Äänieristys / äänenvaimennusmateriaalit ja käyttökokemuksia

Aloittaja ConD, 29.04.12 - klo:09:27

« edellinen - seuraava »

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 10.05.15 - klo:18:20
Keskeiselle alueelle yksi pala, tottakai se vaimentaa mutta omalla kokemuksella tekisin suosiolla koko oven. Se ykis pala ei riitä.
Yes, I know You.  ;) - autohifin ehdoilla.  :) Sulla on uusi Audi sen verran usein, että ovensaranat eivät ehdi kulua - vaikka olisi vähän enemmänkin vaimennusmassaa.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Nudde

LainaaYes, I know You.  ;) - autohifin ehdoilla.  :) Sulla on uusi Audi sen verran usein, että ovensaranat eivät ehdi kulua - vaikka olisi vähän enemmänkin vaimennusmassaa.

Ei ne saranat siitä kulu, ja oikeasti sillä on merkitystä, myös ihan perushifit alkavat soimaan aivan eri tavalla. trust me ;)

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 10.05.15 - klo:18:32
Ei ne saranat siitä kulu, ja oikeasti sillä on merkitystä, myös ihan perushifit alkavat soimaan aivan eri tavalla. trust me ;)
Yes, I do.   :D
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Peltikorva

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 09.05.15 - klo:12:06
Alustaäänten vaimennus kannattaa aloittaa kahdesta kohdasta: 1) tavaratilan/varapyörätilan pohja- ja reunapellit, 2) sisälokasuojien sisäpuolet ( eriste liimataan peltipintaan ).

Tuollainen rojekti voisi olla juuri ja juuri sellainen mihinkä itse viitsisi ryhtyä. Takapään rengas- ja taustamelu varmasti hiljenee, mutta kuinka paljon?

Jos verrataan kahta tapausta:
A) Vaihdetaan meluisat renkaat hiljaisiin.
B) Tehdään tuo yllä oleva peräpään vaimennus ja jatketaan meluisilla renkailla.

Niin Kummassako tapauksessa melu vähenee Enemmän??

Sitten vielä vaihtoehto C) Koko auton vaimennus Tallinnassa + meluisat renkaat
Ni minkähänmoinen ero vaihtoehdoilla B & C on?

Auto-hifiä olen itsekin harrastanut n. 15 vuotta. Edellisessä autossa oli 4-tieaktiivisetti Pioneerin autoradiolla, jossa oli DSP ja 4-tiesuotimet ja 1/3-oktaavikorjain ym. säävöt. Olin vaimentanut vain etuovet pikimatolla, sisäpuolen pellit ja ovipahvit. ;D Sillä oli huomattava saundia tukevoittava piirre, kun happi ei pääse elementin takapuolelta etupuolelle, eli ei tule vastakkaisista vaiheista johtuvaa passojen vaimentumista ja tietty tehonkestokin paramee. Myös taajuusvastemittausvermeet on tallessa (kaliprointimikki, etunen + PCRta softa). Nyt en ole innostunut asentelemaan Sotkaan mitään hunppia, saa tuo vakio Cantonin setti kelvata. Edellisen pirssin mideistäkin (6,5" ovissa) tuli 6 kertaa enemmän passoa kuin tosta cantonin muovisubista. ;D

Meinasin tässä joku kerta, kun intoutuu oikein, niin mitata melun spektrin (20-20kHz). Pelkkä dB lukemahan ei kerro melun "soundista" mitään.
Ja vois tietty mitata ton Cantonin setin taajuusvasteenkin ihan mielenkiinnosta. Se vaatii vaan aurinkopaisteen ja vähän olutta. :P

Kattoa en ole missään autossani vaimentanut. Ni en osaa sanoa paljonko se vaikuttaa, mutta mitä monet ovat tehneet ja sanoneet, niin vaikuttaa yllättävän paljon. Massa vaimentaa ja laskee resonanssitaajuutta. Korva ei aisti matalanpaa taajuutta niin häiritsevänä kuin korkeaa. katon vaimennuksella katto ei resonoi (ei elä esim. passon tahdissa) ja se tappaa heijastukset eli kaiut --> ihmisellä parempi mieli. :D

Mutta yksi asia on varma: Sit kun nämä allaolevat ensiasennusLiksit (Ridgestones Potenssit 225/40/18) ovat ajettu loppuun, niin seuraavat kumit ovat jotkut vähemmän meluisat. Nyt on ajettuna 2000km kesäkumeilla (2,9 bar paineilla). Muuten hyvät kumit mutta meluisat ja vierintävastus suuri.
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

vwmies

#64
Turha postaus, saa poistaa.
Yritetään pärjätä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Peltikorva - 10.05.15 - klo:19:20
Tuollainen rojekti voisi olla juuri ja juuri sellainen mihinkä itse viitsisi ryhtyä. Takapään rengas- ja taustamelu varmasti hiljenee, mutta kuinka paljon?

Jos verrataan kahta tapausta:
A) Vaihdetaan meluisat renkaat hiljaisiin.
B) Tehdään tuo yllä oleva peräpään vaimennus ja jatketaan meluisilla renkailla.

Niin Kummassako tapauksessa melu vähenee Enemmän??

Auto-hifiä olen itsekin harrastanut n. 15 vuotta. Edellisessä autossa oli 4-tieaktiivisetti Pioneerin autoradiolla, jossa oli DSP ja 4-tiesuotimet ja 1/3-oktaavikorjain ym. säävöt. Olin vaimentanut vain etuovet pikimatolla, sisäpuolen pellit ja ovipahvit. ;D Sillä oli huomattava saundia tukevoittava piirre, kun happi ei pääse elementin takapuolelta etupuolelle, eli ei tule vastakkaisista vaiheista johtuvaa passojen vaimentumista ja tietty tehonkestokin paramee. Myös taajuusvastemittausvermeet on tallessa (kaliprointimikki, etunen + PCRta softa). Nyt en ole innostunut asentelemaan Sotkaan mitään hunppia, saa tuo vakio Cantonin setti kelvata. Edellisen pirssin mideistäkin (6,5" ovissa) tuli 6 kertaa enemmän passoa kuin tosta cantonin muovisubista. ;D

Kattoa en ole missään autossani vaimentanut. Ni en osaa sanoa paljonko se vaikuttaa, mutta mitä monet ovat tehneet ja sanoneet, niin vaikuttaa yllättävän paljon. Massa vaimentaa ja laskee resonanssitaajuutta. Korva ei aisti matalanpaa taajuutta niin häiritsevänä kuin korkeaa. katon vaimennuksella katto ei resonoi (ei elä esim. passon tahdissa) ja se tappaa heijastukset eli kaiut --> ihmisellä parempi mieli. :D


Tyhjentävästi on mahdotonta vastata. Jos vaihtaa uudet kitkat alle, rengasmelusta tulee lähinnä sellaista pehmeältä kuulostavaa huminaa. Ei pahemmin ärsytä korvaa. Lähes loppuunajetut 2-3mm kesärenkaat jyrisevät kyllä paljon lähes autossa kuin autossa.

Jos haluaa vaimentaa (ehkä) eniten ärsyttävää rengasmelua, niin suuret alustan peltipinnat - lattia ja takakontti ja eritoten pyöränpesät.
Ne kun ovat lähinnä melunlähdettä eli pyöriä. Farkussa enemmän kuin sedanissa.

Olen eristänyt STP:llä Passatin ovet - ei vaikuta havaittavasti meluun, mutta bassot tukevoituvat ja ovet eivät resonoi bassojytkeessä.

Katon vaikutusta muutamat ovat kehuneet - itse huomasin lähinnä sateen ropinan hävineen ja ehkä bassojen tukevoituneen (Dynaudio).
Yritetään pärjätä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Peltikorva - 10.05.15 - klo:19:20

Kattoa en ole missään autossani vaimentanut. Ni en osaa sanoa paljonko se vaikuttaa, mutta mitä monet ovat tehneet ja sanoneet, niin vaikuttaa yllättävän paljon. Massa vaimentaa ja laskee resonanssitaajuutta. Korva ei aisti matalanpaa taajuutta niin häiritsevänä kuin korkeaa. katon vaimennuksella katto ei resonoi (ei elä esim. passon tahdissa) ja se tappaa heijastukset eli kaiut --> ihmisellä parempi mieli. :D

Minä vaimensin 3BG farkkupassatin katon kolmikerroksisesti: 3mm Silent Coat Extra - 4mm SPL04 - 15mm Silent Coat Sound Absorber. Tuosta tuli jo niin paksu paketti että kattoverhoilu ei mennyt enää entisenlaisesti paikoilleen, ajelin kuitenkin puolisen vuotta tuolla kombolla. Kattokaiteiden irrotuksen yhteydessä otin kattoverhoilun taas alas ja takaisinlaiton yhteydessä revin tuon 15mm kerroksen pois välistä, ja kyllä ajomelussa huomasi heti selkeän nousun. (toim.huom. koko auto on vaimennettu lattiasta kattoon vähintään kahdella eri kerroksella, butyyli + pehmyt, osassa kohteita jopa tuplakerrostus butyylimattoa tai kolmea eri mattoa)


Asiasta kiinnostuneille ja Tampereen seudulla liikkuville voin demota melutasoja tuosta omasta täysvaimennetusta Passatista, se kulkee tällä hetkellä 19" kesäkumeilla. Kiinalaisella desibelimittarilla saadaan sileällä asfalttitiellä noin 68dBA lukemia (en mene ihan satavarmaksi vannomaan oliko se juuri dBA)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Nudde

LainaaJos verrataan kahta tapausta:
A) Vaihdetaan meluisat renkaat hiljaisiin.
B) Tehdään tuo yllä oleva peräpään vaimennus ja jatketaan meluisilla renkailla.

Niin Kummassako tapauksessa melu vähenee Enemmän??

Jos on meluisat renkaat, siis oikeasti meluisat niin ehdottomasti A
Lainaa
Sitten vielä vaihtoehto C) Koko auton vaimennus Tallinnassa + meluisat renkaat
Ni minkähänmoinen ero vaihtoehdoilla B & C on?

No C on tottakai paljon perempi, eli paljon eristystä. Mutta jos lähdet miettimään mihin rahat laitat ja haluat hiljasemman auton, teet itse peräpään veimsnnuksen joka maksaa noin 100 eeroa, ja sitten vaihdat melurenkaat pois.

LetK012

Lainaus käyttäjältä: Peltikorva - 10.05.15 - klo:19:20
Meinasin tässä joku kerta, kun intoutuu oikein, niin mitata melun spektrin (20-20kHz). Pelkkä dB lukemahan ei kerro melun "soundista" mitään.
Ja vois tietty mitata ton Cantonin setin taajuusvasteenkin ihan mielenkiinnosta. Se vaatii vaan aurinkopaisteen ja vähän olutta. :P

Ilman muuta kiinnostaa melun taajuusvaste. Ihan työhypoteesina voisin heittää, että vaimentaminen puree huonoiten mataliin, runkoa pitkin johtuviin ääniin, joten olisi mielenkiintoista saada kerättyä taajuusvaste eri vaihessa eristysprojektia.

Mielenkiintoista olisi myös tietää, että millainen on äänen taajuusvaste eri kohdissa autoa: etupenkkien välissä korvan korkeudella, etupenkkien välissä katon rajassa, etumatkustajan jalkatilassa ja apukuskin jalkatilassa. Näistä voisi päätellä eri materiaalien käyttöä eri kohdissa.

Omassa OcuII:ssa on selkeästi kovin melu takamatkustajan jalkatilassa ja vastoin omia odotuksiani melu etupenkkien välissä on ihan sama katon rajassa ja korvan korkeudella - no, eihän siinä etäisyyttäkään ole paljoa.
Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K DSG (2012)
ex: Octavia 1.9 TDI 4x4 (2006)

Peltikorva

Kiitoksia hyvistä konmenteista kaikille tasapuolisesti. Eipä tässä vielä ole osannut päättää mitä sitä tekisi. Jos Järjellä ajattelisi, niin sehän kannattaisi itse vaimentaa takapaksi ja lokarit. Vaimentelun ajankohta on kuitenkin tulevan kesän rojekti. Nyt ei kerkiä. Tänään oli meininki mittailla melun vaste  eri rengaspaineilla. Ensin 2,9 bar, sitten 2,5 bar --> 2,2 bar.

Eteen tuli kuitenkin käytännön ongelma ja ei saanut tehtyä mittauksia. Vanhan wintoosa läppärin patteri on ihan kuollut ja Sotkan keskikonsolin 230 Voltin pistorasiassa on 0 Volttia! Nyt vasta ekaa kertaa oli tarvetta sille ja eihän siinä ole jännitettä! Sulake on kuitenkin ehkä ja vihreä valo palaa pistorasiassa. --> huomenna (pe) vien auton pajalle. Sain kamulta 12V/230AC invertterin lainaan niin huomenna saa mittailtua.

Ajattelin suorittaa taajuusvasteen mittauksen siten, että ajetaan motaria kahteen suuntaan (= 2 mittausta) vakkari 100 km/h. True PCRta softalla otan jonkun 15-20 sekunnin pätkän 1/24 oktaavin tarkkuudella. Siitä tulee keskiarvokäppyrää riittävällä resolla 20Hz - 20 kHz. Ja voisi tietty ottaa "nauhoitusta" eri nopeuksilla. Mikin paikka apukuskin paikalla korvan korkeudella. Voin tietty kokeilla ja katsoa reaaliajassa kun mikin vie esim. takajalkatilaan miltä vaste näyttää. Jos isoja eroja niin käppyrä siitäkin. Hunppavehkeiden vasteita kun mittaillut niin sillä ei kovin suurta merkitystä ole, onko mikki 7cm vai 15cm katon rajasta. Muistikuva on sellainen, että jos käppyrässä on monttua tai piikkiä, niin ne voimistuvat mitä lähenpänä kattoa mikki on.

Joo, jos siihen vaimentelu rojektiin ryhdyn, niin ajatus oli ottaa vastemittailuita tyyliin "ennen" & "jälkeen".

No ainakin aloitan rojektin konepellin vaimentelulla. ;D Tuli meinaan laitettua konepellin vaimennushuopa tilaukseen ja huomenna pitäisi se hakea. 37â,¬ Laakkosella niin ei ollut hinnalla pilattu. Vissiin pensakoneissa ei ole vakiona tota, mutta Diisseleissä on(?). Ennen sen asennusta meinasin liimailla konepeltiin vaimennusmattoa lisukkeeksi. Silent Coat oli mielessä, mutta tähän hätään sitä ei JKL:stä mistään taida saada. Huomasin Motonetin sivuila tuollaista 20mm paksua "STP HOOD VAIMENNUSMATTO KONEPELTIIN 1,12M² 47-2687" hintaa 69â,¬.

Onkohan tossa sit tolkkua asentaa ensin tommonen 20mm STP matto ja siihen päälle vaimennushuopa? Meinasin butyylimattoa mutta mistä sitä nyt löytäisi tähän kuumeeseen. Noh, pitää katsoa jahka saa sen huovan ensin käsiin että mahtuu sinne alle tollaista 20mm paksua matskua.

Tostakin voi mitata vasteen 5000 rpm:llä Ennen ja Jälkeen vaimetelun. :D
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

Atro

Tuosta Skodan omasta Octavia 3 konepellin vaimennusmatosta ei ole mitään iloa bensakoneessa, kokeiltu on.

Peltikorva

Noh...huopa haettuna muttei vielä asennettuna. Joo, eipä siitä varmaan paljon iloa ole. Lisämatsku vielä hommaamatta ni en huopaakaan asentanut vielä. Mittailuita on nyt tehtynä.

Miten tähän saa liitettyä kuvia?? Sillein että ihan oman koneen kiintolevyltä?  "lisää kuva" nappula on hymiöiden yläpuolella. Miten sen kuvan saa asennettua tohon?
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

Peltikorva

Eli laitan dropbox linkkejä sitten…

Nyt on siis mitattuna ihan normi Sotkan melun vaste ilman mitään extravaimennuksia. Kyseessä siis HB, ei conbi. Mittausolosuhteet ym. lähtökohdat:
- Renkaat Bridgestone Potenza 225/40/18" 3 bar tai 2,5 bar (sanottu mittauksessa), renkailla ajettu max 3000 km
- Ulkolänpötila +6 ja välillä ripotteli vettä
- Karkeaa (Palokan) motaria eestaas
- Mikki (Behringer ECM8000 + kalaibrointifile) oli apukuskin paikalla korvan korkeudella
- Mikin vahvaimena toimi Alesis iO2 express mikki/kitara etunen, 48 kHz näytteitys, 24 bit AD-muunnos, josta
- Kuso digitaalisena läppäriin jossa softana TrueRTA 1/24 okt.tarkkuus
- Mitattu taajuuskaista 20 - 10 kHz (10 kHz:sta ylöspäin melun taso pysyi samana kuin 10 kHz)
- Käppyröissä näkyy 500 samplen keskiarvo
- Yksi mittaus tarkoitti muutaman sadan metrin ajelua. Sellaista pätkää että tasot "jäätyivät".
- Mikrofoonin taso säädetty Alesiksessa sellaiseksi että koko spektri mahtuu kuvaan
- Eli näitä mittailuita/käppyröitä voi verrata vain keskenään. Todellinen melun desibelit ovat jotain aivan muuta. Näistä käppyröistä näkee siis vain eri taajuuksien keskinäiset tasoerot.

Mittaukset tehty vain kaksilla eri rengaspaineilla: 3,0 bar ja 2,5 baarilla. Ei mitään eroa, niin en jaksanut enää vaivautua laskemaan 2,2 baariin.

Tässä mittahärvelit:
https://www.dropbox.com/s/1g2emy8r4y2v96h/mittah%C3%A4rvelit.jpg?dl=0

Tässä mikin paikka autossa. Eli pääntuen korkeudella. Kattoon väliä varmaan 20cm ainakin.
https://www.dropbox.com/s/pldnuupmzgr9v4u/Mikki.jpg?dl=0

Auto paikoillaan. Käynnissä ja Ei_käynnissä.
https://www.dropbox.com/s/31yh9pqtvlx0fb8/Paikoillaan_KeltainenK%C3%A4ynnissa_SininenStopissa.jpg?dl=0

Tossa on ajettu 100 km/h kuivalla motarilla, rengasapaineilla 3 bar ja 2,5 bar. Ei mitään eroa.
https://www.dropbox.com/s/4tqk5kmlbflx6lq/100kmh_kuivatie_25_vs_30bar.jpg?dl=0

Kuivatie. 50 vs 100 km/h, 2,5 bar. Tosta näkee hyvin että melun vaste on saman muotoinen molemmilla nopeuksilla. Satasen vauhissa sitä on vain 10 dB:tä enemmän.
https://www.dropbox.com/s/4909qq2jh4xpq1r/50_vs_100kmh_kuivatie_25bar.jpg?dl=0

Tossa ajettu 120 km/h 2,5 ja 3,0 baarilla. Keltainen käppyrä on 2,5 baarilla. Siinä > 5 kHz korostuvat. Se johtuu Sateesta. Sadepisarit tuulilasiin aiheuttavat melun korostusta korkeammile taajuuksille. Pitääkö vetää butyylimattoa tuulilasiinkin?  ;D
https://www.dropbox.com/s/b74suibph0qsppx/2x120kmh_Keltainen25bar_Sininen3bar.jpg?dl=0

Kuivalla 40 vs 70 km/h, 2,5 bar.
https://www.dropbox.com/s/vl3k3cwo26snbbq/40_vs_70_kuivatie_25bar.jpg?dl=0

100 km/h, 2,5 bar. Apuskin paikka vs vasen takajalkatila. Jalkatilassa vähän korkeampi melutaso.
https://www.dropbox.com/s/1faobtrekwn0lcp/100kmh25bar_Kuiva_Takajalkatila_vs_apukuskinpaikka.jpg?dl=0

70 vs 100 km/h, kuivatie, 3 bar.
https://www.dropbox.com/s/dqlu8qnbflamlsg/70_ja_100_kuivatie_3bar_vihre%C3%A4On100.jpg?dl=0

2 mittausta 100 km/h, 2,5 bar, kuivatie. Oli varmaan hiemen eri tienpätkä, mutta melko samat tulokset.
https://www.dropbox.com/s/7fwha5kb1kzd8pf/2x100kmh_kuivatie_25bar.jpg?dl=0

Semmoisia käppyröitä. Tuo 50 Hz ja sen alle menevät taajuudet näyttävät melko rajusti korostuneilta, joka on havaittavissa kun auto on parkissakin. Se 50 Hz korostuma voi hyvinkin johtua tietokoneen verkkohurinasta tms.
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

Atro

Miettinyt näitä samoja asioita, mitä voisi oculle tehdä äänimaailman rauhoittamiseksi. Kävin ihan mielenkiinnosta kokeilemassa uutta Audi A6 business sport avantia jossa oli renkaina juuri nuo monesti Octavioissa meluisiksi sanotut Potenzat koossa 245/45/18.  Auto oli täysin tunteeton tienpinnan karkeuseroille, vaimea suhina vain pinnalla kuin pinnalla.

Eli kyllä näistä autoista voidaan haluttaessa tehdä tehtaalla hiljaisia myös Suomen teille vaikka on näyttävät vanteet alla. Pahoin pelkään että sellaiseen pitää vaihtaa tai ajella melunvaimennuskuulokkeet päässä.



Atro

Uusimmassa TMssä oli käyty tätä Suomen teille tyypillistä rengasmeluasiaa läpi. Ã,,äni johtuu alustarakenteita pitkin ohjaamoon etenevästä värähtelystä jonka synnyttää teillämme käytettävä iso ja teräväreunainen Kivilaatu. Mitä pehmeämpiä puslia alustassa käytetään, sitä paremmin värähtelyn eteneminen saadaan katkaistua. Pehmeys heikentää kuitenkin ajo-ominaisuuksia.

Rahalla saisi kuitenkin puslia, jotka ovat riittävän jäykkiä mutta vaimentavia. Niitä käytetään luksusautoissa, korvakuulolta epäilisin että esim. Tuossa ajamassanii A6:ssa. Kukahan alkaisi tekemää laatupuslia perusautoihin?


clacson

Lainaus käyttäjältä: Atro - 28.05.15 - klo:14:41
Rahalla saisi kuitenkin puslia, jotka ovat riittävän jäykkiä mutta vaimentavia. Niitä käytetään luksusautoissa, korvakuulolta epäilisin että esim. Tuossa ajamassanii A6:ssa. Kukahan alkaisi tekemää laatupuslia perusautoihin?
Jos niitä puslia olisikin saatavissa, niin mitä kustantaisi niiden vaihtaminen? Ihanko autotalliasennus?
Olisiko kuitenkin edullisempaa jo ostotilanteessa sijoittaa autoon, jossa laatupuslat on vakiona kuin rakentaa se juuri hankittu perusauto uudestaan?
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Atro

Jos kustannus kaikkineen olisi esim. Parin tuhannen euron luokkaa niin moni olisi sen varmasti valmis investoimaan vs. Parikymmentä tuhatta enemmän autoon jossa asia on jo tehtaalla ratkaistu. Nyt joku alustaguru kertomaan että asia ei ole näin yksinkertainen ;)

mikkomoe

Vaimennusmassaa olis tarkoitus levittää pyöräkoteloihin, renkaitten puolelle siis.. noxudolia olis pari litraa odottamassa. Mites ne muovi sisälokarit? Ne pitää siis ottaa ensin pois ja noxudolia laitetaan pelteihin? Mitä sisälokareille voi tehdä äänten tappamiseksi? Ylempää luettuani ymmärtäisin että noxudolia ei kannata laittaa sisälokarimuoveihin..

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 15.06.15 - klo:17:26
Vaimennusmassaa olis tarkoitus levittää pyöräkoteloihin, renkaitten puolelle siis.. noxudolia olis pari litraa odottamassa. Mites ne muovi sisälokarit? Ne pitää siis ottaa ensin pois ja noxudolia laitetaan pelteihin? Mitä sisälokareille voi tehdä äänten tappamiseksi? Ylempää luettuani ymmärtäisin että noxudolia ei kannata laittaa sisälokarimuoveihin..
Sisälokasuojiin pyörien puolelle massaa ( Noxudol, Tiikerimassa, tms.), irrotettuihin sisälokareihin välitilan puolelle massaa (joka tarttuu ja pysyy muovissa). Sisälokasuojiin sisätilojen puolelle äänieristelevyä ( STP, Vibroplast, tms.).
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

mikkomoe

Kiitos nopeasta vastauksesta, ok laitetaan sit noxua myös sisälokareihin välitilan puolelle.. eturengaskoteloihin laitan tätä noxua, riittääköhän pari litraa vai pitäisikö käydä ostamassa lisää? Pensselillä levitän sitten, ei ole omaa kompuraa ja ruiskutus tiloja..

tärpätti

Kuinka solukumi eriste eristäisi ääntä? Mm armaflex. Autoon takapenkkien poistamisen jälkeen laittaisin, kun ääntää hieman. Muualle tuota 13 ja 19mm vahvaa ei oikein pysty laittamaan. tuota pyörii ns ylijäämä palasia nurkissa niin ostaa ei tarviisi
Octavia BKD

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 27.06.15 - klo:10:22
Kuinka solukumi eriste eristäisi ääntä? Mm armaflex. Autoon takapenkkien poistamisen jälkeen laittaisin, kun ääntää hieman. Muualle tuota 13 ja 19mm vahvaa ei oikein pysty laittamaan. tuota pyörii ns ylijäämä palasia nurkissa niin ostaa ei tarviisi
Solukumi/-muovi ovat omalla tavallaan ongelmallisia, koska eivät vaimenna sellaisenaan runkoresonansseja ja toisaalta eivät myöskään ole ilmaäänien eristyksessäkään erityisen tehokkaita. Solurakenne saattaa myös imeä kosteutta/vettä.
Mikäli solurakenne on umpinaista ja materiaalin saa liimattua tiukasti kiinni, niin sillä voi olla vaimentavaa vaikutusta - ja erityisesti, jos sen liimaa bitumi-/butyylivaimennuksen päälle.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

jormajordaani

Onko kukaan Octavia III:n äänieristäjä törmännyt kohonneeseen auton sisätilan ilmanpaineeseen äänierityksen jälkeen?

Itsellä on Ocu III RS Combi, eristin takakontin kokonaisuudessaan + pyöränkaaret + takapenkin alustan. Materiaaleina käytin Dynamat Xtreme, Silent Coat Noise Isolator (4mm / 8mm), sekä Silent Coat Sound Absorber (7mm / 15mm / 35mm).  Ensin Dynamattia, sitten Noise Isolatoria ja päälle Sound Absorberia.  Hölmönä jätin projektikuvat ottamatta...

Eristyksen jälkeen takapää (auton)  hiljeni ihan kohtuullisesti, mutta suuremmillalla tuuletuspuhallintehoilla huomasin heti  kovaa suhinaa kuskin ikkunan tiivisteiden kohdalla. -

-Samantyyppistä kuuluu myös pelkääjän puolelta. Takaikkunoiden suhinaa en ole kokeillut. 
-Paperia rakoa kohti, ja se tempaa A4 paprun ikkunanrakoa vasten sangen pontevasti (ylipainetta sisällä).
-Kaikkia ikkunoita (erikseen yksi kerrallaan) avattaessa käy kova ujellus kun ilma haluaa paeta
avatusta ikkunaraosta.
-Suhina pienenee (ei kokonaan vaan aavistuksenomaista pihinää kuuluu) puhallintehoa pienennettäessä (automaattisesti tai manuaalisesti)


Olen miettinyt että voiko tuo johtua siitä, että "ylimääräinen" ilma poistuu autosta pääosin
oikean takapyöränkaaren takana peltipinnassa olevan "ritilän" kautta, ja nyt kun eristettä on laitettu ilmateihin - ei toki ritilän päälle - niin se ei pääse pakenemaan yhtä tehokkaasti kuin ennen eristystä?

Vai voiko tässä olla jotakin muuta? Mitäköhän kannattaisi kokeilla? Mielessä on avata kontin vuoraukset uudestaan ja kuunnella tilannetta kun ilma pääsee poistumaan vapaammin ja tarvittaessa poistaa Noise Isolator/Sound Absorber eristettä (kun vaan tietäisi mistä...)


Skoda Octavia III RS TSI DSG Combi

JFabiaK

Terve Jormajordaani.
Olen tehnyt hiljakkoin pari tavaratilan STP Gold-vaimennusta, toisen Seat Ibizaan ja toisen Skoda Fabiaan. Ibizaan tein vielä vanerikannen varapyörän päälle. "Peltipurkkimaisuus" muuttui isomman auton sävyiseksi, matalampitaajuiseksi ja hiljaisemmaksi ääneksi.
Kummassakin autossa on varapyöräpoteron takareunassa ilmanpoistoventtiili. Tämän venttiilin toiminnan varmistin sillä että ei mene vaimennusmattoa, eikä muutakaan, venttiiliä tukkimaan. Venttiilissä on kevyt "takaiskuläppä", jonka liikkuminen kannattaa myös varmistaa.

Oleellinen asia, jonka huomasin on se, että tavaratilan matossa ei ole takareunassaan aukkoa, josta ilma pääsee virtaamaan ko. venttiilille! Ilma ei pääse autosta pois, jos se ei pääse sille venttiilille! Maton takareunaan kannattaa laittaa korotus, tai leikata matosta pala pois jotta ilma pääsee venttiilistä ulos. Tämä samainen asia varmaan vaivaa Ocua, jossa tosin saattaa myös tuo ilmaäänien eristys (absorbtio) olla virtauksia häiritsemässä?
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Peltikorva

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 11.07.15 - klo:12:35
Terve Jormajordaani.
Olen tehnyt hiljakkoin pari tavaratilan STP Gold-vaimennusta, toisen Seat Ibizaan ja toisen Skoda Fabiaan. Ibizaan tein vielä vanerikannen varapyörän päälle. "Peltipurkkimaisuus" muuttui isomman auton sävyiseksi, matalampitaajuiseksi ja hiljaisemmaksi ääneksi.
Kummassakin autossa on varapyöräpoteron takareunassa ilmanpoistoventtiili. Tämän venttiilin toiminnan varmistin sillä että ei mene vaimennusmattoa, eikä muutakaan, venttiiliä tukkimaan. Venttiilissä on kevyt "takaiskuläppä", jonka liikkuminen kannattaa myös varmistaa.

Oleellinen asia, jonka huomasin on se, että tavaratilan matossa ei ole takareunassaan aukkoa, josta ilma pääsee virtaamaan ko. venttiilille! Ilma ei pääse autosta pois, jos se ei pääse sille venttiilille! Maton takareunaan kannattaa laittaa korotus, tai leikata matosta pala pois jotta ilma pääsee venttiilistä ulos. Tämä samainen asia varmaan vaivaa Ocua, jossa tosin saattaa myös tuo ilmaäänien eristys (absorbtio) olla virtauksia häiritsemässä?

Erittäin hyvä huomio ja pointti tuo, että ilmanpoistoventtiiliä ei saa tukkia eikä ilman pääsyä siihen estää!

Kävin siitä hyvästä ihan uteliaisuuttani penkomassa sotkan (III -koppainen) takapaksia ja varapyöräkoteloa että löytyykö sieltä reikää. Ei sitä tuossa pellissä ainakaan ole, tai sit on ton muovin alla vähän ylenpänä.

https://www.dropbox.com/s/sn0swohu7bry450/20150712_150541.jpg?dl=0

Ja tuossa lähikuva tuosta mustasta rekkulasta mutta taitaa olla vaan valmius läpiviennille.
https://www.dropbox.com/s/yfyby122plt1xy4/20150712_150533.jpg?dl=0

Sitten molemmilta sivuiltahan pyörän koteloiden takapuolella on verhoiluissa reijät. Jos tohon kohtaan meinaa laittaa jotain absorvoivaa matskua niin ei niin paljoa että nuo reijät menevät unpeen.
https://www.dropbox.com/s/onbkr9c0wzq3ih3/20150712_150614.jpg?dl=0

Itsellä on vielä tuumailun alla että teetänkö täydellisen koko auton vaimentelun vaiko enkö. Fanaticaudio olisi tällöin pulju, ei Viron Autosound.

Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

masterboy

Ite tappelen itseni kanssa kumpaan päättyisin. Teettäisin ruostesuojauksen+äänieristys(massat pohjaan ja renkaankoteloihin plus vaimennusmatot takakonttiin), joka maksaa yhteensä noin 750e Finikorin puljussa tai sitten ostan itse ne matot ja alan teippailla niitä sinne tänne mihin ulotun ja näen.
Onko kenelläkään kokemusta tai kuulokokemusta äänieristyksestä ruostesuojauksen yhteydessä? Auttaako rengaskoteloiden massaaminen yhtään?

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: masterboy - 29.04.16 - klo:11:11
Ite tappelen itseni kanssa kumpaan päättyisin. Teettäisin ruostesuojauksen+äänieristys(massat pohjaan ja renkaankoteloihin plus vaimennusmatot takakonttiin), joka maksaa yhteensä noin 750e Finikorin puljussa tai sitten ostan itse ne matot ja alan teippailla niitä sinne tänne mihin ulotun ja näen.
Onko kenelläkään kokemusta tai kuulokokemusta äänieristyksestä ruostesuojauksen yhteydessä? Auttaako rengaskoteloiden massaaminen yhtään?
RE-käsittelyn vaikutusta on pohdittu ja kehitetty äänieristyksen kannalta. Tässä Finikor on tietoisesti valinnut kohteet ja aineet omalta osaltaan sellaiseksi, että asiakkaat ovat ainakin melun sävyn muutoksen huomanneet.
Tehokkain tapa on kuitenkin suorittaa nimenomaa itsenäinen, ruosteenestosta riippumaton äänieristys.

Ja totaalista pintojen peittoa ja paksunnusta ei kannata tehdä äänieristeillä. Useimmiten helpoin ja vähimmin toimenpitein toteutettu osapeitto (= eristys vain keskeisille ja tukemattomille pinnoille) on kannattavin ratkaisu: auton omamassa ei kasva kohtuuttomasti ja mahdolliset huolto- ja korjaustoimenpiteet eivät vaikeudu.

Ã,,ärimmäisyyksiin menneet toimenpiteet, kuten kaksi- kolmikerroksisten vaimennusmateriaalien käyttö ja absorbtiomateriaalien käyttö pintakerroksissa ovat mielestäni hukkaanheitettyä rahaa ja aikaa, varsinkin silloin kun kyseessä on jokapäiväisessä käytössä oleva auto.

Aiempia tämän säikeen asioita kannattaa lukea - ajatuksella. ;)

Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

TerhoP

Jännä miten eri paikat vaikuttavat eri asioihin eristin takaovet aamulla niin renkaiden kurina vaimeni paljon. Takakontti vaimensi yleistä melua. A pilarien vaimennus kuulemma vaikuttaa tuulen suhinoihin.

fokkeristi

https://www.kaufland.de/product/324226651/

Onko kokemusta ulkomailta hankitusta materiaalista? Tuohan tulisi halvaksi vrt. STP gold packiin.

Jultsu

Eiköhän tuo samaa kakkaa ole, eri valmistajan logoilla foliopinnassa. Jos olet itse ajamassa saksaan niin mikä jottei tuolta kävisi hakemassa, lähempääkin varmaan toki löytyy yhtä edukkaasti (ihan jopa virosta)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy