Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - dasRabbit

#1
Kappas! Kaverilla tommonen seiskakoppanen "sportsvan" Golffi ja siinä on tommonen viheliäinen ja pirun vaikeesti löydettävä vika; vodaa tulee sisälle...jostain...
Olisko mitään, edes arvauksia tai jopa tietoa/vinkkejä mistä lähdetään etsimään tai tutkimaan?
Laakkosen heput olis mielellään myyneet siihen uudet lattiamatot... kastuneitten tilalle, mitä järkee? Pitäähän vuoto ekaks selvittää! Takakontissakin on jo pikkasen hometta varapyöräkaukalon kohdalla.

Kuis se on, onko muilla samantyyppisiä vuotoja ilmaantunut.
#2
Perskules! Kyllä tää pakuvokkelo menee taas yli hilseen... Ei mulla edellisessä, siis T4:sessa tämmössiä ongelmia ollut.
Miten voi liittyä toisiinsa nämä viat;
- tuuliklasinpyyhkimien jakso/tihku ei aina skulaa
- hehkun merkkivalo vilkahtelee, käyntiin toki tärähtää laakista.

Autolla kun ajaa esim. hidastetöyssystä, vika ilmenee, siis yleensä ja juuri silloin.
Koko kottero menee jonninlaiseen "vikatilaan" ja pudottaa tehot, mutta, avaimesta virrat pois ja uudelleen päälle, ihan kun vikaa ei olis ollutkaan.... kunnes taas töyssystä... ja vika ilmenee.

Tsekattiin pikaisesti vikakoodeja testerillä, ei mitään hehkutukseen liittyvää, edes sinneppäinkään.
Pari vikaa löytyi kummiskin; "Water pump B" onks toi webaston kiertovesipumppu? Se kun hurisee välillä omia aikojaan...
Keskusohjainvikoja pari, siis siitä elektroniikasta mikä ohjaa ovien lasinnostimia yms.

Vakkarinopeudensäädin temppuilee välillä myös...

Kyl tää on semmonen saakutin sähkövatkain koko härveli, ei tossa "Teenelosessa" ollut tämmössiä vikoja, ilmankos nää "oldskuul" asentajatkin kehuu T4:sta ja sanovat että vanhempi on parempi...
Olisin mää itekkin ajanut tolla vanhemmalla pitempäänkin mutta ruostepeikko sai yliotteen siitä. Tekniikka toimi, tosin mitä nyt yks loota räjähti risteyksessä...

Kertokaahan jos on tiedossa mitä ton kanssa kannattais nyt tehdä?

Hehkutulpatkin uusittiin "varmuuden vuoksi" kun ne oli helppo ja halpa uusia.

Niin toi laite on siis T5 2,0 vuosimallia 2011 ja kone on CAA
#3
Hommasin tommossen -08 Passatin 1,9 TDI-koneella viime vuoden loppupuolella ja se toimii sinänsä hienosti...
Nyt kun Suomessa on ollut jopa pakkasia, alkoi pieni kylmäkäynnistysongelma...
Satunnaisesti ja silloin tällöin kone ei tärähdäkkään aina käyntiin laakista, vaan vasta eka-toka-kolmas tai neljännellä yrittämällä.
Mitään vikavaloa ei syty ja kun kotteron saa käyntiin se käy...
Löpöfilsu on just vaihdettu ja ongelma tosiaan ilmenee etenkin kun lämpömittari menee miinuksen puolelle.

Mitä veikkaatte?
Olisko hehkut vaihdon tarpeessa?
Vai joku muu jutska..?
Ja laitehan on BXE-koneella.

:)
#4
Caddy / Laatikko taas pa*kana!
24.09.17 - klo:01:03
 >:(
Onkos muillakin samoja kokemuksia, kyseessä -05 bensa Caddy 1,6 koneella, autolla ajettu alle 200t ja laatikko sökö!
Tähän on vaihdettu loota jo aiemmin ja samasta syystä, loota rupes temppuilemaan. Pitää meteliä, pakki ei mee päälle ja jos menee pitää semmosta meteliä että...
Viitosvaihde katoaa tai ei mee päälle ja jos sen saa päälle se ääntelee niinpaljon että pakko vaihtaa takas neloselle ja körrötellä sillä.
Tää koko kosla laukeaa varmaan pian...???!!!  :o
#5
Potilas siis -90 vuosimallin 1,6 "vapari" diisselikoneella varustettu Caddy.
paisariin on kertynyt jo huolestuttavassa määrin mustaa liejua... ???
Myllyllä on ajettu vasta alle pari sataa tuhatta joten eihän ton vielä pitäis olla finaalissa...?

Olikos näissä vokkeloissa mitään kansivikoja? Kattelin tossa vaan että eri törvikevalmistajien sivuilta on löytynyt näihin aikoinaan uutta kantta ilman nokkaa ja nokalla.

Kansi halki...?  ::)

Lämmöt pysyy ainakin toisteiseksi kurissa ja öljy ei ole muuntautunut "kinuskikastikkeeksi"...

Mielipiteitä?
#6
Transporter T5 (03-) / T5 kytkin?
18.04.16 - klo:21:37
Näitähän on paljonkin erilaisia, on bensakoneisia, diisseleitä, etuvetoisia, nelivetoisia, nelipyttyisiä ja viisipyttyisiä...
Onko näistä minkään version kytkin vaihdettavissa tarvitsematta irroittaa etuakselikelkkaa/palkkia...?
Ainakin viisisylinterisen mallin lodju tulee niin pitkälle vasemmalle puolelle että ei varmasti mahdu laatikkoa pois tuolta vääntämään...
Eli, kytkinremontin vuoksi etukelkka/palkki irti...  ???
#7
Nyt tää härveli alkaa toden teolla kiusaamaan!  >:(
Jätti mokoma "tien päälle", meno hyytyi ja varoitusvalot alkoi tuikkia kojelaudassa. Ei oo kauaakaan aikaa kun kosla hyytyi virran puutteeseen, se johtui laturista ja se korjaantui luonnollisesti uudella laturilla+moniurahihnalla. Jo vuosi-pari aiemmin katiska käräytti kaksi puolaa ja ne uusittiin kun vika löydettiin.

Testeri kiinni ja skannaus päälle... täällähän on vikakoodeja enemmän ja vähemmän!  :o
No, ensimmäisenä oletettavasti akuutein ja tärkein, G 187 / 1 7950 throttle drive angle, sensor G1 87 imp.sign.

Eikös tuo pidä tulkita kaasuläppäkotelon viaksi? 

Muita vikoja löytyi vikamuistista mm. ABS 01 314,  ECM, ovipeilit 00920, töötti 00906, takalasin lämmitys 00975, akkujännite 01598 jne, jne... SRS 00532, keskuslukitus ja sillee.

No, kaasuläppäkotelo siis vaihtoon ja uusi VDO 408.238/323/008 siis tilaukseen.
Osa löytyi helposti pienen "viiveen" jälkeen ja verrattiin orggikseen, "joo...samalta näyttää ja samoilla numeroilla".
Vanha irti, torx-kantaiset harvakierteiset ruuvit... niin, imusarjahan on muovia!  ::)

Hyi helskutti! auto on BBZ-bensakoneella,mutta imusarja ja kaasuläppäkotelon alaosa muistutti wanhaa 5 satkua ajettua diisseliä!  ??? Että pikkusen karstaa!
No, isommat imurilla ja kaapimalla irti ja loppuviimeistely EGR-spraylla ja sillee. aikas hyvä...
Uutta kiiltävää osaa paikoilleen ja liitin kiinni... heti lähti tulille ja kappas! ei enää vikavaloja havaittavissa!

Ilmanputsari kiinni ja koeajolle! Ekaks tuntui siltä että täähän kulkee "tonninelisatasex" ihan pirteesti! kone lämpesi ja kun jo luulin että laite toimii, se perskule "hyytyi",sytytti taas EPC ja moottorin vikavalon!  >:(
Testeri kiinni, ja sama vika!
Miten voi olla mahdollista?

Vai onko vika sittenkin tuossa sähköisessä kaasupolkimessa?  ???

Kokemuksia? Vinkkejä?  :(
#8
 :o
Broidi hommasi tommossen -05 vuosimallin 2,5 litraisella myllyllä varustetun T5-pakun ja nyt siihen pitäis suorittaa pienempää ja hiukan isompaakin huoltoa... ::)
Kävi ilmi että laitteessa on AXD-moottori ja sehän on semmonen ihmeellinen härveli... ???

Hehkutulpat...? vaikka kuinka koittaa tiirailla niin ei osu silmään...
Vesipumppu...? miten sellaisenkin voi "jemmata" johonkin...

Jo pelkästään oikeanlaatuista moottoriöljyä etsiessä kävi ilmi että laite, siis juuri tämä AXD -kone vaatii ihan "omanlaatuista" 506.01 specifikaation öljyä...?

Miten joku kone voidaan rakentaa näin "oudon hankalaksi"...?  :o ???
#9
Onkos kellään tietoa Transportterin kokonaispainon muutoksesta?
Volkkarin maahantuojalta kyseltiin ja vastaus oli "Ei käy".  :P

Tämä kyseinen auto on kuitenkin järeimmällä alustalla ja sen kokonaispaino on tällä hetkellä 3200kg. Auto on siis pakettiauto.

Suomesta löytyy kuitenkin vastaavia härveleitä joissa on kokonaispaino 3500kg, silti pakettiauto.

Millä ihmeellä tuon voisi saada leimattua suuremmalle kokonaispainolle?  :o
Ideanahan on siis saada laitteelle lisää kantavuutta.  8)
#10
Tsekattiin tossa broidin Transportterista mahd. vikakoodeja...olisko...?
No, olihan niitä, ainakin jossain vikakoodimuistissa...
Tämmöiset sitten löytyi:

P0234, onko tämä joku turbon yliahtaustila?

P0321, moottorin nopeustunnistin, signaali toleranssin ulkopuolella?

Liittyykö tuo ensimmäinen jotensakkin siihen kun kerran härveli teki sen että tehot katosivat mystisesti...
Auton sammuttaminen, hetken hämmästelyä, ja taas toimi normaalisti...

:P

Ai niin, konehan on AXD 2,5 litrainen TDI
#11
Niin, mihin ihmeeseen tehdas on "jemmannut" nuo 2,0 litraisen TDI 16-venttiilisen moottorin hehkutulpat...?  :o

Pällistelin mottia ylhäältä, alhaalta, molemmilta sivuilta ja en (kenties puusilmäisyyttäni...) löytänyt... :P

Semmoiset piiiiitkät Boschin hehkutikut pitäisi jossain olla...vaan missä...?

Ei kait ne venttiilikopan allakaan voi olla...  ;D
#12
Kaverilla on tuommoinen Audi 100, vuosimallia 1992 ja ainakin uutena se on ollut tehokas härveli. Laitteessa on 2,8E kone (moottorityppi AAH) eli 174 heppainen Vee-kuutonen.
Autoon on tullut viime huollon jälkeen ikävä vika joka haittaa ainakin moottoritienopeuksissa. Esim. ohitustilanteessa kun iskee kaasun pohjaan, se alkaa "käkimään", eli nykimään, nypyttämään, ihan kuin soppa loppuisi kesken... :(
Viime huollossa on kuulemma uusittu tulpat ja tulpanjohtot ja ihan laadukkailta Bougicordin piuhoilta näyttivät. Tyhjäkäyntiä käy nätisti ja paikallaan "huuattaessa" ei mitään pätkimisiä tai miettimisiä.
Itse veikkaan vikaa jossain päin polttoainejärjestelmää, pikaisen tutkimisen perusteella kaasuläppäkotelon/ilmamassamittarin vai mikä se nyt näissä onkaan, haitariletkukin vaikuttaisi aivan ehjältä, eli ei "haukkaa" ilmaa.

Olisiko suuttimissa jotain kökköä? Autolla on kilsoja takana jo pitkän päälle 350 tuhatta...  ::)

Vinkkejä, neuvoja, vihjeitä...?  :-\
#13
Koskas Audi otti malleissaan tuon sähköisen käsijarrun käyttöön?  ???
Onko sellainen jo 2004 mallin 2.5TDI Avant:issa? Mun mielestä on...  :o
#14
Kappas, uusi ja mystinen ongelma tuli pakuvolkkariin...

Ajovalot menee nätisti päälle ja toimii ookoo, mutta, kun sammuttaa valot...tai siis yrittää sammuttaa valot, ei ne sammukkaan... ennenkin ottaa akun navan irti.  :o

Eli joku "hirttää" tai hitsaa jumiin...

Onkos tuossa valorele missä?
Vai olisko ajovalokytkin "tiensä päässä"?  ???
#15
Volkswagen / VW Corrado 2,0 16V 1993.
23.02.15 - klo:19:07
Tässä vasta "harminkappale"... :o
Kaveri hommasi tommossen nätin vokkelonpunaisen -93 vuosimallin supersexyn urheiluautolinjaisen vokkelon, aatellen väkästää siitä kohta zetin saavalle tytölleen ensiautoksi...  ::)
Olis varmaan kannattanut funtsia asioita enemmän ja pidemmälle... :-\
Meinaan tuo kottero on sittemmin osoittautunut todelliseksi ihmekapistukseksi, vaikka VAG-auto onkin. Siinä on ripaus Golffia ja Passattia, onhan se makeen näköinen, etten sanois "häijy", matala ko mikä, puhtia pitäis löytyä jos mylly on 16 tappinen 2-litrainen "mekaanisella" polttoaineenruiskutusjärjestelmällä, joku Bosch:in KE-Jetronic muistaakseni... ???
Auto oli seissyt kauan edellisellä rakentaja-harastajalla, miksiköhän...?  :o
Leima uupui ja sitämyöten vehjettä piti alkaa fixaamaan katsastusta varten. Laturi meni uusiksi, piuhoja oli kytketty jotenkin oudosti ja kojelaudan merkkivalotkin olivat hieman sekaisin, kuten asentajakin...
Tähänastiset vastoinkäymiset olivatkin sitten vielä pientä... :-[
Jarruja remontoidessa nousikin sitten viimein "seinä pystyyn"... satuloita rempattiin ja takapiirin paineenrajoitin/kuormaventtiili uusittiin... mutta mitäs nyt...? ilmatessa huomattiin että koko takapiiriin ei muodostu painetta, itseasiassa takapiiriin ei mene nestettä laisinkaan...???
Ei "perinteisellä" pumppausmetodilla eikä ammattimaisella alipaineilmaussysteemillä...  ???
Tutkimista... tässähän on näköjään tällainen ensimmäisten sukupolvien Ate-Bosch ABS-järjestelmä...
Koko helahoito on niputettu yhteen pakettiin joka on sullottu muutenkin ahtaaseen konehuoneeseen. Varaosajärjestelmiä tutkittaessa paljastuikin että juuri tähän ABS-versioon ei saa mitään osia tarvikevalmistajien kanavien kautta!!!
Ilmeisemmin ABS-järjestelmän hydrauliikkapuolen sähköinen painepumppu on sökö, ei muodosta painetta järjestelmään.  :P

Nyt olis hyvät neuvot, vinkit ja avut tarpeen... :-\
#16
ISOA Huoltoa täsä suorittamassa 3-koriseen farkkugolffiin. Jakoremmi, vesipumppu, venakopan tiiviste, kampuran ja nokan stefat, yms, yms...

Sitä tässä nyt pähkäilen että miten ton vesipumppua pyörittävän 6-uraisen moniuraremmin kuuluu alunperin laitteessa oikein mennä...?
Tässä on normi 90 Ampärinen laturi sillä kierrejousikuormitteisella kiristysmetodilla.

Kysymys; kuuluuko hihnan kiertää vesipumpun "sileä hihnapyörä" kumpaan suuntaan kiertäen?
Eli pyörittääkö remmi pumppua myötä- vai vastapäivään...?  :o

#17
 >:(
Että minnuu risoo...!
Tuon Polon ovilukot on yhtä sekundaa roinaa kuin ovien sähköiset lasinnostimet, eli niiden suunnittelija pitäis saattaa edesvastuuseen aikaansaannoksistaan... :o
Kuskin ovesta lukko on hajonnut jo aikaa sitten, on sitä korjailtukkin, mutta ei siittä enää toimivaa saa vanha erkkikään...
Avain pyörii ja kaikki pyörii vaan ei mitään tapahdu... eikä oo ihmekkään ko oven sisältä löytyy osa lukkosylinterin romuista... :P
Apparin ovesta vielä toimi tähän päivään saakka... vaan nyt hajos mokoma sekin... >:(
Liiteriin (siis natsi-siwaan) menin olutta ostamaan ja olin laittavinani ovet lukkoon... avain takerteli lukkopesässä... meni kuiteskin kiinni... ainakin alipainesysteemit piti normaali ääntänsä...
Takaisin palattuani havaitsin että kummatkin etuikkunat olivat täysin auki!  :o Mitä vi**ua!
Kappas! Käsittämättömän upea ja tuikitarpeellinen "mukavuustoiminto" oli herännyt ja päättänyt että "näytämpä kaikille ja osaan avata ikkunat, ihan melkeein ittekseen"  ???
Että nää osaa riivata...
Just ko saa uudet lasinnostinvaijerit vihdoin skulaamaan niin lukot hajoo totaalisesti...

Kyllä jurppii!
#18
Huomasin tossa eräänä päivänä Polosen alla könytessäni että laitehan kusee öljyä jostain... ???
Tarkemmissa tutkimuksissa selvisi että näköjään kampuran etustefa vuotaa aika tavalla...sille on siis oikeesti tehtävä jotain, ennenkuin mokoma sotkee kaiken jakopäässä ja jakoremmi ei varmaan tykkää moottoriöljystä. :o
Raotin jakokoppaa senverran että öljy ei vielä ole sotkenut ylempiä remmipyöriä, mutta remmin kanttipuoli on jo sotkenut ohjain ja kiristinrullat. Perskule!
Alhaalla jakokopassa sitä öljyä on sitten aivan tolkuttomasti... :-\

Tilasin Hessumobiilista orggislaatuisen Elringin ASW PTFE akselistefan ja vielä pitää hankia uusi jakoremmi.
Jakopään hihnasarjan vaihdoin tähän kapistukseen vuosi-pari sitten, oli ihan järkevä homma kun oli asianmukaiset työkalut.

Kysymys kuuluukin; mitä on syytä ottaa huomioon tuon stefan vaihdossa? tarvii vissiin irroittaa remmipyörä kampuralta, miten mahtaa irrota? Ohjeaika tuolle stefan vaihdolle on meinaan useampi tunti, eli ei se mikään "piis-of-nakki" voi olla, vai onko...? ::)
#19
 >:(
Perskule! Tuliko Pololle nyt käyttötunnit täyteen...? Just ko mä aloin jopa "luottamaan" siihen... :P
Härvelissä on sikavarma 1,9 TDI -kone ja tosiaan hyvin on pelannut, tähän saakka. Eräänä aamuna lähdin duuniin ja mitä ihm... hehkun valo kojeaudassa vilahti ja samalla kone meinas stumpata. No, ehkä se oli vain tilapäinen häiriö...
Pari päivää normiajoa, kunnes duunista lähtiessäni teki sama tempun, mutta jatkoi sepelimylly roksutustaan, kuitenkin.
Samana iltana pajalta kotiinpäin lähtiessäni ei normi hehkun merkkivalo syttynytkään...ja tieteskään ei härveli lähtenyt käyntiin... mitä vi**...
Pari kertaa kokeilua ja kappas johan hehkun valo syttyi ja heti tärähti käyntiin.

Mikä hemmetti tähän nyt on tullut!  :o
No, VAG Pro testeri kiinni ja onko vikakoodeja...? Joo, jotain hehkun johdotuksesta oikosulkua herjasi...
Eiku motonettiin ja uutta hehkutulpaa ja uusi hehkurele.
Sehän on siinä... vai onko...
Viikon verran tyytyväisenä kruisailua... kunnes se teki sen taas, ei saakeli!
Oisko virtalukon pohja? Muistaaksei tähän on vaihdettu se joskus aiemminkin...
Hessumobiilistä uusi virtalukonpohja ja asentamaan...
Kuka saakeli on tänkin suunnitellu, pitää purkaa koko helkkarin ohjausakseli vain sen yhden pienen ristikantaruuvin vuoksi joka on "jemmassa" kivasti ohjausakselilla...  :P
No, oliskohan se sit tässä...? Ã,,äääähh...
Päivän verran kesti ja nyt sitten sammui kun olin pajalta illalla kotio lähdössä. Ei mitään varotellut, ihmettelin vain kun akun merkkivalo syttyi ja siihen loppui meno.
Soittelin broidille; "tuoppa vara-avain, oisko käynnistyksenestossa jotain häikkää..."
Toisella avaimella sama lopputulos, ei sytytä hehkun merkkivaloa, joten ei lähde tulille. Melkein jo teki mieli potkaista koko kosla ojaan! Mutta kokeillaas vielä kerran... hehkuvalo syttyi! Ã,,kkiä startaten! ja lähtihän se käyntiin.
Nyt ei enää uskalla "leikkiä" joten kottero pajan pihaan.
Tänään sitten ihmettelemään mikä vi**u tätä riivaa...
Testerit näytti jotain ajonestojuttua ja tarpeeksi kun kikkaili vikakoodien poistolla ja starttailulla se lähti välillä käyntiin ja aina ei....

Kertokaas mielipiteitänne, mikä vois olla Polosessa vikana?  :P
#20
Siis hä?
Kaverin -99 Borassa alkoi Airbag-valo temppuilemaan, ensin se sammui käynnistyksen jälkeen hitaasti, sitten se vilkautteli satunnaisesti ja nyt se mokoma palaa koko ajan...
Eikös vanhemmissa eli III-kopan Golffeissa vaiko eikö samanikäisissä poloissa ollut jotain vikaa ohjausakselin liitinjohdoituksissa, siis turvatyynyn...?
No, eniwei. Aattelin että tsekataan VAG Pro testerillä mikä mättää...mutta joku edellinen omistaja (tura-tauno?) on pöllinyt OBD-pistokkeen???!!!
Eikös se kuuluis olla kuskin puolella, kojelaudan alla ohjausakselin vasemmalla puolella? Näin oman muistini mukaan pitäisis...?
Jossain wanhemmissa konsernin tuotteissa se oli tuhkiksen alla tms. mutta tuossa on ihan kuin pidikereijätkin kyseiselle pistokkeelle.

Että mä oon kypsä näitten laitteitten kanssa... :P
#21
Onko totta...
että esim. Venton 1,8  ABS/ADZ-moottorityypissä on "normaalia" jotta hydrauliset venttiilinpainimet ovat yli 300 tuhatta ajetussa autossa niinsanotusti vaihdon tarpeessa...?
Meinaan mokomat rallattavat "iloisesti?" aina silloin tällöin.
Kokeiltiin ensix ns. Forte-käsittelyä, eli kone kuumaksi, pesuainelitku moottoriöljyn joukkoon ja 10-15 minsaa joutokäyntiä. Kyllähän muuten alkoi rallattamaan ja rapisemaan oikein tosissaan!
Sitten öljyt ja suodatin vaihdettiin ja uudet Mobilin 3000:set koneeseen ja lisäksi ammattilaisten käyttämä lisäainepurkki vielä öljyyn lisäten, sellaista kirkkaanpunaista ainetta...
Mitä enemmän koneella on sen jälkeen ajettu, sitä hiljaisemmaksi se vaan on tullut.
Aattelin kummiskin että ei noi "ihmeaineet" ikuisuuksia kestä, vai kestääkö...?
Miten iso homma olis vaihtaa uudet hydropainimet?
Käsittääkseni venttiilikoppa irti, jakoremmi nokkapyörältä irti, nokan laakeripukkien pultit/mutterit irti ja nokka pois. Wanhat painimet romukoppaan ja uudet tilalle, kootaan päinvastaisessa järjestyksessä uudella venakopan tiivarilla. Jakoremmi paikalleen ja kovaa ajoa, oisko se ihan noin yksinkertaista...?

:o
#22
Tyhmänä kyselen, missä mahtaa sijaita Volkkarin tehdasasennus-Webaston sulakkeet?
Löytyykö ne helposti auton omasta sulakerasiasta (kuten tietyissä uudemmissa saksalaisissa) vai onko ne kenties "jemmattu" johonkin tiettyyn paikkaan... ???

Ei muuten tämmöisiä hölmöjä kysellä, mutta kun tuo härveli on risa, se yrittää mennä päälle, käynnistää palotapahtuman siinä kuitenkaan onnistumatta. Suotta kuormittaa akkua yms.

::)

edit. k.o. laite on VW Caddy
#23
 :o

Miksi ihmeessä pitää selkeä, toimiva ja siisti konstruktio korvata typerällä, epävarmalla ja sotkevalla ratkaisulla???

Mä oon jo niin tottunu tuohon esim. 2000-luvun alun 1,9TD koneen täysinvaihdettavaan löpöfiltteriin joka on nopea ja fiksu vaihtaa. Semmonen on ollut mulla Polossa ja Seatissa, siis täyspeltipurnukka johon tulee nylon-putket pikaliittimillä.

Kaveri hommas (ko halvalla sai...) tommosen 2000-luvun lopun Supra B:n, eikäkö Super Been vai mikä se nyt olikaan Skodan version Luxus-Passatista eniwei.

Mää tein siihen huollon ja kirosin alimpaan helvettiin naftasuodattimen suunnittelijan!  >:(

Teräspeltipurkki jossa viidellä M5-torx ruuvilla kansi kiinni, tä? No, kansi auki ja hiukan kammeten lähti pömpelin koppa irti.
Wanha filsu mäkeen ja uutta paikalleen, menihän se...
Jaa, ettäkö uutta tiivisterinkulaa kanteen...toki.. ihan ku öljynsuodattimessakin...
Ja eikäkö paikalleen... mitä vit... no menihän se...vai menikö...?
Kosla tulille... heeeiii, sammuta saakeli!
Täähän kusee!  ???
Eikö aukomaan... mitä hemmettiä O-rinkula on viturallaan... ja paikoilleen... meneeköse sinne... voi perkule!
Ja kiinni... testing-testing... ei vi**u!!!
Auki ja molykote-rasvaa O-renkaaseen ja uusi yritys, kokeillaas kitkutella...
Tuntuu muljahtavan paikoilleen... pultit kiinni... no nyt pitää.

On sitten idiootti tuon keksinyt!  >:(
#24
Elektroniikka / Caddyn Vebaska.
01.02.13 - klo:21:14
Surkeuksien surkeus, tehdasasenteinen Webasto...
Kyseessä -08 Caddy 1,9 TDI-koneella. Nyt jummarran että miksi takuuaika on määritelty tietyn mittaiseksi, sehän on sen vuoksi että sitten kun se takuuaika on ohi, kosla alkaa pikkuhiljaa levitä.
No, totuuden nimissä, jo takuuaikana oli ongelmia, jossei muussa niin moottorin turbon paluuöljynkierron tiiviydessä ja tässä saamarin Laihialaisten löpölämmittimessä jota myös Vepastoksi kutsutaan.
Kaha on kyseisen polttoainelämmittimen maahantuoja, mutta he ottavat kantaa asiaan vain rajallisesti koska kyseessä tehdasväkästetty lämmitin. Kyllä Kahalta jotain tiettyjä osiakin varmaan saa...
No, helpointa siis kummiskin kääntyä maahantuojan piirimyyntiorganisaation huolto- ja varaosatominnan puoleen.
Marmoritiskiltä löytyy heti apuja ja osia saa nopeasti tilaamalla ja kulutusosia jopa heti.
Näissä vepaston kaasuöljynkärventimissähän on yhtenä "tyyppivikana" tuo sytytin jota ei saa erikseen hankittua, mukaan kuuluu, halusit tai et, myös palopesä. Hyvä niin sillä yhtä kulahtaneita ne ovat kummiskin.
Samalla kannattaa hankkia myös tiiviste näille.
Tämän yksilön kaukosäädin on temppuillut lähes uudesta asti, ikääntymisen myötä entistä enemmän.
Nyt kun tässä odotellaan rikastumista että saa hankittua uudet osaset veepastoon, heräsi kysymys, saako sitä millään "väliaikaisesti" pois toiminnasta? Joku Wolfsburgin asijantuntija muistaakseni väitti että jokin tietty sulake poistamalla sen saisi "hengiltä" väliaikaiseksi.
Ai että miksikö? No siksi että nyt tuo dieselboileri yrittää käynnistää itseään, siinä kuitenkaan onnistumatta...
Ainoa saalis on käry&savu. Ja aivan turhaan...
Eli mistä poistetaan väliaikaisesti jokin tietty sulake?
Kun saan tarpeeksi saksanmarkkoja läjään, marssin varaosatiskille ja tilaan osat, talvi tosin ehtii varmaan kevääksi ennen sitä...  :o
#25
Polo 6N/6N2 (94-02) / Ikkunannostin?
04.03.12 - klo:00:57
Perkule mitä leluja nää volkkarien sähköiset lasinnostimet!
Kiskoja, muovipaloja sekä vaijereita solmussa...
Nyt paukahti apparin ovesta lasinnostin, kuskin ovesta se meni jo monta vuotta sitten.
Saamari, ees jaappanialaisissa vessoissa ei oo näin leluja lasinnostinhärdellejä ko vokkeloissa.
::)
#26
Polo 6N/6N2 (94-02) / Airbag-anturi?
01.02.12 - klo:01:42
Missäs helkkarissa tommoset sijaitsee...?
2000-luvun alun Polo Classic:in kojelaudassa palaa sitkeästi turvatyynyn merkki/varoitusvalo.
...eikä siis sammu kun auton käynnistää...enää...
Vag Pro-testerillä herjaa tyyliin vasemmanpuoleinen "sytytin", meinaa siis oletettavasti jotain anturia/tunnistinta joka laukaisee SRS-järjestelmän?
Missä ihmeessä tommonen tunnistin sitten sijaitsee?
Autosta on korjattu pari vuotta sitten pienenpieni kolarivaurio josta selvittiin silloin uudella etupuskurilla, umpiolla+vilkulla ja lokasuojalla.
Tuolloin ei tullut havaittua mitään senkummempaa anturia...
Mistä tommosta anturia pitäis osata etsiä...?
Aiemmin sai merkkivalon "nollattua" testerillä, mutta nyt ei onnistu enää, saa siis laitteen mukaan kuitattua, mutta heti kun vääntää virran päälle ja käyntiin, valo syttyy uudelleen...
#27
Golf I - III / Pumppu vai pumpun rele...?
28.12.11 - klo:18:05
Esim. 3-koppasessa Golffissa on polttoainepumppu ilmeisesti tankissa? kuten esim. A6 rinkelipussissa...?
Missäs sitten vois olla bensapumpun rele...?

Ei meinaan härveli, eli -95 1,8 Golffi vaan hörähdä käyntiin...
Starttaa ja pyörii, mut ei ees lupaa...?
Edes bensa ei haise... just vähän aikaa sitten uusittiin kaikki tulpat+tulpanjhdot, jakajan kansi ja pyörijä, en siis usko että vika on sähköpuolella...
...vai... olikos nässä noita syttypuolavikoja...? ei saakeli sittenkin...  >:( ???  :-[
#28
Moottori ja voimansiirto / Pultti
20.12.11 - klo:12:21
Pituus: 110 mm
Ulkopuolinen kierre M 18 x 1,5 mm
90-30917232

Mikä ihme tekee tästä 2,5 litraisen turbodieselin kampiakselin hihnapyörän/värinänvaimentimen kiinnityspultista niin "erikoisen" että se on aina uusittava kun sen avaa, esim. jakoremmin vaihtotyön yhteydessä?
Kiristysarvo. 160Nm + 180 ast. Aika huima lopputiukkuus...

Erikoistyökalu 3419 tarvitaan jotta pultin saa tiukattua...

Millä ihmeellä tuon saa kiristettyä?
Millaisia "erikoistyökaluja" olette käyttäneet?

???
#29
Automaatti diesel Passat kertoo tommosta "vikakoodia" VAG Pro -testerillä, joku vaihdelaatikon kytkimen vika...?
Todellisuudessa laite ei lähde käyntiin, eli joku käynnistyksenestokytkin? Mutta missä tommonen on?
Satunnaisesti härveli kuitenkin saattaa tärähtää tulille...
Automaatin vaihteenvalitsimen juuressa vissiin pitäis palaa punainen merkkivalo "brake"?
Samoiten kojelaudan näytössä kait pitäis osoittaa mikä pykälä kulloinkin on päällä, mutta ei...

Eli "mekaaninen", sähkömekaaninen vai täysin elektroninen vika, mimmoinen osa tommonen mahtanee olla... ::)
#30
Yleinen VAG-keskustelu / Korjausoppaista.
18.11.11 - klo:15:15
Osaako joku kertoa mistä korjausoppaasta löytyypi tiedot 1,9TDI AGR diesel jakoremmin vaihdosta?
Onko esim. Alfamerillä joku tommonen kirja jossa kyseinen tieto?
Joku muu, esim. saksankielinen opas?

Kiitos! ::)
#31
Mistäs löytyis "yleispätevät" ohjeet tommoseen jakohihnan vaihtoon...?
Kyseessä 2000-luvun alun 1,9TDI Polo ja nokkahihna on taas uusittava.
Täytyy vissiin hankkia joku laadukas remmisatsi ja vesipumppu sekä moniurahihna tietty...
Toi auto kun on just 2000-luvun taitteesta, jotain eroa on itse jakohihnassa, kahta eri sarjaa tyrkytetään joista toinen on se "oikea"... erona ymmärtääkseni hihna, kiristimet ja ohjaimet samoja kummassakin kuulemma...
Mitäs erikoistyökaluja tuossa tarvitaan?

Onko jossain Haynes/Alfamer/So wird gemacht tms. opuksessa selostettu tommonen remminvaihto-operaatio?


#32
Octavia / Octavian ovenkahvat...
16.08.11 - klo:01:25
Nyt on pakko kysyä neuvoja, tommonen -99 Octavia jossa ulko-ovenkahvan lyhykäinen avausvaijeri "luistaa" eli ei pidä ja täten ovea ei saa ulkopuolelta auki... ::)
Otin ovipaffin irti ja pähkäilin ja ihmettelin, "miten hemmetissä tää oikein puretaan?"  ???
Vaijerin saa näköjään lukitusyksikön vivusta irti kun kääntää sen oikeaan "ylä"-asentoon, mutta mitä ihmettä se pieni torx-kantainen ruuvi irrottaa joka löytyy kumitulpan alta???
Kiertyy, mut ei irtoa, kiertyessään kääntää lukkosylinterin  ympärillä olevaa rinkulaa...???  ::)
Kahvan ns. saranapuolella on kahvan alla joku ruuvi, mut siihen ei pääse edes käsiks...
Oon aivan äimän käkenä... ???
Miten kahva oikeaoppisesti irtoaa jotta tota vaijeria kahvalta pääsee säätämään?korjaamaan tai uusimaan?


:)
#33
Mitäs ehdotuksia olis...
Kyseessä 1999 vuosimallin Polo 1 litraisella koneella (AER). Parkkiruudusta peruuttaessa härveli yksinkertaisesti "sammui" ja ei ole enää uudestaan suostunut käynnistymään. Yritetty on ja pienenpientä "eloa" eli yrittämistä on joskus ollut mutta ei vaan lähe tulille.
Autolla on ajettu vähän ja se on huollettu säännöllisesti. Toisinsanoen jakajapuoli on kunnossa samoin  jakohihna.
Kokeilin nelospytystä nyppäämällä tulpanjohto irti ja kaveri starttasi, jonkinlaista tsipunaa heittää ja bensakin haisee...
Onkos näissä mitään "tyyppivikoja" joiden perusteella diagnoosia kannattaa jatkaa?
Halpis VAG-testerillä ei tunnistanut mitään vikakoodejakaan OBD-pistokkeesta...
mystistä  ::)
#34
 ???
Nyt menee yli hilseen...
Kyseessä siis 2001 Polo "classic" 1,9 normi turbo-diesel. Autolla ajettu vähän päälle 200 tuhatta ja tähän mennessä toiminut normi-hyvin.
Viikko sitten auto sammutettiin normaalisti kaupan pihaan ja siihen se sitten jäi...
- starttimoottori pyörittää normaalisti ja akussa on virtaa
- yritetty myös "kakkosavaimella" (käynnistyksenesto?)
- jakopää tsekattu heti, kaikki kunnossa (hihnanvaihto tehty aina diesel-ammattiliikkeessä)
- uusittu virtalukon pohja (alkuperäinen) uusittu myös joskus aiemmin tarvike-osalla
- uusittu kaksi alkuperäistä relettä jotka merkkiliikkeen mukaan voivat vaikuttaa, ei merkitystä...
- VAG-testerillä, semmosella halpis-jokamies-laitteella yritetty selvittää:
- testeri tuntee SRS-järjestelmän, mutta ei saa yhteyttä auton moottorin ohjausjärjestelmään??? (aiemmin on tunnistanut OBD-pistokkeesta kaikki ja hyvin on toiminut...)
- polttoaine liikkuu polttoaineputkessa
- ei vuotoja polttoainejärjestelmässä
- kaikki sulakkeet mitattu, o.k.

???

Voisiko moottorinohjausjärjestelmän "boxi" olla kyrvähtänyt? Väittävät että on harvinaista?
Mites veikkaatte, pystyykö tämänikäiseen autoon vaihtamaan boxin "päittäin" vastaavaan samalla Bosch-numerolla olevaan? Vai estääkö joku koodaus???

::)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy