Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Geoman

#1
Jos asia hyvin tehdään niin vaihdetaan molemmat etujouset. Yhden takajousen vaihto menee puolessa tunnissa. Etujousen vaihdon yhteydessä oikein tehtynä tarkistetaan myös ohjauskulmat. Etujousen vaihdon yhteydessä irroitetaan jousi, iskunvaimennin ja yläpään kumilaakeri, usein yläpään kumilaakerikin vaihdetaan. Ammattihuoltoliike ei oio em. asioissa.

Jos hinta on kova pitää vaihtaa itse.
#2
VAG-autojen jousilla on taipumus katketa alapäästä. Alin kieppi jousen alapäästä jousikupin sisällä. Tämän näkee peilillä katsomalla, muuten sitä on vaikea havaita. Katsastusmies sen kyllä huomaa.
#3
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 24.04.23 - klo:12:37
Paitsi ennakointivelvollisuus, on autoilijan lähestyttävä suojatietä sellaisella vauhdilla, että voi pysähtyä.
Pitääkö pyöräilijän väistää jalankulkijaa kun jalankulkija ylittää pyörätietä suojatien jatkeella? Ei liity tähän lehtikirjoitukseen, mutta itse olen ollut jäämässä jalankulkijana kiroilevan pyöräilijän alle. Pitääkö pyöräilijän hiljentää kyseisessä kohdassa?
#4
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.05.23 - klo:10:07
Samaa tarinaa Autontuojat kertoivat jo helmikuussa. Epäilemättä heillä tekisi mieli saada yhteiskunnalta tukea bisnekseensä. Saisivat nyt ensinnä tuotua niintä sähköautoja maahan järkevällä toimitusajalla ja katsotaan sitten tilannetta uusiksi. Hullu-Pösötkin jäivät toimittamatta.
Perusmatematiikalla voi arvioida, että autokannan 100 % sähköistyminen on nykyvauhdilla mahdollista 25...35 vuoden aikana, mikäli kaikki uudet autot ovat sähköisiä ja niiden käyttöikä on yli 20 vuotta. Henkilöautoja on noin 2,5 milj. kpl ja uusien autojen myyntimäärä on noin 100'000 kpl per vuosi. Sama arvio kertoo, että autokanta ei tule uudistumaan  nykyvauhdilla.

Vanhoilla polttomoottoriautoilla on edelleen tarvetta ainakin 20 vuotta.
#5
Uusien dieselautojen tarjonta on vähäinen, tehtailla on päästövaatimukset ja polttomooriautoja valmistetaan vähän. Henkilöautojen määrä on noin 3,5 milj. autoa. Jos kaikki uudet autot olisivat sähköautoja niin aikaa kuluu yli 35 vuotta, sähköautojakin poistuu liikenteestä kyseisenä aikana. Kyllä sähköautojen myyntimäärien pitää nousta todella paljon. Vanhjoilla dieseleillä on paljon kysyntää jossain vaiheessa.
#6
Vie ammattimiehelle käsiteltäväksi: Hionta (useita eri vaiheita karkea - hieno), kiillotus + lakkaus tai UV-käsittely. Hintaa molemmista laseista yhteensä tulee noin 100---180 eur tapauksesta riippuen.
#7
Alkuperäinen johtosarja on Ukrainalainen ja kuljettajan puoleisessa ovessa on tyyppivika, johtosarja on hieman liian lyhyt. Usein on useampi johto vaurioitunut kumipalkeen sisältä. Aiheuttaa herkästi mm. turvatyynyn varoitusvalon syttymisen.

Hyvä lopputulos tulee, kun ottaa vanhan johtosarjan pois. Edellyttää oven sisäpaneelin ja ulkopellin irroittamista. Sitten johtosarja pahviin kiinni ja uusii sitten yksi johto kerrallaan rikkoutuneen alueen johdot liittimien väliseltä matkalta hieman pidemmillä silikonijohdoilla kuin alkuperäiset. On työläämpi kuin käyttää korjaussarjaa, mutta lopputulos on täydellinen. Sähköliikkeet osaavat kyllä työn.



#8
Scala (19-) / Vs: Ilmastoinnin takuu?
24.04.22 - klo:21:00
Auton huolto-ohjelmassa ei ole esitetty mitään huoltoväliä. Itse huollatan sen kahden vuoden välein (auto on 11 vuotta vanha) ja koskaa ei kylmäaine ole ollut loppu.
#9
Oleellista on, että pultit on kiristetty tasaisesti.
#10
Enemmän harmittaa se, että rengasliikkeet rikkovat naaraskierteen. Sitä varten pitää olla oma kierretappi kierteen korjaamiseksi.
#11
Itselläni ei ole ollut mitään tarvetta vaihtaa alkuperäiseen laittomaan versioon. VW 2.0 TDI, versio CFHC. Uudessa versiossa jälkipoltot tapahtuvat hieman tiheämpään, polttoaineenkulutuksessa en ole havainnut merkittävää eroa (sen lisääntymiselle on varmaankin perusteet, mutta kyllä se on todella vähäinen). Muutosohjelmoinnin hinnalla saa ainakin tankillisen naftaa.
#12
Käyttövoimaveron poistaminen ja dieselin polttoaineveroprosentin korjaus bensiinin tasolle on perusteltu, kun "ammattidiesel" saadaan käyttöön.
Vaikutus on tosiaan noin 20 c/l.
#13
Laskelmahan oli mielenkiintoinen Teslan eduksi. Toivottavasti se on realistinen mm. vakuutusmaksun, huoltokulujen ja kuoletusten osalta. Edullisuuden edellytys on myös että asuu "maalla" tai on mahdollisuus omaan lataukseen taloussähkön hinnalla.
#14
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.22 - klo:11:39
Valmistaja ei ole miettinyt Suomen olosuhteita. Maahantuoja on voinut miettiä reklamaatioiden kautta  ;).
Ei ole kovin uskottava selitys. Kyllä maapallolla on kylmiä, lämpöisiä, kosteita, lumisa, mutaisia, pölyisiä olosuhteita, saastuneisuutta ja paljon vaikeampia olosuhteita kuin Suomessa. Ei Suomen olosuhteet vaikeimpia ole.

Onhan täälläkin ollut autoja jo yli sata vuotta.
#15
Tuo vastaus ei ole ollut auton valmistajalle helppo, koska sitä ei ole huoltokirjassa mainittu. Samoin on ollut vaikea BMW.lle ja Mercedes Benz:lle automaatilaatikon öljynvaihto (tai itse asiassa se oli elinikäinen eli noin 250 tkm, sitten laatikko hajosi).
#16
Tukesin sivuilla on selkeä suositus, että kotitalouspistoriasta (Schuko) ei oteta virtaa yli 8 A kulutuksella tuntia pidempää.  Pistorasia voi olla kulunut, hapettunut tai jopa viallinen jne.. Pitää seurata kyseisen rasian kuntoa. Kiinteistön omistaja on vastuussa vahingoista, mikäli hän osoittaa kyseisen pistorasian autolatauskäyttöön.
#17
Mihin väliin olette sovittaneet ilmastointilaitteen "kylmänesteen" vaihdon/täytön? Sitähän ole huolto-ohjelmassa mainittu.
#18
Auton ääneneristykseen vaikuttaa sellaiset asiat, että kyseisillä eristysmassoilla ei niihin voida vaikuttaa. Runkoäänet eli rakenteita pitkin kulkevat äänet säilyvät ennallaan. "Ilmaäänien" osuuteen voi eristysmassoilla vaikuttaa, mutta se on vähäinen osa kokonaisäänistä. Autojen rakenteissa on eroja.
#19
Omassa 2.0 TDI:ssä on pitkä startti (tai ei käynnisty) jos Eberspächer on ollut päällä noin 5 minuuttia. Ilmeisesti anturit eivät anna oikeaa tietoa moottorin lämpötiloista (en tunne tekniikkaa hyvin).

Muutoin toimii aina hyvin.
#20
Pidän autossa aina ajossa ajovalot päällä - ei se ole vaikeaa.
#21
Hiukkasuodattimen kunnon toteaminen ei ole helppo katsastuksessa todeta ilman purkutoimenpiteitä. Jos hiukkasuottimen läpi on porattu suora reikä milläs sen näet?
#22
Moottorissahan on kaksi termostaattia, toinen säätelee moottoriin menevän veden lämpötilaa ja toinen DSG:n jäähdyttimeen menevää veden lämpötilaa. "-litraisten VAG dieseleiden hyötysuhde on niin hyvä, että "hukkalämpöä" moottorin lämpötilan ylläpitämiseen ei riitä kovilla pakkasilla ilman apukeinoja.
#23
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.01.22 - klo:14:25
Harvoin tapaa ketään näin sähköherkkää tapausta.


Jokos nuo louhinnassa käytetyt koneet toimivat sähköllä?
Kaivoskoneet , varsinkin vähän liikkuvat kuormauskoneet, maanalaiset koneet ja porauskoneet ovat olleet hyvinkin paljon sähkötoimisia, tällöin mm. tunneleiden tuuletustarve on ollut alhainen. Sähkönsyöttö on hoidettu kaapeliyhteydellä. Halpa polttoaine on mahdollistanut, että varsinkin ajokalusto on ollut dieselkäyttöistä. Tunnelitöissä ne olivat muinoin pääosin ilmajäähdytteisiä Deutz-merkkisiä ikilikkujia, mutta ympäristövaatimukset on tuonut muitakin merkkejä. Sähkön käyttö kaivosalueen kuljetuskalustossa saattaisi tarkkoittaa siirtymistä uudelleen kiskokalustoon. Sähkökaluston käyttö sulkisi myös pois pienet koneurakoitsijat dieselkoneineen.
#24
Lainaus käyttäjältä: Terpatski - 03.01.22 - klo:13:21
Vika löytyi, hihna veteli viimeisiä ja viime hetkellä vaihto ennen totaalista remonttia...
Oliko auton huoltohistoria ajan tasalla?
#25
A4 B9 (14-) / Vs: 2.0 TFSI öljyn kulutus
31.12.21 - klo:14:39
Minulla oli mielikuva, että tuo öljynkulutusongelma olisi poistunut VAG EA888 moottoreista vuosimallista 2016 alkaen, mutta näin ei taida ollakkaan.
#26
ID.4 / Vs: Talviauto ID
25.12.21 - klo:14:48
Kiitos vinkistä?
#27
ID.4 / Vs: Talviauto ID
24.12.21 - klo:12:15
Lainaus käyttäjältä: KumiKeijo - 21.12.21 - klo:15:55
Taidanpa jatkaa bensa-auton käyttöä täällä Pohjolassa.
Kyllä minun Golf Plus 2.0 TDI ei omin voimin lähde käyntiin ilman ulkopuolista apua, kun pakkasta on yli 22 C eikä taida Eberspächerkään aina lähteä käyntiin. Kyllä tuo 30 asteen pakkasvaroitus pitäisi olla muillakin ajoneuvoilla ja Eberspächer pitää olla koko ajan päällä jos aikoo pitää moottorin lämpöisenä.
#28
Jos tuota johtosarjaa vaihtelet niin oven ulkopelti lähtee irti avaamalla alareunassa olevat pultit ja sisäverhoilu irtoaa myös. Alkuperäinen johtosarja on liian lyhyt. Jos on aikaa ja lämpimät tilat voi johtosarja rakentaa itse. Vanha sarja kiinni pahvilevyy ja sitten uusii johtokerrallaan käyttäen hyväksi vanhat liittimet. Korjaamo ottaa johtosarjan vaihdosta noin 700 eur sisältäen uuden johtosarjan.
#29
Olkiluoto 3 käynnistyy vuonna 2022, 13 vuotta myöhässä.
Pyhäjoen piti alkaa tuottamaan sähköä vuonna 2020 ja vielä ei ole edes rakennuslupaa.
Loviisan (Hästholmen) ydinvoimalaitos on tiensä päässä 2030 (käyttöikä 50 v, aluksi sen oletettiin olevan 30 v). I käynnistyi 1977 ja II 1980. Ovat muuten venäläistä tekniikkaa. Uusimisesta ei ole vielä päätöstä.

Ydinvoiman vaikutus sähkön myyntihintaan on arvoitus, koska pörssihinta ei perustu tällä hetkellä  tuotantokustannuksiin, päästömaksutkin ovat vielä auki. Hinta asettuu järkeväksi, kun tämä voimakas muutosvaihe ohitetaan.
#30
Ensimmäinen asia mikä kannattaa tarkistaa. Onko valoumpion takana oleva luukku (josta vaihdetaan polttimot) suljettu kunnolla ja tiiviisti.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy