Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - jarkko_h

#1
Karppa, nostan hattua että jaksat duunata ja vekslata renkaiden kaa.

Ite oon liian laiska ja teen mielummin jotain muuta nautinnollisempaa. Renkaanvaihdon sijaan retkeilin tänään koko päivän metsässä. Jos ei olis ollut koronaa olisin ehkä käynyt thaikkuhieronnassa tai vienyt perheen syömään.
#2
Surkein turvavälitilanne on Oulussa. Siellä asuessa tämä ihmetytti paljon. Oulun ohittavalla 4 tiellä vähän liikennettä verrattuna kehä 1:een. Silti moottoritien alettua kaikki ovat viimeistään Zeppelinin kohdalla puskureissa kiinni vaikka tilaa olis vaikka kuinka.

Kerran Oulussa huomautin ystävällisesti kyseisellä motarilla 3...5 metrin välillä ajavaa taksikuskia asiasta. Mulla oikeasti pelotti olla kyydissä. Kuski sai raivarin huomautulsesta ja meinas perkele tulla päälle. Silloin pelotti vielä enemmän.

---
Eiköhän me kaikki olla huonompia kun mennään mukavuusalueen ulkopuolelle. Landepaukut eivät osaa ajaa niin hyvin pääkaupunkiseudulla, pääkaupunkiseutulaiset eivät maaseudulla, Karppa ei kiihtymättä possujonossa.... ;D
#3
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 05.01.21 - klo:05:15
Osu ja uppos!

Ai mikä? Ai se että kitkarenkailla ajetaan 4 kertaa vähemmän vakavia onnettomuuksia ajokilometria kohden?

---
Olen tilapäisesti uudella maalla ja tila on Lapissa. Pidän täysin lapsellisena puuhana puhua Uusimaalaisista yhtenä ryhmänä. Suurimmalla osalla (81,5%) uusmaalaisia on edelleen jopa nastarenkaat. Siis keskimääräinen suksinoxilla ohitsesi menevä uusmaalainen ajaa nastarenkailla.

---
Olen asunnut muuallakin ja Uudellamaalla on hyvä liikennekulttuuri, joka paranee vuosi vuodelta. Vetoketjut toimii... toisin kuin vielä esim. Oulussa ja Rovaniemellä.  Toki voi vähemmän täällä ajaneelle olla aluksi vaikeaa sopeutua isoihin virtoihin. Niin oli mullakin aluksi. Pelkästään kehä1 menee melkein satatuhatta autoa vuorokaudessa! 
#4
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 05.01.21 - klo:04:24
"Kannattaa pysyä Uudellamaalla"
Mutta kun ette pysy. Suksiboxit katolla puhallatte läpi suomen kitkarenkailla ylinopeutta pohjoiseen. Kartathan ei kerro minkä alueen ihmiset tapahtumat kullakin alueella on aiheuttaneet.

Kartat eivät kerro tätä, mutta tilastot kertovat, että kitkarenkaallisille autoille tapahtuu paljon vähemmän onnettonuuksia ajokilometria kohden.

Tarkka havaintosi kitkarenkailla kaahailevista kuskeista  on erinomainen uutinen kitkarenkaiden käytännön turvallisuudesta. Kaahailusta huolimatta kitkarenkaallisille autoille tapahtuu siis paljon paljon vähemmän onnettomuukksia ajokilometria kohden kuin nastarenkaallisille autoille.

Omnettomuustilastojen (kitka vs nasta) ja Lionmanin tarkan havainnon perusteella on erikoista, että vielä joku perustelee nastarenkaita turvallisuudella.

---
En itse lupaa pysyä Uudenmaan sisällä. Mulle kelpaa Lapin luonto ja lappilaisille, minun rahat. Seuraavan kerran kun taas ajan kitkarenkailla suksiboxi katolla Nuorgamiin, ajan nopeusrajoitusten mukaan.  8)
#5
Lähin "urbaanimetsä" stadilaisille, jossa "talvi" vielä yllätti näin landelta katsottuna.

Karpalla tais tulla lahkeeseen, kun piene kourallinen miljoonasta asukkaasta kokee jotain pientä vaikeutta liikenteessä.  ;D  Jostain syystä en koe samaa nautintoa siitä kun esim. Jyväskylässä samoja vaikeuksia. Vastahan siellä talvi yllätti Kuokkalan sillalla (nokkakolari...). Asia tuntui pahalta. En koe nautintoa edes silloin, kun Jyväskylän amisviikset ovat jälleen kerran vuodesta toiseen jääneet rysään Nesterallin mainingeissa. Enemmänkin surua ja ylimääräistä varovaisuutta testosteriniohjuksien vuoksi,  kierrän alueen kaukaa Nesterallin aikaan ja vielä pari päivää sen jälkeen.

Karppa, oletko käynyt Nuuksiossa? Minä olen ja usein,  samoin kuin lukuisissa puistoissa koko Suomen alueella. Suositttelen paikkaa. Voittaa nimittäin 6-0 monen läänin tylsät maisemat jylhyydellään. Ei nyt ihan UKK, Saanan tai Oulangan luokkaa mutta mahtavan ainutlaatuinen mesta miljoonan asukkaan vieressä. Olen käyttänyt Nuuksiossa jopa ulkomaisia yritysvieraita vientiponnisteluissa. Sinne saa ostettua hyvät ohjelmapalvelut mutta itse luonto on kovin ohjelma. Kovin monen maan pääkaupingin vieressä ei ole moista paikkaa. Suomi voi olla tuosta ylpeä.



#6
OT:

Hitec,
Tuolla kehä 1 ei tosiaankaan ollut käytännössä ennen tolppiakasn henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia. Tolppien ja liitäntöjen parannusten jälkeen kolhimisten määrät (ovat tippuneet noin 50% ajosuoritetta kohden.

Vaikka itse inhosinkin tolppia, niin nykyään olen jo sitä mieltä että tolppien ansiosta liikenteestä on tullut paremmin ennakoitavaa ja jopa sujuvampaa lähinnä vähentyneiden peltirysäytysten vuoksi. Joudun kulkemaan tuota päivittäin ja nykyään enää aniharvoin on liikenne kokonaan seis lisääntyneestä liikennemäärästä huolimatta. 2010 paikkeilla tilanne oli huonompi.

Pumppaamista toki tapahtuu, mutta ei  aivan samaan tahtiin kuin 2016 tolppien tullessa. Itseä tuo pieni pumppaus ei haittaa. Laitan adaptiivisen vakkarin +5 yli sallitun ja ajan virran mukana ja ohitan tarvittaessa. Oleellisempaa mulle on että virta kulkee ennakoitavasti ilman peltirysäytyksiä. Silloin pääsen sovittuna aikana perille.
#7
Jännä että Jyväskylän seudun koillis ja lounaspuolella  vähemmän onnettomuuksia. Onko Jyväskylässä muita huonompia kuskeja vai renkaita vai?
#8
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.01.21 - klo:21:01
Hohoo. Stadissa talvi yllätti "Nuuksiossa"

Autot valuivat ojaan. Liekkö kitkakuskit liikenteessä vai ke-kitkailijat?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/talvi-teki-tepposet-ulkoilijoille-nuuksion-kansallispuistoon-vievalla-tiella-autoja-ojaan-ja-poliisi-paikalle/8027664#gs.p357aa

Nuuksio ei tosiaankaan ole stadissa. Eiköhän tuolla ole ajaneet ketkä tahansa keliin sopimattomilla täysin kuluneilla renkailla ja/tai ajotavalla. Mäkistä ja mutkaista tuolla on, joten pitää ennakoida, jopa kesällä. Kyseisellä tiellä ei kannata talvella ajaa ihan reunaan.

Tänään oli porukkaa liikenteessä enemmän kuin Jyväskylän suurajoissa. Hyvä sää oli saanut ihmiset liikkumaan. Hyvä näin. Myös Oittaa ja Luukki olivat täynnä väkeä.

Olin samalla suunnalla ja keli ei ollut edes liukas. Röylän lähellä ( lähes auraamaton nautinnollinen tie tänään) oli tosin yksi pakettiauto vetänyt hyvästä kelistä huolimatta ojaan.

Aivan mahtavaa että saatiin lunta. Tänään oli loistava ajo- ja ulkoilusää. Päästiin mäkeen! 

#9
Kitkoilla vaihto ei krittinen, ellei aja julmetusti. Nastoilla pitää vaihto tehdä jo pienillä kilometrimäärillä.

Eikös se ollut jopa niin että TM ei huoli talviautotestiin enää nastoja epätasaisen kulumisen vuoksi.
#10
Tämä etelänhedelmä taitaa olla mätä kun ei kitkoilla ole mitään ongelmia ajaa kotikunnille, jonne luvassa -30 C. Seuraavalla reissulla mennään  aina Nuorgamiin saakka.

Täällähän on jotkut jopa vakuutellut että kyllä pohjoisessa pärjää kitkoilla, mutta etelän haastavissa oloissa ei.  En kyllä itse pitäisi etelän olosuhteita noin 20 v kokemuksen perusteella haastavina.

En ihan 2-3 vaivaisen Lapin reissun vuoksi ala enää 6 kuukautta tylsyttämään nastoja uudenmaan 95% sulilla teillä.

Onko nastaulkonemat tasaiset ja nastat enää iskussa jos etelän hedelmä on ajanut sulia teitä  päivästö toiseen? Ainakin suosittelisin vajaavetoisessa nastaautossa vaihtamaan renkaiden paikkaa ennen menemistä pohjoiseen. Epätasaiset ulkonemat/renkaat voivat olla vaaralliset.


---

#11
Tänään siivu Varsinais-Suomen alueella. Vettä satoi, osa pelloista vihersi ja nastat ropisi. Liitteenä maisemakuvaa tältä päivältä.

Eli Mikko Alatalon tahdittamana:
"Nastat ne ropisee ja vettä sattaa,  suottaapi olla talvi"





#12
Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 20.12.20 - klo:18:54
Tilastothan sanoo että kitkakuskit on juoppoja.  ;D ::)

Näitä väitteitä juopoista kitkakuskeista ja tilatoissa taisi olla noin 5000 viestiä sitten tässä säikeessä. 5000 viestin jauhannan aikana on monen auto ja jopa rengastyyppi vaihtunut.

Jos joku jaksaa kaivaa ja lainata nuo viestit tilastoista/juopoista kitkakuskeista tänne, niin saatais ympyrä suljettua. :-X

----
Joulu on lähellä taas. Ulkona  sataa vettä viime vuoden joulukuun tapaan ja nastat ropisee.


#13
Jatketaan vähä off topiccia.

Monesti rekkakuskeista keskustelu on negatiivispainoitteista.  Laitetaanpas välillä muutakin. Kun näkee puutavararekan intiaanipyöräytyksen lanssilla tai ajon talvitiellä, ei voi kuin ihailla kuskien taitoja. Tässä esimerkkiä tosielämästä:
https://m.youtube.com/watch?v=FKYvA3-8uXA
Ja tässä ilmeisesti koulutustilanne:
https://m.youtube.com/watch?v=uMkGx0XjetI

Voin myöntää että itseltä ei onnistuisi. Tuskin vaikka kovasti harjoittelisi.
#14
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.12.20 - klo:15:51
Oletko todellakin sitä mieltä, että kaikista pienistäkin ympyröistä vedetään rekalla kuin rekalla. Se vaan on yksinkertaisesti niin, että taajamien pienistä ympyröistä ei kaikista mennä raskaalla kalustolla. Ei pelastuslaitoksella ole yhtään rekkaa niillä pätyköillähän ne ajaa ;D ;D ;D
Onko muuten itselläs kuormurikortti?

Nyt tulee Ramilta paksua tekstiä. Oon ollut järjestämässä relkakuljetuksia läpi taajamien ja peruskuljetuksissa ei ole vielä ole tullut vastaan vielä ympyrää mistä rekka ei olisi mennyt läpi.  Erikoiskuljetuksissa kyllä.

On huomioitava että telibussin kaartosäde on isompi kuin moduulirekan ja kiertoliittymän mitoitusajoneuvona köytetään tarvittaessa nimenomaan telibussia. Jos telibussi menee liittymästä läpi, ei moduulirekalla ole mitään hankaluuksia.

Jönglaara-Rami, Laitatko esimerkin liikenneympyrästä, josta rekka ei pääse kulkemaan. Kiinnostaa kovasti.
#15
Lainaus käyttäjältä: jt - 13.12.20 - klo:22:32
Kannattaa ottaa huomioon että TM:n talviautotestissä käytetään kitkarenkaita (taisi olla Nokian R3). Siellä jos missä on totiset talviolosuhteet, sillä testihän ajetaan Lapin lumisissa/jäisissä oloissa ja välillä saattaa pakkastakin olla ihan reippaasti.

Syykin oli selitetty jossain sivussa, syynä juuri nastojen ajossa tapahtuva (epätasainen) kuluminen, jolloin testitulosten luotettavuus heikkenee nastojen ominaisuuksien muuttuessa. Ideahan on testata autoja, ei vertailla nastojen kulumista eri autojen välillä.

Joten voidaan todeta että ainakin talviautotestejä tekevä TM:n teami on todennut pohjoismaiset kitkarenkaat parhaaksi renkaaksi todella talvisissa oloissa ajettavaan talviautotestiin.

Lienee myös kyse testaajien työturvallisuudesta. Epätasaisesti kuluvat  nastarenkaat ( ulkonema&kuluma) eivät testaajien turvallisuutta paranna.
#16
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.12.20 - klo:18:54
Nastarengas on erittäin hyvä vaihtoehto sielläpäin Suomea missä ovat haastavat ajokelit.
Nastarenkaan käyttäjä ei tarvitse suolaa ei hiekoitusta eikä levitä kitkarenkaiden tavoin Nokian mainostamia "hienon hienoja mikropartikkelejä". Nokian mukaan nämä partikikkelit joita irtoaa renkaasta parantavat pitoa. :D

Kitkamies tarvitsee suolaa ja hikoitusta varsinkin risteyksiin. Erittäin saastuttavaa ja suola ruostuttaa autoja voimallisesti. Suolalios jota vedetään teille jopa tuhoaa männyntaimia (isojakin). Selvä esimerkki J-kylä-Oulu välillä takavuosina.

Rami taitaa suolan sijasta tarvita vahvemmat lääkkeet tai raitista ilmaa. Levy jäänyt pahasti pyörimään.

Täällä on jo moneen kertaan tullut esille että kitkarenkaiden vuoksi ei teitä suolata.

Napapiirin yläpuolella kitkarenkaiden osuus on noin 0% ja yllätys yllätys teitä hiekoitetaan. Syykin täällä on moneen kertaan kerrottu.
#17
Tekniikan Maailman rengastestaajien jääkiekkokaukaloa vastaavissa olosuhteissa hankkima virtuaalitodellisuus:
" Valitettavasti Suomessa on myös reilu talvikausi, jolloin parhaalla tahdollakaan ei voi suositella kitkarenkaita" 

Tekniikan Maailma referoima todellisuus todellisesta liikenteestä:
https://tekniikanmaailma.fi/yle-kitkarenkailla-ajetaan-paljon-vahemman-kuolonkolareita-kuin-nastarenkailla-liittyisiko-nastarenkaiden-kayttoon-vaaranlaista-turvallisuuden-tunnetta/

#18
Näyttää siltä, että viime talvi on toistumassa
https://mtvgo.fi/l/Y49R0Hxl

Eli vesisateessa mennään näillä näkymin koko talvi täällä etelässä. Stana että harmittaa.
#19
Täysin samaa mieltä peuroista. Paljon vaikeampia tapauksia kuin porot. Todella arvaamattomia. Peurakanta on kasvanut aivan liian suureksi. Näitä punkin levittäjiä on täällä jo tunkeutumassa pihoille asti. Laitoin juuri peurakarkoitetta pensaisiin, jotta eivät tulis enää pihalle yöpymään..

Kärjistäen voi sanoa, että jokainen  rannikkoseudun wannabe metsästäjä on peuroja ruokkimassa, mutta kykenemätön metsästämään.  Metsästystä ja kaatolupia aivan liian vähän. Kantaa pitäisi harventaa 50 ... 80 % ja kaikki ruokinta kieltää asetuksella.

Ja miten tämä liittyi renkaisiin. Ei mitenkään.
#20
Täällä taitaa olla kovasti poroasiantuntijoita.
Laitetaan porokeskusteluun omakin kommentti.

Olen asunnut aikanaan aika pitkään Lapissa ja porojahan siellä riittää. Ehkä pahin porotie on Kemijärvi-Rivaniemi, mutta niitä riittää kaikkialla Lapissa.

Kaksi kertaa olen ollut apukuskin paikalla porokolarissa. Kummallakin kerralla oli nastat paikalla. Toisella kerralla lopetimme poron kirveellä, toisella kertaa ei ollut tarvetta. Kummassakaan rengastyyppi ei auttanut poroa.

En muista yhtään tilannetta, jossa olisin ajanut poron päälle vaikka alla olisi ollut huonotkin renkaat. Poro on liikenteessä talvella helppo eläin nähdä ja ennakoida. Se on talvella rauhallinen ja kulkee pienissä tokissa ja ne näkee hyvin.  Tiedän monta paikallista, jotka ajaneet todella paljon ja eivät ole eläissään ajaneet talvella poron päälle, vaikka keskimäärin ajannevat aika paskoilla renkailla. Olen monen paikallisen kanssa samaa mieltä siitä että noin 80% henkilöautoilla tapahtuvista porokolareista on seurausta kuskien täydellisestä ennakoinnin  puutteesta tai seurausta  täydellisestä piittaamattomuudesta poroja kohdatessa. Piittaamattomuuteen ei renkaat auta.

---
Porojen mukaanotto rengaskeskusteluun on kyllä turhaa. Lapissa asuvilla on muita hyviä syitä ajaa nastoilla. Jos Lapissa käy muutaman reissun talvessa ilman isoa kärryä, ei reissuihin nastoja tarvitse, ainakaan jos ne on pilattu etelän 95% sulilla teillä.



#21
Tänään oli hyvä ajokeli uudellamaalla. Rapaa tosin lensi ja talvirenkaita todennäköisesti enemmän turvallisuutta lisäsi täysi tankki pissapojannestettä ja hyvälaatuiset  alkuperäisvaraosasulat.

R3 SUV -kitkoilla nyt kolmas talvi menossa. Vielä eivät tunnu kuluneilta. Olen säilyttänyt renkaita viileässä. Pesun ja vahauksen  jälkeen kumen suoja-aineet pintaan ja säilytyspussiin. Tuo suoja-aine on kyllä turhaa. On jäänyt varastoon, niin käytän loppuun.

Uudellamaalla ei vielä yhtään kunnolla liukasta päivää. Lokakuun Lapin reissulla oli siitä edestä ankarat kelit. Pääsi harjoittelemaan ajamista oikeasti liukkaalla.

#22
M-J-B,
Olet täysin oikeassa. :)

On surullista jos talvirengaskeskustelussa viitataan tutkimuksiin tai kokemuksiin jotka 10-20 vuotta vanhoja. Tuossa ajassa autot, liikenne ja renkaat ovat kehittyneet rajusti. Tämä kehitys näkyy selvästi onnettomuustilastoissa.


---
Mulla ajoprofiili kilometrillisesti 60 % pääkaupinkiseutua, 20% keskisuomea ja 20% napapiirin pohjoispuolta. Ajallisesti pääkaupunkiseutua 80-90%. Ylivoimaisesti haastavimmat olosuhteet ovat napapiirin pohjoispuolelle. Tuolla nastat eivät kuluisi nopeasti pilalle ja jos tuolla asuisin voisi vieläkin olla nastarenkaat. Nykyään todennäköisesti yli 90% ajoajasta täysin sulalla asfaltilla ja en näe enää nastoille tarvetta/järkeä.

Koen että kitkoilla ei tarvitse kytätä vaihtoa viimetinkaan ja renkaan ominaisuudet eivät romahda yhdessä talvessa sulaa asfalttia jyrätessä. Saan tämän kautta todennäköisesti paremman käytännön turvallisuuden. 2 talvea kitkoilla takana. Paluuta nastoihin ei tule ellen muuta Ivalon korkeudelle kelkkatrailerin kera.
#23
Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 23.11.20 - klo:13:56
Jos VTT tutkimus johon viittaat on se minkä minä olen lukenut, on siinä perustavana virheenä se, että jako on tehty nastarenkaisiin ja kitkarenkaisiin jossa kitkarenkaiksi on luettu kaikki nastattomat (myös m+s merkinnällä olevat "kesärenkaat").

Mitään sellaista tutkimusta lähteineen ei kukaan ole onnistunut osoittamaan, jossa pohjoisen oloihin suunnitellut kitkarenkaat olisivat onnettomuustilastoissa yliedustettunia.

Pilkunviilausta. Vielä 2000 luvun alussa vuoteen 2008 saakka kitkarenkaat olivat hiukan yliedustettuina. Tämä siis tilanne Tarja Halosen aikaan.

Mutta Tarja Halosen ajat on kaukana takana. Renkaat, auto ja liikeenne ovat kehittyneet noista YYA jälkimaininkien ajoista. Nykyään kitkarenkaat ovat onnettomuuksissa rajusti aliedustettuja. Nastarenkaallisilla autoille sattuu suhteessa moninkertaisesti onnettomuuksia verrattuna kitkarenkaallisiin.
#24
Mattisen kirjoitus alleviivaa sen, miksi ei kannata enää luottaa vanhoihin VTT:n tutkimuksiin aineistoajalta Tarja Halonen. VTTn tutkimus on jotakuinkin linjassa Tarja Halosen sen ajan onnettomuustilastojen kanssa. Tarjan aikana kitkarenkaallisella autolla oli noin 20% suurempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen. Kun otetaan tuoretta dataa onnettomuustilastoista ajalta nykyaika ja nykyaikaiset kitkarenkaat saadaan saadaan tulos:

Nastarenkailla ajavilla kuskeilla on keskimäärin lähes 5 kertainen riski joutua talvikelillä onnettomuuteen. Kitkarenkailla ajetaan vain noin 3% talvikelin onnettomuuksista vaikka niiden osuus liikenteessä on noin 15%.


---
Jos kitkarenkaallisilla autoilla ajettaisiin onnettomuuksia 15%, olisi riski kitka- ja  nastarenkaallisilla autoilla sama.


#25
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 23.11.20 - klo:11:07
VTT tutkimus osoitti seuraavaa lyhynnettynä. 
Kitkoilla enemmän kuolonkolareita kuin nastoilla.
Ja tietenkin ratissa se teidän kehuma teiden ritari kokenut kuski.
Mitä liukkaampi keli sen suurempi onnettomuusvaara on kitkoilla vrt. nastarenkaaseen.
Googleta ite en viitsi enämpää näin päivänselvään asiaan paneutua.

Tuo  VTT:n tutkimus on jo vanhentunutta tietoa. Aineisto suurelta osalta ilman luistonestoa ja nykyaikaisimpia kitkarenkaita.

Uusimmmat tilastot näyttävät, että nastarenkailla ajavilla kuskeilla on keskimäärin lähes 5 kertainen riski joutua talvikelillä onnettomuuteen.

Vielä 15 vuotta sitten kitkarenkailla ajavilla kuskeilla oli suurempi riski joutua onnettomuuteen. Tilanne on kääntynyt
10 vuodessa täysin päälaelleen kitkarenkaallisten autojen eduksi.
#26
Vertailu nastakenkien ja nastarenkaiden välillä ontuu. Nastakengillä ei kävellä kymmeniä tuhansia kilometreja kuivalla asfaltilla. Nastat pysyvät kengissä hyvinä etelän talvissa, nastarenkaissa ei. Nastakengät jäävät sulalla kaappiin, nastarenkaat ei.

OT:
Piikkikengät ovat  hyvät syyspilkillä ahkion kaa.
Kuoma -saappaissa (ei nastaa) on myös hyvä jääpito. Käytän yleensä nauhallisia kuomia kauppareissuilla liukkaimpina aikoina. Mukavampi piikkikenkiä kovalla laattapinnalla.

#27
Nykyään kitkarenkailla ajetaan ainoastaan 3,6 % talviajan kaikista onnettomuuksista. Jos tämän suhteuttaa kitkarenkaiden osuuteen, niin ei ne kitkat voi ihan turvattomat olla.

Suhteessa nastarenkailla ajetaan moninverroin enemmän onnettomuuksia. Olisi syytä tutkia syytä tähän, jotta voitaisiin vähentää syitä.
#28
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.11.20 - klo:21:00
Miksi sinun mielestä minun pitäisi ajaa kitkarenkailla?
Enkö saa valita itse renkaani omaan autoon.
Sehän tässä onkin hassua kun ei itse saa valita rengastusta.

Ehkä kysyjä tässä kysyi kokemustasi kitkarenkaista koska näytät tietävän niistä niin paljon. Kokemusta on siis varmaan useista nykyaikaisista kitkoista viime vuosilta.
#29
Lauantaiaamulle näyttää pienen pientä liukkaan kelin riskiä pääkaupunguseudulle. Tiet voivat olla liukkaita jopa 2-5 tunnin  ajan pääteiden ulkopuolella.

Pitkänajanennuste näyttää jouluviikolle asti lämmintä. Ennen joulua täällä nähtäneen vain 0-3 kunnon  talvirengaspäivää.

Ku tulis lumet. Mut ku ei tule. Nurmikko vielä vihertää ja pelargoniat hehkuvat ulkona punaisina. Huomenna ja ylihuomenna +10 C, vesisadetta ja nastarenkaat jyrsii väyliä.
#30
Pitkän ajan ennusteen mukaan pääkaupunkiseudulla talvirenkaille ei tarvetta ainakaan ennen marraskuun puoliväliä.

Toivottavasti koko talvea ei ole peruttu viime talven tapaan. Haluu hiihtämään ja samoilemaan lumiseen metsään. Jopa lapset kaipaa lunta pelikonsolien sijaan.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy