T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen

Aloittaja KansanAutoVaunu, 09.07.21 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

KansanAutoVaunu

ABS anturi vaihdettu, ei vaikutusta muuhun. Osaako joku nähdä raportista onko takarenkaiden kallistusta muutettu ja mikä on normaali? Kuinka paljon kuuluu olla ylhäältä sisäänpäin kallellaan? Vatupassilla kallistusta on pystysuorasta muutama sentti.

KansanAutoVaunu

Lainaus käyttäjältä: sprint - 27.07.21 - klo:12:51
Nyt voi olla sekin mahdollisuus että abs anturista on lohjennut pala tai kehästä joka pyöriin siellä hammastuksen mukana. Tärinän puolikin ilmeisesti sama?
Ohjekirjasta näkee ehkä 3 kirjaimisen koodin mikä laatikko on tyypiltään. Välillä tulee katsottua voisiko siellä olla jotain mikä voisi aiheuttaa.
Heittokello on sellainen apuväline jolla nähdään todella pienetkin vaihtelut vaikka pyörivästä laitteesta jne...

En ohjekirjasta kyllä löytänyt vaihdelaatikon tietoja. Huoltokirjan ekalla sivulla on vaikka mitä kirjainnumeroyhdistelmiä mut en kyllä tiedä mikä on mikä.

KansanAutoVaunu

#62
Koska mulla on loma niin ehdin ajella eri pajojen väliä. Nyt käväisin rengasliikkeessä, katsottiin alustaa taas ja vähän eri meiningillä kuin eilen. Saatiin kaikki kivoja ääniä kuulumaan autoa heilutellessa, vasemmalla edessä alapallonivel natisee, mutta ei sanottu että pitää vaihtaa. Parit muut jutut myös, mutta ne ei vaikuttane nyt tähän. Koeajossa ratti korjasi hiukan oikealle, mutta se oli kyllä alkuperäisen suuntauksen jälkeen suorassa. Välissähän vaihdettiin ne vetoakselit (turhaan?). Huomenna suunnataan vielä ja sitten joudun luovuttamaan vian etsinnän lomareissun vuoksi hetkeksi.

Vaihdelaatikon tukikumista? mainitsivat että aika haperon näköinen. Mutta se oli oikealla puolella ja kun googeloin tukikumeja niin kaikki on vaan vasemman puolen kumeja. Mitä ihmettä?

b1mpo

En jaksanut koko ketjua lukea, mutta onko iskarit jo poissuljettu? Jos iskari on loppu, niin kyllä tutisee.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

KansanAutoVaunu

Vasen takaiskari antoi jotain viitettä ehkä tämän päivän heilutuksissa. Jännä kyllä että eilisen kaverin 'iskaritestissä' ei mitään löytynyt niistä. Jotain puhetta eilen oli etuiskareiden yläpäästä että pitäisi tarkistaa, mutta sitten sekin vähän jäi vaan keskustelun asteelle.

KansanAutoVaunu

Pikkusen halvemmalla olis päässy kun olisin heti mennyt suuntaamaan uusiksi. Nyt saatiin auto huomattavasti mukavammaksi ja se mitä jäi selittynee renkaiden pystyheitolla. Kyllä taas vietiin hyväuskoista..  >:(

b1mpo

Välillä näkee autoja, joissa yksi rengas elää satkun nopeudessa omaa elämäänsä kuolleen iskarin vuoksi. On varmaan melko väpätys sisälläkin. Jos on paljon pystyheittoa ja tutisee sen vuoksi, niin se lyhentää suoraan muiden komponenttien ja renkaiden elinikää. Lisäksi heikko iskari tekee ajosta vaarallisen, kun rengas menettää pitonsa melko herkästi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

seppotaas

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.08.21 - klo:22:02
Välillä näkee autoja, joissa yksi rengas elää satkun nopeudessa omaa elämäänsä kuolleen iskarin vuoksi. On varmaan melko väpätys sisälläkin. Jos on paljon pystyheittoa ja tutisee sen vuoksi, niin se lyhentää suoraan muiden komponenttien ja renkaiden elinikää. Lisäksi heikko iskari tekee ajosta vaarallisen, kun rengas menettää pitonsa melko herkästi.
Ei se kuollut iskari yksinään tuota tutinaa tee, renkaassa itsessään heittoa tai tukivarren ulommassa puslassa väljää. Uudet iskarit normaalialustaiseen noin 60 pari. Onkos joillain heittää tietoa mikä on T5 raideleveys edessä ja takana ? onko se tuo edessä ja takana tuo 1692mm ?
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

b1mpo

Renkaissa ja tiessä on aina sen verran epätasaisuutta ja heittoa, että rengas kyllä aloittaa tietyssä nopeudessa sen pomppimisen iskarin ollessa loppu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

HeikkiT

Eilen vaihdoin T5 Multivaniin takaiskarit, oireina oli oudot värinät ja satunnanen kolahtelu, ja noitten takia jo vaihdoin taakse kallistuksenvaimentimen kumit ilman mitään vaikutusta. Iskareitten kumihelat oli joka päästä löysät ja irti iskarin silmukasta. Kaikki värinät ja kolinat loppui. Hajonneet oli alle 2 vuotta vanhat Maylet, liekkö ollu jotain maanantaierää. Paikallaan ollessaan noista ei mitään vikaa näkynyt. Katastuksessakin sai hyvät prosentit.

seppotaas

Aikoinaan vaihdoin volvoon uudet takaiskarit (samantyyppiset putkimalliset silmukat päissä) , ihan kohtuulliset KYB kaasu-iskarit. 2 päivää myöhemmin katsastukseen iskaritesti näytti 55%  :o
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

miccou

Iskaritesti ei koskaan taida kertoa oikeaa totuutta koska testin tulokseen vaikuttaa myös auton rengastus.
Kia EV6 AWD GT-Line 2022
VW Transporter 103kW 2011

Jukero

Itselläni etsittiin vastaavaa vikaa, vaihdeltiin vetoakseleita useaan kertaan, sellainen huomio, jos ei vetariin laita tarpeeksi rasvoja niin ravistaa, mielummin lusikallinen yli kuin alle, ja rasvahan asettuu paikoilleen vasta hetken ajon jälkeen. Uusille tarvike vetareille Koivunen antaa takuuta, oliko, 20tkm, siis käytännössä ei mitään, ja vetarin kannatn laakeri oikealla mulla aiheutti osan ravistuksesta, alatukivarsien sisemmät puslat uretaanisiin, taas rauhoittui hieman. Nuo sisemmät puslat, jos on väljät, ja ysein alkuperäiset on, nii kulmia säädettäessä on sitten ajossa pielessä ja sehän näkyi mullanrenkaissa. Lopullisti rauhoittui kun vielä vaihdettiin molemmat etujarrusatulat, vaikka ei mitään varsinaista jarrujen laahaus ongelmaa huomannutkaan satunnaisen kiljahduksen lisäksi. Näin minulla jos apuja jollekin.

KansanAutoVaunu

Kuten yllä laitoinkin, niin suuntaus korjasi tärinät veks, mutta iskarit on sen verran kuluneet, että menevät nyt lomareissun jälkeen vaihtoon.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy