Taloudellinen ajotapa ja kulutuksen pienentäminen

Aloittaja vkjoki, 13.12.09 - klo:20:49

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poni

Vielä skrikolle.
En tiedä, kuinka paljon kilometrejä maailmassa ajetaan päivittäin.
Niin pieniä arvoja, mitä yhden ihmisen kulutus tai päästöt ovat, ei näy missään tilastoissa, vaikka ne putoaisivat nollaan.
Mutta ajatteleppa, jos vain vaikka puolet Suomen kuljettajista päättäisivät, että tänään ajan rauhallisesti ja taloudellisesti.
Tänään en hermostu liikenteessä, en provosoidu muitten hölmöilyistä ja noudatan sääntöjä.
Jumankekka, jos joku tutkija pystyisi seuraamaan näitä arvoja jotenkin päivätasolla, niin sehän putoaisi penkiltään.

Miksi et aloittaisi itsestäsi?

b1mpo

Joillakin on kellokortti ja liukumat. Menen yleensä seitsemään töihin eikä silloin ole ruuhkia, pääsen sitten kun pääsen. Täällä on sen verran sujuvaa liikenne, ettei tarvi miettiä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: Poni - 28.05.13 - klo:13:46
Vielä skrikolle.
Miksi et aloittaisi itsestäsi?

Ai pitäisikö minun päästä Honda 600RR:llä vielä alle 3,5l/100 ja Volkswagen Scirocco 160 hv alle 5,92 l/100 vuoden keskikulutukseksi. Sen jälkeen kun kaikki noilla samoilla ajoneuvoilla ajavat pääsevät alle noiden kulutuslukujen, niin minäkin yritän ruveta pihistelemään.

Poni

Ei sun tarvitse.
Ei kenenkään tarvitse.
Mutta joskus, kun vähän ajattelee asioita, niin voi toimia järkevämmin, kuin tähän asti.
En tunne skriko tekosiasi ja ajotyylejäsi ym. mutta tarkoitin lähinnä yleisesti.

Pieneltä nuo kulutuslukemat tuntuvat, jos ovat tosia.
Mun viimeisin peli 1100 GSX F vei kotomaassa n. 5 litraa sadalla.
Baanalla toki paloi hiukan enemmän.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Poni - 28.05.13 - klo:14:50

Pieneltä nuo kulutuslukemat tuntuvat, jos ovat tosia.Mun viimeisin peli 1100 GSX F vei kotomaassa n. 5 litraa sadalla.
Baanalla toki paloi hiukan enemmän.

Eli epäilet kirjoitukseni todenperäisyyttä. Mikä tarve olisi kirjoittaa tuollaista. Jos kulutukset olisivat suurempia ei siitä vankilaan joudu ei saa edes sakkoa.
Mitä on Suzukisi kuivapaino kuskin ( sinun ) kanssa.?? Ehkpä silläkin on jotain tekemistä kulutuksen kanssa.
Hondani+kuski=206kg.

Ktk

#126
Lainaus käyttäjältä: skriko - 28.05.13 - klo:15:00
Hondani+kuski=206kg.

Wtf? Kuussatku cebari ja kuski yhteensä 206kg? Ajaako sitä kääpiö vai 7 vuotias lapsi?

Edit: Hmm, otetaas pikkusen takaisinpäin. Löytyypä tuosta outoja painoja netistä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 28.05.13 - klo:15:08
Wtf? Kuussatku cebari ja kuski yhteensä 206kg? Ajaako sitä kääpiö vai 7 vuotias lapsi?

Ei kumpikaan. Ikää minulla hiukan enemmän ja pituudeltani ole monia senttejä keskivertoa pidempi. Nyt oli kait kysymys pyörän kuivapainosta kuskin kanssa ei kuskin pituudesta eikä iästä.

Ktk

Mutta miksi ihmeessä puhut kuivapainosta? Ajatko sillä pyörällä ilman bensaa, jarrunesteitä, jäähdytinnestettä ja akkua? "Pilknus" Kuivapainokin tupataan kyllä ilmoittaa vähän miten sattuu nesteillä tai ilman w/o bensa.

toukopouko

Ja vaikka olisikin kuivapaino niin saa olla kyllä TODELLA hoikassa kunnossa, sanoisin jopa että vaatii anorektikon. Vaatteita ei myöskään parane päällä olla :)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 28.05.13 - klo:15:24
Mutta miksi ihmeessä puhut kuivapainosta? Ajatko sillä pyörällä ilman bensaa, jarrunesteitä, jäähdytinnestettä ja akkua? "Pilknus" Kuivapainokin tupataan kyllä ilmoittaa vähän miten sattuu nesteillä tai ilman w/o bensa.

Puhuin siksi kuivapainosta, että niillä voi verrata toisten kanssa mopojen painoa, koska yleensä esitteissä uusista mopoista ilmoitetaan kuivapaino.
Kuivapaino moottoripyörissä ilmoitetaan aina ilman nesteitä. Akku on mukana painossa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 28.05.13 - klo:15:27
Ja vaikka olisikin kuivapaino niin saa olla kyllä TODELLA hoikassa kunnossa, sanoisin jopa että vaatii anorektikon. Vaatteita ei myöskään parane päällä olla :)

Anoreksia on sairaus, joka johtuu siitä että ihminen ei saa tarpeeksi ravintoa. Onko mielestäsi missikisoihin osallistuvat anorektikoita tai rr kuljettajat. Painoahan heillä on hiukan päälle 50 ja muutamilla rr kuskeilla alle 50. Ihminen voi myös olla täysin terve ja syödä kuin hevonen painaen silti vähemmän mikä on suomalaisten läskikasojen keskipaino.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: toukopouko - 28.05.13 - klo:15:27
Ja vaikka olisikin kuivapaino niin saa olla kyllä TODELLA hoikassa kunnossa, sanoisin jopa että vaatii anorektikon. Vaatteita ei myöskään parane päällä olla :)

Lainaus käyttäjältä: skriko - 23.05.13 - klo:15:13
Suurin paino on ollut 55 kg. Pituus 175. Syödä voi mitä tykkää.

Eihän nuo kyllä ihan miehen mittoja enää ole.

skriko

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 28.05.13 - klo:15:45
Eihän nuo kyllä ihan miehen mittoja enää ole.

No, en tiedä, isäni painoi aikoinaan 54 kg ollen 185 pitkä ja veljeni on nyt 179 ja 62kg. Tosin vanhempana isäni painoi jopa 110 kg. Niin se aineenvaihdunta voi muutua ja myös liikunta ja stressi vähenee. ¨
^
Nyt menee ot:si.

Siis Honda+kuski 206 kg joten 200 kilon ja enemmän painoero voi olla harrikkakuskiin joten eiköhän se kulutuksessa näy.

vakio

Lainaus käyttäjältä: skriko - 28.05.13 - klo:15:36
Puhuin siksi kuivapainosta, että niillä voi verrata toisten kanssa mopojen painoa, koska yleensä esitteissä uusista mopoista ilmoitetaan kuivapaino.
Kuivapaino moottoripyörissä ilmoitetaan aina ilman nesteitä. Akku on mukana painossa.

Nykyään monet valmistajat (myös Honda) ilmoittavat painon "ajokunnossa", joka sisältää myös nesteet. Edelleenkin toki käytännöt valmistajien kesken vaihtelevat ja kun aikanaan noita ilmoitettiin "kuivana", niin ei kaikilla valmistajilla ollut edes akkukaan kiinni.

Todelliset painot vs ilmoitetut ovat sitten edelleen tapauskohtaisia. Toisissa malleissa/merkeissä ovat ilmoitetut painot lähempänä totuutta kuin toisissa. Mutta tämä nykyisin yleistynyt ilmoitustapa on kuitenkin parempi kuin aikaisempi.
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 170 4x4 Ambition -12
VW Polo Trendline United 1.4 TDI -09

Ex VAG: VW Passat Variant Highline 1.9 TDI 4MOTION -05

Poni

#135
Sorry skriko, jos arvelit minun tarkoittavan, että valehtelet.
Epätarkkuutta mittauksissa on se asia, mitä ajan takaa.
En ainakaan minä sano mitään kulutuksesta yhden tai kahden tankkauksen perusteella.
Kesälomistakin katson koko reissun kulutuksen, en yhtä tankillista, joka on ajettu ihaneolosuhteissa, tai sitten pelkässä nurkkapyörityksessä.
Reissussakaan ei pieni kulutus ole varsinaisesti tavoite, mutta pitäähän tuota seurata.

Sanotaan vaikka näin,että kirjoitit vakain tuumin, mutta onko mittavirhettä, on eri asia.

Suizan paino oli isosti enemmän kuin sinun pelisi.
Lisäksi iso osa ajosta oli vaimo takapenkillä.
Ja reissussa vielä matkakamat.

Teho/paino-suhde muuttuu rajusti moottoripyörässä pienelläkin lisäkuormalla.
Ehkäpä tuossa syy. Mutta alhaisia ovat lukemasi.
Toki myös uudempaa tekniikkaa.

...rhanan näppis, iha varmalla rikki...

skriko

Lainaus käyttäjältä: Poni - 28.05.13 - klo:17:43
Sorry skriko, jos arvelit minun tarkoittavan, että valehtelet.
Epätarkkuutta mittauksissa on se asia, mitä ajan takaa.
En ainakaan minä sano mitään kulutuksesta yhden tai kahden tankkauksen perusteella.
Kesälomistakin katson koko reissun kulutuksen, en yhtä tankillista, joka on ajettu ihaneolosuhteissa, tai sitten pelkässä nurkkapyörityksessä.
Reissussakaan ei pieni kulutus ole varsinaisesti tavoite, mutta pitäähän tuota seurata.

Sanotaan vaikka näin,että kirjoitit vakain tuumin, mutta onko mittavirhettä, on eri asia.

Suizan paino oli isosti enemmän kuin sinun pelisi.
Lisäksi iso osa ajosta oli vaimo takapenkillä.
Ja reissussa vielä matkakamat.

Teho/paino-suhde muuttuu rajusti moottoripyörässä pienelläkin lisäkuormalla.
Ehkäpä tuossa syy. Mutta alhaisia ovat lukemasi.
Toki myös uudempaa tekniikkaa.

...rhanan näppis, iha varmalla rikki...

Nämä kulutukset mitattu pyörästä 8.7.2010-31.8.2012 ja km 0-23 500. Koko ajan keskikulutus ja kaikki tankilliset. Pienin 3,74 suurin aivan uutena ollut 4,56. Viime kesänä ei oikein yli 4 mennyt vaikka kuinka luukutti.
Eipä ole mopoissa kulutukset juurikaan pudonneet. -70 luvun lopusta kaikki pyörät veivät noin 5. 1992 kun tuli uusi Fireblade, se vei 4,3. Oli niitä kaksi -92 ja -95. Ei yhtään pudonnut kulutus vaikka 2000 tuli Bladeen ruisku. Firebladet  riskulla ( 3 kpl) menneet 4,5 pintaan.

fourvalve

Lainaus käyttäjältä: skriko - 28.05.13 - klo:01:35
.

Viime kesänä suurin kulutus tankillisella 4,3 ( mopolla ) moottoritietä vauhti noin 160. Tampere-Helsinki-Turku-Tampere
Koneessa on kierroksia ehkä noin 9-10000 rpm noilla nopeuksilla.
Joko hondan nopeusmittari näyttää hieman liikaa tai sitten tämä on satua, uskon jälkimmäiseen :D
BMW z4 3.0i roadster

skriko

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 28.05.13 - klo:20:35
Koneessa on kierroksia ehkä noin 9-10000 rpm noilla nopeuksilla.

Oletuksesi ovat satuja. Kierroksia kuutosvaihteella 160 nopeudessa 8500. 10000 mennään jo 188 Täällä ei kannata oletella mitään, kannattaa puhua vaan omasta kokemuksesta.

Vaginisti

Nyt ajelin vapaarullausta hyödyntäen parinkymmenen kilometrin matkan, sekalaista ajoa max. 60kmh. Auton mittari näytti 3.9L/100km keskikulutusta tälle pyrähdykselle. Näyttäisi olevan ihan selkeä vaikutus, aiemmalla ajotyylillä n. 5L olisi ollut todennäköinen. Tutkimukset jatkuu ensi viikolla kun joutuu takaisin töihin... 8)

b1mpo

#140
Lainaus käyttäjältä: Tupo - 30.11.09 - klo:20:10
^Ei herneitä heti väärään paikkaan - löysin äsken hiekkalaatikon.  :-
Kyllä sillä rullautuksella on positiivinen vaikutus kulutukseen! 8)

Otsikko korjattu. - Quality -
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Mistähän tuo hiekkalaatikko pomppas? :o
Oli tarkoitus lainata edellistä...
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

#142
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.06.13 - klo:20:48
Kyllä sillä rullautuksella on positiivinen vaikutus kulutukseen! 8)

Sellaisen varauman itse laittaisin ihan mututuntumalta, että hyöty lienee sitä suurempi mitä paremmin tuntee reitin? Esimerkiksi työmatkareitillä oppii aika äkkiä missä kannattaa rullata ja missä ei. Sitten taas jossain kesälomareissulla tuntemattomilla teillä ei osaa ennakoida minkälaista tieprofiilia siellä mäen tai mutkan takana on odotettavissa, joten rullauksen hyötyä ei oikein osaa realisoida.

Otsikko korjattu. - Quality -
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TuplaVW

#143
Lainaus käyttäjältä: tet - 03.06.13 - klo:11:44
Sellaisen varauman itse laittaisin ihan mututuntumalta, että hyöty lienee sitä suurempi mitä paremmin tuntee reitin? Esimerkiksi työmatkareitillä oppii aika äkkiä missä kannattaa rullata ja missä ei. Sitten taas jossain kesälomareissulla tuntemattomilla teillä ei osaa ennakoida minkälaista tieprofiilia siellä mäen tai mutkan takana on odotettavissa, joten rullauksen hyötyä ei oikein osaa realisoida.
Näin se pääsääntöisesti on että tottakai reitintuntemus tuo niitä kilometrin paikkoja paljon enemmän kuin ihan oudoksiltaan.
Mutta tyyliin poikkeus vahvistaa säännön  :)  pakko lisätä että omakohtainen ennätys syntyi kyllä paikassa mikä ei ollut entuudestaan tuttu mutta siinä tuli vain vaistomaisesti heitettyä Golfilla vapaalle... eikä turhaan. Lähtönopeus n. 90 kmh...  (en ole varma olikohan 80 vai 100 rajoitus siellä) ja sitten 2,7 km päästä kutosta takaisin pesään kun monivaiheisen mäen jälkeen tuli vastamäki ja nopeus laski kohti 80 kmh (siinä oli sitten jo ainakin 80 kmh rajoituskin)  :D   Tämä siis ihan kotimaassa Suomessa.

Otsikko korjattu. - Quality -
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

skriko

Eilen illalla lähdin ajelemaan Sciroccolla mökille. Kiersin vähän pidemmän reitin kautta. Matkaa tuli edestakaisin 103 km. Keskikulutus 4,7, joka jäi kun ajoin autotalliin kaupunkiin. Välillä oli pitkään 4,6, nousten sitten kun oli muutamat liikennevalot ennen kotia.

Vaginisti

Nyt on alustavia tutkimuksia tehty viikko töihin ja takaisin ajellessa ja näyttäisi rullaus tuovan jopa 0,3-0,5 litran kulutuseron entiseen ajotapaan verrattuna. Omat ajot on suht. säännöllistä niin parin viikon sisään näkyy todellinen vaikutus. Työmatkalla on monta kohtaa, joissa vapaalla rullaa pitkän matkan, enkä ole silti tientukkona.

dosetti

#146
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.06.13 - klo:20:48
Kyllä sillä rullautuksella on positiivinen vaikutus kulutukseen! 8)
b1mpon innoittamana nyt on tullut rullailtua ja kuten toisessa topicissa sanottiin, olen aiemmin tuijottanut liikaa nollakulutukseen vaihde päällä moottorijarrutuksella. Kivoja lukemia olen tietokoneeseen saanut aiempaan verrattuna. Ja vielä kun ottaa huomioon, että en muun liikenteen kustannuksella ole rullausta tehnyt ja ajotietokoneen kulutuksen olen jo aiemmin kalibroinut vcds:llä lukemaan 115%.

Otsikko korjattu. - Quality -

Squamish

Itseäni turhauttaa lähes päivittäin edellä ajavien turha mutkissa hidastelu ja jarruttelu. Mutkilla tarkoitan tässä nyt lähinnä moottoriteille johtavia ramppeja, jotka pystyy usein ajamaan vauhtia hiljentämättä. Jos useammalla kuskilla olisi edes vähäinen ymmärrys nopeimmasta ajolinjasta näissä rampeissa niin säästyisi monet rampin jälkeiset kiihdytykset, kun ulos tullessa vauhti olisi jo rajoituksenmukainen tai lähellä sitä.

V-O

#148
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 07.06.13 - klo:20:20
b1mpon innoittamana nyt on tullut rullailtua ja kuten toisessa topicissa sanottiin, olen aiemmin tuijottanut liikaa nollakulutukseen vaihde päällä moottorijarrutuksella. Kivoja lukemia olen tietokoneeseen saanut aiempaan verrattuna.
Kerro vielä että miten rullaat. Onko siis vaihde päällä vai vaihde vapaalla?

Itte olin just taloudellisen ajon kurssilla ja vaihde päällä opastettiin rullaamaan ajoissa risteykseen. Alkuun isommalla vaihteella ja siitä koko aja sitten pienemmälle, pysähdyksiä vältellen.

Otsikko korjattu. - Quality -

Vaginisti

Itse olen rullaillut nyt vapaalla sellaiset kohdat, joissa tiedän, että vaihde päällä meno hyytyisi. Vastaavasti jotkut kohdat rullailen vaihde päällä jos tiedän, että vauhti ei hidastu vaan pysyy mukavasti tasaisena ja silloin kulutuskin on nolla. Ja risteyksiin mahdollisuuksien mukaan moottorijarrutuksia, Pololla ainoa järkevä vaihde siihen on nelonen -> kolmonen, 2-vaihde on jo liian pieni. Yllättävän monessa kohdassa, jossa ennen painoin jarrua, pääseekin rullaamalla ja jarruttamatta. This is how I roll.  8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy