VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Seat => Leon 5F (12–19) => Aiheen aloitti: SIB - 31.10.20 - klo:19:00

Otsikko: Akun vaihto.
Kirjoitti: SIB - 31.10.20 - klo:19:00
Saako itse vaihtaa akun näissä uudemmissa? Seat Leon ST 2.0tdi start&stop systeemillä. Onnistuuko ihan vaan vanha pois ja uus tilalle vai pitääkö antaa tai koodailla?
Otsikko: Vs: Akun vaihto.
Kirjoitti: ksuuk - 31.10.20 - klo:19:13
Lainaus käyttäjältä: SIB - 31.10.20 - klo:19:00
Saako itse vaihtaa akun näissä uudemmissa? Seat Leon ST 2.0tdi start&stop systeemillä. Onnistuuko ihan vaan vanha pois ja uus tilalle vai pitääkö antaa tai koodailla?

Huollossa myös kytketään sähkötöiden yhteydessä akku pois, eli vaihda vaan vapaasti, ei tarvitsee mitään koodausta.
Otsikko: Vs: Akun vaihto.
Kirjoitti: a_jaba - 31.10.20 - klo:19:29
Autolle täytyy koodaamalla kertoa että akku on uusi ja jos kapasiteetti on eri kuin vanhassa niin sekin täytyy kertoa virranhallinnalle.
Otsikko: Vs: Akun vaihto.
Kirjoitti: M_M - 31.10.20 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 31.10.20 - klo:19:13
Huollossa myös kytketään sähkötöiden yhteydessä akku pois, eli vaihda vaan vapaasti, ei tarvitsee mitään koodausta.

Joo, akun voi irrottaa ja kiinnittää uudelleen ihan vapaasti, näinhän se huoltokin varmaan tekee tiettyjen sähkötöiden yhteydessä.

Sitten kun akku vaihdetaan, mahdollisesti eri tyyppiseen ja/tai eri kapasiteetilla varustetuun, niin asia onkin eri.
Otsikko: Vs: Akun vaihto.
Kirjoitti: Antore - 31.10.20 - klo:20:24
Se on vähän eri asia kun huollossa tehdään auto virrattomaksi. Ainakin bemarin kerrotaan lataavan akkua 'älykkäästi' akun vanhentuessa/sen menettäessä kykyä vastaanottaa latausvirtaa. Jos autolle ei kerrota akun olevan uusi, jatkuu lataus niin kuin autossa edelleen olisi vanha akku. Tiedä sitten onko Volkkari-konsernin autoissa tuollaista älykästä latausta mutta tarkastaisin asian kuitenkin.
Otsikko: Vs: Akun vaihto.
Kirjoitti: M_M - 31.10.20 - klo:20:25
Lainaus käyttäjältä: Antore - 31.10.20 - klo:20:24
Tiedä sitten onko Volkkari-konsernin autoissa tuollaista älykästä latausta

On niissä.
Otsikko: Vs: Akun vaihto.
Kirjoitti: Antore - 31.10.20 - klo:20:41
Lainaus käyttäjältä: M_M - 31.10.20 - klo:20:25
On niissä.

Lainaus käyttäjältä: M_M - 31.10.20 - klo:19:35Sitten kun akku vaihdetaan, mahdollisesti eri tyyppiseen ja/tai eri kapasiteetilla varustetuun, niin asia onkin eri.

Eli autolle pitäisi kertoa akun vaihtuneen, vaikka se olisi tyypiltään agm ja kapasitettikin säilyisi samana? Tähän aloittaja varmasti vastausta kaipaa.
Otsikko: Vs: Akun vaihto.
Kirjoitti: M_M - 31.10.20 - klo:21:02
Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys johon itse en enää uskalla ehdotonta vastausta antaa. Oma suositukseni on, että autolle kerrotaan akun vaihtuneen vaikka se vaihtuisi samanlaiseen. Silloin ei ainakaan mene pieleen.

Mutta, jos alkaa lukea valmistajan omia ohjeita niin niistä löytyy kahta eri tietoa. En nyt muista ulkoa missä malleissa oli mitäkin ohjetta, mutta jossain sanottiin että pitää koodata ja jossain sanottiin ettei tarvitse, jos akun speksit eivät muutu. Tämä siis vaikka automallit olivat molemmat sähköjensä puolesta aivan samanlaisia MQB-autoja, kuten kysyjänkin auto.
Otsikko: Vs: Akun vaihto.
Kirjoitti: dwntime - 31.10.20 - klo:21:10
^ Totta. Minulla vaihtui Tiguaniin akku tässä kuukausi sitten ja tuosta on tosiaan netti kirjoituksia täynnä että pitääkö vai ei.

No se mitä Tiguanin gatewaylle oli akusta talletettu tietoja niin sen perusteella väittäisin että ainoa tieto mikä pitää olla oikein on akun kapasiteetti. Kaikki muut tiedot akusta oli mitä sattuu. Valmistaja JCB vaikka oli Vartan akku orggis jolloin pitäisi olla VA0. Sarjanumero oli pelkkiä 1:ä sekä akun tyyppi oli jotain ihan muuta kuin AGM.
Otsikko: Vs: Akun vaihto.
Kirjoitti: Antore - 31.10.20 - klo:21:26
Ihan näin äkkiseltään ja yksinkertaisena kuluttajan voisi kuvitella, että jos auton laturia ohjataan älykkäästi, hoksaisi auto akun ottavan tänään virtaa vastaan mukisematta enemmän kuin eilen ja se mukautuisi uuteen tilanteeseen. Alla lainaus Schmiedmannin sivuilta liittyen bemareihin. Ja maksaa muuten ainakin marmorilla bemarin akun koodaus ihan hervottoman paljon.

Jos uutta akkua ei rekisteröidä / ohjelmoida, se ei välttämättä aiheuta välittömästi ongelmia, eikä esim laukaise vikakoodia, virheilmoitusta tai sytytä toimintahäiriömerkkivaloa ("Check Engine" tai "Service Engine Soon" valoa).
On kuitenkin huomioitava, että jos uuden akun rekisteröintiä / ohjelmointia ei tehdä, se voi merkittävästi lyhentää akun elinikää tai vielä pahempaa, se voi vaurioittaa koko auton sähköjärjestelmää. Ongelmat voivat johtua esim siitä, että auton laturi lataa akkua liian aggressiivisesti, kun se on kylmä, joka taas rasittaa laturia lisää. Tai uutta ladataan liian pienellä teholla, jolloin akku ei koskaan täyty.


https://www.schmiedmann.fi/cms/fi/bmw-huolto/bmw-akun-rekisterointi-koodaus (https://www.schmiedmann.fi/cms/fi/bmw-huolto/bmw-akun-rekisterointi-koodaus)
Otsikko: Vs: Akun vaihto.
Kirjoitti: tapanixxx - 01.11.20 - klo:03:36
Lataa erwinistä ohjeet akun vaihdolle niin siellä kerrotaan josko tarvii koodauksen akun vaihdolle.
Otsikko: Vs: Akun vaihto.
Kirjoitti: dwntime - 01.11.20 - klo:10:23
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 01.11.20 - klo:03:36
Lataa erwinistä ohjeet akun vaihdolle niin siellä kerrotaan josko tarvii koodauksen akun vaihdolle.

Totta, ja Erwin sanoo että kun akku vaihdetaan, tuo battery control module (ilmeisesti se akun miinusnavassa oleva) pitää uudelleen sopeuttaa.
Otsikko: Vs: Akun vaihto.
Kirjoitti: M_M - 01.11.20 - klo:10:52
Nuo erwinin ohjeet onkin se hassu juttu. Nopeasti selaillen Audin (A3 8V) ja Touranin (Mk2) ohjeissa käsketään myös tehdä adaptaatio aina kun akku vaihdetaan, kuten ilmeisesti myös Leonin ohjeissa?

Kun taas Skodan (Octavia sekä Superb) ohjeissa lukee: "This is performed only on vehicles with a battery monitoring control unit - J367- when replacing the battery with a new one of another type or with higher capacity."

Kaikissa käytetään kuitenkin jokseenkin samaa palikkaa tuohon akun valvontaan, jostain syystä ohjeistus silti vaihtelee.

Tiedä näistä, omasta puolestani olen aina akun vaihdon yhteydessä tehnyt adaptaation ja teen jatkossakin, koska haittaa siitä ei ainakaan ole.  :)
Otsikko: Vs: Akun vaihto.
Kirjoitti: MikHei - 25.11.20 - klo:00:13
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=14846.msg705544#msg705544 (https://www.vagarena.fi/index.php?topic=14846.msg705544#msg705544)

Tuossa yllä olevassa linkissä aikaisempia turinoita ongelmat ja viat ketjussa. Mulle tosiaan Seatin merkkihuollon tiskillä sanoivat, että kun akun vaihtaa uuteen, niin ei tarvitse koodailla (ainakin jos akku vastaa specseiltään alkuperäistä). En siis yöuniani menettäisi, jos jättää koodaamatta. Toki jos itseltäni löytyisi koodaustsydeemit, niin varmasti sen tekisin ihan vaan varmuuden vuoksi.  :)