Superb III (15-) viat, ongelmat ja murheet

Aloittaja Sokota09, 13.01.16 - klo:17:23

« edellinen - seuraava »

Stenfors

Lainaus käyttäjältä: JaniT - 06.02.19 - klo:20:53
Täällä kohtalotoveri itsestään aukeilevan takaluukun kanssa. Omassani ei virtual pedalia, mutta silti luukku aukeilee satunnaisesti itsekseen. Huollossa eivät oikein ottaneet tosissaan..

Lisäksi muutama muu "ominaisuus":
- tuo PERK#!& Skoda Connect iOS-appi on aivan surkea - hukkaa päivän jälkeen tunnistetiedot ja aina joutuu kirjautumaan uudestaan manuaalisesti. Tuostako pitäisi vielä vuosihintaa maksaa vaikkeivat ole saaneet syksyn jälkeen kuntoon???
- liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä heittää vikailmoa satunnaisesti
- tällä viikolla AFS (kaarrevalot) alkoi oireilla, vikailmoa kehiin pimputuksen kera muutaman kilsan välein ja ajovalot osoittaa masentuneena alaspäin. Tänään tosin taas toimi normaalisti, mutta pitää huoltoon varata aika kun kesään vielä aikaa.
- keskikonsolista pysäköintijarrun napista lähti kromit irti :) No tuo vaihtui takuuseen siististi.

Auto vajaan vuoden ikäinen, mittarissa ~36tkm.

Muuten oikein mukava peli, mutta näistä ranskalaistyyppisistä vioista en oikein välittäisi..

Kuulostaa hyvinkin tutulta ja meillä vastaavantyyppiset takaluukkuun paikallistetut ongelmat on korjattu jo kahteen kertaan. 2015 loppuvuodesta käyttöön otettu auto alkoi oireilla jo jossain vuoden kohdalla vastaavia luukun sulkeutumisen ja avautumisen häiriöitä, mutta ne meni ohi. Hiukan yli kahden vuoden iässä kävi sitten niin, että pidemmällä reissulla Lapista etelään oireet ilmaantui taas. Kesken matkan tuli juuri noita AFS-oireita, valot heitteli minne sattui ym. kaikenlaista ihmeellistä sähkövikaa. Sitten vähän ajan päästä samalla matkalla tuli ilmoitus avoinna olevasta luukusta, vaikka ei varmasti ollut auki. Loppumatka (>200 km) ajettiinkin sitten piippausta kuunnellen...  Auto huoltoon, jossa vaihdettiin takaluukun sulkunappi ja puhdistettiin pahasti hapettuneet liittimet. Ny alla vajaan vuoden ikäinen samanlainen auto, jossa taas ilmaantui samanlaisia oireita. Nyt oireina mm. tietysti kaikenlaiset luukun avautumis- ja sulkeutumisongelmat (välillä ei avautunut, sulkeutui itsekseen ja todella kovalla voimalla, jne.), juuri tuollaiset samanlaiset AFS-oireet kuin sinulla, kaistavahdin valon (peilissä) jääminen palamaan, vaikka ei ketään eikä mitään vieressä, Webaston itsekseen käynnistyminen jne. Nyt nappi oli selvästi kostea sulana ja sitten taas jäässä pakkasilla. Tiesihän sen, ettei se hyvää sille tee. No, oli takuuhuollossa, jossa vaihdettiin nappi ja putsattiin taas pahasti hapettuneet liittimet (miten voi olla hapettuneet 8 kk vanhassa autossa!).

Liikkeessä eivät sitä myönnä, mutta kyllä tässä on suunnitteluvirhe, joka mielestäni johtuu siitä, että kosteudenpoisto luukun sisältä ei toimi oikein. Se etsii reittinsä tuolle katkaisimelle/liittimille, joka johtaa sitten näihin ihmeellisiin häiriöihin.

Erityisesti autopesussa luukun sisään joutuu kosteutta jostain syystä niin paljon, että sitä se ei kestä. Ennen tuota ensimmäistä Lapin reissua kävin autopesulla ja koko reissu oli sitten reilua pakkasta, joten kosteus luukun sisällä jäässä. Vasta paluumatkalla tuli plussakelit ja kosteus alkoi sulamaan ja vesi joutui tuonne katkaisimelle ja liittimiin. Sama juttu myös nyt. Olen satunnaisesti käyttänyt autoa pesussa ja vaikka auto viimeksikin kuivui n. 8 tuntia lämpimässä hallissa pesun jälkeen, niin luukun sisällä ollut kosteus ei sieltä ollut poistunut, koska valui sitten edelleen ulkona katkaisijalle ja kun oli välillä pakkasta ja välillä sulaa, niin eihän se taas hyvää tehnyt.

Tsekkaa siis, tai pyydä huollossa tsekkaamaan, jos tuo sulkukatkaisimen vaihto ja liittimen/liittimien putsaus auttaisi.

       

 
Suberb Combi III

JaniT

Lainaus käyttäjältä: Stenfors - 07.02.19 - klo:09:26
Kuulostaa hyvinkin tutulta ja meillä vastaavantyyppiset takaluukkuun paikallistetut ongelmat on korjattu jo kahteen kertaan.
...
Tsekkaa siis, tai pyydä huollossa tsekkaamaan, jos tuo sulkukatkaisimen vaihto ja liittimen/liittimien putsaus auttaisi.
Erinomaisen hyödyllistä tietoa, auto menossa tiistaina pajalle joten välitän tiedon. Kiitos!
ID.4 GTX -23 & Scala -19

ex VAG:t: Superb Combi -21, Superb Combi -18, Octavia RS TDI -15, Octavia Combi RS TSI DSG -12, Passat Variant 2.0TDI DSG HighLine -11, Octavia Combi 1.8TSI DSG L&K -09

Henriksson

Lainaus käyttäjältä: Stenfors - 07.02.19 - klo:09:26

Tsekkaa siis, tai pyydä huollossa tsekkaamaan, jos tuo sulkukatkaisimen vaihto ja liittimen/liittimien putsaus auttaisi.
       

Allekirjoittaneella takaluukun nappi vaihdettiin myös. Jos ei ole parkkikameraa, on luukussa reikä jota kautta kosteus menee sisään. Siihen oli tullut fiksaus kesällä ja tukkivat reiän samalla kun vaihtoivat koko nappimekanismin uuteen.

Thorgen

Kohta vasta ajoa:
- Ohjaustehostimen varoitusvalo tuli satunnaisesti pari sekuntia liikennevaloista start-stop jälkeen. Ohjelmisto päivitetty huollossa, ei toistu enää.
- Skoda Connect on melkoista sontaa. Webaston käyntiajan ottaa n. joka neljäs kerta. Kerran mennyt koko Connect-tili jumiin niin että piti tehdä uusi huollon suosituksesta. En ole maksamassa kun se aika joskus koittaa.
- Kontin suljinnappi jäätyi (sedan). Kun tuli lauhaa, vettä tuli norona napin sisuksista kun kontti nousi ylös. Nappi vaihdettu. Liikkeen mukaan hyvin yleinen vika ja maahantuojalla ei ole muuta ohjetta kuin vaihdella nappeja. Huoltomies tosin oli poistanut kumiset suojat laidoilta, että vesi pääsisi paremmin pois. Jos joku haluaa tehdä saman, niin kolme sellaista löytyy helposti kun katsoo kontin alalaitaa.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Thorgen - 09.02.19 - klo:14:44
- Kontin suljinnappi jäätyi (sedan). Kun tuli lauhaa, vettä tuli norona napin sisuksista kun kontti nousi ylös. Nappi vaihdettu. Liikkeen mukaan hyvin yleinen vika ja maahantuojalla ei ole muuta ohjetta kuin vaihdella nappeja. Huoltomies tosin oli poistanut kumiset suojat laidoilta, että vesi pääsisi paremmin pois. Jos joku haluaa tehdä saman, niin kolme sellaista löytyy helposti kun katsoo kontin alalaitaa.

Outoa.... kaikissa luukuissa ja ovissa on hyvä olla alareunassa 2 tai 3 vedenpoistoreikää avoinna.....   :o
Yritetään pärjätä.

Thorgen

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 09.02.19 - klo:15:33
Outoa.... kaikissa luukuissa ja ovissa on hyvä olla alareunassa 2 tai 3 vedenpoistoreikää avoinna.....   :o
Siis, siellähän on kolme kumiholkkia joissa pieni reikä keskellä supistamaan sitä alkuperäistä reikää pellissä. Huoltomies otti laitimmaiset kaksi pois ja nyt siellä paljon isompi n. 5 mm reikä. Minun mielestä 100% oikea ratkaisu. Saa olla eri mieltä.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Henriksson - 09.02.19 - klo:14:11
Allekirjoittaneella takaluukun nappi vaihdettiin myös. Jos ei ole parkkikameraa, on luukussa reikä jota kautta kosteus menee sisään. Siihen oli tullut fiksaus kesällä ja tukkivat reiän samalla kun vaihtoivat koko nappimekanismin uuteen.

Erikoista, että yhdellä ongelmana on reikä ja toisella reikien puute... :o
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Thorgen

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 10.02.19 - klo:10:37
Erikoista, että yhdellä ongelmana on reikä ja toisella reikien puute... :o
Autossa siis on kyllä peruutuskamera, joten ei pitäisi ylimääräisiä reikiä olla. Joka tapauksessa, sen luukun alareunan pienet reiät voin helposti uskoa jäätyvän umpeen talvella.

oranki

Lainaus käyttäjältä: oranki - 21.12.18 - klo:11:46
2,0 tdi 4x4 DSG. Autolla ajettu 83000 km täysin huoletta ja nyt ensimmäinen vika. Luonnollisesti viimeisenä arkipäivänä ennen joulua. Auto nyykähtää kesken ajon, vaihdenäyttö näyttää vain D, kunnes auto herää nyykähdyksen jälkeen eloon ja näyttää myös vaihteen matkan jatkuessa nyykähdellen. Mitään vikavaloa tms viestiä ei auto näytä. Moottorin käynnistyminen hankalaa ja vikavalo palaa silloin, vaatii usean käynnistysyrityksen. Toisinaan taas käynnistyy normaalisti eikä vikavalo syty. Että se osakin päivän valita. Pajalle pääsee vasta viikon päästä ja silloinkin vain vikamuistin luentaan. Onneksi ei ole pitkiä reissuja jouluna niin ajellaan kakkosautolla ja Superb jää viikon levolle.
Väliaikatietoa. Auto on edelleen pajalla. Seitsemäs viikko tulee täyteen tällä viikolla, eikä valmistu vieläkään. Vaihdetaan kokonaan uusi laatikko. En tiedä mikä oli vikana, mutta kuulemma metallia öljyn seassa. Kyseessä on 6-vaihteinen sysyllä 2016 käyttöönotettu auto. Täytyy kyllä ihmetellä korjausten toimitusaikoja.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: oranki - 13.02.19 - klo:13:43
Väliaikatietoa. Auto on edelleen pajalla. Seitsemäs viikko tulee täyteen tällä viikolla, eikä valmistu vieläkään. Vaihdetaan kokonaan uusi laatikko. En tiedä mikä oli vikana, mutta kuulemma metallia öljyn seassa. Kyseessä on 6-vaihteinen sysyllä 2016 käyttöönotettu auto. Täytyy kyllä ihmetellä korjausten toimitusaikoja.
Onhan sinulla sijaisauto millä ajelet myyjän piikkiin?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

pirkkawolkkari

tulee ehkä väärään aiheeseen,mutta aiheen alussa webaston ajastuksen "viasta" ostin auton kolme viikkoa sitten ja webaston ajastus ei toimi vaan herjaa 12v:n akku heikko.seisontalämmitystä ei voitu aktivoida.napista tai kapulasta webasto toimii ja 1h päällä -10c auto käynnistyy hyvin.heti perään toinen tunti webaston hurinaa ja käynnistyy hyvin,käsittääkseni akku kunnossa.tutkiskelin auton huoltohistoriaa,takuuaikana ollut samaa vikaa ja huollettu vain tampereen METRO AUTOSSA.testerillä vilasin ei vag vaan bosh ja oli akun tiedot vaan muutettu normaali akuksi ja merkki lci numerosarja 1111111111 akku oli kyllä vielä varta ja agm niinku pitäisi.käväsin lms servisessä turussa ja uudet softat superiin ja nyt toimii webastom ajastuskin ! jotenkin meni maku metron huoltoon vaikkakin on merkkihuo.... ::)
ex-21 octavia 1,5tsi e-tec dsg style-16 superb 2,0tdi dsg-09 caddy maxi 1,9tdi dsg -09 superb 2,0cr tdi 170 -05 octavia 2,0tdi dsg -02 octavia 1,9tdi

Ocutj

 
  ^
ihankarmeetakirjotusta.VIEläkarmeempaa.luettavaa.

pirkkawolkkari

oli varmaan kamalaa luettavaa,mutta totta.olisitko vaan painanut leuan rintaan ja jatkanut kohti uusia pettymyksiä hiljaa mutisten...
ex-21 octavia 1,5tsi e-tec dsg style-16 superb 2,0tdi dsg-09 caddy maxi 1,9tdi dsg -09 superb 2,0cr tdi 170 -05 octavia 2,0tdi dsg -02 octavia 1,9tdi

Eppu H

Lainaus käyttäjältä: pirkkawolkkari - 19.02.19 - klo:07:22
oli varmaan kamalaa luettavaa,mutta totta.olisitko vaan painanut leuan rintaan ja jatkanut kohti uusia pettymyksiä hiljaa mutisten...
Karmeaahan tuo on lukea. Et ole tainnut olla hereillä äidinkielen tunneilla.

pirkkawolkkari

onko aiheena oikeenkirjoitus vai jotain ihan muuta.jatkakaa kirjakerho juttuja kun aiheena on...ongelmat ja murheet
ex-21 octavia 1,5tsi e-tec dsg style-16 superb 2,0tdi dsg-09 caddy maxi 1,9tdi dsg -09 superb 2,0cr tdi 170 -05 octavia 2,0tdi dsg -02 octavia 1,9tdi

Zego

pirkkawolkkarin kanssa samaa mieltä, eli yrittäkää käyttäytyä!

Eppu H

Olisihan noita viestejä paljon helpompi lukea ja ymmärtää jos edes alkeellisimpia oikeinkirjoitussääntöjä noudatettaisiin, mutta jokainen tyylillään.

admlko

Lainaus käyttäjältä: JaniT - 06.02.19 - klo:20:53
Täällä kohtalotoveri itsestään aukeilevan takaluukun kanssa. Omassani ei virtual pedalia, mutta silti luukku aukeilee satunnaisesti itsekseen. Huollossa eivät oikein ottaneet tosissaan..

Pakko rekisteröityä ihan kommentoidakseni samasta ongelmasta. Takaluukku aukeaa itsekseen melko usein, kun kävelee kuskin puolelta takapuskurin ohi. Suurinpiirtein takarenkaan kohdalla luukku aukeaa, jos kävelee sopivan läheltä autoa. Raivostuttava ongelma, luulisi että saisi ohjelmoitua suht helposti koko sensorin pois päältä, joka tunnistaa tuon lähellä olemisen.
Potkiessa tarkoituksenmukaisesti auton takana luukku ei taas aukea melkein ikinä. On katsottu youtube tutoriaaleja ja kokeiltu kaikki vinkit mitä täällä on tarjolla, ei aukea muuta kuin ohi kävelemällä sopivasta kohdasta :)

äskuusplus

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 09.02.19 - klo:15:33
Outoa.... kaikissa luukuissa ja ovissa on hyvä olla alareunassa 2 tai 3 vedenpoistoreikää avoinna.....   :o

Mulla ei onnekseen ole luukun sulkijaa, joten ei ole myöskään noita ongelmia. Mutta takaluukun vedenpoistoreiät on tosiaan tukittu kolmella kumitulpalla. Jahka pakkanen hellittää, niin pitääpä poistaa ne, sillä muuten vesi jää luukun sisään seisomaan ja takaluukun pohja ruostuu puhki väistämättä. Vai onko ajateltu veden poistuvan takaluukun lukkomekanismin kautta ?

Onko kukaan katsonut miten ovissa on vedenpoisto hoidettu, ei kai tämä samainen tulppausvimma ole sielläkin ?

Superb III 2020 Ambition 2.0TSI 272 4x4 DSG
ex-Superb III 2016 Combi Ambition 2.0TSI 280 4x4 DSG

oranki

Väliaikatietoa. Auto on edelleen pajalla. Seitsemäs viikko tulee täyteen.....
No niin, saatiinhan se pois pajalta. Kahdeksan viikkoa meni. Tästä ei minulle kuluja tule, koska on työsuhdeauto. Kysäisin kuitenkin paljonko tuollainen remontti maksaisi. Kymppitonnin tienoilla se on.

superbko

Lainaus käyttäjältä: äskuusplus - 21.02.19 - klo:11:24
Mulla ei onnekseen ole luukun sulkijaa, joten ei ole myöskään noita ongelmia. Mutta takaluukun vedenpoistoreiät on tosiaan tukittu kolmella kumitulpalla. Jahka pakkanen hellittää, niin pitääpä poistaa ne, sillä muuten vesi jää luukun sisään seisomaan ja takaluukun pohja ruostuu puhki väistämättä. Vai onko ajateltu veden poistuvan takaluukun lukkomekanismin kautta ?

Onko kukaan katsonut miten ovissa on vedenpoisto hoidettu, ei kai tämä samainen tulppausvimma ole sielläkin ?

Ainakin ovien alareunoista tippuu maahan (toki tipoittain) pidempään vettä kun auton on pessyt ja ovet avaa...

kari.m.hoo

Pari viikkoa sitten tuli AFS-vika eli kaarreajovalot. Samalla xenonit käänsi suuntauksen alas eli valojen kantama lyheni merkittävästi. Jäi selvittämättä mistä tuo johtui kun eilen vika hävisi ja valot toimii taas normaalisti?
Nykyinen kulkine Skoda Superb III Style Liftback 4x4 TDI190 DSG -15 (värinä Rosso Brunello)
ex-kottero Volvo V60 D2 Momentum -13 (värinä Vibrant Copper) enkä kadu vaihtoa, vain väriä jäin kaipaamaan

groznyi

-16 mallisessa (60tkm) alkaa olla suuria ongelmia avaimettoman (kessy) käynnistyksen kanssa, vaikka kuinka käynnistysnappia runnoo - niin ei inahda. Aiemmin on puhtaasti riittänyt melkein napin kevyt hipaisu.
Ei ole merkitystä onko auto lämmin/kylmä, avainten paristot vaihdettu molemmista avaimista ja molemmilla avaimilla toimii yhtä surkeasti.
Ovet avautuun nätisti kahvasta, takaluukku avautuu nätisti jalkaa heiluttamalla, moottori ei vain käynnisty tai virta ei tule päälle - voiko näistä tosiaan hajota nappi noin äkkiä.

Muilla vastaavia ongelmia ?
Skoda Superb Combi TDI 190 DSG 4x4 L&K -16
ex. Superb Combi TDI 170 DSG Ambition -10

Stenfors

Lainaus käyttäjältä: groznyi - 05.04.19 - klo:14:22
-16 mallisessa (60tkm) alkaa olla suuria ongelmia avaimettoman (kessy) käynnistyksen kanssa, vaikka kuinka käynnistysnappia runnoo - niin ei inahda. Aiemmin on puhtaasti riittänyt melkein napin kevyt hipaisu.
Ei ole merkitystä onko auto lämmin/kylmä, avainten paristot vaihdettu molemmista avaimista ja molemmilla avaimilla toimii yhtä surkeasti.
Ovet avautuun nätisti kahvasta, takaluukku avautuu nätisti jalkaa heiluttamalla, moottori ei vain käynnisty tai virta ei tule päälle - voiko näistä tosiaan hajota nappi noin äkkiä.

Muilla vastaavia ongelmia ?

Meillä oli 10/2015 käyttöön otetussa autossa ihan sama ongelma. Kävimme tarkistuttamassa ennen takuuajan umpeutumista (ajettu oli silloin juurikin tuo noin 60 tkm...), mutta liikkeen mukaan siinä ei ollut vikaa. Kitkuttelimme 5/2018 asti, jolloin auto vaihtui toiseen, ja meidän mielestä selvästi viallinen, mutta liikkeen mielestä täysin kunnossa oleva nappi autoineen jäi sinne liikkeen huoleksi. Pitkäänhän ne sitä kaupittelikin sitten, enkä yhtään ihmettele, jos tuollaisen napin kanssa yrittivät saada kaupaksi.
Ja joo, ei meilläkään mitään muuta ongelmaa. 
   

Suberb Combi III

Zetor

Lainaus käyttäjältä: groznyi - 05.04.19 - klo:14:22
-16 mallisessa (60tkm) alkaa olla suuria ongelmia avaimettoman (kessy) käynnistyksen kanssa, vaikka kuinka käynnistysnappia runnoo - niin ei inahda. Aiemmin on puhtaasti riittänyt melkein napin kevyt hipaisu.
Mulla vaihdettiin -16 malliseen nappi noin 50tkm kohdalla ja nyt noin 40tkm myöhemmin nappi on alkanut taas vaatia selvästi enemmän voimaa.
VW Tiguan Allspace 2.0TSI Highline -19
VW Golf 1.4 TSI DSG Comfortline -17
ex Skoda Superb Combi L&K 2.0 TDI 190 4x4 DSG -16 + 4*VAG

c900T

Täälläkin vaihdettu nappia MY16:ssa 55tkm:n ja 90tkm:n kohdalla.
Superb Combi Style iV -20
(ex. Superb Style 4x4 -16)

siler

Kuinka muilla toimii takaisin pesimen suutin? Minulla viime syksynä käytöönotetussa combissa pesuneste tulee lasin yläosaan ja valuu pyyhintä alueelle. Ehtii sitten kerran puolikuivana pyyhkäisemään.. Onko se jarruvalossa sijaitseva suutin säädettävä? Ei pienellä voimalla liiku mihinkään suuntaan. Isommalla voimalla ei ole uskaltanut vielä kokeilla.

äskuusplus

Lainaus käyttäjältä: siler - 14.04.19 - klo:19:43
Kuinka muilla toimii takaisin pesimen suutin? Minulla viime syksynä käytöönotetussa combissa pesuneste tulee lasin yläosaan ja valuu pyyhintä alueelle. Ehtii sitten kerran puolikuivana pyyhkäisemään..

Tuollaisena se on kuten tehdas on sen suunnitellut.  Sen mitä ihmettä suunnittelija on mahtanut ajatella olisi mukava tietää.
Olen käynyt takuuaikana tästä muutaman keskustelun jälleenmyyjän huollon kanssa ja toimivaksi se tulisi vain itse tekemällä.
Superb III 2020 Ambition 2.0TSI 272 4x4 DSG
ex-Superb III 2016 Combi Ambition 2.0TSI 280 4x4 DSG

siler

Vaatii sitten jotain luonnon rohtoa pesunesteen joukkoon että kaari voimistuu ;D

superbko

Mulla alkoi kuskin oven lukko reistailemaan, se ei mennyt kaukosäädöllä enää aina kiinni (joskus meni). Auto kävi marmorilla huollossa: kuskin oven lukko vaihdettiin. Pitäisi maksaa työ sekä lukko, ei kuulemma maahantuoja tullut gw:nä vastaan ("auton ikä ja km huomioiden": 2016 ja ajettu 103 000 km). Onko näissä kuskin oven lukko reistaillut muilla? Eikö sen tuon kauempaa kuulu kestää? :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy