Auton säilytys tallissa

Aloittaja evilk, 12.02.12 - klo:23:22

« edellinen - seuraava »

evilk

Ollaan muuttamassa asuntoon johon kuuluu on lämmin autotalli ;D Nyt ole jo sitten kahdelta eri kaverilta kuullut, että "autoa ei kannata säilyttää lämpimässä tallissa koska se ruostuu". Mitä kokemuksia teillä on tallissa säilyttämisessä?

Perustelunahan tuossa on, että autossa kiinni oleva lumi sulaa ja autotallin lämmin ilma kondensoituu kosteutena kylmille pelleille. Ihan päteviä perusteluita, mutta toisaalta etelärannikon ilmastossa lämpötila sahaa muutenkin plussan ja miinuksen välillä. Lämpimässä tallissa auto saattaa siis välillä jopa vähän kuivua.
Superb IV 1.4 TSI Sportline Combi -20
EX: Octavia RS 2.0 TSI DSG Combi -15, Octavia RS 2.0 TSI Combi -10, Octavia RS 2.0 TFSI Combi -08, Nissan Primera 5d 2.0 -01, Nissan Primera 4d 2.0 -98, Toyota Corolla 1.3 -88, Ford Escort 1.4 -86

Karvis

Tärkeintä on että tallissa ilma vaihtuu, silloin ei kyllä tapahdu autolle mitään. Sitten jos ilma ei vaihdu ja lumet sulatetaan tallin lattialle niin siellähän on oikein mukava muhia kypsäksi, tämäkin tosin vaatii aikaa ja jos autonvaihtotahdistasi voi päätellä jotain allekirjoituksen perusteella niin ei tarvite olla asiasta huolissaan ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

evilk

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 12.02.12 - klo:23:28
Tärkeintä on että tallissa ilma vaihtuu, silloin ei kyllä tapahdu autolle mitään. Sitten jos ilma ei vaihdu ja lumet sulatetaan tallin lattialle niin siellähän on oikein mukava muhia kypsäksi, tämäkin tosin vaatii aikaa ja jos autonvaihtotahdistasi voi päätellä jotain allekirjoituksen perusteella niin ei tarvite olla asiasta huolissaan ;)

Joo eiköhän toi ilmanvaihtopuoli ole kunnossa. Autotalleissa on varmaan myös eroja, että jos on sellainen vanha rintamamiestalon kellari tyyppinen talli, jossa on pieni pakkasvahti lämmityksenä niin auto pysyy varmasti kosteana.

Eikä se auto tule enää niin lumiseksi kun seisoo tallissa yöt. Irtolumi on varmaan muutenkin fiksua harjata ennen talliin ajoa.

Tosin näiden (vaimon vaatimien) asuntokuvioiden jälkeen voi olla, että autonvaihto jää vähän edemmäs tulevaisuuteen. Tosin ei oo mitään syytä vaihtaa, ainakaan ennenkuin Octavia III RS on esitelty :-)
Superb IV 1.4 TSI Sportline Combi -20
EX: Octavia RS 2.0 TSI DSG Combi -15, Octavia RS 2.0 TSI Combi -10, Octavia RS 2.0 TFSI Combi -08, Nissan Primera 5d 2.0 -01, Nissan Primera 4d 2.0 -98, Toyota Corolla 1.3 -88, Ford Escort 1.4 -86

Golfauto

Eiköhän toi lähinnä perustu kateellisiin mielipiteisiin. Käyttäisin ehdottomasti tallia ja näyttäisin keskaria ruostemiehille, kun ajavat igluillaan töihin.

Peeveli

Talli, hallipaikka tai edes oikeasti tuiskulta suojaava autokatos on ehdoton. Olkoot vaikka miten huono ilmanvaihto, niin aina se iglupaikan voittaa. Kyllä on taloryhmässämmme huvittavaa seurata esim. BMW Z4:n lumi- ja raaputustyötä, kun hallissa olisi vapaana useita parkkiruutuja ja kk-maksu pari kymppíä enemmän.

Isäukolla on vanhanaikainen autotalli, heikohkolla ilmanvaihdolla, eikä ole autoon ruostumista sen enempää tullut, ja edellinen kärry oli vieläpä japsi ja nykyinenkin auto 16-vuotias Audi. Oma kotitalon autohallikin on todella pitkäaikaisilla loskakeleillä lattialtaan suht kostea puhalluksesta huolimatta mutta so what, kunhan auto pysyy kuivana, huurtumattomana ja jäättömänä.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: evilk - 12.02.12 - klo:23:22
Ollaan muuttamassa asuntoon johon kuuluu on lämmin autotalli ;D Nyt ole jo sitten kahdelta eri kaverilta kuullut, että "autoa ei kannata säilyttää lämpimässä tallissa koska se ruostuu". Mitä kokemuksia teillä on tallissa säilyttämisessä?

Perustelunahan tuossa on, että autossa kiinni oleva lumi sulaa ja autotallin lämmin ilma kondensoituu kosteutena kylmille pelleille. Ihan päteviä perusteluita, mutta toisaalta etelärannikon ilmastossa lämpötila sahaa muutenkin plussan ja miinuksen välillä. Lämpimässä tallissa auto saattaa siis välillä jopa vähän kuivua.

En oikein ole koskaan ymmärtänyt tuota käsitystä siitä että lämmin talli olisi ruostumisen kannalta huono asia autolle?!

Tai tietysti se voi sitä ollakin - mutta jos se sitä on, on tallin olosuhteet silloin sellaiset, että talli itsessäänkään ei kauaa kestä terveenä ja ehjänä. Kysymys on siis kosteudestä ja siitä miten se tallista haihtuu. Jos kosteus ei tallista poistu, on selvä riski sekä tallin kosteusvaurioihin, että auton ruostumiseen - jos taas tallin ilmanvaihto ja lämmitys toimii asiallisesti, pysyy sekä talli että siellä oleva auto hyvässä kunnossa. Oikein tuuletetussa ja lämmitetyssä tallissa auto kuivuu nopeasti ja ei se kuiva auto mihinkään ruostu..

Edellä mainitun sanon kuitenkin sillä varauksella, että omien havaintojen perusteella (samansuuntaisia kokemuksia voi lukea paljon mm. pesukinnas-foorumilta) suolasta likaisen auton kun ajaa lämpimään talliin, jämähtää suolakura todella tiukasti autoon kiinni.

Suolakuraista autoa en ole lämpimään talliin ajanut, vaan jättänyt sen mieluummin katokseen kunnes olen sen saanut puhtaaksi..ja vasta sitten lämpimään talliin kuivumaan.
Tosin olosuhteiden pakosta perheen autot ovat pääosin olleet kylmässä katoksessa viime ajat olleet..mutta jos olisi mahdollista, niin kyllä minä puhdasta autoa enemmin lämpimässä, oikein tuuletetussa tallissa säilyttäisin kuin kylmässä katoksessa/tallissa.

HiTecci

Se huono puoli lämpimässä tallissa on että kaikki se lika mitä autoon ajossa kertyy, sulaa ja kuivuu siihen auton pintaan => auto on tallissa tai lämpimässä hallissa säilyttelyjen jälkeen nopeasti varsin nuhruisen näköinen. No autopesulahan sen hoitaa taas kirkkaaksi, mutta ulkona säilyttämällä tuo lika ei koskaan pääse silleen kuivumaan auton pintaan = tarttee pesuakin harvemmin. Kumpiko sitten lopulta on parempi, jaa-a. Ja varmaan myös sillä (emännän) lämpimän auton mukavuudella on oma arvonsa tässä pohdinnassa ;) Oma talli on vasta rakenteilla, mutta ehkä jo ensi syksyksi on tuokin vaihtoehto sitten käytettävissä 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Newman

Korkeampi lämpötila voi edesauttaa ruosteen kehittymistä, etenkin suurella ilmakosteusprosentilla. Siksi autotalli kannattaa pitää niin sanotusti puolilämpimänä eli jossakin 8-12 asteen tietämillä. Lämpötilaahan voi sitten tarvittaessa hetkellisesti nostaa (esimerkiksi vahausta varten jne.), mutta kymmenen astetta lienee hyvä kompromissi jos tallissa ei puuhailla mitään sen kummempaa.

Tuokin tosin riippuu siitä, minkälainen lämmitysjärjestelmä tallissa on ja miten ilmanvaihto on toteutettu.

Itselläni on lattialämmityksellä varustettu, lattiakaivoton ja hyvin eristetty 60 neliön tallirakennus, jossa on useampi suodattimin varustettu tuuletusräppänä sekä tallin ylä- että alaosissa. Pieni ristiveto tuntuisi toimivan parhaiten, ja laattaperustuksen betoni (mastertop-pinnoitteella) pysyy hyvin kuivana 10 asteen tietämillä, eivätkä kustannukset ole kuukausitasolla mitenkään pahat. Toki sitten harjalla irtolumet pois ennen talliin ajoa, muutama potku roiskeläppiin ja märkäimurilla loput auton alta/ympäriltä tunnin kuluttua saapumisesta. Muuta ei tarvitse tehdä ja näin auto sekä talli pysyvät kunnossa.

Tos®

Eikö se ruostumista suurempi vaara ole veden kertyminen ahtoputkiin  ::)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Newman - 13.02.12 - klo:12:12
Toki sitten harjalla irtolumet pois ennen talliin ajoa, muutama potku roiskeläppiin ja märkäimurilla loput auton alta/ympäriltä tunnin kuluttua saapumisesta.

Jos tämä operaatio pitäisi tehdä ennen talliin ajamista ja auton siellä ollessa, niin jäisi omalla kohdallani auto ulos ;D Patalaiska mies siis.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.02.12 - klo:14:42
Jos tämä operaatio pitäisi tehdä ennen talliin ajamista ja auton siellä ollessa, niin jäisi omalla kohdallani auto ulos ;D Patalaiska mies siis.
Imurointi 5 minuuttia, harjaus / roiskeläppien potkiminen pari minuuttia. Mielestäni lämmin auto, ikioma puuhailupaikka, iso kuiva varasto sun muut autotallin edut ovat kyllä tuon ajan väärti. En ilmeisesti ole patalaiska.

Ja jos tallissa olisi kaivo, ei imurointiakaan tarvittaisi. Mikään ei tule ilmaiseksi.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Newman - 13.02.12 - klo:14:45
Mielestäni lämmin auto, ikioma puuhailupaikka, iso kuiva varasto sun muut autotallin edut ovat kyllä tuon ajan väärti.

Edut ymmärrän hyvin ja jos olisi jotain tarvetta alkaa auton kanssa puuhailemaan tai säilyttää sitä siellä pidempään kuin yhden yön, niin kyllä minäkin jaksaisin prosessin käydä läpi. Mutta en päivittäin.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.02.12 - klo:14:48
Edut ymmärrän hyvin ja jos olisi jotain tarvetta alkaa auton kanssa puuhailemaan tai säilyttää sitä siellä pidempään kuin yhden yön, niin kyllä minäkin jaksaisin prosessin käydä läpi. Mutta en päivittäin.
Siis hetkinen. Ei kai nyt lunta tarvitse päivittäin olla harjaamassa tai imuroimassa? Vain nollakelien tuntumassa (nollasta miinus viiteen). Pakkaskeleillä autoon ei tartu mitään muutamaa pisaraa isompaa.

skriko

Minulla on ollut siitä asti autotalli kun sain ajokortin. 3 lämmintä tallia ja yksi kylmä jossa pidin lohko- ja sisätilanlämppäriä.Täytyy olla tosi erikoinen asunto jonka ostaisin, jos ei olisi mahdollisuutta ostaa tallia. Lumet olen ottanut autosta ja potkaissut kuralaput ennen talliin ajoa. 19 autoa olen omistanut, eikä yhdessäkään ole näkynyt mitään huonoa, joka olisi tullut tallissa pidon seurauksena, päinvastoin. Puolisoni vaihtoi taannoin autonpesupaikkaa. Ensimmäistä kertaa pesuun mennessään pesijä sanoi, sinulla on varmaankin autotalli. Puolisoni tiedusteltua mistä pesijä sen tiesi, sanoi näkevänsä heti auton maalipinnasta mitä säilytetään tallissa ja mitä ei. Ei ole minkäänlaisia naarmuja, kun ei harjata lunta jatkuvasti autosta.
Jos auto tosiaan ruostuu tallissa, niin silloin ruostuminen on jo niin hyvällä alulla, että varmaan ruostuisi joka tapauksessa.

Nipademu

Ei taida tällaisina talvina olla pelkoa, että tallissa ilmankosteus nousisi kovinkaan korkeaksi. Suurempi riski kesäkelissä. Itsellä on lämmin talli, jossa lattialämmityksen avulla n. 15 astetta lämpöä. Lattiaa myöten kuivana jo muutama tunti auton sisään ajon jälkeen. Näin niinkuin normaalilumisena. Suosittelisin ehdottomasti tallissa pitoa, säästäähän se jo polttoaineessakin kun pääsee liikkeelle täysin lämpimällä autolla. Oma työmatka n. 24 km ja kulutus ero lämpimästä tallista lähtiessä n. 0,7 l/100 km pienempi kuin katoksesta webastolla lämmitettynä.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 13.02.12 - klo:21:49
Suosittelisin ehdottomasti tallissa pitoa, säästäähän se jo polttoaineessakin kun pääsee liikkeelle täysin lämpimällä autolla.


Toisaalta, (tuhat kiloa kylmää rautaa + oven avauksessa tuleva kylmä - moottorin lämpö sisäänajaessa) pitää sitten lämmittää joka päivä autotallin lämmityksellä. Joskus vain mietin kuinkakohan on säästön laita.

Kärki toi myös hyvän pointin, tuuletuksen on hyvä olla kunnossa ettei autotalli homehdu. Se olisi minusta ikävämpi asia kuin pikkasen ruostetta autossa.

Itse pidän katoksessa + lohkolämmitys. Autotalliin ajan kun on jokin erityinen syy.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

M0gstis

Monesta suusta kuullut varoittelua ettei autoa kannata säilyttää lämpöisessä tallissa koska ruostuu helpommin. En ole ikinä jaksanut uskoa moista. Tietysti jos tallista tehdään sademetsä jossa on 27 astetta lämmintä ja kosteusprosentti lähentelee 110 niin varmasti ruostuu helpommin kuin ulkosalla. Mutta jos lämpötila pidetään jossain reilussa 10asteessa ja ilmanvaihto pelaa niin ei taida ongelmia tulla.

Lämmityskulut on varmaan joillekkin yks syy olla käyttämättä lämmintä tallia. Kovilla pakkasilla kun neljäänkin kertaan avaa isot ovet ja ajaa kylmän ja lumisen auton talliin niin kyllä siinä patterit hetken huutaa...

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 13.02.12 - klo:23:15
Toisaalta, (tuhat kiloa kylmää rautaa + oven avauksessa tuleva kylmä - moottorin lämpö sisäänajaessa) pitää sitten lämmittää joka päivä autotallin lämmityksellä. Joskus vain mietin kuinkakohan on säästön laita.

Kärki toi myös hyvän pointin, tuuletuksen on hyvä olla kunnossa ettei autotalli homehdu. Se olisi minusta ikävämpi asia kuin pikkasen ruostetta autossa.

Itse pidän katoksessa + lohkolämmitys. Autotalliin ajan kun on jokin erityinen syy.

Maalämpö  8)
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Karvis

Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Q8

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 13.02.12 - klo:23:15
Toisaalta, (tuhat kiloa kylmää rautaa + oven avauksessa tuleva kylmä - moottorin lämpö sisäänajaessa) pitää sitten lämmittää joka päivä autotallin lämmityksellä. Joskus vain mietin kuinkakohan on säästön laita.

Ilman lämmittäminen ei paljon energiaa vie. Se rauta sitten enemmänkin.
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

Newman

Lainaus käyttäjältä: M0gstis - 14.02.12 - klo:07:22
Lämmityskulut on varmaan joillekkin yks syy olla käyttämättä lämmintä tallia. Kovilla pakkasilla kun neljäänkin kertaan avaa isot ovet ja ajaa kylmän ja lumisen auton talliin niin kyllä siinä patterit hetken huutaa...
Jotain luokkaa parikymppiä kuussa ovat nuo kulut itseni tapauksessa (siis lämmitys), en ole laskenut tarkemmin. Rakentamiskulut tietysti erikseen.

Mutta jos auto on ajettu lämpimäksi, se kompensoi todella hyvin kylmiä peltejä ja oven avausta. Itse en tosin jaksa miettiä asiaa aivan loppuun asti, koska autotalli on elämänlaatua ja aika pieni paha tässä isossa maailmassa.

Tos®

Kesäautoa haudotaan ~4 asteen lämmössä ja ~30% kosteus.
Tuo on kuluttanu 83 päivän ajalta ~36â,¬ sähköä
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Emil Eagle

Lainaus käyttäjältä: M0gstis - 14.02.12 - klo:07:22
Monesta suusta kuullut varoittelua ettei autoa kannata säilyttää lämpöisessä tallissa koska ruostuu helpommin.

Näitä väitteitä olen itse kuullut 80-luvulta lähtien, eli ne lienevät peräisin 60-luvulta jolloin auto oli pompannappi ja lämmin talli rinteeseen rintamamiestalon alle kellariin kaivettu hautomo?

Appiukko hommasi vuosi-pari sitten ensimmäistä kertaa eläessään sisätilanlämmittimen, ja oli silti huolissaan että noinkohan tuota toinee käyttää, kun kuulema ruostuttaa auton sisältä päin. Yritin vakuuttaa että ei varmasti tule olemaan huolia sen suhteen.
Kiitokset mukavasta foorumista.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 13.02.12 - klo:23:15
Toisaalta, (tuhat kiloa kylmää rautaa + oven avauksessa tuleva kylmä - moottorin lämpö sisäänajaessa) pitää sitten lämmittää joka päivä autotallin lämmityksellä. Joskus vain mietin kuinkakohan on säästön laita.

Hyvä pointti tuokin energiankulutuksen/ -säästön näkökulmasta..sitäkään näkökulmaa ei oikein voi tänä päivänä ainakaan sähkölämmittäjä jättää huomioimatta ihan kokonaan.

Toisaalta mietiskelin tässä sitä, että kuinka kylmää rautaa ajosta talliin ajettava auto loppujenlopuksi onkaan?! Tarkoitan sitä, että kyllähän lumi sulaa aika kovallakin pakkasella lämpimän auton katolle, konepellistä puhumattakaan, joten ei se auto suoraan ajosta talliin ajettaessa ehkä sittenkään ihan niin kylmä rautakasa ole?!
Ja kyllähän ainakin bensamoottori melkoisesti lämpöä luovuttaa jäähtyessään sekin - konepelti auki vaan kun ajaa talliin niin menee lämpö tallin lämmittämiseen..  :)

No, onhan siellä varmasti kylmiäkin osia..mutta on vastineeksi kyllä myös hyvinkin lämpimänä olevia osia.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Emil Eagle - 14.02.12 - klo:11:13
lämmin talli rinteeseen talon alle kellariin kaivettu
Tuohan on vielä tänäkin päivänä ehdottomasti se paras tapa hyödyntää rinnetontti, hiukan loivemmassakin kohteessa. Meillä talon kauimmaisten nurkkien välillä on 1.5m korkeuseroa, joten ei mikään muu ratkaisu tullut edes mieleen - ynnä nämä Hki postimerkkitonttien erilliseltä tallirakennukselta näin säästyneet niin rak.neliöt kuin tonttipinta-alakin. Ja onhan se "hieman" toista kellarin reippaassa 100m2 tallissa häärätä kuin erillisen piharakennuksen niukassa 20m2 ;D Eikä tuo energian kulutuksenkaan kannalta ole yhtään hassumpi vaihtoehto haudata tallia lämpimään maahan vs. maan pinnalla tuulessa ja tuiskussa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Newman

Varaava betoni ei hukkaa lämpöä samalla tavalla kuin patterit esimerkiksi tallinovea avattaessa / suljettaessa. Siksi autotalliin sopii parhaiten lattialämpö. Se myös sulattaa auton hyvin.

Ja kuten edellä jo totesin: lämpimäksi ajettu auto kompensoi hyvin kylmiä peltejä sekä oven avaamista / sulkemista. Jälkimmäisen ansiosta myös ilma vaihtuu ja korvautuu tuoreella (pakkasilla nimen omaan suotavalla eli kuivalla ilmalla).

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 14.02.12 - klo:11:28
Ja kyllähän ainakin bensamoottori melkoisesti lämpöä luovuttaa jäähtyessään sekin - konepelti auki vaan kun ajaa talliin niin menee lämpö tallin lämmittämiseen..  :)

Mihinkäs se lämpö katoaa, jos konepellin jättää kiinni ::)

Newman

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 14.02.12 - klo:11:37
Mihinkäs se lämpö katoaa, jos konepellin jättää kiinni ::)
:D ;D

Tupo

Lainaatuhat kiloa kylmää rautaa + oven avauksessa tuleva kylmä
Suuruusluokkien ymmärtämiseksi laskin vähän lämmitysenergian tarvetta.
Oletetaan, että alku- ja loppulämpötilat ovat samat. 1000 kg rautamöykyn lämmittämiseen tarvitaan yhtä paljon energiaa kuin 623 kg ilmamäärän lämmittämiseen samaan lämpötilaan ("NTP-olosuhteissa" ja vakiopaineessa). 623 kg vastaa n. 486 kuutiometrin tilavuutta, joka vastannee suunnilleen 200 neliömetrin autotallia. Kylmän auton lämmittäminen vie siis yhtä paljon energiaa kuin 200 neliön tallin (ilmatilan), joka tuuletetaan ulkoilman lämpötilaan.

Oikeassa elämässä asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen. Tallia ei tuuleteta täysin kylmäksi, kun auto ajetaan sisään. Lisäksi ajosta tuleva auto tuo mukanaan suuren määrän lämpöenergiaa, joka siirtyy vähitellen tallin ilmatilaan (riippumatta konepellin asennosta). Toisaalta auton mukana mahdollisesti tulevan lumen/jään sulattamiseen ja veden höyrystämiseen (kuivuminen) kuluu paljon energiaa....

Newman

^Laskelmasi tuntuvat uskottavilta, vaikkakin hieman yksinkertaistavat asiaa, kuten itsekin totesit. Mutta itse olenkin enemmän sillä kannalla, että moisia ei kannata liiaksi laskeskella.

Sitä paitsi parin kympin kuukausittainen lisäkulu ei ole paha autoilun yleisiin kustannuksiin suhteutettuna. Onpa tallista muutakin hyötyä. Itselläni on lämmin puuvarasto, tilava varastohuone ja toinen autopaikka, jossa voi vaikka rakennella isoja autoratoja pojan kanssa. Priceless.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy