Polttaa sulaketta F13 (5A)

Aloittaja NoAbsolution, 16.04.20 - klo:19:42

« edellinen - seuraava »

NoAbsolution

Onko ketään kohtalotovereita tai sitten vastaavasti kristallipallotietäjiä paikalla?
mk6 Jetta (sama tarina myös mk6 Golf puolella) polttaa sulakkeen F13 jonka takana ovat mukavuustoiminnot: himmentyvä taustapeili, S/S, Parkkitutkat ja pakkivalo --> kaikki mykkiä. S/S toimii mutta nappi kuollut.
Aina kun sulakkeen vaihtaa ja virrat vääntää päälle niin palaa samantien, mitään ei ehdi painaa päälle/pois päältä.
Pakkikytkin tsekattu, vika ei siinä (irroitin johdon), takaluukun johdot tsekattu taitoksesta, ehjät.

Tosta sulakkeen numerosta en ole ihan 100 varma, netistä löytämäni kaavio oli tuolla numeroinnilla.

Missä vika voi olla?

Mielessä kävi että pystyykö VCDS:llä tiputtamaan yksi kerrallaan noita em toimintoja pois ja toteamaan mikä polttaa sulakkeen?
Vikakoodit katsottu, ei vikakoodeja.

Helppiä pirkanmaalla sähköistä tietäjää?


Dieselgolf

Sorry, en osaa tarkemmin auttaa, mutta kysynpä kuitenkin. Onko auto seissyt paljon ulkona ja kovassa sateessa ? Vettähän ainakin täällä etelässä on hiukkasen ropissut.
Ja onko ne tuulilasin valumavesikaukalon reiät auki sieltä muovin alta ? Kysyn vaan siksi ettei olis vesi kulkeutunut väärään paikkaan.

M_M

VCDS ei pysty poistamaan laitteita käytöstä sillä tavalla, etteivätkö ne edelleen polttaisi sulaketta.

Minä lähestyisin asiaa hankkimalla kytkentäkaaviot (katso allekirjoitukseni) ja tutkimalla mihin johdotus kyseiseltä sulakkeelta oikeasti lähtee. Kaikki laitteet irti ja katsotaan palaako sulake edelleen. Jos palaa, jatketaan johdotuksen tutkimisella. Jos ei, kytketään laitteita yksi kerrallaan takaisin ja katsotaan mikä polttaa sulakkeen.

Helppoa oikotietä onneen ei oikein ole, mutta loogisella vianhaulla se vika kyllä löytyy.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

NoAbsolution

LainaaOnko auto seissyt paljon ulkona ja kovassa sateessa
On, auto on 2011 joten sen jälkeen tuulta ja tuiskua on piisannut  ;D

Lainaavalumavesikaukalon reiät
Näiden pitäis olla kunnossa mutta tsekkaan ne vielä varmuuden vuoksi.

Tarvii koittaa tuota M_M tapaa joka todennäköisesti on tässä tapauksessa se ainoa tyyli edetä. Huoh ::)

NoAbsolution

Case closed!

Purkaantui näin: ilmastointi ei pelittänyt, uusin paineanturin jota oli edellis kesänä herjannut, ei vaikutusta..Hmm olisiko järjestelmä tyhjä? Noh ilmastointi huoltoon, ei ollut yhtään vajaa mutta ilmastointi ei lähde päälle.
Leuka rintaan ja epäily että myös kompura hajalla.
Vikakoodeissa oli tällä kertaa ilmastoinnin puolelta ilmanlaadun signaalikaapeli, pysyvä
No auto sähkärille ja hän oli jo etukäteen selvittänyt että
a) kompuroita mennyt, akseleita katkennut mutta epäili että
b) ilmalaadun anturi voisi aiheuttaa kaikki nämä oireet
No jätin auton hänelle ja sanoin että katso kun ehdit...meni 10 minuuttia kun tulee viesti: puhaltaa kylmää, tutkat toimii.. :D

Eli tuo ilmanlaadun anturi oli oikosessa ja poltti sulakkeen jonka takana kaikki nuo edellä mainitut oli.
Huh, nyt oli suht edullinen vika, toki jos olisi vienyt heti sähkärille niin olis tullut kuntoon jo aiemmin mutta itse pitää aina ensin koittaa

o.b.

Itsellä oli Passatissa vastaavaa johtosarja vikaa (ruttutukun porokolariauto ::)) Sulake paloi ja vikakoodeja oli seuraavasti:

00819 - High Pressure Sensor (G65)
            009 - Open or Short to Ground
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01111001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 254
                    Reset counter: 172
                    Mileage: 338390 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2015.09.16
                    Time: 16:00:00

01592 - Air Quality Sensor (G238)
            010 - Open or Short to Plus
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01111010
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 254
                    Reset counter: 172
                    Mileage: 338390 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2015.09.16
                    Time: 16:00:00

Ensimmäinen vikakoodi poistui johtosarjan korjauksella, mutta ilmanlaatusensori vaati uuden sensorin ja liittimen vaihdon. Sensori oli irronnut pidikkeestä ja lojui vesikaukalon pohjalla. Suomessa tuo sensori on aivan tarpeeton kun ilma on pääsääntöisesti maailman parasta A-luokkaa ;D

NoAbsolution

Lainaailmanlaatusensori vaati uuden sensorin ja liittimen vaihdon
Saattaa olla että myös mulla menee liitin uusiksi, sattuuko oleen tiedossa liittimen osanumeroa?
Itse sensori tulee mulle Saksan ebaysta, liki puolet halvempi kuin marmorilla. Tuo sensori mikä mulla on on numerolla
1KO 907 659 ja kun sitä kysyin merkkarin varaosatiskiltä niin eka antoi hinnaksi 135â,¬ mutta sitten myyjä sanoi että ohjasikin toiseen osaan joka maksaa 199â,¬ eli olisko tuo alkuperäinen numero valmistus lopetettu ja korvattu uudella?
No tuolla alkuperäisellä saa vielä saksasta oemmänä.

LainaaSuomessa tuo sensori on aivan tarpeeton
Juu näin itsekkin asian päättelin mutta pakko laittaa se kun clima toimii muuten täysin mutta dual -nappi palaa kokoajan vaikka lämpötilat samat molemmin puolin

o.b.

Liitin on 1J0972483A ja tiskillä vajaa 15â,¬ tai halvemmalla

https://www.finjector.com/fin/3_napainen_liitin_painetunnistimiin_quad_pinnit-p-531947

Pinnit ja tiivisteet tuohon joutunee ehkä tilaamaan erikseen.

Tarkista varmuuden vuoksi vielä varaosanumero vanhan liittimen kyljestä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy