Octavia 2 FL xenon valojen korkeussäätö rikki

Aloittaja Massa-Masa, 12.04.22 - klo:21:41

« edellinen - seuraava »

Massa-Masa

-10 mallin Ocusta lakkasi kuskinpuolen umpion korkeussäätö toimimasta. Käynnistäessä huomasin kun vasen ei tee tuota "veivaamista" alas-ylös. Apparin puoleinen toimii normaalisti ja molemmissa sivusiirto toimii. Mittaristoon ei tule mitään virheilmoitusta eikä Caristakaan osannut löytää vikakoodia, pitäiskös tulla jos servo on mykkänä?

Otin umpion irtin ja koitin kuikuilla sisälle, ilmeisesti korkeudensäädön servo on linssirakennelman oikealla puolella oleva mötikkä. Ei sattunut nyt olemaan apukäsiä paikalla että olis voinut kurkkia tekeekö moottori liikettä käynnistyksen jälkeen. Jos/kun tuolta jotain on rikki niin kuinkahan tonne pääsee käsiksi? Umpio näytti äkkiseltään katsottuna olevan "yhtä puuta"...

Daatta

Carista on monimerkki ODB-lukija, joten ei tietäne noista vikakoodeista mitään. ODB-11 voisi näyttääkin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Massa-Masa

Kyllä toi Carista näyttää osaavan lukea ainakin suurimman osan moduuleista, ml. valot. Pystyy myös säätämään coming home yms toimintoja valoista. Pitää tässä pääsiäisen aikaan purkaa uudelleen ja tutkia tarkemmin. Nihkeästi tuntuu olevan netissäkään aiheesta tai sit en vaan osaa hakea oikeilla sanoilla...

JAS

Oletko saanut korjattua tuon korkeussäädön vian?

Itselläni on 2009 Octavia 2 FL, jossa samanlainen vika apukuskin puoleisessa umpiossa. Vika ilmeni ensimmäisen kerran jo vuosia sitten ja yritin sitä sitten selvittää xenon-polttimoiden vaihdon yhteydessä lukemalla vikakoodeja VAG-COMilla, mutta mitään koodeja ei löytynyt. Umpiokin oli pöydällä tarkasteltavana, mutta eipä sille oikein mitään pystynyt tekemään. Enpä tosin tuota umpiota edes yrittänyt sen kummemmin alkaa purkamaan, koska vika oli jo osoittanut luonteensa: Käynnistyksen yhteydessä kumpikin lamppu siis tekee nuo veivaamiset sivuille ja ylös-alas, mutta tuo apukuskin puoleinen jää siis alas. Kun auto sitten seisoo yön yli, niin seuraavan käynnistyksen yhteydessä kaikki sitten toimiikin taas normaalisti. Alkuun tuo vika ilmeni todella harvoin, ehkä kerran pari vuodessa ja aina seuraavana päivänä kaikki toimi taas normaalisti. Ei siis lähtenyt toimimaan, vaikka kuinka monta kertaa saman päivän aikana starttaili autoa, mutta aina yön yli seisottuaan toimi taas normaalisti.

Sittemmin vika alkanut pikkuhiljaa yleistymään ja nykyään vika saattaa ilmetä pari kolmekin kertaa kuukaudessa ja yleensä se on korjaantunut auton seisottua yön yli, tosin pari kertaa yhden yön yli seisominenkaan ei ole auttanut, mutta kolmantena aamuna onkin sitten taas toiminut normaalisti.

En tiedä, mikä tuota umpiota vaivaa, vai olisiko kyseessä jokin ohjelmistoperäinen vika.



Daatta

Lainaus käyttäjältä: JAS - 01.12.22 - klo:20:33
En tiedä, mikä tuota umpiota vaivaa, vai olisiko kyseessä jokin ohjelmistoperäinen vika.

Ensimmäisessä Cuprassa teki samaa, merkkihuollossa päivittivät led-umpion ohjainlaitteen softan ja tuli sillä kuntoon. Kannattanee marmorilta kysäisitä, löytyykö Xenon-umpiolle vastaavaa. Toinen vaihtoehto olisi hommata purkuosana toimiva, samanlaisesta autosta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

dwntime

Tuon ikäisessä Octaviassa ei ole ohjainlaitetta valoissa minkä voisi ohjelmoida.

Veikkaus että se korkeudensäätömoottori umpion sisällä on rikki. Tai joku niistä muovisista rattaista on niin kulunut että ei enää pyöritä.

Massa-Masa

Unohtui päivittää tähän aikanaan, korkeussäätö alkoi toimia ensimmäisten viestien jälkeen kun kävin kaikki liittimet läpi mitä umpiosta pääsi tonkimaan. Tähän asti toimikin (kesäajasta vaikea sanoa). Nyt pimeämmällä taas huomasin että sama vika päällä (ja katsastuskin painaa päälle...) mutta ei sama temppu enää auttanut.

Umpio näyttää keränneen reilusti kosteutta sisäänsä, liekö tuolla jotain tekemistä asian kanssa. Seuraava temppu varmaan kuivattaa se ja koittaa tutkailla onko joku johto rikki. Tai sitten suosiolla koittaa romikselta metsästää varaosa...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy