Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Silver

#1
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
17.01.24 - klo:08:23
Lainaus käyttäjältä: PietarinLumitykki - 16.01.24 - klo:15:10Omassa vehkeessä (2024 phev) noi oranssit kaistaviivat palaa kun travel assist on päällä. Mutta ei ne näy jos laittaa vain ACC:n päälle. Lane Assistissa ko. viivat on harmaita. Eli kuulostaa kyllä erikoiselta, voisko jotain bugia olla?
Noh, taisi tämä IV:n logiikka vihdoin ja viimein avautua minullekin eilen  :-[

Eli Travel Assist pois päältä oman painikkeen takaa, ja lisäksi eri painikkeen ja valikon takaa vielä tuo Lane Assist (joka oletuksena tosiaan aina päällä aloituksessa). Sitten sai ohjailla rauhassa pelkän ACC:n kanssa.
En alkuun päässyt logiikkaan kiinni sen suhteen, että ohjaukseen (kaistavahtiin) vaikuttavia asetuksia oli tosiaan kahden eri painikkeen takana omissa valikossaan. Kiitoksia kaikille oikeaan suuntaan ohjanneille.
(toki sähköistä käyttöohjekirjaa oli tullut luettua, mutta ei se sieltäkään ensimmäisellä lukaisulla avautunut)
#2
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
16.01.24 - klo:14:19
Ei auta vaikka kytkee kaikki avustimet pois päältä. Oranssit kaistavalot (yhtenäinen reunaviiva sekä keskiviiva) palavat mittaristossa. Välillä ei pala (ilmeisesti ei vain juuri sillä hetkellä tunnista missä kaista menee) ja välillä taas palaa. Kyllä ratissa tuntee kun auto yrittää ottaa ohjat.
Helppo todeta niinkin, että avustimet pois päältä ja lopun viimein myös ACC, sitten vasta ohjaus jää yksin kuljettajalle. Mutta silloin ei sitten ole enää sitä vakkariakaan..  ::)

Annoin itseni ymmärtää, että tämä kaistaholhous vakkarin yhteydessä tulee tämän uudemman pACC evoluution mukana.

MUTTA auto ollut vasta muutaman viikon ja uutta on paljon edelliseen III RS:ään verrattuna. Eli jatkan kyllä testailuja.
#3
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
16.01.24 - klo:11:11
Ymmärsinkö oikein, että tuon ACC:n kyljessä kulkevan kaistavahdin poiskytkentä ei ole mahdollista ilman asianmukaisia ohjelmia ja kaapeleita?
Kyllä tuollainen poiskytkentä mahdollisuus kiinnostaa. Ja jos sen vielä saa niin, että oletuksena ei ole päällä, mutta halutessa kuljettaja saisi sen aktivoitua valikosta tms.?

Mäntsälässä vaikutetaan. Ja Uudellamaalla pyöritään; esim. Mäntsälä - Hki - Klaukkala
#4
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
15.01.24 - klo:13:39
Laitan vakkarin aina päälle viiksestä. Liekö III koppaisen peruja - siinä kun ei kaistavahtia ollut "kiusana".
#5
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
15.01.24 - klo:09:46
On ohjaukseen vaikuttavaa Side Assistanttia, Lane Assistanttia, Travel Assistanttia ja mitäköhän vielä. Mutta en ole keksinyt miten voisin ajaa vakkarilla (ACC) motarilla siten, että auto ei puuttuisi ohjaukseen millään tavalla? Voiko olla niin että ACC tuo mukanaan aina kaistavahdin, eikä sitä saa pois ??  :o
Menee viimeinenkin tunto liukkaaseen tienpintaan tuon kaitsennan ollessa päällä. Kyllä Octavia RS III:n ohjaustuntuma tiehen oli ihan jotain muuta kuin tämän IV:n. IMO.

Miettinyt jo sitäkin että voiko olla vika kyseessä? Eli vaikka ruksin pois kaistavahdin, niin oikeasti toiminto ei deaktivoituisikaan?
#6
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
12.01.24 - klo:08:46
Lainaus käyttäjältä: Tonzu - 11.01.24 - klo:16:57Edestä vasemmalta kuuluu kolahdus kun jarruttaa tai kiihdyttää.
Tänään huomasin asian kun lähdin töistä.
Mistä voisi kuulua?
Auto vm.21 ja ajettu 39700km
Saman olen huomannut omassa, ajettu vasta reilu tonni.
#7
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
12.01.24 - klo:08:45
Lainaus käyttäjältä: Silver - 11.01.24 - klo:13:53Tuli eilen ja tänään tehtyä ensimmäiset lataukset Defa Power 22 kw latausasemalla. Katselin, että puolivajaata ajoakkua latasi enimmillään noin 2,5 kw teholla, vaikka latausaseman puolesta tarjolla olisi 11 kw (latausasema on sisäisesti siis rajoitettu meillä tuohon 11 kw tehoon).
Ilma noin -4 astetta. Ei väliä lataako kylmää akkua vai heti sähköllä ajon jälkeen. Maksimi näyttää aina olevan tuo n. 2,5 kw.

Mikä rajoittaa?? Onko auton asetuksissa joku rajoitus päällä, vai onko tämä vain tätä auton oman lataussoftan normaalia älyllistä toimintaa? Odottaisin, että näillä keleillä ja laitteilla päästäisiin huomattavasti lähemmäs tuota teoreettista 3,7 kw lataustehoa.
My bad!  :-[ Appissa oli testailujen seurauksena jäänyt 11A maksivirran rajoitus päälle latauksen osalta. Palautin takaisin 16A, ja nyt lataa 3,5 kW teholla. Asia kunnossa.
#8
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
11.01.24 - klo:15:32
Täytyy käydä tarkistamassa. Ihan ensimmäisen kerran kun latasin auton mukana tulleella laturilla, niin muistaakseni kävin asetuksissa muuttamassa tuon niin, että latausta ei rajoiteta. Mutta tarkistetaan josko ei olisi pysynyt päällä tms.
#9
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
11.01.24 - klo:13:53
Tuli eilen ja tänään tehtyä ensimmäiset lataukset Defa Power 22 kw latausasemalla. Katselin, että puolivajaata ajoakkua latasi enimmillään noin 2,5 kw teholla, vaikka latausaseman puolesta tarjolla olisi 11 kw (latausasema on sisäisesti siis rajoitettu meillä tuohon 11 kw tehoon).
Ilma noin -4 astetta. Ei väliä lataako kylmää akkua vai heti sähköllä ajon jälkeen. Maksimi näyttää aina olevan tuo n. 2,5 kw.

Mikä rajoittaa?? Onko auton asetuksissa joku rajoitus päällä, vai onko tämä vain tätä auton oman lataussoftan normaalia älyllistä toimintaa? Odottaisin, että näillä keleillä ja laitteilla päästäisiin huomattavasti lähemmäs tuota teoreettista 3,7 kw lataustehoa.
#10
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
03.01.24 - klo:12:13
Haulla ei ainakaan Octavia IV haarassa tullut vastaan aiheesta keskustelua..

ACC tuttu kapistus jo kolmesta edellisestä Octaviastani, mutta tässä uusimmassa ilmeisesti myös tuon jatkokehitysversio pACC? Tietääkö joku mistä tuon pACC:n saa kytkettyä pois päältä (siis auton oman käyttöliittymän kautta)? Eli käytössä olisi vain "perinteinen" ACC. Tuo pACC tahtoo kaitsea ohjausta kun vakkaria käyttää - ei auta vaikka on kytkenyt Travel sekä Lane assistentit pois päältä  >:(

Octavia iV:n sähköisessä käyttöohjekirjassa tuon ominaisuudet ja toiminnot kuvataan, mutta ei sitä mistä kytketään päälle. Octavian varusteluettelossa lukee seuraavaa:
Mukautuvan vakionopeuden säätimen ennakointitoiminto (vakio jos mukautuva vakionopeuden säädin - säätelee nopeutta ennakoivasti nopeusrajoituksien ja tien vaihtelevuuden perusteella liikennemerkkien tunnistuksen/navigoinnin karttapohjan avulla, poiskytkettävä)
#11
Combi RS iV tilattu 07/2022 ja toimitus 22.12.2023. Eli reippaat 17 kk meni odotellessa.
#12
Osasin pyytää omaani mustat 17" talvivanteet  8)  (Alutec freeze diamond black). Tosin ulkonäöstä muuten voi olla montaa mieltä. Mielessä myös helppo puhdistettavuus lumesta & jäästä.

Siis ALD:n kautta auto tulossa
#13
Heinäkuussa 2022 tilattu RS iV farkku on automyyjän mukaan kuulemma nyt tuotannossa  :)
Mamba green, punaiset tikkaukset, laminoidut etusivulasit, SunSet-tummennukset, sähköinen vetokoukku, tavaratilan kaksipuoleinen matto.
Eiköhän tuo pitäisi ehtiä saamaan alle vielä tämän vuoden puolella.
#14
Perheessä tehtiin autokauppaa (toinen Octavia III tuli talouteen) viikko takaperin ja merkkiliikkeen automyyjä sanoi jossain vaiheessa, että vaikka Skoda ei ota juuri nyt vastaan uusia tehdastilauksia, ei tarkoita sitä ettei tehdas saisii valmistettua tilattuja autoja. Eli osia olisi kyllä niihin. Tiedä sitten mikä on totuus?
Autokaupat oli kyllä jo tehty muutama pv aikaisemmin, enkä muutenkaan keksinyt miksi automyyjä olisi yrittänyt viestiä puuta-heinää?
#15
Ok
Tänään kun huoltohenkilö soitti varmistaakseen vielä sen tulevan korjausajan, niin ei ollut itsekään enää varma mikä osa sieltä Tsekeistä asti olikaan tilattava  ;D
Mutta lämmityslaitteen osalta puhe varmaan juuri tuosta säätömoottorista. Webastosta ei kuulemma löytynyt likaa eikä karstaa mutta totesivat, että ei saa polttoainetta.
Merkkihuolto kyseessä, luulisi niiden tietävän mitä pitää korjata. No, autolla pystyy onneksi kuitenkin ajamaan. Mutta huomenna pitää oikean käden kämmen kyllä pujottaa lapaseen jotta tarkenee  ;D
#16
No ei tullut kuntoon ei  >:(
Jos nyt oikein muista mitä huoltohenkilö luetteli, niin oikean puolen puhallinmoottori on mennyttä ja se pitää tilata Tsekeistä asti. Webaston osalta polttoainepumppu tai sen ohjausyksikkö - menivät myös tilaukseen, mutta ilmeisesti maahantuojalta tms. löytyy osat.
Joka tapauksessa semi viileällä octavialla ajellaan nyt ainakin seuraavat kolme viikkoa, uuten huoltoaikaan asti.
#17
Vein tänään omani määräaikaishuoltoon (merkkikorjaamoon). Lisäksi polttoainetoiminen lisälämmitin on mykkä, sekä vain kuskin paikalle puhaltaa lämmintä vaikka kuinka yrittää säädellä. Saa nähdä korjaantuuko kaikki päivän aikana ja mikä oli diagnoosi?
Näillä keleillä kabiinissa alkaa olla jo vähän viiletä noiden vikojen kanssa 🥶
#18
RS PHEV combi vetokoukulla ja tummennuksilla olisi tilauksessa, myyjä kertoili 12-14 kk toimitusajasta. Tiedä sitten, itsellä 18 kk aikaa odotella joten luulisi ehtivän  ;D
#19
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia RS iV PHEV
23.06.22 - klo:09:42
Oho, eli vieläkin isommat kuin nykyisessä bensa RS:ssä? En muista jarrulevyn kokoa edessä, mutta selvästi suuremmat kuin mitä laittoivat diesel versioihin.  Nykyisessä siis 17" talvipyörät, jäisikö n.1 cm väliä etujarrusatulaan.
#20
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia RS iV PHEV
23.06.22 - klo:09:17
Mahtuuko alle 17" vanteet?
Euromaster väittää ALD:lle, että pienin koko olisi 18". Rautamon vannegeneraattori taas antaisi kyllä valita 17" vanteet ko.autoon. Pitäisi talvirenkaat valita ja mukavuus edellä valintani olisi kyllä 17", mutta jos ei sovi..
#21
Lainaus käyttäjältä: JVR - 30.10.18 - klo:09:00
RS TSI DSG tilattu 6.7 luovutus huomenna. Arvio oli 4-5kk tilaushetkellä.

Hyvä valinta ;)
Eipä itselläkään valittamista, kolmas kolmoskoppanen RS TSI DSG kombi tulossa alle vuoden lopulla.
#22
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
13.11.15 - klo:11:19
Lainaus käyttäjältä: Silver - 21.05.14 - klo:16:24
Niinhän siinä sitten kävi, että race bluen korjaus olisi tullut maksamaan yli 20 tâ,¬, joten vak.yhtiö lunasti romun pois. RIP  :'(

Uusi kirjoitus alla (meni jotenkin oudosti tämä 13.11.2015 postaus):
Katos vaan, ovat saaneet vanhan kärryni korjattua! Olin ihan varma että menee lihoiksi.. http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/7516882
Nätiltä näyttää kuvissa, toivottavasti ostajalle on kerrottu historia. Minua ei haittaa (-isi) jos on ammattitaidolla korjattu ja hinnassa huomioitu.

Olis muutama vertailukuva laittaa ennen ehostusta, mutta jätetään laittamatta.  ;D
#23
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
13.08.15 - klo:12:07
Täytyy tasapainottaa foorumia tuomalla positiivisia(kin) kokemuksia esille.  ;)

Pirssi kävi toissapäivänä ensimmäisessä öljynvaihdossa, matkamittari oli päässyt jo lukemaan 28.000 km. Samaan syssyyn tehtiin myös 30 tkm huolto (lue tarkastus), mitään huollettavaa tai korjattavaa ei listan mukaan ollut. Muistaakseni kaikki olivat vain tarkistuksia ja mittauksia.
Öljyä en ole lisännyt kertaakaan matkan aikana. Alla olevat 17" Michelin Primacyt ovat mielestäni ihan hyvät ensiasennusrenkaat ainakin melun suhteen, perus kestopäällysteellä rengasmeluun ei juuri kiinnitä huomiota. Ovat ainakin hiljaisemmat ja mukavammat kuin mitä siinä MY14 räsässäni olleet (Dunlop sport maxit?).
Suuntavakaus mielestäni ok, tai ehkä olen vain vihdoin oppinut ajamaan tällä kalustolla. Ainoa omatoimihuolto mitä tein noin 25.000 km kohdalla oli kun ruiskin synteettistä vaseliiniä sivupeileihin kun narisivat tuskissaan kääntyessään.
Tuulilasi on kerran paikattu kiveniskemästä ja pari viikkoa siitä lopulta vaihdettu kokonaan uuteen kun tuli vielä isompi häränsilmä lasiin. Mutta eiköhän se mene normaalin "kulumisen" piikkiin tai ns. käyttökuluihin.

Ennen tätä huoltoa ei ole tarvinnut autoa käyttää pajalla tai takuuhuollossa. Ja happeakin annetaan välillä kunnolla. Näyttää ainakin tämä skoda kestävän, kop kop.  ;D

Edit: huollon ajaksi alle tuli VW Polo 55kw manuaali. Ihan kauhea, ainakin minulle! Onneksi räsän sai takaisin vielä samana päivänä, huuh..  :D
#24
Lainaus käyttäjältä: Viive - 27.05.15 - klo:10:53
..6:sella vetämistä ja noin 1300-1350kg vaunua perässä vetämistä..

Ymmärtääko manuaalilaatikolla varustettu voimansiirto vastuksen (momentin?) päälle suhteessa vaihtosuositukseen? Arvelisin että ei osaa pyytää alaspäin vaihtamista kuten tapahtuu automaatin kanssa. Epäilen että manuaalissa vaihtosuositukset lasketaan puhtaasti moottorin kierrosluvun ja kulloinkin käytössä olevan vaihteen mukaan riippumatta kuinka raskaasti moottori/voimansiirto joutuu työskentelemään?
En ole asiantuntija, mutta en kyllä vetäisi tuon painoista kuormaa 6. vaihteella. Ilmanvastuskin on vaunussa melkoinen. Siinä on voimansiirto melkoisen kovilla, vaikka myllystä löytyykin kivasti vääntöä jo alakierroksilla.
Näitähän ei voi verrata, mutta fillarilla (jossa rataspakat) ajaa suurella vaihteella ja pienillä "kierroksilla" ylämäkeä seisoviltaan polkimia runnoen, niin kyllä sieltä rattaista ja ketjuista kantautuu ihan erilaisia "valituksen" ääniä.  :)
#25
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
23.03.15 - klo:09:13
Lainaus käyttäjältä: maher - 23.03.15 - klo:08:35
Taisin nähdä ko. vihreän combiräsän aamulla hinauskuormurin lavalla matkalla kohti etelää. Ohitin kuorma-auton motarilla Lahdesta päin ennen Mäntsälää ja oli oikein hidastettava, että näki miksi räsä lavalle on joutunut - etupää näytti kärähtäneeltä :(

Bongattu sama "kuuluisuus" Keravan kohtaalla. Surullinen näky.   :'(

Tähän väliin vielä kommentoin, että firman parkkihalliin oli ilmestynyt uusi valkoinen farkku mondeo. Pakko sanoa että jopa "räsälasien" läpi katsottuna tuo uuden mondeon keula on aika häijyn näköinen. Tulee vähän mieleen aston martin tms. Oma valkea räsä näytti jotenkin alistuneelta mondeon vieressä..   :o
#26
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 02.02.15 - klo:19:47
Kiitos kokemuksistanne jarrupamauksen osalta. Ok, ääni lienee sitten "ominaisuus", ei vika (eli merkkihuolto ei tehne mitään, ei voine sille mitään, eikä ainakaan tutki takuuseen). Antaa sitten paukkua. Oikea paukkurauta. ;D

Sen verran tuli testailtua, että paukauttaa vain jos on kytkenyt käsijarrun ajon jälkeen ja auto seisonut sen jälkeen pidempään. Jättämällä käkän kytkemättä voi lähteä liikkeelle kaikessa hiljaisuudessa...   ;D
Pysyyhän se paikallaan vaihde (tai Park) päällä jos ei nyt ihan mahdottoman kaltevalle paikalle joudu autoa jättämään. Tosin itse suosin käkän kytkemistä sen vuoksi, että mekaniikan liikkuvat osat ei pääse jämähtämään käytön vähyydestä. Ainakin tapa on jäänyt Taunuksen ajoista..  8)
#27
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 01.02.15 - klo:09:25
Ihmetyttää edelleen RS:n valtaisa paukahdus/kolahdus takajarruista, kun auto on seisonut pidempään paikallaan...
Eikö todellakaan muilla kuulu kolmos-skeidaokussa vastaavaa ääntä voimakkaana? :o

Kyllä kuuluu ja kovana. Varsinkin kun lähden töistä lämpöisestä parkkihallista. Ja jos hallissa sattuu joku muu samalla kävelemään omalle autolleen niin takuuvarmasti kääntyy katsomaan että mikäs tuolla paukkuu...   ::)

4.500 km ajettu ja muistaakseni aika alusta asti oli paukkeet mukana. Myös edellisessä MY14 räsässä havaitsin saman. Mutta saattaa tosiaan olla että pamaus liittyy vain talveen. Täytyy seurata tilannetta kun mennään kohti kesää.

Mutta ei häiritse niin paljoa, että viitsisin asialla päätäni vaivata. Ehkä määräaikaishuollon yhteydessä saatan asiasta mainita, jos muistan  :)
#28
Kyllä sitä sisämelua Octaviassa on vaikka alla uudet Michelin Ice X3 kitkat (225/45/17). Viime aikaisista alla olleista autoista kaikki mielsin hiljaisemmiksi kuin Ocatavian, eli; Opel Insignia Sportstourer, Passat Variantin ja Audi Q3. Ja näistä Q3 oli vieläpä nastoilla.
Mutta Octavian sisämelu on juuri ja juuri sitä luokkaa, että sen kanssa voi kyllä elää. Karhean asfaltin löytymisen se kyllä ilmoittaa äänekkäästi..  :(

En tiedä onko havainnolla perää, mutta RS kuulosti aina selvästi hiljaisemmalta kun kyydissä oli kuskin lisäksi kolme aikuista. Lisämassan voisi ajatella rauhoittavan tiukemman alustan välittämiä värinöitä? Toki takaluukussa oli myös tavaraa (4 täyttä ja isohkoa pelikassia) tuolloin, joten se on ehkä myös vaimentanut takaa tulevia ääniä.   :P

Edit: havainnot ja kommentit koskevat moottoritieajoa asianmukaisilla moottoritienopeuksilla
#29
Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 21.01.15 - klo:18:04
Itse ihmettelin tuon käyttötestin yhteenvedossa ollutta mainintaa, että Ocu on parhaimmillaan farmarina. Mihis se väite perustuu?=) Eikös se riipu siitä mistä vinkkelistä asiaa katsoo, ei kait se mikään absoluuttinen totuus ole.

Ymmärrän TM:n logiikan niin, että he vertaavat Octavia HB:ä muiden merkkien saman kokoluokan/segmentin HB:hin, ja vastaavasti Octavian farkkua muiden merkkien farkkuihin. Eli Octavia erottuisi eniten edukseen juuri farkkuversiona, mutta HB luokassa jäisi muiden tasolle (tai alle)  ;)
#30
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
05.01.15 - klo:13:07
Auts.. Skoda päivitti hinnastonsa 1.1.2015 ja katsoin, että räsän hinta nousi 497,15 â,¬ (RS, TSI, DSG, combi).
No onneksi ehdin omani saada viime vuoden viimeisenä päivänä, verotusarvon laskennan kannalta.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy