Ahtovuoto?

Aloittaja sellunpilaaja, 19.08.13 - klo:16:34

« edellinen - seuraava »

sellunpilaaja

Elikkäs täydellä kaasulla kiihdytettäessä kuuluu melko kova kohina/suhina, aivan kuin jostain puhkuisi ilmaa lävi. Moottori on 1.8t ilmeisesti AGU. Autossa on lastu ja lastun kanssa ahtojen pitäisi kai käydä 1.1-1.2 barissa. Kuitenkaan ahdot eivät nouse kuin 0.6.

Käytin vikakoodien luvussa tuon vehkeen ja anto tälläsiä koodeja:

16518 -Happitunnistimen virtapiiri ei havaittua aktiivisuutta (lohko 1 tunnistin 1)
           - katkonainen

00561 - Seoksen sääntelyn säätöarvo
           - lisäaineen sopeutuksen ylärajan ulkopuolella
           - katkonainen

00282 - Kaasuläppäventtiili
           - virheellinen signaali
           - katkonainen

16500 - moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan piirin alue/suorituskykyongelma
           - katkonainen

Googlettelin noita vikakoodeja ja varsin usein nuo 00561 sekä 16500 vikakoodit ovat olleen samanaikaisesti.  ???

Masentaja tuumas korjaamolla, että osa voi olla vanhojakin vikoja. Auto toimii kyllä muuten moitteettomasti ei pätki eikä nyvi. Osaako kukaan valaista meikeläiselle mikä mahtaisi olla vikana? Jos tai kun noita vuotoja alkaa etsiä niin mistä niitä kannattaisi etiskellä? Jos olisi ihan vaikka kuvia letkuista yms. mistä katsoa niin olisi plussaa.

Ei oo vielä oikein tuo turbomoottorin sielunelämä avautunut  :D

PaskaTykki

Kokeile itse ladata vag-com ja osta piuha ja nollaat noi vikakoodit, ja käyt tekemässä ajolenkin, että tuleeko noi viat takaisin. Nehän saattaa tosiaa olla vanhoja vikoja jotka ovat jäänyt nollaamatta. Tai jos jollain tutulla on vag-com, käy sillä tarkastuttamassa, niin ei tartte aina maksaa vikakoodinlukuja.

lasanen

Mulla samanlainen ääni 1.8tsi:ssä. Aiheuttajaksi ilmeni liitoksesta irronnut turbon putki.

sellunpilaaja

Mistäs tuolta konehuoneesta löytyy bypassi ja n75 venttiili? Vois kai niitä tutkiskella. :o
Oon kyllä iha totaalisen käsi näissä hommissa mutta oppiipahan koko ajan jotain uutta :)

sellunpilaaja

Noniin, tänään tutkittiin ja hutkittiin. Ja vuotohan löytyi! Oli tuossa bypassille menevässä letkussa melkosen suuri reikä.  :o No ei muuta kun marmoritiskiltä kysymään uutta letkua, hinta 65â,¬ 40sentin letkunpätkästä ja vieläpä tilaustavaraa. Noh, marssin motonettiin ja ostin 10 egen letkunpätkän. Kaippa se nyt kestää toistaiseksi paikallansa siinä :) Sopivasti oli mutkia uudessakin letkussa ni sai sen jopa ihan hyvin sopimaan paikalleen :)

Ahdot nousee nyt 1.2-1.3 ja puhtia tuli kivasti lisää!

sellunpilaaja

PERKELE. Pari päivää tuo pelitti ihan ok. En tiedä onko tämä nyt sitten varsinaisesti vika mutta nyt toisinaan nostaa ahdot sinne 1.2-1.3 hujakoille ja välillä taas jää alle yhden. Voiko tuossa bypassissa olla jotain antautumisen merkkejä? Vakio bypass siis kiinni.

Samanmoista kohinaa ei enää kuulu, josta aluksi oli puhe.

Pystyykö tuota bypassin toimintaa miten kokeilemaan?

Arska F

Lainaus käyttäjältä: sellunpilaaja - 22.08.13 - klo:15:55
Pystyykö tuota bypassin toimintaa miten kokeilemaan?

Pystyy, otat venttiilin irti, ja imaiset siitä. Jos saat happea, se vuotaa...
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

sellunpilaaja

Lainaus käyttäjältä: Arska F - 23.08.13 - klo:20:29
Pystyy, otat venttiilin irti, ja imaiset siitä. Jos saat happea, se vuotaa...

Okei, pitääkö imeä siitä pienimmästä eli onko se nyt tämä alipainenipukka?

sellunpilaaja

Päivitelläänpä taas. Eli nyt on testailtu bypass, n75 -toimivat. Vaihdoin myös vakio ilmanputsarin paikalleen, otin maffin irti ja ei tuo järin likaselta näyttänyt. Putsailin sen kuitenkin jollain elektroniikkapuhdistus crc:llä.

Vika on nyt tällä hetkellä tämä, jos on vika yleensä. Eli viileämmällä ilmalla (alle 15c), ei ahda kuin 0.6 max saattaa piikata 0.8 bar. Kuitenkin esim. töistä lähdettyä päivällä kun on aurinko paistanut ja lämmin ilma, niin ahdot kyllä nousevat vaivatta sinne minne kuuluukin.

Eihän tuohon ahtopaineen säätöön mikään lämpötila-anturi noin paljon voi vaikuttaa? Lisäksi kävin miettimään onko tuo ahtopainemittari oikeaan paikkaan asennettu. Olen lueskellut, että paras olisi mahdollisesti bypassin ja imusarjan välisessä letkussa. No, minulla se on kuitenkin tuossa ööh, onko se nyt bensapaineensäätimen ja imusarjan välissä olevassa letkussa.

Eli kysymys siis lienee, mitenkä nuo bensapaineet käyttäytyy eri lämpötiloissa ja voiko sillä olla vaikutusta? Persdynossa kun ei ainakaan mahdottoman suurta eroa ole noiden eri ahtojen välillä tai sitten on kun en tiiä. :D

sellunpilaaja

Lisätään tähän vielä, että jossain on aivan pieni jäähdytysnestevuoto. Voiko tällä olla vaikutusta auton muuhun toimintaan?

sellunpilaaja

Herätelläänpäs tätä taasen. Nyt pitemmän jakson kun noita paineita on seuraillut niin ne menee jotenkin näin:

Viileä ilma ulkona +5 - +15 lämmin moottori ahtaa n. 0.8 bar piikki.

Lämmin ilma +20 ja ylöspäin ahtaa kylmällä sekä lämpimällä koneella 1.3 bar.

Pitkän googlettelun jälkeen löytyi hieman jotain tietoa mitä autoon on laitettu.

auf ca. 173 kW (235 PS_335 Nm)
Größerer Turbolader, geänderte Ansaugluftführung,
Abt Auspuffanlage, Abt Ladeluftkühler, Abt Sportluftfilter,
Optimierung des elektronischen Motormanagements

Elikkä tuommoista. ABT:lle laitoin sähköpostia ja kyselin hieman tarkennusta esim. mikä ahdin siellä mahtaa olla, kun tuossa ei sitä mainita. Keulassakin tosiaan on cooleri.

Väsäsin limupullosta sellaasen painevuototestausjutskun, jota monet ovat käyttäneet liekkö sitten nää nykyajan muovipullot niin perseenreijästä, ettei tullut pitävää liitosta vaikka melko kireälle kyllä laitoin. Paineet ei kuitenkaan järjestelmässä pysyneet. Olisiko sitten jotain pitänyt kenties tulpata?

Auton käytöksestä sen verran, että huomaa kyllä todella selvän tehopiikin tuossa about 3000 hujakoilla. Alavääntö on muuten mielestäni todella huono. Mikäs siihen vois olla syynä? Vuodot?

Vikakoodeja ei tosiaankaan ole tullut käytyä nollattua tuon hajallaan olleen letkun vaihdon jälkeen.

Paljon on tullut luettua juttuja mutta suoranaisesti ei kenelläkään ole vastaavaa ongelmaa ollut. Voisko tää johtua ihan ABT:n ohjelmasta, ettei siellä mitään vikaa olekkaan vaan kun viileämmällä ilmalla on enemmän happea ilmassa tjsp niin ilmamäärän mukaan kikkailee ahdot? Eikös monet lastut kuitenkin ahda sen 1.3 oli sää mikä hyvänsä?

Paljon tekstiä, toivottavasti joku jaksaa lukea  :)

sellunpilaaja

#11
Jatketaan yksinpuhelua.

Tänään tuli englanninmaalta letkuja ja uusin tuossa joutessani nämä:

N75 Pipe

Diverter Valve to Inlet

Turbo outlet

Mitä lie sitte suomen kielellä. Noh testiajolle ja eipä oikeestaan muutosta normaaliin. Ahdot max 0.6-0.65 bar.
No hetken siinä ajelin ja sitten alkoi pitämään joku paikka outoa kimeää ääntä.

outo ääni turbosta

Siinä siis linkki tähän ääneen.

Ja seuraavaksi video, jossa nyt tuli huvikseen kuvattua miten se kakkosella kiihtyy tuo käkkänä.
normaali kiihdytys
Tämä video siis aikaisemmin päivällä ennen letkujen vaihtoa.

Osaako kukaan sanoa mistä tämä ääni tulee? Turbon laakerit? vuoto esim. tuossa turbo outlet letkussa? Ahdot nousevat myös tämän äänen kanssa 0.6 bar. Ei kai tuo nyt yhenäkin voi koko ahdin hajota?

EDIT: Vaihdoin takas orggis tuon turbolta lähtevän alkuperäseen mikä siinä oli, ei muutosta. Tein myös sellasen havainnon, että nyt ahdin tuntuu heräävän hieman pirteämmin kuin aikasemmin. Varmaan näiden letkujen vaihdon ansiosta. Joten jatketaan tutkimista mikä siellä voi olla lauennu  :-\

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy