Vetoniveletkö menossa?

Aloittaja Peräkylän Pertti, 21.05.12 - klo:21:14

« edellinen - seuraava »

Peräkylän Pertti

Mulla näitä ongelmia riittää, ei varmaan kauheesti kiinnosta teitä kun minä näitä kysymyksiä tänne laittelen, mutta pistän nyt kuitenkin :)
Golf pitää kolinaa/nakutusta, kun peruuttaa. Ã,,äni kuuluu, kun on peruutusvaihde päällä ja peruuttaa. Kytkimen painallus ei vaikuta kolinaan mitenkään. Mutta jos laitan päälle esimerkiksi vapaan tai ykkösen, ja auto liikkuu takaperin esim. alamäkeen, niin ääntä ei kuulu. Pitää siis olla peruutusvaihde päällä, jotta ääni kuuluu peruutettaessa. Epäilen itse vetoniveliä, mutta voikohan joku muukin aiheuttaa tuollaista ääntä? Voin kyllä ottaa videon, millaista ääni on, jos se helpottaa :)

tsiih

Eikö eteenpäin pidä mitään ääntä, vaikka ympyrää pyörisi ratti ääriasennossa? Pitääkö peruuttaa kovaakin vauhtia että ääni kuuluu?
Vaikka oliskin niin outo juttu että olis vetonivel se harvemmin kävelyvauhdissa vielä ääntä pitää.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Peräkylän Pertti

#2
Eteenpäin ei kuulu mielestäni mitään nakutusta. Pellolla tuossa kokeilin ratti ääriasennossa mennä ympyrää eteenpäin, hitaalla vauhdilla ei kuulunut mitään, kovempaa en kokeillutkaan. Peruutuksessa ääni alkaa kuulua mielestäni heti, kun lähtee liikkeelle. Alla on video, jossa ensimmäisessä pätkässä peruutan ensin pakilla, ja toisessa pätkässä annan mennä vapaalla takaperin. Kuulee siitä vähän sitä ääntä. Vähän kamera tärisi, kun täytyi samalla peruuttaa kapeaa pihatietä, mutta äänihän se tässä on pääasia, ei kuva :) Tällä autollahan on ajettu jo reilu 240 tkm. Pari vuotta on ajettu postin ajoa, että se on saattanut kuluttaa normaalia enemmän autoa, kun on kiihdytelty ja jarruteltu.

Golf nakuttaa

tsiih

Ettei vaan tulis laatikosta... Paha ääni on kyllä. Ei varmaan kannata viivytellä, korjaamolle veisin tutkittavaksi pian.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Peräkylän Pertti

#4
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 22.05.12 - klo:13:21
Ettei vaan tulis laatikosta... Paha ääni on kyllä. Ei varmaan kannata viivytellä, korjaamolle veisin tutkittavaksi pian.

Pitääköhän koko laatikko vaihtaa, jos siinä on vika? Kattelin nimittäin tuossa, että n. 1000 â,¬ maksoi käytettykin laatikko AVK:lla, että uusi on tietysti kalliimpi. Tulee pian parin tonnin remontti, jos vaihdelaatikko on rikki ja koko laatikko vaihdetaan uuteen. Kannattaisikohan se viedä ihan Laakkoselle tms. vai jonnekin pienemmälle korjaamolle? Kiva, kun tällaiset äänet ilmaantuu vasta oston jälkeen, ja kun ei ole ostettu liikkeestä, niin ei kukaan korvaa :(

dosetti

olikos näissä 1.6 koneissa niitä surullisenkuuluisia DUU-laatikoita?

Peräkylän Pertti

#6
En tiedä, mutta tässä Golfissa on ERT-laatikko. Onkohan muuten normaalia, että vaihteen vaihdon jälkeen, kun nostan kytkimen ylös, niin vaihdekeppi tärähtää? Se tärisee myös, kun ajelee montuista.

Ai niin, tuosta videosta vielä, että ensimmäisessä pätkässä painoin kytkimen pohjaan tuossa kohtia, missä kierrokset ja nopeus alkavat laskea, tai ehkä vähän myöhemmin, ja pidin sen loppuun asti pohjassa. Eli kytkimen painaminen ei vaikuta tuohon ääneen, tai ehkä se hieman muuttuu.

Peräkylän Pertti

Tänään kuunneltiin mistä ääni kuuluu, toinen peruutti ja toinen kuunteli konepelti auki. Ã,,äni kuuluu sieltä vaihteistosta päin, epäiltiin, että josko sieltä on jotkut vaihteensiirtimet tms. kuluneet, ettei pakki mene kunnolla päälle tai jotain sellaista...

Taky

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

opharju

Pakinrattaan parista hampaasta lähtenyt paloja.Kokemusta ON

Peräkylän Pertti

Lainaus käyttäjältä: opharju - 10.06.12 - klo:22:44
Pakinrattaan parista hampaasta lähtenyt paloja.Kokemusta ON

Kuinka paljon maksoi korjaus, vai korjasitko?

Nykänen111

Mulla on sama vika omassa golfissa ? Kuinka kalliiksi tuo tulee ja mitä pitää vaihtolistalle laittaa ??

Peräkylän Pertti

#12
Lainaus käyttäjältä: Nykänen111 - 10.09.13 - klo:13:59
Mulla on sama vika omassa golfissa ? Kuinka kalliiksi tuo tulee ja mitä pitää vaihtolistalle laittaa ??

No itse epäilen vaihdelaatikkoa, niinkuin edellä olevien viestien kirjoittajat myös. Kysyin myös ffp:stä aikoinaan, ja sielläkin epäilivät vaihdelaatikkoa, ja että pakkirattaasta olisi lähtenyt hampaita. Lisäksi kävin tuossa kesällä eräällä korjaamolla vaihdattamassa alapalloniveliä, kun katsastuksessa käskivät: autoa hakiessani korjaaja kysyi, onko tuollaista ääntä kuulunut aiemmin. Vastasin myöntävästi, niin hän sanoi, että se taitaa kuulua vaihdelaatikosta.
En ole asialle tehnyt mitään, koska vaihde kumminkin toimii. Saa nähdä sitten, mitä teen, jos vaihdelaatikko/peruutusvaihde menee kokonaan rikki. Ei varmaankaan ole halpaa, jos koko laatikko pitää vaihtaa.

EDIT: ilmeisesti olitkin jo huomannut vastaukset ffp:n puolella :)

Nykänen111

Joo, taidan suoraa ostaa ebaysta vaihdelaatikon ja laitattaa jossain korjaamolla.. varmaan joku 5h työ tuohon menee ammattilaiselta..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy