Moniurahihnan kiristin Jetta 2010 1.6 TDI cayc

Aloittaja aksu, 06.11.17 - klo:19:19

« edellinen - seuraava »

aksu

Tuo hihna ilmoitti olemassaolostaan karmeasti parkaisemalla, minä tietysti tutkimaan mikäs nyt, kun siellähän pitäis olla automaattinen kiristys jousivoimalla yleensä.  Mutta niin vaan on, ettei mitään jousivoimalla toimivaa osaa ole, vaan kiristyspyörää kiristetään suoraan pultilla, eikä niinollen mitään joustoa ole.   Mitkään varaosaliikkeet( Tarvikeosa)eivät kuvastossa tätä tunne.    Onko joku muukin joutunut ihmettelemään tätä ?


aksu

Tarvikeliikkeiden kuvastot tarjoaa juuri tuota tyyppiä, mutta alkuperäinen joka on jetassani ei ole  mitään jousellista systeemiä niinkuin alussa kerroin.

o.b.

Ohessa mitä ETKA tuohon tarjoaa. Noita on kahdennäköisiä. Osassa jousi on näkyvissä ja osassa se on koteloitu. Oiskohan sulla se koteloitu versio?






aksu

Ei ole jousia näkyvillä eikä kotelossa. Kiristinpyörän Laakerien läpi menee akseli ja tästä akselista menee läpi sitä suoraan alaspäin kiristettävä pultti.  se ei voisi olla yksinkertaisempi, mutta juuri siksi herättää ihmetystä, kun mitään joustoa ei ole.

vwtoubi

Eihän tuosa nyt oo ohjainrulla kyseesä, kiristin eri paikasa? Kyseistä konetta en nyt kovin hyvin tunne, voi mennä ihan mettäänki....
Ajossa:
Passat 1.6tdi variant 2011,Golf  2.0tdi variant 2008
Pihassa:
Golf 1.6 16v variant 2003, Golf 1.8 GT  1998, Golf 1.6dsl  1979
Entiset:
Passat 1.6dsl 1982, Passat 1.8  1990, Passat 1.9tdi variant tiptronic 2001

aksu

Laturi, Ilmastointi, Kampiakseli ja tämä kiristettävä pyörä löytyy.  Onhan se pelittänyt sentään jo 130 tkm  mutta kummalta silti tuntuu ja ehkä vähän heppoiselta rakenne kun sitä käsissä katseli.

o.b.

Olisko tälläinen kiristysmekanismi? Tuota ruvaamalla kiristyy/löystyy?




aksu

Juuri tuosta kuvan versiosta on kyse, akselitumpin päällä ei ole tuota kuvan muovisuojaa vaan akseli näkyy runsaan sentin verran ja se on lukittu laakereihin prässäämällä ts akselia ei saa sovinnolla irti laakerista.  Varaosa kuvastoista en ole löytänyt pyörää jossa olisi myös akseli , .marmorilta tietysti.
Mistä kuva löytyi.

o.b.

Kyllä siellä on se jousikiristin, se jousiosa on vaan siellä sisällä piilossa. Laitan sulle privana ohjeet. Toivottavasti saat .xps-tiedoston auki  ;)

Kohtuullisen hankala vaihtaa  ::)

aksu

Jos siitä jousi löytyy niin olen ihmeissäni,🤔kun osat oli kädessäni ja siinä ei muuta ollut kuin pyörä akseleineen ja noin seitsemän senttiä pitkä kiristystä säätävä pultti ei muuta




o.b.

Laita sähköpostiosoite privana, niin laitan sen ohjeen tuolle moottorityypille. Katsele sitten, onko mitään yhteistä sen kanssa.

Tuollainen sieltä pitäisi putkahtaa ulos kun takaa saa jotenkin kiinnityspultin irti. Sen akselin ei pitäisi sieltä kaiketi irrota yksinään. Ymmärtääkseni se alapuolen säätöruuvi virittää tuon jousen ja kuuluu kiristää ihan loppuun asti kiinni (30 Nm + 90 astetta)






hirvi

Moro,

Minuakin kiinnostaa tuo kiristin, 2010 Golfissa on myös tuollainen pultilla kiristettävä enkä kyllä ymmärrä missä siellä jousi voisi olla. Hihnakin on luonnollisesti pidempi kuin automaattikiristeiseen. Vaihdoin hihnan ja nyt kuuluu kylmänä kihnutusta, kunhan ei vain olisi mennyt liian tiukalle... Kiitos.

hirvi

Jos joku on löytänyt jostain tuon rullan akseleineen niin olisi mukava tietää mistä, joka paikassa on tosiaan tuo jousisysteemi eikä marmorikaan tunne tätä versiota. Ehkä tuo rulla pitäisi vaihtaa erikseen.

o.b.

Sinne voi kaiketi vaihtaa sellaisen jousellisen version kiristimestä. Hihna pitää samalla vaihtaa oikean mittaiseksi. Aiheesta on TPI 2021123 (Technical Product Information), mutta en löytänyt sitä pienellä etsinnällä.

Noissa molemmissa kuvissa näkyykin se kolo, johon jousiosa uppoaa. Kiinnitys takaa M8x50 pultilla.

31.8.2009 asti ollut tuo pultilla kiristettävä malli, ehkä 03L145276 ???

Tämä korvattu seuraavilla osilla: 038903315AH, 03L903137 ja N10649801. Koko setin hinta marmoritiskillä reilu 75â,¬, eli ei ihan kohtuutonkaan.

hirvi

 Kiitos tiedoista! Voisi päivittää jouselliseen tai prässätä uuden kiristyspyörän tuohon akselille.

mddlfngz

Oikea pultti olisi kuusioruuvi N 106 408 01. Oli varmaan typo?

o.b.

Oli varmaan typo kun noi on vierekkäiset nappulat ja sormet on kuin nippu nakkeja ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy