Resonointia moottoritilasta(?)

Aloittaja JaN951, 24.03.14 - klo:19:44

« edellinen - seuraava »

JaN951

Nelosgolffini moottoritilasta(?) kuuluu erittäin satunnaisesti omituista resonointiääntä, jota en ole saanut paikannettua ollenkaan. Olen saanut äänen toistettua kaksi kertaa siten, että lähtee peruttaamaan ylämäkeen = kuuluu noin sekunnin tietyllä kierrosalueella (karvan alle 2000). Myös epätasaisella kaasua painettaessa (auto vapaalla, ei väliä onko kytkin pohjassa vaiko ei) ja kierrosten pudotessa sama ääni kuuluu noin kahdentuhannen kierroksen kieppeillä häviten siten kokonaan. Ajossa olen kuullut äänen muutaman kerran 1900pm tienoilla, mutta ääni ei kestä lähellekään niin kauaa, kuin ym. olosuhteissa. Tyhjäkäynti / maantie / moottoritienopeuksilla ääntä en havaitse. Se mikä on varmaa, on se, että ääni tulee kuitenkin ulkopuolelta. Olen epäillyt pakoputken resonoivan jotain vasten, mutta ei ole tällä hetkellä mahdollisuuksia nostaa autoa ylös, että pääsisi katselemaan tarkemmin. Ã,,änen kuuluminen alkoi siitä, kun kerran alamäkeen rullatessani (myös samaisella ~2000rpm kohdilla) ääni kuului useamman sekunnin, mutta kuulosti silloin lähinnä siltä, että putki olisi poikki. Mahdollisia diagnooseja otetaan vastaan.

Arska F

Oletan nyt että autosi on bensakoneella...

-Pakoputken etummaiset kannatinkumit rikki (keskipalkin alla)
-Pakosarjan lämpösuoja irti
-Katalysaattorin lämpösuoja irti
-Ã,,änenvaimentim(i)en sisuskalut irti
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

peksinaattori

Mulla kanssa resonointia 1.9 tdi:ssä. Tosin ilmenee vaan tyhjäkäynnillä. Vaimenee hieman kun painaa kytkimen pohjaan. Ajaessa ei resonoi. Kävin kysäsemässä huollossa nii epäilivät moottorin vaimenninkumien(?) olevan loppu tai vastaavaa.

Arska F

Lainaus käyttäjältä: peksinaattori - 25.03.14 - klo:11:44
Vaimenee hieman kun painaa kytkimen pohjaan.

Ettei vaan ois vauhtipyörä menossa?
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

peksinaattori

Lainaus käyttäjältä: Arska F - 25.03.14 - klo:15:44
Ettei vaan ois vauhtipyörä menossa?

No se mullakin oli mielessä ni piti käydä kysäsemässä. Pitäisi melkein viedä kunnon tutkimuksiin. Onko tuo iso remontti yleensä?

TDiih

Lainaus käyttäjältä: peksinaattori - 25.03.14 - klo:23:26
No se mullakin oli mielessä ni piti käydä kysäsemässä. Pitäisi melkein viedä kunnon tutkimuksiin. Onko tuo iso remontti yleensä?

Itellä tekee kanssa samaa ja vauhtis on melko varmasti rikki. Omassa ilmiö oli aluksi aika harvinainen, mutta nyt 30tkm myöhemmin alkaa toistumaan jo melko useasti. Epäilin aluksi määräsäädintä(jakajapumpullinen), koska ongelma poistui aina kytkintä uudelleen painettaessa. Kiihdyttäessä on esiintynyt myös hieman kuminauhamaisuutta, mutta sammuttaessa en ole kuitenkaan mitään kolahduksia havainnut.

Laatikko pitää tietysti irrottaa vauhtista vaihdettaessa ja eihän se ihan parissa tunnissa onnistu. Uusi kytkinpaketti taitaa maksaa 300-400â,¬ ebayssä, motonetissä sitten vähän enemmän. Joku viisaampi voi kommentoida kumpi on parempi Sachs, Luk vai onko näillä laadullisesti enää mitään eroa. Vaihdettuna hinta taitaa olla pajasta riippuen tonnin molemmin puolin ilman omia osia.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

peksinaattori

Onko tuota vauhtipyörän kuntoa yleensäkkään mahdollista selvittää muuta kuin aukasemalla koko helahoito?

Arska F

Lainaus käyttäjältä: peksinaattori - 26.03.14 - klo:10:52
Onko tuota vauhtipyörän kuntoa yleensäkkään mahdollista selvittää muuta kuin aukasemalla koko helahoito?

Ei... Se on ainoastaan vetarit irti ja loota pois  :(

Jos tähän lähtee, niin mikäli kytkimen kunnosta ei ole tietoa, kannattaa ainakin kytkinpaketti uusia samalla avauksella, vaikka vauhtipyörä osoittautuisikin ehjäksi.
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy