DSG kusetuksen uhri.

Aloittaja Jgolf, 14.08.21 - klo:16:04

« edellinen - seuraava »

Jgolf

Moi.
Ostinpa vähän yli viikko sitten automaatti golfin, tsi1.2 koneella.
ajatus oli, että haluan autossa olevan ainakin automaattivaihteisto, muuten käy perus bensapihi pikkukone,
ja tämänhän sitten sain, löysin melko vähän aikaa sitten katsastetun laitteen budjettiini sopivalla hinnalla.
ja autossa oli ilmastointi ja vakionopeuden säädin, jotta mikä ettei.

Koeajoin auton, tutkin konehuonetta ja alustaa ja ruosteita päällisin puolin, kaikki ok,
rahoitusyhtiö vaati että katsastusasemalla tehdään kaupat, ja katsastaja tarkastaa auton, kaikki meni ok.

Sain auton, ja olin tyytyväinen.

Seuraavana päivänä alkoi automaattivaihteiston vaihteenosoitin vilkkumaan kojetaulussa ja jakoavaimen kuva.
Ajattelin, että kyseessä on huoltovälin täyttyminen laatikon kohdalta, ei paineita.

Lopulta sain motomaattiin vietyä auton, ajeltuani viikon näin.
vikakoodit olivat:
p17bf
p0841
p189c
p1895

Jaaa nämähän kertovat tietysti, että DSG lootassa on paineet alhaiset.
Tämähän tarkoittaa, että se alumiinivalukuoren jalka on paskana, jos hyvin siis käy,
ja asiassa selviää tilaamalla Kinergon korjaussarjan, jossa valukuppiin asennetaan uusi kuppi sisäpuolelle, jossa omat kierteet, ja tähän uusi paineakku.

Hommassa täytyy nyt edetä niin, että varaan ajan korjaamolle, nostatan auton heidän toimesta nosturille, saavat purkaa laatikon esiin, ja tämän alumiinikannen avata, ja valokuvata sen, ja varsinkin tuon kupin.

Voi olla kyseessä vain mikromurtumia, tai sitten voi olla kokonaan haljennut tuo kuppi.
Loppupeleissä, panee paskaksi koko mekatroniikkalaatikon, jos tuo alumiini valukuppi halkeaa
kokonaan, ja paineakku lentää koteloa päin. ja alumiinimuhju pääsee vaihteiston sisään.

Lisähuolia aiheuttaa seuraavat asiat:
1. onkohan muuta paskana, esim kytkin. Jokinhan on alun alkaenkin hajoittanut tuon valukupin, suuri painevärähtely...en tiedä mikä. Eli jos kytkin paskana, ja pakottaa pumpun toimimaan jatkuvasti suurilla paineilla. pumppuhan tarkoitettu toimimaan vain mahd. vähän aikaa, siksi akkusäiliö on olemassa.
2. tiivisteet. kaikki lukemattomat tiivisteet jotka on alumiinikannen alla. Ei välttämättä selviä vain tilaamalla kinergon korjaussarja. mitä kaikkia tiivisteitä nyt vaihdelaatikossa onkaan...
3. lisäksi vikalistassa on jotain moottorikoodeja. tosin ne voivat olla vanhoja, jo korjattuja asioita. nehän eivät motomaatin työntekijän mielestä välttämättä kuittaannnu itsestään sieltä, tai siis vika voidaan olla jo korjattu + auton käynnisäs ei ole vikaa + kojetaulusas ei ole näistä ilmoitusta (kts. liite).

Eli kyllä tästä nyt työmaa tuli, tänään varmaan 5 tuntia tutkinut DSG vaihtoistojen sielunelämää teoreettisella tasolla.

Täytyy sanoa, että oli myyjältä kyllä hatunnoston arvoinen kusetus. Noin ostajan näkökulmasta ei ollut mitään tehtävissä, mitenhän se sai salattua tuon asian koeajon ajan, ja katsastuksen ajan? varsinkin, kun kojetaulussa ei kertaakaan vilkkunut tämä jakoavaimen kuva, joka minut ongelmaan sitten seuraavasta päivästä lähtien herätti. Tämä varoitusvalohan palaa noin 50% käyntiajasta. eli ei ole kaikenaikaa päällä...Joka taas kertoo siitä..että paineet on normaalit vaihteiston käytössä 50% ajasta....

Jäämme seuraamaan projektia, kun arki taas alkaa, ja saan jonkun autokorjaamon jostain päin kiinni. Rahaa tähän tulee menemään. Olisi pitänyt kulkea busseilla tai ostaa suoraan se 20 000e BMW mistä todella haaveilen...

Lisäjännitystä tuo, että auto on jokapäiväisessä ajossa, kerkeänkö korjaamaan sen, vai hajoaako koko helvetin vaihdelaatikko juuri siitä syystä, että oletetut mikrohalkeamat alumiinivaluisessa kannessa laajenevat kaiken aikaa joutuessaan paineen alle ja mekaanisen rasituksen alle...

Voi myös olla että laatikossa on laakerivikoja. Joskus, tai itseasiassa useimmiten, käynnistämisen jälkeen jos laittaa heti pakin päälle, se ei mene päälle.
Moottorilehden artikkelissahan oli tästä juttua, että viaksi paljastui kuluneet laakerit.
Voi myös olla, että kyseessä on tämä paineongelma, eli heti käynnistyksen jälkeen kone ei saa tuotettua tarpeeksi painetta järjestelmään, kun se paine pakenee alumiinivalun mikrohalkeamista.


tex-

Ostitko yksityiseltä vai liikkeestä?
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Jgolf


ram1

Kerran itse pyysin hinnanalennusta virheestä mikä autossa oli ostohetkellä, mutta en sitä huomannut. Myyjä suostui tähän kun kerroin mahdollisesta oikeustoimesta. Varmaankaan usein tämä ei onnistu, mutta yrittäähän voi.

Jos tavarassa on virhe eikä se johdu ostajasta tai ostajan puolella olevasta seikasta, ostaja saa vaatia virheen korjaamista, uutta toimitusta tai hinnanalennusta taikka purkaa kaupan sekä lisäksi vaatia vahingonkorvausta. Hän saa myös pidättyä kauppahinnan maksamisesta, mikäli ei ole sitä vielä maksanut. Virheen korjaaminen ja uusi toimitus eivät tule henkilöiden välisessä autokaupassa yleensä kysymykseen. Täten mahdolliset vaihtoehdot ovat joko hinnanalennus tai kaupan purku, sekä lisäksi mahdollinen vahingonkorvaus, jos tähän on aihetta.

Ostaja ei saa kuitenkaan vedota tavaran virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän on havainnut virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Tämä ilmoitus on nimeltään reklamaatio, ja on siis tehtävä mahdollisimman pian, jotta asialle voidaan lain mukaan tehdä jotakin.

Mahdollisesta hinnan alentamisesta tai kaupan purusta voi joko sopia myyjän kanssa, tai oikeutensa voi saada toteutumaan kanteella käräjäoikeuteen.


Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

rawpower

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 14.08.21 - klo:19:13
Kerran itse pyysin hinnanalennusta virheestä mikä autossa oli ostohetkellä, mutta en sitä huomannut. Myyjä suostui tähän kun kerroin mahdollisesta oikeustoimesta. Varmaankaan usein tämä ei onnistu, mutta yrittäähän voi.

Jos tavarassa on virhe eikä se johdu ostajasta tai ostajan puolella olevasta seikasta, ostaja saa vaatia virheen korjaamista, uutta toimitusta tai hinnanalennusta taikka purkaa kaupan sekä lisäksi vaatia vahingonkorvausta. Hän saa myös pidättyä kauppahinnan maksamisesta, mikäli ei ole sitä vielä maksanut. Virheen korjaaminen ja uusi toimitus eivät tule henkilöiden välisessä autokaupassa yleensä kysymykseen. Täten mahdolliset vaihtoehdot ovat joko hinnanalennus tai kaupan purku, sekä lisäksi mahdollinen vahingonkorvaus, jos tähän on aihetta.

Ostaja ei saa kuitenkaan vedota tavaran virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän on havainnut virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Tämä ilmoitus on nimeltään reklamaatio, ja on siis tehtävä mahdollisimman pian, jotta asialle voidaan lain mukaan tehdä jotakin.

Mahdollisesta hinnan alentamisesta tai kaupan purusta voi joko sopia myyjän kanssa, tai oikeutensa voi saada toteutumaan kanteella käräjäoikeuteen.


Juuri näin. Onko sulla kotivakuutuksessa oikeusturvavakuutus. Jos puhutaan usean tonnin remontista niin olet oikeutettu hinnanalennukseen. Ota välittömästi yhteys myyjään ja koita sopia asia. Jos väittää, että perävalotakuu oli niin sitten yhteys asiansa osaavaan lakimieheen ja sitä kautta sitten haastetta käräjille jos ei myyjä suostu.

Vika oli autossa piilevänä kun noin pian ilmeni kaupan jälkeen ja lyhyellä koeajolla + katsastuksessa ei tota voida todeta.

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 14.08.21 - klo:19:27
Juuri näin. Onko sulla kotivakuutuksessa oikeusturvavakuutus. Jos puhutaan usean tonnin remontista niin olet oikeutettu hinnanalennukseen. Ota välittömästi yhteys myyjään ja koita sopia asia. Jos väittää, että perävalotakuu oli niin sitten yhteys asiansa osaavaan lakimieheen ja sitä kautta sitten haastetta käräjille jos ei myyjä suostu.

Vika oli autossa piilevänä kun noin pian ilmeni kaupan jälkeen ja lyhyellä koeajolla + katsastuksessa ei tota voida todeta.

Täytyy tsekata mikä vakuutus on...
Mutta, tässä on vielä muutamia asianhaaroja:
a: auto oli sinällään halpa, 4300e.
eli jos nyt sit sitä pitäis laittaa, sanotaanko 700eurolla, niin ja sit jos se olisi
timanttisessa kunnossa, noh, sit mulla olisi hyvä auto 5000e hintaisena.
b: eli kun tässä on sekin, että jollainhan minun pitää ajaa. olen uuden auton hankinnan edessä, ja ilmeisesti on niin, että viattomasta autosta pitää maksaa sitten enemmän, jos haluaa että siitä löytyy automaattivaihteet :P
c: vikaa ei ole vielä todettu konkreettisesti. on vain tiedossa vikakoodi, sen teoreettinen merkitys, ja kojetaulussa vilkkuva jakoavain ja vaihteenosoitus.
TOKI, luettuani teoriaa tohon vikakoodiin liittyen, on selvää että vähintään korjaussarja pitää laittaa alumiinikanteen, + silloinkin jää epäselväksi, riittääkö se, jos tiivisteitä on muualla paskana + mitä jos kytkin rikki ja taas rikkoo uudet korjaukset jnejne...
ja pahimmillaan sit pitää laittaa mekatroniikka osasto uusiksi.
eniveis, auto pitäisi ensin korjaamossa käydä katsomassa läpi, että mikä kuvio nyt virallisesti on, ja mitä se tulee maksamaan.
d: myyjä on jo "suostunut maksamaan sopivaksi katsomansa summan" mahdollisista korjauksista.
e: sitten vielä mulle tuntematon asia, eli rahoituksen takaisin maksaminen, tässä,kin on omat asianhaaransa. lähettivät ensimmäisen laskun, okei, siinä luki että "kokonaissumma on 5500e (en muista tarkkaan, mutta paljon isompi kuin se raha, joka myyjälle maksettiin, joka oli 4300e) ja nyt en edes tiedä mitä tapahtuu jos kauppa purettaisiin. siis myyjä antaa mulle 4300e takaisin, ja itse sitten sillä maksan rahoitusyhtiölle loppuja laskuja pois, mutta jääkö tuo 5500-4300e = 1200e tyhjästä maksettavaa sitten minulle, vai onko kyse siitä että rahoitusyhtiö ilmoittama 5500e on kokonaissumma korkoineen + kuluineen sillä maksuajalla jos maksaisin alkuperäisen 3:n vuoden suunnitelman mukaan osamaksulla, ja jos maksaisin kerralla olisi hinta sitten jotain vähemmän, SILTI perinevät koron, joten joudun tappiolle silti, en osaa sanoa paljonko he perivät kaupanpurku tapauksessa, mutta voisin kuvitella että vähintäänkin useita satoja euroja pitää korkoa ja kuluja silti maksaa.
Kukas nämä rahat korvaa, ja miten? Vai ei kukaan?

Jgolf

oho, menin vähän asioiden edelle, ette puhuneet kaupan purkamisesta, vaan hinnan alentamisesta. mutta joo, todella täytyy näyttää autoa korjaamolla, pistää hinta arviot ja muut suunnitelmat nippuun toimenpiteistä ,ja pyytää sen mukaisesti roima hinnan alennus myyjältä.

9987

10 vuoden ikäinen auto, kuinka paljon km?   Onhan noita vioittunut paljon nuorempiakin.

Mikey

Tuon hintaisesta autosta en uskaltaisi oikeusjuttua lähteä pistämään vireille. Toki sillä kannattaa uhata, mutta ei sen enempää.

Jos menet lakimiehelle ja pyydät tätä lähettämään pelkän  kovistelukirjeen myyjälle, niin jo se kustantaa luokkaa 400,. Ja tuntilaskutuksella sittenn 250 ,/h etiäpäin. Tosin kirje lakimiehen toimistolta saa jo useimmat sovittelevammalle tuulelle...

Beetle

Paljonko ajettu?

Kyllä nyt haiskahtaa vahvasti oppirahoilta..

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 14.08.21 - klo:20:47
Täytyy tsekata mikä vakuutus on...
Mutta, tässä on vielä muutamia asianhaaroja:
a: auto oli sinällään halpa, 4300e.
eli jos nyt sit sitä pitäis laittaa, sanotaanko 700eurolla, niin ja sit jos se olisi
timanttisessa kunnossa, noh, sit mulla olisi hyvä auto 5000e hintaisena.
b: eli kun tässä on sekin, että jollainhan minun pitää ajaa. olen uuden auton hankinnan edessä, ja ilmeisesti on niin, että viattomasta autosta pitää maksaa sitten enemmän, jos haluaa että siitä löytyy automaattivaihteet :P
c: vikaa ei ole vielä todettu konkreettisesti. on vain tiedossa vikakoodi, sen teoreettinen merkitys, ja kojetaulussa vilkkuva jakoavain ja vaihteenosoitus.
TOKI, luettuani teoriaa tohon vikakoodiin liittyen, on selvää että vähintään korjaussarja pitää laittaa alumiinikanteen, + silloinkin jää epäselväksi, riittääkö se, jos tiivisteitä on muualla paskana + mitä jos kytkin rikki ja taas rikkoo uudet korjaukset jnejne...
ja pahimmillaan sit pitää laittaa mekatroniikka osasto uusiksi.
eniveis, auto pitäisi ensin korjaamossa käydä katsomassa läpi, että mikä kuvio nyt virallisesti on, ja mitä se tulee maksamaan.
d: myyjä on jo "suostunut maksamaan sopivaksi katsomansa summan" mahdollisista korjauksista.
e: sitten vielä mulle tuntematon asia, eli rahoituksen takaisin maksaminen, tässä,kin on omat asianhaaransa. lähettivät ensimmäisen laskun, okei, siinä luki että "kokonaissumma on 5500e (en muista tarkkaan, mutta paljon isompi kuin se raha, joka myyjälle maksettiin, joka oli 4300e) ja nyt en edes tiedä mitä tapahtuu jos kauppa purettaisiin. siis myyjä antaa mulle 4300e takaisin, ja itse sitten sillä maksan rahoitusyhtiölle loppuja laskuja pois, mutta jääkö tuo 5500-4300e = 1200e tyhjästä maksettavaa sitten minulle, vai onko kyse siitä että rahoitusyhtiö ilmoittama 5500e on kokonaissumma korkoineen + kuluineen sillä maksuajalla jos maksaisin alkuperäisen 3:n vuoden suunnitelman mukaan osamaksulla, ja jos maksaisin kerralla olisi hinta sitten jotain vähemmän, SILTI perinevät koron, joten joudun tappiolle silti, en osaa sanoa paljonko he perivät kaupanpurku tapauksessa, mutta voisin kuvitella että vähintäänkin useita satoja euroja pitää korkoa ja kuluja silti maksaa.
Kukas nämä rahat korvaa, ja miten? Vai ei kukaan?

Tuo 5500 euroa sisältää korot ja maksuerien käsittelymaksut. Eli jos saat kaupat peruttua niin ei tarvitse maksaa tätä summaa. Vain ensimmäisen maksuerän käsittelymaksu + korko. ja sit toki koko summa palautuu rahoitusyhtiölle kun omistajuus siirtyy takaisin edelliselle omistajalle.


Auto on ollut halpa 4300 euroa. Paljonko kilometrit?

Ensimmäisenä toki pitää selvittää ne korjauskustannukset. Jos ne nousee 2000-3000 euroon niin olet selkeästi oikeutettu hinnanalennukseen kun sinulle on myyty  viallinen auto 4300 eurolla ja vian korjaamisen menee yli 50% auton hinnasta. Kaikki riippunee korjauskustannuksista ja kilometreista. Autohan tulee parempaan kuntoon kuin ostaessa niin jonkun verran valitettavasti tulee menemään myös omasta pussista.  :-\

vwmies

Hyvien neuvojen antaminen tässä kohtaa voi olla hieman myöhäistä, mutta näissä uudemmissa autoissa piilee sen verran paljon potentiaalisia vikapaikkoja mallista riippumatta, että yksi asia olisi hyvä tehdä ennen ostopäätöstä.  ::)

Ajaa vaikka Motonettiin tai korjaamolle ja luettuttaa vikakoodit OBDstä. Ei maksa maltaita. Voi myös varmasti kysyä mielipidettä niistä koodeista.

Eli: mitä ne kertovat, mikä voi olla syynä, ja mitä korjaus maksaa. Kustarin saa ilmaiseksi. Kuntotarkastus maksaa jo liki satkun katsurilla.

Vink vink: Jos muistissa ei ole mitään koodeja, herää kysymys, miksi ei ole ? Onko muisti tyhjennetty tarkoituksella ? Syy tähän ?  :o

VWn (tai Skeidan) tarjonta Suomessa on sen verran suurta, että tuskin kannattaa ostaa paljon ajettua runsailla vikakoodeilla (korjattavaksi). Sorry.  :(
Yritetään pärjätä.

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 14.08.21 - klo:20:47

Kukas nämä rahat korvaa, ja miten? Vai ei kukaan?

Rahoituksen voi perua 14vrk tekohetkestä, kts . sopimusehdot. Tuskin kukaan korvaa mitään. Voit tosiaan koittaa myyjää perumaan kauppa tai alentamaan kauppahintaa. Lakimiehet nostaa sinun kuluja ja tappio tulee joka tapauksessa yksityisten välisestä kaupasta.

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 14.08.21 - klo:20:55
10 vuoden ikäinen auto, kuinka paljon km?   Onhan noita vioittunut paljon nuorempiakin.

256tkm.
on vioittunut nuorempia, muttei kaupantekoa seuraavana päivänä.

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 14.08.21 - klo:19:27
Juuri näin. Onko sulla kotivakuutuksessa oikeusturvavakuutus. Jos puhutaan usean tonnin remontista niin olet oikeutettu hinnanalennukseen. Ota välittömästi yhteys myyjään ja koita sopia asia. Jos väittää, että perävalotakuu oli niin sitten yhteys asiansa osaavaan lakimieheen ja sitä kautta sitten haastetta käräjille jos ei myyjä suostu.

Vika oli autossa piilevänä kun noin pian ilmeni kaupan jälkeen ja lyhyellä koeajolla + katsastuksessa ei tota voida todeta.

mulla on laaja kotivakuutus, en tiedä onko siinä oikeusturvavakuutus.
olin katsovinani lähitapiolan sivuilta, että mun kaskossa on oikeusturvavakuutus.

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 14.08.21 - klo:20:57
Tuon hintaisesta autosta en uskaltaisi oikeusjuttua lähteä pistämään vireille. Toki sillä kannattaa uhata, mutta ei sen enempää.

Jos menet lakimiehelle ja pyydät tätä lähettämään pelkän  kovistelukirjeen myyjälle, niin jo se kustantaa luokkaa 400,. Ja tuntilaskutuksella sittenn 250 ,/h etiäpäin. Tosin kirje lakimiehen toimistolta saa jo useimmat sovittelevammalle tuulelle...

en osaa tähän vielä sanoa mitään, pitäisi korjaamon kanssa saada hommasta konsensus aikaan ensin. toki jos 3000e laskulta ei voida välttyä, on alettava tutkimaan kaikkia vaihtoehtoja.

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 14.08.21 - klo:22:04
Paljonko ajettu?

Kyllä nyt haiskahtaa vahvasti oppirahoilta..


256tkm.
oppirahat on maksettava, ei saa hyvää ja halpaa.

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 15.08.21 - klo:00:43
Tuo 5500 euroa sisältää korot ja maksuerien käsittelymaksut. Eli jos saat kaupat peruttua niin ei tarvitse maksaa tätä summaa. Vain ensimmäisen maksuerän käsittelymaksu + korko. ja sit toki koko summa palautuu rahoitusyhtiölle kun omistajuus siirtyy takaisin edelliselle omistajalle.


Auto on ollut halpa 4300 euroa. Paljonko kilometrit?

Ensimmäisenä toki pitää selvittää ne korjauskustannukset. Jos ne nousee 2000-3000 euroon niin olet selkeästi oikeutettu hinnanalennukseen kun sinulle on myyty  viallinen auto 4300 eurolla ja vian korjaamisen menee yli 50% auton hinnasta. Kaikki riippunee korjauskustannuksista ja kilometreista. Autohan tulee parempaan kuntoon kuin ostaessa niin jonkun verran valitettavasti tulee menemään myös omasta pussista.  :-\

256tkm.
Juu siis, jos auton saisi kohtuuhinnalla omaamaan kohtuullisen toimivan DSG:n (tämä painevika kuntoon, jos laakereissa kulumaa, ei se oikein liity enää tähän)
niin tilanne olisi ihan ok. ymmärrettävää, että pitää ton hintaisessa autossa vähän laittaa.

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 15.08.21 - klo:08:17
Hyvien neuvojen antaminen tässä kohtaa voi olla hieman myöhäistä, mutta näissä uudemmissa autoissa piilee sen verran paljon potentiaalisia vikapaikkoja mallista riippumatta, että yksi asia olisi hyvä tehdä ennen ostopäätöstä.  ::)

Ajaa vaikka Motonettiin tai korjaamolle ja luettuttaa vikakoodit OBDstä. Ei maksa maltaita. Voi myös varmasti kysyä mielipidettä niistä koodeista.

Eli: mitä ne kertovat, mikä voi olla syynä, ja mitä korjaus maksaa. Kustarin saa ilmaiseksi. Kuntotarkastus maksaa jo liki satkun katsurilla.

Vink vink: Jos muistissa ei ole mitään koodeja, herää kysymys, miksi ei ole ? Onko muisti tyhjennetty tarkoituksella ? Syy tähän ?  :o

VWn (tai Skeidan) tarjonta Suomessa on sen verran suurta, että tuskin kannattaa ostaa paljon ajettua runsailla vikakoodeilla (korjattavaksi). Sorry.  :(

Eikös ne tossa rahoitusyhtiön kaupanteon yhteydessä vaatimassa katsastuksessa katso vikakoodeja? en siis tiedä, kysyn. olin katsastushallin ulkopuolella enimmäkseen kaupantekotilaisuudessa.
-obd koodit kyllä kannattaa jatkossa käydä motomaatissa luetuttamassa.
OBD koodeissa on yksi pieni mutta, eli kun motomaatissa luetaan koodit, niin voi olla, että
järjestelmään jää esimerkiksi jo korjattuja vikoja, jos niitä ei ole ymmärretty/osattu kuitata.
-OBD koodeja saa varmaan eri paikoissa eri tasoisina luettua? tai omalla testerillä. Motomaatin OBD koodit oli yksinkertaisemmat, kuin mitä olen netissä nähnyt, esim. DSG korjaukseen liittyviä vianluentoja, niin niissä on ollut hydraulipumpun käyntiaika %, ja paineen nousun kestoaika ja sen sellaisia juttuja. Motomaatin koodi taas kertoo vaan vikakoodin ja selitteen sille, ei muuta.
-muistissa oli koodit, jos katsot aloitusviestiä, siinä on liitteenä motomaatin OBD luenta, jossa kävin kun vikavalot vilkkuivat kojetaulussa.


Epes

Vähän tuntuu siltä, että paras tulos sinulle olisi jos saisit kaupan purettua ja rahat takaisin. Pääsisit kokemusta rikkaampana etsimään uutta.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 15.08.21 - klo:10:36
256tkm.


On ihme jos 256K ajetussa autossa ei ole DSG ongelmia, eli joko pure kauppa tai remontoi laatikko.

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: Epes - 15.08.21 - klo:10:57
Vähän tuntuu siltä, että paras tulos sinulle olisi jos saisit kaupan purettua ja rahat takaisin. Pääsisit kokemusta rikkaampana etsimään uutta.

Jos puran kaupan, menetänkö rahoitusyhtiölle liitteen mukaiset summat ? (uskon että menetän, ei rahoitusyhtiötä kiinnosta kaupanpurun syy, kun nimet on laitettu paperiin..)




jos menetän kyseiset minulta veloitetut kulut, niin sitten menetän 700e. kai se on jo tämän puolesta kannattavampaa rempata laatikkoa.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 15.08.21 - klo:14:58
Jos puran kaupan, menetänkö rahoitusyhtiölle liitteen mukaiset summat ? (uskon että menetän, ei rahoitusyhtiötä kiinnosta kaupanpurun syy, kun nimet on laitettu paperiin..)

Kai sitä pitäisi kysyä rahoitusfirmasta?

Ja muuten, DSG remontti voi maksaa vapaasti ei 0,7K vaan 2K.

rawpower

#18
Tärkeintä on nyt selvittää mikä siellä laatikossa on vikana ja ne korjauskustannukset. Sitten vasta selviää onko kaupan purkuun perusteita vai pystytkö vaatimaan hinnan alennusta. Eli heti huomenna varaamaan aikaa pajalle.

Mainitsit, että sinulla on laajakotivakuutus käytössä. Tässä esimerkki IF Laajasta kotivakuutuksesta.  alla oleva kuuluu siihen.

Vastuuvahinko ja oikeudenkäynti
Korvaamme sinun tai taloudessasi asuvan henkilön ulkopuoliselle aiheuttaman esine- tai henkilövahingon 200 000 , asti.

Korvaamme yksityiselämääsi liittyvien riita- ja rikosasioiden oikeudenkäyntikuluja 10 000 , asti. Vakuutettuja ovat myös samassa taloudessa kanssasi vakinaisesti asuvat henkilöt. Oikeusturvan omavastuu on 20 % kustannuksista, kuitenkin vähintään 170 ,.

Tuolla 170 eurolla saa jo 850 ekellä lakiemiehen palveluja jos myyjä ei ala millekään ja alkaa kunnon petkutus olla kyseessä. Siltä tämä vähän kyllä haiskahtaa. Vaikka summa on pieni niin itseäni nämä kusettajat v*tuttaa sen verran, että näille pitää laittaa kova kovaa vastaan.

Mikey


o.b.

Jos painesäiliö sanoo poks, ei koko mekatroniikkaa tarvitse uusia. Mekatroniikan runko ja painesäiliö uusiksi ja meno jatkuu. Mekatroniikka lähtee helposti irti ja sen voi lähettää erikoistuneeseen pajaan korjattavaksi jos itsellä ei uskallus riitä.

Ramzez

Täällä puhutaan kaupan purkamisesta, lakimiehistä ja vaikka mistä...

Itselläni marssijärjestys olisi kyllä seuraava:

- Yhteys myyjään ja selostus tilanteesta. Sovitte että käyt näyttämässä autoa asianmukaisella korjaamolla, jossa tehdään myös vikadiagnoosi.
- Diagnoosin perusteella sitten tehdään päätös korjataanko auto ja miten kustannukset jaetaan, vai onko koko laatikko kaput ja järkevintä olisi purkaa kauppa

Jos mielihaluja on lähteä oikeutta hakemaan, niin varoittaisin vahvasti siitä, että olet omien sanojesi mukaan ajanut autolla ainakin viikon päivät niin, että jonkinlainen vika on ollut tiedossa. Lisäksi auto on ajettu yli 250tkm ja yli kymmenen vuotias. Menestyksen mahdollisuus näiden kaikkien seikkojen valossa on heikko. Pelkästään jo se, että autolla on jatkettu ajoa vikavaloista huolimatta antaa vastapuolelle hyvän argumentin, että ostajan oma toiminta on voinut olla omiaan pahentamaan vikaa ja siten hän ei ole siitä vastuussa.

a_jaba

Ennen kun elättelee liikoja toiveita siitä, että myyjä osallistuu kustannuksiin mitenkään (edes oikeuden kautta), ottaisin huomioon auton kauppahinnan vs. myynnissä olevien vastaavien hinnat.

Tämän tapauksen auto 4300e
Nettiauto halvin 5995e (yksityinen)
Nettiauto 2. halvin 6900e (liike)
Nettiauto 3. halvin 7290e (liike)
Nettiauto 4. halvin 8500e (liike)

Tämän tapauksen auto on siis ollut poikkeuksellisen halpa, n. 1700e halvempi kuin toisiksi halvin. Oikeudessa tässä kohtaa voidaan helposti todeta, että mahdolliset ongelmat on jo huomioitu kauppahinnassa koska auto on poikkeuksellisen halpa, yli 25% halvempi kuin toisiksi halvin.

PS. Nettiauton haussa käytin hakuehtoja: VW Golf, 2012 ja vanhemmat, moottori 1.2 bensa, automaatti ja ajettu yli 175tkm. Nettiauton hakutuloksissa vain noi neljä mainittua autoa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 15.08.21 - klo:16:47
Täällä puhutaan kaupan purkamisesta, lakimiehistä ja vaikka mistä...

Itselläni marssijärjestys olisi kyllä seuraava:

- Yhteys myyjään ja selostus tilanteesta. Sovitte että käyt näyttämässä autoa asianmukaisella korjaamolla, jossa tehdään myös vikadiagnoosi.
- Diagnoosin perusteella sitten tehdään päätös korjataanko auto ja miten kustannukset jaetaan, vai onko koko laatikko kaput ja järkevintä olisi purkaa kauppa

Jos mielihaluja on lähteä oikeutta hakemaan, niin varoittaisin vahvasti siitä, että olet omien sanojesi mukaan ajanut autolla ainakin viikon päivät niin, että jonkinlainen vika on ollut tiedossa. Lisäksi auto on ajettu yli 250tkm ja yli kymmenen vuotias. Menestyksen mahdollisuus näiden kaikkien seikkojen valossa on heikko. Pelkästään jo se, että autolla on jatkettu ajoa vikavaloista huolimatta antaa vastapuolelle hyvän argumentin, että ostajan oma toiminta on voinut olla omiaan pahentamaan vikaa ja siten hän ei ole siitä vastuussa.

Hyvää asiaa. Niin kuin aiemmin laitoinkin, että ensin pajalle se auto ja selvittää mikä vikana ja ne kustannukset. Tästä on hyvä ilmoittaa myyjälle. Sitten myyjän kanssa neuvottelut korjataanko ja kuka maksaa mitä. Jos korjauskustannukset ovat kohtuuttomat niin sitten neuvotellaan kaupan purusta.  Ensin toki kannattaa myyjän kanssa sovitella kuten aiemmissa viesteissä on mainittu. Sovittelemalla yleensä selviää molemmat osapuolet ikävältä.

Tässä haiskahtaa kuitenkin petos mitä ei ole voinut lyhyellä koeajolla todeta.

Tämä lainattu tuosta iltalehden artikkelista
"Kauppalaki 19 §:n momentin mukaan: ”Jos tavara on myyty "sellaisena kuin se on" tai samankaltaista yleistä varaumaa käyttäen, siinä katsotaan kuitenkin olevan virhe, jos:

1) tavara ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan.

2) myyjä on ennen kaupantekoa laiminlyönyt antaa ostajalle tiedon sellaisesta tavaran ominaisuuksia tai käyttöä koskevasta olennaisesta seikasta, josta hänen täytyy olettaa tienneen ja josta ostaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon, ja laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan.

3) tavara on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää.

Tämän lain kohta on varsin velvoittava."

Eli jos korjauskustannukset olisi vaikka 4000 euroa niin auton hinta olisi pitänyt olla silloin 300 euroa eikä 4300. Myyjä on varmasti tiennyt ongelman ja yrittänyt puijata ostajaa, josko vika ei selviäisi koeajolla tai katsastuksessa.

Kyllä tuossa on silloin oikeutta saatava. Mutta kuten sanoit niin ensin sovittelemalla. Reklamaatio myyjälle. Vian tutkiminen ja korjauskustannuksien selvittäminen.



a_jaba

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 15.08.21 - klo:17:16
Eli jos korjauskustannukset olisi vaikka 4000 euroa niin auton hinta olisi pitänyt olla silloin 300 euroa eikä 4300.

Tuskin ihan noin. Meinaan jos autoon olisi juuri tehty 4000e edestä laatikkoremonttia tms. ja siitä olisi korjaamon kuitti ja työllä olisi takuu niin auton myyntihinta ei varmasti olisi 4300e vaan ihan jotain muuta.

Jos tollanen auto olisi myynnissä juuri korjatulla laatikolla jossa takuu niin veikkaisin että hintapyynti olisi ainakin 6000e tai enemmän.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

rawpower

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 15.08.21 - klo:17:35
Tuskin ihan noin. Meinaan jos autoon olisi juuri tehty 4000e edestä laatikkoremonttia tms. ja siitä olisi korjaamon kuitti ja työllä olisi takuu niin auton myyntihinta ei varmasti olisi 4300e vaan ihan jotain muuta.

Jos tollanen auto olisi myynnissä juuri korjatulla laatikolla jossa takuu niin veikkaisin että hintapyynti olisi ainakin 6000e tai enemmän.

Juu totta. Pitäähän sille muullekin autolle arvoa antaa  ;)

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 15.08.21 - klo:15:23
Kai sitä pitäisi kysyä rahoitusfirmasta?

Ja muuten, DSG remontti voi maksaa vapaasti ei 0,7K vaan 2K.

parhaassa tapauksessa DSG remontti olis 400euroa about?
jos siis tilaa liettuasta korjaussarjan paineakun kiinnityskohtaan.(kinergo)
https://www.youtube.com/watch?v=JBNtHqSCzsc


Jgolf

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.08.21 - klo:16:35
Jos painesäiliö sanoo poks, ei koko mekatroniikkaa tarvitse uusia. Mekatroniikan runko ja painesäiliö uusiksi ja meno jatkuu. Mekatroniikka lähtee helposti irti ja sen voi lähettää erikoistuneeseen pajaan korjattavaksi jos itsellä ei uskallus riitä.

eikös siinä oo se, että riskinä on, että menee alumiinimuhjua muuhun vaihteistoon siinä kosahduksen yhteydessä ja rikkovat sitten siellä hiertyessään paikkoja.

mistäs mekatroniikan runkoja saa? käsitin että volkkarilta saa koko mekatroniikan ainoastaan 1500e hintaan.

reverence

Suurin kusettaja tässä on luotonantaja. Luotonavausmaksu 449,- >:(

Tsemppiä harmitukseen. Eiköhän tänne joku fiksu keksi kohtuuhintaisen ratkaisun. Pidetään peukkua pystyssä.
ex. 1.9TDI96kw / 2.0TDI103kw /2.0TDI103kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI132kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI90kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI92kw / 1.0TSI85kw /1.4TSI110kw / 1.4TSI110kw / 1.5TSI / 1.5TSI / 1.8TFSI / 2.0TDI110KW / 1.2TSI77KW

Ramzez

Tässä on jäänyt epäselväksi, mitä ketjun aloittaja on aikeissa tehdä? Aiotko korjata vaihteiston itse, vai viedä korjaamolle? ,,lä nyt ainakaan jatka ajamista autolla, jos et halua riskeerata vielä kalliimpaa remonttia. Sitä on turha edes yrittää kustantaa myyjällä. Muutenkin kannattaisi nyt ensiksi selvittää tai selvityttää mikä vika siellä oikein on ennen kuin miettii sen enempää jatkotoimenpiteitä. Myyjällekään on turha ehdottaa mitään jos vika ei ole selvillä. Oikeutta en lähtisi käymään annetuilla tiedoilla, menestyksen mahdollisuudet ovat hyvin heikot. Vain hyvin poikkeuksellisissa tapauksissa yksityishenkilöiden tekemästä kaupasta on pystynyt menestyksekkäästi riitelemään oikeudessa ja tällöinkin kyse on ollut erittäin ilmiselvistä ja räikeistä vioista autossa, jotka myyjä on pyrkinyt peittämään. Alle 5te autoon voi hyvin pian tulla isojakin vikoja, eikä myyjä ole niistä välttämättä vastuussa.

Mulla on käytettyjen autojen kanssa ollut aina sellainen nyrkkisääntö, että aina tarvitaan se 2te kauppahinnan päälle, nimittäin kyllä siellä aina jotain vikaa on tai joku huolto tulossa taikka sitten ainakin yksi rengassarja on entinen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy