja.  :o

Edit. korjattu otsikko -Jyri
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

joukose

Nyt ajettuna 15 000 km. Teetin ylimääräisen öljynvaihdon. Maksoi 180 â,¬. Tuota automaattiohjausta ei ole tullut enää käytettyä. Jotenkin tuntuu lelulta. Etutukia kyllä kovasti kaipais kun auto on sen verran iso ja pitkä niin sais vähän tarkemmin ahtaisiin ruutuihin.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

joukose

Niin ja samalla laittoivat vuoden 2018 softan. Päävalikon grafiikka ja kirjainkoko muuttui suuremmaksi. Muuten ei huomaa eroja. Ehkä myös joitain valikkorakenteita muutettu helpommaksi.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

joukose

2018 softapäivityksen jälkeen paljastui välittömästi iloinen yllätys. Samalla moottoritiereitillä ajettuna 125 km matkalla kulutus laski 0,7 l:aa. 6,7 litrasta 6,0 litraan. Useamman kerran jo reitin ajaneena voi kyllä olla tyytyväinen muutokseen.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Taky

Lainaus käyttäjältä: joukose - 30.08.17 - klo:14:54
Useamman kerran jo reitin ajaneena voi kyllä olla tyytyväinen muutokseen.

Ajotietokoneesta vai laskettuna?

Omani D4 päivitettiin 30tkm huollossa, nyt kohta 38tkm mittarissa ja laskettuna kulutus pysynyt samassa 5,7-5,8l/100km ennen ja jälkeen softapäivityksen.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/800665.html
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

joukose

Uutena mittasin kaksi kertaa tankkauksista ja tietokone piti paikkansa. Tosin minulla tulee 90% tuota motariajoa todellisella nopeudella 126 km/h. Oisko softapäivitys purrut paremmin noille nopeuksille.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Taky

Lainaus käyttäjältä: joukose - 31.08.17 - klo:21:01
Uutena mittasin kaksi kertaa tankkauksista ja tietokone piti paikkansa.

Omassani ero on 0,3-0,4l/100km laskettuun kaikkien tankkausten suhteen.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: joukose - 31.08.17 - klo:21:01
Uutena mittasin kaksi kertaa tankkauksista ja tietokone piti paikkansa. Tosin minulla tulee 90% tuota motariajoa todellisella nopeudella 126 km/h. Oisko softapäivitys purrut paremmin noille nopeuksille.
Vai olisko softapäivitys tehnyt ajotietokoneesta pihimmän...?  :P
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

joukose

Nyt kun on ajanut 2000 km softapäivityksestä niin ero on 0,8 l. Edellisiin kirjoituksiin nojautuen huijauksen osuus pitäisi olla n 0,4 l.

Kokeilin muutenpuheohjausta. Toimii kun laittaa järjestelmän kieleksi esim. Englannin. Pystyy ohjaamaan puheellaan ilmastointia navigointia radiota ja cd soitinta sekä puhelinta.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

joukose

Ei kannata sitten enää hyväksyä uuden S/V 90:n alle continentalin renkaita jos nimittäin haluatte ajaa tärinättömillä autoilla moottoritiellä nopeuksilla 110-140 km/h. Minulla yrittivät korjata tärinää kolme kertaa siinä onnistumatta. Lopuksi ajettiin testit kahdella s90:llä jonka jälkeen renkaat vaihdettiin autosta toiseen. Molemmilla testiautoilla ja kerroilla sama vika. Tärinää moottoritieajossa. No tietty jos ei motarilla ajele niin sittenhän tuo on ok? Testien perusteella voi syyttävän sormen osoittaa continentalin suuntaan. Viikon heiltä, maahantuojalta ja myyjäliikkeeltä odotin vastausta mutta mitään ei kuulunut.

Homma päättyi osaltani siihen että koko auto poistui vaihtorivistöön. Melko lailla huono kuvá jäi koko ketjusta Autoliike-Maahantuoja-Continental. >:(

Ei tuon hintaluokan auotssa saisi olla yhtään mitään sanottavaa kun se rullaa omistajan käyttöön. Taitaa sama toimintatapa vaivata useampaa autoliikettä.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

V-O

No jopa oli noloa touhua.

Ei muuta kun tommoisissa tapauksissa huoltokirjaan oma merkintä maahantuojan ja myyjäliikkeen toimista ja autossa olevista "ominaisuuksista" koskien renkaita. Ihan samalla tavalla siis kun myyjäliike kirjoittaa minun auton huoltokirjaan merkinnän auto likainen, niin tokihan omistajakin saa dokumentoida vikoja tai ominaisuuksia.

joukose

Ehkä se on niin että premiumiksi pyrkivää merkkiä ei kannattaisi myydä samasta rivistä Dacia Dusterin kanssa. Ihan pitäs ainakin tuo jälkimarkkinointi ja takuuasiat olla eri tasoa.

Kävin kysäsemässä elokuun lopulla stokkan alaennukset mielessä olarin vehosta rivissä olevista uusista mutta ei ollut mitään jossa olisi ollut ennakoiva vakkari paitti luokan 80 kâ,¬ ja siitä ylöspäin autoja. Täytyy sanoa että oli huoltotoiminta ja myynti asialllista. Vaihdokin kattoivat huollossa samalla kun käytiin vaihtoehdot läpi. Anto kyllä niin hyvän kuvan että voipi jalka eksyä sinne toistekkin.

Mitä tästä opimme? Ainaskin kannattaa se oma auto koeajaa kunnolla ennen kuin raha vaihtaa omistajaa ihan näissä tehdas uusissa autoissakin.

Oli varmaan tarkoituksella kohtuu ikävää luottevaa kun pistin automyyjälle, huoltopäällikölle, huoltojohtajalle, markkinointi päällikölle ja maahantuojan asiakassuhteista vastaavalle postia aiheesta jo reilua viikkoa ennen kuin tein päätöksiä. Kerran vielä kyselin uudestaan ja mitään ei vuorokauden sisään kuulunut. Joten viimeinen viesti oli että voivat tutkimukset continetalin kanssa puolestani lopettaa koska merkki vaihtunut. Kehotin heitä jatkossa ottamaan tehtaalta tärisemättömiä ja takalasi suorassa olevia autoja. Nimittäin takalasissakin oli sanomista. Sitä kun tulee reippaassa motariajossa ruuhkaliikenteessä katseltua alvariinsa. >:(
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

joukose

Lainaus käyttäjältä: Taky - 30.08.17 - klo:20:25
Ajotietokoneesta vai laskettuna?

Omani D4 päivitettiin 30tkm huollossa, nyt kohta 38tkm mittarissa ja laskettuna kulutus pysynyt samassa 5,7-5,8l/100km ennen ja jälkeen softapäivityksen.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/800665.html

Voiskohan minulla olla kulutuksen tippumisen syynä se että ensiasennus öljyt oli Castrolin Edge 0-20 ja vaihdossa laitettiin nesteen 0-20? Voisko öljyn ominaisuuksien erot olla niin suuret vaikka viskositeetti sama? Tällöinhän kitkan pitäisi pienentyä jotta kulutus laskee. No, oikeastaan minulle se ja sama koska auto jo vaihtorivissä. Mutta kivaa yleishyödyllistä tietoa olisi. :)
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

joukose

Lainaus käyttäjältä: joukose - 23.09.17 - klo:07:01
Voiskohan minulla olla kulutuksen tippumisen syynä se että ensiasennus öljyt oli Castrolin Edge 0-20 ja vaihdossa laitettiin nesteen 0-20? Voisko öljyn ominaisuuksien erot olla niin suuret vaikka viskositeetti sama? Tällöinhän kitkan pitäisi pienentyä jotta kulutus laskee. No, oikeastaan minulle se ja sama koska auto jo vaihtorivissä. Mutta kivaa yleishyödyllistä tietoa olisi. :)
Kyselin huvikseni asiaa nesteeltä. Vastauksessa todetaan että moottoriöljyn vaihto kyseisessä tapauksessa vaikuttaa maksimissaan 2.0 %. Eli näyttäisi minun tapauksessani menevän softapäivityksen piikkiin tuo keskikulutuksen lasku.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

lao

Noniin, nyt se tuli sitten. Kyllä on aivan mahtava peli ajaa XC60 jälkeen. Alusta toimii uskomattoman hyvin eli mukavavuutta ja dynaamisuutta löytyy, onneksi ruksasin lisävarusteisen säädettävän alustan takapään ilmajousin. Panoraamakatto tuo valoa tummaan sisustaan ja viimeistelee myös ulkonäön. Hydridivoimalinja toimii kuin ajatus ja täyssähköllä voi ajaa ainakin 5 asteeen lämpötiloissa ja lämpöä riittää. Mutta kyllä pitää sanoa, että auto herää kunnolla henkiin, kun laittaa power-tilan ja antaa happea kunnolla, kyllä lähtee, etenkin 0-100 on todella vakuuttavan tuntuista.

Värikin tuli otettua pintaan, kuva yöltä alla 6D+Sigma 1.4 Art otettuna.

Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Jyri

^Onneksi olkoon, omaani joutuisin vieläkin odottelemaan jos olisin pitäytynyt S90ssä. Tuo S/V90 on kyllä sisältä mielestäni kaikkein hienoin näistä nykyvolvoista.

Itse ei ole tainnut tulla kertaakaan painettua 0-100 täydellä kaasulla, täydellä kaasulla ei ole muutenkaan tullut juurikaan kokeiltua. Ne muutamat kerrat kun on hetken painanut kaasun pohjaan ohittaessa, niin vauhtia kyllä kertyy petollisen paljon, petollisen nopeasti, mutta ainakaan tuossa XC60ssä sitä ei huomaa juurikaan muualta kuin nopeusmittarista.

Itse koen tuon moodinvalintakytkimen huonoksi käytettävyydeltään, mutta sen kanssa on vaan elettävä. -> tämän takia ei myöskään ole kovin montaa kertaa tullut kokeiltua powermoodia, harmi ettei ole vaihdekepissä pikatoimintoa powerille kuten oli Skodassa ja vanhassa XC60ssäkin.

teräksenharmaa

Miten olette kokeneet T8:n sähkömoottorin tehon riittävän normaalissa ajossa? Luin uuden Auto Bildin vertailusta XC60 T8:n kiihtyvän pelkällä sähköllä 26 sekunnissa satasen vauhtiin. Voiko tuo pitää paikkansa?

Jyri

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.10.17 - klo:12:45
Miten olette kokeneet T8:n sähkömoottorin tehon riittävän normaalissa ajossa? Luin uuden Auto Bildin vertailusta XC60 T8:n kiihtyvän pelkällä sähköllä 26 sekunnissa satasen vauhtiin. Voiko tuo pitää paikkansa?
Hyvin olen pärjännyt pelkällä sähkömoottorilla, polttomoottori menee harvoin päälle täällä kehä kolmosen sisäpuolella ajellessa, eikä tuo sähkömoottorin teho ole rajoittanut menemistä vaan yleensä aina edellä menevät :o.

Ainut moite joka itsellä on tullut sähkömoottorilla ajoon liittyen on, liian pieni akkukapasiteetti tai liian harvat julkiset latauspisteet, eli normaaliin taajama/kehätie ajoon pelkkä sähkö riittää 95%sesti itsellä.

teräksenharmaa

Onko kokemusta maantiellä sähköllä ajamisesta ohitteluineen?

Jyri

Ei onnistu kovin helpolla, 80 hujakoilla jos painaa kaasua yhtään reilummin herää polttomoottori heti. Eipä tuo akun kapasiteettikaan oikein ole maantieajoon suunniteltu.

Pekka T


Otsikon Vovo kirjoitusvirheen voisi kyllä korjata.  :)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13


lao

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 06.10.17 - klo:09:41
Itse koen tuon moodinvalintakytkimen huonoksi käytettävyydeltään, mutta sen kanssa on vaan elettävä. -> tämän takia ei myöskään ole kovin montaa kertaa tullut kokeiltua powermoodia, harmi ettei ole vaihdekepissä pikatoimintoa powerille kuten oli Skodassa ja vanhassa XC60ssäkin.

On muuten uskomattoman surkeasti toteutettu ajotilojen valinta, minusta auton ärsyttävin ominaisuus päivittäisessä käytössä.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Jyri

Lainaus käyttäjältä: lao - 08.10.17 - klo:07:50
On muuten uskomattoman surkeasti toteutettu ajotilojen valinta, minusta auton ärsyttävin ominaisuus päivittäisessä käytössä.
On, en ymmärrä miten Volvon kaltaisessa autossa on moinen päässyt läpi, aivan käsittämätöntä ja vielä erikoisempaa on ettei kukaan ole tietääkseni yhdessäkään koeajossa maininnut asiasta mitään.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: lao - 06.10.17 - klo:09:30
Noniin, nyt se tuli sitten.

Onnittelut, kerrassaan upean näköinen peli! Volvo on kyllä hyvällä tiellä, sähkön suuntaan siirtyminen ja upea design sekä ulkoa että sisältä houkuttaa kovasti.

Ã,,rsyttää, kun asun Hesassa kaupunginosassa, jossa on kaupungin ja asunto-osakeyhtiöiden omistamat yhteisparkkialueet, mutta ei vakiopaikkoja. Ei oikein kannata edes omalla rahalla hommata tömäkämpää töpseliä, kun sitten siinä lojuu jonkun muun auto. Täytyypä käydä alueita hallinnoivassa yhtiössä kysymässä ovatko kuulleet tieliikenteen sähköistymiskehityksestä... ???
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

joukose

Lainaus käyttäjältä: joukose - 09.09.17 - klo:05:24
Ei kannata sitten enää hyväksyä uuden S/V 90:n alle continentalin renkaita jos nimittäin haluatte ajaa tärinättömillä autoilla moottoritiellä nopeuksilla 110-140 km/h. Minulla yrittivät korjata tärinää kolme kertaa siinä onnistumatta. Lopuksi ajettiin testit kahdella s90:llä jonka jälkeen renkaat vaihdettiin autosta toiseen. Molemmilla testiautoilla ja kerroilla sama vika. Tärinää moottoritieajossa. No tietty jos ei motarilla ajele niin sittenhän tuo on ok? Testien perusteella voi syyttävän sormen osoittaa continentalin suuntaan. Viikon heiltä, maahantuojalta ja myyjäliikkeeltä odotin vastausta mutta mitään ei kuulunut.

Homma päättyi osaltani siihen että koko auto poistui vaihtorivistöön. Melko lailla huono kuvá jäi koko ketjusta Autoliike-Maahantuoja-Continental. >:(

Ei tuon hintaluokan auotssa saisi olla yhtään mitään sanottavaa kun se rullaa omistajan käyttöön. Taitaa sama toimintatapa vaivata useampaa autoliikettä.

Laittelin toimintatavasta kysymystä suomen ja ruotsin organuisaatiolle että miten ihmeessä eivät uutta volvoa saaneet kuntoon. Piti olla kuitenkin aika helppo ratkaisu ongelmiin vaihtamalla uudet renkaat. No nyt minun volvoni jo vaihtanut omistajaa kun Kamux sai sen myytyä. Vaan eipä ole kyselyihinikään vastailtu. Sama ongelma kuiteskin edessä uudella omistajalla.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

joukose

Lainaus käyttäjältä: joukose - 18.11.17 - klo:14:17
Laittelin toimintatavasta kysymystä suomen ja ruotsin organuisaatiolle että miten ihmeessä eivät uutta volvoa saaneet kuntoon. Piti olla kuitenkin aika helppo ratkaisu ongelmiin vaihtamalla uudet renkaat. No nyt minun volvoni jo vaihtanut omistajaa kun Kamux sai sen myytyä. Vaan eipä ole kyselyihinikään vastailtu. Sama ongelma kuiteskin edessä uudella omistajalla.

No nih, sentään Volvon customer relationship manager pahoitteli syntynyttä tilannetta. Eipä pahoittelut paljon lämmitä kun vikaa ei saatu paikallistettua. Toivottavasti muilla s90/v90 volvot menee tasasesti kuin pulkka mäessä. Ihan perus Opel antaa ainakin kevyen ja tasaisen kyydin. ;D
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

nemos

Lainaus käyttäjältä: joukose - 08.12.17 - klo:15:54
No nih, sentään Volvon customer relationship manager pahoitteli syntynyttä tilannetta. Eipä pahoittelut paljon lämmitä kun vikaa ei saatu paikallistettua. Toivottavasti muilla s90/v90 volvot menee tasasesti kuin pulkka mäessä. Ihan perus Opel antaa ainakin kevyen ja tasaisen kyydin. ;D

Nythän niille on selvinnyt, että joissakin yksilöissä on ollut viallisia vetoakseleja, joista tärinä johtuu.
Volvo XC60 T8 Inscription

Tkarkka

Taisi löytyä syy tärinään viallisista vetoakseleista (https://www.autostadium.fi/index.php?topic=3344.9340).
(Sorry: nemos ehtikin jo kommentoida samasta asiasta)

joukose

Aijaa mistä kuulit?
Minulla oli neliveto. Oisko ollu kans, mahdollisesti. Aika tuskanen prosessi olisi ollut selvittää homma peräkylän merkkihuollon kanssa. Yks tuttu vaihto kans saman pelin pois ilman selvittelyjä kun tuskastu tärinöihin.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy