soittimen johdotus!!!

Aloittaja eetuh93, 10.02.14 - klo:22:07

« edellinen - seuraava »

eetuh93

oli entinen omistaja mennyt katkomaan liittimet irti ja nyt on virta, heräte ja kaikki muutkin värit hukassa.. ja mistään en ole löytänyt johdotusten väri koodeja

Arska F

Lainaus käyttäjältä: eetuh93 - 10.02.14 - klo:22:07
oli entinen omistaja mennyt katkomaan liittimet irti ja nyt on virta, heräte ja kaikki muutkin värit hukassa.. ja mistään en ole löytänyt johdotusten väri koodeja

Golfin vuosimalli/moottorityyppi auttaisi kytkentäkaavion etsimisessä.
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

eetuh93

malli on 1.9tdi 66kw vm. 1999. kiitos näin etukäteen.

Arska F

Jatkuva +12V = Kelta/Pun
Kytkettävä +12V = Pun/Valk.
Maa = rusk
Valo = Harmaaa/Sininen
Nopeussignaali = Sin/valk

Kajarit
Vasen etu = + Sin/valk - Rusk/Valk
Oikea etu = + pun - Rusk/pun
Vasen taka = + pun/vihr - rusk/vihr
Oikea taka = + sin - rusk/sin
Nämä värit Alfamerin oppaasta.
HUOM! Tämän värityksen mukaan siellä on kaksi samanväristä johtoa! Nopeussignaali ja vasemman etukajarin plussa, noita ei passaisi sotkea keskenään...
Tämä on suhteellisen helppo selvittää että kumpi on kajarinjohto, ota yleismittari ja mittaat vasemman etukajarin johdon ja sinivalkeiden välistä vastuksen, se mistä löytyy noin neljä ohmia on kaiuttimen johto (mikäli niitä sinivalkeita on kaksi...) Jos haluaa varman päälle pelata, niin ovet "atomeiksi" ja vetää vaan uudet johdot ovista soittimelle.
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

SeppoN

Johtoparit vasen taka ja oikea taka antavat suurinpiirtein samansuuruisen mittaustuloksen kuten myös vasen etu ja oikea etu. Siinä nopeussignaalissa voi olla ihan mitä vaan, esim nopeuden mukaan muuttuva jännite tai vaikka nolla volttia aina 60 km/h asti ja sen jälkeen vaikkapa viisi volttia. Kun ei ole käsillä mitään dokumentteja autosta, niin ei voi sanoa mitään varmaa.

Jatkuva +12 V tarkoittaa sellaista jännitettä, mikä ei katkea virtakatkaisimesta. Tämä pitää yllä asemamuisteja. Virrankulutus on hyvin pieni.
Kytkettävä +12V on radion varsinainen käyttöjännite. Tähän vaikuttaa virta-avain. Virrankulutus on useita ampeereja.
Valo on tieto radiolle, että nyt jotkin valot ovat päällä ja radio tietää himmentää omia valojaan.

Luultavasti kirjoittamani tarkennukset eivät ole tarpeen ainakaan kysyjälle, muista mahdollisista lukijoista en tiedä.  En kuitenkaan missään nimessä halua kettuilla kenellekään tai korostaa omaa erinomaisuuttani. Sehän on muutenkin tiedossa...  :)

Mutta kaikille lukijoille on hyödyllistä tietää tämä:

Lainaus käyttäjältä: eetuh93 - 11.02.14 - klo:15:03
malli on 1.9tdi 66kw vm. 1999. kiitos näin etukäteen.

Kannattaa aina antaa mahdollisimman tarkat tiedot ko. laitteesta. Silloin saa parempia vastauksia.

Onnea projektiin.


eetuh93

kiitoksia vastauksista! semmosta viellä että tuleeko virtalukolta virta sulakerasian kautta koska on pimeänä.

jussiv1

meillä ainakin borasta tuli virta sit vasta soittimelle kun käänsi avaimesta virrat päälle ja sit vaikka takas  "perusasentoon" niin kauan pysyi radios virta kun avain oli lukossa. en tiedä tarkotitko tätä mut tämmänen vinkki kummiskin.
Jetta 2.0 Tdi Powerdiesel Sportline 07

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: eetuh93 - 12.02.14 - klo:19:45
kiitoksia vastauksista! semmosta viellä että tuleeko virtalukolta virta sulakerasian kautta koska on pimeänä.

Luultavasti tulee tai sitten virtajohdossa on oma sulakkeensa.Siitä johdosta otetaan radion käyttövirta, mikä voi olla lähes 10 Ampeeria. Totuuden tässä(kin) asiassa keroo sinulle Arska F, kunhan kerkiää nettiin.

Voit myös yrittää itse hakea tuota tietoa googlen avulla. Ensin tältä foorumilta ja sitten laajemmaltakin netistä. Muutaman tunnin hakemisen jälkeen Arska F tai joku muu kirjan omistaja kertoo sitten  oikean vastauksen.

Jos aikoo ruveta propaamaan autoaan enemmänkin, niin jonkin Elsawinin tms ohjelmiston hankkiminen ei ole pöllömpi idea.

Arska F

#8
Molemmat jännitteet, sekä jatkuva että ohjausjännite virtalukolta soittimelle tulee sulakkeiden kautta.
Kumpikin sulake on matkustamon sulakerasiassa kojelaudan päässä olevan luukun alla. Ja luukun kannesta pitäisi löytyä kartonkinen "kartta" mistä näkee sen että mikä mikäkin sulake on.

Radion/Soittimen käyttöjännite on tuo akulta suoraan tuleva, ja virtalukolta tulee ohjausjännite, koska virtalukonpohja ei kestä (noilta osin) nykysoittimien vaatimia ampeerimääriä.

Edittinä:

Esimerkiksi tuon Alfamerin kirjan löytää vaikkapa lähimmästä Motonetistä, tai jos ei halua sitä ostaa, niin lähin kirjasto on melko varma paikka mistä tuon löytää. (Ei se täydellinen ole, mutta alkuun pääsee...)
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

Arska F

Boeing 737
      &
M/S Cinderella

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 12.02.14 - klo:20:04
Totuuden tässä(kin) asiassa keroo sinulle Arska F, kunhan kerkiää nettiin.

Nonnih! Mitäs minä sanoin...   :)

eetuh93

Kiitoksia avusta eiköhän näillä saa musiikki vermeet toimihmaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy